Educaţia adulţilor : baze teoretice și repere practice

Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2019
Subiect Educația părinților chat
ISBN 9789734633302
Note Bibliogr. la sfârșit de capitol

37/E19; C.III.12348

    Educaţia adulţilor : baze teoretice și repere practice / Simona Sava (coord.), Ramona Paloș (coord.), Magda-Elena Samoilă,....- ed. a 2-arevăzută și adăugită.- Iaşi : Polirom , 2019.
    467 p..- (Collegium. Ştiinţele educaţiei).    
    Bibliogr. la sfârșit de capitol
    Despre autori 11 Cuvânt introductiv17 Partea I. Repere teoretice Capitolul 1. Educaţiaadulţilor-identitate,problematică(Simona Sava)21 1.1.Educaţia adulţilor - parte a educaţiei pe parcursul întregii vieţi. Delimitări conceptuale21 1.2.Orientări, provocări, tendinţe în educaţia adulţilor26 1.3.Domenii de acţiune în educaţia adulţilor31 1.4.Perspective teoretice. Raportul cercetare-teorie-practică43 Bibliografie52 Capitolul 2. Statutul epistemologicaleducaţieiadulţilor (Magda-Elena Samoilă)55 2.1.Statutul epistemologic al educaţiei adulţilor55 2.1.1.Educaţia adulţilor, domeniu de cercetare ştiinţifică56 2.1.2.Educaţia adulţilor, disciplină de studiu academic57 2.1.3.Educaţia adulţilor, context de practică profesională59 2.2.Modele explicative ale construcţiei cunoaşterii domeniului60 2.3.Concluzii64 Bibliografie65 Capitolul3. Educaţia adulţilor în România (Simona Sava)68 3.1.Repere istorice în evoluţia şi dezvoltarea educaţiei adulţilor din România68 3.2.Instituţii şi organizaţii româneşti de educaţie a adulţilor74 3.3.Politica educaţională în domeniul educaţiei adulţilor în România78 3.4.Profesionalizare în educaţia adulţilor din România82 Bibliografie83 Capitolul4. Educaţia adulţilor în context internaţional (Leyla Safta-Zecheria)85 4.1.Guvernanţa internaţională a educaţiei adulţilor85 4.1.1.Evaluări standardizate ale capitalului uman în perspectivă internaţională: OCDE - PIAAC86 4.1.2.O viziune umanistă asupra educaţiei: UNESCO - UIL87 4.2.Europenizarea educaţiei adulţilor: educaţia adulţilor - un domeniu de guvernanţă al Uniunii Europene ?89 4.3.Tendinţe internaţionale în domeniul educaţiei adulţilor92 Bibliografie93 Capitolul5. Rolul educaţiei adulţilor în contextul dezvoltării durabile (GabrielaGrosseck) .... 97 5.1.Educaţia adulţilor şi dezvoltarea durabilă97 5.2.Rolul educaţiei adulţilor în contextul obiectivelor dezvoltării durabile99 Bibliografie103 Partea a Il-a. Specificul învăţării la adulţi Capitolul 6. Teorii ale învăţării în educaţia adulţilor (Ioana Dârjan, Mihai Florin Predescu)107 6.1.Motivele şi nevoile de învăţare ale adulţilor107 6.2.Teorii ale învăţării la vârsta adultă109 6.2.1.Andragogia sau relevanţa majoră a experienţelor anterioare109 6.2.2.învăţarea transformativă sau schimbarea perspectivei pentru a obţine iluminarea110 6.2.3.învăţarea experienţială sau explorarea realităţii pentrurelevarea sensului/semnificaţiei111 6.2.4.învăţarea autodirecţionată112 6.3.Ipostaze ale învăţării la vârsta adultă113 6.3.1.învăţarea ca schimbare comportamentală114 6.3.2.învăţarea ca restructurare cognitivă115 6.3.3.învăţarea ca dezvoltare personală şi terapie115 6.3.4.învăţarea ca emancipare, empowermentşiautoafirmare115 6.3.5.învăţarea ca perfecţionare, dezvoltare saureorientareprofesională116 6.3.6.învăţarea ca autodefinire socială117 Bibliografie117 Capitolul 7. Caracteristici ale cursantului adult120 7.1.Caracteristici biopsihocomportamentale ale vârstelor adulte (Anca Munteanu)120 7.1.1.Consideraţii generale120 7.1.2.Tinereţea (24/25-35 de ani)121 7.1.3.Vârstele adulte mijlocii (35-65 de ani)126 7.1.4.Vârstele adulte târzii (peste 65 de ani)131 7.2.Profilulmetacognitiv al adulţilor (Claudia Borca)135 7.2.1.Consideraţii generale135 7.2.2.Particularităţi ale metacogniţiei la vârstele adulte137 Bibliografie139 Capitolul 8. învăţarea în toate contextele de viaţă (Ramona Paloş)143 8.1.Contexte formale, nonformale şi informale de învăţare143 8.1.1.Caracteristici ale mediului fizic144 8.1.2.Caracteristici ale mediului psihologic (climatul emoţional)145 8.1.3.Caracteristici ale mediului virtual147 8.1.4.Caracteristici ale mediului (climatului) social147 8.2.Motivaţia de a învăţa148 8.3.Bariere în învăţarea la vârsta adultă149 Bibliografie151 Capitolul 9. Adulţii cu nevoi speciale153 9.1.Adulţii cu abilităţi înalte (Carmen Mihaela Creţu)153 9.1.1.Consideraţii generale privind cercetarea psihologică aadulţilor cu abilităţi înalte153 9.1.2.Contribuţii actuale154 9.1.3.Modele teoretice155 9.1.4.Caracteristici ale adulţilor talentaţi160 9.2.Adulţii cu dizabilităţi (Mihai Florin Predescu, Ioana Dârjan)161 9.2.1.Cine sunt adulţii cu dizabilităţi?161 9.2.2.Care este scopul educaţiei adulţilor cu dizabilităţi?162 9.2.3.Educaţia pentru tranziţia la vârsta adultă162 9.2.4.Educarea abilităţilor de viaţă cotidiană, de socializare şi de autoîngrijire163 9.2.5.Profesionalizarea tinerilor cu dizabilităţi164 9.2.6.Educaţia pe parcursul întregii vieţi164 9.2.7.Concluzii165 9.3.Adulţii cu analfabetism funcţional (Ioana Dârjan, Mihai Florin Predescu)166 9.3.1.Alfabetizare şi literaţie166 9.3.2.Relevanţa literaţiei168 9.3.3.Analfabetismul funcţional - caracteristici, delimitări conceptuale169 9.3.4.Argumente pentru dezvoltarea competenţelor de literaţie şi diminuarea analfabetismului funcţional170 9.3.5.Educarea abilităţilor de literaţie şi diminuarea analfabetismului funcţional la vârsta adultă171 Bibliografie172 Partea a IlI-a. Didactica educaţiei adulţilor Capitolul 10. Soluţii integrate şi adaptate de intervenţie în educaţia adulţilor (Cosmina Mironov)179 10.1.Fundamentarea şi legitimitatea reconfigurării formelorde intervenţie în EA181 10.1.1.Argumente psihologice şi din domeniul neuroştiinţelor181 10.1.2.Argumente sociale183 10.1.3.Argumente educaţionale184 10.1.4.Argumente socioeconomice, tehnologice şi politice185 10.2.Comunităţi de practică şi învăţarea contextualizată186 10.3.Designul intervenţiilor integrate şi adaptate în educaţiaadulţilor189 10.3.1.Principii pentru designul intervenţiilor integrate şi adaptate de învăţare-dezvoltare în educaţia adulţilor190 Bibliografie193 Capitolul11. Design şi proiectare în educaţia adulţilor (MarianaCraşovan)196 11.1.Consideraţii generale196 11.2.Principii didactice explicative în educaţia adulţilor198 11.3.Relaţia dintre predare-învăţare şi evaluare199 11.4.Modele de proiectare în educaţia adulţilor201 11.4.1.Modelul Knowles (1970)202 11.4.2.Modelul Kidd (1973) 202 11.4.3.Modelul Boyle (1981)202 11.4.4.Modelul Cervero şi Wilson (1994)203 11.4.5.Modelul Sork (2000) 203 11.4.6.Modelul Caffarella (2002)203 11.4.7.Modelul lui Stolovitch, Keeps şi Rosenberg (2017) 203 11.5.Etape ale proiectării204 11.5.1.Analiza nevoilor de învăţare206 11.5.2.Stabilirea obiectivelor206 11.5.3.Selectarea şi organizarea conţinuturilor207 11.5.4.Alegerea strategiilor didactice207 11.5.5.Alegerea modalităţilor de evaluare209 11.6.Niveluri ale proiectării: proiectarea programelor de formare şi proiectarea activităţilor de formare209 11.6.1.Proiectarea unui program de formare210 11.6.2.Proiectarea activităţilor de formare212 Bibliografie213 Capitolul 12. Strategii didactice în educaţia adulţilor (Simona Sava)215 12.1.Factori care condiţionează alegerea strategiei didactice215 12.2.Metode şi materiale didactice219 12.2.1.Metode pentru iniţierea demersurilor didactice220 12.2.2.Metode pentru structurarea acţională a demersurilor didactice222 12.2.3.Metode pentru feedback, sistematizare şi evaluare227 12.3.Forme de organizare a demersului didactic229 12.4.Reflecţii asupra impactului comportamentului didactic232 Bibliografie232 Capitolul 13. Comunicarea în educaţia adulţilor (Mihaela Mitescu Manea)234 13.1.Repoziţionări şi dezvoltări teoretice în raportul comunicare-învâţare: o problemă de perspectivă analitică235 13.2.Implicaţii ontologice şi praxiologice în educaţia adulţilor238 Bibliografie242 Capitolul 14. Evaluarea în educaţia adulţilor (Otilia Sanda Bersan)244 14.1.Specificitatea evaluării244 14.2.Aspecte de evaluat245 14.3.Optimizarea evaluării247 14.4.Identificarea, evaluarea şi validarea competenţelor reale249 Bibliografie252 Capitolul 15. Educaţia adulţilor pentru cetăţenie digitală (Laura Maliţa, Gabriela Grosseck) . . . .254 15.1.De ce o cetăţenie digitală?254 15.2.Accesul digital257 15.3.Legislaţia digitală şi conduita (eticheta online)261 15.4.Alfabetizarea/Literaţia digitală a adulţilor264 15.5.Comunicarea digitală266 15.6.Comerţul electronic. Literaţia digitală economică268 15.7.Ce putem face? Ce ar trebui îmbunătăţit în România?270 15.8.Drepturi şi responsabilităţi digitale. Securitatea digitală273 15.8.1.Ce trebuie să ştim?276 15.8.2.Ce putem face ca să avem spaţii online bazate pe respect şi încredere? . . .279 15.9.Sănătatea şi starea de bine digitală280 Bibliografie284 Partea a IV-a. Management şi marketing în educaţia adulţilor Capitolul 16. Managementul organizaţiilor de educaţie a adulţilor (Sorin Vlad Predescu)... .291 16.1.Specificitate şi tipologie organizaţională292 16.2.Dimensiuni ale managementului unei instituţii de educaţie continuă294 16.3.Repere ale dezvoltării organizaţionale296 16.4.Marketing în educaţia adulţilor298 Bibliografie299 Capitolul 17. Managementul resurselor umane (Ionela Clipici)301 17.1.Caracterizare generală301 17.2.Recrutarea, selecţia şi încadrarea resurselor umane302 17.3.Dezvoltarea resurselor umane307 Bibliografie310 Cjpitolul 18. Evaluarea nevoilor de formare (Ramona Paloş)312 18.1.Evaluarea nevoilor la nivel de comunitate312 18.1.1.Etape în evaluarea nevoilor la nivel de comunitate313 18.1.2.Metode şi tehnici de identificare a nevoilor la nivel de comunitate314 18.2.Evaluarea nevoilor la nivel de organizaţie316 18.2.1.Etape în evaluarea nevoilor de formare în organizaţie317 18.2.2.Niveluri, metode şi tehnici de evaluare a nevoilor de formare înorganizaţii ... 318 Bibliografie324 Capitolul 19. Managementulcursului şi al programelor educaţionale (Simona Sava)326 19.1.Programe şi cursuri de educaţie a adulţilor326 19.2.Conceperea şi derularea programelor educaţionale 329 19.3.Evaluarea impactului programelor educaţionale339 Bibliografie341 Capitolul 20. Parteneriate şi comunicare în reţea (Diana Radu, Ana-Simona Negomireanu). . . .342 20.1.Parteneriatul - formă de comunicare, cooperare şi colaborare342 20.1.1.Nevoia de parteneriate342 20.1.2.Tipologia şi managementul parteneriatelor interinstituţionale344 20.1.3.Structura organizaţională şi alte caracteristici ale parteneriatului347 20.2.Activitatea în reţea : managementul reţelelor interinstituţionale349 20.3.Reţele profesionale în educaţia adulţilor353 Bibliografie356 Capitolul 21. Managementul proiectelor educaţionale în educaţia adulţilor (RamonaRăduţ-Taciu)358 21.1.Proiectele educaţionale - clarificări conceptuale358 21.2.Particularităţile managementului proiectelor educaţionale destinate adulţilor360 21.3.Managerul de proiecte educaţionale363 21.4.Repere operaţionale în managementul proiectelor educaţionale dedicate adulţilor364 21.5.Repere în elaborarea proiectelor educaţionale destinate adulţilor365 Bibliografie367 Capitolul 22. Managementul calităţii în educaţia adulţilor (Ioana Gabriela Domilescu)368 22.1.Managementul calităţii la nivel sistemic şi al organizaţiei educaţionale369 22.2.Managementul calităţii cursului şi al programelor educaţionale372 22.3.Tendinţe şi evoluţii în managementul calităţii EA/EFP în statele europene374 22.4.Evoluţii în asigurarea calităţii educaţiei adulţilor în România376 Bibliografie378 Capitolul 23. Managementul relaţiilor publice (Sorin Vlad Predescu)380 23.1.Relaţiile publice - definire în context380 23.2.Activităţile de relaţii publice din organizaţiile de educaţie a adulţilor382 23.3.Relaţia cu comunitatea şi tehnologia informaţiei în domeniul educaţiei adulţilor384 Bibliografie386 Capitolul 24. învăţarea la locul de muncă şi învăţarea organizaţională (Ramona Paloş)388 24.1.învăţarea la locul de muncă388 24.1.1.Delimitări conceptuale388 24.1.2.Dimensiuni ale învăţării la locul demuncă389 24.1.3.învăţarea la locul de muncă: relaţietriadică389 24.1.4.Programe de învăţare la locul de muncă390 24.2.învăţarea organizaţionalăşi organizaţia care învaţă395 24.2.1.Tipuri de învăţare organizaţională396 24.2.2.Tipuri de organizaţii care învaţă397 Bibliografie398 Partea a V-a. Consilierea în educaţia adulţilor Capitolul 25. Consilierea pentru dezvoltare personală403 25.1.Consilierea educaţională a adulţilor (Anca Luştrea)403 25.2.Consilierea pentru succes prin centrarea pe resursele personale - empowerment şi dezvoltare personală (Roxana Andreea Toma)406 25.3.Consiliere pozitivă pentru starea de bine (Anca Luştrea)410 25.3.1.Consideraţii generale410 25.3.2.Starea de bine în instituţiile educaţionale412 Bibliografie413 Capitolul 26. Consilierea în carieră416 26.1.Context, provocări şi tendinţe în consilierea şi orientarea în carieră (Speranţa Lavinia Ţibu)416 26.1.1.Tendinţe şi provocări416 26.1.2.Răspunsuri417 26.1.3.Rolul consilierii şi orientării în carieră418 26.1.4.Provocări în procesul de dezvoltare a carierei adulţilor419 26.2.Consilierea pentru dezvoltarea carierei (Cosmina Mironov, Petre Botnariuc, Speranţa Lavinia Ţibu)421 26.2.1.Cariera - concept, modele, teorii şi factori determinanţi422 26.2.2.Furnizori de servicii şi activităţi specifice consilierii pentru dezvoltarea carierei424 26.2.3.Nevoi specifice şi beneficiari ai consilierii pentru dezvoltareacarierei . . . .425 26.3.Abordări metodologice în consilierea şi orientarea în carieră (Petre Botnariuc) . . . .425 26.3.1.Introducere425 26.3.2.Sistemul modelelor şi metodelor în consilierea şi orientarea în carieră427 26.3.3.Coordonarea şi evaluarea activităţii de consiliere şi orientare încarieră431 26.4.Aria de calificare şi expertiză a practicienilor în consilierea şi orientarea în carieră (Cosmina Mironov)431 26.4.1.Introducere431 26.4.2.Analiza ariei de calificare şi expertiză a practicienilor în consilierea şi orientarea în carieră434 26.4.3.Un model de dezvoltare a profilului de expertiză şi calificare a practicienilor în consiliere440 Bibliografie443 Capitolul 27. Educaţie şi formare în profesiile de ajutor (Mugur Ciumăgeanu)447 27.1.Educaţie şi formare în profesiile de ajutor: o circumscriere a domeniului447 27.2.Educaţia pentru ajutor - un domeniu problematic448 27.2.1.Pasulîntâi - analiza personală şi autodezvoltarea450 27.2.2.Pasulaldoilea - rezidenţiatul şi supervizarea451 27.2.3.Pasulaltreilea - formarea propriu-zisă452 27.2.4.Pasulalpatrulea - postmodernismul pedagogicşi etica competenţelor . . . .453 27.3.Idei sintetice pentru viitorul educaţiei în domeniul profesiilor de ajutor456 Bibliografie457 Capitolul 28. Consilierea organizaţiilor de educaţie a adulţilor (Sorin Vlad Predescu)460 28.1.Organizaţii publice şi organizaţii private de educaţie a adulţilor461 28.2.Rolul consilierii organizaţiilor de educaţie a adulţilor462 28.3.Dezvoltarea organizaţiilor de educaţie a adulţilor463 Bibliografie466.
    ISBN 9789734633302

    I Simona Sava
    II Ramona Paloș
    III Samoilă, Magda-Elena

    1. Educația părinților

374.7(498)

299 __ $aEducaţia adulţilor : baze teoretice și repere practice
975 __ $a374.7 $a(498)
200 __ $aEducaţia adulţilor $ebaze teoretice și repere practice $fSimona Sava (coord.), Ramona Paloș (coord.), Magda-Elena Samoilă,... $bCarte tipărită
701 __ $aSimona Sava
701 __ $aRamona Paloș
701 __ $aSamoilă, Magda-Elena
010 __ $a9789734633302
035 __ $a37/E19
035 __ $aC.III.12348
675 __ $a374.7(498)
686 __ $a37
606 __ $aEducația părinților
101 __ $arum
102 __ $aRomania
205 __ $aed. a 2-a
205 __ $arevăzută și adăugită
210 __ $aIaşi $cPolirom $d2019
215 __ $a467 p.
225 __ $aCollegium. Ştiinţele educaţiei
300 __ $aBibliogr. la sfârșit de capitol
330 __ $aDespre autori 11 Cuvânt introductiv17 Partea I. Repere teoretice Capitolul 1. Educaţiaadulţilor-identitate,problematică(Simona Sava)21 1.1.Educaţia adulţilor - parte a educaţiei pe parcursul întregii vieţi. Delimitări conceptuale21 1.2.Orientări, provocări, tendinţe în educaţia adulţilor26 1.3.Domenii de acţiune în educaţia adulţilor31 1.4.Perspective teoretice. Raportul cercetare-teorie-practică43 Bibliografie52 Capitolul 2. Statutul epistemologicaleducaţieiadulţilor (Magda-Elena Samoilă)55 2.1.Statutul epistemologic al educaţiei adulţilor55 2.1.1.Educaţia adulţilor, domeniu de cercetare ştiinţifică56 2.1.2.Educaţia adulţilor, disciplină de studiu academic57 2.1.3.Educaţia adulţilor, context de practică profesională59 2.2.Modele explicative ale construcţiei cunoaşterii domeniului60 2.3.Concluzii64 Bibliografie65 Capitolul3. Educaţia adulţilor în România (Simona Sava)68 3.1.Repere istorice în evoluţia şi dezvoltarea educaţiei adulţilor din România68 3.2.Instituţii şi organizaţii româneşti de educaţie a adulţilor74 3.3.Politica educaţională în domeniul educaţiei adulţilor în România78 3.4.Profesionalizare în educaţia adulţilor din România82 Bibliografie83 Capitolul4. Educaţia adulţilor în context internaţional (Leyla Safta-Zecheria)85 4.1.Guvernanţa internaţională a educaţiei adulţilor85 4.1.1.Evaluări standardizate ale capitalului uman în perspectivă internaţională: OCDE - PIAAC86 4.1.2.O viziune umanistă asupra educaţiei: UNESCO - UIL87 4.2.Europenizarea educaţiei adulţilor: educaţia adulţilor - un domeniu de guvernanţă al Uniunii Europene ?89 4.3.Tendinţe internaţionale în domeniul educaţiei adulţilor92 Bibliografie93 Capitolul5. Rolul educaţiei adulţilor în contextul dezvoltării durabile (GabrielaGrosseck) .... 97 5.1.Educaţia adulţilor şi dezvoltarea durabilă97 5.2.Rolul educaţiei adulţilor în contextul obiectivelor dezvoltării durabile99 Bibliografie103 Partea a Il-a. Specificul învăţării la adulţi Capitolul 6. Teorii ale învăţării în educaţia adulţilor (Ioana Dârjan, Mihai Florin Predescu)107 6.1.Motivele şi nevoile de învăţare ale adulţilor107 6.2.Teorii ale învăţării la vârsta adultă109 6.2.1.Andragogia sau relevanţa majoră a experienţelor anterioare109 6.2.2.învăţarea transformativă sau schimbarea perspectivei pentru a obţine iluminarea110 6.2.3.învăţarea experienţială sau explorarea realităţii pentrurelevarea sensului/semnificaţiei111 6.2.4.învăţarea autodirecţionată112 6.3.Ipostaze ale învăţării la vârsta adultă113 6.3.1.învăţarea ca schimbare comportamentală114 6.3.2.învăţarea ca restructurare cognitivă115 6.3.3.învăţarea ca dezvoltare personală şi terapie115 6.3.4.învăţarea ca emancipare, empowermentşiautoafirmare115 6.3.5.învăţarea ca perfecţionare, dezvoltare saureorientareprofesională116 6.3.6.învăţarea ca autodefinire socială117 Bibliografie117 Capitolul 7. Caracteristici ale cursantului adult120 7.1.Caracteristici biopsihocomportamentale ale vârstelor adulte (Anca Munteanu)120 7.1.1.Consideraţii generale120 7.1.2.Tinereţea (24/25-35 de ani)121 7.1.3.Vârstele adulte mijlocii (35-65 de ani)126 7.1.4.Vârstele adulte târzii (peste 65 de ani)131 7.2.Profilulmetacognitiv al adulţilor (Claudia Borca)135 7.2.1.Consideraţii generale135 7.2.2.Particularităţi ale metacogniţiei la vârstele adulte137 Bibliografie139 Capitolul 8. învăţarea în toate contextele de viaţă (Ramona Paloş)143 8.1.Contexte formale, nonformale şi informale de învăţare143 8.1.1.Caracteristici ale mediului fizic144 8.1.2.Caracteristici ale mediului psihologic (climatul emoţional)145 8.1.3.Caracteristici ale mediului virtual147 8.1.4.Caracteristici ale mediului (climatului) social147 8.2.Motivaţia de a învăţa148 8.3.Bariere în învăţarea la vârsta adultă149 Bibliografie151 Capitolul 9. Adulţii cu nevoi speciale153 9.1.Adulţii cu abilităţi înalte (Carmen Mihaela Creţu)153 9.1.1.Consideraţii generale privind cercetarea psihologică aadulţilor cu abilităţi înalte153 9.1.2.Contribuţii actuale154 9.1.3.Modele teoretice155 9.1.4.Caracteristici ale adulţilor talentaţi160 9.2.Adulţii cu dizabilităţi (Mihai Florin Predescu, Ioana Dârjan)161 9.2.1.Cine sunt adulţii cu dizabilităţi?161 9.2.2.Care este scopul educaţiei adulţilor cu dizabilităţi?162 9.2.3.Educaţia pentru tranziţia la vârsta adultă162 9.2.4.Educarea abilităţilor de viaţă cotidiană, de socializare şi de autoîngrijire163 9.2.5.Profesionalizarea tinerilor cu dizabilităţi164 9.2.6.Educaţia pe parcursul întregii vieţi164 9.2.7.Concluzii165 9.3.Adulţii cu analfabetism funcţional (Ioana Dârjan, Mihai Florin Predescu)166 9.3.1.Alfabetizare şi literaţie166 9.3.2.Relevanţa literaţiei168 9.3.3.Analfabetismul funcţional - caracteristici, delimitări conceptuale169 9.3.4.Argumente pentru dezvoltarea competenţelor de literaţie şi diminuarea analfabetismului funcţional170 9.3.5.Educarea abilităţilor de literaţie şi diminuarea analfabetismului funcţional la vârsta adultă171 Bibliografie172 Partea a IlI-a. Didactica educaţiei adulţilor Capitolul 10. Soluţii integrate şi adaptate de intervenţie în educaţia adulţilor (Cosmina Mironov)179 10.1.Fundamentarea şi legitimitatea reconfigurării formelorde intervenţie în EA181 10.1.1.Argumente psihologice şi din domeniul neuroştiinţelor181 10.1.2.Argumente sociale183 10.1.3.Argumente educaţionale184 10.1.4.Argumente socioeconomice, tehnologice şi politice185 10.2.Comunităţi de practică şi învăţarea contextualizată186 10.3.Designul intervenţiilor integrate şi adaptate în educaţiaadulţilor189 10.3.1.Principii pentru designul intervenţiilor integrate şi adaptate de învăţare-dezvoltare în educaţia adulţilor190 Bibliografie193 Capitolul11. Design şi proiectare în educaţia adulţilor (MarianaCraşovan)196 11.1.Consideraţii generale196 11.2.Principii didactice explicative în educaţia adulţilor198 11.3.Relaţia dintre predare-învăţare şi evaluare199 11.4.Modele de proiectare în educaţia adulţilor201 11.4.1.Modelul Knowles (1970)202 11.4.2.Modelul Kidd (1973) 202 11.4.3.Modelul Boyle (1981)202 11.4.4.Modelul Cervero şi Wilson (1994)203 11.4.5.Modelul Sork (2000) 203 11.4.6.Modelul Caffarella (2002)203 11.4.7.Modelul lui Stolovitch, Keeps şi Rosenberg (2017) 203 11.5.Etape ale proiectării204 11.5.1.Analiza nevoilor de învăţare206 11.5.2.Stabilirea obiectivelor206 11.5.3.Selectarea şi organizarea conţinuturilor207 11.5.4.Alegerea strategiilor didactice207 11.5.5.Alegerea modalităţilor de evaluare209 11.6.Niveluri ale proiectării: proiectarea programelor de formare şi proiectarea activităţilor de formare209 11.6.1.Proiectarea unui program de formare210 11.6.2.Proiectarea activităţilor de formare212 Bibliografie213 Capitolul 12. Strategii didactice în educaţia adulţilor (Simona Sava)215 12.1.Factori care condiţionează alegerea strategiei didactice215 12.2.Metode şi materiale didactice219 12.2.1.Metode pentru iniţierea demersurilor didactice220 12.2.2.Metode pentru structurarea acţională a demersurilor didactice222 12.2.3.Metode pentru feedback, sistematizare şi evaluare227 12.3.Forme de organizare a demersului didactic229 12.4.Reflecţii asupra impactului comportamentului didactic232 Bibliografie232 Capitolul 13. Comunicarea în educaţia adulţilor (Mihaela Mitescu Manea)234 13.1.Repoziţionări şi dezvoltări teoretice în raportul comunicare-învâţare: o problemă de perspectivă analitică235 13.2.Implicaţii ontologice şi praxiologice în educaţia adulţilor238 Bibliografie242 Capitolul 14. Evaluarea în educaţia adulţilor (Otilia Sanda Bersan)244 14.1.Specificitatea evaluării244 14.2.Aspecte de evaluat245 14.3.Optimizarea evaluării247 14.4.Identificarea, evaluarea şi validarea competenţelor reale249 Bibliografie252 Capitolul 15. Educaţia adulţilor pentru cetăţenie digitală (Laura Maliţa, Gabriela Grosseck) . . . .254 15.1.De ce o cetăţenie digitală?254 15.2.Accesul digital257 15.3.Legislaţia digitală şi conduita (eticheta online)261 15.4.Alfabetizarea/Literaţia digitală a adulţilor264 15.5.Comunicarea digitală266 15.6.Comerţul electronic. Literaţia digitală economică268 15.7.Ce putem face? Ce ar trebui îmbunătăţit în România?270 15.8.Drepturi şi responsabilităţi digitale. Securitatea digitală273 15.8.1.Ce trebuie să ştim?276 15.8.2.Ce putem face ca să avem spaţii online bazate pe respect şi încredere? . . .279 15.9.Sănătatea şi starea de bine digitală280 Bibliografie284 Partea a IV-a. Management şi marketing în educaţia adulţilor Capitolul 16. Managementul organizaţiilor de educaţie a adulţilor (Sorin Vlad Predescu)... .291 16.1.Specificitate şi tipologie organizaţională292 16.2.Dimensiuni ale managementului unei instituţii de educaţie continuă294 16.3.Repere ale dezvoltării organizaţionale296 16.4.Marketing în educaţia adulţilor298 Bibliografie299 Capitolul 17. Managementul resurselor umane (Ionela Clipici)301 17.1.Caracterizare generală301 17.2.Recrutarea, selecţia şi încadrarea resurselor umane302 17.3.Dezvoltarea resurselor umane307 Bibliografie310 Cjpitolul 18. Evaluarea nevoilor de formare (Ramona Paloş)312 18.1.Evaluarea nevoilor la nivel de comunitate312 18.1.1.Etape în evaluarea nevoilor la nivel de comunitate313 18.1.2.Metode şi tehnici de identificare a nevoilor la nivel de comunitate314 18.2.Evaluarea nevoilor la nivel de organizaţie316 18.2.1.Etape în evaluarea nevoilor de formare în organizaţie317 18.2.2.Niveluri, metode şi tehnici de evaluare a nevoilor de formare înorganizaţii ... 318 Bibliografie324 Capitolul 19. Managementulcursului şi al programelor educaţionale (Simona Sava)326 19.1.Programe şi cursuri de educaţie a adulţilor326 19.2.Conceperea şi derularea programelor educaţionale 329 19.3.Evaluarea impactului programelor educaţionale339 Bibliografie341 Capitolul 20. Parteneriate şi comunicare în reţea (Diana Radu, Ana-Simona Negomireanu). . . .342 20.1.Parteneriatul - formă de comunicare, cooperare şi colaborare342 20.1.1.Nevoia de parteneriate342 20.1.2.Tipologia şi managementul parteneriatelor interinstituţionale344 20.1.3.Structura organizaţională şi alte caracteristici ale parteneriatului347 20.2.Activitatea în reţea : managementul reţelelor interinstituţionale349 20.3.Reţele profesionale în educaţia adulţilor353 Bibliografie356 Capitolul 21. Managementul proiectelor educaţionale în educaţia adulţilor (RamonaRăduţ-Taciu)358 21.1.Proiectele educaţionale - clarificări conceptuale358 21.2.Particularităţile managementului proiectelor educaţionale destinate adulţilor360 21.3.Managerul de proiecte educaţionale363 21.4.Repere operaţionale în managementul proiectelor educaţionale dedicate adulţilor364 21.5.Repere în elaborarea proiectelor educaţionale destinate adulţilor365 Bibliografie367 Capitolul 22. Managementul calităţii în educaţia adulţilor (Ioana Gabriela Domilescu)368 22.1.Managementul calităţii la nivel sistemic şi al organizaţiei educaţionale369 22.2.Managementul calităţii cursului şi al programelor educaţionale372 22.3.Tendinţe şi evoluţii în managementul calităţii EA/EFP în statele europene374 22.4.Evoluţii în asigurarea calităţii educaţiei adulţilor în România376 Bibliografie378 Capitolul 23. Managementul relaţiilor publice (Sorin Vlad Predescu)380 23.1.Relaţiile publice - definire în context380 23.2.Activităţile de relaţii publice din organizaţiile de educaţie a adulţilor382 23.3.Relaţia cu comunitatea şi tehnologia informaţiei în domeniul educaţiei adulţilor384 Bibliografie386 Capitolul 24. învăţarea la locul de muncă şi învăţarea organizaţională (Ramona Paloş)388 24.1.învăţarea la locul de muncă388 24.1.1.Delimitări conceptuale388 24.1.2.Dimensiuni ale învăţării la locul demuncă389 24.1.3.învăţarea la locul de muncă: relaţietriadică389 24.1.4.Programe de învăţare la locul de muncă390 24.2.învăţarea organizaţionalăşi organizaţia care învaţă395 24.2.1.Tipuri de învăţare organizaţională396 24.2.2.Tipuri de organizaţii care învaţă397 Bibliografie398 Partea a V-a. Consilierea în educaţia adulţilor Capitolul 25. Consilierea pentru dezvoltare personală403 25.1.Consilierea educaţională a adulţilor (Anca Luştrea)403 25.2.Consilierea pentru succes prin centrarea pe resursele personale - empowerment şi dezvoltare personală (Roxana Andreea Toma)406 25.3.Consiliere pozitivă pentru starea de bine (Anca Luştrea)410 25.3.1.Consideraţii generale410 25.3.2.Starea de bine în instituţiile educaţionale412 Bibliografie413 Capitolul 26. Consilierea în carieră416 26.1.Context, provocări şi tendinţe în consilierea şi orientarea în carieră (Speranţa Lavinia Ţibu)416 26.1.1.Tendinţe şi provocări416 26.1.2.Răspunsuri417 26.1.3.Rolul consilierii şi orientării în carieră418 26.1.4.Provocări în procesul de dezvoltare a carierei adulţilor419 26.2.Consilierea pentru dezvoltarea carierei (Cosmina Mironov, Petre Botnariuc, Speranţa Lavinia Ţibu)421 26.2.1.Cariera - concept, modele, teorii şi factori determinanţi422 26.2.2.Furnizori de servicii şi activităţi specifice consilierii pentru dezvoltarea carierei424 26.2.3.Nevoi specifice şi beneficiari ai consilierii pentru dezvoltareacarierei . . . .425 26.3.Abordări metodologice în consilierea şi orientarea în carieră (Petre Botnariuc) . . . .425 26.3.1.Introducere425 26.3.2.Sistemul modelelor şi metodelor în consilierea şi orientarea în carieră427 26.3.3.Coordonarea şi evaluarea activităţii de consiliere şi orientare încarieră431 26.4.Aria de calificare şi expertiză a practicienilor în consilierea şi orientarea în carieră (Cosmina Mironov)431 26.4.1.Introducere431 26.4.2.Analiza ariei de calificare şi expertiză a practicienilor în consilierea şi orientarea în carieră434 26.4.3.Un model de dezvoltare a profilului de expertiză şi calificare a practicienilor în consiliere440 Bibliografie443 Capitolul 27. Educaţie şi formare în profesiile de ajutor (Mugur Ciumăgeanu)447 27.1.Educaţie şi formare în profesiile de ajutor: o circumscriere a domeniului447 27.2.Educaţia pentru ajutor - un domeniu problematic448 27.2.1.Pasulîntâi - analiza personală şi autodezvoltarea450 27.2.2.Pasulaldoilea - rezidenţiatul şi supervizarea451 27.2.3.Pasulaltreilea - formarea propriu-zisă452 27.2.4.Pasulalpatrulea - postmodernismul pedagogicşi etica competenţelor . . . .453 27.3.Idei sintetice pentru viitorul educaţiei în domeniul profesiilor de ajutor456 Bibliografie457 Capitolul 28. Consilierea organizaţiilor de educaţie a adulţilor (Sorin Vlad Predescu)460 28.1.Organizaţii publice şi organizaţii private de educaţie a adulţilor461 28.2.Rolul consilierii organizaţiilor de educaţie a adulţilor462 28.3.Dezvoltarea organizaţiilor de educaţie a adulţilor463 Bibliografie466
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 561268 / 561268 F2 Împrumut Da 37
2. 561267 / 561267 A Împrumut Da 37
3. 561266 / 561266 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 3

Lăsați un comentariu