1983
Bucureşti
Didactică şi Pedagogică
CUPRINSUL Introducere generală {acad. prof. Ştefan Pascu) ........9 Cuvînt introductiv (acad. prof. Ştefan Pascu)15 Cap. I. Geneza procesului instructiv-educativ pe teritoriul României . .17 1.Caracterul şi conţinutul instrucţiei şi educaţiei în epoca străveche (Ion Verdeş)17 2.Instrucţia şi educaţia la geto-daci26 a)Rolul lui Zalmoxis (Ion Verdeş) 26 b)Opera culturală şi de educaţie realizată de Burebista şi Deceneu (Ion Verdeş)29 c)Educaţia în vremea lui Decebal (Ion Verdeş)33 3.Educaţia în. oraşele greceşti de pe ţărmul dobrogean al Mării Negre Dumitru Tudor 35 4.Geneza procesului de învăţare a muzicii pe teritoriul României in epoca veche (Rodica Pop)40 5.Instrucţia şi educaţia în Dacia romană Dumitru Tudor 41 Educaţia muzicală în Dacia romană (Rodica Pop)46 6.Instrucţia şi educaţia în perioada migraţiilor (Ion Verdeş) .47 Educaţia muzicală în perioada migraţiilor (Rodica Pop) ...52 7.încheierea procesului etnogenezei românilor şi de formare a limbii române (Ştefan Pascu)53 Bibliografie (Ion Verdeş)59 Cap. II. Dezvoltarea instrucţiei şi educaţiei pe teritoriul României de la încheierea procesului de formare a poporului român pînă la începuturile învăţământului modern64 A.Instrucţia şi educaţia în perioada feudalismului timpuriu (secolele VIII—XIV) (Ion Verdeş)64 1.Dezvoltarea sociaî-economică (Ion Verdeş)64 2.Cultura scrisă şi fenomenul instructiv-educativ (Ion Verde-) .67 — Şcoala de !a Cenad (V. Ţîrcovnicu)72 B.Invăţămîntul în ţările romane în perioada consolidării societăţii feudale (secolele XIV—XVI)73 1.Transformările social-eeoncmice, social-politice şi,culturale în so¬cietatea românească (Ion Verdeş)73 2.Şcolile ortodoxe de limbă slavonă şi catolice de limbă latină de pe lîngă mînăstiri (Gheorghe Părnuţă, Ion Bota) ...76 3.Şcoli orăşeneşti şi săteşti în secolele XIV—XVI ....84 a)Şcoli orăşeneşti şi săteşti româneşti în limba slavonă (Gheorghe Părnuţă)84 b)Invăţămîntul în limba română (Ghcorghe Părnuţă, Ion Bota)90 c)Şcoli orăşeneşti maghiare (I. Kovăcs) 95 d)Şcoli capitulare şi orăşeneşti germane (C. Gollner) 97 4. Curtea domnească şi a principilor transilvăneni — loc de educaţie şi instrucţie (Gh. Părnuţă) 99 Un manual românesc de educaţie : învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie 103 C.Instrucţia şi educaţia umanistă în ţările române10 1.Secolul al XVI-lea — perioadă de intense frămîntări ideologice şi culturale (Ion Verdeş)10 2.Rolul manuscriselor şi tipăriturilor în procesul de instrucţie şi educaţie (Ion Verdeş)11 3.Şcolile umaniste din secolul al XVI-lea11 a)Şcoala românească de la Şchei-Braşov (Vasile Netea) . .11 b)învăţămîntul în limba maghiară (S. Benko)11 c)învăţămîntul în limba germană (C. Gollner)118 4.Contrareforma şi învăţămîntul gimnazial din Transilvania(S. Benko) .119 5.învăţămîntul de grad mai înalt în secolul al XVI-lea ...12 a)Şcoala latină de la Cotnari (Stela Iancu)121 b)Colegiul universitar din Cluj (Ştefan Pascu) ....123 6.Reprezentanţi de seamă ai organizării şi dezvoltării învăţămîntului umanist124 —Iohannes Honterus (C. Gdllner) . .124 —Heltai Gâspar (S. Benko)125 —Nicolaus Olahus (Ion Verdeş)126 —loan Sommer O. Ionescu129 D.Instrucţia şi educaţia în ţările române în perioada de trecere de la umanism la luminism (secolul al XVII-lea — începutul secolului al XVIII-lea) (Ion Verdeş) .131 1.Relaţiile culturale între cele trei ţări române (Şt. Pascu, I. Bota, Gh. Părnuţă)132 2.Şcoli ortodoxe româneşti în Transilvania (secolul al XVII-laa)135 a)Şcoli în limba română şi slavonă (Ion Bota)135 b)Şcoli româneşti calvinizante (V. Ţîrcovnicu)138 3.Şcoli slavo-române în Ţara Românească şi Moldova (Gh. Părnuţă)140 4.învăţămîntul de grad superior (secolul al XVII-lea) .152 a)în Transilvania (S. Benko, Şt. Pascu)152 b)în Moldova (Gh. Părnuţă)156 Colegiul de la Trei Ierarhi156 c)In Ţara Românească158 Schola greca e latina de la Tîrgovişte Ion Ionaşcu .158 Colegiul de limbă greacă de la Bucureşti (Gh. Părnuţă) .159 Academia domnească din Bucureşti (Ion Ionaşcu) . . .161 5.învăţămîntul şi educaţia pentru fete (Lăcrămioara Ciuntu, Gh. Părnuţă)164 6.Instrucţia şi educaţia adulţilor (Iulian Sîrbu)167 7.învăţămîntul de specialitate171 a)învăţămîntul muzical (Rodica Pop) .171 b)învăţămîntul militar (Victor Atanasiu) .177 c)Instruirea tehnico-profesională (I. Cojocaru)178 d)învăţămîntul medical (Gh. Brătescu)179 8. învăţămîntul şi cultura europeană, învăţămîntul şi cultura românească (Gh. Părnuţă)180 E. Reprezentanţi ai învăţămîntului şi culturii în ţările române (seco¬lul al XVII-lea — începutul secolului al XVIII-lea) —Udrişte Năsturel (Ion Verdeş)182 —Mitropolitul Varlaam (Gh. Părnuţă)184 —Mitropolitul Simion Ştefan (Gh. Părnuţă)185 —Grigore Ureche (Gh. Părnuţă)186 —Apâczai Csere Jânos (S. Benko)188 —Pâpai Pâriz Ferenc (S. Benko)189 —Marcus Fronius190 —Mitropolitul Petru Movilă (Ion Verdeş)191 —Gavril Ivul (V. Ţîrcovnicu)193 —Mihail Halici-tatăl (Gh. Părnuţă)194 —Mihai Halici-fiul (V. Ţîrconvicu)194 —Mitropolitul Dosoftei (Gh. Părnuţă)195 —Mitropolitul Antim Ivireanul (Gh. Părnuţă)195 —Miron Costin Viorica Goian 198 Nicolae Costin Viorica Goian 199 Nicolae Milescu Viorica Goian 200 Constantin Cantacuzino Stolnicul Viorica Goian ... 201 —Dimitrie Cantemir (Ion Verdeş) 202 —Ion Neculce Viorica Goian 206 F.Biblioteci şcolare (Mihaela Dima)207 G.Aportul învăţămîntului românesc la dezvoltarea învăţărnintului din ţările vecine (Gh. Părnuţă)211 H.învăţămîntul şi educaţia în ansamblul vieţii culturale din secolul al XVII-lea (Gh. Părnuţă)215 Bibliografie220 Cap. III. începuturile învăţămîntului modern (începutul secolului al XVIII-lea — începutul secolului al XlX-lea)230 A. Politica şi legislaţia şcolară230 1.In Ţara Românească şi Moldova (A. Manolache, I. Ionaşcu 230 2.In Transilvania (V. Ţîrcovnicu)235 B. Reţeaua şcolară. Personal didactic243 1.In Ţara Românească şi Moldova (Gh. Părnuţă, I. Goraş, L. Ciuntu)243 2.In Transilvania269 a)învăţămîntul elementar românesc (V. Netec, I. Boţa) . .272 b)Şcolile grănicereşti (V. Netea, V. Ţîrcovnicu) ....294 c)învăţămîntul maghiar (S. Benko)301 d)învăţămîntul german (C. Göllner)308 3.învăţămîntul de specialitate311 —învăţămîntal economic (V. Bozga)311 —învăţămîntul artistic-muzical (R. Gkircoiaşiu) ....313 —învăţămîntul medical (Gh. Brătescu, I. Spielmann) . . .317 4.Instrucţia şi educaţia fetelor (Lăcrămioara Ciuntu, Gh. Părnuţă) 5.Instrucţia şi educaţia adulţilor (I. Sirbu)320 6.Conţinutul învăţămîntului. (A. Manolache, Gh. Părnuţă)324 7.Manuale şcolare (A. Manolache, Gh. Părnuţă, V. Ţîrcovnicu)321) 8.învăţămîntul superior346 —Academia domnească din Bucureşti (A. Manolache, I. lonaşcu 346 —Academia domnească din Iaşi (I. Roman)351 —Rolul cultural-ştiinţific şi pedagogic al academiilor domneşti din Bucureşti şi Iaşi (A. Manolache)353 —Şcoli superioare cu caracter practic în limba română (A. Manolache) 355 —învăţămîntul superior din Transilvania (Ştefan Pascu) .358 9. Relaţiile culturale dintre cele trei ţări române (Gh. Părnuţă)368 10. Biblioteci (Mihaela Dima)368 C. Organizatori de şcoli şi reprezentanţi ai gîndirii pedagogice . .370 — Iosif Mesiodax , O. lonescu ) . . .370 —Iacob Stamati I O. lonescu 372 —Iacob Putneanul (l. Goraş)373 —Vartolomeu Măzăreanul (l. Goraş)373 —Amfilohie Hotiniul (Lăcrămioara Ciuntu)374 —Gavriil Bănulescu-Bodoni (Lăcrămioara Ciuntu) ....376 —Samuil Mica (Clain) (I. Orghidan)378 —Gheorghe Şincai (I. Orghidan)379 —Petru Maior (I. Orghidan)x380 —Ion Budai-Deleanu (I. Orghidan)382 —Benko Ferenc (S. Benko)382 —Paul Iorgovici (V. Ţîrcovnicu)383 —Dimitrie Ţichindeal (V. Ţîrcovnicu)335 —Constantin Diaconovici-Loga (V. Ţîrcovnicu)386 —Grigore Obradovici (V. Ţîrcovnicu)390 —Veniamin Costache (L. Ţopa)391 —Gheorghe Asachi (Sl. Stoica)392 —Gheorghe Lazăr (A. Manolache)395 D. Sprijinul acordat de ţările române învăţămîntului din Peninsula Balcanică şi Orientul Apropiat (Gh. Părnuţă)400 Bibliografie 406 Abstract417 Resume 422 Indice general (Ştefan Pascu, Ion Verdeş, Gheorghe Părnuţă, AnghelManolache)433
Învăţământ (istoric), România
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 37/87 |
C.III.7984 | |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | RO |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Istoria învăţămîntului din România |
Numărul părţii | Vol. 1 |
Numele părţii | (de la origini până la 1821) |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Bucureşti |
Editura | Didactică şi Pedagogică |
Data publicării | 1983 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 463p.+27f.pl., |
Serii | |
Titlul seriei | Academia de Ştiinţe Sociale și Politice |
Ministerul Educației și Învățământului | |
Titlu | |
Titlu | Istoria învăţămîntului din România Vol. 1 : (de la origini până la 1821) |
Notă generală | |
Textul notei | Rezumat în lb. eng., fr., rus. Bibliogr. p. 406-416 |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | CUPRINSUL Introducere generală {acad. prof. Ştefan Pascu) ........9 Cuvînt introductiv (acad. prof. Ştefan Pascu)15 Cap. I. Geneza procesului instructiv-educativ pe teritoriul României . .17 1.Caracterul şi conţinutul instrucţiei şi educaţiei în epoca străveche (Ion Verdeş)17 2.Instrucţia şi educaţia la geto-daci26 a)Rolul lui Zalmoxis (Ion Verdeş) 26 b)Opera culturală şi de educaţie realizată de Burebista şi Deceneu (Ion Verdeş)29 c)Educaţia în vremea lui Decebal (Ion Verdeş)33 3.Educaţia în. oraşele greceşti de pe ţărmul dobrogean al Mării Negre Dumitru Tudor 35 4.Geneza procesului de învăţare a muzicii pe teritoriul României in epoca veche (Rodica Pop)40 5.Instrucţia şi educaţia în Dacia romană Dumitru Tudor 41 Educaţia muzicală în Dacia romană (Rodica Pop)46 6.Instrucţia şi educaţia în perioada migraţiilor (Ion Verdeş) .47 Educaţia muzicală în perioada migraţiilor (Rodica Pop) ...52 7.încheierea procesului etnogenezei românilor şi de formare a limbii române (Ştefan Pascu)53 Bibliografie (Ion Verdeş)59 Cap. II. Dezvoltarea instrucţiei şi educaţiei pe teritoriul României de la încheierea procesului de formare a poporului român pînă la începuturile învăţământului modern64 A.Instrucţia şi educaţia în perioada feudalismului timpuriu (secolele VIII—XIV) (Ion Verdeş)64 1.Dezvoltarea sociaî-economică (Ion Verdeş)64 2.Cultura scrisă şi fenomenul instructiv-educativ (Ion Verde-) .67 — Şcoala de !a Cenad (V. Ţîrcovnicu)72 B.Invăţămîntul în ţările romane în perioada consolidării societăţii feudale (secolele XIV—XVI)73 1.Transformările social-eeoncmice, social-politice şi,culturale în so¬cietatea românească (Ion Verdeş)73 2.Şcolile ortodoxe de limbă slavonă şi catolice de limbă latină de pe lîngă mînăstiri (Gheorghe Părnuţă, Ion Bota) ...76 3.Şcoli orăşeneşti şi săteşti în secolele XIV—XVI ....84 a)Şcoli orăşeneşti şi săteşti româneşti în limba slavonă (Gheorghe Părnuţă)84 b)Invăţămîntul în limba română (Ghcorghe Părnuţă, Ion Bota)90 c)Şcoli orăşeneşti maghiare (I. Kovăcs) 95 d)Şcoli capitulare şi orăşeneşti germane (C. Gollner) 97 4. Curtea domnească şi a principilor transilvăneni — loc de educaţie şi instrucţie (Gh. Părnuţă) 99 Un manual românesc de educaţie : învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Teodosie 103 C.Instrucţia şi educaţia umanistă în ţările române10 1.Secolul al XVI-lea — perioadă de intense frămîntări ideologice şi culturale (Ion Verdeş)10 2.Rolul manuscriselor şi tipăriturilor în procesul de instrucţie şi educaţie (Ion Verdeş)11 3.Şcolile umaniste din secolul al XVI-lea11 a)Şcoala românească de la Şchei-Braşov (Vasile Netea) . .11 b)învăţămîntul în limba maghiară (S. Benko)11 c)învăţămîntul în limba germană (C. Gollner)118 4.Contrareforma şi învăţămîntul gimnazial din Transilvania(S. Benko) .119 5.învăţămîntul de grad mai înalt în secolul al XVI-lea ...12 a)Şcoala latină de la Cotnari (Stela Iancu)121 b)Colegiul universitar din Cluj (Ştefan Pascu) ....123 6.Reprezentanţi de seamă ai organizării şi dezvoltării învăţămîntului umanist124 —Iohannes Honterus (C. Gdllner) . .124 —Heltai Gâspar (S. Benko)125 —Nicolaus Olahus (Ion Verdeş)126 —loan Sommer O. Ionescu129 D.Instrucţia şi educaţia în ţările române în perioada de trecere de la umanism la luminism (secolul al XVII-lea — începutul secolului al XVIII-lea) (Ion Verdeş) .131 1.Relaţiile culturale între cele trei ţări române (Şt. Pascu, I. Bota, Gh. Părnuţă)132 2.Şcoli ortodoxe româneşti în Transilvania (secolul al XVII-laa)135 a)Şcoli în limba română şi slavonă (Ion Bota)135 b)Şcoli româneşti calvinizante (V. Ţîrcovnicu)138 3.Şcoli slavo-române în Ţara Românească şi Moldova (Gh. Părnuţă)140 4.învăţămîntul de grad superior (secolul al XVII-lea) .152 a)în Transilvania (S. Benko, Şt. Pascu)152 b)în Moldova (Gh. Părnuţă)156 Colegiul de la Trei Ierarhi156 c)In Ţara Românească158 Schola greca e latina de la Tîrgovişte Ion Ionaşcu .158 Colegiul de limbă greacă de la Bucureşti (Gh. Părnuţă) .159 Academia domnească din Bucureşti (Ion Ionaşcu) . . .161 5.învăţămîntul şi educaţia pentru fete (Lăcrămioara Ciuntu, Gh. Părnuţă)164 6.Instrucţia şi educaţia adulţilor (Iulian Sîrbu)167 7.învăţămîntul de specialitate171 a)învăţămîntul muzical (Rodica Pop) .171 b)învăţămîntul militar (Victor Atanasiu) .177 c)Instruirea tehnico-profesională (I. Cojocaru)178 d)învăţămîntul medical (Gh. Brătescu)179 8. învăţămîntul şi cultura europeană, învăţămîntul şi cultura românească (Gh. Părnuţă)180 E. Reprezentanţi ai învăţămîntului şi culturii în ţările române (seco¬lul al XVII-lea — începutul secolului al XVIII-lea) —Udrişte Năsturel (Ion Verdeş)182 —Mitropolitul Varlaam (Gh. Părnuţă)184 —Mitropolitul Simion Ştefan (Gh. Părnuţă)185 —Grigore Ureche (Gh. Părnuţă)186 —Apâczai Csere Jânos (S. Benko)188 —Pâpai Pâriz Ferenc (S. Benko)189 —Marcus Fronius190 —Mitropolitul Petru Movilă (Ion Verdeş)191 —Gavril Ivul (V. Ţîrcovnicu)193 —Mihail Halici-tatăl (Gh. Părnuţă)194 —Mihai Halici-fiul (V. Ţîrconvicu)194 —Mitropolitul Dosoftei (Gh. Părnuţă)195 —Mitropolitul Antim Ivireanul (Gh. Părnuţă)195 —Miron Costin Viorica Goian 198 Nicolae Costin Viorica Goian 199 Nicolae Milescu Viorica Goian 200 Constantin Cantacuzino Stolnicul Viorica Goian ... 201 —Dimitrie Cantemir (Ion Verdeş) 202 —Ion Neculce Viorica Goian 206 F.Biblioteci şcolare (Mihaela Dima)207 G.Aportul învăţămîntului românesc la dezvoltarea învăţărnintului din ţările vecine (Gh. Părnuţă)211 H.învăţămîntul şi educaţia în ansamblul vieţii culturale din secolul al XVII-lea (Gh. Părnuţă)215 Bibliografie220 Cap. III. începuturile învăţămîntului modern (începutul secolului al XVIII-lea — începutul secolului al XlX-lea)230 A. Politica şi legislaţia şcolară230 1.In Ţara Românească şi Moldova (A. Manolache, I. Ionaşcu 230 2.In Transilvania (V. Ţîrcovnicu)235 B. Reţeaua şcolară. Personal didactic243 1.In Ţara Românească şi Moldova (Gh. Părnuţă, I. Goraş, L. Ciuntu)243 2.In Transilvania269 a)învăţămîntul elementar românesc (V. Netec, I. Boţa) . .272 b)Şcolile grănicereşti (V. Netea, V. Ţîrcovnicu) ....294 c)învăţămîntul maghiar (S. Benko)301 d)învăţămîntul german (C. Göllner)308 3.învăţămîntul de specialitate311 —învăţămîntal economic (V. Bozga)311 —învăţămîntul artistic-muzical (R. Gkircoiaşiu) ....313 —învăţămîntul medical (Gh. Brătescu, I. Spielmann) . . .317 4.Instrucţia şi educaţia fetelor (Lăcrămioara Ciuntu, Gh. Părnuţă) 5.Instrucţia şi educaţia adulţilor (I. Sirbu)320 6.Conţinutul învăţămîntului. (A. Manolache, Gh. Părnuţă)324 7.Manuale şcolare (A. Manolache, Gh. Părnuţă, V. Ţîrcovnicu)321) 8.învăţămîntul superior346 —Academia domnească din Bucureşti (A. Manolache, I. lonaşcu 346 —Academia domnească din Iaşi (I. Roman)351 —Rolul cultural-ştiinţific şi pedagogic al academiilor domneşti din Bucureşti şi Iaşi (A. Manolache)353 —Şcoli superioare cu caracter practic în limba română (A. Manolache) 355 —învăţămîntul superior din Transilvania (Ştefan Pascu) .358 9. Relaţiile culturale dintre cele trei ţări române (Gh. Părnuţă)368 10. Biblioteci (Mihaela Dima)368 C. Organizatori de şcoli şi reprezentanţi ai gîndirii pedagogice . .370 — Iosif Mesiodax , O. lonescu ) . . .370 —Iacob Stamati I O. lonescu 372 —Iacob Putneanul (l. Goraş)373 —Vartolomeu Măzăreanul (l. Goraş)373 —Amfilohie Hotiniul (Lăcrămioara Ciuntu)374 —Gavriil Bănulescu-Bodoni (Lăcrămioara Ciuntu) ....376 —Samuil Mica (Clain) (I. Orghidan)378 —Gheorghe Şincai (I. Orghidan)379 —Petru Maior (I. Orghidan)x380 —Ion Budai-Deleanu (I. Orghidan)382 —Benko Ferenc (S. Benko)382 —Paul Iorgovici (V. Ţîrcovnicu)383 —Dimitrie Ţichindeal (V. Ţîrcovnicu)335 —Constantin Diaconovici-Loga (V. Ţîrcovnicu)386 —Grigore Obradovici (V. Ţîrcovnicu)390 —Veniamin Costache (L. Ţopa)391 —Gheorghe Asachi (Sl. Stoica)392 —Gheorghe Lazăr (A. Manolache)395 D. Sprijinul acordat de ţările române învăţămîntului din Peninsula Balcanică şi Orientul Apropiat (Gh. Părnuţă)400 Bibliografie 406 Abstract417 Resume 422 Indice general (Ştefan Pascu, Ion Verdeş, Gheorghe Părnuţă, AnghelManolache)433 |
Nivel subset | |
Titlu | ( de la origini pînă la 1821 ) |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | Învăţământ (istoric) |
România | |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 37(498)(091) |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 37 |
Nume de persoană / resp. intelectuală alternativă | |
Autor alternativ | Verdeș, Ion |
Tudor, Dumitru | |
Pop, Rodica | |
Nume de persoană / resp. intelectuală secundară | |
Cod de legătură | coordonator |
prefaţă | |
Autor secundar | Pascu, Ștefan |
Cod de legătură | coordonator |
Autor secundar | Andrei Nicolae |
Cod de legătură | coordonator |
Autor secundar | Bălan Ştefan |
Cod de legătură | coordonator |
Autor secundar | Bărbulescu Elena |
Cod de legătură | redactor |
Autor secundar | Manolache Anghel |
Cod de legătură | redactor |
Autor secundar | Părnuţă Gheorghe |
Cod de legătură | redactor |
Autor secundar | Verdeș Ion |
Titlu procesat (cu articole nehot. postfixate) | |
Titlu | 54537 |
Indici CZU | |
Indice de bază CZU | 37 |
(091) | |
(498) |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 526929 / 526929 | K | Împrumut la sala de lectură | Da | 37 | |
2. | 199157 / 199157 | L | Împrumut la sala de lectură | Da | 37 |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
K | Împrumut la sala de lectură | 1 |
|
L | Împrumut la sala de lectură | 1 |
|