Pedagogia învățământului primar și preșcolar Vol. 1

Editura Polirom chat
Loc publicare Iași
An 2019
Subiect Pedagogie şcolară chat
Pedagogie preşcolară chat
ISBN 9789734678778
Note Bibliogr. la sfărșit de capitol

37/P48; C.III.12346

    Pedagogia învățământului primar și preșcolar / Ion-Ovidiu Pânișoară (coord.), Diana Csorba, Sorin Cristea,... ; Marin Manolescu (coord.).- Iași : Polirom , 2019.
    686 p. : tab., scheme.- (Profesorul de succes).    
    Bibliogr. la sfărșit de capitol
    Prezentarea autorilor 19 Ocvănt-inainte27 Partea I Fundamente şi curriculum educaţional Capitolul 1. Problematica educaţiei şi învăţământului în societatea contemporană. Provocări şi perspective (Diana Csorba)31 1.1.Direcţii şi tendinţe de modernizare a educaţiei şi învăţământului pe plan mondial31 1.2.Responsabilitatea socială a şcolii - educaţia în societateacunoaşterii39 1.3.Cum să regândim educaţia? Educaţie în schimbare- o educaţie pentru schimbare. Provocări şi perspective 41 Teme de reflecţie46 Bibliografie47 Capitolul 2. Statutul epistemic al pedagogiei (SorinCristeă)50 2.1.Educaţia, obiectul de studiu specific pedagogiei50 2.1.1.Teoria generală a educaţiei (Fundamentelepedagogiei)51 2.1.2.Teoria şimetodologia instruirii/Teoria generală a instruirii (Didactica generală)52 2.1.3.Teoria şimetodologia curriculumului/ Teoria generală a curriculumului53 2.2.Normativitatea specifică pedagogiei54 2.3.Metodologia de cercetare specifică pedagogiei55 2.4.Clasificarea ştiinţelor pedagogice/educaţiei55 Teme de reflecţie60 Bibliografie60 Capitolul 3. Sistemul de învăţământ din România (Cornelia Ştefănescu)62 3.1.Delimitarea şi circumscrierea sistemului de educaţie/sistemuluide învăţământ62 3.1.1.Sistemulde educaţie62 3.1.2.Sistemulde învăţământ63 3.2.Funcţiile sistemului de învăţământ 64 3.3.Structura sistemului de învăţământ66 3.4.Evoluţiasistemului de învăţământ din România68 3.4.1.Constituirea sistemului modern de învăţământ (1864-1918) 68 3.4.2.Realizarea sistemului de învăţământ naţional unitar (1918-1948) 69 3.4.3.Implementarea unor forme străine în structurile tradiţionale româneşti (1948-1990) 69 3.4.4.Perioada de reformă (după 1990)71 3.4.5.Structura sistemului actual de învăţământ73 3.4.6.Educaţia timpurie în sistemul de învăţământ românesc76 3.4.7.învăţământul primar78 3.4.8.învăţământul secundar78 3.4.8.1.învăţământulsecundar inferior (ciclul gimnazial)78 3.4.8.2.învăţământulsecundar superior79 3.4.8.3.învăţământulprofesional 81 3.4.9.învăţământul special şi special integrat81 3.4.10.învăţământul terţiar sau postliceal82 3.4.11.învăţământul superior 82 3.4.11.1.învăţământuluniversitar82 3.4.11.2.învăţământulpostuniversitar 82 3.5.Analiza sistemului de învăţământ românesc. Starea actuală83 3.6.Cadrul juridic normativ de organizare a învăţământului românesc88 3.7.Continuitate şi discontinuitate în structura sistemului de învăţământ91 3.8.Tendinţe de evoluţie 94 Teme de reflecţie95 Bibliografie96 Capitolul 4. Personalitatea - abordări teoretice şi implicaţii educaţionale (Elena Stănculescu)98 4.1.Abordări teoretice ale personalităţii98 4.1.1.Idiografic şi nomotetic în caracterizarea personalităţii98 4.2.Teorii explicative ale personalităţii99 4.2.1.Teoria psihanaliticăIOC 4.2.2.Teoria behavioristăIOC 4.2.3.Teoria umanistă 101 4.2.4.Teoria factorială102 4.2.5.Teoria cognitivă104 4.2.6.Teoria structural-sistemică a personalităţii105 4.2.7.Perspectiva psihosocială în studiul personalităţii106 Teme de reflecţie UT Bibliografie KT Capitolul 5. Structura şi dinamica personalităţii. Implicaţii educaţionale {Elena Stănculescu)109 5.1.Subsistemele sau componentele personalităţii: temperamentul, aptitudinile, caracterul şi creativitatea110 5.2.Interacţiunea subsistemelor personalităţii - implicaţii educaţionale 115 Teme de reflecţie120 Bibliografie120 Ci?:iolul 6. Caracteristicile dezvoltării personalităţii copilului/preşcolarului i Cristina Marina Ghi[ă, Teodora Irina Moţătăianu)122 6.1.Introducere122 6.2.Perspective ale dezvoltării copilului. Modele şi teorii ale dezvoltării 123 6.3.Dezvoltarea psihoemoţională în preşcolaritate129 6.4.Dezvoltarea conştiinţei despre sine a preşcolarului130 6 5.Perţ-rnalitatea matură pentru şcoală. Caracteristicile dezvoltării persooalităpi şcolarului mic ; profilul şi evoluţia personalităţii copilului la vârsta şcolară mică131 Teme de reflecţie133 BMioî'xju134 CaţinW 7. Edncabilitatea. Relaţia dintre ereditate, mediuşi educaţie(Cristian Bucur)135 !Ereditate135 7_2_Mediu136 T_3.Educaţie140 Tr-eie reflecţie143 Bibliografie143 Capitolul 8. Comunicarea şi relaţiile de comunicare pedagogică (Ion-Ovidiu Pânişoară)144 8.1.Comunicarea. Concept şi definiţii reprezentative144 8.2.Elemente componente ale procesului de comunicare145 8.2.1.Emiţătorul146 8.2.2.Receptorul147 8.2.3.Mesajul 150 8.2.4.Feedbackul151 8.2.5.Contextul comunicării153 8.2.6.Formele comunicării154 8.2.7.Comunicare nonverbală în învăţământulprimar şi preşcolar155 8.2.7.1.Ochii157 8.2.7.2.Mimica158 8.2.7.3.Limbajul trupului -gesturileşipostura profesorului158 8.2.7.4.Teritoriul şi spaţiul159 8.2.7.5.îmbrăcămintea....161 Teme de reflecţie161 Bibliografie162 Capitolul 9. Optimizarea curriculumului educaţional (IonNegreţ-Dobridor)164 9.1.Ce este un „curriculum educaţional” ?164 9.1.1.Clarificări epistemologice164 9.1.2.Clarificări etimologice165 9.1.3.Sensul profund al conceptuluidecurriculum168 9.2.Teoria modernă a curriculumului educaţional169 9.2.1.Semnificaţiile modeme169 9.2.2.Două delimitări practice esenţiale172 9.2.3.Aspectele fundamentale ale optimizării curriculare173 9.3.Evoluţia curriculumului modern175 9.3.1.