Cultură și poliție secretă în comunism

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2017
Subiect Istorie
România chat
Sec. XX chat
Poliţie politică chat
Cultură chat
Comunism chat
URSS (Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste) chat
ISBN 9789734670673
Note Index

35/36/V37; C.III.12072

VĂȚULESCU, CRISTINA
    Cultură și poliție secretă în comunism.- Iaşi : Polirom , 2017.
    272 p. : facs., foto..- (Studii românești).    
    Index
    Mulţumiri9 Introducere13 Zone de contact: literatura, filmul şi poliţia secretă13 Cum citeşti un dosar de poliţie secretă24 „Estetică şi poliţie"33 Planul cărţii37 1.Biografii arestate Dosarul personal în Uniunea Sovietică şi în România41 Preambul: arhive fragmentare41 Scurtă genealogie a dosarului de poliţie secretă46 Dosarele de supraveghere48 Dosarele de investigaţii: de la autobiografie la mărturisire53 Dosarele staliniste: câţi dintre aceşti inamici au fost prefabricaţi55 Dosarele poststaliniste: epoca supravegherii60 O notă despre Foucault67 2.Maestrul şi Margareta Dosarul de poliţie secretă al diavolului71 Semnalmente particulare ale diavolului în Moscova anilor 1930 72 Prototipuri de scriitor: nebuni, apostoli şi anchetatori ai poliţiei secrete75 Cenzura şi autoritatea cuvântului79 „Realitatea fantastică" stalinistă şi practicile ei textuale84 Dosarul personal al lui Mihail Bulgakov86 Repetiţiile cu diferenţe suspecte: scriitorul copist89 3.Filmul se joacă de-a poliţia secretă95 Filmare şi amprentare: teoria şi practica cinematografică a lui Dziga Vertov96 Camere de filmat ascunse şi expuse artistic104 Filmul original al procesului-spectacol şi publicul acestuia107 Aleksandr Medvedkin: rolul de procuror al cinematografiei111 Mulţimea indistinctă: provocări criminale pentru viziune şi tehnologiile vizuale118 Carnetul de partid falsificat: îndepărtarea de fotografii, nume şi identităţi. . . 122 Vigilenţa: privirea stalinismului la apogeu127 Legitimizarea viziunii cinematografice: realismul socialist, profunzimea câmpului vizual şi Carnetul de partid130 Stalin scenaristul şi protagonistul lui cekist133 Melodrama şi poliţia135 Viziune, tehnici vizuale şi poliţia secretă138 Regizorii se joacă de-a hoţii şi vardiştii141 4.Poliţia secretă se joacă de-a cinemaul Gulagul şi filmul143 Lagărul ca element de exotism sovietic: Solovki144 Un succes de casă al OGPU: Drumul spre viaţă155 Disciplină, pedeapsă şi noul experiment al OGPU157 Tehnici de filmare şi tactici ale poliţiei secrete160 Violenţa şi inovaţia stilistică164 Interpelarea unui public cu dubii: Proiectul Belomor167 Portretele multimedia ale deţinutului de lagăr172 Feminitatea la Belomor: prostituata şi spărgătoarea de normă174 Locul artelor în proiectul Belomor177 5.Teoria literară şi poliţia secretă Scrisul şi înstrăinarea sinelui183 Doi maeştri ai înstrăinării: Lev Tolstoi şi Ivan cel Groaznic186 înstrăinarea revoluţionară şi explozia sinelui187 Autoînstrăinarea şi autoradierea189 Depoziţie şi autobiografie: o întâlnire alienantă191 ”Asta e suprarealismul": înstrăinarea din camera de interogatoriu196 Elogiul minciunii: autoînstrăinarea şi reeducarea203 Gânduri de încheiere209 Note221 Index261.
    ISBN 9789734670673

    I Marinescu, Cornelia(traducător)

    1. Istorie
    2. România
    3. Sec. XX
    4. Poliţie politică
    5. Cultură
    6. Comunism
    7. URSS (Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste)

351.746.1:008(47+498)
329.15(47+498):351.746.1(093)
94(47+498)”19”


010 __ $a9789734670673
035 __ $a35/36/V37
035 __ $aC.III.12072
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aCultură și poliție secretă în comunism $bCarte tipărită
210 _# $aIaşi $cPolirom $d2017
215 __ $a272 p. $cfacs., foto.
225 _0 $aStudii românești
299 __ $aCultură și poliție secretă în comunism
300 __ $aIndex
330 __ $aMulţumiri9 Introducere13 Zone de contact: literatura, filmul şi poliţia secretă13 Cum citeşti un dosar de poliţie secretă24 „Estetică şi poliţie"33 Planul cărţii37 1.Biografii arestate Dosarul personal în Uniunea Sovietică şi în România41 Preambul: arhive fragmentare41 Scurtă genealogie a dosarului de poliţie secretă46 Dosarele de supraveghere48 Dosarele de investigaţii: de la autobiografie la mărturisire53 Dosarele staliniste: câţi dintre aceşti inamici au fost prefabricaţi55 Dosarele poststaliniste: epoca supravegherii60 O notă despre Foucault67 2.Maestrul şi Margareta Dosarul de poliţie secretă al diavolului71 Semnalmente particulare ale diavolului în Moscova anilor 1930 72 Prototipuri de scriitor: nebuni, apostoli şi anchetatori ai poliţiei secrete75 Cenzura şi autoritatea cuvântului79 „Realitatea fantastică" stalinistă şi practicile ei textuale84 Dosarul personal al lui Mihail Bulgakov86 Repetiţiile cu diferenţe suspecte: scriitorul copist89 3.Filmul se joacă de-a poliţia secretă95 Filmare şi amprentare: teoria şi practica cinematografică a lui Dziga Vertov96 Camere de filmat ascunse şi expuse artistic104 Filmul original al procesului-spectacol şi publicul acestuia107 Aleksandr Medvedkin: rolul de procuror al cinematografiei111 Mulţimea indistinctă: provocări criminale pentru viziune şi tehnologiile vizuale118 Carnetul de partid falsificat: îndepărtarea de fotografii, nume şi identităţi. . . 122 Vigilenţa: privirea stalinismului la apogeu127 Legitimizarea viziunii cinematografice: realismul socialist, profunzimea câmpului vizual şi Carnetul de partid130 Stalin scenaristul şi protagonistul lui cekist133 Melodrama şi poliţia135 Viziune, tehnici vizuale şi poliţia secretă138 Regizorii se joacă de-a hoţii şi vardiştii141 4.Poliţia secretă se joacă de-a cinemaul Gulagul şi filmul143 Lagărul ca element de exotism sovietic: Solovki144 Un succes de casă al OGPU: Drumul spre viaţă155 Disciplină, pedeapsă şi noul experiment al OGPU157 Tehnici de filmare şi tactici ale poliţiei secrete160 Violenţa şi inovaţia stilistică164 Interpelarea unui public cu dubii: Proiectul Belomor167 Portretele multimedia ale deţinutului de lagăr172 Feminitatea la Belomor: prostituata şi spărgătoarea de normă174 Locul artelor în proiectul Belomor177 5.Teoria literară şi poliţia secretă Scrisul şi înstrăinarea sinelui183 Doi maeştri ai înstrăinării: Lev Tolstoi şi Ivan cel Groaznic186 înstrăinarea revoluţionară şi explozia sinelui187 Autoînstrăinarea şi autoradierea189 Depoziţie şi autobiografie: o întâlnire alienantă191 ”Asta e suprarealismul": înstrăinarea din camera de interogatoriu196 Elogiul minciunii: autoînstrăinarea şi reeducarea203 Gânduri de încheiere209 Note221 Index261
606 _0 $aIstorie
606 _0 $aRomânia
606 _0 $aSec. XX
606 _0 $aPoliţie politică
606 _0 $aCultură
606 _0 $aComunism
606 _0 $aURSS (Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste)
675 __ $a351.746.1:008(47+498)
675 __ $a329.15(47+498):351.746.1(093)
675 __ $a94(47+498)”19”
686 __ $a34/36
700 _0 $aVĂȚULESCU, CRISTINA
702 _0 $4traducător $aMarinescu, Cornelia
975 _0 $a351.746.1 $a:008
975 _0 $a(47) $a(498)
975 _0 $a329.15 $a:351.746.1
975 _0 $a(093)
975 _0 $a(47) $a(498)
975 _0 $a19 $a94
975 _0 $a(47) $a(498)
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 544429 / 544429 L Împrumut la sala de lectură Da 35/36
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu