Cogniţia epistemică : fundamente şi implicaţii în educaţie

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2023
Subiect Educaţie chat
Educaţie (ca instrument al dezvoltării sociale) chat
Cognitivism (educaţie) chat
Psihologia educaţiei chat
ISBN 9789734693399
Note Bibliogr. p.273-303

37/F94; C.III.13125

FRUMOS, FLORIN
    Cogniţia epistemică : fundamente şi implicaţii în educaţie / Florin Frumos ; cuvânt-înainte de Constantin Cucoş.- Iaşi : Polirom , 2023.
    304 p. : fig., tab..- (Collegium. Ştiinţele educaţiei).    
    Bibliogr. p.273-303
    Cuprins Cuvânt-înainte (Constantin Cucoş)9 Preambul13 Introducere. Epistemologia personalăşicogniţiaepistemică17 Cunoaştere şi epistemologie 17 Epistemologia personală19 De la epistemologia personală la cogniţia epistemică individuală şi socială21 Partea I. Modele conceptuale ale cogniţiei epistemice Capitolul 1. Modele evolutive ale cogniţiei epistemice 31 1.1.Modelul dezvoltării intelectuale (W. Perry)31 1.2.Modelul modurilor de cunoaştere (M.F.Belenky)35 1.3.Modelul reflecţiei epistemologice (Baxter Magolda)36 1.4.Modelul judecăţii reflective (P.M. King şi K.S. Kitchener)38 1.5.Modelul evaluativist (D. Kuhn)43 1.6.Sinteza modelelor evolutive ale epistemologiei personale47 1.7.Impasul modelelor evolutive. Modele alternative ale cogniţiei epistemice48 Capitolul 2. Modele dimensionale ale cogniţiei epistemice 51 2.1. Epistemologia personală ca sistem de credinţe epistemologice(M. Schommer)51 2.2. Epistemologia personală ca teorii epistemologice personale(B. Hofer)56 2.3. Critica modelelor dimensionale61 Capitolul 3. Modelarea contextuală a cogniţiei epistemice: modelul resurselor epistemologice (D. Hammer şi A. Elby)63 Capitolul 4. Integrarea modelelor de cogniţie epistemică: modelul lui M. J. Chandler69 Partea a Il-a. Perspective de abordare a cogniţiei epistemice 5.Perspectiva filosofiei.77 5.1.Epistemologia filosofică şi epistemologia personală77 5.2.Epistemologie versus ontologie80 5.3.Justificare şi cunoaştere81 5.4.Justificare şi scepticism82 5.5.Scepticismul şi cogniţia epistemică84 5.6.Relativism şi context - o abordare critică85 5.7.Relativism sau failibilism?87 5.8.Epistemologia filosofică naturalizată89 5.9.Filosofía şi educarea cogniţiei epistemice90 5.9.1.Privire de ansamblu asupra preocupărilor filosofice relevante pentru cogniţia epistemică din educaţie90 5.9.2.Ce poate fi socotită cogniţie epistemică sofisticată?91 5.10.Modelul AIR în educaţia epistemică93 5.10.1.Componentele modelului AIR93 5.10.2.Cele patru principii generale ale modelului AIR96 6.Perspectiva logicii99 6.1.Epistemologia logicii99 6.2.Dezvoltarea inferenţelor şi a raţionamentului logic100 6.3.Gândirea cauzală şi raţionamentul cauzal102 6.4.Gândirea argumentativă104 6.5.Raţionamentul ştiinţific cauzal şi epistemologia ştiinţei109 7.Perspectiva psihologiei111 7.1.Precursori ai cogniţiei epistemice în copilărie111 7.2.Conţinuturi ale cogniţiei epistemice114 7.2.1.Credinţele epistemologice114 7.2.2.Atitudinile epistemologice119 7.2.3.Strategiile epistemice120 7.3.Emoţiile epistemice121 7.3.1.Definirea emoţiilor epistemice121 7.3.2.Originile şi efectele emoţiilor epistemice124 7.3.3.Funcţiile emoţiilor epistemice127 7.4.Cogniţia epistemică şi motivaţia130 7.4.1.Relaţia cogniţie epistemică - motivaţie132 7.4.2.Motivaţia din spatele cogniţiei epistemice133 7.4.3.Utilizarea tehnologiei pentru măsurarea cogniţiei epistemice134 7.4.4.Direcţii viitoare de cercetare a motivaţiei în asociere cu cogniţia epistemică135 Partea a treia. Cogniţia epistemică pe domenii de cunoştinţe Capitolul 8. Câteva clarificări preliminare139 Capitolul 9. Cogniţia epistemică în ştiinţe147 Capitolul 10. Cogniţia epistemică în istorie151 10.1.Contribuţii ale cercetărilor psihologice în cogniţia epistemică151 10.2.Teoretizarea dimensiunii epistemice a istoriei de către istorici152 10.3.Studii empirice asupra cogniţiei epistemice în istorie154 10.4.Studii asupra cogniţiei epistemice în act154 10.5.Cercetarea credinţelor epistemice din domeniul istoriei157 10.6.Concluzii159 Capitolul 11. Credinţele epistemice în domeniul matematicii161 11.1.Credinţele epistemologice despre matematică la profesori162 11.1.1.Natura credinţelor epistemologice ale profesorilor162 11.1.2.Relaţia dintre credinţele epistemologice şi alte credinţe la profesorii de matematică164 11.1.3.Relaţia dintre credinţele epistemologice despre matematică şi practica didactică la profesori164 11.1.4.Schimbarea credinţelor epistemice despre matematică la profesori165 11.2.Credinţele epistemologice ale elevilor despre matematică167 11.2.1.Relaţiile dintre credinţele epistemologice despre matematică şi alte credinţe ale elevilor168 11.2.2.Credinţele epistemologice ale elevilor, comportamentul lor şi performanţa la matematică169 11.2.3.Schimbarea credinţelor epistemice despre matematică la elevi170 11.2.4.Provocări şi perspective în credinţele epistemologice despre matematică172 Capitolul 12. Cogniţia epistemică în gândirea literară174 12.1. Natura cogniţiei epistemice în gândirea literară175 12.2. Cogniţia epistemică în gândirea literară din perspectiva teoriei criticii literare176 12.3. Înţegerea textului: perspectiva literară şi cea psihologică178 12.3.1.Înţelegerea lecturii din perspectiva conceptelor şi cercetărilor din domeniul literaturii178 12.3.2. Cercetările psihologice asupra producerii sensului în literatură180 12.4. Cogniţia epistemică în gândirea literară - studii pe novici şi experţi182 12.5. Text, sarcină, lectură şi context - implicaţii instrucţionale185 12.6. Măsurarea cogniţiei epistemice din gândirea literară188 Partea a patra. Cogniţia epistemică şi educaţia - fundamente ale educaţiei epistemice Capitolul 13. Cogniţia epistemică şi gândirea critică în educaţie194 Capitolul14. Credinţele epistemologice ale profesorilor 199 14.1.Credinţele epistemologice ale profesorilor şi cunoaşterea pedagogică200 14.2.Credinţele epistemologice ale profesorilor şi constructivismulînpredare202 Capitolul15. Epistemologiile personale ale studenţilor viitori profesori204 15.1.Teoria schimbării conceptuale - aplicaţii pentru pregătirea profesorilor204 15.2.Un cadru reflexiv pentru schimbarea epistemologiilor personale ale profesorilor209 Capitolul 16. Cogniţia epistemică în activitatea profesorilor la clasă214 Capitolul 17. Credinţele epistemologice ale educaţilor224 17.1.Credinţe şi profiluri epistemice la elevi şi studenţi224 17.2.Dezvoltarea cogniţiei epistemice la elevi şi studenţi226 17.2.1.Climatul epistemic din clasă şi schimbarea epistemică227 17.2.2.Mecanismele schimbării epistemice230 17.2.3.Climat epistemic pentru schimbare epistemică în clasă - PACES233 Capitolul 18. Cogniţii epistemice în viaţa cotidiană238 Partea a cincea. Probleme deschise în cercetarea cogniţiei epistemice Capitolul 19. Problema constructelor interne245 Capitolul 20. Problema dezvoltării cogniţiei epistemice247 Capitolul 21. Probleme metodologice în cercetările asupra cogniţiei epistemice250 21.1.Contestări ale asumpţiilor şi modelelor teoretice în cercetarea cogniţiei epistemice.... 250 21.2.Ignorarea contextului în cercetarea cogniţiei epistemice253 21.3.Probleme conceptuale şi psihometrice în măsurarea cogniţiei epistemice256 Partea a şasea. Noi direcţii pentru cercetarea şi educarea cogniţiei epistemice Capitolul 22. Acţiunea epistemică competentă: modelul AIR-APT şi provocările epocii post-truth261 Capitolul 23. Conceptualizarea cogniţiei epistemice - repere pentru viitor264 Capitolul 24. Direcţii ale educaţiei epistemice într-un peisaj post-truth266 24.1.Crearea unor medii de învăţare autentică266 24.2.Susţinerea activităţilor epistemice adaptate la limitele cunoaşterii comune şi experte.. .267 24.3.Explorarea cogniţiei epistemice267 24.4.Promovarea motivaţiilor şi emoţiilor epistemice virtuoase268 24.5.Promovarea înţelegerii de către educaţi a sistemelor epistemicesociale269 Bibliografie273.
    ISBN 9789734693399

    I Cucoş, Constantin(prefațator)

    1. Educaţie
    2. Educaţie (ca instrument al dezvoltării sociale)
    3. Cognitivism (educaţie)
    4. Psihologia educaţiei

371:165
159.953.5
165


299 __ $aCogniţia epistemică : fundamente şi implicaţii în educaţie
955 __ $a1
200 __ $aCogniţia epistemică $efundamente şi implicaţii în educaţie $fFlorin Frumos $gcuvânt-înainte de Constantin Cucoş $bCarte tipărită
700 __ $aFRUMOS, FLORIN
702 __ $4prefațator $aCucoş, Constantin
010 __ $a9789734693399
035 __ $a37/F94
035 __ $aC.III.13125
675 __ $a371:165
675 __ $a159.953.5
675 __ $a165
686 __ $a37
606 __ $aEducaţie
606 __ $aEducaţie (ca instrument al dezvoltării sociale)
606 __ $aCognitivism (educaţie)
606 __ $aPsihologia educaţiei
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aIaşi $cPolirom $d2023
215 __ $a304 p. $cfig., tab.
225 __ $aCollegium. Ştiinţele educaţiei
300 __ $aBibliogr. p.273-303
330 __ $aCuprins Cuvânt-înainte (Constantin Cucoş)9 Preambul13 Introducere. Epistemologia personalăşicogniţiaepistemică17 Cunoaştere şi epistemologie 17 Epistemologia personală19 De la epistemologia personală la cogniţia epistemică individuală şi socială21 Partea I. Modele conceptuale ale cogniţiei epistemice Capitolul 1. Modele evolutive ale cogniţiei epistemice 31 1.1.Modelul dezvoltării intelectuale (W. Perry)31 1.2.Modelul modurilor de cunoaştere (M.F.Belenky)35 1.3.Modelul reflecţiei epistemologice (Baxter Magolda)36 1.4.Modelul judecăţii reflective (P.M. King şi K.S. Kitchener)38 1.5.Modelul evaluativist (D. Kuhn)43 1.6.Sinteza modelelor evolutive ale epistemologiei personale47 1.7.Impasul modelelor evolutive. Modele alternative ale cogniţiei epistemice48 Capitolul 2. Modele dimensionale ale cogniţiei epistemice 51 2.1. Epistemologia personală ca sistem de credinţe epistemologice(M. Schommer)51 2.2. Epistemologia personală ca teorii epistemologice personale(B. Hofer)56 2.3. Critica modelelor dimensionale61 Capitolul 3. Modelarea contextuală a cogniţiei epistemice: modelul resurselor epistemologice (D. Hammer şi A. Elby)63 Capitolul 4. Integrarea modelelor de cogniţie epistemică: modelul lui M. J. Chandler69 Partea a Il-a. Perspective de abordare a cogniţiei epistemice 5.Perspectiva filosofiei.77 5.1.Epistemologia filosofică şi epistemologia personală77 5.2.Epistemologie versus ontologie80 5.3.Justificare şi cunoaştere81 5.4.Justificare şi scepticism82 5.5.Scepticismul şi cogniţia epistemică84 5.6.Relativism şi context - o abordare critică85 5.7.Relativism sau failibilism?87 5.8.Epistemologia filosofică naturalizată89 5.9.Filosofía şi educarea cogniţiei epistemice90 5.9.1.Privire de ansamblu asupra preocupărilor filosofice relevante pentru cogniţia epistemică din educaţie90 5.9.2.Ce poate fi socotită cogniţie epistemică sofisticată?91 5.10.Modelul AIR în educaţia epistemică93 5.10.1.Componentele modelului AIR93 5.10.2.Cele patru principii generale ale modelului AIR96 6.Perspectiva logicii99 6.1.Epistemologia logicii99 6.2.Dezvoltarea inferenţelor şi a raţionamentului logic100 6.3.Gândirea cauzală şi raţionamentul cauzal102 6.4.Gândirea argumentativă104 6.5.Raţionamentul ştiinţific cauzal şi epistemologia ştiinţei109 7.Perspectiva psihologiei111 7.1.Precursori ai cogniţiei epistemice în copilărie111 7.2.Conţinuturi ale cogniţiei epistemice114 7.2.1.Credinţele epistemologice114 7.2.2.Atitudinile epistemologice119 7.2.3.Strategiile epistemice120 7.3.Emoţiile epistemice121 7.3.1.Definirea emoţiilor epistemice121 7.3.2.Originile şi efectele emoţiilor epistemice124 7.3.3.Funcţiile emoţiilor epistemice127 7.4.Cogniţia epistemică şi motivaţia130 7.4.1.Relaţia cogniţie epistemică - motivaţie132 7.4.2.Motivaţia din spatele cogniţiei epistemice133 7.4.3.Utilizarea tehnologiei pentru măsurarea cogniţiei epistemice134 7.4.4.Direcţii viitoare de cercetare a motivaţiei în asociere cu cogniţia epistemică135 Partea a treia. Cogniţia epistemică pe domenii de cunoştinţe Capitolul 8. Câteva clarificări preliminare139 Capitolul 9. Cogniţia epistemică în ştiinţe147 Capitolul 10. Cogniţia epistemică în istorie151 10.1.Contribuţii ale cercetărilor psihologice în cogniţia epistemică151 10.2.Teoretizarea dimensiunii epistemice a istoriei de către istorici152 10.3.Studii empirice asupra cogniţiei epistemice în istorie154 10.4.Studii asupra cogniţiei epistemice în act154 10.5.Cercetarea credinţelor epistemice din domeniul istoriei157 10.6.Concluzii159 Capitolul 11. Credinţele epistemice în domeniul matematicii161 11.1.Credinţele epistemologice despre matematică la profesori162 11.1.1.Natura credinţelor epistemologice ale profesorilor162 11.1.2.Relaţia dintre credinţele epistemologice şi alte credinţe la profesorii de matematică164 11.1.3.Relaţia dintre credinţele epistemologice despre matematică şi practica didactică la profesori164 11.1.4.Schimbarea credinţelor epistemice despre matematică la profesori165 11.2.Credinţele epistemologice ale elevilor despre matematică167 11.2.1.Relaţiile dintre credinţele epistemologice despre matematică şi alte credinţe ale elevilor168 11.2.2.Credinţele epistemologice ale elevilor, comportamentul lor şi performanţa la matematică169 11.2.3.Schimbarea credinţelor epistemice despre matematică la elevi170 11.2.4.Provocări şi perspective în credinţele epistemologice despre matematică172 Capitolul 12. Cogniţia epistemică în gândirea literară174 12.1. Natura cogniţiei epistemice în gândirea literară175 12.2. Cogniţia epistemică în gândirea literară din perspectiva teoriei criticii literare176 12.3. Înţegerea textului: perspectiva literară şi cea psihologică178 12.3.1.Înţelegerea lecturii din perspectiva conceptelor şi cercetărilor din domeniul literaturii178 12.3.2. Cercetările psihologice asupra producerii sensului în literatură180 12.4. Cogniţia epistemică în gândirea literară - studii pe novici şi experţi182 12.5. Text, sarcină, lectură şi context - implicaţii instrucţionale185 12.6. Măsurarea cogniţiei epistemice din gândirea literară188 Partea a patra. Cogniţia epistemică şi educaţia - fundamente ale educaţiei epistemice Capitolul 13. Cogniţia epistemică şi gândirea critică în educaţie194 Capitolul14. Credinţele epistemologice ale profesorilor 199 14.1.Credinţele epistemologice ale profesorilor şi cunoaşterea pedagogică200 14.2.Credinţele epistemologice ale profesorilor şi constructivismulînpredare202 Capitolul15. Epistemologiile personale ale studenţilor viitori profesori204 15.1.Teoria schimbării conceptuale - aplicaţii pentru pregătirea profesorilor204 15.2.Un cadru reflexiv pentru schimbarea epistemologiilor personale ale profesorilor209 Capitolul 16. Cogniţia epistemică în activitatea profesorilor la clasă214 Capitolul 17. Credinţele epistemologice ale educaţilor224 17.1.Credinţe şi profiluri epistemice la elevi şi studenţi224 17.2.Dezvoltarea cogniţiei epistemice la elevi şi studenţi226 17.2.1.Climatul epistemic din clasă şi schimbarea epistemică227 17.2.2.Mecanismele schimbării epistemice230 17.2.3.Climat epistemic pentru schimbare epistemică în clasă - PACES233 Capitolul 18. Cogniţii epistemice în viaţa cotidiană238 Partea a cincea. Probleme deschise în cercetarea cogniţiei epistemice Capitolul 19. Problema constructelor interne245 Capitolul 20. Problema dezvoltării cogniţiei epistemice247 Capitolul 21. Probleme metodologice în cercetările asupra cogniţiei epistemice250 21.1.Contestări ale asumpţiilor şi modelelor teoretice în cercetarea cogniţiei epistemice.... 250 21.2.Ignorarea contextului în cercetarea cogniţiei epistemice253 21.3.Probleme conceptuale şi psihometrice în măsurarea cogniţiei epistemice256 Partea a şasea. Noi direcţii pentru cercetarea şi educarea cogniţiei epistemice Capitolul 22. Acţiunea epistemică competentă: modelul AIR-APT şi provocările epocii post-truth261 Capitolul 23. Conceptualizarea cogniţiei epistemice - repere pentru viitor264 Capitolul 24. Direcţii ale educaţiei epistemice într-un peisaj post-truth266 24.1.Crearea unor medii de învăţare autentică266 24.2.Susţinerea activităţilor epistemice adaptate la limitele cunoaşterii comune şi experte.. .267 24.3.Explorarea cogniţiei epistemice267 24.4.Promovarea motivaţiilor şi emoţiilor epistemice virtuoase268 24.5.Promovarea înţelegerii de către educaţi a sistemelor epistemicesociale269 Bibliografie273
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 593186 / 593186 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu