Manual de psihologia dezvoltării : O abordare psihodinamică

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2015
Subiect Psihologie
Psihologia copilului chat
Educaţie chat
Preşcolar (psihologie) chat
Joc (psihologia copilului) chat
Învăţare (psihologie) chat
Psihopedagogie chat
Psihologia adolescentului chat
Adult (psihologie) chat
Bătrân (psihologie) chat
Psihologia dezvoltării chat
ISBN 9789734656271
Note Bibliogr. p. 329-339

159.9/G68; C.III.11652

GOLU, FLORINDA
    Manual de psihologia dezvoltării : O abordare psihodinamică.- Iaşi : Polirom , 2015.
    339 p. : il., tab., foto.,facs..- (Collegium. Psihologie).    
    Bibliogr. p. 329-339
    Cuprins Cuvânt-înainte 9 Partea I Originile. Concepţia. Naşterea. Copilăria. Adolescenţa Capitolul 1. Dezvoltarea umană 13 1.1.Apariţia psihologiei dezvoltării. Conceptul de dezvoltare 13 1.1.1.Repere istorice în apariţia şi evoluţia psihologiei dezvoltării. 13 1.1.2.Conceptul de dezvoltare 17 1.1.3.Modele explicative ale dezvoltării 18 1.2.Caracteristicile dezvoltării umane 20 1.2.1.Durata şi stadialitatea dezvoltării 20 1.2.2.Mecanisme şi factori explicativi ai dezvoltării 24 1.2.3.Metode de investigare în psihologia dezvoltării 29 1.2.4.Teoriile dezvoltării umane 33 Capitolul 2. Perioada prenatală 38 2.1.Concepţia. Dezvoltarea prenatală 38 2.2.Influenţe prenatale. Factori de risc 42 2.3.Pregătirea pentru parentalitate 46 Capitolul 3. Naşterea. Nou-născutul 48 3.1.Naşterea. Etapele naşterii 48 3.1.1.Evaluarea nou-născutului 49 3.1.2.Experienţa naşterii pentru copil 51 3.2.Depresia postnatală şi legătura părinte-copil 53 3.3.Nou-născutul (stadiul sugarului) (0-1 an) 55 3.3.1.Caracteristicile generale ale nou-născutului 56 3.3.2.Dezvoltarea motorie. Reflexele nou-născutului 59 3.3.3.Dezvoltarea abilităţilor de învăţare 62 3.3.4.Dezvoltarea perceptivă şi intelectuală 64 3.3.5.Mortalitatea infantilă 68 Capitolul 4. Copilăria mică (1-3 ani) 70 4.1.Repere generice ale dezvoltării 70 4.2.Dezvoltarea cognitivă şi permanenţa obiectului 73 4.3.Comunicarea şi limbajul 75 4.3.1.Teorii explicative 75 4.3.2.Studii de caz 76 4.3.3.Stadiile achiziţiei limbajului 79 4.3.4.Alte forme de comunicare: plânsul şi zâmbetul 80 4.4.Dezvoltarea emoţională82 4.4.1.Anxietatea copilului83 4.4.2.Problematica ataşamentului: concept, faze, tipuri84 4.4.3.Studiul experimental al ataşamentului87 4.4.4.Tulburările de ataşament90 4.5.Dezvoltarea psihosocială. Importanţa climatului familial91 4.6.Formarea conştiinţei de sine94 Capitolul 5. Preşcolaritatea (3-6 ani)98 5.1.Stadiile preşcolarităţii98 5.2.Creşterea fizică şi dezvoltarea motorie 100 5.3.Achiziţiile intelectuale 102 5.4.Limbajul şi comunicarea cu ceilalţi 105 5.5.Structurile emoţionale şi de personalitate ale preşcolarului 106 5.5.1.Desenul proiectiv ca expresie sintetică a personalităţii copilului108 5.5.2.Identificarea112 5.5.3.Identitatea de gen, constanţa şi consistenţa genului115 5.5.4.Dezvoltarea psihomorală116 5.6.Jocul: stadii, tipuri117 5.7.Jocul ca modalitate terapeutică120 5.8.Grădiniţa şi rolurile ei122 5.9.învăţarea la vârsta preşcolară125 Capitolul 6. Mica şcolaritate (6-10/11 ani)128 6.1.Aspecte generale ale micii şcolarităţi. Dezvoltarea fizică şi motorie128 6.2.Dezvoltarea intelectuală129 6.3.Dezvoltarea limbajului132 6.3.1.Abilităţile de comunicare132 6.3.2.Scris-cititul133 6.4.Mediul şcolar. învăţarea137 6.5.Influenţele mediului familial140 6.5.1.Stiluri şi atitudini parentale141 6.5.2.Abuzul şi neglijarea copilului142 6.5.3.Divorţul144 6.5.4.Pierderea şi durerea. Repere terapeutice145 6.6.Judecata morală147 6.7.Dezvoltarea socială şi de personalitate149 6.8.Imaginea de sine. Stima de sine151 6.9.Tulburări emoţionale şi de comportament153 Capitolul 7. Preadolescenta (10/11-14/15 ani)158 7.1.Debutul maturizării fizice şi psihologice158 7.1.1.Dezvoltarea fizică159 7.1.2.Capacităţile de cunoaştere161 7.2.Maturizarea cognitivă în perioada preadolescentei162 7.3.Maturizarea afectivă, morală şi de personalitate166 7.4.Dezvoltarea socială şi a sinelui168 7.5.Relaţia dintre testosteron şi estrogen şi comportamentul antisocial172 7.6.Influenţe ale mediului şcolar: expectaţii şi percepţii sociale173 Capitolul 8. Adolescenţa (14/15-18/20 de ani)176 8.1.Evoluţia concepţiilor şi studiilor cu privire la perioada adolescenţei. Teorii176 8.2.Caracterizarea generală a adolescenţei178 8.2.1.Gândirea adolescentă 178 8.2.2.Subperioadele adolescenţei179 8.3.Dezvoltarea fizică. Impactul psihologic al transformărilor fizice180 8.4.Maturizarea socială şi de personalitate184 8.5.Criza de originalitate188 8.6.Adolescenţii şi agresivitatea190 8.7.Relaţiile cu părinţii şi conflictul dintre generaţii192 8.8.„Cine sunt eu?" sau în căutarea identităţii194 8.9.Devieri de la normalitate196 8.9.1.Abuzul de substanţe, anorexia şi bulimia196 8.9.2.Depresia şi suicidul200 8.10.Adolescenţa - vârsta conturării opţiunilor şcolare şi profesionale203 Partea a II-a Vârstele adulte. Senectutea. Sfârşitul vieţii Capitolul 9. Vârstele adulte şi maturizarea209 9.1.Manifestări ale maturizării209 9.2.Trecerea la maturitate211 9.3.Indicatorii maturităţii şi normele sociale212 9.4.Etapele vârstei adulte213 Capitolul 10. Tinereţea (20-35/40 de ani)215 10.1.Coordonatele dezvoltării215 10.2.Maturizarea intelectuală217 10.3.Abilităţile cognitive şi diferenţele individuale218 10.4.Personalitate şi relaţionare socială219 10.5.Impactul atractivităţii fizice asupra relaţiilor interpersonale223 10.6.Stiluri de viaţă227 10.6.1.Iubirea şi cuplul227 10.6.2.Căsătoria şi familia232 10.6.3.Forme alternative de convieţuire237 10.6.4.Violenţa domestică239 10.6.5.Divorţul242 10.6.6.Parentalitatea245 10.7.Dezvoltarea vocaţională. Alegerea carierei255 10.7.1.Teoriile luării deciziei vocaţionale256 10.7.2.Stadiile împlinirii vocaţionale258 10.7.3.Alegerea profesiei259 Capitolul 11. Maturitatea (40-65 de ani)263 11.1.Caracterizarea generală a perioadei maturităţii263 11.2.Funcţionalitatea intelectuală şi creativă: declin sau productivitate ?265 11.3.Criza vârstei de mijloc266 11.3.1.Criza vârstei de mijloc la femei267 11.3.2.Criza vârstei de mijloc la bărbaţi268 11.4.Funcţionarea socială şi de personalitate270 11.5.învăţarea la vârsta adultă, învăţarea permanentă272 11.6. Profesia şi stresul ocupaţional 274 11.7. Schimbări profesionale contemporane278 11.7.1.Pierderea slujbei278 11.7.2.Fenomenul de burnout279 11.7.3.Workaholismul280 11.7.4.Fenomenul de mobbing281 11.7.5.Migraţia282 Capitolul 12. Bătrâneţea (peste 65 de ani)284 12.1.Particularităţile vârstei284 12.1.1.Rezilienţa285 12.1.2.Stadiile şi specificităţile bătrâneţii286 12.1.3.Funcţionarea intelectuală şi sănătatea mentală288 12.2.Teorii explicative ale procesului îmbătrânirii292 12.3.Funcţionarea socială şi de personalitate293 12.4.Văduvia - o experienţă dramatică296 12.5.Implicaţii sociale ale bătrâneţii: abuzul, singurătatea, experienţa de bunic298 12.6.Teoriile adaptării la bătrâneţe303 12.7.Alternative pentru vârstnici304 12.8.îmbătrânirea de succes306 Capitolul 13. Sfârşitul vieţii310 13.1.Conceptul de moarte310 13.2.Diversitatea percepţiilor şi atitudinilor faţă de moarte311 13.2.1.Perspective istorice şi culturale311 13.2.2.Perspectivele vârstelor312 13.3.Predictorii morţii314 13.4.Atitudini în faţa morţii315 13.5.Modele explicative ale durerii318 13.6.Stadiile agoniei şi morţii319 13.7.Ritualurile de înmormântare322 13.8.„Alternative" în faţa morţii324 13.8.1.Terapia de suport - retrospecţia asupra vieţii324 13.8.2.Eutanasia325 13.8.3.Suicidul326 Referinţe bibliografice329.
    ISBN 9789734656271

    I Parii Carmen(coperta)

    1. Psihologie
    2. Psihologia copilului
    3. Educaţie
    4. Preşcolar (psihologie)
    5. Joc (psihologia copilului)
    6. Învăţare (psihologie)
    7. Psihopedagogie
    8. Psihologia adolescentului
    9. Adult (psihologie)
    10. Bătrân (psihologie)
    11. Psihologia dezvoltării

159.92

010 __ $a9789734656271
035 __ $a159.9/G68
035 __ $aC.III.11652
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aManual de psihologia dezvoltării $eO abordare psihodinamică
210 _# $aIaşi $cPolirom $d2015
215 __ $a339 p. $cil., tab., foto.,facs.
225 _0 $aCollegium. Psihologie
299 __ $aManual de psihologia dezvoltării : O abordare psihodinamică
300 __ $aBibliogr. p. 329-339
330 __ $aCuprins Cuvânt-înainte 9 Partea I Originile. Concepţia. Naşterea. Copilăria. Adolescenţa Capitolul 1. Dezvoltarea umană 13 1.1.Apariţia psihologiei dezvoltării. Conceptul de dezvoltare 13 1.1.1.Repere istorice în apariţia şi evoluţia psihologiei dezvoltării. 13 1.1.2.Conceptul de dezvoltare 17 1.1.3.Modele explicative ale dezvoltării 18 1.2.Caracteristicile dezvoltării umane 20 1.2.1.Durata şi stadialitatea dezvoltării 20 1.2.2.Mecanisme şi factori explicativi ai dezvoltării 24 1.2.3.Metode de investigare în psihologia dezvoltării 29 1.2.4.Teoriile dezvoltării umane 33 Capitolul 2. Perioada prenatală 38 2.1.Concepţia. Dezvoltarea prenatală 38 2.2.Influenţe prenatale. Factori de risc 42 2.3.Pregătirea pentru parentalitate 46 Capitolul 3. Naşterea. Nou-născutul 48 3.1.Naşterea. Etapele naşterii 48 3.1.1.Evaluarea nou-născutului 49 3.1.2.Experienţa naşterii pentru copil 51 3.2.Depresia postnatală şi legătura părinte-copil 53 3.3.Nou-născutul (stadiul sugarului) (0-1 an) 55 3.3.1.Caracteristicile generale ale nou-născutului 56 3.3.2.Dezvoltarea motorie. Reflexele nou-născutului 59 3.3.3.Dezvoltarea abilităţilor de învăţare 62 3.3.4.Dezvoltarea perceptivă şi intelectuală 64 3.3.5.Mortalitatea infantilă 68 Capitolul 4. Copilăria mică (1-3 ani) 70 4.1.Repere generice ale dezvoltării 70 4.2.Dezvoltarea cognitivă şi permanenţa obiectului 73 4.3.Comunicarea şi limbajul 75 4.3.1.Teorii explicative 75 4.3.2.Studii de caz 76 4.3.3.Stadiile achiziţiei limbajului 79 4.3.4.Alte forme de comunicare: plânsul şi zâmbetul 80 4.4.Dezvoltarea emoţională82 4.4.1.Anxietatea copilului83 4.4.2.Problematica ataşamentului: concept, faze, tipuri84 4.4.3.Studiul experimental al ataşamentului87 4.4.4.Tulburările de ataşament90 4.5.Dezvoltarea psihosocială. Importanţa climatului familial91 4.6.Formarea conştiinţei de sine94 Capitolul 5. Preşcolaritatea (3-6 ani)98 5.1.Stadiile preşcolarităţii98 5.2.Creşterea fizică şi dezvoltarea motorie 100 5.3.Achiziţiile intelectuale 102 5.4.Limbajul şi comunicarea cu ceilalţi 105 5.5.Structurile emoţionale şi de personalitate ale preşcolarului 106 5.5.1.Desenul proiectiv ca expresie sintetică a personalităţii copilului108 5.5.2.Identificarea112 5.5.3.Identitatea de gen, constanţa şi consistenţa genului115 5.5.4.Dezvoltarea psihomorală116 5.6.Jocul: stadii, tipuri117 5.7.Jocul ca modalitate terapeutică120 5.8.Grădiniţa şi rolurile ei122 5.9.învăţarea la vârsta preşcolară125 Capitolul 6. Mica şcolaritate (6-10/11 ani)128 6.1.Aspecte generale ale micii şcolarităţi. Dezvoltarea fizică şi motorie128 6.2.Dezvoltarea intelectuală129 6.3.Dezvoltarea limbajului132 6.3.1.Abilităţile de comunicare132 6.3.2.Scris-cititul133 6.4.Mediul şcolar. învăţarea137 6.5.Influenţele mediului familial140 6.5.1.Stiluri şi atitudini parentale141 6.5.2.Abuzul şi neglijarea copilului142 6.5.3.Divorţul144 6.5.4.Pierderea şi durerea. Repere terapeutice145 6.6.Judecata morală147 6.7.Dezvoltarea socială şi de personalitate149 6.8.Imaginea de sine. Stima de sine151 6.9.Tulburări emoţionale şi de comportament153 Capitolul 7. Preadolescenta (10/11-14/15 ani)158 7.1.Debutul maturizării fizice şi psihologice158 7.1.1.Dezvoltarea fizică159 7.1.2.Capacităţile de cunoaştere161 7.2.Maturizarea cognitivă în perioada preadolescentei162 7.3.Maturizarea afectivă, morală şi de personalitate166 7.4.Dezvoltarea socială şi a sinelui168 7.5.Relaţia dintre testosteron şi estrogen şi comportamentul antisocial172 7.6.Influenţe ale mediului şcolar: expectaţii şi percepţii sociale173 Capitolul 8. Adolescenţa (14/15-18/20 de ani)176 8.1.Evoluţia concepţiilor şi studiilor cu privire la perioada adolescenţei. Teorii176 8.2.Caracterizarea generală a adolescenţei178 8.2.1.Gândirea adolescentă 178 8.2.2.Subperioadele adolescenţei179 8.3.Dezvoltarea fizică. Impactul psihologic al transformărilor fizice180 8.4.Maturizarea socială şi de personalitate184 8.5.Criza de originalitate188 8.6.Adolescenţii şi agresivitatea190 8.7.Relaţiile cu părinţii şi conflictul dintre generaţii192 8.8.„Cine sunt eu?" sau în căutarea identităţii194 8.9.Devieri de la normalitate196 8.9.1.Abuzul de substanţe, anorexia şi bulimia196 8.9.2.Depresia şi suicidul200 8.10.Adolescenţa - vârsta conturării opţiunilor şcolare şi profesionale203 Partea a II-a Vârstele adulte. Senectutea. Sfârşitul vieţii Capitolul 9. Vârstele adulte şi maturizarea209 9.1.Manifestări ale maturizării209 9.2.Trecerea la maturitate211 9.3.Indicatorii maturităţii şi normele sociale212 9.4.Etapele vârstei adulte213 Capitolul 10. Tinereţea (20-35/40 de ani)215 10.1.Coordonatele dezvoltării215 10.2.Maturizarea intelectuală217 10.3.Abilităţile cognitive şi diferenţele individuale218 10.4.Personalitate şi relaţionare socială219 10.5.Impactul atractivităţii fizice asupra relaţiilor interpersonale223 10.6.Stiluri de viaţă227 10.6.1.Iubirea şi cuplul227 10.6.2.Căsătoria şi familia232 10.6.3.Forme alternative de convieţuire237 10.6.4.Violenţa domestică239 10.6.5.Divorţul242 10.6.6.Parentalitatea245 10.7.Dezvoltarea vocaţională. Alegerea carierei255 10.7.1.Teoriile luării deciziei vocaţionale256 10.7.2.Stadiile împlinirii vocaţionale258 10.7.3.Alegerea profesiei259 Capitolul 11. Maturitatea (40-65 de ani)263 11.1.Caracterizarea generală a perioadei maturităţii263 11.2.Funcţionalitatea intelectuală şi creativă: declin sau productivitate ?265 11.3.Criza vârstei de mijloc266 11.3.1.Criza vârstei de mijloc la femei267 11.3.2.Criza vârstei de mijloc la bărbaţi268 11.4.Funcţionarea socială şi de personalitate270 11.5.învăţarea la vârsta adultă, învăţarea permanentă272 11.6. Profesia şi stresul ocupaţional 274 11.7. Schimbări profesionale contemporane278 11.7.1.Pierderea slujbei278 11.7.2.Fenomenul de burnout279 11.7.3.Workaholismul280 11.7.4.Fenomenul de mobbing281 11.7.5.Migraţia282 Capitolul 12. Bătrâneţea (peste 65 de ani)284 12.1.Particularităţile vârstei284 12.1.1.Rezilienţa285 12.1.2.Stadiile şi specificităţile bătrâneţii286 12.1.3.Funcţionarea intelectuală şi sănătatea mentală288 12.2.Teorii explicative ale procesului îmbătrânirii292 12.3.Funcţionarea socială şi de personalitate293 12.4.Văduvia - o experienţă dramatică296 12.5.Implicaţii sociale ale bătrâneţii: abuzul, singurătatea, experienţa de bunic298 12.6.Teoriile adaptării la bătrâneţe303 12.7.Alternative pentru vârstnici304 12.8.îmbătrânirea de succes306 Capitolul 13. Sfârşitul vieţii310 13.1.Conceptul de moarte310 13.2.Diversitatea percepţiilor şi atitudinilor faţă de moarte311 13.2.1.Perspective istorice şi culturale311 13.2.2.Perspectivele vârstelor312 13.3.Predictorii morţii314 13.4.Atitudini în faţa morţii315 13.5.Modele explicative ale durerii318 13.6.Stadiile agoniei şi morţii319 13.7.Ritualurile de înmormântare322 13.8.„Alternative" în faţa morţii324 13.8.1.Terapia de suport - retrospecţia asupra vieţii324 13.8.2.Eutanasia325 13.8.3.Suicidul326 Referinţe bibliografice329
606 _0 $aPsihologie
606 _0 $aPsihologia copilului
606 _0 $aEducaţie
606 _0 $aPreşcolar (psihologie)
606 _0 $aJoc (psihologia copilului)
606 _0 $aÎnvăţare (psihologie)
606 _0 $aPsihopedagogie
606 _0 $aPsihologia adolescentului
606 _0 $aAdult (psihologie)
606 _0 $aBătrân (psihologie)
606 _0 $aPsihologia dezvoltării
675 __ $a159.92
686 __ $a159.9
700 _0 $aGOLU, FLORINDA
702 _0 $4coperta $aParii Carmen
975 _0 $a159.92
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 524278 / 524278 F2 Împrumut Da 159.9
2. 524277 / 524277 A Împrumut Nu 159.9
3. 524276 / 524276 L Împrumut la sala de lectură Da 159.9
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 2

Lăsați un comentariu