Autor | NEGRICI, EUGEN chat |
Editura | Cartea Românească chat |
Loc publicare | Bucureşti |
An | 2014 |
Subiect | Literatură universală chat |
Literatură română chat | |
Estetica receptării chat | |
Artă chat | |
Istorie și critică literară chat | |
ISBN | 9789732330906 |
Note | Premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru anul 2014, Cartea de critică, eseu şi istorie literară |
Titlu | |
Titlu | Emanciparea privirii. Despre binefacerile infidelităţii |
Titlu procesat (cu articole nehot. postfixate) | |
Titlu | 120773 |
Indici CZU | |
Indice de bază CZU | 82.09 |
[nedefinit] | 1 |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Emanciparea privirii. Despre binefacerile infidelităţii |
Prima menţ. de resp. | Eugen Negrici |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Nume de persoană / resp. intelectuală primară | |
Autor principal | NEGRICI, EUGEN |
ISBN | |
Număr ISBN | 9789732330906 |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 82.09/N41 |
C.II.38163 | |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 82.09 |
7.073 | |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 821 |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | Literatură universală |
Literatură română | |
Estetica receptării | |
Artă | |
Istorie și critică literară | |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Bucureşti |
Editura | Cartea Românească |
Data publicării | 2014 |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | In loc de introducere5 I CUM E POSIBILĂ ÎNNOIREA. PROVOCAREA SEMIOZEI: REINVENTAREA TEXTULUI Interesul himeric pentru nou şi înnoire9 Teoriile receptării. Transferul producerii de sens către interpret.Interpretul-coautor13 Textul, lectura, cotextul, coautorul18 Poietica receptării înnoitoare20 însuşirile coautorului. Jocul schimbărilor de perspectivă.O viziune antihermeneutică. Binefacerile infidelităţii. Strategii de abordare. Sugestii20 De ce mizăm pe expresivitate28 II CATHARSISUL RECEPTĂRII ÎNNOITOARE. POTENŢAREA TRĂIRILOR INTERPRETULUI Locuri prielnice imaginaţiei înnoitoare. Ce ne incită să revizuim,să transformăm, să mişcăm 43 INFORMUL. Exprimări indistincte, nedesluşite, neinteligibile(Investiri, fertilizări)45 Leonardo şi peretele igrasios. Naşterea iubitorului de forme nedesluşite 47 Atragerea privitorului în „cercul magic al creaţiei". Privitorul binevoitor stimulat cu placebo. Practica formelor nedesluşite.51 Privilegiul „plutirii în vag". Un involuntar sfumato59 Paradoxul arabescului 62 Atragerea cititorului în „cercul magic al creaţiei"64 Sub semnul amorfului. Texte poetice formulate în flux ilogic întâmplător71 Structuri narative „imprecise". Scriitura dificilă 79 INCOMPLETITUDINEA. Produse artistice degradate, fragmentate,incomplete, întrerupte, nedesăvârşite (Reconfigurări) 87 Farmecul nonfinitudinii, al incompletitudinii şi golului.De la expresivitatea fragmentelor la estetica fragmentelor 91 IMATURITATEA. Creaţii care trădează absenţa experienţei intelectuale şi a conştiinţei critice (înnobilări)111 Naivii. Farmecul sincerităţii afective şi al infantilităţii stilistice 113 Texte vechi caracterizate prin absenţa conştiinţei critice,prin ingenuitate, spontaneitate semidoctă şi sinceritate afectivă126 Alexandria126 Povestiri istorice versificate134 Idile. Elegii ţărăneşti {„Cântece câmpeneşti")140 Texte începătornice contemporane purtând semnele nepriceperii. Umorul metaliterar145 VECHIMEA 1. ZONA MAGMATICĂ - CAZNELE FACERII Procesele magmatice ale începuturilor. Creaţii de pionierat care poartă semnele bâjbâirii în teren necunoscut (Revitalizări)157 Posibilitatea revitalizării textelor de pionierat artistic159 Psaltirea în versuri161 Primele încercări de versificare în limba română. Ambiţia de a cristaliza în forme fixe. Funcţia stimulatoare a prozodiei161 O scurtă privire spre vechea pictură bisericească;localizări şi anacronisme170 Istoria ieroglifică175 Consecinţele deprinderii din mers a „străşniciei disciplineiritoriceşti" („că nu atâta cursul istoriei în minte mi-au fost,pe cât deprinderea ritoricească nevoindu-mă") 175 2. SENESCENŢA Produse artistice expirate, depăşite ca poetică,banalizate, erodate de timp (Resuscitări) 193 Perimarea limbajului şi a atitudinilor lirice195 Poetica inactuală 201 Poezirea futilităţilor cotidiene. Burlescul involuntar205 Banalizarea expresiei poetice. Efecte de artă naivă212 Imaginarul convenţional. Standardizarea expresiei 219 Efecte de artă naivă: timpul care reciclează235 Kitsch-ul, ca accelerator al perimării 237 Voluptăţi în cimitirul de expresii fosilizate246 Parodia involuntară. Autopastişa 256 Categorii şi specii ale expresivităţii involuntare.Comicul involuntar al perimării258 Momentul comic al cărţilor260 RUTINA Eternizarea schemelor perceptive. Cunoaşterea standardizată263 1. SCHIMBAREA FUNCŢIEI Convertiri artistice prin recodificare, depragmatizare, Activizare, înnobilarea Cenuşăreselor. învăţămintele Urinoirului lui Duchamp. De la doxa la paradoxa265 Rolul şi puterea câmpului cultural m impunerea artisticităţii271 Reconsiderarea rolului interpretului: interpretul-autor280 O paranteză. Cazul particular al „frumosului natural"285 Legitimarea artisticităţii: câteva sugestii290 Spre un curent ready-made de speţă literară293 Un exemplu de convertire artistică prin schimbare de funcţie.301 Epicul cronicăresc307 Propuneri pentru reînnoirea istoriei literaturii române vechi.Efectul conferă mesajului identitatea307 Apologuri didactice, alegorii istorice, pilde312 Alte variante de apolog. Povestiri pe tema soartei alunecoase. Romanul unui destin315 Cronici cu virtuţi romaneşti. Romane istorice316 Povestiri cronicăreşti320 Sub veşminte religioase, o literatură fascinantă323 Legende324 Proza fantastică. Pagini onirice327 Proza de călătorii în ţinuturi exotice329 Proza cavaleresc-eroică 329 Proza sentimental-melodramatică330 Un roman al formării331 Romanescul fară roman. Extinderea graniţelor speciei înnoirea canonului. Pentru o altfel de istorie a literaturii române moderne. Propuneri de omologare333 2. ÎMPROSPĂTAREA PERSPECTIVEI Evitarea instituţionalizării schemelor perceptive343 Argumente pentru o „sistematică" a înnoirii356 In loc de încheiere359 |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | Romania |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 367 p. |
Notă generală | |
Textul notei | Premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru anul 2014, Cartea de critică, eseu şi istorie literară |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 592785 / 592785 | A | Împrumut | Da | 82.09 | |
2. | 527714 / 527714 | F2 | Împrumut | Da | 82.09 | |
3. | 527713 / 527713 | F1 | Împrumut | Da | 82.09 | |
4. | 518161 / 518161 | A | Împrumut | Da | 82.09 | |
5. | 518160 / 518160 | L | Împrumut | Da | 82.09 |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
A | Împrumut | 2 |
|
F1 | Împrumut | 1 |
|
F2 | Împrumut | 1 |
|
L | Împrumut | 1 |
|