Canonul ortodoxiei : Canonul apostolic al primelor secole Vol. 1

Autor chat
Editura Deisis chat
Loc publicare Sibiu
An 2008
Subiect Religie chat
Religie ortodoxă chat
Canon (învăţături ale sinoadelor ortodoxe) chat
ISBN 9789737859341
Note Anexe

2/I-33; C.III.13255

ICĂ, IOAN I. JR.
    Canonul ortodoxiei : Canonul apostolic al primelor secole / diac. Ioan I. Ică jr.- Sibiu : Deisis , 2008.
    1041 p..    
    Anexe
    Cuprins Cuvânt-înainte 5 Canonul şi canoanele creştinismului apostolic I.ITINERARE TEOLOGICE 13 Punctul de plecare / A. ORTODOXIA ROMÂNEASCĂ — REPERELE TEOLOGICE / Teologie artistică, practică şi polemică / Traducerile cărţilor liturgice / Şcoli de traduceri patristice / Secolul XIX: dominanta practică şi exigenţele modernizării / Secolul XIX: secularizare şi scolasticizare / Dogmatici şi simbolici / Cărţi simbolice ortodoxe... / ... sau Tezaur al Ortodoxiei / B. ORTODOXIA ÎN SECOLUL XX: DE LA NEOSCOLASTICĂ LA NEOPATRISTICĂ / Denunţarea „pseudomorfozelor” / Sinteze neopatristice / Monumentele dog¬matice şi simbolice ale Bisericii Catholice Ortodoxe / Contribuţii româneşti / Proiectul unui Sinodicon al Ortodoxiei / Limitele unui Sinodicon / Contex¬tul postdecembrist: derută şi criză / Proiectul Deisis — o neopatristică asu¬mată reflexiv / Geneza neopatristicii ortodoxe în anii ’30: Paris şi Sibiu / Neopatristica palamită / Anii ’50-’60: Atena şi Paris / Neopatristica liturgic- euharistică: Paris şi Atena / Neopatristica harismatică / Ecleziologii neopa¬tristice — între eshatologie şi protologie / Spre o ecleziologie ortodoxă inte¬grală — două recente proiecte II.Teologia şi natura ei — reflecţii şi cotituri decisive57 Adevăr, autoritate, mărturie / Sfârşitul teologiei metafizice — situl euha¬ristie al teologiei / De la ştiinţă la mister, de la sistem informativ la formare practică / De la concept la simbol / Originea pascal-liturgică a Evangheliilor / Primatul mărturiei — dogma „bornă”, nu „definiţie" / De la teologia „doctrină” la teologia „dramă” / Dincolo de neopatristică: dinamica scrip- turistică a Ortodoxiei şi constituirea ortodoxă a Scripturilor / Dincolo de metafizic şi istoric — Scripturile canonice / Ortodoxia e un canon — canonul e Ortodoxia 1034 CANONUL ORTODOXIEI I. Canonul apostoi:. III.Creştinismul apostolic ortodox după 2000 — contestaţii, MUTAŢII, REVIZUIRI 86 „Supravieţuirea teologică” a Ortodoxiei / în imperiul „omului recent” / Evangheliile — o conspiraţie a Bisericii? / Pasiunea modernă pentru „Iisusul istoriei” / „Prima căutare” modernă şi teologia liberală / Revelaţia împotriva istoriei / „A doua căutare” şi revenirea istoriei în teologie / „A treia căutare” actuală — „Iisus evreul” într-o serie de versiuni / Ortodoxia „corupţie a Scripturilor” şi „creştinismele pierdute” / Teologi în căutarea „Iisusului isto¬riei” / Mecanismele teoriilor falsificării / Istorie sau/şi Tradiţie IV.Canonul inevitabil, dar ambiguu. Clarificări teoretice şi istorice103 Canon literar, Biblia ca literatură / Pentru o teorie generală a canonului în teologie / Canon soteriologic vs criteriu epistemologic / Epistemizarea tradiţiei canonice şi schisma între Apus şi Răsărit / Epistemizarea tradiţiei canonice şi fracturarea creştinismului occidental / Criza tradiţiei canonice creştine şi criza epistemologică în cultura occidentală / Sensul originar şi sensurile de¬rivate ale noţiunii de kanon în Biserica veche / Două versiuni de formalizare juridică medievală a tradiţiei canonice a Bisericii vechi / Pidalionul şi juridi- zarea tradiţiei canonice în Ortodoxia modernă / Criza tradiţiei canonice în teologia ortodoxă contemporană — între legalism şi anarhism / Revenirea la adevăratul Canon mistagogic al Bisericii / Canon şi canoane — unitate în diversitate / Autodefinirea canonică a Bisericii vechi plecând de la Evanghelie V. Canonul biblic142 Structura Bibliilor în circulaţie actuală / Cele mai vechi codice biblice / Liste patristice şi sinodale de cărţi canonice ale Scripturii / Canonul biblic etio¬pian / Abandonarea canonului de ştiinţa biblică modernă / Noua teologie biblică canonică — forme şi probleme / Dublul canon biblic ebraic al lui „Ezdra” / De la Cuvânt la Scripturi — mutaţiile unui parcurs / Criza internă a epocii inter-testamentare — scindarea iudaismului / Răspunsul apocaliptic / Canonul scripturistic rabinic — un canon polemic / Unitatea editorială a Bi¬bliei ebraice actuale în jurul Torei / Septuaginta — de la Pentateuhul grec la Biblia creştinilor / Biblia greacă editată în codicele creştine ca o carte profe¬tică / Iudaism creştin profetic şi iudaism rabinic legalist / Structura concentric- chiastică a Bibliei creştine / Cuvânt personal vs text literal / Triumful filolo¬giei şi biblicismului asupra Cuvântului / Cărţile Noului Testament datează înainte de anul 70 / De la Ierusalim la Roma / Mişcarea ioaneică între Ieru¬salim, Efes şi Roma / Anul 69 — anul apocalipsei / Anul 70 — anul restabi¬lirii ordinii / Excurs despre Clement / Roma — noul centru de moderaţie şi echilibru al creştinismului apostolic / Formarea canonului tripartit al ierarhiei apostolice / Constituirea canonică a religiei creştine în crizele secolelor I—II / Canonul biblic — model protosinodal şi protocatholic de unitate în pluralitate / Geneza editorială a Noului Testament si lecţiile ei canonice Cuprins 1035 VI.Canonul credinţei — Simbolul credinţei205 Creştinismul, religie a mărturiei şi mărturisirii / Crezul Apostolic-Roman — forme / ... controverse şi discuţii I ... preistorie I ... structură teologică / ... o lectură revizionistă / Crezurile în Răsărit şi în Apus — comparaţie / Crezul Niceo-Constantinopolitan — radiografie teologico-istorică / ... de fapt Simbol ecumenic Romano-Constantinopolitan / ... de la Simbol ecume¬nic la simbol al diviziunii între Apusul şi Răsăritul creştin / Două derive de la identitatea creştină canonică ortodoxă — gnostică şi mesianică / Islamul — iudeo-nazareism arabizat / Identitatea canonică ortodoxă progresivă şi integratoare vs trei mişcări eretice regresive / Explicitarea structurii şi dina¬micii canonice trinitare a credinţei creştine / Situl liturgic al revelaţiei formei canonice trinitare a identităţii creştine VII.Canonul instituţional al Bisericii vechi: TRADIŢIE — CONSTITUŢII — CANOANE APOSTOLICE 232 Compilaţiile canonico-liturgice apostolice pseudoepigrafe / Didascalia Apos¬tolilor / Canoanele Bisericeşti ale Apostolilor / Tradiţia Apostolică — ori¬gini, controverse I ... structură / ... pe fundalul controverselor din Roma de la începutul secolului III / ... reacţii prezbiterial-trinitare la monarhismul episcopal-unitarian /... statuia concilierii / ... Tradiţia Apostolică, oglindă a unor tensiuni ecleziologice reconciliate / Didahia Apostolilor şi tranziţia de la ierarhia itinerantă la cea locală / De la Epistole Pastorale la un drept pare¬netic / Ultimele tentative de a restitui o imagine holistică a tradiţiei canonice / Constituţiile Apostolice — apogeul genului canonico-liturgic pseudoepigraf / ... datare şi localizare / ... semiarianism sau teologie populară I ... o imagine vie a unei Biserici episcopale urbane complex structurate I ... viaţa liturgică a unei Biserici urbane / „Canoanele Apostolilor” — primul pas spre juridi- zarea tradiţiei canonice / Clericalizare şi laicizare — etapele unui proces in¬tern / Imitarea contraculturală a modelelor ordinii imperiale / De la episco¬patul sacramental la cel jurisdicţional, de la tipologie la ierarhie şi birocraţie / Excurs despre Epistolele ignatiene VIII.Canonul liturgic 278 De la textele normative la textele practice / De la unitate la diversitate şi de la prolixitate la concizie? / Recursul la manuscrisele liturgice / Euchologion-ul egiptean al lui Serapion (secolul IV) / Barberini graecus 336 — cel mai vechi codice liturgic bizantin / Liturgica comparată / Liturgica structurală şi „forma Liturghiei” / Derivarea Euharistiei din binecuvântările iudaismului / Anaforalele euharistice — principalele tipuri / Revizuirea modelului expli¬cativ al liturgicii structurale / Euharistii diverse şi plurale / Rituri de iniţiere diverse / Modele diverse de exercitare a slujirii ierarhice / Patru etape ale dezvoltării cultului Bisericii în Răsărit / Două oficii zilnice: catedral şi mo¬nahal? /Un model alternativ de explicare a originii oficiului zilnic / ... Pastele / ... Naşterea şi Arătarea / Secolul IV — discontinuitate şi înflorire sau conţi- 1038 CANONUL ORTODOXIEI I. Canonul apostolic IV.Despre orfani663 V.Despre martiri [şi sărbători] 669 VI.Despre schisme şi erezii 688 VII.Despre conduita creştinului, despre mulţumire şi despre iniţierea creştină712 VIII.Despre harisme, hirotonii şi canoanele bisericeşti734 5. Testamentul Domnului prin Clement Romanul (Siria, începutul secolului V)785 V Canonul liturgic al Bisericii 1.Rugăciunile principale ale iudaismului837 I.Recitarea lui „Ascultă, Israele” [Sema] cu binecuvântări 837 II.Cele optsprezece binecuvântări [Semone esre]840 III.Qedusa sinagogală cu Trisaghionul biblic (versiunea askenazită)....843 IV.Binecuvântările dinainte şi de după cină [birkat ha-mazon844 V.Haggadah de Pesah846 VI.Kaddis850 2.Cea mai veche omilie/slujbă creştină: MELITON AL SARDESULUI, Despre Paşte (cca 160) 853 3.Euchologion-ul egiptean al lui Serapion din Thmuis (| 362)865 1. Rugăciune la ungerea celor ce se botează (865) / 2. Rugăciune la un¬gerea cu mir a celor botezaţi (865) / 3. Rugăciune pentru untdelemnul bolnavilor sau pentru pâine şi pentru apă (866) / 4. Rugăciune pentru cel ce a murit şi e purtat afară (866) / 5. Prima rugăciune a Duminicii (867) / 6. Rugăciune după ridicarea în picioare de la omilie (867) / 7. Rugăciune pentru catehumCni (867) / 8. Rugăciune pentru bolnavi (868) / 9. Rugă¬ciune pentru aducerea de roade (868) / 10. Rugăciune pentru Biserică (868) /ll. Rugăciune pentru episcop şi Biserică (869) / 12. Rugăciune a îngenuncherii (869) / 13. Rugăciune pentru popor (870) / 14. Punere a mâinilor peste catehumeni (870) / 15. Punere a mâinilor peste laici (871) / 16. Punere a mâinilor peste bolnavi (871) / 17. Rugăciunea Ofrandei [eu- haristice] a episcopului Serapion (871) / 18. Rugăciunea frângerii (873) / 19. Rugăciune întinderii mâinilor peste popor (873) / 20. Rugăciunea po¬porului după împărtăşire (873) / 21. Rugăciune pentru untdelemnul şi apa aduse ofrandă (873) / 22. Rugăciunea întinderii mâinilor după binecuvân¬tarea apei şi untdelemnului (873) / 23. Sfinţirea apelor [baptismale] (874) / 24. Rugăciune pentru cei ce se botează (874) / 25. Rugăciunea după lepă¬dare/dezertare (874) / 26. Rugăciunea după ungere (875) / 27. Rugăciunea după botez (875) / 28. Punerea mâinilor la aşezarea diaconilor (875) / 29. Punerea mâinilor la aşezarea prezbiterilor (875) / 30. Punerea mâinilor la aşezarea unui episcop (876) 4.Principalele anaforale euharistice877 a.Paleoanaforale877 Didahia celor Doisprezece Apostoli IX-X (568-569) Constituţiile Apostolice VII.XXV-XXVI (720-721) Martiriul lui Policarp XIII-XIV (372-373) Tradiţia Apostolică IV (574-575) Constituţiile Apostolice VIII.Xll (746-753) Testamentul Domnului I.XXIII (797-801) b.Anaforale alexandrine 877 Papirusul Strasbourg 245 877 Anaforaua greacă a Evanghelistului Marcu 878 Anaforaua coptă [sahidică] a Sfântului Chirii al Alexandriei884 Anaforaua alexandrină greacă a Sfântului VasilecelMare 889 c.Anaforale antiohiene 894 Anaforaua siriacă a celor Doisprezece Apostoli894 Anaforaua Sfântului Ioan Hrisostom (926-929) Anaforaua Sfântului Vasile cel Mare (915-921) Anaforaua Sfântului Iacob fratele Domnului 897 d.Anaforaua siro-orientală a Apostolilor Addai şi Mari904 e.Canonul euharistie roman906 5.Cel mai vechi Euchologion bizantin: Barberini graecus 336 (sudul Italiei, a doua jumătate a secolului VIII)909 Liturghia Sfântului Vasile cel Mare (909) / Liturghia Sfântului Ioan Hri¬sostom (921) / Vecernia Darurilor mai înainte sfinţite (928) / Vecernia (931) / Miezonoptica (936) / Utrenia (937) / Ceasul I (942) / Ceasul III (943) / Ceasul VI (944) / Ceasul IX (945) / Ceasul III-VI (947) / Iniţierea creştină (950) / Sfinţirea mare a Apei de Bobotează (959) / Privegherea (964) / Pregătirea şi sfinţirea Mirului (965) / Cateheză patriarhală pentru candidaţii la botez (967) / Reconcilierea ereticilor (971) / Sfinţirea bise¬ricii (973) / Hirotonii (979) / îmbrăcarea monahilor (987) / Rugăciuni şi rituri la Curtea imperială (988) / Rugăciuni la diverse ocazii (991) / Lo¬godna şi nunta (992) / Rugăciuni la diverse ocazii (994) / Rugăciuni pentru bolnavi (996) / Pocăinţa (998) / Exorcisme (1000) / Rugăciuni la diverse ocazii (1000) / Rugăciuni speciale din anul liturgic (1004) / Rugăciuni la diverse ocazii (1009) / Exorcisme (1012) / Intrarea în monahism (1014) / Rugăciuni pentru morţi (1023) / Rugăciuni la diverse ocazii (1025) / Rugăciuni de la sfârşitul Liturghiei (1026) / Ectenii diaconale (1030).
    ISBN 9789737859341

    1. Religie
    2. Religie ortodoxă
    3. Canon (învăţături ale sinoadelor ortodoxe)

262.6:281.9

299 __ $aCanonul ortodoxiei : Canonul apostolic al primelor secole Vol. 1
975 __ $a262.6
955 __ $a1
200 __ $aCanonul ortodoxiei $eCanonul apostolic al primelor secole $fdiac. Ioan I. Ică jr $bCarte tipărită $hVol. 1
700 __ $aICĂ, IOAN I. JR.
010 __ $a9789737859341
035 __ $a2/I-33
035 __ $aC.III.13255
675 __ $a262.6:281.9
686 __ $a2
606 __ $aReligie
606 __ $aReligie ortodoxă
606 __ $aCanon (învăţături ale sinoadelor ortodoxe)
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aSibiu $cDeisis $d2008
215 __ $a1041 p.
300 __ $aAnexe
330 __ $aCuprins Cuvânt-înainte 5 Canonul şi canoanele creştinismului apostolic I.ITINERARE TEOLOGICE 13 Punctul de plecare / A. ORTODOXIA ROMÂNEASCĂ — REPERELE TEOLOGICE / Teologie artistică, practică şi polemică / Traducerile cărţilor liturgice / Şcoli de traduceri patristice / Secolul XIX: dominanta practică şi exigenţele modernizării / Secolul XIX: secularizare şi scolasticizare / Dogmatici şi simbolici / Cărţi simbolice ortodoxe... / ... sau Tezaur al Ortodoxiei / B. ORTODOXIA ÎN SECOLUL XX: DE LA NEOSCOLASTICĂ LA NEOPATRISTICĂ / Denunţarea „pseudomorfozelor” / Sinteze neopatristice / Monumentele dog¬matice şi simbolice ale Bisericii Catholice Ortodoxe / Contribuţii româneşti / Proiectul unui Sinodicon al Ortodoxiei / Limitele unui Sinodicon / Contex¬tul postdecembrist: derută şi criză / Proiectul Deisis — o neopatristică asu¬mată reflexiv / Geneza neopatristicii ortodoxe în anii ’30: Paris şi Sibiu / Neopatristica palamită / Anii ’50-’60: Atena şi Paris / Neopatristica liturgic- euharistică: Paris şi Atena / Neopatristica harismatică / Ecleziologii neopa¬tristice — între eshatologie şi protologie / Spre o ecleziologie ortodoxă inte¬grală — două recente proiecte II.Teologia şi natura ei — reflecţii şi cotituri decisive57 Adevăr, autoritate, mărturie / Sfârşitul teologiei metafizice — situl euha¬ristie al teologiei / De la ştiinţă la mister, de la sistem informativ la formare practică / De la concept la simbol / Originea pascal-liturgică a Evangheliilor / Primatul mărturiei — dogma „bornă”, nu „definiţie" / De la teologia „doctrină” la teologia „dramă” / Dincolo de neopatristică: dinamica scrip- turistică a Ortodoxiei şi constituirea ortodoxă a Scripturilor / Dincolo de metafizic şi istoric — Scripturile canonice / Ortodoxia e un canon — canonul e Ortodoxia 1034 CANONUL ORTODOXIEI I. Canonul apostoi:. III.Creştinismul apostolic ortodox după 2000 — contestaţii, MUTAŢII, REVIZUIRI 86 „Supravieţuirea teologică” a Ortodoxiei / în imperiul „omului recent” / Evangheliile — o conspiraţie a Bisericii? / Pasiunea modernă pentru „Iisusul istoriei” / „Prima căutare” modernă şi teologia liberală / Revelaţia împotriva istoriei / „A doua căutare” şi revenirea istoriei în teologie / „A treia căutare” actuală — „Iisus evreul” într-o serie de versiuni / Ortodoxia „corupţie a Scripturilor” şi „creştinismele pierdute” / Teologi în căutarea „Iisusului isto¬riei” / Mecanismele teoriilor falsificării / Istorie sau/şi Tradiţie IV.Canonul inevitabil, dar ambiguu. Clarificări teoretice şi istorice103 Canon literar, Biblia ca literatură / Pentru o teorie generală a canonului în teologie / Canon soteriologic vs criteriu epistemologic / Epistemizarea tradiţiei canonice şi schisma între Apus şi Răsărit / Epistemizarea tradiţiei canonice şi fracturarea creştinismului occidental / Criza tradiţiei canonice creştine şi criza epistemologică în cultura occidentală / Sensul originar şi sensurile de¬rivate ale noţiunii de kanon în Biserica veche / Două versiuni de formalizare juridică medievală a tradiţiei canonice a Bisericii vechi / Pidalionul şi juridi- zarea tradiţiei canonice în Ortodoxia modernă / Criza tradiţiei canonice în teologia ortodoxă contemporană — între legalism şi anarhism / Revenirea la adevăratul Canon mistagogic al Bisericii / Canon şi canoane — unitate în diversitate / Autodefinirea canonică a Bisericii vechi plecând de la Evanghelie V. Canonul biblic142 Structura Bibliilor în circulaţie actuală / Cele mai vechi codice biblice / Liste patristice şi sinodale de cărţi canonice ale Scripturii / Canonul biblic etio¬pian / Abandonarea canonului de ştiinţa biblică modernă / Noua teologie biblică canonică — forme şi probleme / Dublul canon biblic ebraic al lui „Ezdra” / De la Cuvânt la Scripturi — mutaţiile unui parcurs / Criza internă a epocii inter-testamentare — scindarea iudaismului / Răspunsul apocaliptic / Canonul scripturistic rabinic — un canon polemic / Unitatea editorială a Bi¬bliei ebraice actuale în jurul Torei / Septuaginta — de la Pentateuhul grec la Biblia creştinilor / Biblia greacă editată în codicele creştine ca o carte profe¬tică / Iudaism creştin profetic şi iudaism rabinic legalist / Structura concentric- chiastică a Bibliei creştine / Cuvânt personal vs text literal / Triumful filolo¬giei şi biblicismului asupra Cuvântului / Cărţile Noului Testament datează înainte de anul 70 / De la Ierusalim la Roma / Mişcarea ioaneică între Ieru¬salim, Efes şi Roma / Anul 69 — anul apocalipsei / Anul 70 — anul restabi¬lirii ordinii / Excurs despre Clement / Roma — noul centru de moderaţie şi echilibru al creştinismului apostolic / Formarea canonului tripartit al ierarhiei apostolice / Constituirea canonică a religiei creştine în crizele secolelor I—II / Canonul biblic — model protosinodal şi protocatholic de unitate în pluralitate / Geneza editorială a Noului Testament si lecţiile ei canonice Cuprins 1035 VI.Canonul credinţei — Simbolul credinţei205 Creştinismul, religie a mărturiei şi mărturisirii / Crezul Apostolic-Roman — forme / ... controverse şi discuţii I ... preistorie I ... structură teologică / ... o lectură revizionistă / Crezurile în Răsărit şi în Apus — comparaţie / Crezul Niceo-Constantinopolitan — radiografie teologico-istorică / ... de fapt Simbol ecumenic Romano-Constantinopolitan / ... de la Simbol ecume¬nic la simbol al diviziunii între Apusul şi Răsăritul creştin / Două derive de la identitatea creştină canonică ortodoxă — gnostică şi mesianică / Islamul — iudeo-nazareism arabizat / Identitatea canonică ortodoxă progresivă şi integratoare vs trei mişcări eretice regresive / Explicitarea structurii şi dina¬micii canonice trinitare a credinţei creştine / Situl liturgic al revelaţiei formei canonice trinitare a identităţii creştine VII.Canonul instituţional al Bisericii vechi: TRADIŢIE — CONSTITUŢII — CANOANE APOSTOLICE 232 Compilaţiile canonico-liturgice apostolice pseudoepigrafe / Didascalia Apos¬tolilor / Canoanele Bisericeşti ale Apostolilor / Tradiţia Apostolică — ori¬gini, controverse I ... structură / ... pe fundalul controverselor din Roma de la începutul secolului III / ... reacţii prezbiterial-trinitare la monarhismul episcopal-unitarian /... statuia concilierii / ... Tradiţia Apostolică, oglindă a unor tensiuni ecleziologice reconciliate / Didahia Apostolilor şi tranziţia de la ierarhia itinerantă la cea locală / De la Epistole Pastorale la un drept pare¬netic / Ultimele tentative de a restitui o imagine holistică a tradiţiei canonice / Constituţiile Apostolice — apogeul genului canonico-liturgic pseudoepigraf / ... datare şi localizare / ... semiarianism sau teologie populară I ... o imagine vie a unei Biserici episcopale urbane complex structurate I ... viaţa liturgică a unei Biserici urbane / „Canoanele Apostolilor” — primul pas spre juridi- zarea tradiţiei canonice / Clericalizare şi laicizare — etapele unui proces in¬tern / Imitarea contraculturală a modelelor ordinii imperiale / De la episco¬patul sacramental la cel jurisdicţional, de la tipologie la ierarhie şi birocraţie / Excurs despre Epistolele ignatiene VIII.Canonul liturgic 278 De la textele normative la textele practice / De la unitate la diversitate şi de la prolixitate la concizie? / Recursul la manuscrisele liturgice / Euchologion-ul egiptean al lui Serapion (secolul IV) / Barberini graecus 336 — cel mai vechi codice liturgic bizantin / Liturgica comparată / Liturgica structurală şi „forma Liturghiei” / Derivarea Euharistiei din binecuvântările iudaismului / Anaforalele euharistice — principalele tipuri / Revizuirea modelului expli¬cativ al liturgicii structurale / Euharistii diverse şi plurale / Rituri de iniţiere diverse / Modele diverse de exercitare a slujirii ierarhice / Patru etape ale dezvoltării cultului Bisericii în Răsărit / Două oficii zilnice: catedral şi mo¬nahal? /Un model alternativ de explicare a originii oficiului zilnic / ... Pastele / ... Naşterea şi Arătarea / Secolul IV — discontinuitate şi înflorire sau conţi- 1038 CANONUL ORTODOXIEI I. Canonul apostolic IV.Despre orfani663 V.Despre martiri [şi sărbători] 669 VI.Despre schisme şi erezii 688 VII.Despre conduita creştinului, despre mulţumire şi despre iniţierea creştină712 VIII.Despre harisme, hirotonii şi canoanele bisericeşti734 5. Testamentul Domnului prin Clement Romanul (Siria, începutul secolului V)785 V Canonul liturgic al Bisericii 1.Rugăciunile principale ale iudaismului837 I.Recitarea lui „Ascultă, Israele” [Sema] cu binecuvântări 837 II.Cele optsprezece binecuvântări [Semone esre]840 III.Qedusa sinagogală cu Trisaghionul biblic (versiunea askenazită)....843 IV.Binecuvântările dinainte şi de după cină [birkat ha-mazon844 V.Haggadah de Pesah846 VI.Kaddis850 2.Cea mai veche omilie/slujbă creştină: MELITON AL SARDESULUI, Despre Paşte (cca 160) 853 3.Euchologion-ul egiptean al lui Serapion din Thmuis (| 362)865 1. Rugăciune la ungerea celor ce se botează (865) / 2. Rugăciune la un¬gerea cu mir a celor botezaţi (865) / 3. Rugăciune pentru untdelemnul bolnavilor sau pentru pâine şi pentru apă (866) / 4. Rugăciune pentru cel ce a murit şi e purtat afară (866) / 5. Prima rugăciune a Duminicii (867) / 6. Rugăciune după ridicarea în picioare de la omilie (867) / 7. Rugăciune pentru catehumCni (867) / 8. Rugăciune pentru bolnavi (868) / 9. Rugă¬ciune pentru aducerea de roade (868) / 10. Rugăciune pentru Biserică (868) /ll. Rugăciune pentru episcop şi Biserică (869) / 12. Rugăciune a îngenuncherii (869) / 13. Rugăciune pentru popor (870) / 14. Punere a mâinilor peste catehumeni (870) / 15. Punere a mâinilor peste laici (871) / 16. Punere a mâinilor peste bolnavi (871) / 17. Rugăciunea Ofrandei [eu- haristice] a episcopului Serapion (871) / 18. Rugăciunea frângerii (873) / 19. Rugăciune întinderii mâinilor peste popor (873) / 20. Rugăciunea po¬porului după împărtăşire (873) / 21. Rugăciune pentru untdelemnul şi apa aduse ofrandă (873) / 22. Rugăciunea întinderii mâinilor după binecuvân¬tarea apei şi untdelemnului (873) / 23. Sfinţirea apelor [baptismale] (874) / 24. Rugăciune pentru cei ce se botează (874) / 25. Rugăciunea după lepă¬dare/dezertare (874) / 26. Rugăciunea după ungere (875) / 27. Rugăciunea după botez (875) / 28. Punerea mâinilor la aşezarea diaconilor (875) / 29. Punerea mâinilor la aşezarea prezbiterilor (875) / 30. Punerea mâinilor la aşezarea unui episcop (876) 4.Principalele anaforale euharistice877 a.Paleoanaforale877 Didahia celor Doisprezece Apostoli IX-X (568-569) Constituţiile Apostolice VII.XXV-XXVI (720-721) Martiriul lui Policarp XIII-XIV (372-373) Tradiţia Apostolică IV (574-575) Constituţiile Apostolice VIII.Xll (746-753) Testamentul Domnului I.XXIII (797-801) b.Anaforale alexandrine 877 Papirusul Strasbourg 245 877 Anaforaua greacă a Evanghelistului Marcu 878 Anaforaua coptă [sahidică] a Sfântului Chirii al Alexandriei884 Anaforaua alexandrină greacă a Sfântului VasilecelMare 889 c.Anaforale antiohiene 894 Anaforaua siriacă a celor Doisprezece Apostoli894 Anaforaua Sfântului Ioan Hrisostom (926-929) Anaforaua Sfântului Vasile cel Mare (915-921) Anaforaua Sfântului Iacob fratele Domnului 897 d.Anaforaua siro-orientală a Apostolilor Addai şi Mari904 e.Canonul euharistie roman906 5.Cel mai vechi Euchologion bizantin: Barberini graecus 336 (sudul Italiei, a doua jumătate a secolului VIII)909 Liturghia Sfântului Vasile cel Mare (909) / Liturghia Sfântului Ioan Hri¬sostom (921) / Vecernia Darurilor mai înainte sfinţite (928) / Vecernia (931) / Miezonoptica (936) / Utrenia (937) / Ceasul I (942) / Ceasul III (943) / Ceasul VI (944) / Ceasul IX (945) / Ceasul III-VI (947) / Iniţierea creştină (950) / Sfinţirea mare a Apei de Bobotează (959) / Privegherea (964) / Pregătirea şi sfinţirea Mirului (965) / Cateheză patriarhală pentru candidaţii la botez (967) / Reconcilierea ereticilor (971) / Sfinţirea bise¬ricii (973) / Hirotonii (979) / îmbrăcarea monahilor (987) / Rugăciuni şi rituri la Curtea imperială (988) / Rugăciuni la diverse ocazii (991) / Lo¬godna şi nunta (992) / Rugăciuni la diverse ocazii (994) / Rugăciuni pentru bolnavi (996) / Pocăinţa (998) / Exorcisme (1000) / Rugăciuni la diverse ocazii (1000) / Rugăciuni speciale din anul liturgic (1004) / Rugăciuni la diverse ocazii (1009) / Exorcisme (1012) / Intrarea în monahism (1014) / Rugăciuni pentru morţi (1023) / Rugăciuni la diverse ocazii (1025) / Rugăciuni de la sfârşitul Liturghiei (1026) / Ectenii diaconale (1030)
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 600757 / 600757 L Împrumut la sala de lectură Da 2
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu