Stresul organizaţional : Implicații manageriale

Autor chat
Editura Lumen chat
Loc publicare Iaşi
An 2017
Subiect Stres (cauze)
Stres (psihosociologie organizaţională) chat
Organizaţie (teorii socio-manageriale) chat
Managementul organizaţiei chat
ISBN 9789731664996
Note Anexe
Bibliogr. p. 279-298

65/B30; C.III.12147

BARBU, IRINA
    Stresul organizaţional : Implicații manageriale / Irina Barbu.- Iaşi : Lumen , 2017.
    372 p. : fig., tab..- (Dezvoltare socială).    
    Anexe
    Bibliogr. p. 279-298
    CUPRINS LISTA ABREVIERILOR1 LISTA FIGURILOR2 LISTA TABELELOR DIN LUCRARE7 INTRODUCERE 9 CAPITOLUL I. STRESUL, CONCEPT OPERAŢIONAL CU VALOARE INTERDISCIPLINARĂ17 1.1.Conceptul de stres - evoluţii teoretice şi contribuţii fundamentale 17 1.1.1.Contribuţialui George Beard18 1.1.2.Contribuţialui Claude Bernard19 1.1.3.Contribuţialui Walter Cannon 20 1.1.4.Contribuţialui Hans Selye22 1.1.5.Contribuţialui Harold Wolf23 1.1.6.Contribuţialui Richard Lazarus 25 1.2.Abordarea multidisciplinară a conceptului de stres28 1.2.1.Abordarea fiziologică şi bio-medicală28 1.2.2.Abordarea psihologică32 1.3.Abordarea sociologică35 1.4.Abordări multidisciplinare modeme 36 1.4.1.Eco-stresul36 1.4.2.Tehno-stresul37 1.5.Copingul sau strategiile de adaptare la stres38 CAPITOLUL II. STRESUL ORGANIZATIONAL ŞI IMPLICAŢII MANAGERIALE41 2.1.Stresul organizaţional - delimitări conceptuale41 2.2.Teorii ale stresului organizaţional 47 2.3.Surse ale stresului organizaţional în perioada actuală61 2.4.Predictori de stres nivel macro62 2.5.Predictori de stres - nivel micro66 2.6.Factorii de risc psihosociali conform standardelor HSE 70 2.7.Consecinţele stresului organizaţional asupra sănătăţii angajaţilor80 2.8.Impactul stresului asupra forţei de muncă şi a productivităţii81 2.9.Managementul stresului organizaţional85 2.9.1.Promovarea bunăstării la locul de muncă 85 2.9.2.Strategii de coping la nivel organizaţional87 2.9.3.Măsuri şi practici organizaţionale de prevenire a stresului89 2.9.4.Necesitatea promovării unei forţe de muncă durabile91 CAPITOLUL III. IDENTIFICAREA ŞI ANALIZA MULTIFACTORIALĂ A PREDICTORILOR DE STRES ACTUALI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR EUROPEAN ŞI ÎN ROMÂNIA 95 3.1.Identificarea predictorilor de stres în învăţământul superior european96 3.1.1.Influenţa globalizării96 3.1.2.Mediul concurenţial al economiei cunoaşterii97 3.1.3.Atingerea excelenţei în cercetare98 3.1.4.Noua relevanţă a învăţământului superior pentru societate98 3.1.5.Imperativul eficientizării învăţământului superior99 3.2.Predictori de stres în învăţământul superior public din România101 3.2.1.Predictori nivel macro101 3.2.2.Predictori nivel micro108 CAPITOLUL IV. CERCETARE EMPIRICĂ PRIVIND PREDICTORII DE STRES ORGANIZAŢIONAL ÎN INSTITUŢIILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR PUBLIC DIN ROMÂNIA121 4.1.Contextul şi motivaţia cercetării 121 4.2.Specificul metodologic al cercetării122 4.3.Obiectivele cercetării123 4.4.Formularea ipotezelor cercetării124 4.5.Descrierea metodei de cercetare 125 4.5.1.Elaborarea chestionarului 127 4.5.2.Formarea şi determinarea eşantionului 128 4.5.3.Metoda de colectare a informaţiilor130 4.6.Dificultăţi şi limite ale cercetării131 4.7.Analiza şi interpretarea rezultatelor cercetării131 4.7.1.Analiza eşantionului131 4.7.2.Percepţia respondenţilor privind itemii analizaţi139 4.7.2.1.Cerinţe ale locului de muncă139 4.7.2.2.Exercitarea rolului146 4.7.2.3.Controlul asupra modului de lucru 152 4.7.2.4.Sprijinul managerial157 4.7.2.5.Schimbarea din mediul organizaţional161 4.7.2.6.Sprijinul colegilor163 4.7.2.7.Relaţiile de muncă165 4.7.2.8.Echilibrul muncă familie169 4.7.2.9.Autoaprecierea stării de sănătate174 4.7.2.10.Percepţia cadrelor didactice privind prevenirea, reducerea şi gestionarea stresului organizaţional 185 4.7.2.11.Propuneri ale cadrelor didactice participante la sondajul de opinie privind prevenirea, reducerea şi gestionarea stresului în muncă191 4.8.Concluzii 251 CAPITOLUL V. FUNDAMENTAREA OPORTUNITĂŢII INTRODUCERII MISIUNILOR DE AUDIT AL STRESULUI ORGANIZAŢIONAL ÎN ACTIVITATEA DE AUDIT DESFĂŞURATĂ ÎN CADRUL INSTITUŢIILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR PUBLIC DIN ROMÂNIA 257 5.1.Cadrul legislativ257 5.2.Notă de fundamentare privind oportunitatea introducerii misiunilor de audit al stresului organizaţional în învăţământul superior public din România259 5.3.Derularea misiunii de audit al stresului organizaţional263 5.3.1.Analiza riscurilor 266 5.3.2.Stabilirea punctajului total al riscurilor268 5.3.3.Concluzii 273 CONCLUZII FINALE274 Contribuţii personale 276 ANEXA 1 - CHESTIONAR DE EVALUARE A STRESULUI ORGANIZATIONAL ÎN INSTITUTIILE DE ÎNVĂTĂMÂNT SUPERIOR PUBLIC DIN ROMÂNIA 301 ANEXA 2 - TABELELE DE FRECVENŢĂ PENTRU VARIABILELE ANALIZATE LISTA TABELELOR DIN ANEXA 2.
    ISBN 9789731664996

    1. Stres (cauze)
    2. Stres (psihosociologie organizaţională)
    3. Organizaţie (teorii socio-manageriale)
    4. Managementul organizaţiei

616.89-008.441:65.012.4

010 __ $a9789731664996
035 __ $a65/B30
035 __ $aC.III.12147
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aStresul organizaţional $bCarte tipărită $eImplicații manageriale $fIrina Barbu
210 _# $aIaşi $cLumen $d2017
215 __ $a372 p. $cfig., tab.
225 _0 $aDezvoltare socială
299 __ $aStresul organizaţional : Implicații manageriale
300 __ $aAnexe
300 __ $aBibliogr. p. 279-298
330 __ $aCUPRINS LISTA ABREVIERILOR1 LISTA FIGURILOR2 LISTA TABELELOR DIN LUCRARE7 INTRODUCERE 9 CAPITOLUL I. STRESUL, CONCEPT OPERAŢIONAL CU VALOARE INTERDISCIPLINARĂ17 1.1.Conceptul de stres - evoluţii teoretice şi contribuţii fundamentale 17 1.1.1.Contribuţialui George Beard18 1.1.2.Contribuţialui Claude Bernard19 1.1.3.Contribuţialui Walter Cannon 20 1.1.4.Contribuţialui Hans Selye22 1.1.5.Contribuţialui Harold Wolf23 1.1.6.Contribuţialui Richard Lazarus 25 1.2.Abordarea multidisciplinară a conceptului de stres28 1.2.1.Abordarea fiziologică şi bio-medicală28 1.2.2.Abordarea psihologică32 1.3.Abordarea sociologică35 1.4.Abordări multidisciplinare modeme 36 1.4.1.Eco-stresul36 1.4.2.Tehno-stresul37 1.5.Copingul sau strategiile de adaptare la stres38 CAPITOLUL II. STRESUL ORGANIZATIONAL ŞI IMPLICAŢII MANAGERIALE41 2.1.Stresul organizaţional - delimitări conceptuale41 2.2.Teorii ale stresului organizaţional 47 2.3.Surse ale stresului organizaţional în perioada actuală61 2.4.Predictori de stres nivel macro62 2.5.Predictori de stres - nivel micro66 2.6.Factorii de risc psihosociali conform standardelor HSE 70 2.7.Consecinţele stresului organizaţional asupra sănătăţii angajaţilor80 2.8.Impactul stresului asupra forţei de muncă şi a productivităţii81 2.9.Managementul stresului organizaţional85 2.9.1.Promovarea bunăstării la locul de muncă 85 2.9.2.Strategii de coping la nivel organizaţional87 2.9.3.Măsuri şi practici organizaţionale de prevenire a stresului89 2.9.4.Necesitatea promovării unei forţe de muncă durabile91 CAPITOLUL III. IDENTIFICAREA ŞI ANALIZA MULTIFACTORIALĂ A PREDICTORILOR DE STRES ACTUALI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SUPERIOR EUROPEAN ŞI ÎN ROMÂNIA 95 3.1.Identificarea predictorilor de stres în învăţământul superior european96 3.1.1.Influenţa globalizării96 3.1.2.Mediul concurenţial al economiei cunoaşterii97 3.1.3.Atingerea excelenţei în cercetare98 3.1.4.Noua relevanţă a învăţământului superior pentru societate98 3.1.5.Imperativul eficientizării învăţământului superior99 3.2.Predictori de stres în învăţământul superior public din România101 3.2.1.Predictori nivel macro101 3.2.2.Predictori nivel micro108 CAPITOLUL IV. CERCETARE EMPIRICĂ PRIVIND PREDICTORII DE STRES ORGANIZAŢIONAL ÎN INSTITUŢIILE DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR PUBLIC DIN ROMÂNIA121 4.1.Contextul şi motivaţia cercetării 121 4.2.Specificul metodologic al cercetării122 4.3.Obiectivele cercetării123 4.4.Formularea ipotezelor cercetării124 4.5.Descrierea metodei de cercetare 125 4.5.1.Elaborarea chestionarului 127 4.5.2.Formarea şi determinarea eşantionului 128 4.5.3.Metoda de colectare a informaţiilor130 4.6.Dificultăţi şi limite ale cercetării131 4.7.Analiza şi interpretarea rezultatelor cercetării131 4.7.1.Analiza eşantionului131 4.7.2.Percepţia respondenţilor privind itemii analizaţi139 4.7.2.1.Cerinţe ale locului de muncă139 4.7.2.2.Exercitarea rolului146 4.7.2.3.Controlul asupra modului de lucru 152 4.7.2.4.Sprijinul managerial157 4.7.2.5.Schimbarea din mediul organizaţional161 4.7.2.6.Sprijinul colegilor163 4.7.2.7.Relaţiile de muncă165 4.7.2.8.Echilibrul muncă familie169 4.7.2.9.Autoaprecierea stării de sănătate174 4.7.2.10.Percepţia cadrelor didactice privind prevenirea, reducerea şi gestionarea stresului organizaţional 185 4.7.2.11.Propuneri ale cadrelor didactice participante la sondajul de opinie privind prevenirea, reducerea şi gestionarea stresului în muncă191 4.8.Concluzii 251 CAPITOLUL V. FUNDAMENTAREA OPORTUNITĂŢII INTRODUCERII MISIUNILOR DE AUDIT AL STRESULUI ORGANIZAŢIONAL ÎN ACTIVITATEA DE AUDIT DESFĂŞURATĂ ÎN CADRUL INSTITUŢIILOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT SUPERIOR PUBLIC DIN ROMÂNIA 257 5.1.Cadrul legislativ257 5.2.Notă de fundamentare privind oportunitatea introducerii misiunilor de audit al stresului organizaţional în învăţământul superior public din România259 5.3.Derularea misiunii de audit al stresului organizaţional263 5.3.1.Analiza riscurilor 266 5.3.2.Stabilirea punctajului total al riscurilor268 5.3.3.Concluzii 273 CONCLUZII FINALE274 Contribuţii personale 276 ANEXA 1 - CHESTIONAR DE EVALUARE A STRESULUI ORGANIZATIONAL ÎN INSTITUTIILE DE ÎNVĂTĂMÂNT SUPERIOR PUBLIC DIN ROMÂNIA 301 ANEXA 2 - TABELELE DE FRECVENŢĂ PENTRU VARIABILELE ANALIZATE LISTA TABELELOR DIN ANEXA 2
606 _0 $aStres (cauze)
606 _0 $aStres (psihosociologie organizaţională)
606 _0 $aOrganizaţie (teorii socio-manageriale)
606 _0 $aManagementul organizaţiei
675 __ $a616.89-008.441:65.012.4
686 __ $a65
700 _0 $aBARBU, IRINA
975 _0 $a616.89 $a:65.012.4
975 _0 $a-008.441
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 548063 / 548063 L Împrumut la sala de lectură Da 65
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu