Eros, Thanatos și Fatum în mahala : incursiune în proza lui G. M. Zamfirescu

Autor chat
Editura Eikon chat
Loc publicare Bucureşti
An 2024
Subiect Critică literară chat
Literatură română (t) chat
Zamfirescu, George Mihail (opera) chat
ISBN 9786064910950
Note Bibliogr. p. 355-378

821ro.09/Z25H; C.II.45094

HOAGHEA, CRISTIAN
    Eros, Thanatos și Fatum în mahala : incursiune în proza lui G. M. Zamfirescu / Cristian Hoaghea.- Bucureşti : Eikon , 2024.
    384 p..    
    Bibliogr. p. 355-378
    CUPRINS Argument5 CAPITOLUL I Reflecţii asupra romanului românesc interbelic17 1.1.Preliminarii 17 1.2.Poetica romanului interbelic 19 1.2.1.Arheologia romanului19 1.2.2.Copilăria romanului20 1.2.3.Maturitatea romanului23 1.2.4.Modelul narativ obiectiv. Vârsta doricului25 1.2.5.Modelul narativ experimental. Vârsta ionicului şi a corinticului29 CAPITOLUL II eorge Mihail Zamfirescu - aradigma unei modernităţi controversate33 2.1.Preliminarii 33 2.1.Periplu biobibliografic34 2.2.1.Un popas în durere34 2.2.2.Ucenicia literară36 2.2.3.Prozatorul37 2.2.4.Dramaturgul40 2.3.Concluzii45 379 CAPITOLUL III Viziune narativă în Maidanul cu dragoste. Semnificaţiile labirintului narativ 3.1. Preliminarii 47 3.2. Direcţii de interpretare-- 3.2.1.Relaţia dintre instanţele comunicării - narator şi personaj ....-- 3.2.2.Distanţe temporale dintre planuri 3.2.3.Naraţiune şi lirism 3.3.Ipostaze ale naratorului - actorul 3.3.1.Spaţiu şi timp în naraţiunea subiectivă 3.3.2.Protagonist şi actanţi 3.3.3.Tehnica detaliului 3.3.4.Traiectulpsihologic 3.4.Naratorul-martor şi naratorul exclus 3.5.Naratorul-mesager şi falsul mesager 3.6.Personajul care îşi asumă rol de narator I 3.7.Naratorul-demiurgul *■ 3.7.1.Cogniţie şi ubicuitate 3.7.2.Construcţia personajului în manieră clasică M 3.7.3.Stilul indirect liberEF 3.7.4.Tehnici narative U 3.7.5.Relatare fară implicare subiectivă JH 3.8.Supranaratorul 3.9.Digresiune şi discontinuitate narativă< 3.10.Concluzii■* 380 CAPITOLUL IV Cântecul destinelor - Intre estetici paralele99 4.1.Preliminarii99 4.2. Aspecte ale romanului. Povestirea 102 4.2.1. Povestirea ca res gestae103 4.2.2.Valorile povestirii: Povestirea şi timpul104 4.2.3.Valorile povestirii: Povestirea şi spaţiul107 4.2.4.Valorile povestirii: Povestirea şi povestitorul110 4.3.Aspecte ale romanului. Intriga115 4.3.1.Intriga şi personajele115 4.3.2.Intriga şi destinul 117 4.3.3.Intriga şi povestirea120 4.3.4.Intriga şi misterul 122 4.4.Aspecte ale romanului. Profetul şi predicatorul125 4.5.Aspecte ale romanului. Schema şi ritmul129 4.5.1.O ramă imperfectă şi inutilă129 4.5.2.Darul minunat al cântecului133 4.6.Aspecte ale romanului. Personajele 137 4.6.1.Eul ficţional şi lumea137 4.6.2.Naivul şi demonul138 4.6.3.îngerul, muierea şi păpuşa143 4.6.4.Eul-ficţional şi eul-empiric. Personajele şi autorul148 4.6.4.1.Fisuri în armura personajului148 4.6.4.2.Metamorfoze ale eului empiric154 I 4.6.5.Eul individual şi eul colectiv157 4.6.6.Eul individual şi eul supraindividual. Personajul şi destinul... 163 381 4.6.6.1.Vieţuirea sub semnul Moirei. Fortuna şi Fatum163 4.6.6.2.Resemnare şi sfidare169 4.6.6.3.Instrumentele destinului172 4.6.6.4.Simboluri ale destinului176 4.7.ConcluziiÎS CAPITOLUL V Metafizica sexualităţii în mahalaua cudragoste1SI 5.1.Preliminarii1S- 5.2.Trihotomiaintenţiilor interpretative1; - 5.3.Conştiinţa erosului1 - 5 5.4.Romanul iubirii adolescentine. Erosul ludic şi iniţiatic.... 5.5.Pentagonul amoros. Erosul obscen 5.5.1.Sub semnul fatalităţii şi instinctului 5.5.2.Iubirea casnică 5.5.3.Triunghiulamoros 5.5.4.Patrulaterul amoros 5.5.5.Pentagonul amoros-13 5.6.Erosul sacerdotal-absolut 5.6.1.Interpretări—- C 5.6.2.Ritual şi semnificaţii 31* 5.6.3.Contrariile şi Androginul 5.7.Erotismul orfic 5.7.1.Intre apolinic şi dionisiacZT" 5.7.2.Medicamen animi—** 5.7.3.Structuri ritualice si adiacente orfice31 Re Fiz 382 k 5.7.4.Orfism dionisiac234 5.7.5.Cântecul Venerei237 5.8.Eros thanatic239 5.8.1.Unde-i dragoste mare eşiură239 5.8.2.Odi et amo242 5.8.3.„Un suflet viu într-un trup mort şi un suflet mort într-un trup viu”244 5.8.4.Orfism şi realism magic245 5.8.5.„Un legământ de dragoste şi moarte”247 5.9.Concluzii249 CAPITOLUL VI Reprezentări ale reticenţei erotice. Fizica si metafizica iubirii251 > 6.1.Preliminarii251 6.2.Sub zodia iubirii 252 6.3.Fecioara arhetipală 255 6.3.1.Arhetipul255 6.3.2.Virilitate şi feminitate în mahala256 6.3.3.Diada metafizică262 6.3.4.De la arhetip veneric, la arhetip demetric266 6.3.5.Mitul eternei reîntoarceri268 6.4.Fecioara prostituată270 6.4.1.Fecioara şi marea270 6.4.2.Fecioara şi Ţapul 274 6.5.Concluzii278 383 CAPITOLUL VII Dimensiuni baroce si conotatii mitice > » în romanul lui G. M. Zamfirescu- 7.1.Preliminarii I* 7.2.Modernitatea romanului lui G. M. Zamfirescu1 7.3.Resorturi baroce 2SB 7.3.1.Barocul, o permanenţă literară 1 -• 7.3.2.Dimensiunea tragicului baroc 3~ 7.3.3.Ofensivă şi defensivă barocă 7.3.4.Strălucire şi înfrumuseţare 7.3.5.Sublim şi grotesc baroc' 7.3.6.Funebru şi declin— 7.4.Mitizare şi demitizare15 7.4.1.Sacrul şi profanul, religia şi modernitatea33 7.4.2.Realismul magic331 7.4.3.Timpmitic şi timp profan 7.4.4.Topos mitic şi topos profan 7.5.Concluzii CAPITOLUL VIII G. M. Zamfirescu - receptare critică 8.1.Receptarea în epocă 8.2.Receptarea ulterioară 8.3.Concluzii Concluzii.... Bibliografie 384.
    ISBN 9786064910950

    1. Critică literară
    2. Literatură română (t)
    3. Zamfirescu, George Mihail (opera)

821.135.1.09 Zamfirescu, G. M.
929 Zamfirescu, G. M.


299 __ $aEros, Thanatos și Fatum în mahala : incursiune în proza lui G. M. Zamfirescu
955 __ $a1
200 __ $aEros, Thanatos și Fatum în mahala $eincursiune în proza lui G. M. Zamfirescu $fCristian Hoaghea $bCarte tipărită
700 __ $aHOAGHEA, CRISTIAN
010 __ $a9786064910950
035 __ $a821ro.09/Z25H
035 __ $aC.II.45094
675 __ $a821.135.1.09 Zamfirescu, G. M.
675 __ $a929 Zamfirescu, G. M.
686 __ $a821.135.1
606 __ $aCritică literară
606 __ $aLiteratură română (t)
606 __ $aZamfirescu, George Mihail (opera)
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aBucureşti $cEikon $d2024
215 __ $a384 p.
300 __ $aBibliogr. p. 355-378
330 __ $aCUPRINS Argument5 CAPITOLUL I Reflecţii asupra romanului românesc interbelic17 1.1.Preliminarii 17 1.2.Poetica romanului interbelic 19 1.2.1.Arheologia romanului19 1.2.2.Copilăria romanului20 1.2.3.Maturitatea romanului23 1.2.4.Modelul narativ obiectiv. Vârsta doricului25 1.2.5.Modelul narativ experimental. Vârsta ionicului şi a corinticului29 CAPITOLUL II eorge Mihail Zamfirescu - aradigma unei modernităţi controversate33 2.1.Preliminarii 33 2.1.Periplu biobibliografic34 2.2.1.Un popas în durere34 2.2.2.Ucenicia literară36 2.2.3.Prozatorul37 2.2.4.Dramaturgul40 2.3.Concluzii45 379 CAPITOLUL III Viziune narativă în Maidanul cu dragoste. Semnificaţiile labirintului narativ 3.1. Preliminarii 47 3.2. Direcţii de interpretare-- 3.2.1.Relaţia dintre instanţele comunicării - narator şi personaj ....-- 3.2.2.Distanţe temporale dintre planuri 3.2.3.Naraţiune şi lirism 3.3.Ipostaze ale naratorului - actorul 3.3.1.Spaţiu şi timp în naraţiunea subiectivă 3.3.2.Protagonist şi actanţi 3.3.3.Tehnica detaliului 3.3.4.Traiectulpsihologic 3.4.Naratorul-martor şi naratorul exclus 3.5.Naratorul-mesager şi falsul mesager 3.6.Personajul care îşi asumă rol de narator I 3.7.Naratorul-demiurgul *■ 3.7.1.Cogniţie şi ubicuitate 3.7.2.Construcţia personajului în manieră clasică M 3.7.3.Stilul indirect liberEF 3.7.4.Tehnici narative U 3.7.5.Relatare fară implicare subiectivă JH 3.8.Supranaratorul 3.9.Digresiune şi discontinuitate narativă< 3.10.Concluzii■* 380 CAPITOLUL IV Cântecul destinelor - Intre estetici paralele99 4.1.Preliminarii99 4.2. Aspecte ale romanului. Povestirea 102 4.2.1. Povestirea ca res gestae103 4.2.2.Valorile povestirii: Povestirea şi timpul104 4.2.3.Valorile povestirii: Povestirea şi spaţiul107 4.2.4.Valorile povestirii: Povestirea şi povestitorul110 4.3.Aspecte ale romanului. Intriga115 4.3.1.Intriga şi personajele115 4.3.2.Intriga şi destinul 117 4.3.3.Intriga şi povestirea120 4.3.4.Intriga şi misterul 122 4.4.Aspecte ale romanului. Profetul şi predicatorul125 4.5.Aspecte ale romanului. Schema şi ritmul129 4.5.1.O ramă imperfectă şi inutilă129 4.5.2.Darul minunat al cântecului133 4.6.Aspecte ale romanului. Personajele 137 4.6.1.Eul ficţional şi lumea137 4.6.2.Naivul şi demonul138 4.6.3.îngerul, muierea şi păpuşa143 4.6.4.Eul-ficţional şi eul-empiric. Personajele şi autorul148 4.6.4.1.Fisuri în armura personajului148 4.6.4.2.Metamorfoze ale eului empiric154 I 4.6.5.Eul individual şi eul colectiv157 4.6.6.Eul individual şi eul supraindividual. Personajul şi destinul... 163 381 4.6.6.1.Vieţuirea sub semnul Moirei. Fortuna şi Fatum163 4.6.6.2.Resemnare şi sfidare169 4.6.6.3.Instrumentele destinului172 4.6.6.4.Simboluri ale destinului176 4.7.ConcluziiÎS CAPITOLUL V Metafizica sexualităţii în mahalaua cudragoste1SI 5.1.Preliminarii1S- 5.2.Trihotomiaintenţiilor interpretative1; - 5.3.Conştiinţa erosului1 - 5 5.4.Romanul iubirii adolescentine. Erosul ludic şi iniţiatic.... 5.5.Pentagonul amoros. Erosul obscen 5.5.1.Sub semnul fatalităţii şi instinctului 5.5.2.Iubirea casnică 5.5.3.Triunghiulamoros 5.5.4.Patrulaterul amoros 5.5.5.Pentagonul amoros-13 5.6.Erosul sacerdotal-absolut 5.6.1.Interpretări—- C 5.6.2.Ritual şi semnificaţii 31* 5.6.3.Contrariile şi Androginul 5.7.Erotismul orfic 5.7.1.Intre apolinic şi dionisiacZT" 5.7.2.Medicamen animi—** 5.7.3.Structuri ritualice si adiacente orfice31 Re Fiz 382 k 5.7.4.Orfism dionisiac234 5.7.5.Cântecul Venerei237 5.8.Eros thanatic239 5.8.1.Unde-i dragoste mare eşiură239 5.8.2.Odi et amo242 5.8.3.„Un suflet viu într-un trup mort şi un suflet mort într-un trup viu”244 5.8.4.Orfism şi realism magic245 5.8.5.„Un legământ de dragoste şi moarte”247 5.9.Concluzii249 CAPITOLUL VI Reprezentări ale reticenţei erotice. Fizica si metafizica iubirii251 > 6.1.Preliminarii251 6.2.Sub zodia iubirii 252 6.3.Fecioara arhetipală 255 6.3.1.Arhetipul255 6.3.2.Virilitate şi feminitate în mahala256 6.3.3.Diada metafizică262 6.3.4.De la arhetip veneric, la arhetip demetric266 6.3.5.Mitul eternei reîntoarceri268 6.4.Fecioara prostituată270 6.4.1.Fecioara şi marea270 6.4.2.Fecioara şi Ţapul 274 6.5.Concluzii278 383 CAPITOLUL VII Dimensiuni baroce si conotatii mitice > » în romanul lui G. M. Zamfirescu- 7.1.Preliminarii I* 7.2.Modernitatea romanului lui G. M. Zamfirescu1 7.3.Resorturi baroce 2SB 7.3.1.Barocul, o permanenţă literară 1 -• 7.3.2.Dimensiunea tragicului baroc 3~ 7.3.3.Ofensivă şi defensivă barocă 7.3.4.Strălucire şi înfrumuseţare 7.3.5.Sublim şi grotesc baroc' 7.3.6.Funebru şi declin— 7.4.Mitizare şi demitizare15 7.4.1.Sacrul şi profanul, religia şi modernitatea33 7.4.2.Realismul magic331 7.4.3.Timpmitic şi timp profan 7.4.4.Topos mitic şi topos profan 7.5.Concluzii CAPITOLUL VIII G. M. Zamfirescu - receptare critică 8.1.Receptarea în epocă 8.2.Receptarea ulterioară 8.3.Concluzii Concluzii.... Bibliografie 384
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 610222 / 610222 A Împrumut Da 821ro.09
2. 605298 / 605298 L Împrumut la sala de lectură Da 821ro.09
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 2

Lăsați un comentariu