Tradiție și modernitate în pedagogia artelor plastice

Autor chat
Editura Răzeşu chat
Loc publicare Piatra Neamţ
An 2013
Subiect Artă chat
Învățământ chat
ISBN 9786068187273
Note Bibliogr. p.201-214
Anexe

7(100)/C93

CUCIUREANU, GHEORGHE
    Tradiție și modernitate în pedagogia artelor plastice / Gheorghe Cuciureanu.- Piatra Neamţ : Răzeşu , 2013.
    235 p. : il., fotogr. color.    
    Bibliogr. p.201-214
    Anexe
    Introducere - 7 CAPITOLUL 1 - TRADIŢIONAL Şl MODERN îN îNVĂŢĂMÂNTUL DE ARTĂ ROMÂNESC -12 - 1 ÎNceputurile educaţiei artistice h Moldova, Ţara Românească şi Transilvania-12 1.2. Din istoria învăţământului de artă românesc -13 CAPITOLUL 2 - EDUCAŢIA ESTETICĂ - O FINALITATE A EDUCAŢIEI DE TIP ARTISTIC -18 2.1.Educatia estetică n viziunea tradiţională -19 2.2 Analogia microcosmos-macrocosmos - 21 2.3. Revalorizarea raportului dintre etic şi estetic-o paradigmă modernă - 22 2.4. Clasicismul şi romantismul - două atitudini estetice - 24 2-5. Raportul armonic hţeles ca o complementaritate dintre tradiţie şi modernita¬te 28 2.6.Discursul plastic în modernitate - 29 2.7.Dialectica elementelor de limbaj în arta modernă - 31 2.8.Caracterul instrumental al educaţiei estetice țn postmodernitate - 33 CAPITOLUL 3 - CONSUMERISM, MODERNITATE Şl TRADIŢIE - 41 3.1Kitschul, conotaţii generale - 41 3.1.1 Conceptul de kitsch, origini şi istoric - 42 3.1.2 Mitologie, manipulare şi kitsch - 45 3 2 Seducţia contextualizării în societatea contemporană - 47 3•3 Televiziune şi consumerism în epoca postmodernă - 49 3. 3 .1 O privire comparativă între funcţiile televiziunii şi Internetului - 51 3. 3. 2 Imaginea vizuală confruntată cu propunerile publicitare şi cu fenomenologia icoanei - 53 3. 4 .Fenomenul kitsch - sursă de inspiraţie pentru arta contemporană - 54 3 5Atitudini antievaluative h postmodernitate -57 3. 5. 1Plasticitatea şi iconicitatea, repere pentru decriptarea imaginii vizuale - 60 3. 6.Relaţia dintre centru şi periferie spre o armonizare posibilă - 62 CAPITOLUL 4 - CULOAREA Şl FORMA 1l NVĂŢĂMÂNTUL ARTISTIC - 64 4.1.Culoarea, scurt istoric - 64 4.1.1 Rolul şi modalităţile de folosire a culorii îi compoziţia plastică - 67 4.1.2.Cuvântul, culoarea şi forma - trei argumente htru devenirea de sine - 73 4.1.3.Conceptul de culoare îi postmodernitate - 75 4.1.4.Culoarea şi imaginaţia - culoarea ca vehicul al imaginaţiei - 78 4.1.5.Culoarea, o materie? - 80 4.1.6.Materia colorată, o metaforă - 83 4.1.7.Materia colorată, tributară calităţii imaginii - 84 4.2.Forma - 86 4.2.1.Spre o redefinire a formei în arta vizuală - 86 4.2.2.Forma în arta vizuală - 89 4.2.3.Limbajul plastic şi noile tehnologii în arta contemporană - 92 4.2.4.Raportul dintre expresiv şi impresiv îi arta modernă -101 CAPITOLUL 5 - CONTRIBUŢIA ŞCOLII BAUHAUS N DIDACTICA ARTELOR VIZUALE CONTEMPORANE -102 5.1.Staatliche Bauhaus Weimar - scurt istoric -102 5.1.1.Didactica Bauhaus-ului - o promotoare a funcţionalismului -105 5.1.2.Artă şi industrie - spre o filozofie a Bauhaus-ului -109 5.1.3.Reacţia funcţionalismului contra kitsch-ului -114 5.1.4.Metoda genealogică a lui Vasili Kandinsky -116 5.1.5.Etic şi estetic h pictura lui Mondrian -122 5.1.6.Paul Klee şi semnificaţia calităţii -123 5.1.7.Metoda sintetismului dinamic -130 5.1.8.Metoda constructivă de hvăţare a culorii - iohannes Itten -131 5.1.9.Alberts şi expresivitatea culorii -136 CAPITOLUL 6 - METODE TRADIŢIONALE Şl MODERNE DE PREDARE A CULORII N ÎNVĂŢĂMÂNTUL ARTISTIC CONTEMPORAN -140 6.1.Metoda academică - scurt istoric -140 6.2. Repere ale metodei academice de nvăţare a culorii -143 6.3. Metode moderne de predare a conceptului de culoare -146 6.3.1.Metode de predare a culorii la Liceul de Artă din Milano-ltalia 151 6.3.2.Metode de predare a culorii folosite la Liceul de Artă din Piatra Neamţ -153 6.3.3.Metode de predare a culorii în Canada - 166 6.3.4.Metode de predare a culorii în Belgia -168 6.4.Raportul dintre culoare şi formă h viziunea artiştilor -172 CAPITOLUL 7 - REPERE METODOLOGICE -174 7.1.Strategiile moderne şi academice de creativitate -174 7.2.Caracterul verbal instrumentalist şi non verbal imagistic al imaginii vizuale - scurt istoric -177 7.3.Direcţiile de cercetare care au contribuit la sistematizarea metodelor folosite h cadrul experimentului -182 7.4.Cele cinci faze ale procesului de creaţie h viziunea psihanalistului Didier Anzieu -183 7.5.Cele trei faze ale procesului de creaţie îi viziunea psihanalistului A. Erhenzweig -185 Lucrări executate h cursul experimentului didactic -189 Concluzii -196 Bibliografie - 201 Anexe - 215.
    ISBN 9786068187273

    1. Artă
    2. Învățământ

7(100):371.3

299 __ $aTradiție și modernitate în pedagogia artelor plastice
975 __ $a7 $a(100)
200 __ $aTradiție și modernitate în pedagogia artelor plastice $fGheorghe Cuciureanu $bCarte tipărită
700 __ $aCUCIUREANU, GHEORGHE
010 __ $a9786068187273
035 __ $a7(100)/C93
675 __ $a7(100):371.3
686 __ $a7/77
606 __ $aArtă
606 __ $aÎnvățământ
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aPiatra Neamţ $cRăzeşu $d2013
215 __ $a235 p. $cil., fotogr. color
300 __ $aBibliogr. p.201-214
300 __ $aAnexe
330 __ $aIntroducere - 7 CAPITOLUL 1 - TRADIŢIONAL Şl MODERN îN îNVĂŢĂMÂNTUL DE ARTĂ ROMÂNESC -12 - 1 ÎNceputurile educaţiei artistice h Moldova, Ţara Românească şi Transilvania-12 1.2. Din istoria învăţământului de artă românesc -13 CAPITOLUL 2 - EDUCAŢIA ESTETICĂ - O FINALITATE A EDUCAŢIEI DE TIP ARTISTIC -18 2.1.Educatia estetică n viziunea tradiţională -19 2.2 Analogia microcosmos-macrocosmos - 21 2.3. Revalorizarea raportului dintre etic şi estetic-o paradigmă modernă - 22 2.4. Clasicismul şi romantismul - două atitudini estetice - 24 2-5. Raportul armonic hţeles ca o complementaritate dintre tradiţie şi modernita¬te 28 2.6.Discursul plastic în modernitate - 29 2.7.Dialectica elementelor de limbaj în arta modernă - 31 2.8.Caracterul instrumental al educaţiei estetice țn postmodernitate - 33 CAPITOLUL 3 - CONSUMERISM, MODERNITATE Şl TRADIŢIE - 41 3.1Kitschul, conotaţii generale - 41 3.1.1 Conceptul de kitsch, origini şi istoric - 42 3.1.2 Mitologie, manipulare şi kitsch - 45 3 2 Seducţia contextualizării în societatea contemporană - 47 3•3 Televiziune şi consumerism în epoca postmodernă - 49 3. 3 .1 O privire comparativă între funcţiile televiziunii şi Internetului - 51 3. 3. 2 Imaginea vizuală confruntată cu propunerile publicitare şi cu fenomenologia icoanei - 53 3. 4 .Fenomenul kitsch - sursă de inspiraţie pentru arta contemporană - 54 3 5Atitudini antievaluative h postmodernitate -57 3. 5. 1Plasticitatea şi iconicitatea, repere pentru decriptarea imaginii vizuale - 60 3. 6.Relaţia dintre centru şi periferie spre o armonizare posibilă - 62 CAPITOLUL 4 - CULOAREA Şl FORMA 1l NVĂŢĂMÂNTUL ARTISTIC - 64 4.1.Culoarea, scurt istoric - 64 4.1.1 Rolul şi modalităţile de folosire a culorii îi compoziţia plastică - 67 4.1.2.Cuvântul, culoarea şi forma - trei argumente htru devenirea de sine - 73 4.1.3.Conceptul de culoare îi postmodernitate - 75 4.1.4.Culoarea şi imaginaţia - culoarea ca vehicul al imaginaţiei - 78 4.1.5.Culoarea, o materie? - 80 4.1.6.Materia colorată, o metaforă - 83 4.1.7.Materia colorată, tributară calităţii imaginii - 84 4.2.Forma - 86 4.2.1.Spre o redefinire a formei în arta vizuală - 86 4.2.2.Forma în arta vizuală - 89 4.2.3.Limbajul plastic şi noile tehnologii în arta contemporană - 92 4.2.4.Raportul dintre expresiv şi impresiv îi arta modernă -101 CAPITOLUL 5 - CONTRIBUŢIA ŞCOLII BAUHAUS N DIDACTICA ARTELOR VIZUALE CONTEMPORANE -102 5.1.Staatliche Bauhaus Weimar - scurt istoric -102 5.1.1.Didactica Bauhaus-ului - o promotoare a funcţionalismului -105 5.1.2.Artă şi industrie - spre o filozofie a Bauhaus-ului -109 5.1.3.Reacţia funcţionalismului contra kitsch-ului -114 5.1.4.Metoda genealogică a lui Vasili Kandinsky -116 5.1.5.Etic şi estetic h pictura lui Mondrian -122 5.1.6.Paul Klee şi semnificaţia calităţii -123 5.1.7.Metoda sintetismului dinamic -130 5.1.8.Metoda constructivă de hvăţare a culorii - iohannes Itten -131 5.1.9.Alberts şi expresivitatea culorii -136 CAPITOLUL 6 - METODE TRADIŢIONALE Şl MODERNE DE PREDARE A CULORII N ÎNVĂŢĂMÂNTUL ARTISTIC CONTEMPORAN -140 6.1.Metoda academică - scurt istoric -140 6.2. Repere ale metodei academice de nvăţare a culorii -143 6.3. Metode moderne de predare a conceptului de culoare -146 6.3.1.Metode de predare a culorii la Liceul de Artă din Milano-ltalia 151 6.3.2.Metode de predare a culorii folosite la Liceul de Artă din Piatra Neamţ -153 6.3.3.Metode de predare a culorii în Canada - 166 6.3.4.Metode de predare a culorii în Belgia -168 6.4.Raportul dintre culoare şi formă h viziunea artiştilor -172 CAPITOLUL 7 - REPERE METODOLOGICE -174 7.1.Strategiile moderne şi academice de creativitate -174 7.2.Caracterul verbal instrumentalist şi non verbal imagistic al imaginii vizuale - scurt istoric -177 7.3.Direcţiile de cercetare care au contribuit la sistematizarea metodelor folosite h cadrul experimentului -182 7.4.Cele cinci faze ale procesului de creaţie h viziunea psihanalistului Didier Anzieu -183 7.5.Cele trei faze ale procesului de creaţie îi viziunea psihanalistului A. Erhenzweig -185 Lucrări executate h cursul experimentului didactic -189 Concluzii -196 Bibliografie - 201 Anexe - 215
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 574536 / 574536 AV Împrumut Da 7(100)
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
AV Împrumut 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu