Maleficul feminin în basmul popular românesc

Autor chat
Editura Editura Universităţii din Bucureşti chat
Loc publicare București
An 2015
Subiect Literatură română (basmul) chat
ISBN 9786061606368

821ro.09/M77; C.II.38766

MIREA, NADIA-GABRIELA
    Maleficul feminin în basmul popular românesc.- București : Editura Universităţii din Bucureşti , 2015.
    410p..- (Teze de doctorat. Filologie).    
    CUPRINS L CONSIDERA ŢII PRELIMINARE17 A.Tradiţia17 B.Maleficul21 1.Maleficul în temporalitate22 a.Maleficul şi starea prenatală22 b.Maleficul şi naşterea22 c.Maleficul şi copilăria23 d.Maleficul şi tinereţea23 e.Maleficul şi senectutea23 fMaleficul şi moartea24 g.Maleficul şi cealaltă lume24 2.Maleficul în spaţialitate24 3.Posibile categorii ale răului27 C.Feminitatea malefică27 1.Unitate sau multiplu27 2.Problema misoginismului28 3.Problema feminismului29 4.O neprevăzută utilitate a unei liste misogine29 5.Un sine cu ascunzişuri malefice31 6.Expresivitatea feminină depinde de coloratura narativă31 D.Probleme de receptare33 II. MAŞTERA37 A. Maştera şi problematica sa specifică37 1.Monogamie - poligamie37 2.Familia patriarhală38 3.Singurătatea38 4.Factori identitari - factori alteranţi39 5.Răutatea în familie40 6.Necesitatea unui părinte substitut40 7.Mama vitregă - trăsături fixe41 8.Tipuri de pedepse44 9.Mama vitregă - trăsături vtwiabile45 a.Atributele tipologice45 b.Atribute motivaiționale46 c.tribute episodice47 10.Lipsa unei antologii în care maştera săfie titlu-vedetă48 11.Clasificări şi contaminări ale motivului maşterei48 12.Asumarea unei motivaţii estetice49 13.Limitele cercetării49 14.Structurarea motivului maşterei50 B.Maştera şi basmele frumuseţii concurente50 1.Motivul maşterei lipsită de răbdare: „ Basmul cu Naramza a frumoasă ”50 2.Motivul mamei nebune convertite în maşteră: basmul „ Mama cea rea ”55 3.Motivul maşterei plastografe: basmul „Fata cu mâinile tăiate ”58 C.Maştera şi inversarea frumuseţii cu urâţenia61 1.Motivul maşterei exasperate: Basmul cu Stăncuţa şi Măriuţa sau „Cruce, cruciuliţa mea!” 61 2.Motivul maşterei teoreticiene: basmul ,,Dragu mamii şi fata tatii”65 3.Motivul maşterei cardiace: basmul „Fata bună şi fata rea ”68 4.Motivul maşterei arţăgoase: basmul „ Fata moşului cea cu minte ”70 D.Maştera şi progenitura de cenuşă - Cenuşăreasa71 1.Motivul maşterei supralicitante: basmul „ Cu mama vitregă ”71 2.Motivul maşterei cu soluţii radicale: basmul„ Cu nuculiţa ”74 3.Motivul maşterei coşmar: basmul „ Vaca neagră ”78 E.Maştera ca izgonitoare a unui singur copil81 1.Motivul maşterei resort: basmul „Feciorul alungat”81 2.Motivul maşterei ostile Indicului: „Basmul cu Cheleş împărat"82 3.Motivul maşterei imperative: „ Cele şapte capre (basmul cu Niţu) ”85 F.Maştera ca izgonitoare a doi copii86 1.Motivul maşterei torţionare: basmul „ Copiii văduvoiului ”86 2.Motivul premeditării maşterei: basmul „Povestea cu doi copii orfani ”87 3.Motivul dizarmoniei aduse de maşteră: basmul „ Copiii în pustietate ”89 G.Maştera ca izgonitoare a doi copii. Băiatul-cerb93 1.Motivul maşterei cu fierea plesnită: basmul,, Omul care şi-a dus copiii în pădure ”93 2.Motivul maşterei asociate cu pădurea: basmul „ Cerbul de aur” 94 3.Motivul maşterei ca pretext narativ: basmul „Cerbuleţul”96 4.Motivul maşterei pătimaşe: basmul„ Cei doi băieţi părăsiţi ”97 H.Maştera şi anomaliile narative99 1.Motivul maşterei ce are o fată cu trei ochi - basmul„ Roian, boul năzdrăvan ”99 2.Motivul maşterei ucigaşe - basmul„ Cucu, copilul moşului” 102 3.Motivul maşterei ca soacră - basmul „Doi feţi logofeţi cu părul de aur”104 4.Motivul maşterei ce falsifică o sarcină - basmul „Fata de împărat păzitoare... ”107 L Maştera. Concluzii109 1.Tema fixă a maşterei şi motivele fluide109 2.Fiinţă şi fiinţare109 3.Etichetele narative110 4.Un algoritm justiţiabil incomplet110 5.Tehnici intensive111 6.Variaţiuni tematice112 J. Maşteră - schema rolurilor posibile112 1.Etape premergătoare apariţiei maşterei112 2.A doua căsătorie113 3.Conflictul cu copilul / copiii din prima căsătorie113 4.Aventurile copiilor vitregiţi114 5.Aspecte de final114 6.Precizări suplimentare115 a.Alte trăsături fixe ale maşterei115 b.Alte propuneri de basme116 ¡11. IELELE119 A. Câmp semantic şi specializări de sens119 1.Aspecte eufemistice119 2.Ielele ca fiinţe ale vântului. Vântoasele. Irodiţele (Irodiecele) 121 a.Fiinţe care pot călători cu viteza vântului.121 b.Fiinţe trimise de Sfinte sub forma vânturilor.122 c.Fiinţe cu puteri. Conducătoarele văzduhului.123 d.Tornada sau Volbura, fata lui Irod.123 e.Vântoasele, fiinţe care aduc boala, turbarea, răul.124 3. Ielele - un cuvânt tabu.127 a. Substitute cu tentă apăsat malefică128 b. Fiinţe rele sau degenerate în rău128 c.Nume de provenienţă d.Rusaliile, fiicele seducătoare ale lui Rusalim împărat.130 Vile şi Samodive.132 e. Ursitoarele (Ursoaicele)137 f. Reprezentări religioase sau mitice139 g. Epitete flatante, encomiastice142 h. Nume obişnuite sau creaţii lingvistice onomastice143 Portretul colectiv al Ielelor144 a. Număr144 b. Frumuseţe uimitoare145 c. Vestimentaţia146 d. Trăsături spirituale ori fanteziste148 Repere temporale şi spaţiale ale legendelor Ielelor149 1. Timpul149 2. Spaţiul150 Modul de acţiune şi seducţie al Ielelor153 I. Hora demonică153 2. Relaţie distructivă în raport cu natura154 3. Seducţia nefastă154 4. Hora propriu-zisă156 5. Cântecele Ielelor156 6. Ielele păcălite157 Efectele întâlnirii cu Ielele159 1. Fiinţe cu caracter etiologic159 2. Dezumanizarea victimelor162 3. Victima-cerb162 4. Pierderea simţurilor163 5. Gardiene vigilente164 6. Boli grave164 7. Moartea165 Acţiuni propiţiatorii sau remedíale contra Ielelor166 1. Protecţia plantelor166 a. Leuşteanul166 b. Odoleanul167 c. Tătăneasa sau Iarba lui Tatin168 d. Florile de Sânziene168 e.Omagul sau Toaia169 f.Mătrăguna169 g.Usturoiul170 2.Protecţia jocului de Căluşari172 a.Lucrări esenţiale. Primele noţiuni172 b.Etapele obiceiului de Căluşari şi rolul comunităţii174 c.Căluşarii şi rolul lor curativ180 3.Alte tipuri de remedii181 a.Apelul la descântătoare181 b.Apelul la Maica Precestă183 c.Protecţia unor talismane186 dProtecţia inteligenţei şi a ingeniozităţii187 G.Basme cu Iele (zâne)189 1.Motivul Ielelor-victime şi a Ielelor-draci: basmul "Copilul ursit să-l ia vântul”189 2.Motivul Ielelor spăimoase: Povestire mitologică despre Iele.191 3.Motivul cântecului uitat oportun. Povestirea Zânele.192 4.Motivul timpurilor bune de altădată. O povestire cu un stol de Iele.192 5.Motivul Ielelor benefice. Fântâna lui Marian.193 6.Motivul aventurilor conjugale cu una dintre Iele: basmul „Zânele”.194 7.Motivul voluptăţii Ielelor. O poveste cu zâne.196 8.Motivul Ielelor hoaţe de inimi: basmul „ Mogârzea şi fiul său ” 197 9.Motivul luării ochilor de către Iele. Basmul Cu capra roşie.198 10.Motivul buşteanului Ielelor: basmul „Dafin imperatu ”.201 11.Motivul fetelor de împărat transformate în Iele: basmul „Niculina, Făt-Frumos”203 12.Motivul zânelor mofluze. Basmul Făt-Frumoscel rătăcit.206 13.Motivul tainei descântecelor. Basmul Păstorul furat de Iele. 208 14.Motivului spectacolului nocturn cu Iele. Povestire mitologică despre Iele.209 H.Ielele - observaţii finale209 MV. MUMA - PĂD URII219 1.Identitate. Forţă sau sfinţenie. Probă219 2.Canibal sau părinte asumat? Cultul babelor220 3.Pădurea terifiantă, interzisă. Oficianta malefică. Atributul magic. Experienţa bătrâneţii220 a.De ce femeia din pădure înspăimântă?220 b.O posibilă faţetă triplă221 c.Iniţiatoarea silvestră221 4.Muma-Pădurii. Ţintă sau intermediar222 5.Onomastică222 a.Sacralitate sau demonism.222 b.Muma-Pădurii şi posibilele sale corelative: Baba Cloanţa, Baba Iaga.222 c.Alte sinonime româneşti.224 6.Personaj fioros vs. sapienţial225 7.Acţiuni malefice226 8.Afinităţi erotice227 9.Unde şi cum acţionează? Forme de protecţie228 a.Spaţiu specific şi nespecific.228 b.Ademeniri diverse.228 c.Fiinţă predominant silvestră229 e.Sonorităţi specifice şi mod de deplasare232 10.Habitat specific233 a.Casa cu picioare de găină233 b.Domeniul cu locuinţe itinerante233 11.Familie234 a.Naşă a săracilor şi a arborilor234 b.Posibile rude234 12.Personaj metamorfic235 13.Vestimentaţie237 14.înfăţişare fizică238 15.Personaje similare Mumei-Pădurii239 a.Fata-pădurii239 b.Tipuri de babe240 c.Vâlvele243 16.Muma-Pădurii în basme247 a.Motivul Mumei-Pădurii -fata omorâtă şi reînviată: basmul,, Muma-Pădurii”247 b.Motivul Mumei-Pădurii - adjuvantul negativ: basmul „Coman vânătorul ”248 c.Motivul Mumei-Pădurii - puterea descântecelor: basmul „Isprăvile fermecătoarei ”249 d.Motivul Mumei-Pădurii - căutarea sentimentului de fiică: basmul,, Mama-Pădurii ”250 e.Motivul Mumei-Pădurii - lupta dintre viclenie şi ingeniozitate: basmul „ Cu Mama-Pădurii şi cu Samolică ”251 f Motivul Mumei-Pădurii - păcălirea maleficului: basmul Porea cel viteaz ”251 g. Motivul Mumei-Pădurii - torcătoarea canibală: basmul.. Surata din pădure ”252 h.Moth-ul Mumei-Pădurii - câinii legaţi: basmul „Busuioc şi Săninoc ", dar şi basmul „ Cu Petrea Făt-frumos, şteblă de busuioc, născut la miezul nopţii ”253 i.Motivul Mumei-Pădurii - binefăcătoarea păgubită: basmul „ Fata cu piezi rele ”254 j.Motivul Mumei-Pădurii - butea cu putere: basmul „Făt-Frumos din lacrimă256 k.Motivul Mumei-Pădurii - cada cu suflete: "Poveste ţărănească ”260 l.Motivul Mumei-Pădurii - azima tonifiantă: basmul „Băiet sărac”262 m. Motivul Mumei-Pădurii Circe - transformarea victimelor in animale: basmul „ Feciorul moşului ”263 n.Motivul Mumei-Pădurii - iepele babei: basmele „ Cu Ambrozie, fecior de împărat ” şi "Crăncu, vânătorul codrului"264 olMothul Mumei-Pădurii - Vâlvele: basmul „Zâna Zorilor ” 265 p.Motivul Mumei-Pădurii - baba vizionară: basmul „ Cei trei fraţi darnici ”266 17.Muma-Pădurii: o privire rapidăretrospectivă267 a.Clasificare şi emotivitate267 b.Cum este posibil un traseu nou de reflecţie268 c.Auxiliarul268 d.Disputa asupra personajului tutelar269 f.Poziţionările duale ale personajului270 g.Poziţionările polimorfe ale personajului273 h.O posibilă concurentă a Mumei-Pădurii: Vâlva276 iTipuri malefice şi benefice ale Mumei-Pădurii276 j.Precizări suplimentare278 V..ZMEOA1CA281 A.Precizări preliminare281 1.Primul contact281 2.Activul şi pasivul - câteva forme de acţiune281 3.Echilibristica promiscuităţii284 4.Erori strategice şi educative284 5.Activ - pasiv: precizări suplimentare285 6.Probleme incipiente de jurisprudenţă287 7.Urmărirea288 8.Creşterea tensiunii vs. vaccinul relaxant288 B.Basmul-tip specific personajului Zmeoaicei290 1.Motivul Zmeoaicei Zgripsoroaice: basmul „ Ţugulea, fiul unchiaşului şi al mătuşii ”290 2.Motivul Zmeoaicei căpcăun: basmul,, Cu Ţugulea”297 3.Motivul Zmeoaicei detectiv:,, Basmul cu Ţugunea, feciorul mătuşii ”302 C.Variaţiuni orale ale motivului luptei cu familiade zmei311 1.Motivul Zmeoaicei în conflict mascat cu nurorile: basmul „Nicodim viteazul”311 2.Motivul Zmeoaicei cu soţ infidel: ,, Povestea cu Fâscu ”316 3.Motivul Zmeoaicei înşelate de eroul mascat în fiul ei: basmul ,,Ioana Vivoranca”319 D.Confruntarea dintre Zmeoaică şi fata ei323 1.Motivul Zmeoaicei protectoare: basmul „Fata împăratului şi-a Zmăoaicii”323 2.Motivul Zmeoaiceifarmazoane: basmul „PipăruşVoinic” 327 E.Câteva alte ipostaze ale Zmeoaicei334 1.Motivul Zmeoaicei vrăjitoare: ,,Basmul cu Hat-prinţ”334 2.Motivul Zmeoaicei ca mumă a dracilor: basmul ,, Cu Ion Săracu ”343 F.în loc de încheiere347 7.Cuplul conducător al zmeilor347 a.Aspectul rigid al conflictului347 b.Apariţiile şi dialogurile familiale ale Zmeoaicei348 c.Naraţiunea şi publicul348 2.Căutări identitare ale Zmeoaicei349 a.Rolul narativ al Zmeoicei349 b.Zmeoaica şi variabilităţile sale energetice350 3.Desenul tensional al basmului350 CONCLUZII353 A. Basmul - câteva perspective interpretative353 7.Schema narativă353 2.Arta interpretativă353 3.Tematism354 a.Criteriul opozitiv354 kCriteriul asociaţionist354 c.Criteriul sintetic355 dCriteriul restrictiv355 -AMe propuneri de clasificare a basmelor357 m.Teoria funcţiilor narative357 k.Teoria antropologică357 c.Teoria onirică357 dTeoria rirualistă358 e.Teoria poetică355 tPerspectiva religioasă359 g.Metoda deschiderilor semnificative360 k.Metoda lexicografică3 fi] LAspecte modeme sau concurente361 FnU» maleficului înbasme362 /f~t=mmea asupra răului362 m.Răul şi binele3^2 kl'duni asupra răului.Maştera.363 c.Mziuni asupra răului.Ielele365 dliziuni asupra răului.Muma-Pădurii366 e.Viziuni asupra răului.Zmeoaica367 —Componente posibile ale răului feminin în basme367 JL Farmte de rău368 -Acţiunea propriu-zisă a maleficului feminin369 5.Aspecte curative ori preventive37j C~ Fcada malefică372 LFeminism şi misoginism în basme372 —bjaţişare feminină374 Roluri feminine375 L Pw»estitori. Culegători de basm. Audienţă376 1.Povestitorul3-7$ a.Interpretarea povestitorului375 b.Oralitate şi scripturalitate380 c.Date suplimentare3$j 2.Culegătorul3^3 a.Atitudinea faţă de interpretare3$4 b.Raportul oralitate - scripturalitate384 3PubliculJ86 BtBUOGRAFIE3H9.
    ISBN 9786061606368

    1. Literatură română (basmul)

821.135.1.09(043.2)

010 __ $a9786061606368
035 __ $a821ro.09/M77
035 __ $aC.II.38766
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aMaleficul feminin în basmul popular românesc
210 _# $aBucurești $cEditura Universităţii din Bucureşti $d2015
215 __ $a410p.
225 _0 $aTeze de doctorat. Filologie
299 __ $aMaleficul feminin în basmul popular românesc
330 __ $aCUPRINS L CONSIDERA ŢII PRELIMINARE17 A.Tradiţia17 B.Maleficul21 1.Maleficul în temporalitate22 a.Maleficul şi starea prenatală22 b.Maleficul şi naşterea22 c.Maleficul şi copilăria23 d.Maleficul şi tinereţea23 e.Maleficul şi senectutea23 fMaleficul şi moartea24 g.Maleficul şi cealaltă lume24 2.Maleficul în spaţialitate24 3.Posibile categorii ale răului27 C.Feminitatea malefică27 1.Unitate sau multiplu27 2.Problema misoginismului28 3.Problema feminismului29 4.O neprevăzută utilitate a unei liste misogine29 5.Un sine cu ascunzişuri malefice31 6.Expresivitatea feminină depinde de coloratura narativă31 D.Probleme de receptare33 II. MAŞTERA37 A. Maştera şi problematica sa specifică37 1.Monogamie - poligamie37 2.Familia patriarhală38 3.Singurătatea38 4.Factori identitari - factori alteranţi39 5.Răutatea în familie40 6.Necesitatea unui părinte substitut40 7.Mama vitregă - trăsături fixe41 8.Tipuri de pedepse44 9.Mama vitregă - trăsături vtwiabile45 a.Atributele tipologice45 b.Atribute motivaiționale46 c.tribute episodice47 10.Lipsa unei antologii în care maştera săfie titlu-vedetă48 11.Clasificări şi contaminări ale motivului maşterei48 12.Asumarea unei motivaţii estetice49 13.Limitele cercetării49 14.Structurarea motivului maşterei50 B.Maştera şi basmele frumuseţii concurente50 1.Motivul maşterei lipsită de răbdare: „ Basmul cu Naramza a frumoasă ”50 2.Motivul mamei nebune convertite în maşteră: basmul „ Mama cea rea ”55 3.Motivul maşterei plastografe: basmul „Fata cu mâinile tăiate ”58 C.Maştera şi inversarea frumuseţii cu urâţenia61 1.Motivul maşterei exasperate: Basmul cu Stăncuţa şi Măriuţa sau „Cruce, cruciuliţa mea!” 61 2.Motivul maşterei teoreticiene: basmul ,,Dragu mamii şi fata tatii”65 3.Motivul maşterei cardiace: basmul „Fata bună şi fata rea ”68 4.Motivul maşterei arţăgoase: basmul „ Fata moşului cea cu minte ”70 D.Maştera şi progenitura de cenuşă - Cenuşăreasa71 1.Motivul maşterei supralicitante: basmul „ Cu mama vitregă ”71 2.Motivul maşterei cu soluţii radicale: basmul„ Cu nuculiţa ”74 3.Motivul maşterei coşmar: basmul „ Vaca neagră ”78 E.Maştera ca izgonitoare a unui singur copil81 1.Motivul maşterei resort: basmul „Feciorul alungat”81 2.Motivul maşterei ostile Indicului: „Basmul cu Cheleş împărat"82 3.Motivul maşterei imperative: „ Cele şapte capre (basmul cu Niţu) ”85 F.Maştera ca izgonitoare a doi copii86 1.Motivul maşterei torţionare: basmul „ Copiii văduvoiului ”86 2.Motivul premeditării maşterei: basmul „Povestea cu doi copii orfani ”87 3.Motivul dizarmoniei aduse de maşteră: basmul „ Copiii în pustietate ”89 G.Maştera ca izgonitoare a doi copii. Băiatul-cerb93 1.Motivul maşterei cu fierea plesnită: basmul,, Omul care şi-a dus copiii în pădure ”93 2.Motivul maşterei asociate cu pădurea: basmul „ Cerbul de aur” 94 3.Motivul maşterei ca pretext narativ: basmul „Cerbuleţul”96 4.Motivul maşterei pătimaşe: basmul„ Cei doi băieţi părăsiţi ”97 H.Maştera şi anomaliile narative99 1.Motivul maşterei ce are o fată cu trei ochi - basmul„ Roian, boul năzdrăvan ”99 2.Motivul maşterei ucigaşe - basmul„ Cucu, copilul moşului” 102 3.Motivul maşterei ca soacră - basmul „Doi feţi logofeţi cu părul de aur”104 4.Motivul maşterei ce falsifică o sarcină - basmul „Fata de împărat păzitoare... ”107 L Maştera. Concluzii109 1.Tema fixă a maşterei şi motivele fluide109 2.Fiinţă şi fiinţare109 3.Etichetele narative110 4.Un algoritm justiţiabil incomplet110 5.Tehnici intensive111 6.Variaţiuni tematice112 J. Maşteră - schema rolurilor posibile112 1.Etape premergătoare apariţiei maşterei112 2.A doua căsătorie113 3.Conflictul cu copilul / copiii din prima căsătorie113 4.Aventurile copiilor vitregiţi114 5.Aspecte de final114 6.Precizări suplimentare115 a.Alte trăsături fixe ale maşterei115 b.Alte propuneri de basme116 ¡11. IELELE119 A. Câmp semantic şi specializări de sens119 1.Aspecte eufemistice119 2.Ielele ca fiinţe ale vântului. Vântoasele. Irodiţele (Irodiecele) 121 a.Fiinţe care pot călători cu viteza vântului.121 b.Fiinţe trimise de Sfinte sub forma vânturilor.122 c.Fiinţe cu puteri. Conducătoarele văzduhului.123 d.Tornada sau Volbura, fata lui Irod.123 e.Vântoasele, fiinţe care aduc boala, turbarea, răul.124 3. Ielele - un cuvânt tabu.127 a. Substitute cu tentă apăsat malefică128 b. Fiinţe rele sau degenerate în rău128 c.Nume de provenienţă d.Rusaliile, fiicele seducătoare ale lui Rusalim împărat.130 Vile şi Samodive.132 e. Ursitoarele (Ursoaicele)137 f. Reprezentări religioase sau mitice139 g. Epitete flatante, encomiastice142 h. Nume obişnuite sau creaţii lingvistice onomastice143 Portretul colectiv al Ielelor144 a. Număr144 b. Frumuseţe uimitoare145 c. Vestimentaţia146 d. Trăsături spirituale ori fanteziste148 Repere temporale şi spaţiale ale legendelor Ielelor149 1. Timpul149 2. Spaţiul150 Modul de acţiune şi seducţie al Ielelor153 I. Hora demonică153 2. Relaţie distructivă în raport cu natura154 3. Seducţia nefastă154 4. Hora propriu-zisă156 5. Cântecele Ielelor156 6. Ielele păcălite157 Efectele întâlnirii cu Ielele159 1. Fiinţe cu caracter etiologic159 2. Dezumanizarea victimelor162 3. Victima-cerb162 4. Pierderea simţurilor163 5. Gardiene vigilente164 6. Boli grave164 7. Moartea165 Acţiuni propiţiatorii sau remedíale contra Ielelor166 1. Protecţia plantelor166 a. Leuşteanul166 b. Odoleanul167 c. Tătăneasa sau Iarba lui Tatin168 d. Florile de Sânziene168 e.Omagul sau Toaia169 f.Mătrăguna169 g.Usturoiul170 2.Protecţia jocului de Căluşari172 a.Lucrări esenţiale. Primele noţiuni172 b.Etapele obiceiului de Căluşari şi rolul comunităţii174 c.Căluşarii şi rolul lor curativ180 3.Alte tipuri de remedii181 a.Apelul la descântătoare181 b.Apelul la Maica Precestă183 c.Protecţia unor talismane186 dProtecţia inteligenţei şi a ingeniozităţii187 G.Basme cu Iele (zâne)189 1.Motivul Ielelor-victime şi a Ielelor-draci: basmul "Copilul ursit să-l ia vântul”189 2.Motivul Ielelor spăimoase: Povestire mitologică despre Iele.191 3.Motivul cântecului uitat oportun. Povestirea Zânele.192 4.Motivul timpurilor bune de altădată. O povestire cu un stol de Iele.192 5.Motivul Ielelor benefice. Fântâna lui Marian.193 6.Motivul aventurilor conjugale cu una dintre Iele: basmul „Zânele”.194 7.Motivul voluptăţii Ielelor. O poveste cu zâne.196 8.Motivul Ielelor hoaţe de inimi: basmul „ Mogârzea şi fiul său ” 197 9.Motivul luării ochilor de către Iele. Basmul Cu capra roşie.198 10.Motivul buşteanului Ielelor: basmul „Dafin imperatu ”.201 11.Motivul fetelor de împărat transformate în Iele: basmul „Niculina, Făt-Frumos”203 12.Motivul zânelor mofluze. Basmul Făt-Frumoscel rătăcit.206 13.Motivul tainei descântecelor. Basmul Păstorul furat de Iele. 208 14.Motivului spectacolului nocturn cu Iele. Povestire mitologică despre Iele.209 H.Ielele - observaţii finale209 MV. MUMA - PĂD URII219 1.Identitate. Forţă sau sfinţenie. Probă219 2.Canibal sau părinte asumat? Cultul babelor220 3.Pădurea terifiantă, interzisă. Oficianta malefică. Atributul magic. Experienţa bătrâneţii220 a.De ce femeia din pădure înspăimântă?220 b.O posibilă faţetă triplă221 c.Iniţiatoarea silvestră221 4.Muma-Pădurii. Ţintă sau intermediar222 5.Onomastică222 a.Sacralitate sau demonism.222 b.Muma-Pădurii şi posibilele sale corelative: Baba Cloanţa, Baba Iaga.222 c.Alte sinonime româneşti.224 6.Personaj fioros vs. sapienţial225 7.Acţiuni malefice226 8.Afinităţi erotice227 9.Unde şi cum acţionează? Forme de protecţie228 a.Spaţiu specific şi nespecific.228 b.Ademeniri diverse.228 c.Fiinţă predominant silvestră229 e.Sonorităţi specifice şi mod de deplasare232 10.Habitat specific233 a.Casa cu picioare de găină233 b.Domeniul cu locuinţe itinerante233 11.Familie234 a.Naşă a săracilor şi a arborilor234 b.Posibile rude234 12.Personaj metamorfic235 13.Vestimentaţie237 14.înfăţişare fizică238 15.Personaje similare Mumei-Pădurii239 a.Fata-pădurii239 b.Tipuri de babe240 c.Vâlvele243 16.Muma-Pădurii în basme247 a.Motivul Mumei-Pădurii -fata omorâtă şi reînviată: basmul,, Muma-Pădurii”247 b.Motivul Mumei-Pădurii - adjuvantul negativ: basmul „Coman vânătorul ”248 c.Motivul Mumei-Pădurii - puterea descântecelor: basmul „Isprăvile fermecătoarei ”249 d.Motivul Mumei-Pădurii - căutarea sentimentului de fiică: basmul,, Mama-Pădurii ”250 e.Motivul Mumei-Pădurii - lupta dintre viclenie şi ingeniozitate: basmul „ Cu Mama-Pădurii şi cu Samolică ”251 f Motivul Mumei-Pădurii - păcălirea maleficului: basmul Porea cel viteaz ”251 g. Motivul Mumei-Pădurii - torcătoarea canibală: basmul.. Surata din pădure ”252 h.Moth-ul Mumei-Pădurii - câinii legaţi: basmul „Busuioc şi Săninoc ", dar şi basmul „ Cu Petrea Făt-frumos, şteblă de busuioc, născut la miezul nopţii ”253 i.Motivul Mumei-Pădurii - binefăcătoarea păgubită: basmul „ Fata cu piezi rele ”254 j.Motivul Mumei-Pădurii - butea cu putere: basmul „Făt-Frumos din lacrimă256 k.Motivul Mumei-Pădurii - cada cu suflete: "Poveste ţărănească ”260 l.Motivul Mumei-Pădurii - azima tonifiantă: basmul „Băiet sărac”262 m. Motivul Mumei-Pădurii Circe - transformarea victimelor in animale: basmul „ Feciorul moşului ”263 n.Motivul Mumei-Pădurii - iepele babei: basmele „ Cu Ambrozie, fecior de împărat ” şi "Crăncu, vânătorul codrului"264 olMothul Mumei-Pădurii - Vâlvele: basmul „Zâna Zorilor ” 265 p.Motivul Mumei-Pădurii - baba vizionară: basmul „ Cei trei fraţi darnici ”266 17.Muma-Pădurii: o privire rapidăretrospectivă267 a.Clasificare şi emotivitate267 b.Cum este posibil un traseu nou de reflecţie268 c.Auxiliarul268 d.Disputa asupra personajului tutelar269 f.Poziţionările duale ale personajului270 g.Poziţionările polimorfe ale personajului273 h.O posibilă concurentă a Mumei-Pădurii: Vâlva276 iTipuri malefice şi benefice ale Mumei-Pădurii276 j.Precizări suplimentare278 V..ZMEOA1CA281 A.Precizări preliminare281 1.Primul contact281 2.Activul şi pasivul - câteva forme de acţiune281 3.Echilibristica promiscuităţii284 4.Erori strategice şi educative284 5.Activ - pasiv: precizări suplimentare285 6.Probleme incipiente de jurisprudenţă287 7.Urmărirea288 8.Creşterea tensiunii vs. vaccinul relaxant288 B.Basmul-tip specific personajului Zmeoaicei290 1.Motivul Zmeoaicei Zgripsoroaice: basmul „ Ţugulea, fiul unchiaşului şi al mătuşii ”290 2.Motivul Zmeoaicei căpcăun: basmul,, Cu Ţugulea”297 3.Motivul Zmeoaicei detectiv:,, Basmul cu Ţugunea, feciorul mătuşii ”302 C.Variaţiuni orale ale motivului luptei cu familiade zmei311 1.Motivul Zmeoaicei în conflict mascat cu nurorile: basmul „Nicodim viteazul”311 2.Motivul Zmeoaicei cu soţ infidel: ,, Povestea cu Fâscu ”316 3.Motivul Zmeoaicei înşelate de eroul mascat în fiul ei: basmul ,,Ioana Vivoranca”319 D.Confruntarea dintre Zmeoaică şi fata ei323 1.Motivul Zmeoaicei protectoare: basmul „Fata împăratului şi-a Zmăoaicii”323 2.Motivul Zmeoaiceifarmazoane: basmul „PipăruşVoinic” 327 E.Câteva alte ipostaze ale Zmeoaicei334 1.Motivul Zmeoaicei vrăjitoare: ,,Basmul cu Hat-prinţ”334 2.Motivul Zmeoaicei ca mumă a dracilor: basmul ,, Cu Ion Săracu ”343 F.în loc de încheiere347 7.Cuplul conducător al zmeilor347 a.Aspectul rigid al conflictului347 b.Apariţiile şi dialogurile familiale ale Zmeoaicei348 c.Naraţiunea şi publicul348 2.Căutări identitare ale Zmeoaicei349 a.Rolul narativ al Zmeoicei349 b.Zmeoaica şi variabilităţile sale energetice350 3.Desenul tensional al basmului350 CONCLUZII353 A. Basmul - câteva perspective interpretative353 7.Schema narativă353 2.Arta interpretativă353 3.Tematism354 a.Criteriul opozitiv354 kCriteriul asociaţionist354 c.Criteriul sintetic355 dCriteriul restrictiv355 -AMe propuneri de clasificare a basmelor357 m.Teoria funcţiilor narative357 k.Teoria antropologică357 c.Teoria onirică357 dTeoria rirualistă358 e.Teoria poetică355 tPerspectiva religioasă359 g.Metoda deschiderilor semnificative360 k.Metoda lexicografică3 fi] LAspecte modeme sau concurente361 FnU» maleficului înbasme362 /f~t=mmea asupra răului362 m.Răul şi binele3^2 kl'duni asupra răului.Maştera.363 c.Mziuni asupra răului.Ielele365 dliziuni asupra răului.Muma-Pădurii366 e.Viziuni asupra răului.Zmeoaica367 —Componente posibile ale răului feminin în basme367 JL Farmte de rău368 -Acţiunea propriu-zisă a maleficului feminin369 5.Aspecte curative ori preventive37j C~ Fcada malefică372 LFeminism şi misoginism în basme372 —bjaţişare feminină374 Roluri feminine375 L Pw»estitori. Culegători de basm. Audienţă376 1.Povestitorul3-7$ a.Interpretarea povestitorului375 b.Oralitate şi scripturalitate380 c.Date suplimentare3$j 2.Culegătorul3^3 a.Atitudinea faţă de interpretare3$4 b.Raportul oralitate - scripturalitate384 3PubliculJ86 BtBUOGRAFIE3H9
606 _0 $aLiteratură română (basmul)
675 __ $a821.135.1.09(043.2)
686 __ $a821ro.09
700 _0 $aMIREA, NADIA-GABRIELA
975 _0 $a821.135.1.09
975 _0 $a(043.2)
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 530578 / 530578 F2 Împrumut Da 821ro.09
2. 530577 / 530577 F1 Împrumut Da 821ro.09
3. 530576 / 530576 A Împrumut Da 821ro.09
4. 530575 / 530575 A Împrumut Da 821ro.09
5. 530574 / 530574 A Împrumut Da 821ro.09
6. 530573 / 530573 L Împrumut la sala de lectură Da 821ro.09
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 3
F1 Împrumut 1
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 6

Lăsați un comentariu