Pedagogia învățământului primar și preșcolar Vol. 2

Editura Polirom chat
Loc publicare Iași
An 2019
Subiect Pedagogie şcolară chat
Pedagogie preşcolară chat
ISBN 9789734678785
Note Bibliogr. la sfărșit de capitol

37/P48; C.III.12346

    Pedagogia învățământului primar și preșcolar / Anca Petrescu, Elena Rafailă, Adina Pescaru,... ; Ion-Ovidiu Pânișoară, Marin Manolescu (coordonatori).- Iași : Polirom , 2019.
    686 p. : tab., scheme.- (Profesorul de succes).    
    Bibliogr. la sfărșit de capitol
    Prezentarea autorilor 15 Partea a IlI-a Profesor-şcoală-societate Capitolul 28. Alternative educaţionale(Anca Petrescu, Elena Rafailă)25 28.1.Şcoli „noi”... după 150 de ani25 28.2.Pedagogia Montessori26 28.3.Pedagogia Freinet30 28.3.1.Viaţa şi activitatea lui Celestin Freinet30 28.3.2.Arhitectura pedagogică a lui Freinet31 28.3.3.Principiile pedagogiei Freinet33 28.3.4.Tehnicile Freinet35 28.3.5.Instrumentele pedagogiei Freinet37 28.4Planul Jena. Fundamentele teoriei lui Peter Petersen38 28.4.1.Specificul alternativei „Planul Jena”38 28.4.2.Alternativa „Planul Jena” în grădiniţă39 28.5.Alternativa educaţională Waldorf41 28.5.1.Fundamentele alternativei Waldorf41 28.5.2.Principiile pedagogice ale alternativei Waldorf 42 28.5.3.Specificul alternativei Waldorf42 28.6.Alternativa Reggio Emilia44 28.7.Step by Step48 Teme de reflecţie52 Bibliografie52 Capitolul 29. Şcoala în spaţiul social. Teorii, modalităţi de relaţionare şi transformări contemporane(AdinaPescaru)54 29.1.Şcoala şi societatea: o lume în simbioză54 29.2.Teorii ce vizează implicarea părinţilor în educaţie56 29.2.1.Avantaje ale comunicării61 29.2.2.Părinţii61 29.2.3.Părinţii şi profesorii împreună62 29.2.4.Profesorii62 29.2.5.Ce este un centru familial?63 29.2.6.Care sunt avantajele unui centru familial?64 29.2.7.Puncte-cheie pentru un centru familial de succes64 29.2.7.1.Evaluarea nevoilor părinţilor65 29.2.7.2.Identificarea resurselor65 29.2.7.3.Recrutarea participanţilor65 29.2.1 A. Furnizarea serviciilor de susţinere66 29.2.7.5. Evaluarea succesului66 29.3.Modalităţi de relaţionare a şcolii cu comunitatea67 29.4.Cum afectează schimbările familiale relaţiile şcolii cu societatea68 Teme de reflecţie74 Bibliografie74 Capitolul 30. Consilierea şi asistenţa psihopedagogică în şcoală (ComeliuCiprian Ilade)75 30.1.Definirea conceptelor de asistenţă şi consiliere psihopedagogică75 30.2.Obiective şi caracteristici ale consilierii psihopedagogice77 30.3.Strategii şi etape în procesul de consiliere 79 30.3.1.Strategii de identificare a atitudinilor şi sentimentelor negative81 30.3.1.1.Clarificarea şi reflectarea sentimentelor clientului81 30.3.1.2.Modelarea sentimentelor de către consilier81 30.3.1.3.Strategia cercurilor concentrice81 30.3.1.4.Confruntarea şi întâlnirea sentimentelor82 30.3.1.5.Căutarea gândurilor ascunse sau neexprimate82 30.3.1.6.Confruntarea clientului cu imaginea de sine82 30.3.2.Strategii de schimbare a atitudinilor şi sentimentelor83 30.3.2.1.Aproximarea succesivă a sentimentelor83 30.3.2.2.Tehnici de stopare a gândirii83 30.3.2.3.Strategia de identificare a rolului83 30.3.3.Strategii de identificare a comportamentelor indezirabile84 30.3.3.1.Vizualizarea rolului 84 30.3.3.2.Descrierea şi inventarierea comportamentului84 30.3.3.3.Strategia dialogării şi inversării rolurilor85 30.3.4.Strategii de schimbare a comportamentelor indezirabile85 30.3.4.1.Aproximarea succesivă a comportamentului85 30.3.4.2.Strategiile operante de întărire85 30.3.4.3.Strategia modelării indirecte86 30.3.4.4.Strategia antrenamentului asertiv86 30.4.Consilierea copiilor cu CES86 30.5.Consilierea copiilor supradotaţi88 30.6.Consilierea familiei 91 Teme de reflecţie şi exerciţii,92 Bibliografie93 Capitolul 31. Personalitatea cadrului didactic (Flavia Mălureanu)94 31.1.Profesionalizarea carierei didactice : competenţe, standarde,statut,roluri94 31.2.Formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice pentru învăţământul preşcolar şi primar100 31.3.Evaluarea şi autoevaluarea cadrelor didactice din învăţământul preşcolar şi primar103 31.4.Norme deontologice ale profesiei didactice106 Teme de reflecţie 109 Bibliografie110 Cann i _32 Cercetarea în educaţie (Cornelia Ştefănescu) 112 51 ICercetarea educaţională - caracteristici 112 511Tipuri fundamentale de cercetare 113 51 5Etapele cercetării 116 îl 4Elaborarea proiectului de cercetare121 îl 5Sistemul metodelor de cercetare 122 32.5.1.Metoda observaţiei123 32.5.2.Experimentul psihopedagogie126 32.5.3.Tipuri de experimente130 : 16întocmirea raportului de cercetare; valorificarearezultatelor cercetării132 7=aede reflecţie134 Bibliografie134 Partea a IV-a Didactici ale disciplinelor Car ::.ul 33. Didactica limbii şi literaturii române (Vasile Molan, Camelia Rădulescu, ±.ica Petrescu, Oana Stoican, George Enache)„139 53.1.Particularităţile psihologice ale copilului/elevului şi organizarea procesului didactic (Vasile Molari)139 33.1.1.învăţământul preşcolar140 33.1.2.învăţământul primar142 33.2.Didactica domeniului Limbă şi comunicare(Camelia Rădulescu)145 33.2.1.Caracteristici145 33.2.1.1.Tendinţe actuale de modernizare146 33.2.2.Curriculum pentru educaţia timpurie a copiilor cu vârsta cuprinsă intre 3 şi 5 ani147 33.2.2.1.Dimensiuni ale domeniului147 33.2.2.2.Obiectivele domeniului Limbă şi comunicare148 33.2.2.3.Categorii de activităţi prin care se realizează obiectivele de referinţă ale domeniului Limbăşi comunicare153 33.2.2.4.Educaţia integrată în grădiniţă156 33.2.3.Proiectarea activităţilor specifice domeniului Limbă şi comunicare158 33.2.3.1.Proiectarea anuală şi semestrială158 33.2.3.2.Proiectarea activităţilor zilnice158 33.2.4.Activităţi - convorbirile, jocul didactic, povestirea, memorizarea159 33.2.4.1.Convorbirile159 33.2.4.2.Jocul didactic162 33.2.4.3.Povestirea164 33.2.4.4.Memorizarea170 33.2.5.Anexă172 33.3.Didactica disciplinelor Comunicare în limba română şi Limba şi literatura română în învăţământul primar (Anca Petrescu)176 33.3.1.Limbajul şi competenţa de comunicare ale şcolarului mic176 33.3.1.1.Limbă, limbaj, comunicare176 33.3.1.2.Competenţa de comunicare 177 33.3.1.3.Formarea deprinderilor de citit-scris178 33.3.2.Proiectarea didactică la Comunicare în limba română şi Limba şi literatura română în învăţământul primar183 33.3.2.1.O nouă paradigmă - modelul comunicativ-funcţional183 33.3.2.2.Planificarea calendaristică şi proiectarea pe unităţi de învăţare183 33.3.2.3.Proiectarea lecţiei185 33.3.3.Textul liric. Textul narativ187 33.3.3.1.Importanţa textelor lirice în versuri pentru educarea elevilor187 33.3.3.2.Pledoarie pentru lectură. Textul narativ. Aspecte introductive195 33.3.3.3.Lucrulcu cartea şi lectura explicativă196 33.3.4.Lecţiile de limbaromână. Noţiunile de limba română198 33.3.4.1.Principiul concentric al predării-învăţării în abordarea noţiunilor de limbă198 33.3.4.2.Structurarea lecţiilor de limba română201 33.3.5.Metode şi instrumente de evaluare folosite la disciplina Comunicare în limba română/Limba şi literatura română201 33.3.5.1.Evaluarea şi verificarea competenţelor 201 33.3.5.2.Tipuri de evaluare folosite în orele de Comunicare în limba română/Limba şi literatura română202 33.3.5.3.Metode tradiţionale şi metode alternative de evaluare care sepot aplica la disciplina Limba şi literaturaromână203 33.4.Predarea textului literar şinonliterar în clasele primare (Oana Stoican)208 33.4.1.Predarea textului literar în clasele primare208 33.4.1.1.Textul literar destinat copiilor - specific şi funcţii 208 33.4.1.2.Lectura - parte componentă a procesului instructiv-educativ213 33.4.1.3.Predarea unui text literar în proză desfăşurată pe patru ore218 33.4.1.4.Predarea unui text versificat desfăşuratăpe patru ore222 33.4.2.Didactica textului nonliterar în clasele primare225 33.5.Aspecte ale comunicării orale în învăţământul primar. Clasa pregătitoare,clasa I şi clasa a Il-a (George Enache)232 33.5.1.Repere socioculturale ale comunicării orale232 33.5.2.Competenţa de comunicare orală233 33.5.3.Comunicarea orală în clasa pregătitoare, în clasaI şi în clasa a Il-a235 33.5.4.Componenta lexicală235 33.5.5.Componenta gramaticală236 Teme de reflecţie244 Bibliografie245 Capitolul 34. învăţarea matematicii în grădiniţă şi clasele primare {Marcel Sultănescu, MihaiRoşu)248 34.1. învăţarea numerelor naturale: conceptul de număr natural la nivel preşcolarşiprimar249 34.1.1.începuturi249 34.1.2.Câteva aspecte „discutabile”250 34.1.2.1. Gestul de încercuire250 34.1.2.2.Scrierea cifrelor251 34.1.2.3.Numărul 0 (zero)251 34.1.2.4.Număr/cifră252 34.1.2.5.Dezvoltarea capacităţii de a înţelege şi a utiliza numerele şi cifrele253 34.1.2.6.Concentrice numerice253 34.1.3. Demersuri didactice în învăţarea numeraţiei254 34.1.3.1.Numerele naturale0-10254 34.1.3.2.Numerele naturale11-100256 34.1.3.3.Numerele naturalemai maridecât 100256 34.2.învăţarea operaţiilor cu numere naturale257 34.2.1.Adunarea şi scăderea257 34.2.1.1.Definirea operaţiilor de adunare/scădere257 34.2.1.2.Terminologie258 34.2.1.3.Aspecte metodice ale introducerii operaţiilor de adunare şi scădere în concentrul 0-10 258 34.2.2.Adunarea şi scăderea numerelor naturale259 34.2.2.1.Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul 0-20 259 34.2.2.2.Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul 0-100 261 34.2.2.3.Adunarea şi scăderea numerelor naturale mai mari decât 100 262 34.2.2.4.Sugestii metodice262 Bibliografie263 Capitolul 35. învăţarea precoce a limbilor străine, fundament al societăţii multiculturale contemporane (Anca Petre seu, Camelia Rădulescu)264 35.1.Scurtă istorie a metodelor de predare a limbilorstrăine înainte de secolul XX265 35.2.Metode şi teorii de predare a limbilor străine însecolul XX266 35.3.Locul şi importanţa limbilor străine în învăţământul preşcolar268 35.4.Factori implicaţi269 35.4.1.Rolul prozodiei în învăţarea limbilor străine269 35.4.2.Vârsta şi privilegiile sale lingvistice270 35.4.3.Vârsta „ideală”271 35.4.4.Vârsta „critică” 271 35.4.5.Presiunea părinţilor272 35.4.6.Cadrele didactice272 35.5.Limbajul în centrul procesului de instruire. Elemente de metodologie a predării limbii străine la grădiniţă275 35.5.1.Obiective275 35.5.2.Mărimea clasei de elevi276 35.5.3.Ergonomia spaţiului şcolar276 35.5.4.Materiale şi resurse didactice277 35.5.5.Mijloace didactice278 35.5.6.Repere metodologice278 35.5.7.Conştientizarea realităţilor sonore ale limbii280 35.5.8.Modalităţi de însuşire a vocabularului281 35.5.9.Repere în predarea gramaticii la preşcolari282 35.5.10.Repere temporale şi mărci verbale ale temporalităţii283 35.5.11.Evaluarea284 35.6. în loc de concluzii285 Teme de reflecţie286 Bibliografief287 ANEXE288 Capitolul 36. Didactica istoriei în învăţământul primar: de unde şi cum învaţă elevii despre trecut (Laura Elena Căpiţă, Carol Căpiţă)298 36.1.Istoriileîn şcoală - contextul formal299 36.1.1.Programa de istorie - trasee de lectură şi contexte de învăţare300 36.1.2.Manualul ca parte a curriculumului302 36.2.Mediul nonformal305 36.2.1.Muzeul305 36.2.2.Monumentele306 36.2.3.„Istoria în teren”307 36.3.Aplicarea programelor la nivelul clasei307 36.4.în loc de concluzii311 Bibliografie312 Capitolul 37. Didactica geografiei pentru învăţământul primar (Cornelia Dincă)313 37.1.Cadrul conceptual al disciplinei. Tendinţe de modernizare313 37.1.1.Dimensiunile educaţionale ale geografiei 314 37.2.Finalităţile studiului geografiei. Tendinţe de modernizare315 37.3.Conţinuturile învăţării. Tendinţe de modernizare316 37.4.Aspectemetodice specifice geografiei317 37.4.1.Strategii de instruire317 37.4.1.1.Metode de predare, învăţare, evaluare. Condiţii de eficientizare317 37.4.1.2.Mijloace de învăţământ integrate în activitatea didactică319 37.4.1.3.Modernizarea organizării activităţii elevilor320 37.4.2.Strategii de evaluare 322 37.4.2.1. Particularităţile evaluării la disciplina Geografie322 37.5.Documentele curriculare. Tendinţe de modernizare în proiectarea documentelor curriculare323 37.6.Probleme privind modernizarea învăţământului geografic 328 Bibliografie329 Capitolul 38. Didactica domeniului Arte (Vasile Vasile, Valentina Gavrilă)330 38.1.Educaţia muzicală, la frontiera cu alte discipline şcolare (Vasile Vasile)330 38.2.Sugestii metodologice pentru desfăşurarea educaţiei muzicale în învăţământul preşcolar şi primar (Valentina Gavrilă)336 38.2.1.Jocul didactic muzical337 Bibliografie339 rai 39. Didactica domeniului Arte : elemente a; didactică pentru educaţia plastică (Adrian Curcan)340 >- ICadrul conceptual al domeniului experienţial estetic şi creativ. Tendinţe de modernizare340 39 2Finalităţile domeniului experienţial în procesuleducaţional din grădiniţă. Tendinţe de modernizareK343 39 3.Conţinuturi. Tendinţe de modernizare344 39.3.1.Tendinţe de modernizare346 r- -Activităţile integrate în grădiniţă: semnificaţii,tipologie, aspecte metodice346 39.4.1.Semnificaţii346 39.4.2.Tipologie347 39.4.3.Aspecte metodice348 39.4.3.1.Activitate didactică de sine stătătoare ce prezintă conţinuturi integrate 348 39.4.3.2.Activitate didactică ce include mai multe secvenţe didactice/situaţii de învăţare 348 39.4.3.3.Activitate integrată ce cuprinde parţial sau total activităţile comune ale zilei şi parţial sau total activităţile alese349 39.5.Aspecte metodice specifice domeniului estetic şi creativ. Strategii educaţionale (metode de educaţie, învăţare, evaluare)350 39.5.1.Metode didactice folosite în cadrul activităţilor plastice351 39.5.2.Metode folosite în cadrul activităţilor de educaţie muzicală352 39.5.3.Evaluarea în domeniul estetic şi creativ353 39.5.4.Tendinţe de modernizare în procesul de educaţie, de învăţare,de evaluare în domeniul estetic şi creativ354 39.5.5.Mijloace de învăţământ integrate în activitatea didactică355 39.5.6.Modernizarea organizării activităţii preşcolarilor356 39.6.Documentele curriculare ale domeniului experienţial (principale, auxiliare). Tendinţe de modernizare în proiectarea documentelor curriculare la nivel preşcolar357 Bibliografie358 Capitolul 40. Didactica educaţiei fizice şi psihomotorii în învăţământul preşcolar • Radu Predoiu, Alexandra Predoiu)359 40.1.Jocul de mişcare în educaţia fizică360 40.2.Efortul în activitatea de educaţie fizică 361 40.3.Desfăşurarea activităţii de educaţie fizică în condiţii speciale362 40.4.Educaţia fizică în învăţământul preşcolar 363 40.5.Exerciţii şi jocuri de mişcare pentru învăţarea/consolidarea/perfecţionarea deprinderilor motrice, pentru dezvoltarea calităţilor motrice şi a schemei corporale 367 40.5.1.Mijloace de instruire utilizate în vederea formării deprinderilor motrice de bază şi a celor utilitar-aplicative367 40.5.2.Jocuri de mişcare pentru dezvoltarea calităţilor motrice şi formarea/consolidarea schemei corporale368 Bibliografie369 Capitolul 41. Didactica ştiinţelor naturii. Noţiuni teoretice şi aplicaţii practice (Iuliana Lazăr, Carmen Tică)371 41.1. Didactica ştiinţelor (învăţământ primar şi preşcolar). Teorie şi aplicaţii (Iuliana Lazăr)371 41.1.1.Noţiuni introductive 371 41.1.2.Proiectare curriculară. Competenţe, obiective, comportamente şi activităţi - domeniul Ştiinţe/Ştiinţele naturii372 41.1.2.1.Proiectarea didactică. Generalităţi372 41.1.2.2.Programa şcolară373 41.1.2.3.Cunoaşterea mediului. Obiective-cadru, obiective de referinţă, exemple de comportament373 41.1.2.4.Explorarea mediului. Competenţe generale, competenţe specifice, exemple de activităţi de învăţare375 41.1.2.5.Ştiinţele naturii. Competenţe generale, competenţe specifice, exemple de activităţi de învăţare376 41.1.3.Conţinuturile învăţării - domeniul Ştiinţe/Ştiinţele naturii.Exemple 376 41.1.3.1.Analiza conţinuturilor educaţionale pentru domeniul Ştiinţe, în învăţământul primar şi preşcolar376 41.1.4.Domeniul Ştiinţele fizicii382 41.1.4.1.Unitatea de învăţare SF1: Proprietăţi ale materiei şi substanţei. Corpuri382 41.1.4.2.Unitatea de învăţare SF2 : Proprietăţi ale materiei şi substanţei. Schimbări ale caracteristicilor corpurilor şi materialelor387 41.1.4.3.Unitatea deînvăţareSF3 :Forţe şi mişcare390 41.1.4.4.Unitatea deînvăţareSF4 :Forme şi transferdeenergie394 41.1.4.5.Unitatea deînvăţareSF5 :Electricitate şi magnetism396 41.1.4.6.Unitatea deînvăţareSF6 :Unde şi vibraţii400 41.1.4.7.Unitatea deînvăţareSF7 :Lumina401 41.1.5.Domeniul Ştiinţele Pământului403 41.1.5.1.Unitatea de învăţare SP1: Pământul403 41.1.5.2.Unitatea deînvăţareSP2 :Apa în natură406 41.1.5.3.Unitatea deînvăţareSP3 :Fenomene ale naturii407 41.1.5.4.Unitatea de învăţare SP4 : Universul 408 41.1.5.5.Unitatea de învăţare SP5 : Influenţa omului asupra mediului de viaţă410 41.1.5.6.Unitatea de învăţare SP6 : Mărturii ale vieţiidin trecut412 41.1.6.Domeniul Ştiinţele vieţii413 41.1.6.1.Unitatea de învăţare SV1: Noţiuni generale de anatomie şi fiziologie. Corpul uman413 41.1.6.2.Unitatea de învăţare SV2 : Caracteristici ale lumii vii.Plante şi animale416 41.1.6.3.Unitatea deînvăţareSV3 :Noţiuni generale deecologie418 41.1.6.4.Unitatea deînvăţareSV4 :Noţiuni de igienă şisănătate419 41.1.7.Sugestii metodologice - domeniul Ştiinţe/Ştiinţele naturii420 41.1.7.1.Metode didactice interactive. Descriere şi exemple 421 41.1.7.2.Mijloace didactice interactive. Descriere şi exemple425 41.1.8.Strategii de evaluare. Grila de observare.Matricea de evaluare426 41.1.8.1.Kahoot! 426 41.1.8.2.Portofoliul427 41.1.8.3.Tehnica'3-2-1 428 41.1.8.4.Harta gonceptuală sauharta cognitivă 428 41.1.8.5.Fişa de autoevaluare429 41.1.8.6.Fişa de lucru430 41.1.8.7.Grila de observare430 41.1.8.8.Matricea de evaluare430 41.1.9.Concluzii 431 41.2. Repere metodologice şi aplicaţii (Carmen Tică)431 41.2.1.Proiectarea unităţilor de învăţare433 41.2.2.Proiectarea lecţiilor de ştiinţe alenaturii434 Bliografle437.
    ISBN 9789734678785

    I Pânişoară, Ion-Ovidiu(coordonator)
    II Manolescu, Marin(coordonator)

    1. Pedagogie şcolară
    2. Pedagogie preşcolară

371.3:373.2/.3

299 __ $aPedagogia învățământului primar și preșcolar Vol. 2
975 __ $a371.3
200 __ $aPedagogia învățământului primar și preșcolar $bCarte tipărită $hVol. 2 $gIon-Ovidiu Pânișoară, Marin Manolescu (coordonatori) $fAnca Petrescu, Elena Rafailă, Adina Pescaru,...
701 __ $bPetrescu, Anca
701 __ $bRafailă, Elena
701 __ $bPescaru, Adina
702 __ $aPânişoară, Ion-Ovidiu $4coordonator
702 __ $aManolescu, Marin $4coordonator
010 __ $a9789734678785
035 __ $a37/P48
035 __ $aC.III.12346
675 __ $a371.3:373.2/.3
686 __ $a37
606 __ $aPedagogie şcolară
606 __ $aPedagogie preşcolară
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aIași $cPolirom $d2019
215 __ $a686 p. $ctab., scheme
225 __ $aProfesorul de succes
300 __ $aBibliogr. la sfărșit de capitol
330 __ $aPrezentarea autorilor 15 Partea a IlI-a Profesor-şcoală-societate Capitolul 28. Alternative educaţionale(Anca Petrescu, Elena Rafailă)25 28.1.Şcoli „noi”... după 150 de ani25 28.2.Pedagogia Montessori26 28.3.Pedagogia Freinet30 28.3.1.Viaţa şi activitatea lui Celestin Freinet30 28.3.2.Arhitectura pedagogică a lui Freinet31 28.3.3.Principiile pedagogiei Freinet33 28.3.4.Tehnicile Freinet35 28.3.5.Instrumentele pedagogiei Freinet37 28.4Planul Jena. Fundamentele teoriei lui Peter Petersen38 28.4.1.Specificul alternativei „Planul Jena”38 28.4.2.Alternativa „Planul Jena” în grădiniţă39 28.5.Alternativa educaţională Waldorf41 28.5.1.Fundamentele alternativei Waldorf41 28.5.2.Principiile pedagogice ale alternativei Waldorf 42 28.5.3.Specificul alternativei Waldorf42 28.6.Alternativa Reggio Emilia44 28.7.Step by Step48 Teme de reflecţie52 Bibliografie52 Capitolul 29. Şcoala în spaţiul social. Teorii, modalităţi de relaţionare şi transformări contemporane(AdinaPescaru)54 29.1.Şcoala şi societatea: o lume în simbioză54 29.2.Teorii ce vizează implicarea părinţilor în educaţie56 29.2.1.Avantaje ale comunicării61 29.2.2.Părinţii61 29.2.3.Părinţii şi profesorii împreună62 29.2.4.Profesorii62 29.2.5.Ce este un centru familial?63 29.2.6.Care sunt avantajele unui centru familial?64 29.2.7.Puncte-cheie pentru un centru familial de succes64 29.2.7.1.Evaluarea nevoilor părinţilor65 29.2.7.2.Identificarea resurselor65 29.2.7.3.Recrutarea participanţilor65 29.2.1 A. Furnizarea serviciilor de susţinere66 29.2.7.5. Evaluarea succesului66 29.3.Modalităţi de relaţionare a şcolii cu comunitatea67 29.4.Cum afectează schimbările familiale relaţiile şcolii cu societatea68 Teme de reflecţie74 Bibliografie74 Capitolul 30. Consilierea şi asistenţa psihopedagogică în şcoală (ComeliuCiprian Ilade)75 30.1.Definirea conceptelor de asistenţă şi consiliere psihopedagogică75 30.2.Obiective şi caracteristici ale consilierii psihopedagogice77 30.3.Strategii şi etape în procesul de consiliere 79 30.3.1.Strategii de identificare a atitudinilor şi sentimentelor negative81 30.3.1.1.Clarificarea şi reflectarea sentimentelor clientului81 30.3.1.2.Modelarea sentimentelor de către consilier81 30.3.1.3.Strategia cercurilor concentrice81 30.3.1.4.Confruntarea şi întâlnirea sentimentelor82 30.3.1.5.Căutarea gândurilor ascunse sau neexprimate82 30.3.1.6.Confruntarea clientului cu imaginea de sine82 30.3.2.Strategii de schimbare a atitudinilor şi sentimentelor83 30.3.2.1.Aproximarea succesivă a sentimentelor83 30.3.2.2.Tehnici de stopare a gândirii83 30.3.2.3.Strategia de identificare a rolului83 30.3.3.Strategii de identificare a comportamentelor indezirabile84 30.3.3.1.Vizualizarea rolului 84 30.3.3.2.Descrierea şi inventarierea comportamentului84 30.3.3.3.Strategia dialogării şi inversării rolurilor85 30.3.4.Strategii de schimbare a comportamentelor indezirabile85 30.3.4.1.Aproximarea succesivă a comportamentului85 30.3.4.2.Strategiile operante de întărire85 30.3.4.3.Strategia modelării indirecte86 30.3.4.4.Strategia antrenamentului asertiv86 30.4.Consilierea copiilor cu CES86 30.5.Consilierea copiilor supradotaţi88 30.6.Consilierea familiei 91 Teme de reflecţie şi exerciţii,92 Bibliografie93 Capitolul 31. Personalitatea cadrului didactic (Flavia Mălureanu)94 31.1.Profesionalizarea carierei didactice : competenţe, standarde,statut,roluri94 31.2.Formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice pentru învăţământul preşcolar şi primar100 31.3.Evaluarea şi autoevaluarea cadrelor didactice din învăţământul preşcolar şi primar103 31.4.Norme deontologice ale profesiei didactice106 Teme de reflecţie 109 Bibliografie110 Cann i _32 Cercetarea în educaţie (Cornelia Ştefănescu) 112 51 ICercetarea educaţională - caracteristici 112 511Tipuri fundamentale de cercetare 113 51 5Etapele cercetării 116 îl 4Elaborarea proiectului de cercetare121 îl 5Sistemul metodelor de cercetare 122 32.5.1.Metoda observaţiei123 32.5.2.Experimentul psihopedagogie126 32.5.3.Tipuri de experimente130 : 16întocmirea raportului de cercetare; valorificarearezultatelor cercetării132 7=aede reflecţie134 Bibliografie134 Partea a IV-a Didactici ale disciplinelor Car ::.ul 33. Didactica limbii şi literaturii române (Vasile Molan, Camelia Rădulescu, ±.ica Petrescu, Oana Stoican, George Enache)„139 53.1.Particularităţile psihologice ale copilului/elevului şi organizarea procesului didactic (Vasile Molari)139 33.1.1.învăţământul preşcolar140 33.1.2.învăţământul primar142 33.2.Didactica domeniului Limbă şi comunicare(Camelia Rădulescu)145 33.2.1.Caracteristici145 33.2.1.1.Tendinţe actuale de modernizare146 33.2.2.Curriculum pentru educaţia timpurie a copiilor cu vârsta cuprinsă intre 3 şi 5 ani147 33.2.2.1.Dimensiuni ale domeniului147 33.2.2.2.Obiectivele domeniului Limbă şi comunicare148 33.2.2.3.Categorii de activităţi prin care se realizează obiectivele de referinţă ale domeniului Limbăşi comunicare153 33.2.2.4.Educaţia integrată în grădiniţă156 33.2.3.Proiectarea activităţilor specifice domeniului Limbă şi comunicare158 33.2.3.1.Proiectarea anuală şi semestrială158 33.2.3.2.Proiectarea activităţilor zilnice158 33.2.4.Activităţi - convorbirile, jocul didactic, povestirea, memorizarea159 33.2.4.1.Convorbirile159 33.2.4.2.Jocul didactic162 33.2.4.3.Povestirea164 33.2.4.4.Memorizarea170 33.2.5.Anexă172 33.3.Didactica disciplinelor Comunicare în limba română şi Limba şi literatura română în învăţământul primar (Anca Petrescu)176 33.3.1.Limbajul şi competenţa de comunicare ale şcolarului mic176 33.3.1.1.Limbă, limbaj, comunicare176 33.3.1.2.Competenţa de comunicare 177 33.3.1.3.Formarea deprinderilor de citit-scris178 33.3.2.Proiectarea didactică la Comunicare în limba română şi Limba şi literatura română în învăţământul primar183 33.3.2.1.O nouă paradigmă - modelul comunicativ-funcţional183 33.3.2.2.Planificarea calendaristică şi proiectarea pe unităţi de învăţare183 33.3.2.3.Proiectarea lecţiei185 33.3.3.Textul liric. Textul narativ187 33.3.3.1.Importanţa textelor lirice în versuri pentru educarea elevilor187 33.3.3.2.Pledoarie pentru lectură. Textul narativ. Aspecte introductive195 33.3.3.3.Lucrulcu cartea şi lectura explicativă196 33.3.4.Lecţiile de limbaromână. Noţiunile de limba română198 33.3.4.1.Principiul concentric al predării-învăţării în abordarea noţiunilor de limbă198 33.3.4.2.Structurarea lecţiilor de limba română201 33.3.5.Metode şi instrumente de evaluare folosite la disciplina Comunicare în limba română/Limba şi literatura română201 33.3.5.1.Evaluarea şi verificarea competenţelor 201 33.3.5.2.Tipuri de evaluare folosite în orele de Comunicare în limba română/Limba şi literatura română202 33.3.5.3.Metode tradiţionale şi metode alternative de evaluare care sepot aplica la disciplina Limba şi literaturaromână203 33.4.Predarea textului literar şinonliterar în clasele primare (Oana Stoican)208 33.4.1.Predarea textului literar în clasele primare208 33.4.1.1.Textul literar destinat copiilor - specific şi funcţii 208 33.4.1.2.Lectura - parte componentă a procesului instructiv-educativ213 33.4.1.3.Predarea unui text literar în proză desfăşurată pe patru ore218 33.4.1.4.Predarea unui text versificat desfăşuratăpe patru ore222 33.4.2.Didactica textului nonliterar în clasele primare225 33.5.Aspecte ale comunicării orale în învăţământul primar. Clasa pregătitoare,clasa I şi clasa a Il-a (George Enache)232 33.5.1.Repere socioculturale ale comunicării orale232 33.5.2.Competenţa de comunicare orală233 33.5.3.Comunicarea orală în clasa pregătitoare, în clasaI şi în clasa a Il-a235 33.5.4.Componenta lexicală235 33.5.5.Componenta gramaticală236 Teme de reflecţie244 Bibliografie245 Capitolul 34. învăţarea matematicii în grădiniţă şi clasele primare {Marcel Sultănescu, MihaiRoşu)248 34.1. învăţarea numerelor naturale: conceptul de număr natural la nivel preşcolarşiprimar249 34.1.1.începuturi249 34.1.2.Câteva aspecte „discutabile”250 34.1.2.1. Gestul de încercuire250 34.1.2.2.Scrierea cifrelor251 34.1.2.3.Numărul 0 (zero)251 34.1.2.4.Număr/cifră252 34.1.2.5.Dezvoltarea capacităţii de a înţelege şi a utiliza numerele şi cifrele253 34.1.2.6.Concentrice numerice253 34.1.3. Demersuri didactice în învăţarea numeraţiei254 34.1.3.1.Numerele naturale0-10254 34.1.3.2.Numerele naturale11-100256 34.1.3.3.Numerele naturalemai maridecât 100256 34.2.învăţarea operaţiilor cu numere naturale257 34.2.1.Adunarea şi scăderea257 34.2.1.1.Definirea operaţiilor de adunare/scădere257 34.2.1.2.Terminologie258 34.2.1.3.Aspecte metodice ale introducerii operaţiilor de adunare şi scădere în concentrul 0-10 258 34.2.2.Adunarea şi scăderea numerelor naturale259 34.2.2.1.Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul 0-20 259 34.2.2.2.Adunarea şi scăderea numerelor naturale în concentrul 0-100 261 34.2.2.3.Adunarea şi scăderea numerelor naturale mai mari decât 100 262 34.2.2.4.Sugestii metodice262 Bibliografie263 Capitolul 35. învăţarea precoce a limbilor străine, fundament al societăţii multiculturale contemporane (Anca Petre seu, Camelia Rădulescu)264 35.1.Scurtă istorie a metodelor de predare a limbilorstrăine înainte de secolul XX265 35.2.Metode şi teorii de predare a limbilor străine însecolul XX266 35.3.Locul şi importanţa limbilor străine în învăţământul preşcolar268 35.4.Factori implicaţi269 35.4.1.Rolul prozodiei în învăţarea limbilor străine269 35.4.2.Vârsta şi privilegiile sale lingvistice270 35.4.3.Vârsta „ideală”271 35.4.4.Vârsta „critică” 271 35.4.5.Presiunea părinţilor272 35.4.6.Cadrele didactice272 35.5.Limbajul în centrul procesului de instruire. Elemente de metodologie a predării limbii străine la grădiniţă275 35.5.1.Obiective275 35.5.2.Mărimea clasei de elevi276 35.5.3.Ergonomia spaţiului şcolar276 35.5.4.Materiale şi resurse didactice277 35.5.5.Mijloace didactice278 35.5.6.Repere metodologice278 35.5.7.Conştientizarea realităţilor sonore ale limbii280 35.5.8.Modalităţi de însuşire a vocabularului281 35.5.9.Repere în predarea gramaticii la preşcolari282 35.5.10.Repere temporale şi mărci verbale ale temporalităţii283 35.5.11.Evaluarea284 35.6. în loc de concluzii285 Teme de reflecţie286 Bibliografief287 ANEXE288 Capitolul 36. Didactica istoriei în învăţământul primar: de unde şi cum învaţă elevii despre trecut (Laura Elena Căpiţă, Carol Căpiţă)298 36.1.Istoriileîn şcoală - contextul formal299 36.1.1.Programa de istorie - trasee de lectură şi contexte de învăţare300 36.1.2.Manualul ca parte a curriculumului302 36.2.Mediul nonformal305 36.2.1.Muzeul305 36.2.2.Monumentele306 36.2.3.„Istoria în teren”307 36.3.Aplicarea programelor la nivelul clasei307 36.4.în loc de concluzii311 Bibliografie312 Capitolul 37. Didactica geografiei pentru învăţământul primar (Cornelia Dincă)313 37.1.Cadrul conceptual al disciplinei. Tendinţe de modernizare313 37.1.1.Dimensiunile educaţionale ale geografiei 314 37.2.Finalităţile studiului geografiei. Tendinţe de modernizare315 37.3.Conţinuturile învăţării. Tendinţe de modernizare316 37.4.Aspectemetodice specifice geografiei317 37.4.1.Strategii de instruire317 37.4.1.1.Metode de predare, învăţare, evaluare. Condiţii de eficientizare317 37.4.1.2.Mijloace de învăţământ integrate în activitatea didactică319 37.4.1.3.Modernizarea organizării activităţii elevilor320 37.4.2.Strategii de evaluare 322 37.4.2.1. Particularităţile evaluării la disciplina Geografie322 37.5.Documentele curriculare. Tendinţe de modernizare în proiectarea documentelor curriculare323 37.6.Probleme privind modernizarea învăţământului geografic 328 Bibliografie329 Capitolul 38. Didactica domeniului Arte (Vasile Vasile, Valentina Gavrilă)330 38.1.Educaţia muzicală, la frontiera cu alte discipline şcolare (Vasile Vasile)330 38.2.Sugestii metodologice pentru desfăşurarea educaţiei muzicale în învăţământul preşcolar şi primar (Valentina Gavrilă)336 38.2.1.Jocul didactic muzical337 Bibliografie339 rai 39. Didactica domeniului Arte : elemente a; didactică pentru educaţia plastică (Adrian Curcan)340 >- ICadrul conceptual al domeniului experienţial estetic şi creativ. Tendinţe de modernizare340 39 2Finalităţile domeniului experienţial în procesuleducaţional din grădiniţă. Tendinţe de modernizareK343 39 3.Conţinuturi. Tendinţe de modernizare344 39.3.1.Tendinţe de modernizare346 r- -Activităţile integrate în grădiniţă: semnificaţii,tipologie, aspecte metodice346 39.4.1.Semnificaţii346 39.4.2.Tipologie347 39.4.3.Aspecte metodice348 39.4.3.1.Activitate didactică de sine stătătoare ce prezintă conţinuturi integrate 348 39.4.3.2.Activitate didactică ce include mai multe secvenţe didactice/situaţii de învăţare 348 39.4.3.3.Activitate integrată ce cuprinde parţial sau total activităţile comune ale zilei şi parţial sau total activităţile alese349 39.5.Aspecte metodice specifice domeniului estetic şi creativ. Strategii educaţionale (metode de educaţie, învăţare, evaluare)350 39.5.1.Metode didactice folosite în cadrul activităţilor plastice351 39.5.2.Metode folosite în cadrul activităţilor de educaţie muzicală352 39.5.3.Evaluarea în domeniul estetic şi creativ353 39.5.4.Tendinţe de modernizare în procesul de educaţie, de învăţare,de evaluare în domeniul estetic şi creativ354 39.5.5.Mijloace de învăţământ integrate în activitatea didactică355 39.5.6.Modernizarea organizării activităţii preşcolarilor356 39.6.Documentele curriculare ale domeniului experienţial (principale, auxiliare). Tendinţe de modernizare în proiectarea documentelor curriculare la nivel preşcolar357 Bibliografie358 Capitolul 40. Didactica educaţiei fizice şi psihomotorii în învăţământul preşcolar • Radu Predoiu, Alexandra Predoiu)359 40.1.Jocul de mişcare în educaţia fizică360 40.2.Efortul în activitatea de educaţie fizică 361 40.3.Desfăşurarea activităţii de educaţie fizică în condiţii speciale362 40.4.Educaţia fizică în învăţământul preşcolar 363 40.5.Exerciţii şi jocuri de mişcare pentru învăţarea/consolidarea/perfecţionarea deprinderilor motrice, pentru dezvoltarea calităţilor motrice şi a schemei corporale 367 40.5.1.Mijloace de instruire utilizate în vederea formării deprinderilor motrice de bază şi a celor utilitar-aplicative367 40.5.2.Jocuri de mişcare pentru dezvoltarea calităţilor motrice şi formarea/consolidarea schemei corporale368 Bibliografie369 Capitolul 41. Didactica ştiinţelor naturii. Noţiuni teoretice şi aplicaţii practice (Iuliana Lazăr, Carmen Tică)371 41.1. Didactica ştiinţelor (învăţământ primar şi preşcolar). Teorie şi aplicaţii (Iuliana Lazăr)371 41.1.1.Noţiuni introductive 371 41.1.2.Proiectare curriculară. Competenţe, obiective, comportamente şi activităţi - domeniul Ştiinţe/Ştiinţele naturii372 41.1.2.1.Proiectarea didactică. Generalităţi372 41.1.2.2.Programa şcolară373 41.1.2.3.Cunoaşterea mediului. Obiective-cadru, obiective de referinţă, exemple de comportament373 41.1.2.4.Explorarea mediului. Competenţe generale, competenţe specifice, exemple de activităţi de învăţare375 41.1.2.5.Ştiinţele naturii. Competenţe generale, competenţe specifice, exemple de activităţi de învăţare376 41.1.3.Conţinuturile învăţării - domeniul Ştiinţe/Ştiinţele naturii.Exemple 376 41.1.3.1.Analiza conţinuturilor educaţionale pentru domeniul Ştiinţe, în învăţământul primar şi preşcolar376 41.1.4.Domeniul Ştiinţele fizicii382 41.1.4.1.Unitatea de învăţare SF1: Proprietăţi ale materiei şi substanţei. Corpuri382 41.1.4.2.Unitatea de învăţare SF2 : Proprietăţi ale materiei şi substanţei. Schimbări ale caracteristicilor corpurilor şi materialelor387 41.1.4.3.Unitatea deînvăţareSF3 :Forţe şi mişcare390 41.1.4.4.Unitatea deînvăţareSF4 :Forme şi transferdeenergie394 41.1.4.5.Unitatea deînvăţareSF5 :Electricitate şi magnetism396 41.1.4.6.Unitatea deînvăţareSF6 :Unde şi vibraţii400 41.1.4.7.Unitatea deînvăţareSF7 :Lumina401 41.1.5.Domeniul Ştiinţele Pământului403 41.1.5.1.Unitatea de învăţare SP1: Pământul403 41.1.5.2.Unitatea deînvăţareSP2 :Apa în natură406 41.1.5.3.Unitatea deînvăţareSP3 :Fenomene ale naturii407 41.1.5.4.Unitatea de învăţare SP4 : Universul 408 41.1.5.5.Unitatea de învăţare SP5 : Influenţa omului asupra mediului de viaţă410 41.1.5.6.Unitatea de învăţare SP6 : Mărturii ale vieţiidin trecut412 41.1.6.Domeniul Ştiinţele vieţii413 41.1.6.1.Unitatea de învăţare SV1: Noţiuni generale de anatomie şi fiziologie. Corpul uman413 41.1.6.2.Unitatea de învăţare SV2 : Caracteristici ale lumii vii.Plante şi animale416 41.1.6.3.Unitatea deînvăţareSV3 :Noţiuni generale deecologie418 41.1.6.4.Unitatea deînvăţareSV4 :Noţiuni de igienă şisănătate419 41.1.7.Sugestii metodologice - domeniul Ştiinţe/Ştiinţele naturii420 41.1.7.1.Metode didactice interactive. Descriere şi exemple 421 41.1.7.2.Mijloace didactice interactive. Descriere şi exemple425 41.1.8.Strategii de evaluare. Grila de observare.Matricea de evaluare426 41.1.8.1.Kahoot! 426 41.1.8.2.Portofoliul427 41.1.8.3.Tehnica'3-2-1 428 41.1.8.4.Harta gonceptuală sauharta cognitivă 428 41.1.8.5.Fişa de autoevaluare429 41.1.8.6.Fişa de lucru430 41.1.8.7.Grila de observare430 41.1.8.8.Matricea de evaluare430 41.1.9.Concluzii 431 41.2. Repere metodologice şi aplicaţii (Carmen Tică)431 41.2.1.Proiectarea unităţilor de învăţare433 41.2.2.Proiectarea lecţiilor de ştiinţe alenaturii434 Bliografle437
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 561255 / 561255 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu