Autor | HARTMANN, NICOLAI chat |
Editura | Univers chat |
Loc publicare | Bucureşti |
An | 1974 |
Subiect | Estetica artei chat |
Estetică (teorie) chat | |
Estetică (categorii) chat | |
Estetică chat | |
Note | Donaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 460651) |
Donație CRISTIAN LIVESCU (nr. inv. 607781) | |
Anexă |
Titlu | |
Titlu | Estetica |
Titlu procesat (cu articole nehot. postfixate) | |
Titlu | 28061 |
[nedefinit] | 1 |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Estetica |
Prima menţ. de resp. | Nicolai Hartmann |
Urm. menţ. de responsabilitate | în românește de Constantin Floru |
cu un studiu introductiv de Alexandru Boboc | |
postfață de Frida Hartmann | |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Nume de persoană / resp. intelectuală primară | |
Autor principal | HARTMANN, NICOLAI |
Nume de persoană / resp. intelectuală secundară | |
Cod de legătură | prefaţă |
Autor secundar | Boboc Alexandru |
Cod de legătură | traducător |
Autor secundar | Floru, Constantin |
Cod de legătură | studiu introductiv |
Autor secundar | Boboc, Alexandru |
Cod de legătură | postfațator |
Autor secundar | Hartmann, Frida |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 7/H33 |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 7.01 |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 7/77 |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | Estetica artei |
Estetică (teorie) | |
Estetică (categorii) | |
Estetică | |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | Romania |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Bucureşti |
Editura | Univers |
Data publicării | 1974 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | LIV, 537 p. |
Notă generală | |
Textul notei | Donaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 460651) |
Donație CRISTIAN LIVESCU (nr. inv. 607781) | |
Anexă | |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | CUPRINSUL Nicolai Hartmann şi estetica modernăV INTRODUCERE 1.Atitudine estetică şi cunoaştere estetică 3; 2.Legile frumosului şi cunoaşterea lor 5; 3.Frumosul ca obiect universal al esteticii 7; 4.Act şi obiect estetic. Analiză împătrită 10; 5.Desprindere de viaţă şi legătură cu viaţa 13; 6.Formă şi conţinut. Materie şi material artistic 15; 7.Intuiţie, plăcere şi apreciere estetică; productivitate 19; 8.Frumosul naturii, frumosul uman, frumosul artei 23; 9.Metafizica idealistă a frumosului. Intelectualism şi orientare către materie 26; 10. Estetica formei şi a expresiei 29; 11.Estetica psihologică şi fenomenologică 32; 12.Modul de fiinţare şi structura obiectului estetic 36; 13.Realitate şi aparenţă. Derealizare şi apariţie 40; 14.Imitaţie şi creaţie 43; PARTEA INTII. RAPORTUL DE APARIŢIE. SECŢIUNEA I. UNITATEA STRUCTURALĂ A ACTULUI ESTETIC. Capitolul 1. Despre percepţie în general 49; a.Pătrunderea dincolo a privirii 49; b.Selectarea practică a c!mpului percepţiei 51; c. Componentele afective 54; Capitolul 2. Percepţia estetică 57; a.Întoarcere la atitudinea primitivă 57; b.Datele însoţitoare şi revelaţia 61; c.Zăbovirea în faţa imaginii 63; d.Dirijarea percepţiei înăuntrul raportului estetic 67; Capitolul 3. Intuiţia şi plăcerea estetică 70; a.Conservarea elementului dinamic-emoţional în percepţia estetică 70; b.Percepţie şi intuire superioară 72; c.Rolul sentimentuluivital şi etic al valorii 75; d.Plăcerea, satisfacţia şi gustarea estetică 77; e.Teoria kantiană a satisfacţiei estetice 79; SECŢIUNEA II. STRUCTURA OBIECTULUI ESTETIC. Capitolul 4. Legătura cu analiza actului 85; a.Dubla modalitate a intuirii şi cele două straturi ale obiectului 85; b.Nevoia unei corecturi a conceptului hegelian de „aparenţă a Ideii" 88; c.Poziţia plăcerii estetic autonome 90; Capitolul 5. Legea obiectivaţiei 93; a.Rolul „materiei" 93; b.Conţinut spiritual şi spirit viu 97; c.Fiinţare-în-sine şi fiinţare-pentru-noi în spiritul obiectivat 100; d.Prim plan şi plan din spate 102; Capitolul 6. Plan prim şi plan de spate în artele care urmăresc reprezentarea 105; a.Observaţii privitoare la diviziunea problemei şi a cercetării 105; b.Stratificarea în opera sculpturală 107; c.Desenul şi pictura 110; d.Raportul fundamental în creaţia poetică 115; e.Stratul obiectiv intermediar în opera poetică 118; f.Teatrul şi arta actorului 121; g.Realizare şi derealizare 124; Capitolul 7. Plan prim şi plan de spate in artele nereprezentative 127; a.Jocul liber cu forma127; b.Frumosul muzical 130; c.Fenomenul planului de spate muzical 133; d.Compoziţie şi execuţie muzicală 136; e.Despre planul de spate al apariţiei în arhitectură 140; f.Scop practic şi formă liberă 143; g.Poziţia ornamenticii 146; SECŢIUNEA III. FRUMOSUL IN NATURA Şl IN LUMEA OMULUI. Capitolul 8. Omul viu ca obiect frumos149; a.Frumuseţea umană ca apariţie 149; b.Frumuseţea în raport cu valorile morale şicucelevitale 151; c.Apariţia tipului 153; d.Situaţie şi dramatism al vieţii 156; Capitolul 9. Frumosul naturii 159; a.Frumuseţea fiinţei vii 159; b.Frumuseţea în structura dinamică 163; c.Frumuseţea peisajului şi aspecte înrudite 165; d.Frumuseţea naturii şi arta 168; Capitolul 10. Cu privire la metafizica frumosului naturii 170; a.Frumosul formei în natură 170; b.Indiferenţă, tăcere, inconştienţă 172; c.Desăvîrşire, certitudine, lipsă de libertate 177; d.Produs al naturii şi produs al artei 180; PARTEA A DOUA. MODELARE ŞI STRATIFICARE. SECŢIUNEA I. SUCCESIUNEA STRATURILOR IN ARTE. Capitolul 11. Despicarea planului de spate 183; a.Modalităţi de existenţă şi structuri de conţinut 183; b.Un exemplu: portretul 185; c.Pe marginea discuţiei exemplului. Consecinţe 187; d.Dependenţă a apariţiei şi dependenţă a structurii 189; e.Împlinirea ontică a succesiunii straturilor 191; Capitolul 12. Succesiunea straturilor în creaţia poetică 194; a.Mărturia proprie a poeziei despre straturile intermediare 194; b.Concreţiunea poetică 195; c.Distingerea straturilor în opera poetică 198; d.Stratul cel mai interior. Limitele exprimabilului 199; e.Ideile în poezie 202; f.Privire de ansamblu asupra straturilor 204; Capitolul 13. Straturile în artele plastice 206; a.Succesiunea straturilor în sculptură 206; b.Straturile exterioare ale picturii 209; c.Straturile interioare ale picturii 211; d.Picturăşi obiect al naturii 215; Capitolul 14.Straturile operei muzicale 219; a.Treptele unităţii muzicale 219; b.Straturile interioare ale muzicii 222; c.Compoziţie şi viaţă sufletească 225; d.Poziţia muzicii programatice 230; e.Stratificaţia în execuţia muzicală 233; Capitolul 15. Straturile în arhitectură 236; a.Straturile exterioare ale edificiului 236; b.Straturile interioare ale edificiului 239; c.Comunitate, tradiţie, stil 243; SECŢIUNEA II. FORMA ESTETICA. Capitolul 16.Unitate, delimitare,formă 246; a.Varietatea formei 246; b.Unitatea în diversitate 248; c.Alegere şi limitare 250; Capitolul 17. Modelarea eşalonată în arte 254; a.Specificul modelării artistice 254; b.Eşalonarea modelării după straturi 257; c.Legătura modelării în straturi 261; d.Determinarea formei pornind dinăuntru 264; Capitolul 18. Apariţie şi modelare 267; a.Independenţă şi dependenţă a modelării 267; b.Purul joc cu forma 270; c.Artă de suprafaţă şi artă de adâncime 273; d.Formă şi conţinut în edificiul straturilor 276; Capitolul 19. Teoria modelării estetice 279; a.Sentimentele estetice ale formei 279; b.Transpunere afectivă şi activitate 282; c.Modelare şi autoprezentare 285; d.Desprinderea de creator prin virtutea formei 287; Capitolul 20. Cu privire la metafizica formei 289; a.Imitaţie şi creativitate 289; b.Găsirea formei şi stilul 293; c.Stilurile mari ale artei şi maniera 296; d.Sensul concret al unor teze speculative 300; SECŢIUNEA III. UNITATE Şl ADEVĂR ÎNĂUNTRUL FRUMOSULUI. Capitolul 21. Libertate şi necesitate artistică 304; a.Libertate şi arbitrar 304; b.Formarea idealurilor estetice 307; c.Necesitate şi unitate artistică 309; d.Unitate a operei şi libertate a creaţiei 312; Capitolul 22. Cerinţa adevărului în arta poeziei 315; a.Falsa cerinţă de adevăr 315; b.Cerinţa de adevăr al vieţii 318; c.Problema stratului în cerinţa de adevăr 320; d.Adevărul vieţii în straturile extreme 324; Capitolul 23.Adevăral vieţii fi frumuseţe 326; a.Funcţia poeziei, de deschidere a vieţii 326; b.Realismul şi limitarea lui 329; c.Cu privire la dialectica reprezentării realiste 331; d.Adevăr al vieţii şi adevăr al esenţei 334; Capitolul 24. Adevărul artelor plastice 337; a.Criteriişi unităţi de măsură 337; b.Adevăral vieţii în pictură 340; c.Adevăral esenţei în pictură 342; d.Cerinţa adevărului în sculptură 345; Capitolul 25. Adevărul In artele care nu urmăresc reprezentarea 347; a.Limitele întrebării privitoare la adevăr 347; b.Neadevăr al formei înşelătoare şi nedeterminare 349; c.Intervenţia adevărului de viaţă în muzică 352; d.Situaţia în muzica programatică 354; PARTEA A TREIA. VALORI Şl GENURI ALE FRUMOSULUI SECŢIUNEA I. VALORILE ESTETICE. Capitolul 26. Specificul şi multiplicitatea valorilor estetice 357; a.Părţile problemei şi temeiurile diviziunii 357; b.Diferenţierea după calitatea sentimentului valorii 359; c. Sfera frumosului 362; Capitolul 27. Situaţia actuală în problema valorii 365; a.Clase de valori şi aporii ale valorii 365; b.