Reprezentarea Diavolului în imaginarul literar românesc

Autor chat
Editura Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” chat
Loc publicare Iași
An 2012
Subiect Literatură română chat
Diavol (reprezentare în literatură) chat
Diavol (folclor românesc) chat
Critică literară chat
Temă literară (teoria literaturii) chat
ISBN 9789737038128
Note Bibliogr. p. 259-269

821ro.09/P12; C.II.42102

PĂDURARU, MIRCEA
    Reprezentarea Diavolului în imaginarul literar românesc / Mircea Păduraru.- Iași : Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” , 2012.
    273 p..- (Biblioteca de istorie literară ; 23).    
    Bibliogr. p. 259-269
    CUPRINS Capitolul I INTRODUCERE9 1.Status questiones9 Contribuţii dinspre etnologie și folclor.9 Contribuţii din sfera criticii literare17 Alte contribuţii19 2.Perspectiva noastră asupra subiectului în discuţie21 Capitolul al II-lca PROLEGOMENE LA O POSIBILĂ ISTORIE A DIAVOLULUI ÎN MENTALUL ROMÂNESC25 1.Chestiuni preliminare25 2.Problema surselor şi limitele „istoriei” Diavolului26 3.Meta-fizica Diavolului. Experienţa întâlnirii cu Diavolul în orizontul mitului, basmului şi legendei33 Un pseudo-model al istoriei Diavolului33 Despre numele Necuratului38 Chipul Dracului39 „Protoistoria” Diavolului în mentalul locuitorilor din spaţiul României de astăzi. 41 Reprezentarea Diavolului în cele trei categorii ale folclorului românesc.44 a.Etapa primordială (mitică)45 b.Etapa legendară51 c.Etapa populară (defensivă)66 4.Fizica Diavolului. Experienţa întâlnirii cu Diavolul în orizontul povestirii superstiţioase68 5.Concluzii79 Concepţia generală despre Diavol ţi moştenirea intenţională a imaginii sale79 O taxonomie a imaginilor Diavolului82 Capitolul al IlI-lea REPREZENTAREA DIAVOLULUI ÎN LITERATURA ROMÂNĂ87 1.Delimitări de principiu87 2.Observaţii asupra limbajului critic88 Imaginea Diavolului89 Imaginarea Diavolului91 Sensul conceptului de „arhetip”.93 Imaginarul Diavolului96 3.Trei atitudini fundamentale de raportare la domeniul culturii populare 97 1.Primul tip de valorificare a folclorului (Ion Creangă, Ion Luca Caragiale, Gala Galaction, Vasile Voiculescu, Pavel Dan)98 1.1. Ion Creangă98 1.2.Ion Ij/ca Caragiale120 1.3.Gala Galaction137 1.4.Pavel Dan148 1.5.Vasile Voiculescu154 Concluzii.170 2.Al doilea tip de valorificare a folclorului (Pavel Dan, Ion Agârbiceanu)171 2.1.Panel Dan172 2.2.Ion Agârbiceanu181 Addenda (pentru o altă perspectivă asupra Păscălierului)188 Concluzii.207 3.Al treilea tip de valorificare a folclorului (Cezar Petrescu, Mircea Cărtărescu, Bogdan Popescu)208 3.1.Cezar Petrescu209 3.2.Mircea Cartărescu218 3.3.Bogdan Popescu228 Concluzii.237 Capitolul al IV-lea CONCLUZII FINALE239 Primul rând de concluzii239 Al doilea rând de concluzii243 Ultimul rând de concluzii. înapoi la Creangă249 BIBLIOGRAFIE259.
    ISBN 9789737038128

    1. Literatură română
    2. Diavol (reprezentare în literatură)
    3. Diavol (folclor românesc)
    4. Critică literară
    5. Temă literară (teoria literaturii)

821.135.1.09
235.2:82


299 __ $aReprezentarea Diavolului în imaginarul literar românesc
975 __ $a821.135.1.09 $a235.2
200 __ $aReprezentarea Diavolului în imaginarul literar românesc $fMircea Păduraru $bCarte tipărită
700 __ $aPĂDURARU, MIRCEA
010 __ $a9789737038128
035 __ $a821ro.09/P12
035 __ $aC.II.42102
675 __ $a821.135.1.09
675 __ $a235.2:82
686 __ $a821.135.1
606 __ $aLiteratură română
606 __ $aDiavol (reprezentare în literatură)
606 __ $aDiavol (folclor românesc)
606 __ $aCritică literară
606 __ $aTemă literară (teoria literaturii)
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aIași $cEditura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” $d2012
215 __ $a273 p.
225 __ $aBiblioteca de istorie literară $v23
300 __ $aBibliogr. p. 259-269
330 __ $aCUPRINS Capitolul I INTRODUCERE9 1.Status questiones9 Contribuţii dinspre etnologie și folclor.9 Contribuţii din sfera criticii literare17 Alte contribuţii19 2.Perspectiva noastră asupra subiectului în discuţie21 Capitolul al II-lca PROLEGOMENE LA O POSIBILĂ ISTORIE A DIAVOLULUI ÎN MENTALUL ROMÂNESC25 1.Chestiuni preliminare25 2.Problema surselor şi limitele „istoriei” Diavolului26 3.Meta-fizica Diavolului. Experienţa întâlnirii cu Diavolul în orizontul mitului, basmului şi legendei33 Un pseudo-model al istoriei Diavolului33 Despre numele Necuratului38 Chipul Dracului39 „Protoistoria” Diavolului în mentalul locuitorilor din spaţiul României de astăzi. 41 Reprezentarea Diavolului în cele trei categorii ale folclorului românesc.44 a.Etapa primordială (mitică)45 b.Etapa legendară51 c.Etapa populară (defensivă)66 4.Fizica Diavolului. Experienţa întâlnirii cu Diavolul în orizontul povestirii superstiţioase68 5.Concluzii79 Concepţia generală despre Diavol ţi moştenirea intenţională a imaginii sale79 O taxonomie a imaginilor Diavolului82 Capitolul al IlI-lea REPREZENTAREA DIAVOLULUI ÎN LITERATURA ROMÂNĂ87 1.Delimitări de principiu87 2.Observaţii asupra limbajului critic88 Imaginea Diavolului89 Imaginarea Diavolului91 Sensul conceptului de „arhetip”.93 Imaginarul Diavolului96 3.Trei atitudini fundamentale de raportare la domeniul culturii populare 97 1.Primul tip de valorificare a folclorului (Ion Creangă, Ion Luca Caragiale, Gala Galaction, Vasile Voiculescu, Pavel Dan)98 1.1. Ion Creangă98 1.2.Ion Ij/ca Caragiale120 1.3.Gala Galaction137 1.4.Pavel Dan148 1.5.Vasile Voiculescu154 Concluzii.170 2.Al doilea tip de valorificare a folclorului (Pavel Dan, Ion Agârbiceanu)171 2.1.Panel Dan172 2.2.Ion Agârbiceanu181 Addenda (pentru o altă perspectivă asupra Păscălierului)188 Concluzii.207 3.Al treilea tip de valorificare a folclorului (Cezar Petrescu, Mircea Cărtărescu, Bogdan Popescu)208 3.1.Cezar Petrescu209 3.2.Mircea Cartărescu218 3.3.Bogdan Popescu228 Concluzii.237 Capitolul al IV-lea CONCLUZII FINALE239 Primul rând de concluzii239 Al doilea rând de concluzii243 Ultimul rând de concluzii. înapoi la Creangă249 BIBLIOGRAFIE259
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 573520 / 573520 A Împrumut Da 821ro.09
2. 573519 / 573519 L Împrumut la sala de lectură Da 821ro.09
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 2

Lăsați un comentariu