Autor | BÂRSĂNESCU, ŞTEFAN chat |
Editura | Editura Academiei Republicii Socialiste România chat |
Loc publicare | Bucureşti |
An | 1971 |
Subiect | Alexandru cel Bun (domn al Moldovei) chat |
Putna (şcoala manăstirii) chat | |
Neagoe Basarab (Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie) chat | |
Domnitori români chat | |
Istorie chat | |
România (cultură şi civilizaţie) chat | |
România chat | |
Note | Indice. Rezumat în limbile franceză şi engleză |
Bibliogr. p. 271-277 |
Titlu | |
Titlu | Pagini nescrise din istoria culturii româneşti : sec. X-XVI |
Titlu procesat (cu articole nehot. postfixate) | |
Titlu | 2946 |
Indici CZU | |
Indice de bază CZU | 37 |
(498) | |
"09/15" | |
008 | |
94 | |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Pagini nescrise din istoria culturii româneşti |
Alte informaţii la titlu | sec. X-XVI |
Prima menţ. de resp. | Ștefan Bârsănescu |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Nume de persoană / resp. intelectuală primară | |
Autor principal | BÂRSĂNESCU, ŞTEFAN |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 37/B34 |
C.III.1139 | |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 37(498)"09/15" |
008(498)"09/15" | |
94(498)"09/15" | |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 37 |
Vedetă de subiect ca subiect | |
[nedefinit] | 146-154 |
Subiect | Alexandru cel Bun (domn al Moldovei) |
[nedefinit] | 235-244 |
Subiect | Putna (şcoala manăstirii) |
[nedefinit] | 189-194 |
Subiect | Neagoe Basarab (Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie) |
[nedefinit] | 146-154 |
Subiect | Domnitori români |
Istorie | |
România (cultură şi civilizaţie) | |
România | |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | Romania |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Bucureşti |
Editura | Editura Academiei Republicii Socialiste România |
Data publicării | 1971 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 304 p. |
Notă generală | |
Textul notei | Indice. Rezumat în limbile franceză şi engleză |
Bibliogr. p. 271-277 | |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | Cuprins Prefaţă / 5 Introducere / 9 PARTEA. I Din istoria culturii şi a instituţiilor instructiv-educative româneşti din epoca străromână şi a feudalismului timpuriu (sec. X - 1350) 1. Noi contribuţii cu privire la numele poporului român / 21 2. Problema limbii de cultură românească feudală / 24 3. Mănăstirea cu „călugări greci” de la Cenad - o instituţie de cultură veche românească / 28 4. Învăţămintul oral prin predică, cel dintâi sistem de învăţământ de durată la români / 32; Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 32; Anexă: document din 1234 / 35 5. Şcoala de la Cenad (Morissena), prima şcoală de pe pămlntul patriei noastre. Semnificaţia ei cultural-pedagogică / 33 6. Leagănul de adormit copiii. Un vechi indiciu al grijii pentru copii la români / 44 7. Cele dintâi opere ale antichităţii clasice latine pe pământul patriei noastre. Semnificaţia lor cultural-pedagogică / 46 8. Episcopatele catolice din ţările române şi şcolile lor. O ipoteză discutabilă / 49 9. Cea dintâi formulare de idei pedagogice pentru educaţia poporului român. Semnificaţia ei culturală / 52; Anexe: document din 1337-1338 / 55 - document din 1359 (6867) mai / 55 10. Românii şi popoarele vecine sub raportul dezvoltării culturii şi al instituţiilor instructiv-educative (sec. X - 1350). Privire comparativă / 58 Concluzii / 61 PARTEA A II-A. Din istoria culturii şi a instituţiilor instructiv-educative din ţările române în epoca feudalismului dezvoltat. Faza întemeierii şi organizării statelor române - 1350 - 1488 1. Cultura românească (privire generală) / 65 2. Elemente de cultură teologică. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 69 3. Elemente de cultură filozofică. Un text filozofic din 1388 la români. Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 74 4. Spiritul românesc şi cultura creştino-română-primitivă. Consideraţii de filozofie a culturii / 77 5. Conştiinţa latinităţii la români / 80 6. Elemente de cultură folclorică. Un proverb din 1387 la români. Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 84 7. Elemente de cultură matematică: texte din epocă cu conţinut matematic. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 87; Anexă: document din 1433 aprilie 9 conţinind mărturii de calcule matematice / 91 8. Elemente de cultură pedagogică patristică în ţările române în secolul al XV-lea. Semnificaţia filozofică-pedagogică a gîndirii lui Ion Hrisostom / 93 9. Elemente de cultură şcolară: texte cu fond cultural caracteristic. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 96 10. Pregătirea cadrelor ecleziastice în ţările române în secolele al XlV-lea şi al XV-lea. Semnificaţia ei filozofică-culturală / 102 11. Unele elemente de educaţie şi pedagogie cavalerească la români / 105; Anexă: document din 1372 / 109 12. Educaţia meseriaşilor în ţările române. Semnificaţia ei pedagogico-practică / 112 13. Ştiinţa de carte în ţările române în timpuri vechi la fiii de domni şi de boieri / 115; Anexă: document din 1234 / 119 14. Pregătirea de „anagnosti” (citeţi), prima formă de învăţămint de carte la români/ 124 15. Şcolile mănăstireşti. Contribuţia lor la dezvoltarea învăţămîntului din ţările române / 128; Anexă: document din 1369 (6878) septembrie / 134 16. Învăţămintul de gramatici din ţările române de la finele secolului al XIV-lea şi din secolul al XV-lea / 138 17. Învăţămintul de carte în familie. O ipoteză plauzibilă / 144 18. Academia domnească a lui Alexandru cel Bun - legendă sau realitate? / 146; Anexă: document din 1407 / 155 19. Tineri români la studii peste hotare în secolele al XIV-lea şi al XV-lea. Semnificaţia filozofică a unor astfel de studii / 157 20. Cultura şi instituţiile instructiv-educative din secolele al XlV-lea şi al XV-lea din ţările vecine / 162 Concluzii şi aprecieri critice / 167 PARTEA A III-A. Teorii sau doctrine despre cultura şi instituţiile instructiv-educative din ţările române în perioac» feudalismului dezvoltat (1488 -1561) 1. Natura culturii româneşti din secolul al XVI-lea şi semnificaţia ei filozofică / 173 2. Doctrina hesihastică. Contactul cu filozofia stoică şi cinică. Semnificaţia sa filozofică-pedagogică / 178 3. Contactul spiritual al românilor cu marii filozofi greci. Semnificaţia lui cultural-filozofică /182 4. Cultura filozofică-pedagogică. Lecţia de patriotism din „Învăţăturile lui Neagoe-Vodă Basarab” / 189; Anexă / 193 5. O teorie semnificativă despre primatul raţiunii la români. Notaţie pe marginea Învăţăturilor lui Neagoe-Vodă Basarab către fiul său Teodosie / 195; Anexă: document din 1388 februarie 10 / 199 6. Un început de formulare a unei teorii de politică a culturii în sec. al XVI-lea la români. Contribuţii pe marginea unei scrisori a lui Alexandru Lăpuşneanu / 200 7. Încercare de caracterizare a individualităţii poporului român în sec. al XVI-lea. Observaţii pe marginea unor date din I. Sommer / 203 8. Grigore de Nazians şi unele teorii de pedagogie din opera lui valorificate în secolul al XVI-lea în ţările române. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 207 9. Istoria şi o concepţie despre istorie în trecutul culturii româneşti. Cu prilejul examinării cronicilor lui Macarie, Eftimie şi Azarie din secolul al XVI-lea / 209 10. Un important eveniment cultural-pedagogic : cea dinţii metodică folosită în şcoala românească / 212 11. Ce înseamnă „magister în diversis artibus”? Cu prilejul unor importante descoperiri arheologice recente la Suceava / 214 12. Poetul Ovidiu evocat de un profesor al Şcolii latine din Cotnari în anul 1563. Consideraţii pe marginea Elegiei a XI-a a lui I. Sommer / 219 13. Educaţia fizico-militară în secolul al XVI-lea în ţările române. Consideraţii pe marginea „Elegiei XI” a lui I. Sommer / 224; Anexă: 226 14. Învăţămîntul şi educaţia tinerilor pentru meşteşuguri în secolul al XVI-lea în ţările române / 228 15. Şcoala dascălului sau şcoala de slavonie - şcoală de bază în secolul al XVI-lea în ţările române. Semnificaţia ei cultural-pedagogică / 232 16. Şcoala de la mănăstirea Putna / 235 17. Educaţia şi învăţămîntul de curte în secolul al XVI-lea în ţările române. Câteva date cu semnificaţie filozofică-culturală/ 245 18. Învăţămîntul şi educaţia muzicală în ţările române în secolul al XVI-lea. Contribuţii la cunoaşterea lor / 249 19. Învăţămîntul fiilor de boieri în mănăstiri. O importantă informaţie de la începutul secolului al XVII-lea, care se referă la lucruri mai vechi / 254 20. Colegiul din Hîrlău / 257 21. Românii, cultura şi instituţiile instructiv-educative în ţările vecine / 260 Concluzii / 263 Concluzii generale / 265 Bibliografie / 271 Indice de nume / 279 Resume / 285 Abstract / 293 |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 577848 / 577848 | K | Împrumut la sala de lectură | Da | 37 | |
2. | 89314 / 89314 | L | Împrumut la sala de lectură | Da | 37 |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
K | Împrumut la sala de lectură | 1 |
|
L | Împrumut la sala de lectură | 1 |
|