Înrudireaşi opoziţia claselor de valori 369; c.Valori de bunuri şi valori morale 372; d.Valoare internaţională şi valoare a intenţiei 374; e.Problema metafizică a valorii 377; Capitolul 28. Poziţia frumosului în domeniul valorilor 380; a.Încercări de reducere 380; b.Lipsa de utilitate a frumosului şi luxul vieţii 383; c.Valori debunuri şivalori morale 372; d.Valoare internaţională şi valoare a intenţiei 374; e.Raportul faţă de clasele de valori inferioare 392; Capitolul 29. Privire asupra momentelor valorice ale frumosului 395; a.Valorile purei obiectualităţi 395; b.Valori ale derealizării 397; c.Relativitate și caracter absolut 400; SECŢIUNEA II. SUBLIMUL SI GRAŢIOSUL. Capitolul 30. Conceptul şi fenomenul sublimului 403; a.Domeniile de apariţie ale sublimului în viaţă 403; b.Apariţia sublimului în arte 405; c.Teoria kantiană a sublimului 409; Capitolul 31. Structura sublimului estetic 411; a.Formele particulare ale sublimului 411; b.Trăsături esenţiale sesizabile în sublim 414; c.Trăsături esenţiale insesizabile 417; Capitolul 32. Poziţia sublimului în edificiul straturilor 420; a.Predominanţa straturilor interioare 420; b.Sublimul înăuntrul tragicului şi aporiile sale 424; c.Probleme de hotar ale sublimului 427; Capitolul 33.Graţiosul şi varietăţile lui 431; a.Contrariile sublimului 431; b.Orientare către esenţa graţiosului 434; c.Predominanţa straturilor exterioare 437; Capitolul 34. Probleme de hotar ale graţiosului 439; a.Concilierea sublimului cu graţiosul 439; b.Fenomene de hotar ale graţiosului 443; c.Alte opoziţii valorice estetice 446; Capitolul 35.Funcţia dătătoare de sensîn valorile estetice 448; a.Despre nevoia de sens a lumii 448; b.Darea de sens de către om şi de către artă 451; c.Atitudini pseudoestetice 454; SECŢIUNEA III. COMICUL. Capitolul 36. Simţul pentru comic şi formele lui 457; a.Amuzament lipsit de inimă şi amuzament din inimă 457; b.Comicul involuntar şi umorul 459; c.Etosul diferit al rîsului 462; Capitolul 37.Esenţa comicului 465; a.Rătăciri şi elemente utilizabile, în teorii 465; b.Speciile de absurd în ridicol 469; c.Autosuspendarea absurdului 473; d.Superioritatea proprie umorului 476; Capitolul 38. Comicul şi gravul 478; a.Aspecte metafizice ale comicului 478; b.Fenomene de hotar în comic 482; c.Tragicomicul în viaţă şi în creaţia poetică 486; Capitolul39.Poziţia comicului in edificiul straturilor 489; a.Echilibrul straturilor exterioare şi interioare 489; b.Comic şi adevăr de viaţă 492; c.Consecinţe trase din poziţia în stratificare 495; Capitolul 40. Îndoieli şi obiecţii 497; a.Plăcerea faţă de comic şi plăcerea faţă de frumos 497; b.Comicul în pictură şi în muzică 500; c.Comicul în cuprinsul unor straturi izolate 502; ANEXA. Capitolul 41. Despre ontologia obiectului estetic 505; a.Straturile estetice ale obiectului şi straturilor ontice 505; b.Convergenţa întregii arte mari 507; c.Dispariţia unor straturi izolate şi omiterea unora din ele 511; d.Două feluri de limită în capacitatea artistică 513; Capitolul 42. Cu privire la istoricitateaartelor 516; a.Stabilitatea istorică şi variabilitatea artei mari 516; b.Tendinţa de întoarcere înapoi spre viaţă. Înlănţuire şi fecundare 519; c.Despre viaţa în Idee 521; d.Elementul creator în om 523; POSTFAŢA 526. |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 607781 / 607781 | K | Împrumut la sala de lectură | Da | 7 | |
2. | 460651 / 460651 | K | Împrumut | Da | 7 | |
3. | 310784 / 310784 | AV | Împrumut | Da | 7 | |
4. | 110349 / 110349 | AV | Împrumut | Da | 7 |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
AV | Împrumut | 2 |
|
K | Împrumut | 1 |
|
K | Împrumut la sala de lectură | 1 |
|