îndemnul lui Dewey175 9.3.2.Modelul lui Bobbitt175 9.3.3.Modelul curricular al lui Bobbitt şi Charters177 9.3.4.Modelul raţional al lui lyier (1949) 178 9.3.5.Modelul interacţionist al Hildei Taba (1962)180 9.3.6.Modelul dinamic al lui McGee (1997)182 9.4.Curricula moderne la apogeu183 9.4.1.Modelul lui Ornstein şi Hunkins (2004)183 9.5.Demersul pentafazic al optimizării curriculare185 9.5.1.Cele trei tipuri de demersuri185 9.5.2.Fazele optimizării185 9.5.3.Principiile şi normele de proiectare curriculară modernă187 9.6.Tipuri de curriculum - o perspectivă complexă192 9.6.1.Clasificarea tipurilor de curriculum192 9.6.2.Descrierea sintetică a tipurilor de hidden curricula193 Teme de reflecţie194 Bibliografie194 Capitolul10. Tipuri de curriculum - o perspectivă funcţională (Nicoleta Duţă)200 10.1.Definirea şi clasificarea tipurilor de curriculum200 10.2.Descrierea tipurilor de curriculum202 Teme de reflecţie207 Bibliografie208 Capitolul 11. Perspectiva structurală de abordare a curriculumului şcolar (Anca Popovici Borzea)210 11.1.Finalităţile educaţiei212 11.1.2.Categorii de finalităţi educaţionale213 11.1.2.1.Idealul educaţional213 11.1.2.2.Profilul de formare214 11.1.2.3.Problematica obiectivelor educaţionale215 11.1.2.4.Competenţe217 11.1.3.Finalităţile educaţionale pentru învăţământul primar şi preşcolar din România218 11.1.3.1.Curriculumul pentru educaţia timpurie218 11.1.3.2.Curriculumul naţional pentru învăţământul primar220 11.1.3.3.Profiluri de formare pentru învăţământul preşcolar şi primar221 11.1.3.4.Competenţe generale şi specifice224 11.1.4.Operaţionalizarea obiectivelor educaţionale224 11.1.4.1.Sensuri ale operaţionalizării224 11.1.4.2.Tehnica lui R.F. Mager de operaţionalizare a obiectivelor226 11.1.4.3.Cerinţe de conţinut şi de formă ale operaţionalizării227 11.1.4.4. Folosirea raţională a obiectivelor operaţionale/ comportamentale228 11.1.5.Derivarea rezultatelor învăţării229 11.2.Conţinuturile învăţământului232 11.2.1.Repere conceptuale232 11.2.2.Dinamica/Flexibilitatea conţinutului învăţământului233 11.2.3.Transpoziţia şi transcodarea didactică236 11.2.4.Modalităţi de organizare a conţinuturilor236 11.2.5.Probleme actuale corelate integrării curriculare a conţinuturilor238 11.2.5.1.Integrarea multidisciplinară şi/sau pluridisciplinară239 11.2.5.2.Integrarea interdisciplinară240 11.2.5.3.Integrarea transdisciplinară241 11.3.Timpul de instruire243 11.3.1.Repere conceptuale243 11.3.2.Principii metodologice de organizare a timpului de instruire244 11.3.3.Orarul şcolar244 Teme de reflecţie246 Bibliografie246 Capitolul 12. Definirea şi clasificarea produselor curriculare (Anca Popovici Borzea, Nicoleta Duţă)249 12.1.Descrierea produselor curriculare250 12.1.1.Planul de învăţământ250 12.1.1.1.Planul de învăţământ ca produs curricular250 12.1.1.2.Planul de învăţământ pentru nivelul preşcolar252 12.1.1.3.Planul de învăţământ pentru nivelul primar253 12.1.2.Programa şcolară255 12.1.2.1.Programele pentru învăţământul preşcolar258 12.1.2.2.Programele pentru învăţământul primar259 12.1.3.Manualul şcolar,260 12.1.3.1.Diversitatea modurilor de structurare amanualelor261 12.1.3.2.Manualele digitale264 12.1.3.3.Evaluarea manualului265 12.1.4.Auxiliarele curriculare268 Teme de reflecţie271 Bibliografie 271 lapitolul 13. Noi abordări curriculare în învăţământul preşcolar (Laura Elena Ciolan)273 13.1.Dominantele prefigurate de Curriculumul pentru educaţia timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani (în aplicare din anul2008)273 13.2.Arhitectura curriculumului pentru învăţământul preşcolar275 Teme de reflecţie284 Bibliografie285 Capitolul 14. Noi abordări curriculare în învăţământul primar (Victoria Gheorghe, Mona Lisa Pîslaru)286 14.1.Arhitectura curriculumului pentru învăţământulprimar288 14.2.Provocări curriculare actuale în contextul educaţiei incluzive româneşti la nivelul învăţământului primar292 14.2.1.Clarificări conceptuale292 14.2.2.Modalităţi de realizare a adaptărilor curriculare294 Bibliografie297 Partea a Il-a Instruire şi evaluare în educaţie Capitolul 15. învăţarea şcolară. Orientări contemporane în teoria şi practica învăţării şcolare (Sorin Cristea,Cristina Marina Ghiţă)301 15.1.Teoriile psihologice ale învăţării abordate ca modele de instruire311 15.1.1.Definirea conceptelor de teorie psihologică a învăţării, model de instruire, activitate de instruire311 15.1.1.1.Teoria psihologică a învăţării311 15.1.1.2.Modelul de instruire311 15.1.1.3.Activitatea de instruire314 15.1.2.Clasificarea principalelor teorii psihologice ale învăţării314 15.1.3.Analiza unor teorii psihologice ale învăţării la nivel de modele de instruire315 15.2.Teoriipsihologice ale învăţării de tip condiţionare316 15.2.1.Teoria învăţării prin conexiune (Edward L. Thorndike)316 15.2.2.Teoria învăţării prin condiţionare operantă (Burrhus F. Skinner)316 15.2.3.Teoria condiţionării ierarhice-cumulative a învăţării (Robert M. Gagne)317 15.2.4.Teoria psihologică a învăţării depline (John B. Carroll, Benjamin S. Bloom)319 15.3.Teoriipsihologice ale învăţării de tip constructivist324 15.3.1.Teoria constructivistă a structuralismului genetic (Jean Piaget)324 15.3.2.Teoria psihologică a învăţării bazate pe valorificarea interacţiunilor socioculturale (Lev S. Vîgotski)325 15.3.2.1.Concluzii328 15.3.3.Teoria psihologică a acţiunilor mintale (Piotr I. Galperin)329 15.3.4.Teoria psihologică a învăţării bazată pe valorificarea socioculturală a structurilor cognitive (Jerome S. Bruner)331 15.3.4.1.Concluzii335 15.3.5.Teoria învăţării şcolare complexe (David P. Ausubel)335 15.4. Teorii psihologice ale învăţării alternative/complementare339 15.4.1.Teoria psihologică a inteligenţelor multiple (Howard Gardner)339 15.4.2.Teoria psihologică a inteligenţei emoţionale (Daniel Goleman)344 15.4.2.1.Relaţia dintre inteligenţa emoţională şi inteligenţa intrapersonalăşiinterpersonală344 15.4.2.2.Obiectivele şi conţinuturile inteligenţei emoţionale345 15.4.2.3.Un nou model de educaţie 345 15.4.2.4.Un curriculum pentru educaţia emoţională346 Teme de reflecţie348 Bibliografie349 Capitolul 16. Procesul de învăţământ. De la principii la strategii didactice (Crenguţa LăcrămioaraOprea)351 16.1.Procesul de învăţământ privit ca relaţia dintre predare, învăţare şi evaluare - abordări constructiviste şi postmoderne351 16.1.1.Normativitatea procesului de învăţământ. Sistemulprincipiilor didactice360 16.1.2.Principiul participării conştiente şi active a elevului în procesele de învăţare şi evaluare şcolară361 16.1.3.Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor366 16.1.4.Principiul interdependenţei dintre senzorial şi raţional, dintre concret şi abstract (Principiul asigurării caracterului intuitiv al învăţământului)367 16.1.5.Principiul respectării particularităţilor individuale şi de vârstă (Principiul accesibilităţii şi al individualizării)369 16.1.6.Principiul sistematizării şi continuităţii în învăţământ370 16.1.7.Principiul legării teoriei de practică372 16.1.8.Principiul asigurării conexiunii inverse373 16.1.8.1. Macrosistemul şi microsistemul principiilor didactice (Integrarea sistemică a normativităţii procesului de învăţământ)373 Teme de reflecţie386 Bibliografie386 Capitolul 17. Metode de învăţământ. Perspective moderne (Ion-Ovidiu Pânişoară, Crenguţa Lăcrămioara Oprea, Ruxandra Chirca)389 17.1.Metodeşi tehnici bazate pe analiză/organizare conceptuală392 17.1.1.Hărţile conceptuale392 17.1.2.Hărţile mintale 393 17.1.3.Diagrama Venn394 17.1.4.Cârdurile cu sarcini (Task cards)395 17.1.5.Harta kinestezică395 17.1.6.Tehnica Lotus (Floarea de nufăr) 396 17.1.7.Matricea obţinerii de date 397 17.1.8.Diagrama cauzelor şi a efectului397 17.1.9.Tehnicafishboning398 17.2.Metode şi tehnici bazate pe producerea ideilor şi rezolvarea de probleme399 17.2.1.Brainstormingul399 17.2.2.Explozia stelară (Starbursting)400 17.2.3.Metoda Brainwriting401 17.2.4.Metoda concasării şi Tehnica SCAMPER401 17.2.5.Metoda imunizării402 17.2.6.Tehnica cubului402 17.2.7.Metoda piramidei/a bulgărelui de zăpadă403 17.3.Metode şi tehnici bazate pe reflecţie şi observaţie403 17.3.1.Jurnalul reflexiv403 17.3.2.Tehnica 3-2-1 404 17.3.3.RAI405 17.3.4.Jurnalul cu dublă intrare406 17.3.5.Tehnica Bulei de gândire (Thought bubble)407 17.3.6.Tehnica Aici şi Acolo {Here and There) 407 17.3.7.Metoda interacţiunii observate (acanumlFishbowl) 407 17.4.Tehnici bazate pe jocul de rol408 17.4.1.Pălăriile gânditoare408 17.4.2.Frisco409 17.4.3.Metoda Rolestorming409 17.5.Metode bazate pe dezvoltarea cooperării în interiorulgrupului410 17.5.1.Tehnicile TGT şi STAD410 17.5.2.Predarea reflexivă410 17.5.3.Metoda mozaicului 411 17.5.4.Controversa creativă (structurată/academică)412 17.5.5.Schimbă perechea sau cercurile concentrice413 Teme de reflecţie419 Bibliografie420 Capitolul 18. Proiectarea pedagogică a activităţilor didactice (Ion Negreţ-Dobridor,Crenguţa Lăcrămioara Oprea, Nicoleta Duţă)421 18.1.Conceptul de proiectare didactică421 18.1.1.Câteva lămuriri terminologice421 18.1.2.Ce presupune microproiectarea „bine gândită” şi cum se realizează ?424 18.2.Funcţiile şi principiile proiectării pedagogice431 18.2.1.Funcţiile proiectării pedagogice431 18.2.2.Principiile proiectării pedagogice432 18.3.Etapele şi operaţiile proiectării pedagogice434 18.3.1.Definirea corectă a obiectivelor activităţii didactice 435 18.3.2.Analiza resurselor necesare pentru realizarea obiectivelor445 18.3.2.1.Câteva adevăruri şi reguli de folosire ingenioasă a potenţialului de învăţare446 18.3.2.2.Selectarea conţinutului esenţial necesar învăţării în clasă449 18.3.2.3.Analiza şi elaborarea resurselor necesare450 18.3.3.Elaborarea strategiilor didactice „focalizate” pe obiectivele urmărite451 18.3.3.1.Ce trebuie să înţelegem prin „strategie didactică” ? 451 18.3.3.2.Cum se derivă sarcinile de învăţare în clasă?453 18.3.3.3.Cum se construiesc situaţii optime de învăţare?454 18.3.4.Evaluarea performanţelor 456 18.3.4.1.De la MSD la MLD 456 18.3.4.2.Cum se elaborează testele formative pentru evaluarea continuă ? 459 18.3.4.3.Cum se elaborează testele sumativel460 18.4.Niveluri/Dimensiuni ale proiectării didactice,461 18.5.De la intenţie la aplicarea la clasă462 18.5.1.Planificarea calendaristică 463 18.5.2.Proiectarea unităţilor de învăţare464 18.5.3.Proiectul pedagogic al activităţii/lecţiei465 18.6.Ghid practic privind proiectarea pedagogică470 18.6.1.Elaborarea microproiectelor şi a scenariilor didactice470 18.6.1.1.Identificaţi-vă propriul nivel de competenţă pedagogică (autotest predictiv)470 18.6.1.2.Repere privind măiestria pedagogică474 Temăde reflecţie499 Autotestaţi-vă cunoştinţele!500 Bibliografie503 Anexa1508 Capitolul19. Managementul clasei/grupei de preşcolari (Silvia Făt)509 19.1.Managementul clasei de elevi/grupei de preşcolari. Delimitări conceptuale 509 19.2.Modele teoretice specifice510 19.2.1.Modelulteoretic al disciplinei preventive (Jacob Kounin) 510 19.2.2.Modelulteoretic al alegerii (William Glasser)511 19.2.3.Modelulteoretic al disciplinei pozitive (Frederick H. Jones) 511 19.2.4.Modelulteoretic al consecinţelor logice (Rudolf Dreikurs) 512 19.2.5.Modelulteoretic al întăririi comportamentului (Burrhus Frederic Skinner)512 19.2.6.Modelulcomunicării congruente (Haim Ginott) 513 19.2.7.Modeluldisciplinei asertive (Lee Canter) 513 19.3.Rolurile manageriale ale cadrului didactic 514 19.4.Interacţiunile educaţionale515 19.4.1.Clasa deelevi. Unitate de analiză a interacţiunilor educaţionale 515 19.4.2.Climatulclasei de elevi. Stilurile manageriale 517 19.5.Strategii de intervenţie 518 19.6.Managementul situaţiilor de criză în clasa de elevi 521 Teme de reflecţie523 Bibliografie 523 Capitolul 20. Evaluarea în învăţământul primar (Marin Manolescu) 20.1.Evaluarea şcolară: conceptualizare, evoluţie, caracteristici 20.1.1.Conceptualizarea evaluării şcolare 20.1.1.1.De la „docimologie” la „Teoria evaluării” 20.1.1.2.Categorii de definiţii ale evaluării şcolare 20.1.2.Concepţii care au marcat evoluţia paradigmei docimologice 20.1.3.Caracteristicile actuale ale evaluării şcolare 20.1.4.Structura demersului evaluativ. Variabilele evaluării 20.2.Evaluarea în învăţământul primar 20.2.1.Decizii privind inovarea sistemului de evaluare din învăţământul primar 20.2.2.Calificative versus note în învăţământul primar 20.2.3.Descriptorii de performanţă - repere conceptuale 20.2.4.Descriptorii de performanţă - niveluri de performanţă 20.2.5.Corespondenţa descriptori-calificative 20.2.6.Stabilirea calificativelor în învăţământul primar 20.3.Tipologia evaluărilor în învăţământul primar 20.3.1.Evaluarea curentă. Modernizarea variabilelor evaluării 20.3.1.1.Modernizarea funcţiilor evaluării în învăţământul primar. 20.3.1.2.Modernizarea „obiectului” evaluării 20.3.1.3.Modernizarea operaţiilor evaluării 20.3.1.4.Modernizarea strategiilor de evaluare 20.3.1.5.Modernizarea referenţialului în evaluare 20.3.1.6.Modernizarea metodelor de evaluare 20.3.1.7.Proiectarea şi realizarea probelor de evaluare. Prelucrarea rezultatelor 20.3.2.Evaluările Naţionale din învăţământul primar 20.3.2.1.Legea Educaţiei Naţionale cu privire la evaluările elevilor din clasa pregătitoare, clasa a Il-a şi clasa a IV-a 20.3.2.2.Evaluarea elevilor din clasa pregătitoare. Sistemul metodologic 20.3.2.3.Evaluarea elevilor la finalul clasei a Il-a 20.3.2.4.Evaluarea la finalul clasei a IV-a 20.4.Variabilitatea aprecierii rezultatelor şcolare ale elevilor 20.4.1.Distorsiuni şi divergenţe în evaluarea educaţională 20.4.2.Tipuri de erori Bibliografie Capitolul 21. Evaluarea în învăţământul preşcolar (Marin Manolescu) 21.1. Particularităţi ale evaluării în grădiniţă 21.1.1.Dezvoltarea globală - conceptul integrator al evaluării în grădiniţă 21.1.2. Arhitectura curriculumului pentru învăţământul preşcolar 21.1.3. Un imperativ major: cunoaşterea profilului psihologic individual al preşcolarilor 21.1.4.„Valoarea” copilului se formează şi se evaluează556 21.2.Variabilele evaluării în grădiniţă. Specificitate, caracteristici, unitate şi coerenţă557 21.2.1.Obiectul evaluării în grădiniţă558 21.2.1.1.„Fişa de apreciere” - document oficial de evaluare a progresului individual al copilului, înainte de înscrierea în clasa pregătitoare559 21.2.2.Funcţii şi strategii evaluative în grădiniţă569 21.2.2.1.Evaluarea iniţială 570 21.2.2.2.Evaluarea formativă 571 21.2.2.3.Evaluarea sumativă572 21.2.2.4.Complementaritatea evaluărilor iniţială, formativă, sumativă în grădiniţă573 21.2.3.Operaţiile evaluării573 21.2.4.Metode şi instrumente de evaluare în grădiniţă575 21.2.5.Criteriile de evaluare în grădiniţă576 21.2.6.Construcţia probelor de evaluare 578 21.2.7.Monitorizarea şi valorificarea rezultatelor evaluării la nivel preşcolar579 21.3.Concluzii580 Bibliografie581 Capitolul22. Tendinţe şi perspective în evaluare (Victoriţa Trij)584 22.1.Introducere584 22.2.Elemente metodologice implicate în prezenta metaanaliză585 22.3.Discuţii586 22.4.Concluzii597 Teme de reflecţie598 Bibliografie598 Capitolul 23. Perspective inovatoare ale instruirii asistate de calculator (Olimpius Istrate, RwcandraChirca)600 23.1.Elevul nativ digital601 23.2.Tehnologia informaţiei şi comunicării în educaţie. Cadre de referinţă602 23.3.Efecte şi rezultate ale utilizării noilor tehnologii în educaţie604 23.3.1.Creşterea performanţei în învăţare şi îmbunătăţirea rezultatelor şcolare605 23.3.2.Eficientizarea procesului de educaţie (la nivel de proiectare, desfăşurare şi evaluare)606 23.4.Modalităţi de ut'lizare a TIC în procesul didactic607 23.5.De la utilizarea noilor tehnologii in educaţie la instruirea asistată de calculator613 Bibliografie614 Capitolul 24. Jocul la vârsta preşcolară(Teodora Irina Moţăţăianu, Elena Rafailă)616 24.1.Delimitări conceptuale. Caracteristicile jocului616 24.2.Teorii despre joc619 24.3.Funcţiile j ocului622 24.4.Clasificarea jocurilor624 24.5.Tipuri de joc626 24.5.1.Jocul de creaţie626 24.5.2.Jocul cu reguli.Jocul didactic627 24.5.3.Jocul cu părintele632 Teme de reflecţie633 Bibliografie633 Capitolul 25. Educaţia timpurie (Laura Elena Ciolan)634 25.1.Conceptul de educaţie timpurie634 25.2.Dimensiuni ale educaţiei timpurii636 25.3.Educaţia timpurie în România. Contextul educaţional naţional şi european639 25.3.1.Date statistice privind specificul educaţiei timpurii în România639 25.3.2.Organizarea sistemului de învăţământ în România. învăţământul preşcolar - educaţia timpurie643 25.3.3.Aspecte importante şi tendinţe care influenţează politicile şi practicile ECED 646 Teme de reflecţie648 Bibliografie-649 Capitolul 26. Educaţia elevilor cu cerinţe speciale (Cristian Bucur)650 26.1.Tulburări de limbaj651 26.1.1.Particularităţile activităţilor de învăţământ lingvistic pentru preşcolari653 26.1.1.1.Dislexo-disgrafia 654 26.1.1.2.Discalculia658 26.1.1.3.Deficitul de atenţie (TDA)660 26.2.Tulburări socioemoţionale664 26.2.1.Intervenţii în tulburările socioemoţionale666 26.3.Rolul profesorului - completări667 26.3.1.Stiluri de predare668 Teme de reflecţie670 Bibliografie 671 Capitolul 27. Succesul şi insuccesul şcolar (Radu Predoiu)672 27.1.Profesorul şi rolul său în maximizarea succesului şcolar al elevilor 672 27.1.1.Şcoala - spaţiul în care copiii experimentează succesul sau insuccesul672 27.1.2.Caracteristici ale unui profesor bun673 27.1.3.Comunicarea eficientă - baza succesului şcolar al elevilor674 27.1.4.Motivarea elevilor şi performanţa şcolară676 27.2.Elevii -aspiranţi pe drumul către succes (şcolar) 679 27.2.1. Importanţa familiei - primul mediu social în care se formează personalitatea copiilor679 27.2.2. Dificultăţi pe care elevii le întâmpină în atingerea succesuluişcolar680 27.3. Insuccesul şcolar - una dintre cauzele abandonului şcolar681 27.4.Intrarea în zona succesului şcolar682 Teme de reflecţie684 Bibliografiei684.
    ISBN 9789734678778

    I Manolescu, Marin(coordonator)

    1. Pedagogie şcolară
    2. Pedagogie preşcolară

371.3:373.2/.3

299 __ $aPedagogia învățământului primar și preșcolar Vol. 1
975 __ $a371.3
200 __ $aPedagogia învățământului primar și preșcolar $bCarte tipărită $hVol. 1 $fIon-Ovidiu Pânișoară (coord.), Diana Csorba, Sorin Cristea,... $gMarin Manolescu (coord.)
701 __ $bPânișoară, Ion-Ovidiu
701 __ $bCsorba, Diana
701 __ $bCristea, Sorin
702 __ $aManolescu, Marin $4coordonator
010 __ $a9789734678778
035 __ $a37/P48
035 __ $aC.III.12346
675 __ $a371.3:373.2/.3
686 __ $a37
606 __ $aPedagogie şcolară
606 __ $aPedagogie preşcolară
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aIași $cPolirom $d2019
215 __ $a686 p. $ctab., scheme
225 __ $aProfesorul de succes
300 __ $aBibliogr. la sfărșit de capitol
330 __ $aPrezentarea autorilor 19 Ocvănt-inainte27 Partea I Fundamente şi curriculum educaţional Capitolul 1. Problematica educaţiei şi învăţământului în societatea contemporană. Provocări şi perspective (Diana Csorba)31 1.1.Direcţii şi tendinţe de modernizare a educaţiei şi învăţământului pe plan mondial31 1.2.Responsabilitatea socială a şcolii - educaţia în societateacunoaşterii39 1.3.Cum să regândim educaţia? Educaţie în schimbare- o educaţie pentru schimbare. Provocări şi perspective 41 Teme de reflecţie46 Bibliografie47 Capitolul 2. Statutul epistemic al pedagogiei (SorinCristeă)50 2.1.Educaţia, obiectul de studiu specific pedagogiei50 2.1.1.Teoria generală a educaţiei (Fundamentelepedagogiei)51 2.1.2.Teoria şimetodologia instruirii/Teoria generală a instruirii (Didactica generală)52 2.1.3.Teoria şimetodologia curriculumului/ Teoria generală a curriculumului53 2.2.Normativitatea specifică pedagogiei54 2.3.Metodologia de cercetare specifică pedagogiei55 2.4.Clasificarea ştiinţelor pedagogice/educaţiei55 Teme de reflecţie60 Bibliografie60 Capitolul 3. Sistemul de învăţământ din România (Cornelia Ştefănescu)62 3.1.Delimitarea şi circumscrierea sistemului de educaţie/sistemuluide învăţământ62 3.1.1.Sistemulde educaţie62 3.1.2.Sistemulde învăţământ63 3.2.Funcţiile sistemului de învăţământ 64 3.3.Structura sistemului de învăţământ66 3.4.Evoluţiasistemului de învăţământ din România68 3.4.1.Constituirea sistemului modern de învăţământ (1864-1918) 68 3.4.2.Realizarea sistemului de învăţământ naţional unitar (1918-1948) 69 3.4.3.Implementarea unor forme străine în structurile tradiţionale româneşti (1948-1990) 69 3.4.4.Perioada de reformă (după 1990)71 3.4.5.Structura sistemului actual de învăţământ73 3.4.6.Educaţia timpurie în sistemul de învăţământ românesc76 3.4.7.învăţământul primar78 3.4.8.învăţământul secundar78 3.4.8.1.învăţământulsecundar inferior (ciclul gimnazial)78 3.4.8.2.învăţământulsecundar superior79 3.4.8.3.învăţământulprofesional 81 3.4.9.învăţământul special şi special integrat81 3.4.10.învăţământul terţiar sau postliceal82 3.4.11.învăţământul superior 82 3.4.11.1.învăţământuluniversitar82 3.4.11.2.învăţământulpostuniversitar 82 3.5.Analiza sistemului de învăţământ românesc. Starea actuală83 3.6.Cadrul juridic normativ de organizare a învăţământului românesc88 3.7.Continuitate şi discontinuitate în structura sistemului de învăţământ91 3.8.Tendinţe de evoluţie 94 Teme de reflecţie95 Bibliografie96 Capitolul 4. Personalitatea - abordări teoretice şi implicaţii educaţionale (Elena Stănculescu)98 4.1.Abordări teoretice ale personalităţii98 4.1.1.Idiografic şi nomotetic în caracterizarea personalităţii98 4.2.Teorii explicative ale personalităţii99 4.2.1.Teoria psihanaliticăIOC 4.2.2.Teoria behavioristăIOC 4.2.3.Teoria umanistă 101 4.2.4.Teoria factorială102 4.2.5.Teoria cognitivă104 4.2.6.Teoria structural-sistemică a personalităţii105 4.2.7.Perspectiva psihosocială în studiul personalităţii106 Teme de reflecţie UT Bibliografie KT Capitolul 5. Structura şi dinamica personalităţii. Implicaţii educaţionale {Elena Stănculescu)109 5.1.Subsistemele sau componentele personalităţii: temperamentul, aptitudinile, caracterul şi creativitatea110 5.2.Interacţiunea subsistemelor personalităţii - implicaţii educaţionale 115 Teme de reflecţie120 Bibliografie120 Ci?:iolul 6. Caracteristicile dezvoltării personalităţii copilului/preşcolarului i Cristina Marina Ghi[ă, Teodora Irina Moţătăianu)122 6.1.Introducere122 6.2.Perspective ale dezvoltării copilului. Modele şi teorii ale dezvoltării 123 6.3.Dezvoltarea psihoemoţională în preşcolaritate129 6.4.Dezvoltarea conştiinţei despre sine a preşcolarului130 6 5.Perţ-rnalitatea matură pentru şcoală. Caracteristicile dezvoltării persooalităpi şcolarului mic ; profilul şi evoluţia personalităţii copilului la vârsta şcolară mică131 Teme de reflecţie133 BMioî'xju134 CaţinW 7. Edncabilitatea. Relaţia dintre ereditate, mediuşi educaţie(Cristian Bucur)135 !Ereditate135 7_2_Mediu136 T_3.Educaţie140 Tr-eie reflecţie143 Bibliografie143 Capitolul 8. Comunicarea şi relaţiile de comunicare pedagogică (Ion-Ovidiu Pânişoară)144 8.1.Comunicarea. Concept şi definiţii reprezentative144 8.2.Elemente componente ale procesului de comunicare145 8.2.1.Emiţătorul146 8.2.2.Receptorul147 8.2.3.Mesajul 150 8.2.4.Feedbackul151 8.2.5.Contextul comunicării153 8.2.6.Formele comunicării154 8.2.7.Comunicare nonverbală în învăţământulprimar şi preşcolar155 8.2.7.1.Ochii157 8.2.7.2.Mimica158 8.2.7.3.Limbajul trupului -gesturileşipostura profesorului158 8.2.7.4.Teritoriul şi spaţiul159 8.2.7.5.îmbrăcămintea....161 Teme de reflecţie161 Bibliografie162 Capitolul 9. Optimizarea curriculumului educaţional (IonNegreţ-Dobridor)164 9.1.Ce este un „curriculum educaţional” ?164 9.1.1.Clarificări epistemologice164 9.1.2.Clarificări etimologice165 9.1.3.Sensul profund al conceptuluidecurriculum168 9.2.Teoria modernă a curriculumului educaţional169 9.2.1.Semnificaţiile modeme169 9.2.2.Două delimitări practice esenţiale172 9.2.3.Aspectele fundamentale ale optimizării curriculare173 9.3.Evoluţia curriculumului modern175 9.3.1.îndemnul lui Dewey175 9.3.2.Modelul lui Bobbitt175 9.3.3.Modelul curricular al lui Bobbitt şi Charters177 9.3.4.Modelul raţional al lui lyier (1949) 178 9.3.5.Modelul interacţionist al Hildei Taba (1962)180 9.3.6.Modelul dinamic al lui McGee (1997)182 9.4.Curricula moderne la apogeu183 9.4.1.Modelul lui Ornstein şi Hunkins (2004)183 9.5.Demersul pentafazic al optimizării curriculare185 9.5.1.Cele trei tipuri de demersuri185 9.5.2.Fazele optimizării185 9.5.3.Principiile şi normele de proiectare curriculară modernă187 9.6.Tipuri de curriculum - o perspectivă complexă192 9.6.1.Clasificarea tipurilor de curriculum192 9.6.2.Descrierea sintetică a tipurilor de hidden curricula193 Teme de reflecţie194 Bibliografie194 Capitolul10. Tipuri de curriculum - o perspectivă funcţională (Nicoleta Duţă)200 10.1.Definirea şi clasificarea tipurilor de curriculum200 10.2.Descrierea tipurilor de curriculum202 Teme de reflecţie207 Bibliografie208 Capitolul 11. Perspectiva structurală de abordare a curriculumului şcolar (Anca Popovici Borzea)210 11.1.Finalităţile educaţiei212 11.1.2.Categorii de finalităţi educaţionale213 11.1.2.1.Idealul educaţional213 11.1.2.2.Profilul de formare214 11.1.2.3.Problematica obiectivelor educaţionale215 11.1.2.4.Competenţe217 11.1.3.Finalităţile educaţionale pentru învăţământul primar şi preşcolar din România218 11.1.3.1.Curriculumul pentru educaţia timpurie218 11.1.3.2.Curriculumul naţional pentru învăţământul primar220 11.1.3.3.Profiluri de formare pentru învăţământul preşcolar şi primar221 11.1.3.4.Competenţe generale şi specifice224 11.1.4.Operaţionalizarea obiectivelor educaţionale224 11.1.4.1.Sensuri ale operaţionalizării224 11.1.4.2.Tehnica lui R.F. Mager de operaţionalizare a obiectivelor226 11.1.4.3.Cerinţe de conţinut şi de formă ale operaţionalizării227 11.1.4.4. Folosirea raţională a obiectivelor operaţionale/ comportamentale228 11.1.5.Derivarea rezultatelor învăţării229 11.2.Conţinuturile învăţământului232 11.2.1.Repere conceptuale232 11.2.2.Dinamica/Flexibilitatea conţinutului învăţământului233 11.2.3.Transpoziţia şi transcodarea didactică236 11.2.4.Modalităţi de organizare a conţinuturilor236 11.2.5.Probleme actuale corelate integrării curriculare a conţinuturilor238 11.2.5.1.Integrarea multidisciplinară şi/sau pluridisciplinară239 11.2.5.2.Integrarea interdisciplinară240 11.2.5.3.Integrarea transdisciplinară241 11.3.Timpul de instruire243 11.3.1.Repere conceptuale243 11.3.2.Principii metodologice de organizare a timpului de instruire244 11.3.3.Orarul şcolar244 Teme de reflecţie246 Bibliografie246 Capitolul 12. Definirea şi clasificarea produselor curriculare (Anca Popovici Borzea, Nicoleta Duţă)249 12.1.Descrierea produselor curriculare250 12.1.1.Planul de învăţământ250 12.1.1.1.Planul de învăţământ ca produs curricular250 12.1.1.2.Planul de învăţământ pentru nivelul preşcolar252 12.1.1.3.Planul de învăţământ pentru nivelul primar253 12.1.2.Programa şcolară255 12.1.2.1.Programele pentru învăţământul preşcolar258 12.1.2.2.Programele pentru învăţământul primar259 12.1.3.Manualul şcolar,260 12.1.3.1.Diversitatea modurilor de structurare amanualelor261 12.1.3.2.Manualele digitale264 12.1.3.3.Evaluarea manualului265 12.1.4.Auxiliarele curriculare268 Teme de reflecţie271 Bibliografie 271 lapitolul 13. Noi abordări curriculare în învăţământul preşcolar (Laura Elena Ciolan)273 13.1.Dominantele prefigurate de Curriculumul pentru educaţia timpurie a copiilor de la 3 la 6/7 ani (în aplicare din anul2008)273 13.2.Arhitectura curriculumului pentru învăţământul preşcolar275 Teme de reflecţie284 Bibliografie285 Capitolul 14. Noi abordări curriculare în învăţământul primar (Victoria Gheorghe, Mona Lisa Pîslaru)286 14.1.Arhitectura curriculumului pentru învăţământulprimar288 14.2.Provocări curriculare actuale în contextul educaţiei incluzive româneşti la nivelul învăţământului primar292 14.2.1.Clarificări conceptuale292 14.2.2.Modalităţi de realizare a adaptărilor curriculare294 Bibliografie297 Partea a Il-a Instruire şi evaluare în educaţie Capitolul 15. învăţarea şcolară. Orientări contemporane în teoria şi practica învăţării şcolare (Sorin Cristea,Cristina Marina Ghiţă)301 15.1.Teoriile psihologice ale învăţării abordate ca modele de instruire311 15.1.1.Definirea conceptelor de teorie psihologică a învăţării, model de instruire, activitate de instruire311 15.1.1.1.Teoria psihologică a învăţării311 15.1.1.2.Modelul de instruire311 15.1.1.3.Activitatea de instruire314 15.1.2.Clasificarea principalelor teorii psihologice ale învăţării314 15.1.3.Analiza unor teorii psihologice ale învăţării la nivel de modele de instruire315 15.2.Teoriipsihologice ale învăţării de tip condiţionare316 15.2.1.Teoria învăţării prin conexiune (Edward L. Thorndike)316 15.2.2.Teoria învăţării prin condiţionare operantă (Burrhus F. Skinner)316 15.2.3.Teoria condiţionării ierarhice-cumulative a învăţării (Robert M. Gagne)317 15.2.4.Teoria psihologică a învăţării depline (John B. Carroll, Benjamin S. Bloom)319 15.3.Teoriipsihologice ale învăţării de tip constructivist324 15.3.1.Teoria constructivistă a structuralismului genetic (Jean Piaget)324 15.3.2.Teoria psihologică a învăţării bazate pe valorificarea interacţiunilor socioculturale (Lev S. Vîgotski)325 15.3.2.1.Concluzii328 15.3.3.Teoria psihologică a acţiunilor mintale (Piotr I. Galperin)329 15.3.4.Teoria psihologică a învăţării bazată pe valorificarea socioculturală a structurilor cognitive (Jerome S. Bruner)331 15.3.4.1.Concluzii335 15.3.5.Teoria învăţării şcolare complexe (David P. Ausubel)335 15.4. Teorii psihologice ale învăţării alternative/complementare339 15.4.1.Teoria psihologică a inteligenţelor multiple (Howard Gardner)339 15.4.2.Teoria psihologică a inteligenţei emoţionale (Daniel Goleman)344 15.4.2.1.Relaţia dintre inteligenţa emoţională şi inteligenţa intrapersonalăşiinterpersonală344 15.4.2.2.Obiectivele şi conţinuturile inteligenţei emoţionale345 15.4.2.3.Un nou model de educaţie 345 15.4.2.4.Un curriculum pentru educaţia emoţională346 Teme de reflecţie348 Bibliografie349 Capitolul 16. Procesul de învăţământ. De la principii la strategii didactice (Crenguţa LăcrămioaraOprea)351 16.1.Procesul de învăţământ privit ca relaţia dintre predare, învăţare şi evaluare - abordări constructiviste şi postmoderne351 16.1.1.Normativitatea procesului de învăţământ. Sistemulprincipiilor didactice360 16.1.2.Principiul participării conştiente şi active a elevului în procesele de învăţare şi evaluare şcolară361 16.1.3.Principiul însuşirii temeinice a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor366 16.1.4.Principiul interdependenţei dintre senzorial şi raţional, dintre concret şi abstract (Principiul asigurării caracterului intuitiv al învăţământului)367 16.1.5.Principiul respectării particularităţilor individuale şi de vârstă (Principiul accesibilităţii şi al individualizării)369 16.1.6.Principiul sistematizării şi continuităţii în învăţământ370 16.1.7.Principiul legării teoriei de practică372 16.1.8.Principiul asigurării conexiunii inverse373 16.1.8.1. Macrosistemul şi microsistemul principiilor didactice (Integrarea sistemică a normativităţii procesului de învăţământ)373 Teme de reflecţie386 Bibliografie386 Capitolul 17. Metode de învăţământ. Perspective moderne (Ion-Ovidiu Pânişoară, Crenguţa Lăcrămioara Oprea, Ruxandra Chirca)389 17.1.Metodeşi tehnici bazate pe analiză/organizare conceptuală392 17.1.1.Hărţile conceptuale392 17.1.2.Hărţile mintale 393 17.1.3.Diagrama Venn394 17.1.4.Cârdurile cu sarcini (Task cards)395 17.1.5.Harta kinestezică395 17.1.6.Tehnica Lotus (Floarea de nufăr) 396 17.1.7.Matricea obţinerii de date 397 17.1.8.Diagrama cauzelor şi a efectului397 17.1.9.Tehnicafishboning398 17.2.Metode şi tehnici bazate pe producerea ideilor şi rezolvarea de probleme399 17.2.1.Brainstormingul399 17.2.2.Explozia stelară (Starbursting)400 17.2.3.Metoda Brainwriting401 17.2.4.Metoda concasării şi Tehnica SCAMPER401 17.2.5.Metoda imunizării402 17.2.6.Tehnica cubului402 17.2.7.Metoda piramidei/a bulgărelui de zăpadă403 17.3.Metode şi tehnici bazate pe reflecţie şi observaţie403 17.3.1.Jurnalul reflexiv403 17.3.2.Tehnica 3-2-1 404 17.3.3.RAI405 17.3.4.Jurnalul cu dublă intrare406 17.3.5.Tehnica Bulei de gândire (Thought bubble)407 17.3.6.Tehnica Aici şi Acolo {Here and There) 407 17.3.7.Metoda interacţiunii observate (acanumlFishbowl) 407 17.4.Tehnici bazate pe jocul de rol408 17.4.1.Pălăriile gânditoare408 17.4.2.Frisco409 17.4.3.Metoda Rolestorming409 17.5.Metode bazate pe dezvoltarea cooperării în interiorulgrupului410 17.5.1.Tehnicile TGT şi STAD410 17.5.2.Predarea reflexivă410 17.5.3.Metoda mozaicului 411 17.5.4.Controversa creativă (structurată/academică)412 17.5.5.Schimbă perechea sau cercurile concentrice413 Teme de reflecţie419 Bibliografie420 Capitolul 18. Proiectarea pedagogică a activităţilor didactice (Ion Negreţ-Dobridor,Crenguţa Lăcrămioara Oprea, Nicoleta Duţă)421 18.1.Conceptul de proiectare didactică421 18.1.1.Câteva lămuriri terminologice421 18.1.2.Ce presupune microproiectarea „bine gândită” şi cum se realizează ?424 18.2.Funcţiile şi principiile proiectării pedagogice431 18.2.1.Funcţiile proiectării pedagogice431 18.2.2.Principiile proiectării pedagogice432 18.3.Etapele şi operaţiile proiectării pedagogice434 18.3.1.Definirea corectă a obiectivelor activităţii didactice 435 18.3.2.Analiza resurselor necesare pentru realizarea obiectivelor445 18.3.2.1.Câteva adevăruri şi reguli de folosire ingenioasă a potenţialului de învăţare446 18.3.2.2.Selectarea conţinutului esenţial necesar învăţării în clasă449 18.3.2.3.Analiza şi elaborarea resurselor necesare450 18.3.3.Elaborarea strategiilor didactice „focalizate” pe obiectivele urmărite451 18.3.3.1.Ce trebuie să înţelegem prin „strategie didactică” ? 451 18.3.3.2.Cum se derivă sarcinile de învăţare în clasă?453 18.3.3.3.Cum se construiesc situaţii optime de învăţare?454 18.3.4.Evaluarea performanţelor 456 18.3.4.1.De la MSD la MLD 456 18.3.4.2.Cum se elaborează testele formative pentru evaluarea continuă ? 459 18.3.4.3.Cum se elaborează testele sumativel460 18.4.Niveluri/Dimensiuni ale proiectării didactice,461 18.5.De la intenţie la aplicarea la clasă462 18.5.1.Planificarea calendaristică 463 18.5.2.Proiectarea unităţilor de învăţare464 18.5.3.Proiectul pedagogic al activităţii/lecţiei465 18.6.Ghid practic privind proiectarea pedagogică470 18.6.1.Elaborarea microproiectelor şi a scenariilor didactice470 18.6.1.1.Identificaţi-vă propriul nivel de competenţă pedagogică (autotest predictiv)470 18.6.1.2.Repere privind măiestria pedagogică474 Temăde reflecţie499 Autotestaţi-vă cunoştinţele!500 Bibliografie503 Anexa1508 Capitolul19. Managementul clasei/grupei de preşcolari (Silvia Făt)509 19.1.Managementul clasei de elevi/grupei de preşcolari. Delimitări conceptuale 509 19.2.Modele teoretice specifice510 19.2.1.Modelulteoretic al disciplinei preventive (Jacob Kounin) 510 19.2.2.Modelulteoretic al alegerii (William Glasser)511 19.2.3.Modelulteoretic al disciplinei pozitive (Frederick H. Jones) 511 19.2.4.Modelulteoretic al consecinţelor logice (Rudolf Dreikurs) 512 19.2.5.Modelulteoretic al întăririi comportamentului (Burrhus Frederic Skinner)512 19.2.6.Modelulcomunicării congruente (Haim Ginott) 513 19.2.7.Modeluldisciplinei asertive (Lee Canter) 513 19.3.Rolurile manageriale ale cadrului didactic 514 19.4.Interacţiunile educaţionale515 19.4.1.Clasa deelevi. Unitate de analiză a interacţiunilor educaţionale 515 19.4.2.Climatulclasei de elevi. Stilurile manageriale 517 19.5.Strategii de intervenţie 518 19.6.Managementul situaţiilor de criză în clasa de elevi 521 Teme de reflecţie523 Bibliografie 523 Capitolul 20. Evaluarea în învăţământul primar (Marin Manolescu) 20.1.Evaluarea şcolară: conceptualizare, evoluţie, caracteristici 20.1.1.Conceptualizarea evaluării şcolare 20.1.1.1.De la „docimologie” la „Teoria evaluării” 20.1.1.2.Categorii de definiţii ale evaluării şcolare 20.1.2.Concepţii care au marcat evoluţia paradigmei docimologice 20.1.3.Caracteristicile actuale ale evaluării şcolare 20.1.4.Structura demersului evaluativ. Variabilele evaluării 20.2.Evaluarea în învăţământul primar 20.2.1.Decizii privind inovarea sistemului de evaluare din învăţământul primar 20.2.2.Calificative versus note în învăţământul primar 20.2.3.Descriptorii de performanţă - repere conceptuale 20.2.4.Descriptorii de performanţă - niveluri de performanţă 20.2.5.Corespondenţa descriptori-calificative 20.2.6.Stabilirea calificativelor în învăţământul primar 20.3.Tipologia evaluărilor în învăţământul primar 20.3.1.Evaluarea curentă. Modernizarea variabilelor evaluării 20.3.1.1.Modernizarea funcţiilor evaluării în învăţământul primar. 20.3.1.2.Modernizarea „obiectului” evaluării 20.3.1.3.Modernizarea operaţiilor evaluării 20.3.1.4.Modernizarea strategiilor de evaluare 20.3.1.5.Modernizarea referenţialului în evaluare 20.3.1.6.Modernizarea metodelor de evaluare 20.3.1.7.Proiectarea şi realizarea probelor de evaluare. Prelucrarea rezultatelor 20.3.2.Evaluările Naţionale din învăţământul primar 20.3.2.1.Legea Educaţiei Naţionale cu privire la evaluările elevilor din clasa pregătitoare, clasa a Il-a şi clasa a IV-a 20.3.2.2.Evaluarea elevilor din clasa pregătitoare. Sistemul metodologic 20.3.2.3.Evaluarea elevilor la finalul clasei a Il-a 20.3.2.4.Evaluarea la finalul clasei a IV-a 20.4.Variabilitatea aprecierii rezultatelor şcolare ale elevilor 20.4.1.Distorsiuni şi divergenţe în evaluarea educaţională 20.4.2.Tipuri de erori Bibliografie Capitolul 21. Evaluarea în învăţământul preşcolar (Marin Manolescu) 21.1. Particularităţi ale evaluării în grădiniţă 21.1.1.Dezvoltarea globală - conceptul integrator al evaluării în grădiniţă 21.1.2. Arhitectura curriculumului pentru învăţământul preşcolar 21.1.3. Un imperativ major: cunoaşterea profilului psihologic individual al preşcolarilor 21.1.4.„Valoarea” copilului se formează şi se evaluează556 21.2.Variabilele evaluării în grădiniţă. Specificitate, caracteristici, unitate şi coerenţă557 21.2.1.Obiectul evaluării în grădiniţă558 21.2.1.1.„Fişa de apreciere” - document oficial de evaluare a progresului individual al copilului, înainte de înscrierea în clasa pregătitoare559 21.2.2.Funcţii şi strategii evaluative în grădiniţă569 21.2.2.1.Evaluarea iniţială 570 21.2.2.2.Evaluarea formativă 571 21.2.2.3.Evaluarea sumativă572 21.2.2.4.Complementaritatea evaluărilor iniţială, formativă, sumativă în grădiniţă573 21.2.3.Operaţiile evaluării573 21.2.4.Metode şi instrumente de evaluare în grădiniţă575 21.2.5.Criteriile de evaluare în grădiniţă576 21.2.6.Construcţia probelor de evaluare 578 21.2.7.Monitorizarea şi valorificarea rezultatelor evaluării la nivel preşcolar579 21.3.Concluzii580 Bibliografie581 Capitolul22. Tendinţe şi perspective în evaluare (Victoriţa Trij)584 22.1.Introducere584 22.2.Elemente metodologice implicate în prezenta metaanaliză585 22.3.Discuţii586 22.4.Concluzii597 Teme de reflecţie598 Bibliografie598 Capitolul 23. Perspective inovatoare ale instruirii asistate de calculator (Olimpius Istrate, RwcandraChirca)600 23.1.Elevul nativ digital601 23.2.Tehnologia informaţiei şi comunicării în educaţie. Cadre de referinţă602 23.3.Efecte şi rezultate ale utilizării noilor tehnologii în educaţie604 23.3.1.Creşterea performanţei în învăţare şi îmbunătăţirea rezultatelor şcolare605 23.3.2.Eficientizarea procesului de educaţie (la nivel de proiectare, desfăşurare şi evaluare)606 23.4.Modalităţi de ut'lizare a TIC în procesul didactic607 23.5.De la utilizarea noilor tehnologii in educaţie la instruirea asistată de calculator613 Bibliografie614 Capitolul 24. Jocul la vârsta preşcolară(Teodora Irina Moţăţăianu, Elena Rafailă)616 24.1.Delimitări conceptuale. Caracteristicile jocului616 24.2.Teorii despre joc619 24.3.Funcţiile j ocului622 24.4.Clasificarea jocurilor624 24.5.Tipuri de joc626 24.5.1.Jocul de creaţie626 24.5.2.Jocul cu reguli.Jocul didactic627 24.5.3.Jocul cu părintele632 Teme de reflecţie633 Bibliografie633 Capitolul 25. Educaţia timpurie (Laura Elena Ciolan)634 25.1.Conceptul de educaţie timpurie634 25.2.Dimensiuni ale educaţiei timpurii636 25.3.Educaţia timpurie în România. Contextul educaţional naţional şi european639 25.3.1.Date statistice privind specificul educaţiei timpurii în România639 25.3.2.Organizarea sistemului de învăţământ în România. învăţământul preşcolar - educaţia timpurie643 25.3.3.Aspecte importante şi tendinţe care influenţează politicile şi practicile ECED 646 Teme de reflecţie648 Bibliografie-649 Capitolul 26. Educaţia elevilor cu cerinţe speciale (Cristian Bucur)650 26.1.Tulburări de limbaj651 26.1.1.Particularităţile activităţilor de învăţământ lingvistic pentru preşcolari653 26.1.1.1.Dislexo-disgrafia 654 26.1.1.2.Discalculia658 26.1.1.3.Deficitul de atenţie (TDA)660 26.2.Tulburări socioemoţionale664 26.2.1.Intervenţii în tulburările socioemoţionale666 26.3.Rolul profesorului - completări667 26.3.1.Stiluri de predare668 Teme de reflecţie670 Bibliografie 671 Capitolul 27. Succesul şi insuccesul şcolar (Radu Predoiu)672 27.1.Profesorul şi rolul său în maximizarea succesului şcolar al elevilor 672 27.1.1.Şcoala - spaţiul în care copiii experimentează succesul sau insuccesul672 27.1.2.Caracteristici ale unui profesor bun673 27.1.3.Comunicarea eficientă - baza succesului şcolar al elevilor674 27.1.4.Motivarea elevilor şi performanţa şcolară676 27.2.Elevii -aspiranţi pe drumul către succes (şcolar) 679 27.2.1. Importanţa familiei - primul mediu social în care se formează personalitatea copiilor679 27.2.2. Dificultăţi pe care elevii le întâmpină în atingerea succesuluişcolar680 27.3. Insuccesul şcolar - una dintre cauzele abandonului şcolar681 27.4.Intrarea în zona succesului şcolar682 Teme de reflecţie684 Bibliografiei684
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 561254 / 561254 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu