Scrieri despre gândirea medievală

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2016
Subiect Estetică
Toma d'Aquino (sfânt - opera filosofică) chat
Dante, Alighieri (opera) chat
Artă - Estetică chat
Evul Mediu chat
Gândire (filosofie) chat
Joyce, James (opera) chat
ISBN 9789734656202
Note Index
Bibliogr. p.759-789

1/E15; C.III.11781

ECO, UMBERTO
    Scrieri despre gândirea medievală.- Iaşi : Polirom , 2016.
    805 p., [32]f.pl. : il.color.    
    Index
    Bibliogr. p.759-789
    Prefaţă13 Arta şi frumosul în estetica medievală 1.Introducere17 2.Sensibilitatea estetică medievală21 2.1.Preocupările estetice ale medievalilor21 2.2.Misticii22 2.3.Pasiunea de colecţionar28 2.4.Utilul şi frumosul31 2.5.Frumuseţea monştrilor32 3.Frumosul ca transcendental34 3.1.Viziunea estetică asupra universului34 3.2.Transcendentalele. Filip Cancelarul36 3.3.Comentariile la Pseudo-Dionisie Areopagitul37 3.4.Guillaume din Auvergne şi Robert Grosseteste38 3.5.Summa fratris Alexandri şi Bonaventura39 3.6.Albertus Magnus41 4.Esteticile proporţiei44 4.1.Tradiţia clasică44 4.2.Estetica muzicală45 4.3.Şcoala de la Chartres47 4.4.Homo quadratus49 4.5.Proporţia ca normă artistică51 5.Esteticile luminii55 5.1.Gustul culorii şi al luminii55 5.2.Optică şi perspectivă58 5.3.Metafizica luminii: Grosseteste59 5.4.Bonaventura60 6.Simbol şi alegorie63 6.1.Universul simbolic63 6.2.Indistincţia între simbolism şi alegorism66 6.3.Pansemioza metafizică68 6.4.Alegorismul biblic71 6.5.Alegorismul enciclopedic74 6.6.Alegorismul universal77 6.7.Alegorismul artistic79 6.8.Toma din Aquino şi lichidarea universului alegoric81 7.Psihologia şi gnoseologia viziunii estetice87 7.1.Subiect şi obiect87 7.2.Emoţia estetică88 7.3.Psihologia percepţiei vizuale90 7.4.Viziunea estetică la Toma din Aquino91 8.Toma din Aquino şi estetica organismului95 8.1.Forma şi substanţa95 8.2.Proportio şi integritas96 8.3.Claritas101 9.Dezvoltări şi crize ale unei estetici a organismului103 9.1.Ulrich din Strasbourg, Bonaventura şi Lullus103 9.2.Duns Scotus, Ockham şi individul104 9.3.Misticii germani107 10.Teorii ale artei109 10.1.Teoria despre ars109 10.2.Ontologia formei artistice111 10.3.Arte liberale şi arte servile112 10.4.Artele frumoase114 10.5.Poeticile116 11.Invenţia artistică şi demnitatea artistului119 11.1.Infima doctrina119 11.2.Poetul theologus120 11.3.Ideea exemplară121 11.4.Intuiţie şi sentiment124 11.5.Noua demnitate a artistului125 11.6.Dante şi noua concepţie despre poet127 12.După scolastică132 12.1.Dualismul practic medieval132 12.2.Structurile gândirii medievale133 12.3.Estetica lui Nicolaus Cusanus137 12.4.Ermetismul neoplatonic140 12.5.Astrologie vs providenţă144 12.6.Simpatie vs proportio145 12.7.Talisman vs rugăciune147 12.8.Estetica văzută ca normă de viaţă149 12.9.Artistul şi noua interpretare a textelor şi a lumii150 12.10.Concluzii152 Problema estetică la Toma din Aquino Introducere la ediţia de faţă157 1. Problema estetică în cultura medievală161 1.1.Istoriografia163 1.2.Sensibilitatea estetică medievală165 1.3.Toma din Aquino172 1.4.Posibilitatea unei plăceri estetice173 1.5.Planul cercetării174 2.Frumosul ca transcendental176 2.1.Punerea problemei176 2.2.Viziunea estetică a lucrurilor178 2.3.Textele lui Toma din Aquino180 2.4.Interpretările moderne187 2.5.Frumosul ca transcendental în tradiţia filosofică a secolului al XlII-lea190 2.6.Concluzie195 3.Visio aesthetica: funcţie şi natură197 3.1.Punerea problemei197 3.2.Textele medievale198 3.3.Textele tomiste202 3.4.Visio aesthetica204 3.5.Intuiţia intelectuală la Toma din Aquino208 4.Criteriile formale ale Frumosului211 4.1.Textele211 4.2.Precizări asupra conceptului de formă212 4.3.Proportio: date istorice216 4.4.Proportio la Toma din Aquino225 4.5.Integritas236 4.6.Claritas: date istorice239 4.7.Claritas la Toma din Aquino246 4.8.Concluzie252 5.Probleme concrete şi aplicarea principiilor253 5.1.Frumuseţea Fiului253 5.2.Frumuseţea omului255 5.3.Frumuseţea muzicii259 5.4.Jocurile şi poezia burlescă262 5.5.Viziunea simbolică263 5.6.Metafora şi alegoria în Biblie şi în operele poetice266 5.7.Parabolismul didactic273 5.8.Poetica tomistă276 6.Teoria artei278 6.1.Artă şi invenţie278 6.2.Consistenţa ontologică a formei artistice285 6.3.Specif icitatea estetică a formei artistice289 6.4.Despre posibila autonomie a artelor frumoase290 6.5.Echivocul autonomiei artei292 6.6.Concluzii295 7.Visto aesthetica şi judecata298 7.1.Funcţia lui visio aesthetica298 7.2.Natura lui visio aesthetica299 8.Concluzii306 De la arborele lui Porfir la labirintul enciclopedic 1.Arborele315 2.Enciclopedia327 2.1.Plinius şi modelul enciclopediei antice328 2.2.Enciclopediile medievale331 2.3.între Renaştere şi secolul al XVII-lea, către Labirint335 2.4.Ocheanul lui Tesauro338 2.5.Wilkins341 2.6.Leibniz345 2.7.L'Encyclopédie346 2.8.Labirinturi347 Metaforă şi cunoaştere în Evul Mediu 1.Dificultăţile receptării lui Aristotel353 1.1.Metafora la Aristotel353 1.2.Aristoteles Latinus355 1.3.Poetica: comentariul lui Averroes şi traducerea lui Herman357 1.4.Poetica: traducerea lui Guillelmus de Moerbeke361 1.5.Retorica: traducerea lui Herman Germanul362 1.6.Retorica: Translatio Vetus (V) şi traducerea lui Guillelmus de Moerbeke (G)363 1.7.Nenorocul medieval al Poeticii şi Retoricii365 2.De la metaforă la analogia entis369 2.1.Poeticile şi retorica369 2.2.Referinţe şi exemple în gândirea filosofică375 2.3.Metafora şi alegorismul376 2.4.Teologia simbolică a lui Pseudo-Dionisie Areopagitul383 2.5.Analogia entis389 2.6.Concluzie396 Despre lătratul câinelui (şi alte arheologii zoosemiotice) 1.Animalele din Antichitate până în Evul Mediu403 1.1.Sufletul, drepturile şi limbajul jivinelor în Antichitate403 1.2.Transmigrarea problemei în Evul Mediu411 2.Latratus caniş419 2.1.Numele şi semnele419 2.2.Influenţa stoică: Augustin420 2.3.Influenţa stoică: Abelard421 2.4.Lectura boethiană la De interpretatione 16a423 2.5.Lectura tomistă la De interpretatione 16a427 2.6.Transcriptibilitatea şi articularea428 2.7.Din nou Toma433 2.8.Roger Bacon434 Falsificarea în Evul Mediu 1.Semiotica falsificării443 1.1.Dublurile443 1.2.Pseudo-dublurile444 1.3.Falsa identificare445 2.Dificultăţi ale procedurilor de autentificare în Evul Mediu447 2.1.Autentificarea la nivelul suportului material al textului447 2.2.Autentificarea la nivelul manifestării textuale448 2.3.Autentificarea la nivelul conţinutului450 2.4.Autentificarea cu referire la datele de fapt451 3.Trei categorii de falsă identificare453 3.1.Falsa identificare radicală453 3.2.Falsa identificare slabă sau prezumţia de interşanjabilitate454 3.3.Pseudo-identificarea455 4.Ce înseamnă „a şti că"?457 5.Adevăr istoric, tradiţie şi auctoritas458 6.Pe umerii giganţilor460 7.Tamquam ab iniustis possessoribus462 8.Concluzii464 Apocalipsa lui Beatus 1.Apertissime471 2.A vedea Scriptura477 3.Alte vizualizări imposibile482 4.Ierusalimul lui Beatus485 5.Miile annos487 6.începutul istoriei496 7.Moştenitorii Apocalipsei499 Dante între modişti şi cabalişti 1.De vulgari eloquentia505 2.Paradisul XXVI513 Pentru o istorie a denotaţiei 1.De la Mill la Peirce525 2.De la Aristotel la Evul Mediu527 3.Boethius530 4.Appelatio a lui Anselm532 5.Abélard533 6.Toma din Aquino536 7.Suppostiti538 8.Bacon541 9.Duns Scotus şi modiştii545 10.Ockham546 11.După Ockham550 12.Concluzii554 Despre Lullus, Pico şi lullism 1.Chestiunea privind Ars lulliană559 2.Deosebiri faţă de cabalism567 3.Arborii lullieni şi marele lanţ al fiinţei569 4.Revolutio alphabetaria a lui Pico576 5.Lullismul după Pico581 Utilizarea şi interpretarea textelor medievale 1.Modernitatea unui paleotomist591 2.O lectură dezinvoltă594 3.După Art et Scolastique, apariţia „poeziei"597 4.Discursul poetic: Maritain vs Toma599 5.Intuiţie creatoare vs intelect agent602 6.Lecţia istoriografică a lui De Bruyne612 7.Problema unei intuiţii intelectuale618 Portretul tomistului în tinereţe 1.Catolicismul lui Joyce629 2.încercările din tinereţe634 3.Integritas, proportio şi claritas638 4.Epifania: de la scolastică la simbolism648 Anexă. Joyce şi DAnnunzio656 Conferinţe, prefeţe şi alte scrieri de popularizare Zece moduri de a visa Evul Mediu663 Joyce şi estetica hisperică673 Cartea de la Lindisfarne: o disproporţionată proporţie şi multă lumină686 Reflecţii pe seama tehnicilor de citare în Evul Mediu693 Embrionii ad mentem Divi Thomae706 Interviu cu Toma din Aquino712 O lectură a Paradisului723 Milionul: descrierea necunoscutului728 Dame şi limba italienilor733 Despre Les très riches heures749 Despre scolastică şi structuralism753 Referinţe bibliografice759 Indice de nume791.
    ISBN 9789734656202

    I Cezar, Radu(traducere)
    II Bădeliță, Corina-Gabriela(traducere)
    III Mincu, Ștefania(traducere)
    IV Ionescu, Cornel Mihai(traducere)
    V Cojocaru Dragoş(traducere)

    1. Estetică
    2. Toma d'Aquino (sfânt - opera filosofică)
    3. Dante, Alighieri (opera)
    4. Artă - Estetică
    5. Evul Mediu
    6. Gândire (filosofie)
    7. Joyce, James (opera)

111.852”04/14”
82.09


010 __ $a9789734656202
035 __ $a1/E15
035 __ $aC.III.11781
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aScrieri despre gândirea medievală
210 _# $aIaşi $cPolirom $d2016
215 __ $a805 p., [32]f.pl. $cil.color
299 __ $aScrieri despre gândirea medievală
300 __ $aIndex
300 __ $aBibliogr. p.759-789
330 __ $aPrefaţă13 Arta şi frumosul în estetica medievală 1.Introducere17 2.Sensibilitatea estetică medievală21 2.1.Preocupările estetice ale medievalilor21 2.2.Misticii22 2.3.Pasiunea de colecţionar28 2.4.Utilul şi frumosul31 2.5.Frumuseţea monştrilor32 3.Frumosul ca transcendental34 3.1.Viziunea estetică asupra universului34 3.2.Transcendentalele. Filip Cancelarul36 3.3.Comentariile la Pseudo-Dionisie Areopagitul37 3.4.Guillaume din Auvergne şi Robert Grosseteste38 3.5.Summa fratris Alexandri şi Bonaventura39 3.6.Albertus Magnus41 4.Esteticile proporţiei44 4.1.Tradiţia clasică44 4.2.Estetica muzicală45 4.3.Şcoala de la Chartres47 4.4.Homo quadratus49 4.5.Proporţia ca normă artistică51 5.Esteticile luminii55 5.1.Gustul culorii şi al luminii55 5.2.Optică şi perspectivă58 5.3.Metafizica luminii: Grosseteste59 5.4.Bonaventura60 6.Simbol şi alegorie63 6.1.Universul simbolic63 6.2.Indistincţia între simbolism şi alegorism66 6.3.Pansemioza metafizică68 6.4.Alegorismul biblic71 6.5.Alegorismul enciclopedic74 6.6.Alegorismul universal77 6.7.Alegorismul artistic79 6.8.Toma din Aquino şi lichidarea universului alegoric81 7.Psihologia şi gnoseologia viziunii estetice87 7.1.Subiect şi obiect87 7.2.Emoţia estetică88 7.3.Psihologia percepţiei vizuale90 7.4.Viziunea estetică la Toma din Aquino91 8.Toma din Aquino şi estetica organismului95 8.1.Forma şi substanţa95 8.2.Proportio şi integritas96 8.3.Claritas101 9.Dezvoltări şi crize ale unei estetici a organismului103 9.1.Ulrich din Strasbourg, Bonaventura şi Lullus103 9.2.Duns Scotus, Ockham şi individul104 9.3.Misticii germani107 10.Teorii ale artei109 10.1.Teoria despre ars109 10.2.Ontologia formei artistice111 10.3.Arte liberale şi arte servile112 10.4.Artele frumoase114 10.5.Poeticile116 11.Invenţia artistică şi demnitatea artistului119 11.1.Infima doctrina119 11.2.Poetul theologus120 11.3.Ideea exemplară121 11.4.Intuiţie şi sentiment124 11.5.Noua demnitate a artistului125 11.6.Dante şi noua concepţie despre poet127 12.După scolastică132 12.1.Dualismul practic medieval132 12.2.Structurile gândirii medievale133 12.3.Estetica lui Nicolaus Cusanus137 12.4.Ermetismul neoplatonic140 12.5.Astrologie vs providenţă144 12.6.Simpatie vs proportio145 12.7.Talisman vs rugăciune147 12.8.Estetica văzută ca normă de viaţă149 12.9.Artistul şi noua interpretare a textelor şi a lumii150 12.10.Concluzii152 Problema estetică la Toma din Aquino Introducere la ediţia de faţă157 1. Problema estetică în cultura medievală161 1.1.Istoriografia163 1.2.Sensibilitatea estetică medievală165 1.3.Toma din Aquino172 1.4.Posibilitatea unei plăceri estetice173 1.5.Planul cercetării174 2.Frumosul ca transcendental176 2.1.Punerea problemei176 2.2.Viziunea estetică a lucrurilor178 2.3.Textele lui Toma din Aquino180 2.4.Interpretările moderne187 2.5.Frumosul ca transcendental în tradiţia filosofică a secolului al XlII-lea190 2.6.Concluzie195 3.Visio aesthetica: funcţie şi natură197 3.1.Punerea problemei197 3.2.Textele medievale198 3.3.Textele tomiste202 3.4.Visio aesthetica204 3.5.Intuiţia intelectuală la Toma din Aquino208 4.Criteriile formale ale Frumosului211 4.1.Textele211 4.2.Precizări asupra conceptului de formă212 4.3.Proportio: date istorice216 4.4.Proportio la Toma din Aquino225 4.5.Integritas236 4.6.Claritas: date istorice239 4.7.Claritas la Toma din Aquino246 4.8.Concluzie252 5.Probleme concrete şi aplicarea principiilor253 5.1.Frumuseţea Fiului253 5.2.Frumuseţea omului255 5.3.Frumuseţea muzicii259 5.4.Jocurile şi poezia burlescă262 5.5.Viziunea simbolică263 5.6.Metafora şi alegoria în Biblie şi în operele poetice266 5.7.Parabolismul didactic273 5.8.Poetica tomistă276 6.Teoria artei278 6.1.Artă şi invenţie278 6.2.Consistenţa ontologică a formei artistice285 6.3.Specif icitatea estetică a formei artistice289 6.4.Despre posibila autonomie a artelor frumoase290 6.5.Echivocul autonomiei artei292 6.6.Concluzii295 7.Visto aesthetica şi judecata298 7.1.Funcţia lui visio aesthetica298 7.2.Natura lui visio aesthetica299 8.Concluzii306 De la arborele lui Porfir la labirintul enciclopedic 1.Arborele315 2.Enciclopedia327 2.1.Plinius şi modelul enciclopediei antice328 2.2.Enciclopediile medievale331 2.3.între Renaştere şi secolul al XVII-lea, către Labirint335 2.4.Ocheanul lui Tesauro338 2.5.Wilkins341 2.6.Leibniz345 2.7.L'Encyclopédie346 2.8.Labirinturi347 Metaforă şi cunoaştere în Evul Mediu 1.Dificultăţile receptării lui Aristotel353 1.1.Metafora la Aristotel353 1.2.Aristoteles Latinus355 1.3.Poetica: comentariul lui Averroes şi traducerea lui Herman357 1.4.Poetica: traducerea lui Guillelmus de Moerbeke361 1.5.Retorica: traducerea lui Herman Germanul362 1.6.Retorica: Translatio Vetus (V) şi traducerea lui Guillelmus de Moerbeke (G)363 1.7.Nenorocul medieval al Poeticii şi Retoricii365 2.De la metaforă la analogia entis369 2.1.Poeticile şi retorica369 2.2.Referinţe şi exemple în gândirea filosofică375 2.3.Metafora şi alegorismul376 2.4.Teologia simbolică a lui Pseudo-Dionisie Areopagitul383 2.5.Analogia entis389 2.6.Concluzie396 Despre lătratul câinelui (şi alte arheologii zoosemiotice) 1.Animalele din Antichitate până în Evul Mediu403 1.1.Sufletul, drepturile şi limbajul jivinelor în Antichitate403 1.2.Transmigrarea problemei în Evul Mediu411 2.Latratus caniş419 2.1.Numele şi semnele419 2.2.Influenţa stoică: Augustin420 2.3.Influenţa stoică: Abelard421 2.4.Lectura boethiană la De interpretatione 16a423 2.5.Lectura tomistă la De interpretatione 16a427 2.6.Transcriptibilitatea şi articularea428 2.7.Din nou Toma433 2.8.Roger Bacon434 Falsificarea în Evul Mediu 1.Semiotica falsificării443 1.1.Dublurile443 1.2.Pseudo-dublurile444 1.3.Falsa identificare445 2.Dificultăţi ale procedurilor de autentificare în Evul Mediu447 2.1.Autentificarea la nivelul suportului material al textului447 2.2.Autentificarea la nivelul manifestării textuale448 2.3.Autentificarea la nivelul conţinutului450 2.4.Autentificarea cu referire la datele de fapt451 3.Trei categorii de falsă identificare453 3.1.Falsa identificare radicală453 3.2.Falsa identificare slabă sau prezumţia de interşanjabilitate454 3.3.Pseudo-identificarea455 4.Ce înseamnă „a şti că"?457 5.Adevăr istoric, tradiţie şi auctoritas458 6.Pe umerii giganţilor460 7.Tamquam ab iniustis possessoribus462 8.Concluzii464 Apocalipsa lui Beatus 1.Apertissime471 2.A vedea Scriptura477 3.Alte vizualizări imposibile482 4.Ierusalimul lui Beatus485 5.Miile annos487 6.începutul istoriei496 7.Moştenitorii Apocalipsei499 Dante între modişti şi cabalişti 1.De vulgari eloquentia505 2.Paradisul XXVI513 Pentru o istorie a denotaţiei 1.De la Mill la Peirce525 2.De la Aristotel la Evul Mediu527 3.Boethius530 4.Appelatio a lui Anselm532 5.Abélard533 6.Toma din Aquino536 7.Suppostiti538 8.Bacon541 9.Duns Scotus şi modiştii545 10.Ockham546 11.După Ockham550 12.Concluzii554 Despre Lullus, Pico şi lullism 1.Chestiunea privind Ars lulliană559 2.Deosebiri faţă de cabalism567 3.Arborii lullieni şi marele lanţ al fiinţei569 4.Revolutio alphabetaria a lui Pico576 5.Lullismul după Pico581 Utilizarea şi interpretarea textelor medievale 1.Modernitatea unui paleotomist591 2.O lectură dezinvoltă594 3.După Art et Scolastique, apariţia „poeziei"597 4.Discursul poetic: Maritain vs Toma599 5.Intuiţie creatoare vs intelect agent602 6.Lecţia istoriografică a lui De Bruyne612 7.Problema unei intuiţii intelectuale618 Portretul tomistului în tinereţe 1.Catolicismul lui Joyce629 2.încercările din tinereţe634 3.Integritas, proportio şi claritas638 4.Epifania: de la scolastică la simbolism648 Anexă. Joyce şi DAnnunzio656 Conferinţe, prefeţe şi alte scrieri de popularizare Zece moduri de a visa Evul Mediu663 Joyce şi estetica hisperică673 Cartea de la Lindisfarne: o disproporţionată proporţie şi multă lumină686 Reflecţii pe seama tehnicilor de citare în Evul Mediu693 Embrionii ad mentem Divi Thomae706 Interviu cu Toma din Aquino712 O lectură a Paradisului723 Milionul: descrierea necunoscutului728 Dame şi limba italienilor733 Despre Les très riches heures749 Despre scolastică şi structuralism753 Referinţe bibliografice759 Indice de nume791
606 _0 $aEstetică
606 _0 $aToma d'Aquino (sfânt - opera filosofică)
606 _0 $aDante, Alighieri (opera)
606 _0 $aArtă - Estetică
606 _0 $aEvul Mediu
606 _0 $aGândire (filosofie)
606 _0 $aJoyce, James (opera)
675 __ $a111.852”04/14”
675 __ $a82.09
686 __ $a1
700 _0 $aECO, UMBERTO
702 _0 $4traducere $aCezar, Radu
702 _0 $4traducere $aBădeliță, Corina-Gabriela
702 _0 $4traducere $aMincu, Ștefania
702 _0 $4traducere $aIonescu, Cornel Mihai
702 _0 $4traducere $aCojocaru Dragoş
975 _0 $a04 $a05 $a06 $a07 $a08 $a09 $a10 $a11 $a12 $a13 $a14 $a111.852
975 _0 $a82.09
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 531700 / 531700 A Împrumut Nu 1
2. 531699 / 531699 L Împrumut la sala de lectură Da 1
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu