Istoria literaturii române contemporane vol. 3

Autor chat
Editura Minerva chat
Loc publicare Bucureşti
An 1981
Subiect Literatură română chat
Sămănătorism (literatura română) chat
Poporanism (literatura română) chat
Viaţa românească (cenaclu literar) chat
Literatură română modernă chat
Poezie epică chat
Sburătorul (cenaclu) chat
Realism chat
Estetism (literatură) chat
Sec. XIX chat
Sec. XX chat
Istorie chat
Proză chat
Creangă, Ion (varia) chat
Hogaş, Calistrat (varia) chat
Conta, Vasile (varia) chat
Ibrăileanu, Garabet (critica literară) chat
Gîrleanu, Emil (opera) chat
Literatură chat
Note Reproduce textul ed.:E.Lovinescu, Scrieri, vol.4,5. Apendice. Index
Donaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 462991)
storage

Conține volumele... (Nivel subset)

Evoluţia prozei literare

Evoluţia prozei literare

LOVINESCU, EUGEN

E. Lovinescu

1981

Bucureşti

Minerva

CUPRINS EVOLUŢIA „PROZEI LITERARE" Prefaţă I Evoluţia poeziei epice în veacul XX: 1. Evoluţia de la rural la urban. 2. Evoluţia de la subiect la obiect 9 II Sămănătorismul: 1. Caracterele sămănătorismului mol- dovean. 2. Caracterele sămănătorismului muntean. 3. Ca- racterele sămănătorismului ardelean 15 III Sămănătorismul moldovean: Mihail Sadoveanu. 1. Atmo- sfera generală a epocei; critica d-lui II. Sanielevici 2. Critica d-lui G. Ibrăileanu. 3. Aparenta evoluţiedela romantism la naturalism. 4. Materialismul, senzualismul- primul aspect al operei. 5. Materialismul liric, formula literaturii scriitorului; duioşia, caracterul specific. 6.„Cate¬goria estetică“ a lirismului şi a duioşiei.1: Sămănătorism ori poporanism? 8. Paseism şi evocare. 9. Estompa psiho¬logică. 10. Insuficienţa romanelor scriitorului:tipul învinsului şi tipul parvenitului. 11. Poezia naturii .... IV Sămănătorismul moldovean: 1. Ion Adam. 2. Em. Gâr- leanu: situaţia lui în literatura sămănătoristă. 3. Bătjinii. 4. Schiţele anecdotice. 5. Nuvelistica. 6. Din lumea celor care nu cuvintă. 1. Concluzii 59' V Sămănătorismul moldovean, t. Ion Ciocîrlan. 2. Ion Dragoslav ii. Soveja 46 VI Sămănătorismul moldovean: 1. N. N. Beldiceanu. 2. Corneliu Moldovanu. 3. A. Mândru. 4. Eug. Boureann. 5. N. Dunăreanu 6. Vasile Savel 52 VII Anexă la Sămănătorismul moldovean“: 1. O reacţiune antisămănătoristă: AI. Cazaban. 2. Un scriitor muntean „sămănătorist moldovean“: Gala Galaction 59 VIU Neosămănătorismul moldovean: 1. Cezar Petrescu. 2. I. Dongorozi. 3. Al. Lascarov-Moldovanu 67 IX Anexă la „sămănătorismul moldovean“. Literatura memorialistică: [...]. 2. Radu Rosetti X Poporanismul moldovean. 1. Contribuţia Vieţii româ- neşti. 2. C. Hogaş XI Contribuţia vieţii româneşti: 1.Spiridon Popescu. 2. Jean Bar!. 3 1.1. Mironescu. 4. Constanţa Marino-Moscu. 5. Lucia Mantu 88 XII Contribuţia Vieţii româneşti: 1 D. D. Pătrăşcanu.... 95 XIII Contribuţia Vieţii româneşti:t.ionelTeodoreanu: Uliţa copilăriei. 2. Medelenii 3. Drumuri. 4. Între vânturi 100 XIV Contribuţia Vieţiir omâneşti: 1. G.Topârceanu. Demostene Botez, Otilia Cazimir, Al. O. Teodoreanu, Stejar lonescu 2. Eugeu Todie. 3. Yvonne Henriette Stahl 110 XV Sămănătorismul muntean :1. C. Sandu-Aldea 2. M. Chiriţescu 113 XVI Sămănătorismul muntean: Caton Theoodorian: 1.Sângele Solovenilor. 2. Nuvelistica 120 XVII Sămănătorismul muntean: 1. Vasile Pop. 2. Gh. Becescu-Silvan 123 XVIII Sămănătorismul muntean: 1. 1. Ionescu-Boteni, T. Cercel, D. N. Ciotori. 2. I. Chiru-Nanov. 3. N. Pora 127 XIX Neosămănătorismul muntean: Realismul rural: 1. M. Lungianu 2. I. C. Vissarion 129 XX Sămănătorismul ardelean: 1. Consideraţii generale asupra literaturii ardelene. 2. I. Agârbiceanu. 3. Al. Ciura 133 XXI Neosămănătorismul ardelean: I. Em. Bucuța, sătmănă- torist. liric şi etnografic: Legătura roşie. 2. Fuga lui Şefki 142 XXII Anexă la sămănătorism:Povestitori macedoneni: 1.N. BaUaria. 2. Marca Beza .~ XXIII 1. „Modernismul“ ca principiu 'le duohaiv a poc/,i»- epice 2. D. Anghel. 3. T. Arghezi. 4. Influenţa arghe ziaiiă: 1 Călugăru şi 1. Peltz. 5. 1. Minulescu. 6 N Dai descu. 7. Al. T. Stamatiad. 8. A Mania '). Eu««!« R 10. I. Vinea. II. Matei I. i'.aragiale 12AlnvdMr.-ui1V9 XXIV Poezia npiciî Urbană ! XXV Poezia efiică urbană: realismul , I V . Ti. 2. C. Ardeleamnu, .... 169 XX > 1 Poezia epică urbană: l.A. Bassaraboscu 175 xxvn Poezia epică urbană: 1. Dcm. Theodorescu: în cetatea idealului. 2. Sub flamura roşie îgo XXVIII Poezia epică urbană: 1. N. Davidescu. 2, Victor Eftimiu 135 XXIX Contribuţia „Gtndirii“ la poezia epică: 1. Gib. Mihăescu. 2. N. M. Condiescu. 3. Damian Stănoiu. 4. Alte contribuţii izolate: Adrian Hurmuz, Sărmanul Klopştock. TudorMu.şa- tescu. Mircea Damian, Igena Floru 192 XXX Contribuţia „Sburătorului“ la(epica urbană şi la obiec¬tivarej(jg XXXI Contribuţia „Sburătorului“ la poezia epică: Tieu Archip 201 XXXII Contribuţia „Sburătoru'ui“ la poezia epică: 1. F. Aderca: psihologia scriitorului. 2. Evoluţia inversă de la obiectiv la Subiectiv: Domnişoara din strada Neptun. 3. Ţapul, Repu¬blica roşie, Omul descompus. 4 Femeia cu carne albă. 5 Concluzii •.206 XXXIII Contribuţia ,,Sburătorului“ la poezia epică: G. Brăescu: 1,Superioritatea satii'ei obiective a scriitorului asupra satirei lui Caragiale. 2 Satira lumii militare. 3, Satira lumii rurale. 4. Satira urbană. 5. Satira „caracterelor“ şi „sentimentelor“. 6. Tehnica, descripţia, utilul. 7. Paseismul moldovean. 8. Rotnanul satiric Moş Belea ¿12 XXXIV Qo&tribuţia „Sburătorului1' ta poezia, epică: Hortensia Papadat-Bengescu. t. Evoluţia de la subiectiv la obiectiv 2.Impresionismul liric: Ape adinei, Sfinxul, Femeia in faţa oglinzii: :3. Lirismul şi analiwi t Reziduurile lirici; în Balaurul, Romanţa provincială, Fecioarele despletite şi Concertul din muzică de Bach. 5. Evoluţia spre creaţia obiectivă: Ape adinei, Bătrînul, Balaurul, Romanţa pro-vincială, Fecioarele despletite. 6. Concertul din muzică de Bach. 7. Criticaşiliteratura scriitoarei. 8. Stilul225 XXXV Creaţia obiectivă: L. Rebreanu: 1. Nuvelistica. 2. Ion. 3.Pădurea spânzuratilor. 4. Adam şi Eva. 5. Ciuleandra. 6. Stilul şirealismulscriitorului 241 XXXVI Concluzii255 MUTAŢIA VALORILOR ESTETICE CONCLUZII Prefaţă 261 I 1. Imposibilitatea unei estetice ştiinţifice şi posibilitatea unei istorii a esteticei. 2. Limitarea esteticului prin rasă 263 II 1. Limitarea esteticului prin factorul timpului. 2. Spiri¬tul veacului. 3. Unde se manifestă azi spiritul veacului? 4,Caracterul de unicitate a acestui spirit al veacului ....267 III 1. Esteticul e limitat şi prin percepţia individuală: motivele pentru a nu ţine seama de această limitare. 2. Limitarea prin variaţiile stărilor de conştiinţă: motivele pentru a nu ţine seama de ea. 3. Rezumat 272 IV 1, Conexiunea fenomenului estetic cu toţi ceilalţi fac¬tori spirituali ai unei epoce; evul mediu. 2. Un alt exemplu: Descartes şi clasicismul francez Î76 V 1. Feţele unui veac, studiul d-lui Lucian Blaga. 2. „Filo¬zofia stilului“. 3. „Stil“ şi „diferenţiere“ ...o..........280 1. „Ştiinţa literaturii“ şi „capodopera“ d-iui M. Dra- gomireseu. 2. Disocierea personalităţii artistice de per-, sonalitatea umariă. 3. Problema personalităţii umane. 4. Distincţia intre arta contemporană şi cea veche sub raportul „criticei“ 284 VII I. Problema criticei in faţa literat' rii contemporane. 2. Critica faţă de literatura trecutului. 3. „Bovarismul“ teogoniei greceşti 289 VIII 1. „Ştiinţa literaturii“ şi literatura contemporană. 2. „Variaţia funcţională“ a operelor de artă. 3. „Mutaţia“ nu implici progresul 294 IX 1. Cultură şi civilizaţie: ChamberlainşiSpengler....298 X 1. Antichitatea e o proiecţie a noastră: Originea tragediei greceşti a lui Niet.zsche. 2 atarsisul aristotelic şi abatele Bremond. 3. Tragedia greacă şi „democraţia"..........301 XI 1. Pro domo. 2. Chestia homerică: intervenţia zeilor în acţiunii« omeneşti 306 XII 1. Valoarea de sugestie a poeziei homerice. 2. Tradu¬cerile d-lui G. Murnu. 3. ion Creangă,, traducătorul ideal a] Odiseei 31 5 XI» 1. Imitaţia trecutului. 2. R naşterea Si^ XIV Clasicismul franc«« din veacul al XVI l •l. Lupta dintre „moderni“ şi ‘„antici". 2. Adevărata insuficienţă ^ „anticilor“ din punctul de vedere a) sensi¬ bilităţii noastre 328 XVI I Wacul al X V11J sub raportul luptei intiv „moderni“ şi „antici“. 2. Concluzii 331 XVII !. Factorii psihologici .ii prestigiului! tarea timpului. 2. Consensul veacurilor XVIII Şcoala şi istorismul Î3H XIX 1 Pani Valen şi „poezia pură“. 2. Abatele Bremond şi „poezia pură“. 3. Poezie şi rugăciune: ..,S42 XX Dubla funcţie a limbii: noţionalăşi sugestivă347 XXI 1. Potenţarea in poezie a funcţiei sugestive a limha¬giului. 2. Eminescu 351 XXII 1. Teoriile abatelui Bremond explicate in pur le. prin funcţia-sugestie a poeziei 2. Poezia pură e poezia „ine¬fabilului“. 3. Tendinţa poeziei moderne spre „poezia pură" 357 XXIII I Neputinţa U<- a sesi/.a valorile dr sugestie lle unei limbi străine 2. Cazul limbii franceze pentru noi ....361 XXIV Inti-aductibilitatea valorilor de sugestie 364 XXV iV':. .; 1. Poziţia’ criticei faţă de" orice literatură niitempo- rană: ostilitatea faţă de noutate. 2. Excepţii: artiştii deveniţi critici r.367 XXVI 1. Poziţia criticei faţă de orice literatură contemporană; receptivitatea complice. T. Maiorescu şi Teodor Şerbă- nescu. 2, T. Maiorescu şi M. Eminescu ..............370 XXVII Mutaţia valorilor estetice înglobează şi critica 374 XXVIII 1. Critica sincronică. 2. Paralelă între critica sincronică şi critica istorică ,377 XXIX Problema autorităţii în critică ...381 XXX 1. „Dogmatismul“ necesar. 2. Adaos la „evoluţia criticei literare“ 384 XXXI i. Mutaţia valorilor în cadrul literaturii românei Yasile Alecsandri 388 XXXII 1, Grigore Alexandrescu. 2. M.Eminescu 3. O. Coşbuc391 XXXIII 1. Mutaţia valorilor estetice încadreleepocei studiate tn volumul de faţă. 2. Sensul general alacestei mutaţii395 XXXIV „Mistica“ genurilor literare 398 Apeudice 403 Indice de autori 421

Literatură română, Sămănătorism (literatura română), Poporanism (literatura română), Viaţa românească (cenaclu literar), Literatură română modernă, Poezie epică, Sburătorul (cenaclu), Realism, Estetism (literatură), Sec. XIX, Sec. XX, Istorie, Proză, Creangă, Ion (varia), Hogaş, Calistrat (varia), Conta, Vasile (varia), Ibrăileanu, Garabet (critica literară), Gîrleanu, Emil (opera), Literatură


821ro.09/L81; C.II.1237

LOVINESCU, EUGEN
    Istoria literaturii române contemporane / E. Lovinescu ; lector Virginia Șerbănescu.- Bucureşti : Minerva , 1981.
    448p..    
    Reproduce textul ed.:E.Lovinescu, Scrieri, vol.4,5. Apendice. Index
    Donaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 462991)
    CUPRINS EVOLUŢIA „PROZEI LITERARE" Prefaţă I Evoluţia poeziei epice în veacul XX: 1. Evoluţia de la rural la urban. 2. Evoluţia de la subiect la obiect 9 II Sămănătorismul: 1. Caracterele sămănătorismului mol- dovean. 2. Caracterele sămănătorismului muntean. 3. Ca- racterele sămănătorismului ardelean 15 III Sămănătorismul moldovean: Mihail Sadoveanu. 1. Atmo- sfera generală a epocei; critica d-lui II. Sanielevici 2. Critica d-lui G. Ibrăileanu. 3. Aparenta evoluţiedela romantism la naturalism. 4. Materialismul, senzualismul- primul aspect al operei. 5. Materialismul liric, formula literaturii scriitorului; duioşia, caracterul specific. 6.„Cate¬goria estetică“ a lirismului şi a duioşiei.1: Sămănătorism ori poporanism? 8. Paseism şi evocare. 9. Estompa psiho¬logică. 10. Insuficienţa romanelor scriitorului:tipul învinsului şi tipul parvenitului. 11. Poezia naturii .... IV Sămănătorismul moldovean: 1. Ion Adam. 2. Em. Gâr- leanu: situaţia lui în literatura sămănătoristă. 3. Bătjinii. 4. Schiţele anecdotice. 5. Nuvelistica. 6. Din lumea celor care nu cuvintă. 1. Concluzii 59' V Sămănătorismul moldovean, t. Ion Ciocîrlan. 2. Ion Dragoslav ii. Soveja 46 VI Sămănătorismul moldovean: 1. N. N. Beldiceanu. 2. Corneliu Moldovanu. 3. A. Mândru. 4. Eug. Boureann. 5. N. Dunăreanu 6. Vasile Savel 52 VII Anexă la Sămănătorismul moldovean“: 1. O reacţiune antisămănătoristă: AI. Cazaban. 2. Un scriitor muntean „sămănătorist moldovean“: Gala Galaction 59 VIU Neosămănătorismul moldovean: 1. Cezar Petrescu. 2. I. Dongorozi. 3. Al. Lascarov-Moldovanu 67 IX Anexă la „sămănătorismul moldovean“. Literatura memorialistică: [...]. 2. Radu Rosetti X Poporanismul moldovean. 1. Contribuţia Vieţii româ- neşti. 2. C. Hogaş XI Contribuţia vieţii româneşti: 1.Spiridon Popescu. 2. Jean Bar!. 3 1.1. Mironescu. 4. Constanţa Marino-Moscu. 5. Lucia Mantu 88 XII Contribuţia Vieţii româneşti: 1 D. D. Pătrăşcanu.... 95 XIII Contribuţia Vieţii româneşti:t.ionelTeodoreanu: Uliţa copilăriei. 2. Medelenii 3. Drumuri. 4. Între vânturi 100 XIV Contribuţia Vieţiir omâneşti: 1. G.Topârceanu. Demostene Botez, Otilia Cazimir, Al. O. Teodoreanu, Stejar lonescu 2. Eugeu Todie. 3. Yvonne Henriette Stahl 110 XV Sămănătorismul muntean :1. C. Sandu-Aldea 2. M. Chiriţescu 113 XVI Sămănătorismul muntean: Caton Theoodorian: 1.Sângele Solovenilor. 2. Nuvelistica 120 XVII Sămănătorismul muntean: 1. Vasile Pop. 2. Gh. Becescu-Silvan 123 XVIII Sămănătorismul muntean: 1. 1. Ionescu-Boteni, T. Cercel, D. N. Ciotori. 2. I. Chiru-Nanov. 3. N. Pora 127 XIX Neosămănătorismul muntean: Realismul rural: 1. M. Lungianu 2. I. C. Vissarion 129 XX Sămănătorismul ardelean: 1. Consideraţii generale asupra literaturii ardelene. 2. I. Agârbiceanu. 3. Al. Ciura 133 XXI Neosămănătorismul ardelean: I. Em. Bucuța, sătmănă- torist. liric şi etnografic: Legătura roşie. 2. Fuga lui Şefki 142 XXII Anexă la sămănătorism:Povestitori macedoneni: 1.N. BaUaria. 2. Marca Beza .~ XXIII 1. „Modernismul“ ca principiu 'le duohaiv a poc/,i»- epice 2. D. Anghel. 3. T. Arghezi. 4. Influenţa arghe ziaiiă: 1 Călugăru şi 1. Peltz. 5. 1. Minulescu. 6 N Dai descu. 7. Al. T. Stamatiad. 8. A Mania '). Eu««!« R 10. I. Vinea. II. Matei I. i'.aragiale 12AlnvdMr.-ui1V9 XXIV Poezia npiciî Urbană ! XXV Poezia efiică urbană: realismul , I V . Ti. 2. C. Ardeleamnu, .... 169 XX > 1 Poezia epică urbană: l.A. Bassaraboscu 175 xxvn Poezia epică urbană: 1. Dcm. Theodorescu: în cetatea idealului. 2. Sub flamura roşie îgo XXVIII Poezia epică urbană: 1. N. Davidescu. 2, Victor Eftimiu 135 XXIX Contribuţia „Gtndirii“ la poezia epică: 1. Gib. Mihăescu. 2. N. M. Condiescu. 3. Damian Stănoiu. 4. Alte contribuţii izolate: Adrian Hurmuz, Sărmanul Klopştock. TudorMu.şa- tescu. Mircea Damian, Igena Floru 192 XXX Contribuţia „Sburătorului“ la(epica urbană şi la obiec¬tivarej(jg XXXI Contribuţia „Sburătorului“ la poezia epică: Tieu Archip 201 XXXII Contribuţia „Sburătoru'ui“ la poezia epică: 1. F. Aderca: psihologia scriitorului. 2. Evoluţia inversă de la obiectiv la Subiectiv: Domnişoara din strada Neptun. 3. Ţapul, Repu¬blica roşie, Omul descompus. 4 Femeia cu carne albă. 5 Concluzii •.206 XXXIII Contribuţia ,,Sburătorului“ la poezia epică: G. Brăescu: 1,Superioritatea satii'ei obiective a scriitorului asupra satirei lui Caragiale. 2 Satira lumii militare. 3, Satira lumii rurale. 4. Satira urbană. 5. Satira „caracterelor“ şi „sentimentelor“. 6. Tehnica, descripţia, utilul. 7. Paseismul moldovean. 8. Rotnanul satiric Moş Belea ¿12 XXXIV Qo&tribuţia „Sburătorului1' ta poezia, epică: Hortensia Papadat-Bengescu. t. Evoluţia de la subiectiv la obiectiv 2.Impresionismul liric: Ape adinei, Sfinxul, Femeia in faţa oglinzii: :3. Lirismul şi analiwi t Reziduurile lirici; în Balaurul, Romanţa provincială, Fecioarele despletite şi Concertul din muzică de Bach. 5. Evoluţia spre creaţia obiectivă: Ape adinei, Bătrînul, Balaurul, Romanţa pro-vincială, Fecioarele despletite. 6. Concertul din muzică de Bach. 7. Criticaşiliteratura scriitoarei. 8. Stilul225 XXXV Creaţia obiectivă: L. Rebreanu: 1. Nuvelistica. 2. Ion. 3.Pădurea spânzuratilor. 4. Adam şi Eva. 5. Ciuleandra. 6. Stilul şirealismulscriitorului 241 XXXVI Concluzii255 MUTAŢIA VALORILOR ESTETICE CONCLUZII Prefaţă 261 I 1. Imposibilitatea unei estetice ştiinţifice şi posibilitatea unei istorii a esteticei. 2. Limitarea esteticului prin rasă 263 II 1. Limitarea esteticului prin factorul timpului. 2. Spiri¬tul veacului. 3. Unde se manifestă azi spiritul veacului? 4,Caracterul de unicitate a acestui spirit al veacului ....267 III 1. Esteticul e limitat şi prin percepţia individuală: motivele pentru a nu ţine seama de această limitare. 2. Limitarea prin variaţiile stărilor de conştiinţă: motivele pentru a nu ţine seama de ea. 3. Rezumat 272 IV 1, Conexiunea fenomenului estetic cu toţi ceilalţi fac¬tori spirituali ai unei epoce; evul mediu. 2. Un alt exemplu: Descartes şi clasicismul francez Î76 V 1. Feţele unui veac, studiul d-lui Lucian Blaga. 2. „Filo¬zofia stilului“. 3. „Stil“ şi „diferenţiere“ ...o..........280 1. „Ştiinţa literaturii“ şi „capodopera“ d-iui M. Dra- gomireseu. 2. Disocierea personalităţii artistice de per-, sonalitatea umariă. 3. Problema personalităţii umane. 4. Distincţia intre arta contemporană şi cea veche sub raportul „criticei“ 284 VII I. Problema criticei in faţa literat' rii contemporane. 2. Critica faţă de literatura trecutului. 3. „Bovarismul“ teogoniei greceşti 289 VIII 1. „Ştiinţa literaturii“ şi literatura contemporană. 2. „Variaţia funcţională“ a operelor de artă. 3. „Mutaţia“ nu implici progresul 294 IX 1. Cultură şi civilizaţie: ChamberlainşiSpengler....298 X 1. Antichitatea e o proiecţie a noastră: Originea tragediei greceşti a lui Niet.zsche. 2 atarsisul aristotelic şi abatele Bremond. 3. Tragedia greacă şi „democraţia"..........301 XI 1. Pro domo. 2. Chestia homerică: intervenţia zeilor în acţiunii« omeneşti 306 XII 1. Valoarea de sugestie a poeziei homerice. 2. Tradu¬cerile d-lui G. Murnu. 3. ion Creangă,, traducătorul ideal a] Odiseei 31 5 XI» 1. Imitaţia trecutului. 2. R naşterea Si^ XIV Clasicismul franc«« din veacul al XVI l •l. Lupta dintre „moderni“ şi ‘„antici". 2. Adevărata insuficienţă ^ „anticilor“ din punctul de vedere a) sensi¬ bilităţii noastre 328 XVI I Wacul al X V11J sub raportul luptei intiv „moderni“ şi „antici“. 2. Concluzii 331 XVII !. Factorii psihologici .ii prestigiului! tarea timpului. 2. Consensul veacurilor XVIII Şcoala şi istorismul Î3H XIX 1 Pani Valen şi „poezia pură“. 2. Abatele Bremond şi „poezia pură“. 3. Poezie şi rugăciune: ..,S42 XX Dubla funcţie a limbii: noţionalăşi sugestivă347 XXI 1. Potenţarea in poezie a funcţiei sugestive a limha¬giului. 2. Eminescu 351 XXII 1. Teoriile abatelui Bremond explicate in pur le. prin funcţia-sugestie a poeziei 2. Poezia pură e poezia „ine¬fabilului“. 3. Tendinţa poeziei moderne spre „poezia pură" 357 XXIII I Neputinţa U<- a sesi/.a valorile dr sugestie lle unei limbi străine 2. Cazul limbii franceze pentru noi ....361 XXIV Inti-aductibilitatea valorilor de sugestie 364 XXV iV':. .; 1. Poziţia’ criticei faţă de" orice literatură niitempo- rană: ostilitatea faţă de noutate. 2. Excepţii: artiştii deveniţi critici r.367 XXVI 1. Poziţia criticei faţă de orice literatură contemporană; receptivitatea complice. T. Maiorescu şi Teodor Şerbă- nescu. 2, T. Maiorescu şi M. Eminescu ..............370 XXVII Mutaţia valorilor estetice înglobează şi critica 374 XXVIII 1. Critica sincronică. 2. Paralelă între critica sincronică şi critica istorică ,377 XXIX Problema autorităţii în critică ...381 XXX 1. „Dogmatismul“ necesar. 2. Adaos la „evoluţia criticei literare“ 384 XXXI i. Mutaţia valorilor în cadrul literaturii românei Yasile Alecsandri 388 XXXII 1, Grigore Alexandrescu. 2. M.Eminescu 3. O. Coşbuc391 XXXIII 1. Mutaţia valorilor estetice încadreleepocei studiate tn volumul de faţă. 2. Sensul general alacestei mutaţii395 XXXIV „Mistica“ genurilor literare 398 Apeudice 403 Indice de autori 421.

    I Şerbănescu Virginia(lector)

    1. Literatură română
    2. Sămănătorism (literatura română)
    3. Poporanism (literatura română)
    4. Viaţa românească (cenaclu literar)
    5. Literatură română modernă
    6. Poezie epică
    7. Sburătorul (cenaclu)
    8. Realism
    9. Estetism (literatură)
    10. Sec. XIX
    11. Sec. XX
    12. Istorie
    13. Proză
    14. Creangă, Ion (varia)
    15. Hogaş, Calistrat (varia)
    16. Conta, Vasile (varia)
    17. Ibrăileanu, Garabet (critica literară)
    18. Gîrleanu, Emil (opera)
    19. Literatură

859.0.09"19"
821.135.1.09-3"19"


299 __ $aIstoria literaturii române contemporane vol. 3
920 __ $a41700
975 __ $a859.0.09 $a"19" $a821.135.1.09 $a-3
955 __ $a1
200 __ $aIstoria literaturii române contemporane $hvol. 3 $fE. Lovinescu $glector Virginia Șerbănescu $bCarte tipărită
700 __ $aLOVINESCU, EUGEN
702 __ $4lector $aŞerbănescu Virginia
035 __ $a821ro.09/L81
035 __ $aC.II.1237
675 __ $a859.0.09"19"
675 __ $a821.135.1.09-3"19"
686 __ $a821.135.1
606 __ $b9-398 $aLiteratură română
606 __ $b15-77,113-149 $aSămănătorism (literatura română)
606 __ $b77-88 $aPoporanism (literatura română)
606 __ $b88-113 $aViaţa românească (cenaclu literar)
606 __ $b149-166 $aLiteratură română modernă
606 __ $b166-192 $aPoezie epică
606 __ $b192-241 $aSburătorul (cenaclu)
606 __ $b241-261 $aRealism
606 __ $b261-398 $aEstetism (literatură)
606 __ $b9-398 $aSec. XIX
606 __ $b9-398 $aSec. XX
606 __ $b9-398 $aIstorie
606 __ $aProză
606 __ $bpassim $aCreangă, Ion (varia)
606 __ $bpassim $aHogaş, Calistrat (varia)
606 __ $b175 $aConta, Vasile (varia)
606 __ $b21 $aIbrăileanu, Garabet (critica literară)
606 __ $b40-45 $aGîrleanu, Emil (opera)
606 __ $b241-261 $aLiteratură
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aBucureşti $cMinerva $d1981
215 __ $a448p.
300 __ $aReproduce textul ed.:E.Lovinescu, Scrieri, vol.4,5. Apendice. Index
300 __ $aDonaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 462991)
330 __ $aCUPRINS EVOLUŢIA „PROZEI LITERARE" Prefaţă I Evoluţia poeziei epice în veacul XX: 1. Evoluţia de la rural la urban. 2. Evoluţia de la subiect la obiect 9 II Sămănătorismul: 1. Caracterele sămănătorismului mol- dovean. 2. Caracterele sămănătorismului muntean. 3. Ca- racterele sămănătorismului ardelean 15 III Sămănătorismul moldovean: Mihail Sadoveanu. 1. Atmo- sfera generală a epocei; critica d-lui II. Sanielevici 2. Critica d-lui G. Ibrăileanu. 3. Aparenta evoluţiedela romantism la naturalism. 4. Materialismul, senzualismul- primul aspect al operei. 5. Materialismul liric, formula literaturii scriitorului; duioşia, caracterul specific. 6.„Cate¬goria estetică“ a lirismului şi a duioşiei.1: Sămănătorism ori poporanism? 8. Paseism şi evocare. 9. Estompa psiho¬logică. 10. Insuficienţa romanelor scriitorului:tipul învinsului şi tipul parvenitului. 11. Poezia naturii .... IV Sămănătorismul moldovean: 1. Ion Adam. 2. Em. Gâr- leanu: situaţia lui în literatura sămănătoristă. 3. Bătjinii. 4. Schiţele anecdotice. 5. Nuvelistica. 6. Din lumea celor care nu cuvintă. 1. Concluzii 59' V Sămănătorismul moldovean, t. Ion Ciocîrlan. 2. Ion Dragoslav ii. Soveja 46 VI Sămănătorismul moldovean: 1. N. N. Beldiceanu. 2. Corneliu Moldovanu. 3. A. Mândru. 4. Eug. Boureann. 5. N. Dunăreanu 6. Vasile Savel 52 VII Anexă la Sămănătorismul moldovean“: 1. O reacţiune antisămănătoristă: AI. Cazaban. 2. Un scriitor muntean „sămănătorist moldovean“: Gala Galaction 59 VIU Neosămănătorismul moldovean: 1. Cezar Petrescu. 2. I. Dongorozi. 3. Al. Lascarov-Moldovanu 67 IX Anexă la „sămănătorismul moldovean“. Literatura memorialistică: [...]. 2. Radu Rosetti X Poporanismul moldovean. 1. Contribuţia Vieţii româ- neşti. 2. C. Hogaş XI Contribuţia vieţii româneşti: 1.Spiridon Popescu. 2. Jean Bar!. 3 1.1. Mironescu. 4. Constanţa Marino-Moscu. 5. Lucia Mantu 88 XII Contribuţia Vieţii româneşti: 1 D. D. Pătrăşcanu.... 95 XIII Contribuţia Vieţii româneşti:t.ionelTeodoreanu: Uliţa copilăriei. 2. Medelenii 3. Drumuri. 4. Între vânturi 100 XIV Contribuţia Vieţiir omâneşti: 1. G.Topârceanu. Demostene Botez, Otilia Cazimir, Al. O. Teodoreanu, Stejar lonescu 2. Eugeu Todie. 3. Yvonne Henriette Stahl 110 XV Sămănătorismul muntean :1. C. Sandu-Aldea 2. M. Chiriţescu 113 XVI Sămănătorismul muntean: Caton Theoodorian: 1.Sângele Solovenilor. 2. Nuvelistica 120 XVII Sămănătorismul muntean: 1. Vasile Pop. 2. Gh. Becescu-Silvan 123 XVIII Sămănătorismul muntean: 1. 1. Ionescu-Boteni, T. Cercel, D. N. Ciotori. 2. I. Chiru-Nanov. 3. N. Pora 127 XIX Neosămănătorismul muntean: Realismul rural: 1. M. Lungianu 2. I. C. Vissarion 129 XX Sămănătorismul ardelean: 1. Consideraţii generale asupra literaturii ardelene. 2. I. Agârbiceanu. 3. Al. Ciura 133 XXI Neosămănătorismul ardelean: I. Em. Bucuța, sătmănă- torist. liric şi etnografic: Legătura roşie. 2. Fuga lui Şefki 142 XXII Anexă la sămănătorism:Povestitori macedoneni: 1.N. BaUaria. 2. Marca Beza .~ XXIII 1. „Modernismul“ ca principiu 'le duohaiv a poc/,i»- epice 2. D. Anghel. 3. T. Arghezi. 4. Influenţa arghe ziaiiă: 1 Călugăru şi 1. Peltz. 5. 1. Minulescu. 6 N Dai descu. 7. Al. T. Stamatiad. 8. A Mania '). Eu««!« R 10. I. Vinea. II. Matei I. i'.aragiale 12AlnvdMr.-ui1V9 XXIV Poezia npiciî Urbană ! XXV Poezia efiică urbană: realismul , I V . Ti. 2. C. Ardeleamnu, .... 169 XX > 1 Poezia epică urbană: l.A. Bassaraboscu 175 xxvn Poezia epică urbană: 1. Dcm. Theodorescu: în cetatea idealului. 2. Sub flamura roşie îgo XXVIII Poezia epică urbană: 1. N. Davidescu. 2, Victor Eftimiu 135 XXIX Contribuţia „Gtndirii“ la poezia epică: 1. Gib. Mihăescu. 2. N. M. Condiescu. 3. Damian Stănoiu. 4. Alte contribuţii izolate: Adrian Hurmuz, Sărmanul Klopştock. TudorMu.şa- tescu. Mircea Damian, Igena Floru 192 XXX Contribuţia „Sburătorului“ la(epica urbană şi la obiec¬tivarej(jg XXXI Contribuţia „Sburătorului“ la poezia epică: Tieu Archip 201 XXXII Contribuţia „Sburătoru'ui“ la poezia epică: 1. F. Aderca: psihologia scriitorului. 2. Evoluţia inversă de la obiectiv la Subiectiv: Domnişoara din strada Neptun. 3. Ţapul, Repu¬blica roşie, Omul descompus. 4 Femeia cu carne albă. 5 Concluzii •.206 XXXIII Contribuţia ,,Sburătorului“ la poezia epică: G. Brăescu: 1,Superioritatea satii'ei obiective a scriitorului asupra satirei lui Caragiale. 2 Satira lumii militare. 3, Satira lumii rurale. 4. Satira urbană. 5. Satira „caracterelor“ şi „sentimentelor“. 6. Tehnica, descripţia, utilul. 7. Paseismul moldovean. 8. Rotnanul satiric Moş Belea ¿12 XXXIV Qo&tribuţia „Sburătorului1' ta poezia, epică: Hortensia Papadat-Bengescu. t. Evoluţia de la subiectiv la obiectiv 2.Impresionismul liric: Ape adinei, Sfinxul, Femeia in faţa oglinzii: :3. Lirismul şi analiwi t Reziduurile lirici; în Balaurul, Romanţa provincială, Fecioarele despletite şi Concertul din muzică de Bach. 5. Evoluţia spre creaţia obiectivă: Ape adinei, Bătrînul, Balaurul, Romanţa pro-vincială, Fecioarele despletite. 6. Concertul din muzică de Bach. 7. Criticaşiliteratura scriitoarei. 8. Stilul225 XXXV Creaţia obiectivă: L. Rebreanu: 1. Nuvelistica. 2. Ion. 3.Pădurea spânzuratilor. 4. Adam şi Eva. 5. Ciuleandra. 6. Stilul şirealismulscriitorului 241 XXXVI Concluzii255 MUTAŢIA VALORILOR ESTETICE CONCLUZII Prefaţă 261 I 1. Imposibilitatea unei estetice ştiinţifice şi posibilitatea unei istorii a esteticei. 2. Limitarea esteticului prin rasă 263 II 1. Limitarea esteticului prin factorul timpului. 2. Spiri¬tul veacului. 3. Unde se manifestă azi spiritul veacului? 4,Caracterul de unicitate a acestui spirit al veacului ....267 III 1. Esteticul e limitat şi prin percepţia individuală: motivele pentru a nu ţine seama de această limitare. 2. Limitarea prin variaţiile stărilor de conştiinţă: motivele pentru a nu ţine seama de ea. 3. Rezumat 272 IV 1, Conexiunea fenomenului estetic cu toţi ceilalţi fac¬tori spirituali ai unei epoce; evul mediu. 2. Un alt exemplu: Descartes şi clasicismul francez Î76 V 1. Feţele unui veac, studiul d-lui Lucian Blaga. 2. „Filo¬zofia stilului“. 3. „Stil“ şi „diferenţiere“ ...o..........280 1. „Ştiinţa literaturii“ şi „capodopera“ d-iui M. Dra- gomireseu. 2. Disocierea personalităţii artistice de per-, sonalitatea umariă. 3. Problema personalităţii umane. 4. Distincţia intre arta contemporană şi cea veche sub raportul „criticei“ 284 VII I. Problema criticei in faţa literat' rii contemporane. 2. Critica faţă de literatura trecutului. 3. „Bovarismul“ teogoniei greceşti 289 VIII 1. „Ştiinţa literaturii“ şi literatura contemporană. 2. „Variaţia funcţională“ a operelor de artă. 3. „Mutaţia“ nu implici progresul 294 IX 1. Cultură şi civilizaţie: ChamberlainşiSpengler....298 X 1. Antichitatea e o proiecţie a noastră: Originea tragediei greceşti a lui Niet.zsche. 2 atarsisul aristotelic şi abatele Bremond. 3. Tragedia greacă şi „democraţia"..........301 XI 1. Pro domo. 2. Chestia homerică: intervenţia zeilor în acţiunii« omeneşti 306 XII 1. Valoarea de sugestie a poeziei homerice. 2. Tradu¬cerile d-lui G. Murnu. 3. ion Creangă,, traducătorul ideal a] Odiseei 31 5 XI» 1. Imitaţia trecutului. 2. R naşterea Si^ XIV Clasicismul franc«« din veacul al XVI l •l. Lupta dintre „moderni“ şi ‘„antici". 2. Adevărata insuficienţă ^ „anticilor“ din punctul de vedere a) sensi¬ bilităţii noastre 328 XVI I Wacul al X V11J sub raportul luptei intiv „moderni“ şi „antici“. 2. Concluzii 331 XVII !. Factorii psihologici .ii prestigiului! tarea timpului. 2. Consensul veacurilor XVIII Şcoala şi istorismul Î3H XIX 1 Pani Valen şi „poezia pură“. 2. Abatele Bremond şi „poezia pură“. 3. Poezie şi rugăciune: ..,S42 XX Dubla funcţie a limbii: noţionalăşi sugestivă347 XXI 1. Potenţarea in poezie a funcţiei sugestive a limha¬giului. 2. Eminescu 351 XXII 1. Teoriile abatelui Bremond explicate in pur le. prin funcţia-sugestie a poeziei 2. Poezia pură e poezia „ine¬fabilului“. 3. Tendinţa poeziei moderne spre „poezia pură" 357 XXIII I Neputinţa U<- a sesi/.a valorile dr sugestie lle unei limbi străine 2. Cazul limbii franceze pentru noi ....361 XXIV Inti-aductibilitatea valorilor de sugestie 364 XXV iV':. .; 1. Poziţia’ criticei faţă de" orice literatură niitempo- rană: ostilitatea faţă de noutate. 2. Excepţii: artiştii deveniţi critici r.367 XXVI 1. Poziţia criticei faţă de orice literatură contemporană; receptivitatea complice. T. Maiorescu şi Teodor Şerbă- nescu. 2, T. Maiorescu şi M. Eminescu ..............370 XXVII Mutaţia valorilor estetice înglobează şi critica 374 XXVIII 1. Critica sincronică. 2. Paralelă între critica sincronică şi critica istorică ,377 XXIX Problema autorităţii în critică ...381 XXX 1. „Dogmatismul“ necesar. 2. Adaos la „evoluţia criticei literare“ 384 XXXI i. Mutaţia valorilor în cadrul literaturii românei Yasile Alecsandri 388 XXXII 1, Grigore Alexandrescu. 2. M.Eminescu 3. O. Coşbuc391 XXXIII 1. Mutaţia valorilor estetice încadreleepocei studiate tn volumul de faţă. 2. Sensul general alacestei mutaţii395 XXXIV „Mistica“ genurilor literare 398 Apeudice 403 Indice de autori 421
462 __ $tEvoluţia prozei literare
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 570183 / 570183 K Împrumut la sala de lectură Da 821ro.09
2. 462991 / 462991 K Împrumut Da 821ro.09
3. 181205 / 181205 F2 Împrumut Da 821ro.09
4. 181200 / 181200 L Împrumut Da 821ro.09
5. 181198 / 181198 L Împrumut Da 821ro.09
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
F2 Împrumut 1
K Împrumut 1
K Împrumut la sala de lectură 1
L Împrumut 2

Disponibile: 5

Lăsați un comentariu