Autonomia copilului de vârstă mică : repere pedagogice

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2019
Subiect Învăţare chat
Educație chat
Pedagogie chat
Psihologia copilului chat
ISBN 9789734678884
Note Bibliogr. p. 215-227

37/F21; C.III.12352

FARCAŞ, GENOVEVA
    Autonomia copilului de vârstă mică : repere pedagogice / Genoveva Farcaș.- Iaşi : Polirom , 2019.
    227 p. : il..- (Ştiinţele educaţieiStructuri, conținuturi, tehnici).    
    Bibliogr. p. 215-227
    Capitolul 1. Autonomie şi educaţie. Repere conceptuale13 1.1.Autonomia, un concept greu definibil13 1.2.Termeni corelativi ai conceptului de autonomie16 1.2.1.Relaţia autonomie-libertate16 1.2.2.Relaţia autonomie-identitate17 1.2.3.Relaţia autonomie-responsabilitate18 1.2.4.Relaţia autonomie-independenţă18 1.2.5.Relaţia autonomie-dependenţă20 1.3.Definiţii şi forme ale autonomiei22 1.4.Orientări teoretice în abordarea autonomiei29 1.4.1.Perspective filosofice asupra autonomiei individului29 1.4.2.Orientări sociologice în abordarea autonomiei ca fenomen socioeducaţional31 1.4.3.Repere psihologice în delimitarea conceptului de autonomie33 Capitolul 2. Teorii şi modele explicative privind formarea comportamentelor autonome39 2.1.Teoriasocioconstructivistă a lui L.S.Vîgotski39 2.2.Teoriapsihosocială a lui E. Erikson42 2.3.Teoriaataşamentului a lui J. Bowlby46 2.3.1.Influenţele ataşamentului în dezvoltarea comportamentelor autonome ale copilului48 2.4.Teoriaînvăţării social-cognitive a luiA. Bandura 51 2.5.Teoriaautodeterminării a lui E.L. Deci şi R.M.Ryan55 2.5.1.Factori determinanţi în dezvoltarea comportamentelor autonome59 2.6.Implicaţii ale teoriilor dezvoltării asupra demersurilor educaţionale de formare a autonomiei copilului64 Capitolul 3. De la pedagogia autonomiei la educaţia pentru autonomie73 3.1. Pedagogia autonomiei. Pedagogiile autonomizante73 3.1.1.Libertate şi educaţie. Sistemul pedagogic montessorian74 3.1.2.Concepţia despre autonomie a lui Celestin Freinet76 3.1.3.Abordarea autonomiei în concepţia pedagogică a lui Adolphe Ferriere79 3.1.4.Proiectul Step by Step £i autonomia copiilor80 3.2.Educaţia pentru autonomie84 3.2.1.Concept şi problematică84 3.2.2.Formarea comportamentelor autonome - scopul principal al educaţiei pentru autonomie86 3.2.3.Autonomizarea ca proces formativ89 3.2.4.Principiile psihopedagogice ale educaţiei pentru autonomie . . .91 3.2.5.Relaţia pedagogică - premisă a construirii autonomiei copilului94 3.2.6.Variante acţionale pentru formarea comportamentelor autonome97 Capitolul 4. Dezvoltarea comportamentelor autonome ale copiilor de vârstă preşcolară în mediul familial103 4.1.Specificul comportamentelor autonome ale copilului de vârstă preşcolară103 4.1.1.Autonomie şi dependenţă la vârsta preşcolară103 4.1.2.Forme de autonomie specifice preşcolarităţii108 4.1.3.Comportamente de autonomie personală şi comportamente de autonomie socială112 4.2.Familia - spaţiu formativ al construirii comportamentelor autonome ale preşcolarului117 4.2.1.Influenţa stilurilor parentale asupra dezvoltării copilului. ... 118 4.2.2.Patternuri de acţiune ale părinţilor cu rol determinant în formarea comportamentelor autonome ale copilului preşcolar125 4.3.Cercetări privind practicile de sprijinire a autonomiei copilului. . . . 136 4.3.1.Importanţa sprijinirii autonomiei136 4.3.2.Diferenţe culturale în sprijinirea autonomiei la preşcolari...138 4.3.3.Sprijinirea autonomiei preşcolarilor şi succesul şcolar144 4.3.4.Autonomia copiilor şi utilizarea recompenselor150 4.4.Perspective de dezvoltare a programelor de abilitare parentală pentru sprijinirea comportamentelor autonome ale preşcolarilor în România153 Capitolul 5. Dezvoltarea comportamentelor autonome ale copiilor princurriculumul preşcolar161 5.1.Educaţia timpurie161 5.1.1.Clarificări conceptuale161 5.1.2.Educaţia timpurie ca obiectiv al politicilor internaţionale şi naţionale164 5.1.3.Educaţia preşcolară din România între trecut şi prezent....171 5.1.3.1. Incursiune istorică în învăţământul preşcolar românesc171 5 1.3.2. Contextul actual al învăţământului preşcolar din România177 5.2. Jocul - modalitate esenţială de formare a comportamentelor lucooTroe la preşcolari. .179 5. 2.1Consideraţii generale despre joc179 5 2 2Problematica jocului înpreşcolaritate183 5.2.2.1.Perspective asupra jocului copiilor în perioada preşcolară183 5.2.2.2.Rolul jocului în educaţia timpurie. Valenţe formativ-educative ale activităţilor ludice188 5 2 3. Educaţia prin joc şi dezvoltarea comportamentelor autonome ale preşcolarilor192 5.2.3.1.Tipuri de jocuri desfăşurate în grădiniţă şi rolul acestora în formarea autonomiei personale şi sociale a preşcolarului192 5.2.3.2.Constatări privind relaţiile dintre atributele personale ale copiilor preşcolari (autonomia, temperamentul, nivelul limbajului) şi capacitatea de joacă197 Capitolul 6. Studiu experimental privind dezvoltarea comportamentelor de autonomie personală şi socială ale copiilor preşcolari de 5-6 ani .... 201 6.1.Premisele teoretice ale studiului201 6.1.1.Comportamentele de autonomie personală şi socială202 6.2.Obiectivele şi ipotezele cercetării203 6.2.1.Scopul203 6.2.2.Obiectivele cercetării203 6.2.3.Ipoteza principală a cercetării203 6.2.4.Ipoteze secundare203 6.3.Metodologie204 6.3.1.Variabile204 6.3.2.Lotul de subiecţi204 6.3.3.Instrumente204 6.3.4.Desfăşurarea cercetării206 6.4.Analiza şi interpretarea rezultatelor209 6.5.Constatări şi concluzii ale cercetării209 Bibliografie215.
    ISBN 9789734678884

    1. Învăţare
    2. Educație
    3. Pedagogie
    4. Psihologia copilului

37.01-053.4
159.953.5-053.4


299 __ $aAutonomia copilului de vârstă mică : repere pedagogice
975 __ $a37.01 $a-053.4 $a159.953.5
200 __ $aAutonomia copilului de vârstă mică $erepere pedagogice $fGenoveva Farcaș $bCarte tipărită
700 __ $aFARCAŞ, GENOVEVA
010 __ $a9789734678884
035 __ $a37/F21
035 __ $aC.III.12352
675 __ $a37.01-053.4
675 __ $a159.953.5-053.4
686 __ $a37
606 __ $aÎnvăţare
606 __ $aEducație
606 __ $aPedagogie
606 __ $aPsihologia copilului
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aIaşi $cPolirom $d2019
215 __ $a227 p. $cil.
225 __ $aŞtiinţele educaţiei
225 __ $aStructuri, conținuturi, tehnici
300 __ $aBibliogr. p. 215-227
330 __ $aCapitolul 1. Autonomie şi educaţie. Repere conceptuale13 1.1.Autonomia, un concept greu definibil13 1.2.Termeni corelativi ai conceptului de autonomie16 1.2.1.Relaţia autonomie-libertate16 1.2.2.Relaţia autonomie-identitate17 1.2.3.Relaţia autonomie-responsabilitate18 1.2.4.Relaţia autonomie-independenţă18 1.2.5.Relaţia autonomie-dependenţă20 1.3.Definiţii şi forme ale autonomiei22 1.4.Orientări teoretice în abordarea autonomiei29 1.4.1.Perspective filosofice asupra autonomiei individului29 1.4.2.Orientări sociologice în abordarea autonomiei ca fenomen socioeducaţional31 1.4.3.Repere psihologice în delimitarea conceptului de autonomie33 Capitolul 2. Teorii şi modele explicative privind formarea comportamentelor autonome39 2.1.Teoriasocioconstructivistă a lui L.S.Vîgotski39 2.2.Teoriapsihosocială a lui E. Erikson42 2.3.Teoriaataşamentului a lui J. Bowlby46 2.3.1.Influenţele ataşamentului în dezvoltarea comportamentelor autonome ale copilului48 2.4.Teoriaînvăţării social-cognitive a luiA. Bandura 51 2.5.Teoriaautodeterminării a lui E.L. Deci şi R.M.Ryan55 2.5.1.Factori determinanţi în dezvoltarea comportamentelor autonome59 2.6.Implicaţii ale teoriilor dezvoltării asupra demersurilor educaţionale de formare a autonomiei copilului64 Capitolul 3. De la pedagogia autonomiei la educaţia pentru autonomie73 3.1. Pedagogia autonomiei. Pedagogiile autonomizante73 3.1.1.Libertate şi educaţie. Sistemul pedagogic montessorian74 3.1.2.Concepţia despre autonomie a lui Celestin Freinet76 3.1.3.Abordarea autonomiei în concepţia pedagogică a lui Adolphe Ferriere79 3.1.4.Proiectul Step by Step £i autonomia copiilor80 3.2.Educaţia pentru autonomie84 3.2.1.Concept şi problematică84 3.2.2.Formarea comportamentelor autonome - scopul principal al educaţiei pentru autonomie86 3.2.3.Autonomizarea ca proces formativ89 3.2.4.Principiile psihopedagogice ale educaţiei pentru autonomie . . .91 3.2.5.Relaţia pedagogică - premisă a construirii autonomiei copilului94 3.2.6.Variante acţionale pentru formarea comportamentelor autonome97 Capitolul 4. Dezvoltarea comportamentelor autonome ale copiilor de vârstă preşcolară în mediul familial103 4.1.Specificul comportamentelor autonome ale copilului de vârstă preşcolară103 4.1.1.Autonomie şi dependenţă la vârsta preşcolară103 4.1.2.Forme de autonomie specifice preşcolarităţii108 4.1.3.Comportamente de autonomie personală şi comportamente de autonomie socială112 4.2.Familia - spaţiu formativ al construirii comportamentelor autonome ale preşcolarului117 4.2.1.Influenţa stilurilor parentale asupra dezvoltării copilului. ... 118 4.2.2.Patternuri de acţiune ale părinţilor cu rol determinant în formarea comportamentelor autonome ale copilului preşcolar125 4.3.Cercetări privind practicile de sprijinire a autonomiei copilului. . . . 136 4.3.1.Importanţa sprijinirii autonomiei136 4.3.2.Diferenţe culturale în sprijinirea autonomiei la preşcolari...138 4.3.3.Sprijinirea autonomiei preşcolarilor şi succesul şcolar144 4.3.4.Autonomia copiilor şi utilizarea recompenselor150 4.4.Perspective de dezvoltare a programelor de abilitare parentală pentru sprijinirea comportamentelor autonome ale preşcolarilor în România153 Capitolul 5. Dezvoltarea comportamentelor autonome ale copiilor princurriculumul preşcolar161 5.1.Educaţia timpurie161 5.1.1.Clarificări conceptuale161 5.1.2.Educaţia timpurie ca obiectiv al politicilor internaţionale şi naţionale164 5.1.3.Educaţia preşcolară din România între trecut şi prezent....171 5.1.3.1. Incursiune istorică în învăţământul preşcolar românesc171 5 1.3.2. Contextul actual al învăţământului preşcolar din România177 5.2. Jocul - modalitate esenţială de formare a comportamentelor lucooTroe la preşcolari. .179 5. 2.1Consideraţii generale despre joc179 5 2 2Problematica jocului înpreşcolaritate183 5.2.2.1.Perspective asupra jocului copiilor în perioada preşcolară183 5.2.2.2.Rolul jocului în educaţia timpurie. Valenţe formativ-educative ale activităţilor ludice188 5 2 3. Educaţia prin joc şi dezvoltarea comportamentelor autonome ale preşcolarilor192 5.2.3.1.Tipuri de jocuri desfăşurate în grădiniţă şi rolul acestora în formarea autonomiei personale şi sociale a preşcolarului192 5.2.3.2.Constatări privind relaţiile dintre atributele personale ale copiilor preşcolari (autonomia, temperamentul, nivelul limbajului) şi capacitatea de joacă197 Capitolul 6. Studiu experimental privind dezvoltarea comportamentelor de autonomie personală şi socială ale copiilor preşcolari de 5-6 ani .... 201 6.1.Premisele teoretice ale studiului201 6.1.1.Comportamentele de autonomie personală şi socială202 6.2.Obiectivele şi ipotezele cercetării203 6.2.1.Scopul203 6.2.2.Obiectivele cercetării203 6.2.3.Ipoteza principală a cercetării203 6.2.4.Ipoteze secundare203 6.3.Metodologie204 6.3.1.Variabile204 6.3.2.Lotul de subiecţi204 6.3.3.Instrumente204 6.3.4.Desfăşurarea cercetării206 6.4.Analiza şi interpretarea rezultatelor209 6.5.Constatări şi concluzii ale cercetării209 Bibliografie215
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 561472 / 561472 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu