Istoria literaturii române contemporane vol. 1

Autor chat
Editura Minerva chat
Loc publicare Bucureşti
An 1981
Subiect Literatură română chat
Critică literară chat
Literatură (aspecte ideologice) chat
Literatură română modernă chat
Sec. XIX chat
Sec. XX chat
Istorie chat
Neamţ (judeţ) chat
Coşbuc, George (poezia) chat
Ceahlău (masiv muntos) chat
Note Reproduce textul ed.:E.Lovinescu, Scrieri, vol.4,5
Donaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 460643)
storage

Conține volumele... (Nivel subset)

Evoluţia ideologiei literare. - Evoluţia criticei

Evoluţia ideologiei literare. - Evoluţia criticei

LOVINESCU, EUGEN

E. Lovinescu

1981

Bucureşti

Minerva

CUPRINS EVOLUŢIA IDEOLOGIEI LITERARE Preţajă f I 1. planul jeneral al lucrării. 2. Scopul volusiului de faţă 11 U 1, Ideologia eminesciană reapare la începutul veacului, tr SemănătorulÎnainte de a fi condus de d. lorga. ,3. Con ■cepţia literară a Sămăriătorulu i: proMerna origInalîtă|ii ci 4.Insuficienţa acestei concepţii. 5. Sămănătorul şi con* temporaneitatea. 6. Privire generală asupra ideologiei şi literaturii sămănătoriste 13 m 1. Luceafărul ,şf teoriile 4-lui OcL Gxiga. 2. Făt-Emmot 5.Ramuri. 4. Junimea literară. 5. Cinei ani de mişcare literară 22 1T 1. T. Maiorescu .şi sămănătorismul. 12. Formula „direcţiei noi“. 4i. Ideile lui MaioreecU asupra poeziei populare. '4 Relativitatea valorilor estetice aplicată la Maiorescu. 5. Insuficienţa concepţiei maiorescieno asupra poeziei popular-e. &. Maioiescu gi poezia patriotică 7. Junimismul nu e totuşi sămănătorism 26 V 1. Motivul prezenţei d-lui S. Mehedinţi în acest studiu. 2. Ideologia sa socială pur eminesciană. 3. Sămănătoris¬mul său literar vr î. „Dictatura“ ideologiei eminesciene. 2. D. A. C. Cuza şi Naţionalitatea in artă. 3. Obiecţiile aduse teoriei oxtre- miste a naţionalităţii. *. Corective în chestiunea antisemi¬tismului literar şi a generalizărilor. 5. Aurel C. Popovi.i teoretician al reacţionarismului. 6. Misticismul lui na• ion il vn 1. Două fenomene sociale produse de sămăn'i' - cazul piesei Mancuise a lui Ronetti-Roman. 2. Eveniir .: - de la 13 mart. 1906 şi transformarea acţiunii Sămănătorismului în acţiune politică .. .... VIII 1. Reacţiuni împotriva id-îoiogM si' Sanielevici şi Curentul nou 2. D M il P ■i Convorbirile critice- 3 Ilari? Ch-r-ndi re 1 Prepoporanismul d-Iui G. Stere din Iiterar 2. Prepoporanismul d-lui O. Ibrăileanu la Cu nou 1 Poporanismul intrat în faza istorică: Viaţa nească; variaţiunile lui. 2. Teoria .,speci;i. 3 Caracterul reacţionar al mişcării pop.:: . XI 1. Reacţiuni antipoporaniste: comunicările lui Duiliu Zamfirescu la Academie 65 1. Ancheta Luceafărului in privinţa poporanismului: C. Răd ulescU-Motrii, M. Sadoveanu, M. Simionescu-Rimni- ceanu, fon Adam, Ilarie Ghendi, I. Agârbiceanu, Mibail Dragomirescu. "2. Atacurile sămănătoriste: d. Sextil Puşeariu, Victor Tamandi şi N. lorga. 3. Atacurile d-lui Sanielevici din seria nouă a Curentului nou, din 1920 4. Valoarea reală a Vieţii româneşti..., XIII t. Viaţa românească anunţă singură moartea poporanis¬mului. 2. 0 recapitulare a ideologiei poporaniste făcută de d. Halea; recapitularea. obiecţiunilor ...... XIV 1. începuturile mişcării moderniste. 2, Forţa morală. 3. Linia dreaptă XV i. Viaţa nouă: caracteristica generală. 2. Principiile Vieţii, noi: urbanism, sincronism, spirit novator. 3 Con¬cepţia Vieţii noi despre simbolism XV» 1. Doi elevi ai d-lui Densusianu: d. Pompiliu Păltînea şi simbolismul în genere. 2. Aplicaţii la simbolismul Vieţii noi. 3. D-l D. Caracostea şi literatura Vieţii noi XVII 1. Revista celorlalţi. 2. Viaţa socială. 3. Versuri şi Versuri şi proză; Fronda şi Grădina Hesperidelor. 4. Farul. 5. Insula. 6. Simbolul. 7. Absolutio. 8. Alte reviste şi publicaţiuni.. Xflll î, i'iezistenţa curticci îaţti de poeiia irojiă’: tf. Mâiorescu XK S 1. Atitudinea d-.lui Iorga faţă de simbolism..‘2. Atitudinea d-lui S. Mehedinţi. 3.. Atitudinea liii îlarie Chendi. 4, Ati¬tudinea altor critici sămănătorişti, XX 1. Atitudinea lui Duiliu Zamfirescu faţă de poezia nouă. 2. Problema obscurităţii pqeziei noi. 3. Lipsa ele-mentului etnic privită ca o Insuficientă estetică XXI 1. Imitaţia considerată ca un element jde «progres, _â Falşa interpretare a legii imitaţiei. 3. Stilul go^ic ;şi iegea Imitaţiei. 4. Cultură şi civilizaţie xxn 1. Imitaţia în cadrele literaturii noastre :din jprima s; ■fază; influenţa ideologiei romantiee. 2. Imitaţia la prru. romantici. 3. Imitaţia la Alecsandri. 4. Imitaţia la Eu - nescu .... xxrn 1. Concluzii «cu Eapor.tture la simbolism. 2. 'Gair/A tenţei intregei critice tradiţionaliste faţă de simbolissa. §. Ostilitatea a fost, dealtfel, reciprocă xxrv î. Sirttoljsmul,ipnpmen«deâncroifem, deci tranzitoriu 129 VW 1. Tradiţionalismul supravieţuieşte. sămănătorismului sj ¡poporanismuiuis ortodoxismul, culturajismul etaje sau „statul ca îndreptar“. 2. Tradiţionalismul ştiinţific. 3-. Tradiţionalismul şi slavofilismuj. 4. Caracterul imitativ al slavofilkmuiui şi al tradiţionalismului IM XXfl t. Adevăratul caracter de originalitate a rasei. 2. Legea imitaţiei nu e o preferinţă. 3. Adevăratul sens al tradi-ţionalismului 4: Concluzii • EVOL.OPA CEJTICEÎ LUER^Rfi 'Prefaţă ...'.'»*» I 1. Situaţia criticei la sfirşitul veacului. 2. N. lorgă. confuzia eticului cu esteticul. 3. Confuzia etnicului cu este¬ticul. 4. Limitarea etnicului la ţărănime. 5. Aplicaţii critice. 6. Lipsa de receptivitate a d-h;i Iorga faţă de lite¬ratura contemporană. 7. Caracterul dogmatic al'criticei sale. S. ftesuiselfe literaro alfe criticei sale- ii# U •1. Poziţia sămănătoristă a criticei l«i Cîteudî. 2. Con-tribuţia- ei la cunoaşterea lui Emmesew. 3. Lipsa « de receptivitate faţă de modernism, 4. Plecarea lui Ghendi de la Sămănătorul. 5. Metoda lui critică: impresionismul. 6. Valoare* literară a criticei lui...., n*js. 111 4. D. Si Mehedinţi la- directa, Gem-orUrvlor literare. 2. Receptivitatea estetică a»d-Iuî & Mfehed&iţ?. 3. Valoarea literară a. criticei* d-lwi Mehedinţi ii?g> IV 1. Alţi critici sămănătorişti: I. Scurta, is. D. Tomescu. 5. C. ş. Făgeţel. 4. G. Bogdan-Duică. 5. Pamfil Şeicaru..179 V 1. Critica poporanistă: d. C. Stere..........188 VI î. G. Ibrăileanu, teoria tendenţionismului Sn artă. 2. Caracterul specific al artei. 8. „Caracterul specific“ trebuie privit ca o „generalitate“. 4. Identificarea „carac¬terului specific“ cu talentul. 5. „Caracterul specific“ — armă împotriva „poeziei noi“; obiacţiuni. 6. Aplicaţii ale teoriei „caracterului specific“ la evoluţia literaturii ro¬mâne. [7]. Spiritul critic in cultura românească. [8]. Metoda critică a d-lui Ibrăileanu şi aplicaţiile ci. [9]. Exemplu de critică: Vara de Coşbuc. [10]. Concluzii VII 1. Critici poporanişti: d-na Izabcla Sadoveanu-Evan 2 Oct. Rotez VIII 1. Critica d-i'.ii M. Ralea. 2 „Specific şi frumos“. i> E». M. Halea şi d G. Topîrceanu 4 I' Halea şi sin. ■. riismul. 5 I». Ralea şi logica. m IX 1 t>. M Sanielevici: poziţia etică şi etnică a critice: sale 2. I* Sanielevici şi lupta împotriva sămănătorism . lui. 8. D. Sanielevici poporanist 4. D. Sanielevici ;« - poporanist. f> I». Sanielevici şi clasicismul proletariat 6.Personalitatea critică a d-lui Sanielevici: &p>r:*._l de sistem şi pasiunea 1. Critica estetică: d. Dragomirescu şi Ştiinţa literaturii. 2. Rezultatele negative ale Ştiinţii literaturii aplicată de d. Dragomirescu. 3. E*. Dragomirescu şi critica istorică. 4, în ce constă teoretic „şcoala nouă“ a d-lui M. Dra-gomirescu. 5. Realităţile „şcoalei noi‘ 6. Cadrele capaci-tăţii critice a d-lui Dragomirescu. 7. Limitele receptivi-tăţii sale estetice. 8. Anacronismul „esteticei“ sale. 9. Mis-ticism naţional şi euforie. 10. Concluzii 28fi XI î- E. Lovineseu 261 XII 1. O. Marin tSimionescu-Rimniceanu266 XIII 1. Pompiliu Eliade. 2. N. I. Aposlolescu, o. N. Em. Teohari. 4. Sp. C. liasnaş • • •269 XIV 1. Un elev al d-lui Dragomirescu: Ion Trivale, limi¬tele receptivităţii lui estetice. 2. Ion Trivale şi simbolis- • mul. 8. Obiecţiuni. 4. Specificul naţional susţinut de un evreu. 5. Raţionalismul său critic. 6. Forma criticelor lui> XV t 1 D. D. Caracostea: critic vest-european şi apărător al simbolismului Vieţii noi. 2. D. Caracostea, critic sud-est european. 8. D. Caracostea, întemeietor al ştiinţei literare şi al criticei genetice. 4. D. Caracostea şi EminescuWS 1. Critica estetică: d. Dragomirescu şi Ştiinţa literaturii. 2. Rezultatele negative ale Ştiinţii literaturii aplicată de d. Dragomirescu. 3. E*. Dragomirescu şi critica istorică. 4, în ce constă teoretic „şcoala nouă“ a d-lui M. Dra-gomirescu. 5. Realităţile „şcoalei noi‘ 6. Cadrele capaci-tăţii critice a d-lui Dragomirescu. 7. Limitele receptivi-tăţii sale estetice. 8. Anacronismul „esteticei“ sale. 9. Mis-ticism naţional şi euforie. 10. Concluzii 28fi XI î- E. Lovineseu 261 XII 1. O. Marin tSimionescu-Rimniceanu266 XIII 1. Pompiliu Eliade. 2. N. I. Aposlolescu, o. N. Em. Teohari. 4. Sp. C. liasnaş • • •269 XIV 1. Un elev al d-lui Dragomirescu: Ion Trivale, limi¬tele receptivităţii lui estetice. 2. Ion Trivale şi simbolis- • mul. 8. Obiecţiuni. 4. Specificul naţional susţinut de un evreu. 5. Raţionalismul său critic. 6. Forma criticelor lui> XV t 1 D. D. Caracostea: critic vest-european şi apărător al simbolismului Vieţii noi. 2. D. Caracostea, critic sud-est european. 8. D. Caracostea, întemeietor al ştiinţei literare şi al criticei genetice. 4. D. Caracostea şi EminescuWS

Literatură română, Critică literară, Literatură (aspecte ideologice), Literatură română modernă, Sec. XIX, Sec. XX, Istorie, Neamţ (judeţ), Coşbuc, George (poezia), Ceahlău (masiv muntos)


821ro.09/L81; C.II.1237

LOVINESCU, EUGEN
    Istoria literaturii române contemporane / E. Lovinescu ; lector Virginia Șerbănescu.- Bucureşti : Minerva , 1981.
    344p..    
    Reproduce textul ed.:E.Lovinescu, Scrieri, vol.4,5
    Donaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 460643)
    CUPRINS EVOLUŢIA IDEOLOGIEI LITERARE Preţajă f I 1. planul jeneral al lucrării. 2. Scopul volusiului de faţă 11 U 1, Ideologia eminesciană reapare la începutul veacului, tr SemănătorulÎnainte de a fi condus de d. lorga. ,3. Con ■cepţia literară a Sămăriătorulu i: proMerna origInalîtă|ii ci 4.Insuficienţa acestei concepţii. 5. Sămănătorul şi con* temporaneitatea. 6. Privire generală asupra ideologiei şi literaturii sămănătoriste 13 m 1. Luceafărul ,şf teoriile 4-lui OcL Gxiga. 2. Făt-Emmot 5.Ramuri. 4. Junimea literară. 5. Cinei ani de mişcare literară 22 1T 1. T. Maiorescu .şi sămănătorismul. 12. Formula „direcţiei noi“. 4i. Ideile lui MaioreecU asupra poeziei populare. '4 Relativitatea valorilor estetice aplicată la Maiorescu. 5. Insuficienţa concepţiei maiorescieno asupra poeziei popular-e. &. Maioiescu gi poezia patriotică 7. Junimismul nu e totuşi sămănătorism 26 V 1. Motivul prezenţei d-lui S. Mehedinţi în acest studiu. 2. Ideologia sa socială pur eminesciană. 3. Sămănătoris¬mul său literar vr î. „Dictatura“ ideologiei eminesciene. 2. D. A. C. Cuza şi Naţionalitatea in artă. 3. Obiecţiile aduse teoriei oxtre- miste a naţionalităţii. *. Corective în chestiunea antisemi¬tismului literar şi a generalizărilor. 5. Aurel C. Popovi.i teoretician al reacţionarismului. 6. Misticismul lui na• ion il vn 1. Două fenomene sociale produse de sămăn'i' - cazul piesei Mancuise a lui Ronetti-Roman. 2. Eveniir .: - de la 13 mart. 1906 şi transformarea acţiunii Sămănătorismului în acţiune politică .. .... VIII 1. Reacţiuni împotriva id-îoiogM si' Sanielevici şi Curentul nou 2. D M il P ■i Convorbirile critice- 3 Ilari? Ch-r-ndi re 1 Prepoporanismul d-Iui G. Stere din Iiterar 2. Prepoporanismul d-lui O. Ibrăileanu la Cu nou 1 Poporanismul intrat în faza istorică: Viaţa nească; variaţiunile lui. 2. Teoria .,speci;i. 3 Caracterul reacţionar al mişcării pop.:: . XI 1. Reacţiuni antipoporaniste: comunicările lui Duiliu Zamfirescu la Academie 65 1. Ancheta Luceafărului in privinţa poporanismului: C. Răd ulescU-Motrii, M. Sadoveanu, M. Simionescu-Rimni- ceanu, fon Adam, Ilarie Ghendi, I. Agârbiceanu, Mibail Dragomirescu. "2. Atacurile sămănătoriste: d. Sextil Puşeariu, Victor Tamandi şi N. lorga. 3. Atacurile d-lui Sanielevici din seria nouă a Curentului nou, din 1920 4. Valoarea reală a Vieţii româneşti..., XIII t. Viaţa românească anunţă singură moartea poporanis¬mului. 2. 0 recapitulare a ideologiei poporaniste făcută de d. Halea; recapitularea. obiecţiunilor ...... XIV 1. începuturile mişcării moderniste. 2, Forţa morală. 3. Linia dreaptă XV i. Viaţa nouă: caracteristica generală. 2. Principiile Vieţii, noi: urbanism, sincronism, spirit novator. 3 Con¬cepţia Vieţii noi despre simbolism XV» 1. Doi elevi ai d-lui Densusianu: d. Pompiliu Păltînea şi simbolismul în genere. 2. Aplicaţii la simbolismul Vieţii noi. 3. D-l D. Caracostea şi literatura Vieţii noi XVII 1. Revista celorlalţi. 2. Viaţa socială. 3. Versuri şi Versuri şi proză; Fronda şi Grădina Hesperidelor. 4. Farul. 5. Insula. 6. Simbolul. 7. Absolutio. 8. Alte reviste şi publicaţiuni.. Xflll î, i'iezistenţa curticci îaţti de poeiia irojiă’: tf. Mâiorescu XK S 1. Atitudinea d-.lui Iorga faţă de simbolism..‘2. Atitudinea d-lui S. Mehedinţi. 3.. Atitudinea liii îlarie Chendi. 4, Ati¬tudinea altor critici sămănătorişti, XX 1. Atitudinea lui Duiliu Zamfirescu faţă de poezia nouă. 2. Problema obscurităţii pqeziei noi. 3. Lipsa ele-mentului etnic privită ca o Insuficientă estetică XXI 1. Imitaţia considerată ca un element jde «progres, _â Falşa interpretare a legii imitaţiei. 3. Stilul go^ic ;şi iegea Imitaţiei. 4. Cultură şi civilizaţie xxn 1. Imitaţia în cadrele literaturii noastre :din jprima s; ■fază; influenţa ideologiei romantiee. 2. Imitaţia la prru. romantici. 3. Imitaţia la Alecsandri. 4. Imitaţia la Eu - nescu .... xxrn 1. Concluzii «cu Eapor.tture la simbolism. 2. 'Gair/A tenţei intregei critice tradiţionaliste faţă de simbolissa. §. Ostilitatea a fost, dealtfel, reciprocă xxrv î. Sirttoljsmul,ipnpmen«deâncroifem, deci tranzitoriu 129 VW 1. Tradiţionalismul supravieţuieşte. sămănătorismului sj ¡poporanismuiuis ortodoxismul, culturajismul etaje sau „statul ca îndreptar“. 2. Tradiţionalismul ştiinţific. 3-. Tradiţionalismul şi slavofilismuj. 4. Caracterul imitativ al slavofilkmuiui şi al tradiţionalismului IM XXfl t. Adevăratul caracter de originalitate a rasei. 2. Legea imitaţiei nu e o preferinţă. 3. Adevăratul sens al tradi-ţionalismului 4: Concluzii • EVOL.OPA CEJTICEÎ LUER^Rfi 'Prefaţă ...'.'»*» I 1. Situaţia criticei la sfirşitul veacului. 2. N. lorgă. confuzia eticului cu esteticul. 3. Confuzia etnicului cu este¬ticul. 4. Limitarea etnicului la ţărănime. 5. Aplicaţii critice. 6. Lipsa de receptivitate a d-h;i Iorga faţă de lite¬ratura contemporană. 7. Caracterul dogmatic al'criticei sale. S. ftesuiselfe literaro alfe criticei sale- ii# U •1. Poziţia sămănătoristă a criticei l«i Cîteudî. 2. Con-tribuţia- ei la cunoaşterea lui Emmesew. 3. Lipsa « de receptivitate faţă de modernism, 4. Plecarea lui Ghendi de la Sămănătorul. 5. Metoda lui critică: impresionismul. 6. Valoare* literară a criticei lui...., n*js. 111 4. D. Si Mehedinţi la- directa, Gem-orUrvlor literare. 2. Receptivitatea estetică a»d-Iuî & Mfehed&iţ?. 3. Valoarea literară a. criticei* d-lwi Mehedinţi ii?g> IV 1. Alţi critici sămănătorişti: I. Scurta, is. D. Tomescu. 5. C. ş. Făgeţel. 4. G. Bogdan-Duică. 5. Pamfil Şeicaru..179 V 1. Critica poporanistă: d. C. Stere..........188 VI î. G. Ibrăileanu, teoria tendenţionismului Sn artă. 2. Caracterul specific al artei. 8. „Caracterul specific“ trebuie privit ca o „generalitate“. 4. Identificarea „carac¬terului specific“ cu talentul. 5. „Caracterul specific“ — armă împotriva „poeziei noi“; obiacţiuni. 6. Aplicaţii ale teoriei „caracterului specific“ la evoluţia literaturii ro¬mâne. [7]. Spiritul critic in cultura românească. [8]. Metoda critică a d-lui Ibrăileanu şi aplicaţiile ci. [9]. Exemplu de critică: Vara de Coşbuc. [10]. Concluzii VII 1. Critici poporanişti: d-na Izabcla Sadoveanu-Evan 2 Oct. Rotez VIII 1. Critica d-i'.ii M. Ralea. 2 „Specific şi frumos“. i> E». M. Halea şi d G. Topîrceanu 4 I' Halea şi sin. ■. riismul. 5 I». Ralea şi logica. m IX 1 t>. M Sanielevici: poziţia etică şi etnică a critice: sale 2. I* Sanielevici şi lupta împotriva sămănătorism . lui. 8. D. Sanielevici poporanist 4. D. Sanielevici ;« - poporanist. f> I». Sanielevici şi clasicismul proletariat 6.Personalitatea critică a d-lui Sanielevici: &p>r:*._l de sistem şi pasiunea 1. Critica estetică: d. Dragomirescu şi Ştiinţa literaturii. 2. Rezultatele negative ale Ştiinţii literaturii aplicată de d. Dragomirescu. 3. E*. Dragomirescu şi critica istorică. 4, în ce constă teoretic „şcoala nouă“ a d-lui M. Dra-gomirescu. 5. Realităţile „şcoalei noi‘ 6. Cadrele capaci-tăţii critice a d-lui Dragomirescu. 7. Limitele receptivi-tăţii sale estetice. 8. Anacronismul „esteticei“ sale. 9. Mis-ticism naţional şi euforie. 10. Concluzii 28fi XI î- E. Lovineseu 261 XII 1. O. Marin tSimionescu-Rimniceanu266 XIII 1. Pompiliu Eliade. 2. N. I. Aposlolescu, o. N. Em. Teohari. 4. Sp. C. liasnaş • • •269 XIV 1. Un elev al d-lui Dragomirescu: Ion Trivale, limi¬tele receptivităţii lui estetice. 2. Ion Trivale şi simbolis- • mul. 8. Obiecţiuni. 4. Specificul naţional susţinut de un evreu. 5. Raţionalismul său critic. 6. Forma criticelor lui> XV t 1 D. D. Caracostea: critic vest-european şi apărător al simbolismului Vieţii noi. 2. D. Caracostea, critic sud-est european. 8. D. Caracostea, întemeietor al ştiinţei literare şi al criticei genetice. 4. D. Caracostea şi EminescuWS 1. Critica estetică: d. Dragomirescu şi Ştiinţa literaturii. 2. Rezultatele negative ale Ştiinţii literaturii aplicată de d. Dragomirescu. 3. E*. Dragomirescu şi critica istorică. 4, în ce constă teoretic „şcoala nouă“ a d-lui M. Dra-gomirescu. 5. Realităţile „şcoalei noi‘ 6. Cadrele capaci-tăţii critice a d-lui Dragomirescu. 7. Limitele receptivi-tăţii sale estetice. 8. Anacronismul „esteticei“ sale. 9. Mis-ticism naţional şi euforie. 10. Concluzii 28fi XI î- E. Lovineseu 261 XII 1. O. Marin tSimionescu-Rimniceanu266 XIII 1. Pompiliu Eliade. 2. N. I. Aposlolescu, o. N. Em. Teohari. 4. Sp. C. liasnaş • • •269 XIV 1. Un elev al d-lui Dragomirescu: Ion Trivale, limi¬tele receptivităţii lui estetice. 2. Ion Trivale şi simbolis- • mul. 8. Obiecţiuni. 4. Specificul naţional susţinut de un evreu. 5. Raţionalismul său critic. 6. Forma criticelor lui> XV t 1 D. D. Caracostea: critic vest-european şi apărător al simbolismului Vieţii noi. 2. D. Caracostea, critic sud-est european. 8. D. Caracostea, întemeietor al ştiinţei literare şi al criticei genetice. 4. D. Caracostea şi EminescuWS.

    I Şerbănescu, Virginia(lector)

    1. Literatură română
    2. Critică literară
    3. Literatură (aspecte ideologice)
    4. Literatură română modernă
    5. Sec. XIX
    6. Sec. XX
    7. Istorie
    8. Neamţ (judeţ)
    9. Coşbuc, George (poezia)
    10. Ceahlău (masiv muntos)

859.0.09"19"
821.135.1.09"19"


299 __ $aIstoria literaturii române contemporane vol. 1
920 __ $a41698
975 __ $a859.0.09 $a"19" $a821.135.1.09
955 __ $a1
200 __ $aIstoria literaturii române contemporane $hvol. 1 $fE. Lovinescu $glector Virginia Șerbănescu $bCarte tipărită
700 __ $aLOVINESCU, EUGEN
702 __ $4lector $aŞerbănescu, Virginia
035 __ $a821ro.09/L81
035 __ $aC.II.1237
675 __ $a859.0.09"19"
675 __ $a821.135.1.09"19"
686 __ $a821.135.1
606 __ $b11-329 $aLiteratură română
606 __ $b147-329 $aCritică literară
606 __ $b11-146 $aLiteratură (aspecte ideologice)
606 __ $b11-329 $aLiteratură română modernă
606 __ $b11-329 $aSec. XIX
606 __ $b11-329 $aSec. XX
606 __ $b11-329 $aIstorie
606 __ $b205-208 $aNeamţ (judeţ)
606 __ $b205-208 $aCoşbuc, George (poezia)
606 __ $b205-208 $aCeahlău (masiv muntos)
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aBucureşti $cMinerva $d1981
215 __ $a344p.
300 __ $aReproduce textul ed.:E.Lovinescu, Scrieri, vol.4,5
300 __ $aDonaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 460643)
330 __ $aCUPRINS EVOLUŢIA IDEOLOGIEI LITERARE Preţajă f I 1. planul jeneral al lucrării. 2. Scopul volusiului de faţă 11 U 1, Ideologia eminesciană reapare la începutul veacului, tr SemănătorulÎnainte de a fi condus de d. lorga. ,3. Con ■cepţia literară a Sămăriătorulu i: proMerna origInalîtă|ii ci 4.Insuficienţa acestei concepţii. 5. Sămănătorul şi con* temporaneitatea. 6. Privire generală asupra ideologiei şi literaturii sămănătoriste 13 m 1. Luceafărul ,şf teoriile 4-lui OcL Gxiga. 2. Făt-Emmot 5.Ramuri. 4. Junimea literară. 5. Cinei ani de mişcare literară 22 1T 1. T. Maiorescu .şi sămănătorismul. 12. Formula „direcţiei noi“. 4i. Ideile lui MaioreecU asupra poeziei populare. '4 Relativitatea valorilor estetice aplicată la Maiorescu. 5. Insuficienţa concepţiei maiorescieno asupra poeziei popular-e. &. Maioiescu gi poezia patriotică 7. Junimismul nu e totuşi sămănătorism 26 V 1. Motivul prezenţei d-lui S. Mehedinţi în acest studiu. 2. Ideologia sa socială pur eminesciană. 3. Sămănătoris¬mul său literar vr î. „Dictatura“ ideologiei eminesciene. 2. D. A. C. Cuza şi Naţionalitatea in artă. 3. Obiecţiile aduse teoriei oxtre- miste a naţionalităţii. *. Corective în chestiunea antisemi¬tismului literar şi a generalizărilor. 5. Aurel C. Popovi.i teoretician al reacţionarismului. 6. Misticismul lui na• ion il vn 1. Două fenomene sociale produse de sămăn'i' - cazul piesei Mancuise a lui Ronetti-Roman. 2. Eveniir .: - de la 13 mart. 1906 şi transformarea acţiunii Sămănătorismului în acţiune politică .. .... VIII 1. Reacţiuni împotriva id-îoiogM si' Sanielevici şi Curentul nou 2. D M il P ■i Convorbirile critice- 3 Ilari? Ch-r-ndi re 1 Prepoporanismul d-Iui G. Stere din Iiterar 2. Prepoporanismul d-lui O. Ibrăileanu la Cu nou 1 Poporanismul intrat în faza istorică: Viaţa nească; variaţiunile lui. 2. Teoria .,speci;i. 3 Caracterul reacţionar al mişcării pop.:: . XI 1. Reacţiuni antipoporaniste: comunicările lui Duiliu Zamfirescu la Academie 65 1. Ancheta Luceafărului in privinţa poporanismului: C. Răd ulescU-Motrii, M. Sadoveanu, M. Simionescu-Rimni- ceanu, fon Adam, Ilarie Ghendi, I. Agârbiceanu, Mibail Dragomirescu. "2. Atacurile sămănătoriste: d. Sextil Puşeariu, Victor Tamandi şi N. lorga. 3. Atacurile d-lui Sanielevici din seria nouă a Curentului nou, din 1920 4. Valoarea reală a Vieţii româneşti..., XIII t. Viaţa românească anunţă singură moartea poporanis¬mului. 2. 0 recapitulare a ideologiei poporaniste făcută de d. Halea; recapitularea. obiecţiunilor ...... XIV 1. începuturile mişcării moderniste. 2, Forţa morală. 3. Linia dreaptă XV i. Viaţa nouă: caracteristica generală. 2. Principiile Vieţii, noi: urbanism, sincronism, spirit novator. 3 Con¬cepţia Vieţii noi despre simbolism XV» 1. Doi elevi ai d-lui Densusianu: d. Pompiliu Păltînea şi simbolismul în genere. 2. Aplicaţii la simbolismul Vieţii noi. 3. D-l D. Caracostea şi literatura Vieţii noi XVII 1. Revista celorlalţi. 2. Viaţa socială. 3. Versuri şi Versuri şi proză; Fronda şi Grădina Hesperidelor. 4. Farul. 5. Insula. 6. Simbolul. 7. Absolutio. 8. Alte reviste şi publicaţiuni.. Xflll î, i'iezistenţa curticci îaţti de poeiia irojiă’: tf. Mâiorescu XK S 1. Atitudinea d-.lui Iorga faţă de simbolism..‘2. Atitudinea d-lui S. Mehedinţi. 3.. Atitudinea liii îlarie Chendi. 4, Ati¬tudinea altor critici sămănătorişti, XX 1. Atitudinea lui Duiliu Zamfirescu faţă de poezia nouă. 2. Problema obscurităţii pqeziei noi. 3. Lipsa ele-mentului etnic privită ca o Insuficientă estetică XXI 1. Imitaţia considerată ca un element jde «progres, _â Falşa interpretare a legii imitaţiei. 3. Stilul go^ic ;şi iegea Imitaţiei. 4. Cultură şi civilizaţie xxn 1. Imitaţia în cadrele literaturii noastre :din jprima s; ■fază; influenţa ideologiei romantiee. 2. Imitaţia la prru. romantici. 3. Imitaţia la Alecsandri. 4. Imitaţia la Eu - nescu .... xxrn 1. Concluzii «cu Eapor.tture la simbolism. 2. 'Gair/A tenţei intregei critice tradiţionaliste faţă de simbolissa. §. Ostilitatea a fost, dealtfel, reciprocă xxrv î. Sirttoljsmul,ipnpmen«deâncroifem, deci tranzitoriu 129 VW 1. Tradiţionalismul supravieţuieşte. sămănătorismului sj ¡poporanismuiuis ortodoxismul, culturajismul etaje sau „statul ca îndreptar“. 2. Tradiţionalismul ştiinţific. 3-. Tradiţionalismul şi slavofilismuj. 4. Caracterul imitativ al slavofilkmuiui şi al tradiţionalismului IM XXfl t. Adevăratul caracter de originalitate a rasei. 2. Legea imitaţiei nu e o preferinţă. 3. Adevăratul sens al tradi-ţionalismului 4: Concluzii • EVOL.OPA CEJTICEÎ LUER^Rfi 'Prefaţă ...'.'»*» I 1. Situaţia criticei la sfirşitul veacului. 2. N. lorgă. confuzia eticului cu esteticul. 3. Confuzia etnicului cu este¬ticul. 4. Limitarea etnicului la ţărănime. 5. Aplicaţii critice. 6. Lipsa de receptivitate a d-h;i Iorga faţă de lite¬ratura contemporană. 7. Caracterul dogmatic al'criticei sale. S. ftesuiselfe literaro alfe criticei sale- ii# U •1. Poziţia sămănătoristă a criticei l«i Cîteudî. 2. Con-tribuţia- ei la cunoaşterea lui Emmesew. 3. Lipsa « de receptivitate faţă de modernism, 4. Plecarea lui Ghendi de la Sămănătorul. 5. Metoda lui critică: impresionismul. 6. Valoare* literară a criticei lui...., n*js. 111 4. D. Si Mehedinţi la- directa, Gem-orUrvlor literare. 2. Receptivitatea estetică a»d-Iuî & Mfehed&iţ?. 3. Valoarea literară a. criticei* d-lwi Mehedinţi ii?g> IV 1. Alţi critici sămănătorişti: I. Scurta, is. D. Tomescu. 5. C. ş. Făgeţel. 4. G. Bogdan-Duică. 5. Pamfil Şeicaru..179 V 1. Critica poporanistă: d. C. Stere..........188 VI î. G. Ibrăileanu, teoria tendenţionismului Sn artă. 2. Caracterul specific al artei. 8. „Caracterul specific“ trebuie privit ca o „generalitate“. 4. Identificarea „carac¬terului specific“ cu talentul. 5. „Caracterul specific“ — armă împotriva „poeziei noi“; obiacţiuni. 6. Aplicaţii ale teoriei „caracterului specific“ la evoluţia literaturii ro¬mâne. [7]. Spiritul critic in cultura românească. [8]. Metoda critică a d-lui Ibrăileanu şi aplicaţiile ci. [9]. Exemplu de critică: Vara de Coşbuc. [10]. Concluzii VII 1. Critici poporanişti: d-na Izabcla Sadoveanu-Evan 2 Oct. Rotez VIII 1. Critica d-i'.ii M. Ralea. 2 „Specific şi frumos“. i> E». M. Halea şi d G. Topîrceanu 4 I' Halea şi sin. ■. riismul. 5 I». Ralea şi logica. m IX 1 t>. M Sanielevici: poziţia etică şi etnică a critice: sale 2. I* Sanielevici şi lupta împotriva sămănătorism . lui. 8. D. Sanielevici poporanist 4. D. Sanielevici ;« - poporanist. f> I». Sanielevici şi clasicismul proletariat 6.Personalitatea critică a d-lui Sanielevici: &p>r:*._l de sistem şi pasiunea 1. Critica estetică: d. Dragomirescu şi Ştiinţa literaturii. 2. Rezultatele negative ale Ştiinţii literaturii aplicată de d. Dragomirescu. 3. E*. Dragomirescu şi critica istorică. 4, în ce constă teoretic „şcoala nouă“ a d-lui M. Dra-gomirescu. 5. Realităţile „şcoalei noi‘ 6. Cadrele capaci-tăţii critice a d-lui Dragomirescu. 7. Limitele receptivi-tăţii sale estetice. 8. Anacronismul „esteticei“ sale. 9. Mis-ticism naţional şi euforie. 10. Concluzii 28fi XI î- E. Lovineseu 261 XII 1. O. Marin tSimionescu-Rimniceanu266 XIII 1. Pompiliu Eliade. 2. N. I. Aposlolescu, o. N. Em. Teohari. 4. Sp. C. liasnaş • • •269 XIV 1. Un elev al d-lui Dragomirescu: Ion Trivale, limi¬tele receptivităţii lui estetice. 2. Ion Trivale şi simbolis- • mul. 8. Obiecţiuni. 4. Specificul naţional susţinut de un evreu. 5. Raţionalismul său critic. 6. Forma criticelor lui> XV t 1 D. D. Caracostea: critic vest-european şi apărător al simbolismului Vieţii noi. 2. D. Caracostea, critic sud-est european. 8. D. Caracostea, întemeietor al ştiinţei literare şi al criticei genetice. 4. D. Caracostea şi EminescuWS 1. Critica estetică: d. Dragomirescu şi Ştiinţa literaturii. 2. Rezultatele negative ale Ştiinţii literaturii aplicată de d. Dragomirescu. 3. E*. Dragomirescu şi critica istorică. 4, în ce constă teoretic „şcoala nouă“ a d-lui M. Dra-gomirescu. 5. Realităţile „şcoalei noi‘ 6. Cadrele capaci-tăţii critice a d-lui Dragomirescu. 7. Limitele receptivi-tăţii sale estetice. 8. Anacronismul „esteticei“ sale. 9. Mis-ticism naţional şi euforie. 10. Concluzii 28fi XI î- E. Lovineseu 261 XII 1. O. Marin tSimionescu-Rimniceanu266 XIII 1. Pompiliu Eliade. 2. N. I. Aposlolescu, o. N. Em. Teohari. 4. Sp. C. liasnaş • • •269 XIV 1. Un elev al d-lui Dragomirescu: Ion Trivale, limi¬tele receptivităţii lui estetice. 2. Ion Trivale şi simbolis- • mul. 8. Obiecţiuni. 4. Specificul naţional susţinut de un evreu. 5. Raţionalismul său critic. 6. Forma criticelor lui> XV t 1 D. D. Caracostea: critic vest-european şi apărător al simbolismului Vieţii noi. 2. D. Caracostea, critic sud-est european. 8. D. Caracostea, întemeietor al ştiinţei literare şi al criticei genetice. 4. D. Caracostea şi EminescuWS
462 __ $tEvoluţia ideologiei literare. - Evoluţia criticei
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 570181 / 570181 K Împrumut la sala de lectură Da 821ro.09
2. 460643 / 460643 K Împrumut Da 821ro.09
3. 180990 / 180990 C Împrumut Da 821ro.09
4. 180989 / 180989 C Împrumut Da 821ro.09
5. 180988 / 180988 C Împrumut Da 821ro.09
6. 181185 / 181185 L Împrumut Da 821ro.09
7. 181182 / 181182 F2 Împrumut Da 821ro.09
8. 181180 / 181180 L Împrumut Da 821ro.09
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
C Împrumut 3
F2 Împrumut 1
K Împrumut 1
K Împrumut la sala de lectură 1
L Împrumut 2

Disponibile: 8

Lăsați un comentariu