Literatura română sub comunism

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iași
An 2019
Subiect Literatură română chat
Critică şi istorie literară chat
Sec. XX chat
Comunism chat
ISBN 9789734668212

821ro.09/N41; C.III.12358

NEGRICI, EUGEN
    Literatura română sub comunism / Eugen Negrici.- ed. a 3-arevizuită și adăugită.- Iași : Polirom , 2019.
    685 p..    
    Notă despre noua ediţie I. ETAPA STALINISMULUI INTEGRAL (1948-1953) FAZA FUNDAMENTALISTĂ A REGIMULUI COMUNIST Cîştigarea controlului asupra artei şi culturii după 1944 25 Forme de control şi presiune: „dezinfectarea cuvîntului tipărit” 25 Primii ani „republicani”. Comunizarea culturii28 Literatura ca parte a luptei de clasă. O unică doctrină, o singură literatură.... 32 Sursele esteticii roşii. Texte teoretice pentru uzul românilor32 Transformarea literaturii în instrument al propagandei. Ispitirea şi aservirea literaţilor34 Cîteva consideraţii despre literatura aservită propagandei şi despre forţa şi penetranţa ei 37 A. Propaganda prin poezie43 Specia poeziei agitatorice ca discurs de persuasiune în masă. Sojialnîi zakaz (comanda socială)43 Un exemplu de campanie propagandistică57 Cîteva precizări 58 Pauperizarea şi epuizarea morală ca manevre pregătitoare60 Modelul politico-militar al dezbinării şi conflictualizării62 Demonizarea duşmanilor colectivizării 63 Portretul-robot al chiaburului 66 De la propaganda prin demonizare la propaganda prin seducere. „Dumirirea” 68 Avivarea „trecutului odios”70 Raiul colectivei73 Idilicul de colhoz75 Poezia unei religii politice. Plaja de opţiuni a emitentului 77 Adoratio (Imnografia comunistă)78 Cultul apostolilor credinţei. „Tătucul Stalin” 78 Lenin - un mit de rezervă82 Primul zeu naţional. Cultul lui Dej 84 „Martirii” credinţei85 Biserica protectoare - Partidul 87 Omul nou : cel ce a înţeles91 Sovieticul - prototipul absolut al omului nou92 Eroul autohton97 început de viaţă nouă. Emanciparea 104 Imprecatio110 Retorica exortativă. înveninarea110 „Ura împotriva duşmanului de clasă şi a reminiscenţelor trecutului” . 112 „Ura împotriva imperialiştilor aţîţători la război şi a lacheilor lor”.... 116 B. Propaganda prin proză126 Proza unei religii politice. Adoratio et imprecatio127 Texte de campanie. Dogma în acţiune. Pamfletul (Imprecatio) şi reportajul {Adoratio). Afurisenii şi proslăviri 131 Proza conflictelor antagonice. Romanele luptei de clasă133 Proza istorică orientată politic135 Semnele sclerozei. Fisurarea dogmei138 II. ETAPA DESTALINIZĂRII FORMALE (1953-1957) MIMAREA DEZGHEŢULUI. O DEDOGMATIZARE INCONSECVENTĂ ŞI PERFIDĂ A. Evoluţia poeziei după 1953. Consecinţele noului context politic. Un dezgheţ controlat. Tactici de vremuri noi. Prudenţă şicuraj 147 Fermenţii noului: tinerii şi alţi nediscreditaţi politic. împrospătarea cadrelor. „Cine nu e împotriva noastră ar putea fi cu noi”. Ideo-generaţia climatului poststalinist148 Rolul „tovarăşilor de drum”. Sprijinul indirect al celor recuperaţi şi retipăriţi150 Necesitatea „renovării” poeziei. Orbecăiri teoretice. Dezbateri, dileme şi făcături conceptuale. De la explicit la implicit158 Erodarea bazelor poeziei agitatorice. Despicarea trunchiului „Moderniştii” şi „tradiţionaliştii”160 Apogeul relaxării poststaliniste. Congresul Scriitorilordin1956 162 Poezia aservită propagandei se adaptează din mers164 Funcţia propagandistică ambalată într-un nou veşmînt. Prelucrarea lirică a prozei realist-socialiste. Hibrizii lirico-epici -premise ale înnoirii165 Exemplul lui Labiş167 Poezia tolerată din raţiuni politice. Cîştigarea unui culoar profitabil pentru poezie172 Ignorarea temelor „majore”. „A scrie altfel”172 Contribuţia revistei Steaua la înlăturarea efectelor dogmatismului.Lărgirea ariei tematice. Depolitizarea naturii173 Rolul lui Baconsky în procesul renaşterii poeziei. De la bucolicul socialist la pastel şi de la pastel la poezia de notaţie. Teme şi pretexte poetice noi: nudul în peisaj; momente ale istoriei naţionale-,176 Alţi poeţi de la Steaua183 Şi cîteva concluzii’193 îl Evoluţia prozei. O dedogmatizare inconsecventă şi perfidă. Confuzia zonei doctrinare 198 Proza aservită propagandei se adaptează noilor condiţii. O altă viziune asupra contradicţiilor de clasă. Conflictul neantagonic şi consecinţele apariţiei lui în prim-plan. Diminuarea importanţei textelor de campanie; îndulcirea satirei; decădereapamfletuluideclasă201 încorporarea mai abilă a ideologiei. Partinitatea implicită. De la explicit la implicit. Hibrizii narativi204 Proza tolerată din raţiuni tactice. O paranteză istorică: 1953-1957 214 Despicarea trunchiului. Cîştigarea unui culoar profitabil pentru literatură. Redescoperirea complexităţii artei şi a literaturii ca literatură. Renunţarea la determinismul simplist. Părăsirea „temelor majore” şi a eroilor clasei muncitoare. Evitarea presiunii ideologice prin abordarea trecutuluişiocolirea prezentului214 Proze realiste cu tehnici narative şi tipologii tradiţionale fără implicaţii politice periculoase. Redescoperirea tipologiilor, a „realismului critic” şi a personajului complex 216 Revenirea individului în scena literaturii şi redescoperirea complexităţii psihologice223 Lărgirea ariei realismului. Proze pitoreşti de mediu. Victoria excepţionalului, a perifericului, a insolitului230 Evitarea presiunii ideologice prin proza de aventuri, exotică şi senzaţională. Mugurii evazionismului233 III. RESURECŢIA DOGMATISMULUI (1957-1964) CONTRAOFENSIVA REALISMULUI SOCIALIST; UN ÎNGHEŢ PESTE DEZGHEŢ Revoluţia din Ungaria şi schimbarea contextului politic. O repliere pe vechi aliniamente239 A.Evoluţia poeziei după 1956 242 Ultima tentativă a criticii dogmatice de reîntemeiere a realismului socialist .... 