Istoriile mass-mediei : de la semnalele cu fum la rețelele de socializare și dincolo de ele

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2022
Subiect Comunicare (forme) chat
Comunicare (mijloace mass-media) chat
Internet chat
Mass-media chat
Mass-media (influenţă socială) chat
ISBN 9789734687893
Note Bibliogr. p.289-329
Indice de nume proprii
Anexe

65/A91; C.III.12967

ATTALI, JACQUES
    Istoriile mass-mediei : de la semnalele cu fum la rețelele de socializare și dincolo de ele / Jacques Attali ; traducere de Magda Jeanrenaud.- Iaşi : Polirom , 2022.
    350 p., [4] f. il. : fotogr. color, facs., graf., fig..- (Plural M ; 218).    
    Bibliogr. p.289-329
    Indice de nume proprii
    Anexe
    Cuprins Introducere13 Capitolul 1. Ştiri princiare, ştiri ale popoarelor (Din anii -30000 pînă la începutul erei noastre)21 În Mesopotamia: calul, roata şi scrisul provoacă o schimbare totală23 În Egipt, papirusul24 În India, stelele lui Ashoka26 În China, hîrtia26 La vechii evrei28 A comunica în Grecia29 A informa la Roma30 Capitolul 2. Vremea mesagerilor (Din secolul I pînă în secolul al XIV-lea)33 Poşta în Imperiul de Răsărit, nimic în Apus33 Curierii papei35 Universităţile36 Mesajele se transformă în marfa: avvisi36 Pentru popor, vestitorii38 Zvonuri, manipulări şi ştiri false39 Prin intermediul islamului, tot ce vine din China ajunge în Vest41 Negustorii evrei 43 În China, primul periodic: Dibao44 În Africa 46 Capitolul 3. Revoluţia tiparului (din 1460 pînă în 1599)47 Dislocarea reţelelor de informaţie chineze47 În Europa, apariţia nerăbdării negustoreşti48 A tipări, pentru a transmite cunoaşterea: de la Biblie la almanah50 Împăratul și Neue Zeitungen, primele periodice52  Luther şi Flugschriften53 La Veneţia, novellanti, cel dintîi embrion al ziaristului54 Messrelationen, primele ziare periodice regulate55 News, la Londra56 În Franţa, canards şi libelles57 Capitolul 4. începuturile consemnării prezentului (Secolul al XVII-lea)59 „Gazetele” italiene59 „Relatările” germane: primul săptăminal, primul cotidian61 În Provinciile Unite: courante, gazetă, mercure şi publicitate62 În Franţa, un ziar de propagandă: Gazette a lui Renaudot64 La Londra, cenzură şi schimbare radicală68 În colonii71 În Japonia, kawaraban72 Capitolul 5. Libertate de exprimare, ziaristică şi democraţie (Secolul al XVIII-lea, înainte de revoluţii)73 Primii ziarişti, printre negustorii olandezi73 La Londra: apariţia ziaristicii de opinie75 Presa germană77 În Italia, aproape nimic deocamdată78 Presa franceză: în continuare cenzurată78 În America britanică, presa îndrăzneşte83 Capitolul 6. Presa, „marele scut al libertăţii poporului” (1788-1830)85 La Boston: „Libertatea presei este marele scut al libertăţii poporului” 85 La Paris: „Libera comunicare a gîndurilor şi opiniilor este unul dintre drepturile cele mai de preţ ale omului”90 Libertatea întrevăzută92 Teroarea: „Cei care otrăvesc opinia publică vor fi arestaţi”93 Telegraful mecanic: „Franţa nu este atît de întinsă încît să nu poată forma o republică”95 Imperiul: „Dreptul de a tipări nu este un drept natural”97 Sub Restauraţie: „Natura presei este să nu fie altceva decît un instrument al dezordinii şi nesupunerii”100 Presa engleză, liberă, în slujba celor bogaţi101 Cînd Tocqueville se minunează, în America102 Şi în restul lumii104 Capitolul 7. A şti totul, înaintea celorlalţi (1830-1871)105 Transportarea cuvintelor, mult mai rapid106 A tipări, mult mai rapid: rotativele108 Pentru văz, în fine!108 Informarea celor care informează: agenţiile de presă109 În Statele Unite, primele penny papers112 În Marea Britanie, presa devine o afacere bănoasă pentru cei bogaţi şi continuă să fie doar un divertisment pentru ceilalţi114 În coloniile engleze, aproape toate ziarele continuă să fie publicate în engleză115 Presa franceză: corupţie şi îmbogăţire116 Cînd o ştire falsă declanşează un război: depeşa de la Ems119 În Japonia, doi ani care schimbă totul121 Capitolul 8. Transpunerea în practică a inovaţiilor (1871-1918)123 Mijloace pentru o mai bună informare124 Geopolitica agenţiilor126 În Marea Britanie: tabloids, jingoes şi Press Lords128 În Statele Unite: publicitatea dictează conţinutul129 Presa franceză, în slujba banului132 Presa din Germania wilhelmină138 În restul lumii, deocamdată aproape nimic139 Presa şi Primul Război Mondial141 Capitolul 9. A citi în continuare, a auzi în sfîrşit, a vedea în curînd (1919-1945)147 Presa americană se reînnoieşte: newsmagazines148 Presa lorzilor149 O presă franceză în proces de reînnoire: Albert Londres, Alexandra David-Néel şi Le Canard enchaîné151 Presa germană, în slujba ascensiunii la putere a naziştilor155 Presa niponă, în slujba militarismului156 Presa fascistă italiană157 Presa sovietică, primul sistem mediatic totalitar modem158 Un cutremur: radioul, mai întîi în America159 Radioul în Europa: la ordinele puterii161 După Marea Criză, radioul american obţine dreptul de a informa163 În Europa, radioul continuă să fie proprietate de stat164 Naşterea televiziunii166 Mass-media în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, la puterile Axei168 Presa în timpul războiului, la Aliaţi171 Capitolul 10. Vîrsta de aur a celor trei canale media (1945-2000)175 Mass-media americană: 1945-1972, apogeul presei176 1972, Răsturnarea: magnetoscop, reality show, sfîrşitul aşa-numitei fairness doctrine180 Mass-media britanică atinge apogeul183  Mass-media franceză: o relaţie din ce în ce mai strînsă cu puterile184 A supraveghea pentru a vinde190 Mass-media germană191 Samizdaturi şi glasnost193 Atotputernicia mass-mediei japoneze195 Mass-media în ţările decolonizate196 În timp ce trei canale media continuă să triumfe, un al patrulea se dezvoltă: Intemetul198 Capitolul 11. A citi, a vedea, a auzi, a atinge, pînă la ameţeală (2000-2020)203 Dezvoltarea „reţelelor de socializare”204 Ziarele pe hîrtie: prăbuşirea209 Ziarele trec Online215 Radioul, un declin controlat216 Televiziunea încă mai rezistă217 Reţelele de socializare se impun ca modalitate generală de a informa sau de a se informa220 Per ansamblu, mijloacele unei bune informări nu au fost niciodată atît de importante224 Reţelele de socializare şubrezesc primele trei canale media atrăgînd toată publicitatea225 Majoritatea principalelor canale media private se află în prezent în proprietatea marilor averi sau a fondurilor de investiţii227 Reţelele de socializare produc dependenţă228 Reţelele de socializare multiplică ştirile false: cazul Alice Donovan229 Reţelele de socializare ucid: cazul virusului Covid231 Reţelele de socializare ucid şi altfel: Samuel Paty232 Reţelele de socializare fabrică secte ucigaşe: modelul QAnon233 Reţelele de socializare ameninţă democraţia: alegerile prezidenţiale americane din noiembrie 2020235 Spune-mi cum te informezi ca să-ţi spun cine eşti235 Capitolul 12. A fi informat, a fi liber şi a acţiona (2021-2100)237 Ce învăţături să tragem din trecut?238 Cum va arăta lumea de mîine?240 Unele ziare pe hîrtie vor mai supravieţui o vreme243 Mass-media mixtă: leadership-ul ameninţat al lui New York Times245 Radioul, canal media nomad al viitorului247 Televiziunea, un canal media de neocolit şi totuşi depăşit248 Reţelele de socializare: a informa pentru a fi informat249 Ziaristica-artefact251 Dincolo de informare, a trăi viaţa celorlalţi254 Şi mai departe, transmisia de la un creier la altul256 Adevărata putere257 Capitolul 13. Ce este de făcut?259 Să învăţăm cum să ne informăm261 Revalorizarea ziaristicii266 Asigurarea supravieţuirii ziarelor, radiourilor, televiziunilor şi apariţia unui nou canal media: avvisi digitale269 Controlul şi dezmembrarea platformelor şi reţelelor de socializare271 Să ne facem timp ca să nu ne informăm276 Anexe279 Bibliografie289 Credite fotografice331 Indice de nume proprii333 Mulţumiri347.
    ISBN 9789734687893

    I Jeanrenaud, Magda(traducător)

    1. Comunicare (forme)
    2. Comunicare (mijloace mass-media)
    3. Internet
    4. Mass-media
    5. Mass-media (influenţă socială)

659.3:004.738.5
316.776.23


299 __ $aIstoriile mass-mediei : de la semnalele cu fum la rețelele de socializare și dincolo de ele
975 __ $a659.3 $a316.776.23
200 __ $aIstoriile mass-mediei $ede la semnalele cu fum la rețelele de socializare și dincolo de ele $fJacques Attali $gtraducere de Magda Jeanrenaud $bCarte tipărită
700 __ $aATTALI, JACQUES
702 __ $4traducător $aJeanrenaud, Magda
010 __ $a9789734687893
035 __ $a65/A91
035 __ $aC.III.12967
675 __ $a659.3:004.738.5
675 __ $a316.776.23
686 __ $a65
606 __ $aComunicare (forme)
606 __ $aComunicare (mijloace mass-media)
606 __ $aInternet
606 __ $aMass-media
606 __ $aMass-media (influenţă socială)
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aIaşi $cPolirom $d2022
215 __ $a350 p., [4] f. il. $cfotogr. color, facs., graf., fig.
225 __ $aPlural M $v218
300 __ $aBibliogr. p.289-329
300 __ $aIndice de nume proprii
300 __ $aAnexe
330 __ $aCuprins Introducere13 Capitolul 1. Ştiri princiare, ştiri ale popoarelor (Din anii -30000 pînă la începutul erei noastre)21 În Mesopotamia: calul, roata şi scrisul provoacă o schimbare totală23 În Egipt, papirusul24 În India, stelele lui Ashoka26 În China, hîrtia26 La vechii evrei28 A comunica în Grecia29 A informa la Roma30 Capitolul 2. Vremea mesagerilor (Din secolul I pînă în secolul al XIV-lea)33 Poşta în Imperiul de Răsărit, nimic în Apus33 Curierii papei35 Universităţile36 Mesajele se transformă în marfa: avvisi36 Pentru popor, vestitorii38 Zvonuri, manipulări şi ştiri false39 Prin intermediul islamului, tot ce vine din China ajunge în Vest41 Negustorii evrei 43 În China, primul periodic: Dibao44 În Africa 46 Capitolul 3. Revoluţia tiparului (din 1460 pînă în 1599)47 Dislocarea reţelelor de informaţie chineze47 În Europa, apariţia nerăbdării negustoreşti48 A tipări, pentru a transmite cunoaşterea: de la Biblie la almanah50 Împăratul și Neue Zeitungen, primele periodice52  Luther şi Flugschriften53 La Veneţia, novellanti, cel dintîi embrion al ziaristului54 Messrelationen, primele ziare periodice regulate55 News, la Londra56 În Franţa, canards şi libelles57 Capitolul 4. începuturile consemnării prezentului (Secolul al XVII-lea)59 „Gazetele” italiene59 „Relatările” germane: primul săptăminal, primul cotidian61 În Provinciile Unite: courante, gazetă, mercure şi publicitate62 În Franţa, un ziar de propagandă: Gazette a lui Renaudot64 La Londra, cenzură şi schimbare radicală68 În colonii71 În Japonia, kawaraban72 Capitolul 5. Libertate de exprimare, ziaristică şi democraţie (Secolul al XVIII-lea, înainte de revoluţii)73 Primii ziarişti, printre negustorii olandezi73 La Londra: apariţia ziaristicii de opinie75 Presa germană77 În Italia, aproape nimic deocamdată78 Presa franceză: în continuare cenzurată78 În America britanică, presa îndrăzneşte83 Capitolul 6. Presa, „marele scut al libertăţii poporului” (1788-1830)85 La Boston: „Libertatea presei este marele scut al libertăţii poporului” 85 La Paris: „Libera comunicare a gîndurilor şi opiniilor este unul dintre drepturile cele mai de preţ ale omului”90 Libertatea întrevăzută92 Teroarea: „Cei care otrăvesc opinia publică vor fi arestaţi”93 Telegraful mecanic: „Franţa nu este atît de întinsă încît să nu poată forma o republică”95 Imperiul: „Dreptul de a tipări nu este un drept natural”97 Sub Restauraţie: „Natura presei este să nu fie altceva decît un instrument al dezordinii şi nesupunerii”100 Presa engleză, liberă, în slujba celor bogaţi101 Cînd Tocqueville se minunează, în America102 Şi în restul lumii104 Capitolul 7. A şti totul, înaintea celorlalţi (1830-1871)105 Transportarea cuvintelor, mult mai rapid106 A tipări, mult mai rapid: rotativele108 Pentru văz, în fine!108 Informarea celor care informează: agenţiile de presă109 În Statele Unite, primele penny papers112 În Marea Britanie, presa devine o afacere bănoasă pentru cei bogaţi şi continuă să fie doar un divertisment pentru ceilalţi114 În coloniile engleze, aproape toate ziarele continuă să fie publicate în engleză115 Presa franceză: corupţie şi îmbogăţire116 Cînd o ştire falsă declanşează un război: depeşa de la Ems119 În Japonia, doi ani care schimbă totul121 Capitolul 8. Transpunerea în practică a inovaţiilor (1871-1918)123 Mijloace pentru o mai bună informare124 Geopolitica agenţiilor126 În Marea Britanie: tabloids, jingoes şi Press Lords128 În Statele Unite: publicitatea dictează conţinutul129 Presa franceză, în slujba banului132 Presa din Germania wilhelmină138 În restul lumii, deocamdată aproape nimic139 Presa şi Primul Război Mondial141 Capitolul 9. A citi în continuare, a auzi în sfîrşit, a vedea în curînd (1919-1945)147 Presa americană se reînnoieşte: newsmagazines148 Presa lorzilor149 O presă franceză în proces de reînnoire: Albert Londres, Alexandra David-Néel şi Le Canard enchaîné151 Presa germană, în slujba ascensiunii la putere a naziştilor155 Presa niponă, în slujba militarismului156 Presa fascistă italiană157 Presa sovietică, primul sistem mediatic totalitar modem158 Un cutremur: radioul, mai întîi în America159 Radioul în Europa: la ordinele puterii161 După Marea Criză, radioul american obţine dreptul de a informa163 În Europa, radioul continuă să fie proprietate de stat164 Naşterea televiziunii166 Mass-media în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, la puterile Axei168 Presa în timpul războiului, la Aliaţi171 Capitolul 10. Vîrsta de aur a celor trei canale media (1945-2000)175 Mass-media americană: 1945-1972, apogeul presei176 1972, Răsturnarea: magnetoscop, reality show, sfîrşitul aşa-numitei fairness doctrine180 Mass-media britanică atinge apogeul183  Mass-media franceză: o relaţie din ce în ce mai strînsă cu puterile184 A supraveghea pentru a vinde190 Mass-media germană191 Samizdaturi şi glasnost193 Atotputernicia mass-mediei japoneze195 Mass-media în ţările decolonizate196 În timp ce trei canale media continuă să triumfe, un al patrulea se dezvoltă: Intemetul198 Capitolul 11. A citi, a vedea, a auzi, a atinge, pînă la ameţeală (2000-2020)203 Dezvoltarea „reţelelor de socializare”204 Ziarele pe hîrtie: prăbuşirea209 Ziarele trec Online215 Radioul, un declin controlat216 Televiziunea încă mai rezistă217 Reţelele de socializare se impun ca modalitate generală de a informa sau de a se informa220 Per ansamblu, mijloacele unei bune informări nu au fost niciodată atît de importante224 Reţelele de socializare şubrezesc primele trei canale media atrăgînd toată publicitatea225 Majoritatea principalelor canale media private se află în prezent în proprietatea marilor averi sau a fondurilor de investiţii227 Reţelele de socializare produc dependenţă228 Reţelele de socializare multiplică ştirile false: cazul Alice Donovan229 Reţelele de socializare ucid: cazul virusului Covid231 Reţelele de socializare ucid şi altfel: Samuel Paty232 Reţelele de socializare fabrică secte ucigaşe: modelul QAnon233 Reţelele de socializare ameninţă democraţia: alegerile prezidenţiale americane din noiembrie 2020235 Spune-mi cum te informezi ca să-ţi spun cine eşti235 Capitolul 12. A fi informat, a fi liber şi a acţiona (2021-2100)237 Ce învăţături să tragem din trecut?238 Cum va arăta lumea de mîine?240 Unele ziare pe hîrtie vor mai supravieţui o vreme243 Mass-media mixtă: leadership-ul ameninţat al lui New York Times245 Radioul, canal media nomad al viitorului247 Televiziunea, un canal media de neocolit şi totuşi depăşit248 Reţelele de socializare: a informa pentru a fi informat249 Ziaristica-artefact251 Dincolo de informare, a trăi viaţa celorlalţi254 Şi mai departe, transmisia de la un creier la altul256 Adevărata putere257 Capitolul 13. Ce este de făcut?259 Să învăţăm cum să ne informăm261 Revalorizarea ziaristicii266 Asigurarea supravieţuirii ziarelor, radiourilor, televiziunilor şi apariţia unui nou canal media: avvisi digitale269 Controlul şi dezmembrarea platformelor şi reţelelor de socializare271 Să ne facem timp ca să nu ne informăm276 Anexe279 Bibliografie289 Credite fotografice331 Indice de nume proprii333 Mulţumiri347
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 583820 / 583820 A Împrumut Da 65
2. 583819 / 583819 L Împrumut la sala de lectură Da 65
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 2

Lăsați un comentariu