Teoria și practica nursing Vol. 3 : Procesul de îngrijire a pacientului

Autor chat
Editura Cartea Medicală chat
Loc publicare Bucureşti
An 2019
Subiect Asistenţă medicală chat
Nursing chat
Manual chat
ISBN 9789731601250
Note Conține repere istorice și modele științifice în nursing - mediul de muncă, funcțiile și rolurile asistentului medical generalist - procesul de îngrijire - aplicații.
Anexe
Bibliogr. p.317-323

616/618/B17; C.III.12953

BAGHIU, VASILE
    Teoria și practica nursing / Vasile Baghiu.- Bucureşti : Cartea Medicală , 2019.
    323 p. : tab..    
    Conține repere istorice și modele științifice în nursing - mediul de muncă, funcțiile și rolurile asistentului medical generalist - procesul de îngrijire - aplicații.
    Anexe
    Bibliogr. p.317-323
    Cuprins Prefață. Despre structura și conținutul aestei cărți11 CAPITOLUL ÎNTÂI. NURSINGUL-ŞTIINŢĂ ŞI ARTĂ 1.Prezentare generală19 1.2.Definiţii ale nursingului20 1.3.Scopuri ale practicii nursing 22 1.4.Credinţe şi valori fundamentale în nursing 23 1.5. Elementele componente ale nursingului: pacientul, sănătatea, mediul, îlor elevi aiîngrijirile nursing25 CAPITOLUL AL DOILEA. REPERE ISTORICE,PRACTICI ŞI CONCEPŢII 2.1. Repere ale îngrijirii bolnavilor în diferite perioade istorice 31 2.2.Factori care au influenţat istoria nursingului şi dezvoltarea sa: medicina, tehnologia, politica, situaţiile de război, economia 34 2.3. Sisteme de îngrijire care au influenţat nursingul modern: sistemul tradiţional, sistemul de îngrijire oferit de organizaţii creştine,sistemul taylorist35 2.4. Nursingul: repere internaţionale40 CAPITOLUL AL TREILEA. PARADIGME, TEORII, MODELE, CONCEPTE NURSING 3.1.Elemente definitorii45 3.2.Teoreticieni, modele şi concepte46 3.3.Florence Nightingale, teoria influenţei mediului asupra îngrijirilor şi începutul nursinguluimodern49 3.4.Alte modele nursing cunoscute52 3.4.1.Hildegard Peplau şi teoria relaţiilor interpersonale52 3.4.2.Martha Rogers şi teoria unităţii fiinţei umane (Alligood, 2014)53 3.4.3.Callista Roy şi modelul adaptării54 3.4.4.Betty Neuman şi modelul sistemelor55 3.4.5.Dorothea Orem şi modelul deficitului de auto-îngrijire (Alligood, 2014)57 3.4.6.Nancy Roper şi modelul nursing al stilului de viaţă58 3.4.7.Phil Barker şi modelul Tidal al recuperării sănătăţii mintale59 3.4.8.Virginia Henderson şi modelul nevoilor pacientului în nursing61 3.4.8.a.Despre Virginia Henderson şi modelul nevoilor61 3.4.8.c.Nevoi fundamentale şi diagnostice nursing NANDA-164 3.4.8.d.Cele 14 nevoi fundamentale şi diagnostice nursing NANDA-I care ar putea fi asociate acestora66 3.5.Marjory Gordon, modelul sistemelor funcţionale al îngrijirilor şi standardizarea internaţională NANDA-I 75 3.5.1.Despre Marjory Gordon şi modelul sistemelor funcţionale ale sănătăţii75 3.5.2.Sistemele funcţionale ale modelului Gordon76 3.5.3.NANDA-I şi sistematizarea diagnosticelor nursing pe baza modelului Gordon77 CAPITOLUL AL PATRULEA. IV.ROLURI ŞI FUNCŢII ALE ASISTENTULUI MEDICAL GENERALIST 4.1. Cadru legislativ81 4.2. Profesionist al asistenţei medicale generale: termeni şi cadre de referinţă82 4.3. Roluri ale asistentului medical generalist 84 4.4. Funcţii ale asistentului medical generalist în cadrul echipei de îngrijire85 4.5. Activităţi ale asistentului medical generalist86 4.6. Calităţi (cunoştinţe, abilităţi, atitudini) necesare excercitării profesiei de asistent medical generalist88 4.7. Titluri profesionale şi domenii89 CAPITOLUL AL CINCILEA. V.MEDIUL DE MUNCĂ AL ASISTENTULUI MEDICAL GENERALIST 53 5.1. Condiţiile şi reperele de calitate ale unui mediu de muncă sigur93 5.2. Îmbunătăţirea climatului/ promovarea sănătăţii la locul de muncă95 5.3. Riscuri, noxe, boli profesionale99 5.3.1. Riscuri profesionale99 5.3.1.a. Principalii factori de risc asociaţi sectorului sanitar99 5.3.1 .b. Zone de lucru şi activităţi cu risc de infecţie103 5.3.3. Boli profesionale105 5.4. Măsuri de protecţia şi securitatea muncii106 5.4.1. Măsuri de bază106 5.4.2. Precauţiunile universale107 5.4.3. Igiena mâinilor (spălare şi dezinfecţie)108 5.4.4. Igiena respiraţiei112 5.4.5. Precauţii de contact112 5.4.6. Curăţenia, dezinfecţia, sterilizarea, dezinsecţia, deratizarea113 5.4.6.a. Elemente definitorii113 5.4.6.b. Curăţarea instrumentelor (presterilizarea): măsuri de protecţie suplimentare115 5.4.6.c. Manipularea lenjeriei murdare117 5.4.7. Echipamentul de protecţie118 5.4.7.a. Aspecte generale118 5.4.7.b. Costumul de protecţie118 5.4.7.d. Mănuşile medicinale 120 5.4.8. Evaluarea stării de sănătate123 5.4.8.a. Aspecte legislative123 5.4.8.b. Măsuri de precauţie în munca deevaluare a stării de sănătate126 5.4.8.C. Vaccinarea127 5.4.9. Colectarea deşeurilor medicale şi igiena spaţiilor de lucru129 5.4.9.a. Aspecte generale129 5.4.9.b. Deşeuri medicale: definiţie şi clasificare129 5.4.9.c. Colectarea, separarea şi ambalarea deşeurilor periculoase131 5.4.10. Circuitele funcţionale133 CAPITOLULAL ŞASELEA. VI. PROCESUL DE ÎNGRIJIRE 6.1. Elemente definitorii ale procesului de îngrijire141 6.1.1. Introducere în procesul de nursing141 6.1.2. Definirea procesului de nursing ,...142 6.1.3. Etapele procesului de îngrijire 143 6.1.4. Documentaţia utilizată144 6.1.5. Abilităţi ale asistenţilor medicali pentru procesul de îngrijire146 6.2. Etapele procesului de îngrijire147 6.2.1. Culegerea şi analiza de date sau evaluarea nursing iniţială147 6.2.1 .a. Culegerea de date sau screening-ul nursing iniţial147 6.2.1.b. Tipuri de date148 6.2.1.c. Sursele pentru culegerea datelor149 6.2.1.d. Abilităţi profesionale, modele de abordare, metode şi instrumente în obţinerea datelor150 6.2.1.e. Validarea datelor şi mijoace de validare153 6.2.2. Diagnosticarea nursing pe baza analizei datelor154 6.2.2.a. Analiza datelor şi gruparea lor după un model conceptual154 6.2.2.b. Emiterea unor ipoteze de diagnostic consultând surse oficiale (NANDA-I)156 6.2.2.c. Enunţul diagnosticului nursing după formula PES163 6.2.2.d. Tipuri de diagnostice nursing165 6.2.4.e. Distincţia dintre diagnosticul nursing (stabilit de asistenta medicală/asistentul medical) şi diagnosticul clinic (stabilit de medic)171 6.2.3. Planificarea îngrijirilor sau alcătuirea planurilor de îngrijire173 6.2.3.a. Alcătuirea planurilor de îngrijire. Aspectegenerale173 6.2.3.b. Ierarhizarea problemelor/ diagnosticelor după gradul în care afectează viaţa pacientului174 6.2.3.c. Stabilirea obiectivelor (NOC): enunţ, verbe utilizate, listă de obiective standard176 6.2.3.d. Stabilirea intervenţiilor (NIC) specifice fiecăruiobiectiv181 6.2.3.e. Scrierea planurilor de îngrijire şi tipuri de planuri de îngrijire188 6.2.3.f. Plan de îngrijire pe un diagnostic nursing: lipsa de cooperare (model orientativ)189 6.2.3.g. Plan de ingrijire pe un diagnostic clinic : hipertensiune arterială (model orientativ)192 6.2.4. Aplicarea planurilor sau implementarea intervenţiilor197 6.2.4.a. Etape, documentaţie necesară, implicarea pacientului197 6.2.4.b. Intervenţii: evaluative, terapeutice, educaţionale/ autonome şi de colaborare198 6.2.4.c. Coordonarea şi integrarea îngrijirii199  6.2.5. Evalurarea rezultatelor intervenţiilor200 6.2.5.a. Repere în procesul de evaluare200 6.2.5.b. Eficacitatea intervenţiilor201 6.2.5.c. Gândirea critică şi efectuarea unor ajustări necesare202 6.2.6. Studiu de caz (model orientativ)204 CAPITOLUL AL ŞAPTELEA. VII.MODELUL SISTEMELOR FUNCŢIONALE CORDON ŞI TAXONOMIA NANDA-I 7.1. Elemente definitorii ale modelului: principii, concepte, aplicabilitate211 7.2. Descrierea celor 11 sisteme funcţionale Gordon şi diagnostice nursing aferente213 7.3.Repere în culegerea de date sau screening-ul nursing pe fiecare sistem funcţional Gordon şi diagnostice nursing NANDA-I identificate pe baza datelor, semnelor şi simptomelor, caracteristicilor definitorii230 CAPITOLUL AL OPTULEA. VIII. MODELE DE PLANURI DE ÎNGRIJIRE 8.1.Plan de îngrijire pe un diagnostic nursing: lipsa de cooperare (orientativ)261 8.2. Plan de îngrijire pe un diagnostic clinic: hipertensiune arterială (orientativ)263 8.3.Foaie de îngrijiri nursing (model orientativ)267 CAPITOLUL AL NOUĂLEA IX. ANEXE 9.1.Lista diagnosticelor NANDA-I, pe domenii şi clase, cu codurile specifice şi denumirile originale în limba engleză279 9.2. Lista „de lucru” (scurtă) a diagnosticelor NANDA-I, pe domenii şi clase, pentru utilizare eficientă în procesul didactic şi în practică294 9.4.Listă cu obiective nursing standard (NOC) frecvent întâlnite în practica nursing310 Bibliografie317.
    ISBN 9789731601250

    1. Asistenţă medicală
    2. Nursing
    3. Manual

614.253.3(075.9)
616-083(075.9)


299 __ $aTeoria și practica nursing Vol. 3 : Procesul de îngrijire a pacientului
975 __ $a614.253.3 $a(075.9) $a616 $a-083
200 __ $aTeoria și practica nursing $bCarte tipărită $fVasile Baghiu $iProcesul de îngrijire a pacientului $hVol. 3
700 __ $aBAGHIU, VASILE
010 __ $a9789731601250
035 __ $a616/618/B17
035 __ $aC.III.12953
675 __ $a614.253.3(075.9)
675 __ $a616-083(075.9)
686 __ $a61
606 __ $aAsistenţă medicală
606 __ $aNursing
606 __ $aManual
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aBucureşti $cCartea Medicală $d2019
215 __ $a323 p. $ctab.
300 __ $aConține repere istorice și modele științifice în nursing - mediul de muncă, funcțiile și rolurile asistentului medical generalist - procesul de îngrijire - aplicații.
300 __ $aAnexe
300 __ $aBibliogr. p.317-323
330 __ $aCuprins Prefață. Despre structura și conținutul aestei cărți11 CAPITOLUL ÎNTÂI. NURSINGUL-ŞTIINŢĂ ŞI ARTĂ 1.Prezentare generală19 1.2.Definiţii ale nursingului20 1.3.Scopuri ale practicii nursing 22 1.4.Credinţe şi valori fundamentale în nursing 23 1.5. Elementele componente ale nursingului: pacientul, sănătatea, mediul, îlor elevi aiîngrijirile nursing25 CAPITOLUL AL DOILEA. REPERE ISTORICE,PRACTICI ŞI CONCEPŢII 2.1. Repere ale îngrijirii bolnavilor în diferite perioade istorice 31 2.2.Factori care au influenţat istoria nursingului şi dezvoltarea sa: medicina, tehnologia, politica, situaţiile de război, economia 34 2.3. Sisteme de îngrijire care au influenţat nursingul modern: sistemul tradiţional, sistemul de îngrijire oferit de organizaţii creştine,sistemul taylorist35 2.4. Nursingul: repere internaţionale40 CAPITOLUL AL TREILEA. PARADIGME, TEORII, MODELE, CONCEPTE NURSING 3.1.Elemente definitorii45 3.2.Teoreticieni, modele şi concepte46 3.3.Florence Nightingale, teoria influenţei mediului asupra îngrijirilor şi începutul nursinguluimodern49 3.4.Alte modele nursing cunoscute52 3.4.1.Hildegard Peplau şi teoria relaţiilor interpersonale52 3.4.2.Martha Rogers şi teoria unităţii fiinţei umane (Alligood, 2014)53 3.4.3.Callista Roy şi modelul adaptării54 3.4.4.Betty Neuman şi modelul sistemelor55 3.4.5.Dorothea Orem şi modelul deficitului de auto-îngrijire (Alligood, 2014)57 3.4.6.Nancy Roper şi modelul nursing al stilului de viaţă58 3.4.7.Phil Barker şi modelul Tidal al recuperării sănătăţii mintale59 3.4.8.Virginia Henderson şi modelul nevoilor pacientului în nursing61 3.4.8.a.Despre Virginia Henderson şi modelul nevoilor61 3.4.8.c.Nevoi fundamentale şi diagnostice nursing NANDA-164 3.4.8.d.Cele 14 nevoi fundamentale şi diagnostice nursing NANDA-I care ar putea fi asociate acestora66 3.5.Marjory Gordon, modelul sistemelor funcţionale al îngrijirilor şi standardizarea internaţională NANDA-I 75 3.5.1.Despre Marjory Gordon şi modelul sistemelor funcţionale ale sănătăţii75 3.5.2.Sistemele funcţionale ale modelului Gordon76 3.5.3.NANDA-I şi sistematizarea diagnosticelor nursing pe baza modelului Gordon77 CAPITOLUL AL PATRULEA. IV.ROLURI ŞI FUNCŢII ALE ASISTENTULUI MEDICAL GENERALIST 4.1. Cadru legislativ81 4.2. Profesionist al asistenţei medicale generale: termeni şi cadre de referinţă82 4.3. Roluri ale asistentului medical generalist 84 4.4. Funcţii ale asistentului medical generalist în cadrul echipei de îngrijire85 4.5. Activităţi ale asistentului medical generalist86 4.6. Calităţi (cunoştinţe, abilităţi, atitudini) necesare excercitării profesiei de asistent medical generalist88 4.7. Titluri profesionale şi domenii89 CAPITOLUL AL CINCILEA. V.MEDIUL DE MUNCĂ AL ASISTENTULUI MEDICAL GENERALIST 53 5.1. Condiţiile şi reperele de calitate ale unui mediu de muncă sigur93 5.2. Îmbunătăţirea climatului/ promovarea sănătăţii la locul de muncă95 5.3. Riscuri, noxe, boli profesionale99 5.3.1. Riscuri profesionale99 5.3.1.a. Principalii factori de risc asociaţi sectorului sanitar99 5.3.1 .b. Zone de lucru şi activităţi cu risc de infecţie103 5.3.3. Boli profesionale105 5.4. Măsuri de protecţia şi securitatea muncii106 5.4.1. Măsuri de bază106 5.4.2. Precauţiunile universale107 5.4.3. Igiena mâinilor (spălare şi dezinfecţie)108 5.4.4. Igiena respiraţiei112 5.4.5. Precauţii de contact112 5.4.6. Curăţenia, dezinfecţia, sterilizarea, dezinsecţia, deratizarea113 5.4.6.a. Elemente definitorii113 5.4.6.b. Curăţarea instrumentelor (presterilizarea): măsuri de protecţie suplimentare115 5.4.6.c. Manipularea lenjeriei murdare117 5.4.7. Echipamentul de protecţie118 5.4.7.a. Aspecte generale118 5.4.7.b. Costumul de protecţie118 5.4.7.d. Mănuşile medicinale 120 5.4.8. Evaluarea stării de sănătate123 5.4.8.a. Aspecte legislative123 5.4.8.b. Măsuri de precauţie în munca deevaluare a stării de sănătate126 5.4.8.C. Vaccinarea127 5.4.9. Colectarea deşeurilor medicale şi igiena spaţiilor de lucru129 5.4.9.a. Aspecte generale129 5.4.9.b. Deşeuri medicale: definiţie şi clasificare129 5.4.9.c. Colectarea, separarea şi ambalarea deşeurilor periculoase131 5.4.10. Circuitele funcţionale133 CAPITOLULAL ŞASELEA. VI. PROCESUL DE ÎNGRIJIRE 6.1. Elemente definitorii ale procesului de îngrijire141 6.1.1. Introducere în procesul de nursing141 6.1.2. Definirea procesului de nursing ,...142 6.1.3. Etapele procesului de îngrijire 143 6.1.4. Documentaţia utilizată144 6.1.5. Abilităţi ale asistenţilor medicali pentru procesul de îngrijire146 6.2. Etapele procesului de îngrijire147 6.2.1. Culegerea şi analiza de date sau evaluarea nursing iniţială147 6.2.1 .a. Culegerea de date sau screening-ul nursing iniţial147 6.2.1.b. Tipuri de date148 6.2.1.c. Sursele pentru culegerea datelor149 6.2.1.d. Abilităţi profesionale, modele de abordare, metode şi instrumente în obţinerea datelor150 6.2.1.e. Validarea datelor şi mijoace de validare153 6.2.2. Diagnosticarea nursing pe baza analizei datelor154 6.2.2.a. Analiza datelor şi gruparea lor după un model conceptual154 6.2.2.b. Emiterea unor ipoteze de diagnostic consultând surse oficiale (NANDA-I)156 6.2.2.c. Enunţul diagnosticului nursing după formula PES163 6.2.2.d. Tipuri de diagnostice nursing165 6.2.4.e. Distincţia dintre diagnosticul nursing (stabilit de asistenta medicală/asistentul medical) şi diagnosticul clinic (stabilit de medic)171 6.2.3. Planificarea îngrijirilor sau alcătuirea planurilor de îngrijire173 6.2.3.a. Alcătuirea planurilor de îngrijire. Aspectegenerale173 6.2.3.b. Ierarhizarea problemelor/ diagnosticelor după gradul în care afectează viaţa pacientului174 6.2.3.c. Stabilirea obiectivelor (NOC): enunţ, verbe utilizate, listă de obiective standard176 6.2.3.d. Stabilirea intervenţiilor (NIC) specifice fiecăruiobiectiv181 6.2.3.e. Scrierea planurilor de îngrijire şi tipuri de planuri de îngrijire188 6.2.3.f. Plan de îngrijire pe un diagnostic nursing: lipsa de cooperare (model orientativ)189 6.2.3.g. Plan de ingrijire pe un diagnostic clinic : hipertensiune arterială (model orientativ)192 6.2.4. Aplicarea planurilor sau implementarea intervenţiilor197 6.2.4.a. Etape, documentaţie necesară, implicarea pacientului197 6.2.4.b. Intervenţii: evaluative, terapeutice, educaţionale/ autonome şi de colaborare198 6.2.4.c. Coordonarea şi integrarea îngrijirii199  6.2.5. Evalurarea rezultatelor intervenţiilor200 6.2.5.a. Repere în procesul de evaluare200 6.2.5.b. Eficacitatea intervenţiilor201 6.2.5.c. Gândirea critică şi efectuarea unor ajustări necesare202 6.2.6. Studiu de caz (model orientativ)204 CAPITOLUL AL ŞAPTELEA. VII.MODELUL SISTEMELOR FUNCŢIONALE CORDON ŞI TAXONOMIA NANDA-I 7.1. Elemente definitorii ale modelului: principii, concepte, aplicabilitate211 7.2. Descrierea celor 11 sisteme funcţionale Gordon şi diagnostice nursing aferente213 7.3.Repere în culegerea de date sau screening-ul nursing pe fiecare sistem funcţional Gordon şi diagnostice nursing NANDA-I identificate pe baza datelor, semnelor şi simptomelor, caracteristicilor definitorii230 CAPITOLUL AL OPTULEA. VIII. MODELE DE PLANURI DE ÎNGRIJIRE 8.1.Plan de îngrijire pe un diagnostic nursing: lipsa de cooperare (orientativ)261 8.2. Plan de îngrijire pe un diagnostic clinic: hipertensiune arterială (orientativ)263 8.3.Foaie de îngrijiri nursing (model orientativ)267 CAPITOLUL AL NOUĂLEA IX. ANEXE 9.1.Lista diagnosticelor NANDA-I, pe domenii şi clase, cu codurile specifice şi denumirile originale în limba engleză279 9.2. Lista „de lucru” (scurtă) a diagnosticelor NANDA-I, pe domenii şi clase, pentru utilizare eficientă în procesul didactic şi în practică294 9.4.Listă cu obiective nursing standard (NOC) frecvent întâlnite în practica nursing310 Bibliografie317
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 583679 / 583679 F2 Împrumut Da 616/618
2. 583678 / 583678 A Împrumut Da 616/618
3. 583677 / 583677 L Împrumut la sala de lectură Da 616/618
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 3

Lăsați un comentariu