242 Un răstimp al stagnării246 B.Evoluţia prozei250 Un îngheţ peste dezgheţ 250 Aspiraţia la literaritate. încercări timide de reluare a bătăliei cu Cenzura şi a procesului de dezideologizare. Căi de evadare din formalismul crispant şi din schematismul tipologic 251 Reapariţia interesului pentru individ şi pentru complexitatea naturii umane. Proza biografică în care domină subiectivitatea auctorială 255 Proze pitoreşti de mediu cu eroi „suciţi” şi întîmplări bizare257 IV. ETAPA RELATIVEI LIBERALIZĂRI (1964-1971) 1964. RELUAREA RECONQUISTEI. OCUPAREA ALBIILOR PĂRĂSITE Noul climat de creaţie. Starea de replică a prozei.......................................265 Proza aservită, utilă sub raport politic.................................................271 Proze cu tematică istorică orientate politic.......................................273 Proza tolerată ..............................................................................276 a)Aspiraţia la adevăr.....................................................................276 începutul procesului dificil de recucerire a adevărului (politic, istoric,social, moral). Preluarea funcţiilor istoriografiei...........................276 Primele dezvăluiri ale erorilor trecutului comunist. Apariţia literaturii „obsedantului deceniu”..........................................................277 Primele încercări de dezvăluire a caracterului nociv al prezentului ceauşist; dificultăţi, stratageme, concesii. Revelarea (prin recurs la alegorie sau parabolă) a mecanismelor puterii absolute .... 280 Dezvăluirea tarelor societăţii socialiste. Literatura înstrăinării. Problematica omului şi a opţiunii morale în comunism...................287 Reflecţii filozofice şi morale „neortodoxe” în travesti literar.................300 b)Aspiraţia la literaritate................................................................303 Reciclarea realismului tradiţional şi primele încercări de modernizare. Reapariţia interesului pentru individ şi pentru complexitatea naturii umane. Proza de introspecţie şi analiză. De la „tipic” la „excepţional” şi imprevizibil. Predilecţia pentru „cazuri” şi psihologii abisale..........................................303 Tendinţa de transfigurare a realului. Proze realiste cu intruziuni fantastice şi reflexe mitice.......................................................309 Apariţia primelor experimente formaliste şi a unor elemente de discurs autoreflexiv, ludic şi ironic. Reluarea experienţelor demitizante ale avangardei şi declanşarea procesului de sincronizare cu experienţele moderne europene..............................................311 De la satira corozivă la umor. Tentaţia absurdului şi a grotescului. Fiziologul socialist...........................................316 Poezia tolerată...................................................................................323 Perioada „micii liberalizări”. Diversiunea sugerării normalităţii .................323 Reluarea procesului de emancipare a poeziei....................................324 Ieşirea din tăcerea impusă sau autoimpusă. Ocuparea albiilor părăsite. înmulţirea vocilor. Cei ce au pregătit saltul calitativ din deceniul opt........................................................325 Reconvertiţii la poezie................................................................329 Cazul Doinaş...........................................................................332 Vlăstarele climatului de dezgheţ: tinerii care au contribuit la dezideologizarea şi reliricizarea poeziei. O grupare fără platformă, fără manifeste constitutive şi animată doar de o stare de spirit şi de dorinţa de a fi la înălţimea interbelicilor. Adoptarea şi reciclarea unor teme, subiecte, specii, formule poetice precomuniste îndelung jinduite.................................................336 Poezia confesivă. De la lirica declarativismului ingenuu la poezia ca depoziţie morală.......................................................340 Reapariţia poeziilor de dragoste, romanţios-idilice şi de notaţie intimistă. Cultul armoniei şi al purităţii. Lirica efuziunilor sentimentale..........342 Semne ale tendinţei de reconfigurare a polului tradiţionalist al poeziei româneşti. Nostalgia satului ameninţat cu dispariţia.......................344 Esenţializarea, densificarea, concentrarea expresiei.Poezia euristică (de reflecţie).......................................................347 Cezar Baltag ..........................................................................348 Marin Sorescu - demitizarea solemnităţii; mitizarea banalităţii.............351 Poeţii care au obligat critica să-şi revizuiască instrumentarul ....................358 Deliraţii vizionare. Precipitarea metodică a organului imaginativ................359 Nichita Stănescu.......................................................................359 Fantasmaticul Ion Gheorghe. Un caz de transvazare/mitologizare...........372 Poezia aservită..................................................................................376 V. ETAPA NAŢIONALISMULUI COMUNIST ŞI A IZOLAŢIONISMULUI CEAUŞIST (1971-1989) 1971. Campania de reîndoctrinare şi efectele ei..........................................379 Continuarea procesului de modernizare şi europenizarealiteraturii române.....387 „Starea de replică” a literaturii române. Paradoxala eifecunditate..............388 Apariţia în spaţiul literar a unor grupări influente..................................390 Proza tolerată....................................................................................394 a) Aspiraţia la adevăr....................................................................394 Continuarea procesului dificil de revelare a adevărului (politic, istoric,social, moral). Lupta cu „Ministerul Adevărului”. Dezvăluirea „erorilor obsedantului deceniu” şi a consecinţelor lor. Dificultăţi, stratageme, concesii, formule defensive......................................394 Relevarea, prin apel la aluzie, alegorie, parabolă, analogie, a caracterului nociv al prezentului ceauşist. Dificultăţi, stratageme, concesii, formule defensive......................................408 Asumarea riscului dezvăluirii directe a climatului demoralizant, a problematicii omului şi a înstrăinării în comunismul ceauşist............412 încercări de reconsiderare, sub pretextul ficţiunii,a evenimentelor istoriei naţionale. Rîvna veridicităţii. Asumarea funcţiei istoriografice...............................................424 Consemnarea realităţii cotidiene ca replică la minciuna oficială.............430 Proza aservită...................................................................................438 Contracararea literaturii justiţiare. Proza cu activişti superiori de partid în suferinţă. Legitimarea erorilor ceauşiste..........................438 Proza tolerată....................................................................................441 b) Aspiraţia la literaritate...............................................................441 Afirmarea complexităţii naturii umane. Proza de introspecţie şi analiză. Predilecţia pentru „cazuri” şi comportamente imprevizibile.....441 Proza de evocare a unor destine excepţionale. Obsesia salvării istoriei. Cronicarii tîrzii: Cronicile „micii istorii”...................................447 Cronicile marii istorii................................................................456 Sociografii cu sensuri simbolice şi sugestii mitice..............................459 Transfigurări ale realului. Plăsmuirea de târîmuri insolite....................465 Modernizarea naraţiunii şi alunecarea în fantastic şi mitic prin ambiguizarea, relativizarea mesajului, ca o consecinţă a spaimei de claritate............................................................467 Realismul magic : triumful imaginaţiei şi al fanteziei..........................480 Realismul cotidian şi reverberaţiile lui fantastice.Fabricarea fantasticului..........................................................496 Proza livrescă, autoreferenţială şi parodică. Literatura exerciţiilor de stil. Literatura literaturii. De la mimesis la poiesis....................506 Curmarea cursului recuperator al literaturii române. Splendoarea şi nocivitatea involuntară a producţiei literare optzeciste. Amurgul modernităţii: sfirşit al zilei sau început al nopţii ?............521 Poezia aservită .................................................................................530 Mitul patriei primejduite,cadiversiune...............................................532 Dela obligaţie la rutină..................................................................534 Sodomizarea.................................................................................537 Poezia tolerată...................................................................................540 Nevoia de duratăaliricii.Depăşireamomentului poeziei reflexive..............540 a)Decuplarea facultăţilor vizionare. Ipostazieri, transfigurări,omologări de ipostaze................................................................540 Ioan Alexandru - un caz de palingenezie. De la transcendere la transvazare. De la Ion Alexandru la Ioan al Luminii .....................540 Florin Mugur. Jocul trist al asumării de destine şi ipostaze. Fuga de sine.......................................................................547 Leonid Dimov. Metamorfoze deductive. Spectacolul productivităţii imaginative, creatoare de irealităţi coerente. Victoria gratuităţii ........551 Emil Brumaru. Redobîndirea gingăşiei simţurilor. Ivirea unei suprarealităţi suave, livresc-ştrengăreşti. Mitologia derizoriului..........................554 Mircea Ciobanu. înfierea ipostazelor disperării şi suferinţei.Asumarea stării de mărturisitor întru credinţă..............................557 Ileana Mălăncioiu. Identificări, transvazări, vedenii poematice.Prima noastră mitologie a morţii..............................................566 Nevoia de slobozire, de dezlegare a liricii de ambiţia de a produce sens.Schimbarea atitudinii faţă de real..................................................578 b)Poezia constatativă. Modelul mental al consemnării..............................5 Primele semne : Petre Stoica........................................................578 Un urmaş al lui Bacovia: Constantin Abăluţă..................................581 Asaltat de tăcere: George Almosnino.............................................588 Mircea Ivănescu. „Iarna unei nemişcări sterpe de gînduri,într-un plictis ivorin”............................................................590 c)Poezia care comunică o stare. Revelarea stărilor de conştiinţă. Victoria metonimiei şi a formelor grimasante..................600 Expresioniştii. Poeţi ai neliniştii, ai incertitudinii şi înstrăinării. Poezia existenţială. Revelarea stărilor de conştiinţă........................600 Un precursor: Ion Caraion, poet întru nelinişte. Mişcarea neodihnit destructurantă a gîndirii producătoare ...................................601 Virgil Mazilescu. Poezia efectelor fără cauze ..............................604 Gestica simptomatică. Vasile Vlad ...........................................607 Nicolae Prelipceanu. De la poezia de cunoaştere la poezia de recunoaştere...............................................................612 Dinu Flămând. Semnele înstrăinării şi ale dezagregării.Note expresioniste............................................................615 Angela Marinescu. Tensiunea brizantă a exasperării ce precedă autodistrugerea................................................................619 Ion Mureşan.......................................................................623 L.I. Stoiciu. Forme grimasante. Sensibilităţi ultragiate ..................625 Manieriştii. Metamorfozări aleatorii ..............................................627 Horia Zilieru......................................................................627 Şerban Foarţă .....................................................................629 Semnele amurgului modernităţii. Tardomodernismul universitar.Optzeciştii. Depoetizarea şi dezinhibarea limbajului liric. Setea de autenticitate. Schimbarea atitudinii faţă de lume. Reacţii la poleirea ideologică şi la poezia diafan-evazivăa înaintaşilor..........631 Falanga optzecistă.....................................................................634 Mircea Cărtărescu. Burlescul liric.............................................634 Florin Iaru.........................................................................636 Ion Stratan ........................................................................638 Traian T. Coşovei.................................................................638 Poezia declarativismului ingenuu. Confesiuni sarcastice, devoalări,autoflagelări. Mariana Marin...............................................639 Înfruntînd pudibonderia comunistă. Atelierul de necruţătorie al Martei ......................................................................641 Poeta Vates. Spre o poezie a angajamentuluimoral,social şi politic ......642 Un combatant in numele Purităţii. MirceaDinescu........................642 De la poezia ca depoziţie morală la poezia aluziv-politică. Efecte de recunoaştere...................................................................646 Poezia adevărurilor prescurtate.................................................647 Disidenţa şi avantajele ei........................................................650 CÎTEVA REFLECŢII ASUPRA EVOLUŢIEI LITERATURII ROMÂNE DIN COMUNISM ŞI CÎTEVA CONCLUZII Literatura română din comunism a evoluat în regim de replică.„Legea deplasării de la roşu”...........................................................655 1948 - Bolşevizarea. Datele dezastrului...............................................656 1953 - Moartea lui Stalin. începutul Reconquistei. împuţinarea nefirescului. Ontogenia repetă filogenia ..........................................................657 1956 - Revoluţia maghiară şi consecinţele ei - un îngheţ peste dezgheţ; recidiva realismului socialist; replierea pe vechi aliniamente; consolidarea poziţiilor cucerite şi păstrarea cursului spre estetic............658 1964 - Declaraţia din aprilie. Reluarea Jteconquistei. Marşul spre trecut. Ocuparea albiilor părăsite. Densificarea şi diversificarea prozei şi poeziei. înmulţirea vocilor. O albie nouă. Literatura dezvăluirilor şi consecinţele ei.........................................................................659 1971 - Eşecul încercării de reîndoctrinare ideologică. Procesul de neoprit al recuceririi esteticului. Consolidarea şi apărarea literaturii ca literatură..............................................................................663 1.Tendinţe în proză..........................................................................665 Continuarea, în regim de replică, a procesului de modernizare şi europenizare.Ocuparea altor nişe. Favorizarea rafinamentului stilistic, a artisticităţii şi a evaziunii. Depăşirea orizontului estetic interbelic. Proza autoreflexivă, formă supremă a estetismului. Semnele apusuluiparadigmeimoderniste.....665 Avîntul prozei dezvăluirilor. Contribuţia cititorilor.................................668 Reorientarea spre real în regim de replică ...........................................669 2.Tendinţe în poezie ........................................................................671 înflorirea deplină a poeziei după 1971. Schimbări notabile Depăşirea orizontului estetic interbelic............................................671 Intrarea, pe căi specifice, în lumea modernismului hard european (poezia vizionară ; poezia metonimică, reflex tîrziu al expresionismului)............672 Schimbări în atitudinea faţă de real. Semnele uzurii modelului poetic secular bazat pe prelucrare şi potenţare. Adequatio rei - modelul mental al consemnării ca refuz al retoricii elogiului. Orientarea spre real şi simplitate în regim de replică. „Citarea” realuluicareproş...............674 Semnele apusului de paradigmă. Poezia autoreflexivă, formă supremă a estetismului...............................................................677 Avîntul poeziei „dezvăluirilor”. Gloria poeţilor-cîrtitori.Contribuţia cititorilor.................................................................677 Tendinţa de diversificare a fost contrabalansată de cea contrară,de omogenizare. Literatura şi-a asumat funcţii şi riscuri...........................679 Care sînt perspectivele acestei literaturi ? Paradoxul ei.................................682 O precizare 685.
    ISBN 9789734668212

    1. Literatură română
    2. Critică şi istorie literară
    3. Sec. XX
    4. Comunism

821.135.1.09"1948/1964"

299 __ $aLiteratura română sub comunism
975 __ $a821.135.1.09 $a"1948/1964"
200 __ $aLiteratura română sub comunism $fEugen Negrici $bCarte tipărită
700 __ $aNEGRICI, EUGEN
010 __ $a9789734668212
035 __ $a821ro.09/N41
035 __ $aC.III.12358
675 __ $a821.135.1.09"1948/1964"
686 __ $a821.135.1
606 __ $aLiteratură română
606 __ $aCritică şi istorie literară
606 __ $aSec. XX
606 __ $aComunism
101 __ $arum
102 __ $aRomania
205 __ $aed. a 3-a
205 __ $arevizuită și adăugită
210 __ $aIași $cPolirom $d2019
215 __ $a685 p.
330 __ $aNotă despre noua ediţie I. ETAPA STALINISMULUI INTEGRAL (1948-1953) FAZA FUNDAMENTALISTĂ A REGIMULUI COMUNIST Cîştigarea controlului asupra artei şi culturii după 1944 25 Forme de control şi presiune: „dezinfectarea cuvîntului tipărit” 25 Primii ani „republicani”. Comunizarea culturii28 Literatura ca parte a luptei de clasă. O unică doctrină, o singură literatură.... 32 Sursele esteticii roşii. Texte teoretice pentru uzul românilor32 Transformarea literaturii în instrument al propagandei. Ispitirea şi aservirea literaţilor34 Cîteva consideraţii despre literatura aservită propagandei şi despre forţa şi penetranţa ei 37 A. Propaganda prin poezie43 Specia poeziei agitatorice ca discurs de persuasiune în masă. Sojialnîi zakaz (comanda socială)43 Un exemplu de campanie propagandistică57 Cîteva precizări 58 Pauperizarea şi epuizarea morală ca manevre pregătitoare60 Modelul politico-militar al dezbinării şi conflictualizării62 Demonizarea duşmanilor colectivizării 63 Portretul-robot al chiaburului 66 De la propaganda prin demonizare la propaganda prin seducere. „Dumirirea” 68 Avivarea „trecutului odios”70 Raiul colectivei73 Idilicul de colhoz75 Poezia unei religii politice. Plaja de opţiuni a emitentului 77 Adoratio (Imnografia comunistă)78 Cultul apostolilor credinţei. „Tătucul Stalin” 78 Lenin - un mit de rezervă82 Primul zeu naţional. Cultul lui Dej 84 „Martirii” credinţei85 Biserica protectoare - Partidul 87 Omul nou : cel ce a înţeles91 Sovieticul - prototipul absolut al omului nou92 Eroul autohton97 început de viaţă nouă. Emanciparea 104 Imprecatio110 Retorica exortativă. înveninarea110 „Ura împotriva duşmanului de clasă şi a reminiscenţelor trecutului” . 112 „Ura împotriva imperialiştilor aţîţători la război şi a lacheilor lor”.... 116 B. Propaganda prin proză126 Proza unei religii politice. Adoratio et imprecatio127 Texte de campanie. Dogma în acţiune. Pamfletul (Imprecatio) şi reportajul {Adoratio). Afurisenii şi proslăviri 131 Proza conflictelor antagonice. Romanele luptei de clasă133 Proza istorică orientată politic135 Semnele sclerozei. Fisurarea dogmei138 II. ETAPA DESTALINIZĂRII FORMALE (1953-1957) MIMAREA DEZGHEŢULUI. O DEDOGMATIZARE INCONSECVENTĂ ŞI PERFIDĂ A. Evoluţia poeziei după 1953. Consecinţele noului context politic. Un dezgheţ controlat. Tactici de vremuri noi. Prudenţă şicuraj 147 Fermenţii noului: tinerii şi alţi nediscreditaţi politic. împrospătarea cadrelor. „Cine nu e împotriva noastră ar putea fi cu noi”. Ideo-generaţia climatului poststalinist148 Rolul „tovarăşilor de drum”. Sprijinul indirect al celor recuperaţi şi retipăriţi150 Necesitatea „renovării” poeziei. Orbecăiri teoretice. Dezbateri, dileme şi făcături conceptuale. De la explicit la implicit158 Erodarea bazelor poeziei agitatorice. Despicarea trunchiului „Moderniştii” şi „tradiţionaliştii”160 Apogeul relaxării poststaliniste. Congresul Scriitorilordin1956 162 Poezia aservită propagandei se adaptează din mers164 Funcţia propagandistică ambalată într-un nou veşmînt. Prelucrarea lirică a prozei realist-socialiste. Hibrizii lirico-epici -premise ale înnoirii165 Exemplul lui Labiş167 Poezia tolerată din raţiuni politice. Cîştigarea unui culoar profitabil pentru poezie172 Ignorarea temelor „majore”. „A scrie altfel”172 Contribuţia revistei Steaua la înlăturarea efectelor dogmatismului.Lărgirea ariei tematice. Depolitizarea naturii173 Rolul lui Baconsky în procesul renaşterii poeziei. De la bucolicul socialist la pastel şi de la pastel la poezia de notaţie. Teme şi pretexte poetice noi: nudul în peisaj; momente ale istoriei naţionale-,176 Alţi poeţi de la Steaua183 Şi cîteva concluzii’193 îl Evoluţia prozei. O dedogmatizare inconsecventă şi perfidă. Confuzia zonei doctrinare 198 Proza aservită propagandei se adaptează noilor condiţii. O altă viziune asupra contradicţiilor de clasă. Conflictul neantagonic şi consecinţele apariţiei lui în prim-plan. Diminuarea importanţei textelor de campanie; îndulcirea satirei; decădereapamfletuluideclasă201 încorporarea mai abilă a ideologiei. Partinitatea implicită. De la explicit la implicit. Hibrizii narativi204 Proza tolerată din raţiuni tactice. O paranteză istorică: 1953-1957 214 Despicarea trunchiului. Cîştigarea unui culoar profitabil pentru literatură. Redescoperirea complexităţii artei şi a literaturii ca literatură. Renunţarea la determinismul simplist. Părăsirea „temelor majore” şi a eroilor clasei muncitoare. Evitarea presiunii ideologice prin abordarea trecutuluişiocolirea prezentului214 Proze realiste cu tehnici narative şi tipologii tradiţionale fără implicaţii politice periculoase. Redescoperirea tipologiilor, a „realismului critic” şi a personajului complex 216 Revenirea individului în scena literaturii şi redescoperirea complexităţii psihologice223 Lărgirea ariei realismului. Proze pitoreşti de mediu. Victoria excepţionalului, a perifericului, a insolitului230 Evitarea presiunii ideologice prin proza de aventuri, exotică şi senzaţională. Mugurii evazionismului233 III. RESURECŢIA DOGMATISMULUI (1957-1964) CONTRAOFENSIVA REALISMULUI SOCIALIST; UN ÎNGHEŢ PESTE DEZGHEŢ Revoluţia din Ungaria şi schimbarea contextului politic. O repliere pe vechi aliniamente239 A.Evoluţia poeziei după 1956 242 Ultima tentativă a criticii dogmatice de reîntemeiere a realismului socialist .... 242 Un răstimp al stagnării246 B.Evoluţia prozei250 Un îngheţ peste dezgheţ 250 Aspiraţia la literaritate. încercări timide de reluare a bătăliei cu Cenzura şi a procesului de dezideologizare. Căi de evadare din formalismul crispant şi din schematismul tipologic 251 Reapariţia interesului pentru individ şi pentru complexitatea naturii umane. Proza biografică în care domină subiectivitatea auctorială 255 Proze pitoreşti de mediu cu eroi „suciţi” şi întîmplări bizare257 IV. ETAPA RELATIVEI LIBERALIZĂRI (1964-1971) 1964. RELUAREA RECONQUISTEI. OCUPAREA ALBIILOR PĂRĂSITE Noul climat de creaţie. Starea de replică a prozei.......................................265 Proza aservită, utilă sub raport politic.................................................271 Proze cu tematică istorică orientate politic.......................................273 Proza tolerată ..............................................................................276 a)Aspiraţia la adevăr.....................................................................276 începutul procesului dificil de recucerire a adevărului (politic, istoric,social, moral). Preluarea funcţiilor istoriografiei...........................276 Primele dezvăluiri ale erorilor trecutului comunist. Apariţia literaturii „obsedantului deceniu”..........................................................277 Primele încercări de dezvăluire a caracterului nociv al prezentului ceauşist; dificultăţi, stratageme, concesii. Revelarea (prin recurs la alegorie sau parabolă) a mecanismelor puterii absolute .... 280 Dezvăluirea tarelor societăţii socialiste. Literatura înstrăinării. Problematica omului şi a opţiunii morale în comunism...................287 Reflecţii filozofice şi morale „neortodoxe” în travesti literar.................300 b)Aspiraţia la literaritate................................................................303 Reciclarea realismului tradiţional şi primele încercări de modernizare. Reapariţia interesului pentru individ şi pentru complexitatea naturii umane. Proza de introspecţie şi analiză. De la „tipic” la „excepţional” şi imprevizibil. Predilecţia pentru „cazuri” şi psihologii abisale..........................................303 Tendinţa de transfigurare a realului. Proze realiste cu intruziuni fantastice şi reflexe mitice.......................................................309 Apariţia primelor experimente formaliste şi a unor elemente de discurs autoreflexiv, ludic şi ironic. Reluarea experienţelor demitizante ale avangardei şi declanşarea procesului de sincronizare cu experienţele moderne europene..............................................311 De la satira corozivă la umor. Tentaţia absurdului şi a grotescului. Fiziologul socialist...........................................316 Poezia tolerată...................................................................................323 Perioada „micii liberalizări”. Diversiunea sugerării normalităţii .................323 Reluarea procesului de emancipare a poeziei....................................324 Ieşirea din tăcerea impusă sau autoimpusă. Ocuparea albiilor părăsite. înmulţirea vocilor. Cei ce au pregătit saltul calitativ din deceniul opt........................................................325 Reconvertiţii la poezie................................................................329 Cazul Doinaş...........................................................................332 Vlăstarele climatului de dezgheţ: tinerii care au contribuit la dezideologizarea şi reliricizarea poeziei. O grupare fără platformă, fără manifeste constitutive şi animată doar de o stare de spirit şi de dorinţa de a fi la înălţimea interbelicilor. Adoptarea şi reciclarea unor teme, subiecte, specii, formule poetice precomuniste îndelung jinduite.................................................336 Poezia confesivă. De la lirica declarativismului ingenuu la poezia ca depoziţie morală.......................................................340 Reapariţia poeziilor de dragoste, romanţios-idilice şi de notaţie intimistă. Cultul armoniei şi al purităţii. Lirica efuziunilor sentimentale..........342 Semne ale tendinţei de reconfigurare a polului tradiţionalist al poeziei româneşti. Nostalgia satului ameninţat cu dispariţia.......................344 Esenţializarea, densificarea, concentrarea expresiei.Poezia euristică (de reflecţie).......................................................347 Cezar Baltag ..........................................................................348 Marin Sorescu - demitizarea solemnităţii; mitizarea banalităţii.............351 Poeţii care au obligat critica să-şi revizuiască instrumentarul ....................358 Deliraţii vizionare. Precipitarea metodică a organului imaginativ................359 Nichita Stănescu.......................................................................359 Fantasmaticul Ion Gheorghe. Un caz de transvazare/mitologizare...........372 Poezia aservită..................................................................................376 V. ETAPA NAŢIONALISMULUI COMUNIST ŞI A IZOLAŢIONISMULUI CEAUŞIST (1971-1989) 1971. Campania de reîndoctrinare şi efectele ei..........................................379 Continuarea procesului de modernizare şi europenizarealiteraturii române.....387 „Starea de replică” a literaturii române. Paradoxala eifecunditate..............388 Apariţia în spaţiul literar a unor grupări influente..................................390 Proza tolerată....................................................................................394 a) Aspiraţia la adevăr....................................................................394 Continuarea procesului dificil de revelare a adevărului (politic, istoric,social, moral). Lupta cu „Ministerul Adevărului”. Dezvăluirea „erorilor obsedantului deceniu” şi a consecinţelor lor. Dificultăţi, stratageme, concesii, formule defensive......................................394 Relevarea, prin apel la aluzie, alegorie, parabolă, analogie, a caracterului nociv al prezentului ceauşist. Dificultăţi, stratageme, concesii, formule defensive......................................408 Asumarea riscului dezvăluirii directe a climatului demoralizant, a problematicii omului şi a înstrăinării în comunismul ceauşist............412 încercări de reconsiderare, sub pretextul ficţiunii,a evenimentelor istoriei naţionale. Rîvna veridicităţii. Asumarea funcţiei istoriografice...............................................424 Consemnarea realităţii cotidiene ca replică la minciuna oficială.............430 Proza aservită...................................................................................438 Contracararea literaturii justiţiare. Proza cu activişti superiori de partid în suferinţă. Legitimarea erorilor ceauşiste..........................438 Proza tolerată....................................................................................441 b) Aspiraţia la literaritate...............................................................441 Afirmarea complexităţii naturii umane. Proza de introspecţie şi analiză. Predilecţia pentru „cazuri” şi comportamente imprevizibile.....441 Proza de evocare a unor destine excepţionale. Obsesia salvării istoriei. Cronicarii tîrzii: Cronicile „micii istorii”...................................447 Cronicile marii istorii................................................................456 Sociografii cu sensuri simbolice şi sugestii mitice..............................459 Transfigurări ale realului. Plăsmuirea de târîmuri insolite....................465 Modernizarea naraţiunii şi alunecarea în fantastic şi mitic prin ambiguizarea, relativizarea mesajului, ca o consecinţă a spaimei de claritate............................................................467 Realismul magic : triumful imaginaţiei şi al fanteziei..........................480 Realismul cotidian şi reverberaţiile lui fantastice.Fabricarea fantasticului..........................................................496 Proza livrescă, autoreferenţială şi parodică. Literatura exerciţiilor de stil. Literatura literaturii. De la mimesis la poiesis....................506 Curmarea cursului recuperator al literaturii române. Splendoarea şi nocivitatea involuntară a producţiei literare optzeciste. Amurgul modernităţii: sfirşit al zilei sau început al nopţii ?............521 Poezia aservită .................................................................................530 Mitul patriei primejduite,cadiversiune...............................................532 Dela obligaţie la rutină..................................................................534 Sodomizarea.................................................................................537 Poezia tolerată...................................................................................540 Nevoia de duratăaliricii.Depăşireamomentului poeziei reflexive..............540 a)Decuplarea facultăţilor vizionare. Ipostazieri, transfigurări,omologări de ipostaze................................................................540 Ioan Alexandru - un caz de palingenezie. De la transcendere la transvazare. De la Ion Alexandru la Ioan al Luminii .....................540 Florin Mugur. Jocul trist al asumării de destine şi ipostaze. Fuga de sine.......................................................................547 Leonid Dimov. Metamorfoze deductive. Spectacolul productivităţii imaginative, creatoare de irealităţi coerente. Victoria gratuităţii ........551 Emil Brumaru. Redobîndirea gingăşiei simţurilor. Ivirea unei suprarealităţi suave, livresc-ştrengăreşti. Mitologia derizoriului..........................554 Mircea Ciobanu. înfierea ipostazelor disperării şi suferinţei.Asumarea stării de mărturisitor întru credinţă..............................557 Ileana Mălăncioiu. Identificări, transvazări, vedenii poematice.Prima noastră mitologie a morţii..............................................566 Nevoia de slobozire, de dezlegare a liricii de ambiţia de a produce sens.Schimbarea atitudinii faţă de real..................................................578 b)Poezia constatativă. Modelul mental al consemnării..............................5 Primele semne : Petre Stoica........................................................578 Un urmaş al lui Bacovia: Constantin Abăluţă..................................581 Asaltat de tăcere: George Almosnino.............................................588 Mircea Ivănescu. „Iarna unei nemişcări sterpe de gînduri,într-un plictis ivorin”............................................................590 c)Poezia care comunică o stare. Revelarea stărilor de conştiinţă. Victoria metonimiei şi a formelor grimasante..................600 Expresioniştii. Poeţi ai neliniştii, ai incertitudinii şi înstrăinării. Poezia existenţială. Revelarea stărilor de conştiinţă........................600 Un precursor: Ion Caraion, poet întru nelinişte. Mişcarea neodihnit destructurantă a gîndirii producătoare ...................................601 Virgil Mazilescu. Poezia efectelor fără cauze ..............................604 Gestica simptomatică. Vasile Vlad ...........................................607 Nicolae Prelipceanu. De la poezia de cunoaştere la poezia de recunoaştere...............................................................612 Dinu Flămând. Semnele înstrăinării şi ale dezagregării.Note expresioniste............................................................615 Angela Marinescu. Tensiunea brizantă a exasperării ce precedă autodistrugerea................................................................619 Ion Mureşan.......................................................................623 L.I. Stoiciu. Forme grimasante. Sensibilităţi ultragiate ..................625 Manieriştii. Metamorfozări aleatorii ..............................................627 Horia Zilieru......................................................................627 Şerban Foarţă .....................................................................629 Semnele amurgului modernităţii. Tardomodernismul universitar.Optzeciştii. Depoetizarea şi dezinhibarea limbajului liric. Setea de autenticitate. Schimbarea atitudinii faţă de lume. Reacţii la poleirea ideologică şi la poezia diafan-evazivăa înaintaşilor..........631 Falanga optzecistă.....................................................................634 Mircea Cărtărescu. Burlescul liric.............................................634 Florin Iaru.........................................................................636 Ion Stratan ........................................................................638 Traian T. Coşovei.................................................................638 Poezia declarativismului ingenuu. Confesiuni sarcastice, devoalări,autoflagelări. Mariana Marin...............................................639 Înfruntînd pudibonderia comunistă. Atelierul de necruţătorie al Martei ......................................................................641 Poeta Vates. Spre o poezie a angajamentuluimoral,social şi politic ......642 Un combatant in numele Purităţii. MirceaDinescu........................642 De la poezia ca depoziţie morală la poezia aluziv-politică. Efecte de recunoaştere...................................................................646 Poezia adevărurilor prescurtate.................................................647 Disidenţa şi avantajele ei........................................................650 CÎTEVA REFLECŢII ASUPRA EVOLUŢIEI LITERATURII ROMÂNE DIN COMUNISM ŞI CÎTEVA CONCLUZII Literatura română din comunism a evoluat în regim de replică.„Legea deplasării de la roşu”...........................................................655 1948 - Bolşevizarea. Datele dezastrului...............................................656 1953 - Moartea lui Stalin. începutul Reconquistei. împuţinarea nefirescului. Ontogenia repetă filogenia ..........................................................657 1956 - Revoluţia maghiară şi consecinţele ei - un îngheţ peste dezgheţ; recidiva realismului socialist; replierea pe vechi aliniamente; consolidarea poziţiilor cucerite şi păstrarea cursului spre estetic............658 1964 - Declaraţia din aprilie. Reluarea Jteconquistei. Marşul spre trecut. Ocuparea albiilor părăsite. Densificarea şi diversificarea prozei şi poeziei. înmulţirea vocilor. O albie nouă. Literatura dezvăluirilor şi consecinţele ei.........................................................................659 1971 - Eşecul încercării de reîndoctrinare ideologică. Procesul de neoprit al recuceririi esteticului. Consolidarea şi apărarea literaturii ca literatură..............................................................................663 1.Tendinţe în proză..........................................................................665 Continuarea, în regim de replică, a procesului de modernizare şi europenizare.Ocuparea altor nişe. Favorizarea rafinamentului stilistic, a artisticităţii şi a evaziunii. Depăşirea orizontului estetic interbelic. Proza autoreflexivă, formă supremă a estetismului. Semnele apusuluiparadigmeimoderniste.....665 Avîntul prozei dezvăluirilor. Contribuţia cititorilor.................................668 Reorientarea spre real în regim de replică ...........................................669 2.Tendinţe în poezie ........................................................................671 înflorirea deplină a poeziei după 1971. Schimbări notabile Depăşirea orizontului estetic interbelic............................................671 Intrarea, pe căi specifice, în lumea modernismului hard european (poezia vizionară ; poezia metonimică, reflex tîrziu al expresionismului)............672 Schimbări în atitudinea faţă de real. Semnele uzurii modelului poetic secular bazat pe prelucrare şi potenţare. Adequatio rei - modelul mental al consemnării ca refuz al retoricii elogiului. Orientarea spre real şi simplitate în regim de replică. „Citarea” realuluicareproş...............674 Semnele apusului de paradigmă. Poezia autoreflexivă, formă supremă a estetismului...............................................................677 Avîntul poeziei „dezvăluirilor”. Gloria poeţilor-cîrtitori.Contribuţia cititorilor.................................................................677 Tendinţa de diversificare a fost contrabalansată de cea contrară,de omogenizare. Literatura şi-a asumat funcţii şi riscuri...........................679 Care sînt perspectivele acestei literaturi ? Paradoxul ei.................................682 O precizare 685
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 561562 / 561562 F2 Împrumut Da 821ro.09
2. 561561 / 561561 A Împrumut Da 821ro.09
3. 561560 / 561560 L Împrumut la sala de lectură Da 821ro.09
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 3

Lăsați un comentariu