Alegere rațională și comportament electoral

Autor chat
Editura Tritonic chat
Loc publicare București
An 2015
Subiect Alegeri politice chat
Structură socială (sociologie) chat
Comportament social (sociologie) chat
ISBN 9786067490428
Note Bibliogr. p.263-283

32(100)/U52

UNGUREANU, MIHAI
    Alegere rațională și comportament electoral.- București : Tritonic , 2015.
    283p. : tab..- (Instituții și politici publice).    
    Bibliogr. p.263-283
    Cuprins Prezentarea autorilor9 Introducere Capitolul 1 - Modele neoclasice ale comportamentului electoral 19 Modelul (neo)clasic standard al comportamentului electoral20 Cazul deciziei de a vota 22 Problema informării despre alternativele electorale25 Interpretările date paradoxului votului şi ignoranţei raţionale 28 Soluții neoclasice ale paradoxului votului29 I .Operaţionalizarea altruistă30 I1.2.1.1. Abordarea economică a altruismului30 I1.2.1.2. Modele ale votului altruist35 1.2.1.2.1.Modelul votantului pur şi interesat altruist 35 1.2.1.2.2.Modelul preferinţelor sociale38 I1.2.1.3. Testarea modelelor votului altruist39 I 2.Operaţionalizarea non-instrumentală43 1.2.2.1.Exprimarea preferinţelor partizane45 1.2.2.2.Exprimarea sentimentelor morale47 1.2.2.3.Testarea modelelor comportamentului non-instrumental51 Reflecţii critice în privinţa soluţiilor neoclasice : paradoxului votului55 Concluzii61 CAPITOLUL 2. - Modele hibrid în explicarea comportamentului electoral: cazul iraţionalităţii raţionale63 Modelul iraţionalităţii raţionale65 2.1.1.Iraţionalitate şi maximizarea utilităţii - modelul Akerlof-Dickens (1982)65 2.1.2.¡raţionalitatea raţională - modelul Caplan (2000)67 2.2.Votantul raţional-iraţional70 2.2.1.Ignoranţă raţională vs. iraţionalitate raţională71 2.2.2.Votanţi părtinitori şi calitatea politicilor publice74 2.3.Abordarea critică a iraţionalităţii raţionale79 2.3.1.Criticile lui Tullock, Wittman şi Elster - Landemore80 2.3.2.Paradoxul iraţionalităţii raţionale, altruism si expresivitate82 2.3.3.Problema conţinutului psihologic a modelului lui Caplan89 2.3.4.Abordări concurente comportamentale sau psihologice92 2.4.Concluzii99 CAPITOLUL 3 - Modele clasice de analiză spaţială101 3.1.Modele pre-downsiene de analiză a competiţiei electorale102 3.1.1.Modelul Hotelling103 3.1.2.Modelul Smithies105 3.2.Modelul downsian de analiză a competiţiei electorale108 3.2.1.Asumpţiile modelului109 3.2.1.1.Asumpţii privind raţionalitatea indivizilor109 3.2.1.2.Asumpţii privind votanţii110 3.2.1.3.Asumpţii privind partidele111 3.2.1.4.Asumpţii privind sistemul politic113 3.2.2.Dinamica ideologică a partidelor politice115 3.2.2.1.Cazul distribuţieiunimodale a votanţilor115 3 2.2.2.Cazul distribuţieibimodale a votanţilor118 3.2 2.3.Cazul distribuţieipolimodale a votanţilor119 3.2.3.Distribuţi votanţilor, sistemul de partide şi sistemul electoral 120 3.2.3.1.Influenţa distribuţiei votanţilor asupra sistemului de partide120 3.2.3.2.Influenţa sistemului electoral asupra sistemului de partide123 3.2.3.3.Relaţia dintre distribuţia votanţilor şi sistemul electoral 125 3.3.Modele ale proximităţii post-downsiene126 3.3.1.Modelul Davis-Hinich-Ordeshook şi problema multidimensionalităţii ideologice127 3.3.2.Modelul perceptual Hinich-Pollard131 3.3.3.Modelul Hinich-Ordeshook şi problema maximizării voturilor/pluralităţii133 3.3.4.Modelul Wittman şi problema scopurilor partidelor135 3.3.5.Modelul Palfrey şi problema apariţiei noilor partide137 3.3.6.Modelul Grofman şi problema implementării politicilor139 3.3.7.Alte modele clasice142 3 4. Concluzii143 C APITOLUL 4-Modele alternative de analiză spaţială145 4.1.Modelul direcţional Matthews147 4.2.Modelul direcţional Rabinowitz-Macdonald154 4.2.1.Asumpţiile modelului155 4.2.2.Modelul direcţional redus157 4.2.3.Regiunea de responsabilitate160 4.2.4.Modelul direcţional complet162 4.2.5.Critici ale modelului direcţional166 4.3.Modele unificate170 4.3.1.Modelul Iversen171 4.3.2.Modelul Merrill-Grofman175 4.3.3.Modelul Adams-Merrill-Grofman179 4.4.Concluzii183 CAPITOLUL 5 - Proximitate versus direcţionalitate în analiza spaţială 185 5.1.Aspecte teoretice187 5.1.1.Problema încadrării teoretice187 5.1.2.Problema falsificabilităţii191 5.1.3.Predicţii teoretice comparate194 5.2.Comparaţie empirică201 5.3.Aspecte metodologice208 5.3.1.Problema operaţionalizării distanţei209 5.3.2.Problema comparaţiilor interpersonale/intrapersonale210 5.3.3.Problema poziţionării candidaţilor212 5.4.Concluzii217 CAPITOLUL 6 - Comportament strategic şi instituţii electorale219 6.1.Clasificarea sistemelor electorale221 6.2.Sisteme electorale şi vot strategic224 6.2.1.Votul strategic în sistemele majoritare228 6.2.1.1.Votul strategic în sistemele pluralitare228 6.2.1.2.Votul strategic în sistemele majoritare în două tururi 230 6.2.1.3.Votul strategic în sistemul votului alternativ232 6.2.2.Votul strategic în sistemele semi-proporţioriale238 6.2.3.Votul strategic în sisteme proporţionale240 6.2.4.Votul strategic în sistemele mixte244 6.3.Calculul strategic al competitorilor electorali248 6.3.1.Intrarea şi abandonarea strategică a cursei electorale în funcţie de sistemul electoral256 6.4.Concluzii261 BIBLIOGRAFIE.
    ISBN 9786067490428

    I Volacu, Alexandru
    II Roescu, Andra

    1. Alegeri politice
    2. Structură socială (sociologie)
    3. Comportament social (sociologie)

324:316.3

010 __ $a9786067490428
035 __ $a32(100)/U52
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aAlegere rațională și comportament electoral $bCarte tipărită
210 _# $aBucurești $cTritonic $d2015
215 __ $a283p. $ctab.
225 _0 $aInstituții și politici publice
299 __ $aAlegere rațională și comportament electoral
300 __ $aBibliogr. p.263-283
330 __ $aCuprins Prezentarea autorilor9 Introducere Capitolul 1 - Modele neoclasice ale comportamentului electoral 19 Modelul (neo)clasic standard al comportamentului electoral20 Cazul deciziei de a vota 22 Problema informării despre alternativele electorale25 Interpretările date paradoxului votului şi ignoranţei raţionale 28 Soluții neoclasice ale paradoxului votului29 I .Operaţionalizarea altruistă30 I1.2.1.1. Abordarea economică a altruismului30 I1.2.1.2. Modele ale votului altruist35 1.2.1.2.1.Modelul votantului pur şi interesat altruist 35 1.2.1.2.2.Modelul preferinţelor sociale38 I1.2.1.3. Testarea modelelor votului altruist39 I 2.Operaţionalizarea non-instrumentală43 1.2.2.1.Exprimarea preferinţelor partizane45 1.2.2.2.Exprimarea sentimentelor morale47 1.2.2.3.Testarea modelelor comportamentului non-instrumental51 Reflecţii critice în privinţa soluţiilor neoclasice : paradoxului votului55 Concluzii61 CAPITOLUL 2. - Modele hibrid în explicarea comportamentului electoral: cazul iraţionalităţii raţionale63 Modelul iraţionalităţii raţionale65 2.1.1.Iraţionalitate şi maximizarea utilităţii - modelul Akerlof-Dickens (1982)65 2.1.2.¡raţionalitatea raţională - modelul Caplan (2000)67 2.2.Votantul raţional-iraţional70 2.2.1.Ignoranţă raţională vs. iraţionalitate raţională71 2.2.2.Votanţi părtinitori şi calitatea politicilor publice74 2.3.Abordarea critică a iraţionalităţii raţionale79 2.3.1.Criticile lui Tullock, Wittman şi Elster - Landemore80 2.3.2.Paradoxul iraţionalităţii raţionale, altruism si expresivitate82 2.3.3.Problema conţinutului psihologic a modelului lui Caplan89 2.3.4.Abordări concurente comportamentale sau psihologice92 2.4.Concluzii99 CAPITOLUL 3 - Modele clasice de analiză spaţială101 3.1.Modele pre-downsiene de analiză a competiţiei electorale102 3.1.1.Modelul Hotelling103 3.1.2.Modelul Smithies105 3.2.Modelul downsian de analiză a competiţiei electorale108 3.2.1.Asumpţiile modelului109 3.2.1.1.Asumpţii privind raţionalitatea indivizilor109 3.2.1.2.Asumpţii privind votanţii110 3.2.1.3.Asumpţii privind partidele111 3.2.1.4.Asumpţii privind sistemul politic113 3.2.2.Dinamica ideologică a partidelor politice115 3.2.2.1.Cazul distribuţieiunimodale a votanţilor115 3 2.2.2.Cazul distribuţieibimodale a votanţilor118 3.2 2.3.Cazul distribuţieipolimodale a votanţilor119 3.2.3.Distribuţi votanţilor, sistemul de partide şi sistemul electoral 120 3.2.3.1.Influenţa distribuţiei votanţilor asupra sistemului de partide120 3.2.3.2.Influenţa sistemului electoral asupra sistemului de partide123 3.2.3.3.Relaţia dintre distribuţia votanţilor şi sistemul electoral 125 3.3.Modele ale proximităţii post-downsiene126 3.3.1.Modelul Davis-Hinich-Ordeshook şi problema multidimensionalităţii ideologice127 3.3.2.Modelul perceptual Hinich-Pollard131 3.3.3.Modelul Hinich-Ordeshook şi problema maximizării voturilor/pluralităţii133 3.3.4.Modelul Wittman şi problema scopurilor partidelor135 3.3.5.Modelul Palfrey şi problema apariţiei noilor partide137 3.3.6.Modelul Grofman şi problema implementării politicilor139 3.3.7.Alte modele clasice142 3 4. Concluzii143 C APITOLUL 4-Modele alternative de analiză spaţială145 4.1.Modelul direcţional Matthews147 4.2.Modelul direcţional Rabinowitz-Macdonald154 4.2.1.Asumpţiile modelului155 4.2.2.Modelul direcţional redus157 4.2.3.Regiunea de responsabilitate160 4.2.4.Modelul direcţional complet162 4.2.5.Critici ale modelului direcţional166 4.3.Modele unificate170 4.3.1.Modelul Iversen171 4.3.2.Modelul Merrill-Grofman175 4.3.3.Modelul Adams-Merrill-Grofman179 4.4.Concluzii183 CAPITOLUL 5 - Proximitate versus direcţionalitate în analiza spaţială 185 5.1.Aspecte teoretice187 5.1.1.Problema încadrării teoretice187 5.1.2.Problema falsificabilităţii191 5.1.3.Predicţii teoretice comparate194 5.2.Comparaţie empirică201 5.3.Aspecte metodologice208 5.3.1.Problema operaţionalizării distanţei209 5.3.2.Problema comparaţiilor interpersonale/intrapersonale210 5.3.3.Problema poziţionării candidaţilor212 5.4.Concluzii217 CAPITOLUL 6 - Comportament strategic şi instituţii electorale219 6.1.Clasificarea sistemelor electorale221 6.2.Sisteme electorale şi vot strategic224 6.2.1.Votul strategic în sistemele majoritare228 6.2.1.1.Votul strategic în sistemele pluralitare228 6.2.1.2.Votul strategic în sistemele majoritare în două tururi 230 6.2.1.3.Votul strategic în sistemul votului alternativ232 6.2.2.Votul strategic în sistemele semi-proporţioriale238 6.2.3.Votul strategic în sisteme proporţionale240 6.2.4.Votul strategic în sistemele mixte244 6.3.Calculul strategic al competitorilor electorali248 6.3.1.Intrarea şi abandonarea strategică a cursei electorale în funcţie de sistemul electoral256 6.4.Concluzii261 BIBLIOGRAFIE
606 _0 $aAlegeri politice
606 _0 $aStructură socială (sociologie)
606 _0 $aComportament social (sociologie)
675 __ $a324:316.3
686 __ $a3/32
700 _0 $aUNGUREANU, MIHAI
701 _0 $aVolacu, Alexandru
701 _0 $aRoescu, Andra
975 _0 $a324 $a:316.3
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 546867 / 546867 IC Împrumut Da 32(100)
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
IC Împrumut 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu