Pagini nescrise din istoria culturii româneşti : sec. X-XVI

Autor chat
Editura Editura Academiei Republicii Socialiste România chat
Loc publicare Bucureşti
An 1971
Subiect Alexandru cel Bun (domn al Moldovei) chat
Putna (şcoala manăstirii) chat
Neagoe Basarab (Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie) chat
Domnitori români chat
Istorie chat
România (cultură şi civilizaţie) chat
România chat
Note Indice. Rezumat în limbile franceză şi engleză
Bibliogr. p. 271-277

37/B34; C.III.1139

BÂRSĂNESCU, ŞTEFAN
    Pagini nescrise din istoria culturii româneşti : sec. X-XVI / Ștefan Bârsănescu.- Bucureşti : Editura Academiei Republicii Socialiste România , 1971.
    304 p..    
    Indice. Rezumat în limbile franceză şi engleză
    Bibliogr. p. 271-277
    Cuprins Prefaţă / 5 Introducere / 9 PARTEA. I Din istoria culturii şi a instituţiilor instructiv-educative româneşti din epoca străromână şi a feudalismului timpuriu (sec. X - 1350) 1. Noi contribuţii cu privire la numele poporului român / 21 2. Problema limbii de cultură românească feudală / 24 3. Mănăstirea cu „călugări greci” de la Cenad - o instituţie de cultură veche românească / 28 4. Învăţămintul oral prin predică, cel dintâi sistem de învăţământ de durată la români / 32; Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 32; Anexă: document din 1234 / 35 5. Şcoala de la Cenad (Morissena), prima şcoală de pe pămlntul patriei noastre. Semnificaţia ei cultural-pedagogică / 33 6. Leagănul de adormit copiii. Un vechi indiciu al grijii pentru copii la români / 44 7. Cele dintâi opere ale antichităţii clasice latine pe pământul patriei noastre. Semnificaţia lor cultural-pedagogică / 46 8. Episcopatele catolice din ţările române şi şcolile lor. O ipoteză discutabilă / 49 9. Cea dintâi formulare de idei pedagogice pentru educaţia poporului român. Semnificaţia ei culturală / 52; Anexe: document din 1337-1338 / 55 - document din 1359 (6867) mai / 55 10. Românii şi popoarele vecine sub raportul dezvoltării culturii şi al instituţiilor instructiv-educative (sec. X - 1350). Privire comparativă / 58 Concluzii / 61 PARTEA A II-A. Din istoria culturii şi a instituţiilor instructiv-educative din ţările române în epoca feudalismului dezvoltat. Faza întemeierii şi organizării statelor române - 1350 - 1488 1. Cultura românească (privire generală) / 65 2. Elemente de cultură teologică. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 69 3. Elemente de cultură filozofică. Un text filozofic din 1388 la români. Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 74 4. Spiritul românesc şi cultura creştino-română-primitivă. Consideraţii de filozofie a culturii / 77 5. Conştiinţa latinităţii la români / 80 6. Elemente de cultură folclorică. Un proverb din 1387 la români. Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 84 7. Elemente de cultură matematică: texte din epocă cu conţinut matematic. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 87; Anexă: document din 1433 aprilie 9 conţinind mărturii de calcule matematice / 91 8. Elemente de cultură pedagogică patristică în ţările române în secolul al XV-lea. Semnificaţia filozofică-pedagogică a gîndirii lui Ion Hrisostom / 93 9. Elemente de cultură şcolară: texte cu fond cultural caracteristic. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 96 10. Pregătirea cadrelor ecleziastice în ţările române în secolele al XlV-lea şi al XV-lea. Semnificaţia ei filozofică-culturală / 102 11. Unele elemente de educaţie şi pedagogie cavalerească la români / 105; Anexă: document din 1372 / 109 12. Educaţia meseriaşilor în ţările române. Semnificaţia ei pedagogico-practică / 112 13. Ştiinţa de carte în ţările române în timpuri vechi la fiii de domni şi de boieri / 115; Anexă: document din 1234 / 119 14. Pregătirea de „anagnosti” (citeţi), prima formă de învăţămint de carte la români/ 124 15. Şcolile mănăstireşti. Contribuţia lor la dezvoltarea învăţămîntului din ţările române / 128; Anexă: document din 1369 (6878) septembrie / 134 16. Învăţămintul de gramatici din ţările române de la finele secolului al XIV-lea şi din secolul al XV-lea / 138 17. Învăţămintul de carte în familie. O ipoteză plauzibilă / 144 18. Academia domnească a lui Alexandru cel Bun - legendă sau realitate? / 146; Anexă: document din 1407 / 155 19. Tineri români la studii peste hotare în secolele al XIV-lea şi al XV-lea. Semnificaţia filozofică a unor astfel de studii / 157 20. Cultura şi instituţiile instructiv-educative din secolele al XlV-lea şi al XV-lea din ţările vecine / 162 Concluzii şi aprecieri critice / 167 PARTEA A III-A. Teorii sau doctrine despre cultura şi instituţiile instructiv-educative din ţările române în perioac» feudalismului dezvoltat (1488 -1561) 1. Natura culturii româneşti din secolul al XVI-lea şi semnificaţia ei filozofică / 173 2. Doctrina hesihastică. Contactul cu filozofia stoică şi cinică. Semnificaţia sa filozofică-pedagogică / 178 3. Contactul spiritual al românilor cu marii filozofi greci. Semnificaţia lui cultural-filozofică /182 4. Cultura filozofică-pedagogică. Lecţia de patriotism din „Învăţăturile lui Neagoe-Vodă Basarab” / 189; Anexă / 193 5. O teorie semnificativă despre primatul raţiunii la români. Notaţie pe marginea Învăţăturilor lui Neagoe-Vodă Basarab către fiul său Teodosie / 195; Anexă: document din 1388 februarie 10 / 199 6. Un început de formulare a unei teorii de politică a culturii în sec. al XVI-lea la români. Contribuţii pe marginea unei scrisori a lui Alexandru Lăpuşneanu / 200 7. Încercare de caracterizare a individualităţii poporului român în sec. al XVI-lea. Observaţii pe marginea unor date din I. Sommer / 203 8. Grigore de Nazians şi unele teorii de pedagogie din opera lui valorificate în secolul al XVI-lea în ţările române. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 207 9. Istoria şi o concepţie despre istorie în trecutul culturii româneşti. Cu prilejul examinării cronicilor lui Macarie, Eftimie şi Azarie din secolul al XVI-lea / 209 10. Un important eveniment cultural-pedagogic : cea dinţii metodică folosită în şcoala românească / 212 11. Ce înseamnă „magister în diversis artibus”? Cu prilejul unor importante descoperiri arheologice recente la Suceava / 214 12. Poetul Ovidiu evocat de un profesor al Şcolii latine din Cotnari în anul 1563. Consideraţii pe marginea Elegiei a XI-a a lui I. Sommer / 219 13. Educaţia fizico-militară în secolul al XVI-lea în ţările române. Consideraţii pe marginea „Elegiei XI” a lui I. Sommer / 224; Anexă: 226 14. Învăţămîntul şi educaţia tinerilor pentru meşteşuguri în secolul al XVI-lea în ţările române / 228 15. Şcoala dascălului sau şcoala de slavonie - şcoală de bază în secolul al XVI-lea în ţările române. Semnificaţia ei cultural-pedagogică / 232 16. Şcoala de la mănăstirea Putna / 235 17. Educaţia şi învăţămîntul de curte în secolul al XVI-lea în ţările române. Câteva date cu semnificaţie filozofică-culturală/ 245 18. Învăţămîntul şi educaţia muzicală în ţările române în secolul al XVI-lea. Contribuţii la cunoaşterea lor / 249 19. Învăţămîntul fiilor de boieri în mănăstiri. O importantă informaţie de la începutul secolului al XVII-lea, care se referă la lucruri mai vechi / 254 20. Colegiul din Hîrlău / 257 21. Românii, cultura şi instituţiile instructiv-educative în ţările vecine / 260 Concluzii / 263 Concluzii generale / 265 Bibliografie / 271 Indice de nume / 279 Resume / 285 Abstract / 293.

    1. Alexandru cel Bun (domn al Moldovei)
    2. Putna (şcoala manăstirii)
    3. Neagoe Basarab (Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie)
    4. Domnitori români
    5. Istorie
    6. România (cultură şi civilizaţie)
    7. România

37(498)"09/15"
008(498)"09/15"
94(498)"09/15"


299 __ $aPagini nescrise din istoria culturii româneşti : sec. X-XVI
920 __ $a2946
975 __ $a37 $a(498) $a"09/15" $a008 $a94
200 __ $aPagini nescrise din istoria culturii româneşti $esec. X-XVI $fȘtefan Bârsănescu $bCarte tipărită
700 __ $aBÂRSĂNESCU, ŞTEFAN
035 __ $a37/B34
035 __ $aC.III.1139
675 __ $a37(498)"09/15"
675 __ $a008(498)"09/15"
675 __ $a94(498)"09/15"
686 __ $a37
606 __ $b146-154 $aAlexandru cel Bun (domn al Moldovei)
606 __ $b235-244 $aPutna (şcoala manăstirii)
606 __ $b189-194 $aNeagoe Basarab (Învăţăturile lui Neagoe Basarab către fiul său Theodosie)
606 __ $b146-154 $aDomnitori români
606 __ $aIstorie
606 __ $aRomânia (cultură şi civilizaţie)
606 __ $aRomânia
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aBucureşti $cEditura Academiei Republicii Socialiste România $d1971
215 __ $a304 p.
300 __ $aIndice. Rezumat în limbile franceză şi engleză
300 __ $aBibliogr. p. 271-277
330 __ $aCuprins Prefaţă / 5 Introducere / 9 PARTEA. I Din istoria culturii şi a instituţiilor instructiv-educative româneşti din epoca străromână şi a feudalismului timpuriu (sec. X - 1350) 1. Noi contribuţii cu privire la numele poporului român / 21 2. Problema limbii de cultură românească feudală / 24 3. Mănăstirea cu „călugări greci” de la Cenad - o instituţie de cultură veche românească / 28 4. Învăţămintul oral prin predică, cel dintâi sistem de învăţământ de durată la români / 32; Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 32; Anexă: document din 1234 / 35 5. Şcoala de la Cenad (Morissena), prima şcoală de pe pămlntul patriei noastre. Semnificaţia ei cultural-pedagogică / 33 6. Leagănul de adormit copiii. Un vechi indiciu al grijii pentru copii la români / 44 7. Cele dintâi opere ale antichităţii clasice latine pe pământul patriei noastre. Semnificaţia lor cultural-pedagogică / 46 8. Episcopatele catolice din ţările române şi şcolile lor. O ipoteză discutabilă / 49 9. Cea dintâi formulare de idei pedagogice pentru educaţia poporului român. Semnificaţia ei culturală / 52; Anexe: document din 1337-1338 / 55 - document din 1359 (6867) mai / 55 10. Românii şi popoarele vecine sub raportul dezvoltării culturii şi al instituţiilor instructiv-educative (sec. X - 1350). Privire comparativă / 58 Concluzii / 61 PARTEA A II-A. Din istoria culturii şi a instituţiilor instructiv-educative din ţările române în epoca feudalismului dezvoltat. Faza întemeierii şi organizării statelor române - 1350 - 1488 1. Cultura românească (privire generală) / 65 2. Elemente de cultură teologică. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 69 3. Elemente de cultură filozofică. Un text filozofic din 1388 la români. Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 74 4. Spiritul românesc şi cultura creştino-română-primitivă. Consideraţii de filozofie a culturii / 77 5. Conştiinţa latinităţii la români / 80 6. Elemente de cultură folclorică. Un proverb din 1387 la români. Semnificaţia lui filozofică-pedagogică / 84 7. Elemente de cultură matematică: texte din epocă cu conţinut matematic. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 87; Anexă: document din 1433 aprilie 9 conţinind mărturii de calcule matematice / 91 8. Elemente de cultură pedagogică patristică în ţările române în secolul al XV-lea. Semnificaţia filozofică-pedagogică a gîndirii lui Ion Hrisostom / 93 9. Elemente de cultură şcolară: texte cu fond cultural caracteristic. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 96 10. Pregătirea cadrelor ecleziastice în ţările române în secolele al XlV-lea şi al XV-lea. Semnificaţia ei filozofică-culturală / 102 11. Unele elemente de educaţie şi pedagogie cavalerească la români / 105; Anexă: document din 1372 / 109 12. Educaţia meseriaşilor în ţările române. Semnificaţia ei pedagogico-practică / 112 13. Ştiinţa de carte în ţările române în timpuri vechi la fiii de domni şi de boieri / 115; Anexă: document din 1234 / 119 14. Pregătirea de „anagnosti” (citeţi), prima formă de învăţămint de carte la români/ 124 15. Şcolile mănăstireşti. Contribuţia lor la dezvoltarea învăţămîntului din ţările române / 128; Anexă: document din 1369 (6878) septembrie / 134 16. Învăţămintul de gramatici din ţările române de la finele secolului al XIV-lea şi din secolul al XV-lea / 138 17. Învăţămintul de carte în familie. O ipoteză plauzibilă / 144 18. Academia domnească a lui Alexandru cel Bun - legendă sau realitate? / 146; Anexă: document din 1407 / 155 19. Tineri români la studii peste hotare în secolele al XIV-lea şi al XV-lea. Semnificaţia filozofică a unor astfel de studii / 157 20. Cultura şi instituţiile instructiv-educative din secolele al XlV-lea şi al XV-lea din ţările vecine / 162 Concluzii şi aprecieri critice / 167 PARTEA A III-A. Teorii sau doctrine despre cultura şi instituţiile instructiv-educative din ţările române în perioac» feudalismului dezvoltat (1488 -1561) 1. Natura culturii româneşti din secolul al XVI-lea şi semnificaţia ei filozofică / 173 2. Doctrina hesihastică. Contactul cu filozofia stoică şi cinică. Semnificaţia sa filozofică-pedagogică / 178 3. Contactul spiritual al românilor cu marii filozofi greci. Semnificaţia lui cultural-filozofică /182 4. Cultura filozofică-pedagogică. Lecţia de patriotism din „Învăţăturile lui Neagoe-Vodă Basarab” / 189; Anexă / 193 5. O teorie semnificativă despre primatul raţiunii la români. Notaţie pe marginea Învăţăturilor lui Neagoe-Vodă Basarab către fiul său Teodosie / 195; Anexă: document din 1388 februarie 10 / 199 6. Un început de formulare a unei teorii de politică a culturii în sec. al XVI-lea la români. Contribuţii pe marginea unei scrisori a lui Alexandru Lăpuşneanu / 200 7. Încercare de caracterizare a individualităţii poporului român în sec. al XVI-lea. Observaţii pe marginea unor date din I. Sommer / 203 8. Grigore de Nazians şi unele teorii de pedagogie din opera lui valorificate în secolul al XVI-lea în ţările române. Semnificaţia lor filozofică-pedagogică / 207 9. Istoria şi o concepţie despre istorie în trecutul culturii româneşti. Cu prilejul examinării cronicilor lui Macarie, Eftimie şi Azarie din secolul al XVI-lea / 209 10. Un important eveniment cultural-pedagogic : cea dinţii metodică folosită în şcoala românească / 212 11. Ce înseamnă „magister în diversis artibus”? Cu prilejul unor importante descoperiri arheologice recente la Suceava / 214 12. Poetul Ovidiu evocat de un profesor al Şcolii latine din Cotnari în anul 1563. Consideraţii pe marginea Elegiei a XI-a a lui I. Sommer / 219 13. Educaţia fizico-militară în secolul al XVI-lea în ţările române. Consideraţii pe marginea „Elegiei XI” a lui I. Sommer / 224; Anexă: 226 14. Învăţămîntul şi educaţia tinerilor pentru meşteşuguri în secolul al XVI-lea în ţările române / 228 15. Şcoala dascălului sau şcoala de slavonie - şcoală de bază în secolul al XVI-lea în ţările române. Semnificaţia ei cultural-pedagogică / 232 16. Şcoala de la mănăstirea Putna / 235 17. Educaţia şi învăţămîntul de curte în secolul al XVI-lea în ţările române. Câteva date cu semnificaţie filozofică-culturală/ 245 18. Învăţămîntul şi educaţia muzicală în ţările române în secolul al XVI-lea. Contribuţii la cunoaşterea lor / 249 19. Învăţămîntul fiilor de boieri în mănăstiri. O importantă informaţie de la începutul secolului al XVII-lea, care se referă la lucruri mai vechi / 254 20. Colegiul din Hîrlău / 257 21. Românii, cultura şi instituţiile instructiv-educative în ţările vecine / 260 Concluzii / 263 Concluzii generale / 265 Bibliografie / 271 Indice de nume / 279 Resume / 285 Abstract / 293
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 577848 / 577848 K Împrumut la sala de lectură Da 37
2. 89314 / 89314 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
K Împrumut la sala de lectură 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 2

Lăsați un comentariu