Un paradis al învăţaţilor : Universitatea din Paris în Evul Mediu

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iași
An 2022
Subiect Cultură chat
Evul Mediu chat
Paris (capitală - Franţa) chat
Învăţământ superior chat
ISBN 9789734690442
Note Conține bibliografie
Index de nume

37/W43; C.II.44310

WEIJERS, OLGA
    Un paradis al învăţaţilor : Universitatea din Paris în Evul Mediu / Olga Weijers ; traducere din limba engleză de Teodora Bonțeanu ; cuvânt înainte de Monica Brînzei.- Iași : Polirom , 2022.
    343 p. : h., facs..    
    Conține bibliografie
    Index de nume
    Cuprins Cuvânt înainte la ediţia în limba română (Monica Brînzei)11 Introducere15 Capitolul 1. Şcolile şi oraşul19 Oraşul: geografie, administraţie şi locuitori19 Geografie şi arhitectură19 Regi, episcopi şi administraţie21 Orăşeni, comerţ şi meşteşuguri22 Urbea cărturarilor24 Apariţia unei noi instituţii24 O comunitate turbulentă27 Cărturarii şi începuturile universităţii29 Topografia urbei cărturarilor31 întru lauda oraşului32 Colegiile34 Bibliografie37 Capitolul 2. Profesiunea de cărturar39 Instituţia39 Fondarea şi structura universităţii39 Magistri, studenţi şi organizare administrativă. 43 Curriculumul44 Curriculumul facultăţii de arte liberale.44 Alte surse ale curriculumului51 Predarea la facultăţile superioare53 Bibliografie55 Capitolul 3- Organizarea şi conţinutul învăţării57 Clasificarea cunoştinţelor57 Evoluţia clasificării ştiinţelor58 Clasificarea ştiinţelor în scrierile arabe59 Clasificarea ştiinţelor în Occidentul medieval6l Clasificarea ştiinţelor în secolul al XlII-lea64 Conţinutul învăţării67 Conţinutul disciplinelor la facultatea de arte liberale67 Evoluţia predării la facultatea de arte liberale73 Bibliografie75 Capitolul 4. Fascinaţia faţă de autorităţi79 Autorii fundamentali în facultatea de arte liberale 79 Manualele84 Ghidurilepentru pregătirea examenelor84 Literatura pregătitoare87 Manualele pentru discipline specifice90 Autorii de bază ai celorlalte facultăţi92 Autorii reinterpretaţi95 Bibliografie99 Capitolul 5. Bazele învăţării: citirea textelor103 Metoda lectio104 Comentarii de tipul lectiones106 Comentarii de tipul questiones şi sententia: metode în schimbare107 Lectio în statutele facultăţii de arte liberale la Universitatea din Paris111 Lecturi „tipice” şi fugitive”.114 Lecturi fugitive corespunzătoare comentariilor sententia115 Citirea repetată a aceloraşi texte116 Statutele şi aplicarea lor în viaţa cotidiană117 Bibliografie120 Capitolul 6. Metoda interogării123 Questio înainte de epoca universitară123 Questio la facultatea de arte liberale126 întrebări în comentarii126 Comentarii alcătuite din întrebări129 întrebări independente de text130 Interogarea ca exerciţiu academic132 Întrebări în compendiile pentru examinare133 Diversele tipuri de întrebări133 Influenţa metodelor de predare134 Bibliografie136 Capitolul 7. Arta discuţiei argumentate139 Originile disputării139 Disputatio în şcolile pariziene înainte de epoca universitară142 Disputarea la facultatea de arte liberale144 Disputarea în litera statutelor.144 Evoluţia disputării la facultatea de arte liberale. 145 Discursuri argumentative compuse de magistri. . 151 Concluzii şi rezumat154 Bibliografie157 Capitolul 8. Omniprezenta disputare159 Câteva caracteristici generale ale dezbaterii argumentate159 Natura argumentelor162 Caracterul disputării164 Utilizarea disputării la alte facultăţi165 Forme speciale ale disputării168 Eroarea sofismelor169 Disputatio de quolibet la diversele facultăţi173 Disputarea în cadrul examenelor176 Disputări literare şi tratate polemice177 Concluzii179 Bibliografie179 Capitolul 9. Momente definitorii ale vieţii universitare. 183 Începuturi modeste: exerciţii şi examinări183 Exerciţiile183 Examinările la facultatea de arte liberale185 Ceremoniile de încheiere190 Ceremonia inceptio190 Examinările în cadrul altor facultăţi194 Evenimente dedicate magiştrilor197 Evenimente deschise tuturor198 Predici198 Discursuri academice199 Bibliografie201 Capitolul 10. Vorbirea şi scrierea205 Limbajul205 Limbajul ca obiect al predării şi gândirii206 Cuvinte şi lucruri209 Limbajul ca instrument al comunicării şi predării211 Latina scolastică213 Bibliografie216 Capitolul 11. Limbajul vorbit şi scris219 Importanţa predării orale219 Interferenţe între oral şi scris221 Reportatio222 Dictarea225 Sistemul pecia227 Examinările: orale şi scrise228 Bibliografie230 Capitolul 12. Reprezentări ale erudiţiei233 Punerea în pagină233 Configuraţia manuscriselor academice236 Punerea în pagină a listelor alfabetice239 Macbetarea medievală ca bază a cărţilor moderne242 Imagini cu rol explicativ, didactic şi mnemotehnic. 243 Diagrame figurative244 Diagrame nonfigurative250 Funcţiile diagramelor253 Bibliografie253 Capitolul 13. Instrumentele de bază ale învăţării257 Traduceri şi dicţionare257 Traducerile257 Dicţionarele259 Repertoria şi indici: o nouă abordare266 Precondiţiile267 Repertoriile271 Listele şi indicii275 Florilegiile280 Bibliografie282 Capitolul 14. În ape tulburi287 Interdicţiile288 Primele interdicţii: 1210 şi1215. 288 Interdicţia din 1231. 291 Criza din anii 1270. 294 Criza din 1339-1340. 302 Prefaceri ulterioare305 Bibliografie306 Capitolul 15. O carieră strălucită309 Anii de tinereţe309 Activitatea de predare la facultatea de arte liberale. 311 Studierea şi predarea teologiei la Oxford315 Instrumente pentru predică şi studiu321 O carieră în Biserică324 Bibliografie326 Bibliografie generală329 Index de nume (până la 1800) 331 Index de nume (după 1800) 337 Lista ilustraţiilor341.
    ISBN 9789734690442

    I Bonțeanu, Teodora(traducător)
    II Brînzei, Monica(prefaţator)

    1. Cultură
    2. Evul Mediu
    3. Paris (capitală - Franţa)
    4. Învăţământ superior

378(443.611)
008(443.611)”13/15”


299 __ $aUn paradis al învăţaţilor : Universitatea din Paris în Evul Mediu
955 __ $a1
200 __ $aUn paradis al învăţaţilor $bCarte tipărită $eUniversitatea din Paris în Evul Mediu $gtraducere din limba engleză de Teodora Bonțeanu $gcuvânt înainte de Monica Brînzei $fOlga Weijers
700 __ $aWEIJERS, OLGA
702 __ $4traducător $aBonțeanu, Teodora
702 __ $4prefaţator $aBrînzei, Monica
010 __ $a9789734690442
035 __ $a37/W43
035 __ $aC.II.44310
675 __ $a378(443.611)
675 __ $a008(443.611)”13/15”
686 __ $a37
606 __ $aCultură
606 __ $aEvul Mediu
606 __ $aParis (capitală - Franţa)
606 __ $aÎnvăţământ superior
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aIași $cPolirom $d2022
215 __ $a343 p. $ch., facs.
300 __ $aConține bibliografie
300 __ $aIndex de nume
330 __ $aCuprins Cuvânt înainte la ediţia în limba română (Monica Brînzei)11 Introducere15 Capitolul 1. Şcolile şi oraşul19 Oraşul: geografie, administraţie şi locuitori19 Geografie şi arhitectură19 Regi, episcopi şi administraţie21 Orăşeni, comerţ şi meşteşuguri22 Urbea cărturarilor24 Apariţia unei noi instituţii24 O comunitate turbulentă27 Cărturarii şi începuturile universităţii29 Topografia urbei cărturarilor31 întru lauda oraşului32 Colegiile34 Bibliografie37 Capitolul 2. Profesiunea de cărturar39 Instituţia39 Fondarea şi structura universităţii39 Magistri, studenţi şi organizare administrativă. 43 Curriculumul44 Curriculumul facultăţii de arte liberale.44 Alte surse ale curriculumului51 Predarea la facultăţile superioare53 Bibliografie55 Capitolul 3- Organizarea şi conţinutul învăţării57 Clasificarea cunoştinţelor57 Evoluţia clasificării ştiinţelor58 Clasificarea ştiinţelor în scrierile arabe59 Clasificarea ştiinţelor în Occidentul medieval6l Clasificarea ştiinţelor în secolul al XlII-lea64 Conţinutul învăţării67 Conţinutul disciplinelor la facultatea de arte liberale67 Evoluţia predării la facultatea de arte liberale73 Bibliografie75 Capitolul 4. Fascinaţia faţă de autorităţi79 Autorii fundamentali în facultatea de arte liberale 79 Manualele84 Ghidurilepentru pregătirea examenelor84 Literatura pregătitoare87 Manualele pentru discipline specifice90 Autorii de bază ai celorlalte facultăţi92 Autorii reinterpretaţi95 Bibliografie99 Capitolul 5. Bazele învăţării: citirea textelor103 Metoda lectio104 Comentarii de tipul lectiones106 Comentarii de tipul questiones şi sententia: metode în schimbare107 Lectio în statutele facultăţii de arte liberale la Universitatea din Paris111 Lecturi „tipice” şi fugitive”.114 Lecturi fugitive corespunzătoare comentariilor sententia115 Citirea repetată a aceloraşi texte116 Statutele şi aplicarea lor în viaţa cotidiană117 Bibliografie120 Capitolul 6. Metoda interogării123 Questio înainte de epoca universitară123 Questio la facultatea de arte liberale126 întrebări în comentarii126 Comentarii alcătuite din întrebări129 întrebări independente de text130 Interogarea ca exerciţiu academic132 Întrebări în compendiile pentru examinare133 Diversele tipuri de întrebări133 Influenţa metodelor de predare134 Bibliografie136 Capitolul 7. Arta discuţiei argumentate139 Originile disputării139 Disputatio în şcolile pariziene înainte de epoca universitară142 Disputarea la facultatea de arte liberale144 Disputarea în litera statutelor.144 Evoluţia disputării la facultatea de arte liberale. 145 Discursuri argumentative compuse de magistri. . 151 Concluzii şi rezumat154 Bibliografie157 Capitolul 8. Omniprezenta disputare159 Câteva caracteristici generale ale dezbaterii argumentate159 Natura argumentelor162 Caracterul disputării164 Utilizarea disputării la alte facultăţi165 Forme speciale ale disputării168 Eroarea sofismelor169 Disputatio de quolibet la diversele facultăţi173 Disputarea în cadrul examenelor176 Disputări literare şi tratate polemice177 Concluzii179 Bibliografie179 Capitolul 9. Momente definitorii ale vieţii universitare. 183 Începuturi modeste: exerciţii şi examinări183 Exerciţiile183 Examinările la facultatea de arte liberale185 Ceremoniile de încheiere190 Ceremonia inceptio190 Examinările în cadrul altor facultăţi194 Evenimente dedicate magiştrilor197 Evenimente deschise tuturor198 Predici198 Discursuri academice199 Bibliografie201 Capitolul 10. Vorbirea şi scrierea205 Limbajul205 Limbajul ca obiect al predării şi gândirii206 Cuvinte şi lucruri209 Limbajul ca instrument al comunicării şi predării211 Latina scolastică213 Bibliografie216 Capitolul 11. Limbajul vorbit şi scris219 Importanţa predării orale219 Interferenţe între oral şi scris221 Reportatio222 Dictarea225 Sistemul pecia227 Examinările: orale şi scrise228 Bibliografie230 Capitolul 12. Reprezentări ale erudiţiei233 Punerea în pagină233 Configuraţia manuscriselor academice236 Punerea în pagină a listelor alfabetice239 Macbetarea medievală ca bază a cărţilor moderne242 Imagini cu rol explicativ, didactic şi mnemotehnic. 243 Diagrame figurative244 Diagrame nonfigurative250 Funcţiile diagramelor253 Bibliografie253 Capitolul 13. Instrumentele de bază ale învăţării257 Traduceri şi dicţionare257 Traducerile257 Dicţionarele259 Repertoria şi indici: o nouă abordare266 Precondiţiile267 Repertoriile271 Listele şi indicii275 Florilegiile280 Bibliografie282 Capitolul 14. În ape tulburi287 Interdicţiile288 Primele interdicţii: 1210 şi1215. 288 Interdicţia din 1231. 291 Criza din anii 1270. 294 Criza din 1339-1340. 302 Prefaceri ulterioare305 Bibliografie306 Capitolul 15. O carieră strălucită309 Anii de tinereţe309 Activitatea de predare la facultatea de arte liberale. 311 Studierea şi predarea teologiei la Oxford315 Instrumente pentru predică şi studiu321 O carieră în Biserică324 Bibliografie326 Bibliografie generală329 Index de nume (până la 1800) 331 Index de nume (după 1800) 337 Lista ilustraţiilor341
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 591311 / 591311 F2 Împrumut Da 37
2. 591310 / 591310 L Împrumut la sala de lectură Da 37
3. 591309 / 591309 A Împrumut Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 3

Lăsați un comentariu