Proiectarea curriculară centrată pe competențe : perspective analitice și investigative

Autor chat
Editura Editura Universităţii din Bucureşti chat
Loc publicare Bucureşti
An 2014
Subiect Învăţământ chat
Învăţământ (forme de organizare) chat
Curriculum educaţional chat
ISBN 9786061604739
Note Bibliogr. p. 159-265
Anexe

37/A55; C.III.11765

ANDRONACHE, DANIEL
    Proiectarea curriculară centrată pe competențe : perspective analitice și investigative.- Bucureşti : Editura Universităţii din Bucureşti , 2014.
    265 p. : fig., tab..    
    Bibliogr. p. 159-265
    Anexe
    Cuprins Prefaţă7 Muşata Bocoş, Carmen Creţu, Vasile Chiş, Romiţă Iucu Secţiunea I PROBLEMATICA PEDAGOGICĂ A CURRICULUMULUI. ANALIZE ŞI MET A- AN ALIZE 13 Capitolul I Curriculum şi educaţie. Conceptualizare, proiectare, dezvoltare15 I.1.Abordări conceptuale ale curriculumului din perspectivă diacronică şi sincronică15 I.2.Proiectarea curriculară: direcţii axiologice generale 21 I.3.Dezvoltarea curriculumului în sistemul educaţional din România 30 Capitolul II Proiectarea curriculară centrată pe competenţe35 II.1. Competenţele şi paradigma competenţelor în educaţie. Abordări teoretico-fundamentale 35 II.2.Modele şi perspective contemporane în proiectarea curriculumului centrat pe competenţe 41 II.3.Evaluarea eficienţei proiectării curriculumului centrat pe competenţe44 Secţiunea II ANALIZĂ DE CAZ - CURRICULUMUL DISCIPLINELOR PEDAGOGICE. ÎN CĂUTAREA IDENTITĂŢII ŞI (RE)AFIRMĂRII EPISTEMOLOGICE 55 Capitolul III Curriculumului disciplinelor pedagogice: statut epistemologic, opţiuni şi dominante curriculare majore 57 III.1. Analiza critică a curriculumului disciplinelor pedagogice57 III.2.Competenţele pedagogice: definire şi abordări din perspectivă teleologică 62 III.3.Principii de proiectare a curriculumului. Contextualizare pentru disciplinele pedagogice66 III.3.1.Principiul funcţionalităţii67 III.3.2.Principiul coerenţei68 III.3.3.Principiul flexibilităţii 69 III.3.4.Principiul egalităţii şanselor, al accesibilizării şi centrării pe elev71 III.3.5.Principiul valorificării feedback-ului72 III.3.6.Principiul favorizării învăţării eficiente şi independente 73 III.4.Niveluri de proiectare a curriculumului disciplinelor pedagogice 75 III.4.1.Proiectarea curriculară la nivelul disciplinei de studiu 76 III.4.2.Proiectarea curriculară la nivelul activităţii didactice82 Capitolul IV Un model sistemic-interacţionist: soluţie viabilă pentru resemnificarea proiectării curriculumului centrat pe competenţe la disciplinele pedagogice 87 IV.1. Fundamentarea teoretică a modelului87 IV.1.1. Premise filosofice şi metodologice87 IV.1.2. Premise teoretico-epistemologice88 IV.1.3. Liniile de forţă ale modelului 89 IV.2. Procesualitatea elaborării modelului91 Secţiunea III CERCETAREA PEDAGOGICĂ BAZATĂ PE APLICAREA MODELULUI SISTEMIC- INTERACŢIONIST LA DISCIPLINELE PEDAGOGICE123 Capitolul V Coordonatele generale ale cercetării 125 V.1. Delimitarea problematicii cercetării 125 V.2. Designul cercetării 126 V.2.1. Scopul, obiectivele şi durata cercetării 126 V.2.2. Ipotezele şi variabilele cercetării 127 V.2.3. Metodele şi instrumentele de cercetare valorificate128 V.2.4. Eşantionul de participanţi130 V.2.5. Eşantionul de conţinut131 Capitolul VI Cercetare diagnostică a situaţiei actuale a curriculumului disciplinelor pedagogice - Opinia cadrelor didactice şi a elevilor133 VI.1.Scopul şi obiectivele cercetării diagnostice133 VI.2. Metodele şi instrumentele de cercetare valorificate 133 VI.3. Eşantionul de participanţi133 VI.4. Rezultatele cercetării diagnostice136 Capitolul VII Cercetare experimentală a funcţionalităţii modelului sistemic-interacţionist în formarea competenţelor pedagogice 155 VII.1. Etapa pre-experimentală155 VII.1.1. Scopul şi obiectivele etapei pre-experimentale155 VII.1.2. Metodele şi instrumentele de cercetare valorificate156 VII. 1.3. Eşantionul de participanţi 156 VII. 1.4. Rezultatele obţinute în urma etapei pre-experi mentale la grupa experimentală şi la grupa de control. Analiză comparativă157 VII.2. Etapa experimentului formativ. Descriere generală 164 VII.3. Etapa post-experimentală 164 VII.3.1. Precizări generale privind etapa post-experimentală 164 VII.3.2. Analiza şi interpretarea comparativă a rezultatelor obţinute la grupa experimentală şi la grupa de control. Design intersubiecţi 166 VII.3.2.1. Analiza şi interpretarea comparativă a rezultatelor: competenţa de proiectare a activităţilor instructiv-educative166 VII.3.2.2. Analiza şi interpretarea comparativă a rezultatelor: competenţa de management al activităţilor instructiv-educative 177 VII.3.2.3. Analiza şi interpretarea comparativă a rezultatelor: competenţa de evaluare a rezultatelor învăţării189 VII.3.2.4. Interdependenţa componentelor structurale relaţionate competenţelor studiate: rezultatele analizelor corelaţionale 201 Capitolul VIII Concluzii 211 VIII.1. Concluzii referitoare la cercetarea întreprinsă211 VIII.2. Concluzii referitoare la contribuţiile teoretice215 VIII.3. Recomandări educaţionale 218 Anexe 221 Bibliografie 259.
    ISBN 9786061604739

    I Iucu, Romiţă(prefaţator)
    II Bocoș, Mușata(prefaţator)
    III Crețu, Carmen-Mihaela(prefaţator)
    IV Chiș, Vasile(prefaţator)

    1. Învăţământ
    2. Învăţământ (forme de organizare)
    3. Curriculum educaţional

371.214

010 __ $a9786061604739
035 __ $a37/A55
035 __ $aC.III.11765
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aProiectarea curriculară centrată pe competențe $eperspective analitice și investigative
210 _# $aBucureşti $cEditura Universităţii din Bucureşti $d2014
215 __ $a265 p. $cfig., tab.
299 __ $aProiectarea curriculară centrată pe competențe : perspective analitice și investigative
300 __ $aBibliogr. p. 159-265
300 __ $aAnexe
330 __ $aCuprins Prefaţă7 Muşata Bocoş, Carmen Creţu, Vasile Chiş, Romiţă Iucu Secţiunea I PROBLEMATICA PEDAGOGICĂ A CURRICULUMULUI. ANALIZE ŞI MET A- AN ALIZE 13 Capitolul I Curriculum şi educaţie. Conceptualizare, proiectare, dezvoltare15 I.1.Abordări conceptuale ale curriculumului din perspectivă diacronică şi sincronică15 I.2.Proiectarea curriculară: direcţii axiologice generale 21 I.3.Dezvoltarea curriculumului în sistemul educaţional din România 30 Capitolul II Proiectarea curriculară centrată pe competenţe35 II.1. Competenţele şi paradigma competenţelor în educaţie. Abordări teoretico-fundamentale 35 II.2.Modele şi perspective contemporane în proiectarea curriculumului centrat pe competenţe 41 II.3.Evaluarea eficienţei proiectării curriculumului centrat pe competenţe44 Secţiunea II ANALIZĂ DE CAZ - CURRICULUMUL DISCIPLINELOR PEDAGOGICE. ÎN CĂUTAREA IDENTITĂŢII ŞI (RE)AFIRMĂRII EPISTEMOLOGICE 55 Capitolul III Curriculumului disciplinelor pedagogice: statut epistemologic, opţiuni şi dominante curriculare majore 57 III.1. Analiza critică a curriculumului disciplinelor pedagogice57 III.2.Competenţele pedagogice: definire şi abordări din perspectivă teleologică 62 III.3.Principii de proiectare a curriculumului. Contextualizare pentru disciplinele pedagogice66 III.3.1.Principiul funcţionalităţii67 III.3.2.Principiul coerenţei68 III.3.3.Principiul flexibilităţii 69 III.3.4.Principiul egalităţii şanselor, al accesibilizării şi centrării pe elev71 III.3.5.Principiul valorificării feedback-ului72 III.3.6.Principiul favorizării învăţării eficiente şi independente 73 III.4.Niveluri de proiectare a curriculumului disciplinelor pedagogice 75 III.4.1.Proiectarea curriculară la nivelul disciplinei de studiu 76 III.4.2.Proiectarea curriculară la nivelul activităţii didactice82 Capitolul IV Un model sistemic-interacţionist: soluţie viabilă pentru resemnificarea proiectării curriculumului centrat pe competenţe la disciplinele pedagogice 87 IV.1. Fundamentarea teoretică a modelului87 IV.1.1. Premise filosofice şi metodologice87 IV.1.2. Premise teoretico-epistemologice88 IV.1.3. Liniile de forţă ale modelului 89 IV.2. Procesualitatea elaborării modelului91 Secţiunea III CERCETAREA PEDAGOGICĂ BAZATĂ PE APLICAREA MODELULUI SISTEMIC- INTERACŢIONIST LA DISCIPLINELE PEDAGOGICE123 Capitolul V Coordonatele generale ale cercetării 125 V.1. Delimitarea problematicii cercetării 125 V.2. Designul cercetării 126 V.2.1. Scopul, obiectivele şi durata cercetării 126 V.2.2. Ipotezele şi variabilele cercetării 127 V.2.3. Metodele şi instrumentele de cercetare valorificate128 V.2.4. Eşantionul de participanţi130 V.2.5. Eşantionul de conţinut131 Capitolul VI Cercetare diagnostică a situaţiei actuale a curriculumului disciplinelor pedagogice - Opinia cadrelor didactice şi a elevilor133 VI.1.Scopul şi obiectivele cercetării diagnostice133 VI.2. Metodele şi instrumentele de cercetare valorificate 133 VI.3. Eşantionul de participanţi133 VI.4. Rezultatele cercetării diagnostice136 Capitolul VII Cercetare experimentală a funcţionalităţii modelului sistemic-interacţionist în formarea competenţelor pedagogice 155 VII.1. Etapa pre-experimentală155 VII.1.1. Scopul şi obiectivele etapei pre-experimentale155 VII.1.2. Metodele şi instrumentele de cercetare valorificate156 VII. 1.3. Eşantionul de participanţi 156 VII. 1.4. Rezultatele obţinute în urma etapei pre-experi mentale la grupa experimentală şi la grupa de control. Analiză comparativă157 VII.2. Etapa experimentului formativ. Descriere generală 164 VII.3. Etapa post-experimentală 164 VII.3.1. Precizări generale privind etapa post-experimentală 164 VII.3.2. Analiza şi interpretarea comparativă a rezultatelor obţinute la grupa experimentală şi la grupa de control. Design intersubiecţi 166 VII.3.2.1. Analiza şi interpretarea comparativă a rezultatelor: competenţa de proiectare a activităţilor instructiv-educative166 VII.3.2.2. Analiza şi interpretarea comparativă a rezultatelor: competenţa de management al activităţilor instructiv-educative 177 VII.3.2.3. Analiza şi interpretarea comparativă a rezultatelor: competenţa de evaluare a rezultatelor învăţării189 VII.3.2.4. Interdependenţa componentelor structurale relaţionate competenţelor studiate: rezultatele analizelor corelaţionale 201 Capitolul VIII Concluzii 211 VIII.1. Concluzii referitoare la cercetarea întreprinsă211 VIII.2. Concluzii referitoare la contribuţiile teoretice215 VIII.3. Recomandări educaţionale 218 Anexe 221 Bibliografie 259
606 _0 $aÎnvăţământ
606 _0 $aÎnvăţământ (forme de organizare)
606 _0 $aCurriculum educaţional
675 __ $a371.214
686 __ $a37
700 _0 $aANDRONACHE, DANIEL
702 _0 $4referent ştiinţific $4prefaţator $aIucu, Romiţă
702 _0 $4referent ştiinţific $4prefaţator $aBocoș, Mușata
702 _0 $4prefaţator $aCrețu, Carmen-Mihaela
702 _0 $4prefaţator $aChiș, Vasile
975 _0 $a371.214
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 530495 / 530495 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu