Instruirea şcolară : Perspective teoretice şi aplicative

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2008
Subiect Învăţare (teorii)
Instruire (modele - pedagogie) chat
Instruire (strategii - pedagogie) chat
Predare (metodică - învăţământ) chat
Pedagogie chat
ISBN 9789734611515
Note Bibliogr. la sf. de cap.
Bibliogr. generală p.213-220

37/I-91; C.III.11708

IUCU, ROMIŢĂ B.
    Instruirea şcolară : Perspective teoretice şi aplicative.- a 2-a, revizuită și adăugită.- Iaşi : Polirom , 2008.
    220p. : sche..- (CollegiumŞtiinţele educaţiei).    
    Bibliogr. la sf. de cap.
    Bibliogr. generală p.213-220
    TABLA DE MATERII CAPITOLUL 1 DIDACTICA - TRADIŢIE ŞI MODERNITATE 9 1.1.Didactica - teoria procesului de învăţământ 11 1.1.1.Bildung - didactică - instruire 12 1.1.1.1.Dezbateri curente în didactică - tensiunea dintre perspectivele sociale şi perspectivele individuale 14 1.1.2.Didactica culturală - teoria activităţii şi teoria practicii sociale în didactică 14 1.1.3.Didacticile generale şi didacticile speciale : perspective „scandinave” de abordare 18 1.1.4.Didacticile normative şi didacticile analitic-descriptive 19 1.1.5.Dezvoltarea şi schimbarea ca probleme ale didacticii 22 1.1.6.Reflecţia didactică 24 1.1.7.Didactica românească - de la metode şi mijloace la sisteme de instruire alternative şicomplementare 25 1.2.Didactica şî teoria instruirii - conexiuni educaţionale 28 1.2.1.De la didactică la teoria instruirii 28 Bibliografie 33 CAPITOLUL 2 TEORIA INSTRUIRII - FUNDAMENTE ŞTIINŢIFICE ŞI APLICATIVE 39 2.1.Instruirea 39 2.2.învăţarea 40 2.2.1.Conceptul de învăţare şcolară. Mecanisme şi procesualitate. Forme, tipuri şi niveluri de învăţare 42 2.2.2.Teoriile învăţării 42 2.2.3.Relaţia dintre condiţiile interne şi condiţiile externe ale învăţării. Valorificareşioptimizare 56 2.3.Conversia teoriilor învăţării în modele de instruire 58 2.3.1.Delimitări conceptuale : paradigmă, teorie, model 58 2.3.2.Modelele didactice 60 2.3.2.1.Definire şi caracterizare 60 2.3.2.2.Caracteristicile modelelor didactice 61 2.3.2.3.Modelele didactice - tipologieşi clasificare 62 2.3.3.Modelele instrucţionale 66 2.3.3.1.Caracterizare generală 66 2.3.3.2.Teorii ale învăţării - teorii ale instruirii 66 2.3.3.3.Modelele instruirii dincolo de psihologia educaţiei 67 2.3.3.4.Modelele instruirii - legitimare pedagogică 67 2.3.3.5.Modelele şcolii germane70 2.3.4.Modelele predării70 2.3.4.1.Modelele centrate pe procesarea informaţiei71 2.3.4.2.Modelele centrate pe persoană 72 2.3.4.3.Modelele centrate pe dimensiunea socială 72 2.3.4.4.Modelele comportamentale (behavioriste) 73 2.3.4.5.Structura modelelor predării 74 2.3.5.Modelele procesului de învăţământ 75 2.3.5.1.Modelul interactiv 75 23.5.2. Modelul sistemic 75 2.3.5.3.Modelul informaţional 75 2.3.5.4.Modelul cibernetic 75 2.3.5.5. Modelul comunicaţional' 75 2.3.5.6.Modelul câmpului educaţional 76 2.3.5.7.Modelul situaţiilor de instruire 76 2.4.Gândirea critică şi gândirea creativă - corolare educaţionale 77 2.4.1.Gândirea creativă 78 Bibliografie 79 CAPITOLUL 3 TEORIA GENERALĂ A PROCESULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT 85 3.1.Procesul de învăţământ - aspecte structurale 85 3.1.1.Reprezentarea procesului deînvăţământ 86 3.1.1.1.Varietatea reprezentărilor psihopedagogice 87 3.1.1.2.Structura reprezentărilor psihopedagogice 88 3.2.Modelele procesului deînvăţământ 90 3.2.1.Modelul interactiv 90 3.2.2.Modelul sistemic 92 3.2.3.Modelul informaţional 93 3.2.4.Modelul cibernetic 95 3.2.5.Modelul comunicaţional 96 3.2.6.Modelul câmpului educaţional 96 3.2.7.Modelul situaţiilor de instruire 97 3.3.Predarea - orientări contemporane în teoria şi practica predării 97 3.3.1.Conceptul de predare. Relaţia predare - învăţare - evaluare101 3.3.1.1.Predarea ca transmitere 102 3.3.1.2. Predarea ca ofertă de experienţe 102 3.3.1.3. Predarea ca formă de dirijare a învăţării 102 3.3.1.4.Predarea ca management al învăţării 103 3.3.1.5.Predarea ca instanţă de decizie 104 3.3.2.Predarea - act de comunicare pedagogică eficientă 105 3.3.2.1. Comunicarea verbală 105 3.3.2.2.Comunicarea nonverbală 105 3.3.2.3.Paraverbal şi nonverbal în comunicarea instrucţională.... 109 W&iografie 112 CAPITOLUL 4 ST1L4TEGII DE INSTRUIRE 117 4.1.Definire şi caracterizare 117 4.1.1.Dirijarea activităţilor de predare - învăţare 118 4.1.2.Planificarea şi organizarea instruirii 118 4.1.3.Abordarea decizională a unei situaţii instrucţionale în corelaţie cu combinatorica structurală specifică 119 4.2.Tipologia strategiilor de instruire 121 4.3.Construirea strategiilor de instruire 123 4.3.1.Organizarea elevilor123 4.3.2.Organizarea conţinutului vehiculat în timpul procesului 123 4.3.3.Prezentarea conţinutului123 4.3.4.Intervenţiile cadrului didactic123 4.3.5.Exerciţii aplicative sau de consolidare124 4.3.6.Evaluarea124 4.4.Structura strategiilor de instruire125 4.4.1.Metode de instruire126 A A.| A. Expunerea 130 4.4.1.2.Conversaţia: 131 4.4.1.3.Studiul de caz132 4.4.1.4.Metode creative de grup 135 4.4.1.5.Jocul de rol136 4.4.1.6.Portofoliul 139 4.4.2.Mijloace de instruire142 4.4.3.Forme de organizare a instruirii 145 4.4.3.1.Individualizare, grupare şi organizare în clasă 147 4.4.3.2.Forme de organizare a instruirii147 4.4.3.3.Criterii de organizare a instruirii148 4.4.3.4.Structura informaţiei psihosociale - implicaţii în organizarea clasei 149 4.4.3.5.învăţarea prin colaborare 151 4.4.3.6.Pentru o „didactică a cadrului didactic”156 4.4.4.Interacţiuni şi relaţii instrucţionale 157 4.4.4.1.Relaţii de intercunoaştere 159 4.4.4.2.Relaţii de intercomunicare 160 4.4.4.3.Relaţii socioafective preferenţiale 161 4.4.4.4.Relaţii de influenţare162 4.4.4.5.Stiluri de instruire 162 4.4.4.6.Didactica : relaţii interstructurale în procesul didactic 168 4.4.4.7.Relaţia didactică - relaţie caniculară 172 4.4.5.Decizia instrucţională 173 4.5.Perspective moderne în abordarea strategiilor de instruire 180 4.5.1.Teoria inteligenţelor multiple - corolare instrucţionale 180 4.5.1.1.Delimitări conceptuale 180 4.5.1.2.Bazele (originile) inteligenţei 182 4.5.1.3 . Utilizarea inteligenţei multiple în clasa de elevi 182 4.5.1.4.Pentru o evaluare mai apropiată de realităţile instrucţionale 183 4.5.1.5.Concluzii 183 4.5.2.Multiculturalism şi instruire 184 4.5.2.1.Teoria lui Vîgotski 184 4.5.2.2.Limbajul interior (vorbirea interioară) 184 4.5.2.3.Eşafodaj şi dezvoltare 185 4.5.2.4.Procesul de învăţământ adaptat exigenţelor multiculturalităţii 186 4.5.2.5.Alte cercetări 186 4.5.3.învăţarea prin cooperare 190 4.6.Proiectarea strategiilor de instruire 195 Bibliografie 197 CAPITOLUL 5 LEGITATE ŞI NORMATIVITATE ÎN INSTRUIRE203 5.1.Principiile didactice în faţa „prezentului instrucţional”203 5.2.Principiul însuşirii conştiente şi active a cunoştinţelor204 5.3.Principiul accesibilităţii205 5.4.Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor206 5.5.Principiul legării teoriei cu practica 206 5.6.Principiul conexiunii inverse 207 5.7.Principiul sistematizării şi continuităţii208 Bibliografie 209 Bibliografie generală.
    ISBN 9789734611515

    1. Învăţare (teorii)
    2. Instruire (modele - pedagogie)
    3. Instruire (strategii - pedagogie)
    4. Predare (metodică - învăţământ)
    5. Pedagogie

371.21

010 __ $a9789734611515
035 __ $a37/I-91
035 __ $aC.III.11708
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aInstruirea şcolară $ePerspective teoretice şi aplicative
205 __ $aa 2-a, revizuită și adăugită
210 _# $aIaşi $cPolirom $d2008
215 __ $a220p. $csche.
225 _0 $aCollegium
225 _0 $aŞtiinţele educaţiei
299 __ $aInstruirea şcolară : Perspective teoretice şi aplicative
300 __ $aBibliogr. la sf. de cap.
300 __ $aBibliogr. generală p.213-220
330 __ $aTABLA DE MATERII CAPITOLUL 1 DIDACTICA - TRADIŢIE ŞI MODERNITATE 9 1.1.Didactica - teoria procesului de învăţământ 11 1.1.1.Bildung - didactică - instruire 12 1.1.1.1.Dezbateri curente în didactică - tensiunea dintre perspectivele sociale şi perspectivele individuale 14 1.1.2.Didactica culturală - teoria activităţii şi teoria practicii sociale în didactică 14 1.1.3.Didacticile generale şi didacticile speciale : perspective „scandinave” de abordare 18 1.1.4.Didacticile normative şi didacticile analitic-descriptive 19 1.1.5.Dezvoltarea şi schimbarea ca probleme ale didacticii 22 1.1.6.Reflecţia didactică 24 1.1.7.Didactica românească - de la metode şi mijloace la sisteme de instruire alternative şicomplementare 25 1.2.Didactica şî teoria instruirii - conexiuni educaţionale 28 1.2.1.De la didactică la teoria instruirii 28 Bibliografie 33 CAPITOLUL 2 TEORIA INSTRUIRII - FUNDAMENTE ŞTIINŢIFICE ŞI APLICATIVE 39 2.1.Instruirea 39 2.2.învăţarea 40 2.2.1.Conceptul de învăţare şcolară. Mecanisme şi procesualitate. Forme, tipuri şi niveluri de învăţare 42 2.2.2.Teoriile învăţării 42 2.2.3.Relaţia dintre condiţiile interne şi condiţiile externe ale învăţării. Valorificareşioptimizare 56 2.3.Conversia teoriilor învăţării în modele de instruire 58 2.3.1.Delimitări conceptuale : paradigmă, teorie, model 58 2.3.2.Modelele didactice 60 2.3.2.1.Definire şi caracterizare 60 2.3.2.2.Caracteristicile modelelor didactice 61 2.3.2.3.Modelele didactice - tipologieşi clasificare 62 2.3.3.Modelele instrucţionale 66 2.3.3.1.Caracterizare generală 66 2.3.3.2.Teorii ale învăţării - teorii ale instruirii 66 2.3.3.3.Modelele instruirii dincolo de psihologia educaţiei 67 2.3.3.4.Modelele instruirii - legitimare pedagogică 67 2.3.3.5.Modelele şcolii germane70 2.3.4.Modelele predării70 2.3.4.1.Modelele centrate pe procesarea informaţiei71 2.3.4.2.Modelele centrate pe persoană 72 2.3.4.3.Modelele centrate pe dimensiunea socială 72 2.3.4.4.Modelele comportamentale (behavioriste) 73 2.3.4.5.Structura modelelor predării 74 2.3.5.Modelele procesului de învăţământ 75 2.3.5.1.Modelul interactiv 75 23.5.2. Modelul sistemic 75 2.3.5.3.Modelul informaţional 75 2.3.5.4.Modelul cibernetic 75 2.3.5.5. Modelul comunicaţional' 75 2.3.5.6.Modelul câmpului educaţional 76 2.3.5.7.Modelul situaţiilor de instruire 76 2.4.Gândirea critică şi gândirea creativă - corolare educaţionale 77 2.4.1.Gândirea creativă 78 Bibliografie 79 CAPITOLUL 3 TEORIA GENERALĂ A PROCESULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT 85 3.1.Procesul de învăţământ - aspecte structurale 85 3.1.1.Reprezentarea procesului deînvăţământ 86 3.1.1.1.Varietatea reprezentărilor psihopedagogice 87 3.1.1.2.Structura reprezentărilor psihopedagogice 88 3.2.Modelele procesului deînvăţământ 90 3.2.1.Modelul interactiv 90 3.2.2.Modelul sistemic 92 3.2.3.Modelul informaţional 93 3.2.4.Modelul cibernetic 95 3.2.5.Modelul comunicaţional 96 3.2.6.Modelul câmpului educaţional 96 3.2.7.Modelul situaţiilor de instruire 97 3.3.Predarea - orientări contemporane în teoria şi practica predării 97 3.3.1.Conceptul de predare. Relaţia predare - învăţare - evaluare101 3.3.1.1.Predarea ca transmitere 102 3.3.1.2. Predarea ca ofertă de experienţe 102 3.3.1.3. Predarea ca formă de dirijare a învăţării 102 3.3.1.4.Predarea ca management al învăţării 103 3.3.1.5.Predarea ca instanţă de decizie 104 3.3.2.Predarea - act de comunicare pedagogică eficientă 105 3.3.2.1. Comunicarea verbală 105 3.3.2.2.Comunicarea nonverbală 105 3.3.2.3.Paraverbal şi nonverbal în comunicarea instrucţională.... 109 W&iografie 112 CAPITOLUL 4 ST1L4TEGII DE INSTRUIRE 117 4.1.Definire şi caracterizare 117 4.1.1.Dirijarea activităţilor de predare - învăţare 118 4.1.2.Planificarea şi organizarea instruirii 118 4.1.3.Abordarea decizională a unei situaţii instrucţionale în corelaţie cu combinatorica structurală specifică 119 4.2.Tipologia strategiilor de instruire 121 4.3.Construirea strategiilor de instruire 123 4.3.1.Organizarea elevilor123 4.3.2.Organizarea conţinutului vehiculat în timpul procesului 123 4.3.3.Prezentarea conţinutului123 4.3.4.Intervenţiile cadrului didactic123 4.3.5.Exerciţii aplicative sau de consolidare124 4.3.6.Evaluarea124 4.4.Structura strategiilor de instruire125 4.4.1.Metode de instruire126 A A.| A. Expunerea 130 4.4.1.2.Conversaţia: 131 4.4.1.3.Studiul de caz132 4.4.1.4.Metode creative de grup 135 4.4.1.5.Jocul de rol136 4.4.1.6.Portofoliul 139 4.4.2.Mijloace de instruire142 4.4.3.Forme de organizare a instruirii 145 4.4.3.1.Individualizare, grupare şi organizare în clasă 147 4.4.3.2.Forme de organizare a instruirii147 4.4.3.3.Criterii de organizare a instruirii148 4.4.3.4.Structura informaţiei psihosociale - implicaţii în organizarea clasei 149 4.4.3.5.învăţarea prin colaborare 151 4.4.3.6.Pentru o „didactică a cadrului didactic”156 4.4.4.Interacţiuni şi relaţii instrucţionale 157 4.4.4.1.Relaţii de intercunoaştere 159 4.4.4.2.Relaţii de intercomunicare 160 4.4.4.3.Relaţii socioafective preferenţiale 161 4.4.4.4.Relaţii de influenţare162 4.4.4.5.Stiluri de instruire 162 4.4.4.6.Didactica : relaţii interstructurale în procesul didactic 168 4.4.4.7.Relaţia didactică - relaţie caniculară 172 4.4.5.Decizia instrucţională 173 4.5.Perspective moderne în abordarea strategiilor de instruire 180 4.5.1.Teoria inteligenţelor multiple - corolare instrucţionale 180 4.5.1.1.Delimitări conceptuale 180 4.5.1.2.Bazele (originile) inteligenţei 182 4.5.1.3 . Utilizarea inteligenţei multiple în clasa de elevi 182 4.5.1.4.Pentru o evaluare mai apropiată de realităţile instrucţionale 183 4.5.1.5.Concluzii 183 4.5.2.Multiculturalism şi instruire 184 4.5.2.1.Teoria lui Vîgotski 184 4.5.2.2.Limbajul interior (vorbirea interioară) 184 4.5.2.3.Eşafodaj şi dezvoltare 185 4.5.2.4.Procesul de învăţământ adaptat exigenţelor multiculturalităţii 186 4.5.2.5.Alte cercetări 186 4.5.3.învăţarea prin cooperare 190 4.6.Proiectarea strategiilor de instruire 195 Bibliografie 197 CAPITOLUL 5 LEGITATE ŞI NORMATIVITATE ÎN INSTRUIRE203 5.1.Principiile didactice în faţa „prezentului instrucţional”203 5.2.Principiul însuşirii conştiente şi active a cunoştinţelor204 5.3.Principiul accesibilităţii205 5.4.Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor206 5.5.Principiul legării teoriei cu practica 206 5.6.Principiul conexiunii inverse 207 5.7.Principiul sistematizării şi continuităţii208 Bibliografie 209 Bibliografie generală
606 _0 $aÎnvăţare (teorii)
606 _0 $aInstruire (modele - pedagogie)
606 _0 $aInstruire (strategii - pedagogie)
606 _0 $aPredare (metodică - învăţământ)
606 _0 $aPedagogie
675 __ $a371.21
686 __ $a37
700 _0 $aIUCU, ROMIŢĂ B.
975 _0 $a371.21
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 527433 / 527433 F2 Împrumut Da 37
2. 527432 / 527432 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 2

Lăsați un comentariu