Filosofia educaţiei : statut, dimensiuni, configurări

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2022
Subiect Educaţie chat
Filosofia educaţiei chat
ISBN 9789734692347
Note Bibliogr.p.265-273

37/C93; C.III.13098

CUCOŞ, CONSTANTIN
    Filosofia educaţiei : statut, dimensiuni, configurări / Constantin Cucoş.- Iaşi : Polirom , 2022.
    273 p., [4] p..- (Collegium. Ştiinţele educaţiei).    
    Bibliogr.p.265-273
    Cuprins Cuvânt-înainte9 Capitolul 1. Filosofía educaţiei. Statut, importanţă, ipostaze13 1.1.Introducere13 1.2.Filosofía educaţiei - vector şi predictor al acţiunii formative13 1.3.Componente ale filosofiei educaţiei16 1.4.Antecedente şi puncte de plecare în reflecţia filosofică asupra educaţiei20 1.5.Căutări şi tematizări contemporane24 1.6.Specificări ale interogaţiilor legate de filosofía educaţiei în contextul experienţei învăţământului online28 Capitolul 2. Dimensiunişi tematizări ale ontologiei educaţiei33 2.1.Introducere33 2.2.De la ontosul tradiţional la cel modem şi postmodern35 2.3.Referenţialul carte în mediul de formare real şi în cel virtual37 2.4.O nouă ipostază ontică a formării: educaţia digitală. Oportunităţi şi limite.... 40 2.5.Realitatea didactică mixtă sau hibridă: oportunităţi şi dificultăţi44 2.6.„Lecţii” ale experienţei educaţionale în situaţia pandemică47 2.7.Contextul cibernetic - mediu favorizant de hărţuire şi agresivitate relaţională49 2.8.Timpul ca dat obiectiv şi resursă educativă52 Capitolul 3. Dimensiunişi tematizări ale teleologiei educaţiei57 3.1.Introducere57 3.2.Dimensiunea teleologică a educaţiei58 3.3.Orientarea finalistă a acţiunii educaţionale62 3.4.Educaţia - precedată şi stimulată de intenţionalitate66 3.5.Orizontul devenirii - între închidere şi deschidere67 3.6.Spontan şi predictibil în procesul educativ70 3.7.Modelul educativ - referenţial şi mobil al devenirii73 3.8.Sistemul de referinţă modelator - în permanentă căutare75 3.9.Educaţia - ca poiesis, transformare asumată, autoformare77  Capitolul 4. Dimensiuni şi tematizări ale praxiologiei educaţiei81 4.1.Introducere81 4.2.Coerenţa şi raţionalitatea procesului instructiv-educativ83 4.3.Strategiile didactice - suport, resort şi vector praxiologic87 4.4.Relaţionarea didactică - factor şi element activizant al predării-învăţării-evaluării89 4.5.Mentoratul şi discipolatul - situaţii privilegiate de facilitare a învăţării91 4.6.Competenţa paideică a profesorului94 4.7.Autoritatea paideică a profesorului - în criză96 4.8.Evaluarea competenţei didactice99 Capitolul 5. Dimensiuni şi tematizări ale epistemologiei educaţiei103 5.1.Introducere103 5.2.Temeiuri epistemologice ale discursului pedagogic106 5.3.Interogaţii epistemologice despre pedagogie: cât ajută teoria despre educaţie la ameliorarea educaţiei?110 5.4.Intruziunea şi mistificările pedagogiei şi ale pedagogicului112 5.5.Precarităţi discursive şi riscuri de ideologizare113 5.6.Pedagogia comună sau a „bunului-simţ”115 5.7.Mic studiu de caz: propensiuni etnopedagogice ale spaţiului comunitar .... 117 5.8.Pedagogia - între descriptiv şi normativ119 5.9.Probleme epistemologice actuale ale pedagogiei/ştiinţelor educaţiei120 5.10.Specificitatea cunoaşterii transferate/generate în context didactic126 5.11.Transpoziţia didactică - componentă şi exerciţiu de epistemologie didactică128 5.12.Interdisciplinaritatea - paradigmă epistemologică în facilitarea formării competenţelor transversale132 Capitolul 6. Dimensiuni şi tematizări ale axiologiei educaţiei135 6.1.Introducere135 6.2.Valoarea şi perspectiva devenirii umane 139 6.3.Demersuri în filosofia valorilor şi în pedagogia culturii144 6.4.Preocupări contemporane privind valorile în şcoală152 6.5.Cadrul de interacţiune valorică. Contextualizare pedagogică155 6.6.Autonomia şi competenţa axiologică - obiective ale educaţiei pentru valori157 6.7.Şcoala - instanţă de însuşire şi exersare a valorilor164 6.8.Contextualizarea valorilor educaţionale. Determinări, exemplificări, clasificări169 6.9.Conflictul valorilor educaţionale173 6.10.Transmiterea, înţelegerea şi însuşirea valorilor176 6.11.Educaţia pentru valori estetice - statut, finalităţi, principii de realizare .... 180 6.12.Educaţia pentru valorile spiritual-religioase. Importanţă, complementarităţi, soluţii187 Capitolul 7. Dimensiuni şi tematizări ale normativităţii educaţiei199 7.1.Introducere199 7.2.Principiile didactice - ipostaze şi funcţionalitate200 7.3.Principiul racordării la sociocultural şi vectorii ideatici dominanţi205 7.4.O regulă de aur: practicarea educaţiei ca eliberare211 7.5.Autoritatea deontică şi deontologică a profesorului213 7.6.Necesitatea reglajului etic în educaţie215 7.7.Rolul securizant al codului etic educaţional218 7.8.Bullyingul - o nouă faţetă a educaţiei instituţionalizate220 7.9.Dreptul la educaţie în situaţii de criză222 7.10.Principiul meritocraţiei şi al transparenţei224 7.11.Principiul întăririi şi evidenţierii performanţelor226 7.12.Educaţia ca normativitate, responsabilitate, seriozitate229 Capitolul 8. Dimensiuni şi tematizări ale dialecticii educaţiei231 8.1.Introducere231 8.2.Educaţia şi dinamica mediului comunitar233 8.3.Modificabilitatea sistemului educativ - o exigenţă de asumat236 8.4.Educaţia şi procesualitatea interiorităţii persoanei238 8.5.Educaţia - determinant şi garanţie pentru prefigurarea viitorului239 8.6.Schimbarea în educaţie - câteva condiţionări244 8.7.Construcţia identităţii culturale prin educaţie. Premise, oportunităţi, dificultăţi247 8.8.Cunoaşterea alterităţii prin raportare la trecut, prezent şi devenire248 8.9.Oportunităţi şi consecinţe în plan educaţional ale dinamicii închidere - deschidere culturală250 8.10.Niveluri şi strategii de construire identitară în raport cu diferitul şi alteritatea... 252 8.11.Viitorul educaţiei - sub semnul dubitaţiei, al construcţiei, al speranţei254 Concluzii 261 Bibliografie265.
    ISBN 9789734692347

    1. Educaţie
    2. Filosofia educaţiei

37.013.73
37:17


299 __ $aFilosofia educaţiei : statut, dimensiuni, configurări
955 __ $a1
200 __ $aFilosofia educaţiei $bCarte tipărită $estatut, dimensiuni, configurări $fConstantin Cucoş
700 _0 $aCUCOŞ, CONSTANTIN
010 __ $a9789734692347
035 __ $a37/C93
035 __ $aC.III.13098
675 __ $a37.013.73
675 __ $a37:17
686 __ $a37
606 __ $aEducaţie
606 __ $aFilosofia educaţiei
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aIaşi $cPolirom $d2022
215 __ $a273 p., [4] p.
225 __ $aCollegium. Ştiinţele educaţiei
300 __ $aBibliogr.p.265-273
330 __ $aCuprins Cuvânt-înainte9 Capitolul 1. Filosofía educaţiei. Statut, importanţă, ipostaze13 1.1.Introducere13 1.2.Filosofía educaţiei - vector şi predictor al acţiunii formative13 1.3.Componente ale filosofiei educaţiei16 1.4.Antecedente şi puncte de plecare în reflecţia filosofică asupra educaţiei20 1.5.Căutări şi tematizări contemporane24 1.6.Specificări ale interogaţiilor legate de filosofía educaţiei în contextul experienţei învăţământului online28 Capitolul 2. Dimensiunişi tematizări ale ontologiei educaţiei33 2.1.Introducere33 2.2.De la ontosul tradiţional la cel modem şi postmodern35 2.3.Referenţialul carte în mediul de formare real şi în cel virtual37 2.4.O nouă ipostază ontică a formării: educaţia digitală. Oportunităţi şi limite.... 40 2.5.Realitatea didactică mixtă sau hibridă: oportunităţi şi dificultăţi44 2.6.„Lecţii” ale experienţei educaţionale în situaţia pandemică47 2.7.Contextul cibernetic - mediu favorizant de hărţuire şi agresivitate relaţională49 2.8.Timpul ca dat obiectiv şi resursă educativă52 Capitolul 3. Dimensiunişi tematizări ale teleologiei educaţiei57 3.1.Introducere57 3.2.Dimensiunea teleologică a educaţiei58 3.3.Orientarea finalistă a acţiunii educaţionale62 3.4.Educaţia - precedată şi stimulată de intenţionalitate66 3.5.Orizontul devenirii - între închidere şi deschidere67 3.6.Spontan şi predictibil în procesul educativ70 3.7.Modelul educativ - referenţial şi mobil al devenirii73 3.8.Sistemul de referinţă modelator - în permanentă căutare75 3.9.Educaţia - ca poiesis, transformare asumată, autoformare77  Capitolul 4. Dimensiuni şi tematizări ale praxiologiei educaţiei81 4.1.Introducere81 4.2.Coerenţa şi raţionalitatea procesului instructiv-educativ83 4.3.Strategiile didactice - suport, resort şi vector praxiologic87 4.4.Relaţionarea didactică - factor şi element activizant al predării-învăţării-evaluării89 4.5.Mentoratul şi discipolatul - situaţii privilegiate de facilitare a învăţării91 4.6.Competenţa paideică a profesorului94 4.7.Autoritatea paideică a profesorului - în criză96 4.8.Evaluarea competenţei didactice99 Capitolul 5. Dimensiuni şi tematizări ale epistemologiei educaţiei103 5.1.Introducere103 5.2.Temeiuri epistemologice ale discursului pedagogic106 5.3.Interogaţii epistemologice despre pedagogie: cât ajută teoria despre educaţie la ameliorarea educaţiei?110 5.4.Intruziunea şi mistificările pedagogiei şi ale pedagogicului112 5.5.Precarităţi discursive şi riscuri de ideologizare113 5.6.Pedagogia comună sau a „bunului-simţ”115 5.7.Mic studiu de caz: propensiuni etnopedagogice ale spaţiului comunitar .... 117 5.8.Pedagogia - între descriptiv şi normativ119 5.9.Probleme epistemologice actuale ale pedagogiei/ştiinţelor educaţiei120 5.10.Specificitatea cunoaşterii transferate/generate în context didactic126 5.11.Transpoziţia didactică - componentă şi exerciţiu de epistemologie didactică128 5.12.Interdisciplinaritatea - paradigmă epistemologică în facilitarea formării competenţelor transversale132 Capitolul 6. Dimensiuni şi tematizări ale axiologiei educaţiei135 6.1.Introducere135 6.2.Valoarea şi perspectiva devenirii umane 139 6.3.Demersuri în filosofia valorilor şi în pedagogia culturii144 6.4.Preocupări contemporane privind valorile în şcoală152 6.5.Cadrul de interacţiune valorică. Contextualizare pedagogică155 6.6.Autonomia şi competenţa axiologică - obiective ale educaţiei pentru valori157 6.7.Şcoala - instanţă de însuşire şi exersare a valorilor164 6.8.Contextualizarea valorilor educaţionale. Determinări, exemplificări, clasificări169 6.9.Conflictul valorilor educaţionale173 6.10.Transmiterea, înţelegerea şi însuşirea valorilor176 6.11.Educaţia pentru valori estetice - statut, finalităţi, principii de realizare .... 180 6.12.Educaţia pentru valorile spiritual-religioase. Importanţă, complementarităţi, soluţii187 Capitolul 7. Dimensiuni şi tematizări ale normativităţii educaţiei199 7.1.Introducere199 7.2.Principiile didactice - ipostaze şi funcţionalitate200 7.3.Principiul racordării la sociocultural şi vectorii ideatici dominanţi205 7.4.O regulă de aur: practicarea educaţiei ca eliberare211 7.5.Autoritatea deontică şi deontologică a profesorului213 7.6.Necesitatea reglajului etic în educaţie215 7.7.Rolul securizant al codului etic educaţional218 7.8.Bullyingul - o nouă faţetă a educaţiei instituţionalizate220 7.9.Dreptul la educaţie în situaţii de criză222 7.10.Principiul meritocraţiei şi al transparenţei224 7.11.Principiul întăririi şi evidenţierii performanţelor226 7.12.Educaţia ca normativitate, responsabilitate, seriozitate229 Capitolul 8. Dimensiuni şi tematizări ale dialecticii educaţiei231 8.1.Introducere231 8.2.Educaţia şi dinamica mediului comunitar233 8.3.Modificabilitatea sistemului educativ - o exigenţă de asumat236 8.4.Educaţia şi procesualitatea interiorităţii persoanei238 8.5.Educaţia - determinant şi garanţie pentru prefigurarea viitorului239 8.6.Schimbarea în educaţie - câteva condiţionări244 8.7.Construcţia identităţii culturale prin educaţie. Premise, oportunităţi, dificultăţi247 8.8.Cunoaşterea alterităţii prin raportare la trecut, prezent şi devenire248 8.9.Oportunităţi şi consecinţe în plan educaţional ale dinamicii închidere - deschidere culturală250 8.10.Niveluri şi strategii de construire identitară în raport cu diferitul şi alteritatea... 252 8.11.Viitorul educaţiei - sub semnul dubitaţiei, al construcţiei, al speranţei254 Concluzii 261 Bibliografie265
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 591281 / 591281 F2 Împrumut Da 37
2. 591280 / 591280 L Împrumut la sala de lectură Da 37
3. 591279 / 591279 A Împrumut Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 3

Lăsați un comentariu