Autor | LOVINESCU, EUGEN chat |
Editura | Minerva chat |
Loc publicare | Bucureşti |
An | 1981 |
Subiect | Literatură română chat |
Sămănătorism (literatura română) chat | |
Poporanism (literatura română) chat | |
Viaţa românească (cenaclu literar) chat | |
Literatură română modernă chat | |
Poezie epică chat | |
Sburătorul (cenaclu) chat | |
Realism chat | |
Estetism (literatură) chat | |
Sec. XIX chat | |
Sec. XX chat | |
Istorie chat | |
Proză chat | |
Creangă, Ion (varia) chat | |
Hogaş, Calistrat (varia) chat | |
Conta, Vasile (varia) chat | |
Ibrăileanu, Garabet (critica literară) chat | |
Gîrleanu, Emil (opera) chat | |
Literatură chat | |
Note | Reproduce textul ed.:E.Lovinescu, Scrieri, vol.4,5. Apendice. Index |
Donaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 462991) |
LOVINESCU, EUGEN
E. Lovinescu
1981
Bucureşti
Minerva
CUPRINS EVOLUŢIA „PROZEI LITERARE" Prefaţă I Evoluţia poeziei epice în veacul XX: 1. Evoluţia de la rural la urban. 2. Evoluţia de la subiect la obiect 9 II Sămănătorismul: 1. Caracterele sămănătorismului mol- dovean. 2. Caracterele sămănătorismului muntean. 3. Ca- racterele sămănătorismului ardelean 15 III Sămănătorismul moldovean: Mihail Sadoveanu. 1. Atmo- sfera generală a epocei; critica d-lui II. Sanielevici 2. Critica d-lui G. Ibrăileanu. 3. Aparenta evoluţiedela romantism la naturalism. 4. Materialismul, senzualismul- primul aspect al operei. 5. Materialismul liric, formula literaturii scriitorului; duioşia, caracterul specific. 6.„Cate¬goria estetică“ a lirismului şi a duioşiei.1: Sămănătorism ori poporanism? 8. Paseism şi evocare. 9. Estompa psiho¬logică. 10. Insuficienţa romanelor scriitorului:tipul învinsului şi tipul parvenitului. 11. Poezia naturii .... IV Sămănătorismul moldovean: 1. Ion Adam. 2. Em. Gâr- leanu: situaţia lui în literatura sămănătoristă. 3. Bătjinii. 4. Schiţele anecdotice. 5. Nuvelistica. 6. Din lumea celor care nu cuvintă. 1. Concluzii 59' V Sămănătorismul moldovean, t. Ion Ciocîrlan. 2. Ion Dragoslav ii. Soveja 46 VI Sămănătorismul moldovean: 1. N. N. Beldiceanu. 2. Corneliu Moldovanu. 3. A. Mândru. 4. Eug. Boureann. 5. N. Dunăreanu 6. Vasile Savel 52 VII Anexă la Sămănătorismul moldovean“: 1. O reacţiune antisămănătoristă: AI. Cazaban. 2. Un scriitor muntean „sămănătorist moldovean“: Gala Galaction 59 VIU Neosămănătorismul moldovean: 1. Cezar Petrescu. 2. I. Dongorozi. 3. Al. Lascarov-Moldovanu 67 IX Anexă la „sămănătorismul moldovean“. Literatura memorialistică: [...]. 2. Radu Rosetti X Poporanismul moldovean. 1. Contribuţia Vieţii româ- neşti. 2. C. Hogaş XI Contribuţia vieţii româneşti: 1.Spiridon Popescu. 2. Jean Bar!. 3 1.1. Mironescu. 4. Constanţa Marino-Moscu. 5. Lucia Mantu 88 XII Contribuţia Vieţii româneşti: 1 D. D. Pătrăşcanu.... 95 XIII Contribuţia Vieţii româneşti:t.ionelTeodoreanu: Uliţa copilăriei. 2. Medelenii 3. Drumuri. 4. Între vânturi 100 XIV Contribuţia Vieţiir omâneşti: 1. G.Topârceanu. Demostene Botez, Otilia Cazimir, Al. O. Teodoreanu, Stejar lonescu 2. Eugeu Todie. 3. Yvonne Henriette Stahl 110 XV Sămănătorismul muntean :1. C. Sandu-Aldea 2. M. Chiriţescu 113 XVI Sămănătorismul muntean: Caton Theoodorian: 1.Sângele Solovenilor. 2. Nuvelistica 120 XVII Sămănătorismul muntean: 1. Vasile Pop. 2. Gh. Becescu-Silvan 123 XVIII Sămănătorismul muntean: 1. 1. Ionescu-Boteni, T. Cercel, D. N. Ciotori. 2. I. Chiru-Nanov. 3. N. Pora 127 XIX Neosămănătorismul muntean: Realismul rural: 1. M. Lungianu 2. I. C. Vissarion 129 XX Sămănătorismul ardelean: 1. Consideraţii generale asupra literaturii ardelene. 2. I. Agârbiceanu. 3. Al. Ciura 133 XXI Neosămănătorismul ardelean: I. Em. Bucuța, sătmănă- torist. liric şi etnografic: Legătura roşie. 2. Fuga lui Şefki 142 XXII Anexă la sămănătorism:Povestitori macedoneni: 1.N. BaUaria. 2. Marca Beza .~ XXIII 1. „Modernismul“ ca principiu 'le duohaiv a poc/,i»- epice 2. D. Anghel. 3. T. Arghezi. 4. Influenţa arghe ziaiiă: 1 Călugăru şi 1. Peltz. 5. 1. Minulescu. 6 N Dai descu. 7. Al. T. Stamatiad. 8. A Mania '). Eu««!« R 10. I. Vinea. II. Matei I. i'.aragiale 12AlnvdMr.-ui1V9 XXIV Poezia npiciî Urbană ! XXV Poezia efiică urbană: realismul , I V . Ti. 2. C. Ardeleamnu, .... 169 XX > 1 Poezia epică urbană: l.A. Bassaraboscu 175 xxvn Poezia epică urbană: 1. Dcm. Theodorescu: în cetatea idealului. 2. Sub flamura roşie îgo XXVIII Poezia epică urbană: 1. N. Davidescu. 2, Victor Eftimiu 135 XXIX Contribuţia „Gtndirii“ la poezia epică: 1. Gib. Mihăescu. 2. N. M. Condiescu. 3. Damian Stănoiu. 4. Alte contribuţii izolate: Adrian Hurmuz, Sărmanul Klopştock. TudorMu.şa- tescu. Mircea Damian, Igena Floru 192 XXX Contribuţia „Sburătorului“ la(epica urbană şi la obiec¬tivarej(jg XXXI Contribuţia „Sburătorului“ la poezia epică: Tieu Archip 201 XXXII Contribuţia „Sburătoru'ui“ la poezia epică: 1. F. Aderca: psihologia scriitorului. 2. Evoluţia inversă de la obiectiv la Subiectiv: Domnişoara din strada Neptun. 3. Ţapul, Repu¬blica roşie, Omul descompus. 4 Femeia cu carne albă. 5 Concluzii •.206 XXXIII Contribuţia ,,Sburătorului“ la poezia epică: G. Brăescu: 1,Superioritatea satii'ei obiective a scriitorului asupra satirei lui Caragiale. 2 Satira lumii militare. 3, Satira lumii rurale. 4. Satira urbană. 5. Satira „caracterelor“ şi „sentimentelor“. 6. Tehnica, descripţia, utilul. 7. Paseismul moldovean. 8. Rotnanul satiric Moş Belea ¿12 XXXIV Qo&tribuţia „Sburătorului1' ta poezia, epică: Hortensia Papadat-Bengescu. t. Evoluţia de la subiectiv la obiectiv 2.Impresionismul liric: Ape adinei, Sfinxul, Femeia in faţa oglinzii: :3. Lirismul şi analiwi t Reziduurile lirici; în Balaurul, Romanţa provincială, Fecioarele despletite şi Concertul din muzică de Bach. 5. Evoluţia spre creaţia obiectivă: Ape adinei, Bătrînul, Balaurul, Romanţa pro-vincială, Fecioarele despletite. 6. Concertul din muzică de Bach. 7. Criticaşiliteratura scriitoarei. 8. Stilul225 XXXV Creaţia obiectivă: L. Rebreanu: 1. Nuvelistica. 2. Ion. 3.Pădurea spânzuratilor. 4. Adam şi Eva. 5. Ciuleandra. 6. Stilul şirealismulscriitorului 241 XXXVI Concluzii255 MUTAŢIA VALORILOR ESTETICE CONCLUZII Prefaţă 261 I 1. Imposibilitatea unei estetice ştiinţifice şi posibilitatea unei istorii a esteticei. 2. Limitarea esteticului prin rasă 263 II 1. Limitarea esteticului prin factorul timpului. 2. Spiri¬tul veacului. 3. Unde se manifestă azi spiritul veacului? 4,Caracterul de unicitate a acestui spirit al veacului ....267 III 1. Esteticul e limitat şi prin percepţia individuală: motivele pentru a nu ţine seama de această limitare. 2. Limitarea prin variaţiile stărilor de conştiinţă: motivele pentru a nu ţine seama de ea. 3. Rezumat 272 IV 1, Conexiunea fenomenului estetic cu toţi ceilalţi fac¬tori spirituali ai unei epoce; evul mediu. 2. Un alt exemplu: Descartes şi clasicismul francez Î76 V 1. Feţele unui veac, studiul d-lui Lucian Blaga. 2. „Filo¬zofia stilului“. 3. „Stil“ şi „diferenţiere“ ...o..........280 1. „Ştiinţa literaturii“ şi „capodopera“ d-iui M. Dra- gomireseu. 2. Disocierea personalităţii artistice de per-, sonalitatea umariă. 3. Problema personalităţii umane. 4. Distincţia intre arta contemporană şi cea veche sub raportul „criticei“ 284 VII I. Problema criticei in faţa literat' rii contemporane. 2. Critica faţă de literatura trecutului. 3. „Bovarismul“ teogoniei greceşti 289 VIII 1. „Ştiinţa literaturii“ şi literatura contemporană. 2. „Variaţia funcţională“ a operelor de artă. 3. „Mutaţia“ nu implici progresul 294 IX 1. Cultură şi civilizaţie: ChamberlainşiSpengler....298 X 1. Antichitatea e o proiecţie a noastră: Originea tragediei greceşti a lui Niet.zsche. 2 atarsisul aristotelic şi abatele Bremond. 3. Tragedia greacă şi „democraţia"..........301 XI 1. Pro domo. 2. Chestia homerică: intervenţia zeilor în acţiunii« omeneşti 306 XII 1. Valoarea de sugestie a poeziei homerice. 2. Tradu¬cerile d-lui G. Murnu. 3. ion Creangă,, traducătorul ideal a] Odiseei 31 5 XI» 1. Imitaţia trecutului. 2. R naşterea Si^ XIV Clasicismul franc«« din veacul al XVI l •l. Lupta dintre „moderni“ şi ‘„antici". 2. Adevărata insuficienţă ^ „anticilor“ din punctul de vedere a) sensi¬ bilităţii noastre 328 XVI I Wacul al X V11J sub raportul luptei intiv „moderni“ şi „antici“. 2. Concluzii 331 XVII !. Factorii psihologici .ii prestigiului! tarea timpului. 2. Consensul veacurilor XVIII Şcoala şi istorismul Î3H XIX 1 Pani Valen şi „poezia pură“. 2. Abatele Bremond şi „poezia pură“. 3. Poezie şi rugăciune: ..,S42 XX Dubla funcţie a limbii: noţionalăşi sugestivă347 XXI 1. Potenţarea in poezie a funcţiei sugestive a limha¬giului. 2. Eminescu 351 XXII 1. Teoriile abatelui Bremond explicate in pur le. prin funcţia-sugestie a poeziei 2. Poezia pură e poezia „ine¬fabilului“. 3. Tendinţa poeziei moderne spre „poezia pură" 357 XXIII I Neputinţa U<- a sesi/.a valorile dr sugestie lle unei limbi străine 2. Cazul limbii franceze pentru noi ....361 XXIV Inti-aductibilitatea valorilor de sugestie 364 XXV iV':. .; 1. Poziţia’ criticei faţă de" orice literatură niitempo- rană: ostilitatea faţă de noutate. 2. Excepţii: artiştii deveniţi critici r.367 XXVI 1. Poziţia criticei faţă de orice literatură contemporană; receptivitatea complice. T. Maiorescu şi Teodor Şerbă- nescu. 2, T. Maiorescu şi M. Eminescu ..............370 XXVII Mutaţia valorilor estetice înglobează şi critica 374 XXVIII 1. Critica sincronică. 2. Paralelă între critica sincronică şi critica istorică ,377 XXIX Problema autorităţii în critică ...381 XXX 1. „Dogmatismul“ necesar. 2. Adaos la „evoluţia criticei literare“ 384 XXXI i. Mutaţia valorilor în cadrul literaturii românei Yasile Alecsandri 388 XXXII 1, Grigore Alexandrescu. 2. M.Eminescu 3. O. Coşbuc391 XXXIII 1. Mutaţia valorilor estetice încadreleepocei studiate tn volumul de faţă. 2. Sensul general alacestei mutaţii395 XXXIV „Mistica“ genurilor literare 398 Apeudice 403 Indice de autori 421
Literatură română, Sămănătorism (literatura română), Poporanism (literatura română), Viaţa românească (cenaclu literar), Literatură română modernă, Poezie epică, Sburătorul (cenaclu), Realism, Estetism (literatură), Sec. XIX, Sec. XX, Istorie, Proză, Creangă, Ion (varia), Hogaş, Calistrat (varia), Conta, Vasile (varia), Ibrăileanu, Garabet (critica literară), Gîrleanu, Emil (opera), Literatură
Titlu | |
Titlu | Istoria literaturii române contemporane vol. 3 |
Titlu procesat (cu articole nehot. postfixate) | |
Titlu | 41700 |
Indici CZU | |
Indice de bază CZU | 859.0.09 |
"19" | |
821.135.1.09 | |
-3 | |
[nedefinit] | 1 |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Istoria literaturii române contemporane |
Numărul părţii | vol. 3 |
Prima menţ. de resp. | E. Lovinescu |
Urm. menţ. de responsabilitate | lector Virginia Șerbănescu |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Nume de persoană / resp. intelectuală primară | |
Autor principal | LOVINESCU, EUGEN |
Nume de persoană / resp. intelectuală secundară | |
Cod de legătură | lector |
Autor secundar | Şerbănescu Virginia |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 821ro.09/L81 |
C.II.1237 | |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 859.0.09"19" |
821.135.1.09-3"19" | |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 821.135.1 |
Vedetă de subiect ca subiect | |
[nedefinit] | 9-398 |
Subiect | Literatură română |
[nedefinit] | 15-77,113-149 |
Subiect | Sămănătorism (literatura română) |
[nedefinit] | 77-88 |
Subiect | Poporanism (literatura română) |
[nedefinit] | 88-113 |
Subiect | Viaţa românească (cenaclu literar) |
[nedefinit] | 149-166 |
Subiect | Literatură română modernă |
[nedefinit] | 166-192 |
Subiect | Poezie epică |
[nedefinit] | 192-241 |
Subiect | Sburătorul (cenaclu) |
[nedefinit] | 241-261 |
Subiect | Realism |
[nedefinit] | 261-398 |
Subiect | Estetism (literatură) |
[nedefinit] | 9-398 |
Subiect | Sec. XIX |
[nedefinit] | 9-398 |
Subiect | Sec. XX |
[nedefinit] | 9-398 |
Subiect | Istorie |
Proză | |
[nedefinit] | passim |
Subiect | Creangă, Ion (varia) |
[nedefinit] | passim |
Subiect | Hogaş, Calistrat (varia) |
[nedefinit] | 175 |
Subiect | Conta, Vasile (varia) |
[nedefinit] | 21 |
Subiect | Ibrăileanu, Garabet (critica literară) |
[nedefinit] | 40-45 |
Subiect | Gîrleanu, Emil (opera) |
[nedefinit] | 241-261 |
Subiect | Literatură |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | Romania |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Bucureşti |
Editura | Minerva |
Data publicării | 1981 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 448p. |
Notă generală | |
Textul notei | Reproduce textul ed.:E.Lovinescu, Scrieri, vol.4,5. Apendice. Index |
Donaţie DRĂGOTESCU MARCEL (Nr.inv. 462991) | |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | CUPRINS EVOLUŢIA „PROZEI LITERARE" Prefaţă I Evoluţia poeziei epice în veacul XX: 1. Evoluţia de la rural la urban. 2. Evoluţia de la subiect la obiect 9 II Sămănătorismul: 1. Caracterele sămănătorismului mol- dovean. 2. Caracterele sămănătorismului muntean. 3. Ca- racterele sămănătorismului ardelean 15 III Sămănătorismul moldovean: Mihail Sadoveanu. 1. Atmo- sfera generală a epocei; critica d-lui II. Sanielevici 2. Critica d-lui G. Ibrăileanu. 3. Aparenta evoluţiedela romantism la naturalism. 4. Materialismul, senzualismul- primul aspect al operei. 5. Materialismul liric, formula literaturii scriitorului; duioşia, caracterul specific. 6.„Cate¬goria estetică“ a lirismului şi a duioşiei.1: Sămănătorism ori poporanism? 8. Paseism şi evocare. 9. Estompa psiho¬logică. 10. Insuficienţa romanelor scriitorului:tipul învinsului şi tipul parvenitului. 11. Poezia naturii .... IV Sămănătorismul moldovean: 1. Ion Adam. 2. Em. Gâr- leanu: situaţia lui în literatura sămănătoristă. 3. Bătjinii. 4. Schiţele anecdotice. 5. Nuvelistica. 6. Din lumea celor care nu cuvintă. 1. Concluzii 59' V Sămănătorismul moldovean, t. Ion Ciocîrlan. 2. Ion Dragoslav ii. Soveja 46 VI Sămănătorismul moldovean: 1. N. N. Beldiceanu. 2. Corneliu Moldovanu. 3. A. Mândru. 4. Eug. Boureann. 5. N. Dunăreanu 6. Vasile Savel 52 VII Anexă la Sămănătorismul moldovean“: 1. O reacţiune antisămănătoristă: AI. Cazaban. 2. Un scriitor muntean „sămănătorist moldovean“: Gala Galaction 59 VIU Neosămănătorismul moldovean: 1. Cezar Petrescu. 2. I. Dongorozi. 3. Al. Lascarov-Moldovanu 67 IX Anexă la „sămănătorismul moldovean“. Literatura memorialistică: [...]. 2. Radu Rosetti X Poporanismul moldovean. 1. Contribuţia Vieţii româ- neşti. 2. C. Hogaş XI Contribuţia vieţii româneşti: 1.Spiridon Popescu. 2. Jean Bar!. 3 1.1. Mironescu. 4. Constanţa Marino-Moscu. 5. Lucia Mantu 88 XII Contribuţia Vieţii româneşti: 1 D. D. Pătrăşcanu.... 95 XIII Contribuţia Vieţii româneşti:t.ionelTeodoreanu: Uliţa copilăriei. 2. Medelenii 3. Drumuri. 4. Între vânturi 100 XIV Contribuţia Vieţiir omâneşti: 1. G.Topârceanu. Demostene Botez, Otilia Cazimir, Al. O. Teodoreanu, Stejar lonescu 2. Eugeu Todie. 3. Yvonne Henriette Stahl 110 XV Sămănătorismul muntean :1. C. Sandu-Aldea 2. M. Chiriţescu 113 XVI Sămănătorismul muntean: Caton Theoodorian: 1.Sângele Solovenilor. 2. Nuvelistica 120 XVII Sămănătorismul muntean: 1. Vasile Pop. 2. Gh. Becescu-Silvan 123 XVIII Sămănătorismul muntean: 1. 1. Ionescu-Boteni, T. Cercel, D. N. Ciotori. 2. I. Chiru-Nanov. 3. N. Pora 127 XIX Neosămănătorismul muntean: Realismul rural: 1. M. Lungianu 2. I. C. Vissarion 129 XX Sămănătorismul ardelean: 1. Consideraţii generale asupra literaturii ardelene. 2. I. Agârbiceanu. 3. Al. Ciura 133 XXI Neosămănătorismul ardelean: I. Em. Bucuța, sătmănă- torist. liric şi etnografic: Legătura roşie. 2. Fuga lui Şefki 142 XXII Anexă la sămănătorism:Povestitori macedoneni: 1.N. BaUaria. 2. Marca Beza .~ XXIII 1. „Modernismul“ ca principiu 'le duohaiv a poc/,i»- epice 2. D. Anghel. 3. T. Arghezi. 4. Influenţa arghe ziaiiă: 1 Călugăru şi 1. Peltz. 5. 1. Minulescu. 6 N Dai descu. 7. Al. T. Stamatiad. 8. A Mania '). Eu««!« R 10. I. Vinea. II. Matei I. i'.aragiale 12AlnvdMr.-ui1V9 XXIV Poezia npiciî Urbană ! XXV Poezia efiică urbană: realismul , I V . Ti. 2. C. Ardeleamnu, .... 169 XX > 1 Poezia epică urbană: l.A. Bassaraboscu 175 xxvn Poezia epică urbană: 1. Dcm. Theodorescu: în cetatea idealului. 2. Sub flamura roşie îgo XXVIII Poezia epică urbană: 1. N. Davidescu. 2, Victor Eftimiu 135 XXIX Contribuţia „Gtndirii“ la poezia epică: 1. Gib. Mihăescu. 2. N. M. Condiescu. 3. Damian Stănoiu. 4. Alte contribuţii izolate: Adrian Hurmuz, Sărmanul Klopştock. TudorMu.şa- tescu. Mircea Damian, Igena Floru 192 XXX Contribuţia „Sburătorului“ la(epica urbană şi la obiec¬tivarej(jg XXXI Contribuţia „Sburătorului“ la poezia epică: Tieu Archip 201 XXXII Contribuţia „Sburătoru'ui“ la poezia epică: 1. F. Aderca: psihologia scriitorului. 2. Evoluţia inversă de la obiectiv la Subiectiv: Domnişoara din strada Neptun. 3. Ţapul, Repu¬blica roşie, Omul descompus. 4 Femeia cu carne albă. 5 Concluzii •.206 XXXIII Contribuţia ,,Sburătorului“ la poezia epică: G. Brăescu: 1,Superioritatea satii'ei obiective a scriitorului asupra satirei lui Caragiale. 2 Satira lumii militare. 3, Satira lumii rurale. 4. Satira urbană. 5. Satira „caracterelor“ şi „sentimentelor“. 6. Tehnica, descripţia, utilul. 7. Paseismul moldovean. 8. Rotnanul satiric Moş Belea ¿12 XXXIV Qo&tribuţia „Sburătorului1' ta poezia, epică: Hortensia Papadat-Bengescu. t. Evoluţia de la subiectiv la obiectiv 2.Impresionismul liric: Ape adinei, Sfinxul, Femeia in faţa oglinzii: :3. Lirismul şi analiwi t Reziduurile lirici; în Balaurul, Romanţa provincială, Fecioarele despletite şi Concertul din muzică de Bach. 5. Evoluţia spre creaţia obiectivă: Ape adinei, Bătrînul, Balaurul, Romanţa pro-vincială, Fecioarele despletite. 6. Concertul din muzică de Bach. 7. Criticaşiliteratura scriitoarei. 8. Stilul225 XXXV Creaţia obiectivă: L. Rebreanu: 1. Nuvelistica. 2. Ion. 3.Pădurea spânzuratilor. 4. Adam şi Eva. 5. Ciuleandra. 6. Stilul şirealismulscriitorului 241 XXXVI Concluzii255 MUTAŢIA VALORILOR ESTETICE CONCLUZII Prefaţă 261 I 1. Imposibilitatea unei estetice ştiinţifice şi posibilitatea unei istorii a esteticei. 2. Limitarea esteticului prin rasă 263 II 1. Limitarea esteticului prin factorul timpului. 2. Spiri¬tul veacului. 3. Unde se manifestă azi spiritul veacului? 4,Caracterul de unicitate a acestui spirit al veacului ....267 III 1. Esteticul e limitat şi prin percepţia individuală: motivele pentru a nu ţine seama de această limitare. 2. Limitarea prin variaţiile stărilor de conştiinţă: motivele pentru a nu ţine seama de ea. 3. Rezumat 272 IV 1, Conexiunea fenomenului estetic cu toţi ceilalţi fac¬tori spirituali ai unei epoce; evul mediu. 2. Un alt exemplu: Descartes şi clasicismul francez Î76 V 1. Feţele unui veac, studiul d-lui Lucian Blaga. 2. „Filo¬zofia stilului“. 3. „Stil“ şi „diferenţiere“ ...o..........280 1. „Ştiinţa literaturii“ şi „capodopera“ d-iui M. Dra- gomireseu. 2. Disocierea personalităţii artistice de per-, sonalitatea umariă. 3. Problema personalităţii umane. 4. Distincţia intre arta contemporană şi cea veche sub raportul „criticei“ 284 VII I. Problema criticei in faţa literat' rii contemporane. 2. Critica faţă de literatura trecutului. 3. „Bovarismul“ teogoniei greceşti 289 VIII 1. „Ştiinţa literaturii“ şi literatura contemporană. 2. „Variaţia funcţională“ a operelor de artă. 3. „Mutaţia“ nu implici progresul 294 IX 1. Cultură şi civilizaţie: ChamberlainşiSpengler....298 X 1. Antichitatea e o proiecţie a noastră: Originea tragediei greceşti a lui Niet.zsche. 2 atarsisul aristotelic şi abatele Bremond. 3. Tragedia greacă şi „democraţia"..........301 XI 1. Pro domo. 2. Chestia homerică: intervenţia zeilor în acţiunii« omeneşti 306 XII 1. Valoarea de sugestie a poeziei homerice. 2. Tradu¬cerile d-lui G. Murnu. 3. ion Creangă,, traducătorul ideal a] Odiseei 31 5 XI» 1. Imitaţia trecutului. 2. R naşterea Si^ XIV Clasicismul franc«« din veacul al XVI l •l. Lupta dintre „moderni“ şi ‘„antici". 2. Adevărata insuficienţă ^ „anticilor“ din punctul de vedere a) sensi¬ bilităţii noastre 328 XVI I Wacul al X V11J sub raportul luptei intiv „moderni“ şi „antici“. 2. Concluzii 331 XVII !. Factorii psihologici .ii prestigiului! tarea timpului. 2. Consensul veacurilor XVIII Şcoala şi istorismul Î3H XIX 1 Pani Valen şi „poezia pură“. 2. Abatele Bremond şi „poezia pură“. 3. Poezie şi rugăciune: ..,S42 XX Dubla funcţie a limbii: noţionalăşi sugestivă347 XXI 1. Potenţarea in poezie a funcţiei sugestive a limha¬giului. 2. Eminescu 351 XXII 1. Teoriile abatelui Bremond explicate in pur le. prin funcţia-sugestie a poeziei 2. Poezia pură e poezia „ine¬fabilului“. 3. Tendinţa poeziei moderne spre „poezia pură" 357 XXIII I Neputinţa U<- a sesi/.a valorile dr sugestie lle unei limbi străine 2. Cazul limbii franceze pentru noi ....361 XXIV Inti-aductibilitatea valorilor de sugestie 364 XXV iV':. .; 1. Poziţia’ criticei faţă de" orice literatură niitempo- rană: ostilitatea faţă de noutate. 2. Excepţii: artiştii deveniţi critici r.367 XXVI 1. Poziţia criticei faţă de orice literatură contemporană; receptivitatea complice. T. Maiorescu şi Teodor Şerbă- nescu. 2, T. Maiorescu şi M. Eminescu ..............370 XXVII Mutaţia valorilor estetice înglobează şi critica 374 XXVIII 1. Critica sincronică. 2. Paralelă între critica sincronică şi critica istorică ,377 XXIX Problema autorităţii în critică ...381 XXX 1. „Dogmatismul“ necesar. 2. Adaos la „evoluţia criticei literare“ 384 XXXI i. Mutaţia valorilor în cadrul literaturii românei Yasile Alecsandri 388 XXXII 1, Grigore Alexandrescu. 2. M.Eminescu 3. O. Coşbuc391 XXXIII 1. Mutaţia valorilor estetice încadreleepocei studiate tn volumul de faţă. 2. Sensul general alacestei mutaţii395 XXXIV „Mistica“ genurilor literare 398 Apeudice 403 Indice de autori 421 |
Nivel subset | |
Titlu | Evoluţia prozei literare |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 570183 / 570183 | K | Împrumut la sala de lectură | Da | 821ro.09 | |
2. | 462991 / 462991 | K | Împrumut | Da | 821ro.09 | |
3. | 181205 / 181205 | F2 | Împrumut | Da | 821ro.09 | |
4. | 181200 / 181200 | L | Împrumut | Da | 821ro.09 | |
5. | 181198 / 181198 | L | Împrumut | Da | 821ro.09 |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
F2 | Împrumut | 1 |
|
K | Împrumut | 1 |
|
K | Împrumut la sala de lectură | 1 |
|
L | Împrumut | 2 |
|