Titlu | |
Titlu | Introducere în psihologie |
Indici CZU | |
Indice de bază CZU | 159.9 |
[nedefinit] | 1 |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Introducere în psihologie |
Prima menţ. de resp. | Mielu Zlate |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Nume de persoană / resp. intelectuală primară | |
Autor principal | ZLATE, MIELU |
ISBN | |
Număr ISBN | 9789734658299 |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 159.9/Z76 |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 159.9 |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 1 |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | Psihologie |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | Romania |
Menţiuni de ediţie | |
Menţiuni de ediţie | Ediția a 3-a |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Iași |
Editura | Polirom |
Data publicării | 2015 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 416 p. |
Alte detalii fizice | portr., fig., tab. |
Serii | |
Titlul seriei | Collegium. Psihologie |
Notă generală | |
Textul notei | Bibliogr. la sfârșit de capitol |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | PARTEA ÎNTÂI PROBLEME TEORETICO-METODOLOGICE ALE PSIHOLOGIEI Capitolul I PSIHOLOGIA CA ŞTIINŢĂ ŞI CA PROFESIE 33 1.Definirea psihologiei 33 1.1.Tipuri de definiţii33 1.2. încercări integrative36 2..Tendinţe controversate în psihologie 38 2.1.Psihologia: ştiinţă sau artă? 39 2.2 Psihologia : nomotetică, idiografică sau idiotetică ? 41 2.3. Unitate sau diversitate în psihologie ?45 2.4.Impasul, criza sau progresul şi expansiunea psihologiei? 49 3. Locul psihologiei în sistemul ştiinţelor54 3.1.Modele triunghiulare54 3.2.Modelul circular55 3.3. Modelul interpenetrării ştiinţelor56 3.4.Modelul bazat pe clasificarea ştiinţelor58 3.5. Concluzii cu privire la locul psihologiei în sistemul ştiinţelor 59 4.Psihologia ca profesie 60 4.1.Statutul profesiei de psiholog 60 4-2. Funcţiile psihologului62 4.3. Debuşeele de plasare şi integrare a psihologului 63 4.4.Şomajul în rândul psihologilor 64 4.5. Codul deontologic al profesiunii de psiholog64 5.Repere privind viitorul psihologiei67 5.1.„Profeţii” despre viitorul psihologiei67 5.2. Factori modelatori ai viitorului psihologiei 71 Bibliografie 73 Capitolul II OBIECTUL PSIHOLOGIEI77 1.Obiectul psihologiei în disputa specialiştilor77 1.1.Psihologia în căutarea propriului ei obiect77 1.2.Factori care au întârziat elaborarea obiectului unitar al psihologiei 78 1.3.Nevoia de sinteză 81 2.Perspective de abordare a obiectului psihologiei 83 2.1.Viaţa psihică interioară ca obiect al psihologiei 83 2.1.1.Introspeclionismul 83 2.1.2.Psihanaliza 86 2.1.3.Alte orientări 90 2.2.Comportamentul ca obiect al psihologiei90 2.2.1.Reacţii împotriva introspecţionismului 91 2.2.2.Behaviorismul tradiţional92 2.2.3.Neo-behaviorismul 95 2.2.4.Opinii actuale cu privire la behaviorism 97 2.3.Conduita (activitatea) ca obiect al psihologiei 99 2.3.1.„Psihologia conduitei” .99 2.3.2.Activitatea ca echivalent al conduitei 102 2.3.3.Valenţele activităţii 103 2.4.Omul concret ca obiect al psihologiei103 2.4.1.Şinele individual şi unic al omului ca obiect al psihologiei104 2.4.2.Psihologia umanistă despre metodă şimetodologie 106 3.Constatări conclusive cu privire la obiectul psihologiei 107 3.1.Repere comparative şi evaluative 107 3.2.Tipuri de soluţii la problema obiectului psihologiei 110 3.3.Un punct de vedere personal cu privire la obiectul psihologiei111 Bibliografie 112 Capitolul III METODĂ ŞI METODOLOGIE ÎN PSIHOLOGIE 115 1.Premise teoretice ale metodelor psihologiei 115 1.1.Conceptul de „metodă” 115 1.2.Enumerarea şi clasificarea metodelor psihologiei 116 2.Principalele metode ale psihologiei 118 2.1.Metodaobservaţiei 118 2.2.Metodaexperimentului124 2.3.Metodaconvorbirii133 2.4.Metodaanchetei psihologice134 2.5.Metodabiografică137 2.6.Metodapovestirilor de viaţă139 2.7.Metodaanalizei produselor activităţii140 2.8.Metodele psihometrice 141 2.9.Metoda modelării şi simulării146 3.Comentarii generale cu privire la metodele psihologiei147 3.1- Specificul metodelor psihologiei147 3.2 Obiectivitatea metodelor psihologiei 148 3.3 Efectele prezenţei cercetătorului149 4.Metodologia psihologică152 4.1- Conceptul de „metodologie”152 4. 2. Componentele şi domeniile metodologiei psihologice152 5.Tipuri de metodologii psihologice155 5.1 Metodologiile obiective, subiectiv-interpretative şi mixte155 5.2 Metodologiile coercitive şi non-coercitive156 6.Relaţia dintre metodă şi metodologie în psihologie157 cap. IV LEGE, EXPLICAŢIE ŞI TEORIE ÎN PSIHOLOGIE 161 1. Există o legitate psihologică? 161 1.1 Poziţii contestatare 161 1.2Exemple de legi psihologice 163 1.3 Specificul legilor psihologice165 2.Explicaţia în psihologie168 2.1 Descriere, explicaţie, previziune 168 2.2 Înţelegere, explicaţie şi lege 171 2.3 Interpretare şi explicaţie175 3.Tipuri şi niveluri de explicaţie178 3.1. Clasificarea filosofică178 3.2 Tipologii psihologice 181 Cerinţe metodologice ale explicaţiei în psihologie183 4.1. Necesitatea selecţiei modelelor explicative183 4.2. Necesitatea corelării modelelor explicative 183 Teoria psihologică184 5 1. Conceptul de „teorie” 184 5.2. Clasificarea teoriilor psihologice186 5.3 „Forţa teoretică” a concepţiilor psihologice188 PARTEA A DOUA PSIHICUL - DOMENIU DE CERCETARE AL PSIHOLOGIEI cap. IV NATURA PSIHICULUI UMAN 197 Psihicul ca obiect de cercetare al psihologiei197 1.1. Complexitatea psihicului197 1.2 Natura contradictorie a psihicului198 1.3 Consecinţe asupra conceperiiobiectului psihologiei200 1.4 Definirea psihicului 201 2.Caracteristicile fundamentale ale psihicului 202 2.1.Psihicul ca formă a vieţii de relaţie202 2.1.1.Supoziţii202 2.1.2.Dovezi203 2.2.Psihicul ca funcţie a creierului 205 2.2.1.Teză cu valoare de principiu metodologic205 2.2.2.Argumente în sprijinul relaţiei dintre psihic şi creier206 2.2.3.Modele explicativ-interpretative ale relaţiei dintre psihic şi creier207 2.3.Psihicul ca re-producere a realităţii naturale219 2.3.1.Caracteristicile re-producerii psihice219 2.3.2.Criteriile individualizării re-producerii psihice223 2.3.3.Notele definitorii ale psihicului uman224 2.4.Psihicul ca fenomen condiţionat şi determinat socio-istoric şi socio-cultural224 2.4.1. De la socio-istoric şi socio-cultural la psihic224 2.4.2. De la psihic la socio-istoric şi socio-cultural226 3.Manifestări neobişnuite ale psihicului 227 3.1.Tipuri de fenomene psihice neobişnuite 227 3.2.încercări de cercetare şi explicare ştiinţifică a fenomenelor parapsihologice 229 3.3.Argumente pro şi contra parapsihologici231 4.Perspective noi de abordare a psihicului ,233 4.1.Teoria informaţiei233 4.2.Cognitivismul234 4.3.Neo-evoluţionismul238 Bibliografie 240 Capitolul VI IPOSTAZELE PSIHICULUI 243 1.Conştiinţa ca ipostază a psihicului243 1.1.Locul conştiinţei în psihologie243 1.2.Etape în definirea conştiinţei244 1.3.Modele explicativ-interpretative ale conştiinţei248 1.3.1.Modele explicativ-interpretative tradiţionale248 1.3.2.Modele explicativ-interpretative actuale251 1.4.Discuţii şi controverse actuale cu privire la conştiinţă258 2.Subconştientul ca ipostază a psihicului260 2.1.Ce loc ocupă subconştientul în psihologie ? 260 2.2.Două etape în definirea subconştientului261 2.3.Caracteristicile şi rolurile subconştientului262 3.Inconştientul ca ipostază a psihicului263 3.1.Negarea şi afirmarea inconştientului 263 3.2.„Impunerea” inconştientului în psihologie264 3.3.Definirea inconştientului 267 3.4.Natura şi rolurile inconştientului268 3.4.1.Natura inconştientului268 3.4.2.Rolurile inconştientului269 3.5Tipuri de inconştient270 3.5.1. Inconştientulcerebral270 3.5.2.Inconştientulcolectiv272 3.5.3.Inconştientul cognitiv275 4.Relația dintre conştient şiinconştient277 4.1Probleme generale277 4.2-Tipuri de relaţii între conştient şi inconştient278 4.3.Terapii derivate din relaţiile „conştient -inconştient”279 Cap. VII STPRILE DE CONŞTIINŢĂ283 1.Stările de conştiinţă - obiect al investigaţiei psihologice283 1.1Ce este o „stare de conştiinţă” ? 283 1.2Multitudinea şi varietatea stărilor de conştiinţă284 1.3.Noul context de abordare a stărilor de conştiinţă288 2.Stări de conştiinţă modificată290 2.1Somnul290 2.1.1.Natura somnului290 2.1.2.Somn versus veghe sau funcţiile somnului290 2.1.3.Ce se întâmplă cu reactivitatea neurofiziologică şi psihică în timpul somnului ?292 2.1.4.Privarea de somn şi insomnia294 2.1.5.De ce dormim ? sau teoriile explicative ale somnului295 2.1.6.Necesitatea studierii somnului297 2.2Visul297 2.2.1.Visul ca stare de mentaţie saunatura psihică a visului298 2.2.2.Visul - perturbator sau protector al somnului ? 299 2.2.3.Metode obiective de studiere avisului 300 2.2.4.Cum au fost explicate visele ? 303 2.2.5.Pot fi controlate visele ? 305 2.3.Hipnoza307 2.3.1.Hipnoza - fenomen complex şi contradictoriu307 2.3.2.Hipnoza - stare de somn sau stare de veghe ?308 2.3.3.Teorii explicativ-interpretative alehipnozei 310 2.3.4.Legitimitatea hipnozei în dispută 313 3.Căi de acces la stările de conştiinţă modificată314 3.1.Meditaţia 314 3.1.1.Accepţii 314 3.1.2.Formele meditaţiei315 3.1.3.Studiul ştiinţific al meditaţiei316 3.2.Bio-feed-back-ul 317 3.2.1.Ce este bio-feed-back-ul ?317 3.2.2.Tipuri de bio-feed-back318 3.2.3.Specificul bio-feed-back-ului320 3.2.4. Ce se aşteaptă de la bio-feed-back ?321 3.3.Substanţele psihoactive322 3.3.1.încercare de definire şi clasificare322 3.3.2.Efectele substanţelor psihoactive322 3.3.3.Controverse şi dubii325 4. Câteva probleme generale ale stărilor de conştiinţă modificată327 4.1.Inducere 327 4.2.Efecte 328 4.3.Utilităţi328 Bibliografie 329 Capitolul VIII ABORDAREA „PLANĂ” ŞI „PIRAMIDALĂ” A PSIHICULUI333 1.Abordarea „plană”, „orizontală” a psihicului333 1.1.Asociaţionismul clasic333 1.2.Variante de asociaţionism renovate336 1.3.Principiile abordării „plane” a psihicului337 2.Abordarea structural-dinamică a psihicului338 2.1.Etape în evoluţia abordării structural-dinamice a psihicului338 2.1.1.„Intuiţii ” din trecut338 2.1.2.Fundamentarea şi consolidarea abordării structural-dinamice a psihicului339 2.1.3.Expansiunea şi adâncirea abordării structural-dinamice în psihologia contemporană343 2.2.Specificul abordării structural-dinamice a psihicului346 2.2.1.Conceptul de „structură”346 2.2.2.Demersuri în abordarea structural-dinamică a psihicului348 2.2.3.Principiile abordării structural-dinamice a psihicului350 2.3.Dificultăţile abordării structural-dinamice a psihicului350 Bibliografie 351 Capitolul IX ABORDAREA SISTEMICĂ ŞI SINERGETICĂ APSIHICULUI353 1.Premisele abordării sistemice a psihicului 353 1.1.Premise din afara psihologiei353 1.2.Premise din interiorul psihologiei360 2.Coordonate sistemice ale psihicului362 2.1.Conceptul de „sistem”362 2.2.Psihicul ca sistem : caracteristicile sistemului psihic uman 363 3.Particularităţile abordării sistemice a psihicului 368 3.1.Cerinţele abordării sistemice a psihicului 368 3.1.1.Clasificarea tradiţională a fenomenelor psihice369 3.1.2.Clasificarea actuală a fenomenelor psihice370 3.2.Principiile şi valenţele abordării sistemice a psihicului371 3.2.1.Principiile abordării sistemice371 3.2.2.Valoare metodologică371 4.Abordarea sinergetică a psihicului372 - I Ce este sinergetica ? 372 4.2Principiile abordării sinergetice 374 4.3Încercări de abordare sinergetică a psihicului375 Capitolul X CERCETAREA PSIHOLOGICĂ379 Probleme generale ale cercetării psihologice379 1.1-Tipurile cercetării psihologice 379 1.2 Generalizarea disputei dintre cercetarea pură şi cercetarea aplicativă 383 1.3Strategii de cercetare psihologică385 2.Procesualitatea şi problemele cercetării psihologice386 2.1Ciclurile cercetării psihologice 386 2.2.Etapele cercetării psihologice388 2.2.1.Delimitarea domeniului, temei şi problemei de cercetare388 2.2.2.Informarea şi documentarea389 2.2.3.Specificarea obiectivelor sau a scopurilor391 2.2.4.Formularea ipotezelor şi a variabilelor391 2.2.5.Definitivarea metodelor, procedeelor şi tehnicilor de investigare395 2.2.6.Alegerea şi descrierea domeniului de aplicare ametodelor397 2.2.7.Aplicarea metodelor şi recoltarea datelor398 2.2.8.Prelucrarea datelor recoltate400 2.2.9.Formularea concluziilor402 2.2.10.Validarea concluziilor în vederea generalizării lor403 2.2.11.Comunicarea sau publicarea rezultatelor şi a concluziilor cercetării404 2.2.12.Reluarea întregului ciclu405 3.Dificultăţile cercetării psihologice; evitarea şi înlăturarea lor405 3.1.Premise 405 3.2.„Pericole” şi „capcane” în cercetareapsihologică 406 3.2.1.Alegerea (selecţia) subiecţilor406 3.2.2.Aplicarea metodelor406 3.2.3.Aşteptările cercetătorului sau „autoprofeţia care se îndeplineşte ”407 3.2.4.Aşteptările subiecţilor sau „caracteristicile cerute"407 3.2.5.Administrarea repetată a unui instrument de cercetare407 3.2.6.Modificarea subiecţilor în timp408 3.2.7.Pierderea subiecţilor409 3.2.8.Comunicarea rezultatelor obţinute409 3.2.9.Efectul de contaminare 410 3.2.10.Formularea prematură a concluziilor 410 33.Modalităţi ameliorative410 Bibliografie412 |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 600328 / 600328 | A | Împrumut | Da | 159.9 | |
2. | 525016 / 525016 | F2 | Împrumut | Da | 159.9 | |
3. | 525015 / 525015 | F1 | Împrumut | Da | 159.9 | |
4. | 525014 / 525014 | A | Împrumut | Da | 159.9 | |
5. | 525013 / 525013 | A | Împrumut | Da | 159.9 | |
6. | 525012 / 525012 | A | Împrumut | Da | 159.9 | |
7. | 525011 / 525011 | A | Împrumut | Da | 159.9 | |
8. | 525010 / 525010 | A | Împrumut | Da | 159.9 |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
A | Împrumut | 6 |
|
F1 | Împrumut | 1 |
|
F2 | Împrumut | 1 |
|