Titlu | |
Titlu | Sinteze de pedagogie generală : ghid pentru pregătirea examenelor de titularizare, definitivat și gradul didactic II, profesori de toate specializările |
Indici CZU | |
Indice de bază CZU | 371.3 |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Sinteze de pedagogie generală |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Alte informaţii la titlu | ghid pentru pregătirea examenelor de titularizare, definitivat și gradul didactic II, profesori de toate specializările |
Prima menţ. de resp. | Ion Albulescu (coord.), Horațiu Catalano (coord.), Mirela Albulescu, ... |
Nume de persoană / resp. intelectuală alternativă | |
Autor alternativ | Albulescu, Ion |
Catalano, Horaţiu | |
Albulescu, Mirela | |
ISBN | |
Număr ISBN | 9786060481454 |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 37/S59 |
C.III.12398 | |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 371.3 |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 37 |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | Pedagogie |
Educație | |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | Romania |
Publicare, distribuţie | |
Editura | Didactica Publishing House |
Loc publicare | Bucureşti |
Data publicării | 2020 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 656 p. |
Alte detalii fizice | fig., tab. |
Serii | |
Titlul seriei | Sinteze de pedagogie |
Notă generală | |
Textul notei | Bibliografie la sfârșit de capitol |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | CUPRINS Cuvânt înainte11 I.EDUCAŢIA ŞI ÎNVĂŢĂMÂNTUL ÎN SOCIETATEA CUNOAŞTERII. CONTEXT, TENDINŢE, REFORME, Ion ALBULESCU, Mirela ALBULESCU13 1.Societatea cunoaşterii13 2.Sistemul de învăţământ din România19 3.Documente şi strategii ale Uniunii Europene. Dimensiunea europeană a educaţiei în România21 4.Competenţele-cheie27 5.Sistemul creditelor europene transferabile şi recunoaştereadiplomelor31 6.Inovaţie şi reformă în învăţământ34 7.Cetăţenia democratică38 8.Drepturile copilului47 Bibliografie56 II.MANAGEMENTUL CALITĂŢII ÎN EDUCAŢIE, Horaţiu CATALANO59 1.Calitatea în educaţie59 2.Managementul calităţii organizaţiei şcolare şi al procesuluide învăţământ63 3.Standarde, domenii şi criterii de asigurare a calităţii în organizaţia şcolară65 4.Proceduri şi mecanisme de evaluare a calităţii67 Bibliografie71 III.STATUTUL EPISTEMOLOGIC AL PEDAGOGIEI, Sorin CRISTEA73 1.Pedagogia, ştiinţă socioumană specializată în studiul educaţiei74 2.Conceptul de „educaţie”81 3.Domenii educaţionale reprezentative la nivel de conţinuturi generale ale educaţiei92 4.Noile educaţii117 Educaţia pentru democraţie119 Educaţia interculturală120 Educaţia economică121 Educaţia pentru sănătate122 5.Educaţia permanentă şi autoeducaţia. Direcţii de dezvoltare a educaţiei124 Bibliografie140 IV.EDUCAŢIA ŞI DEZVOLTAREA PERSONALITĂŢII, Ion ALBULESCU143 1.Personalitatea143 2.Educabilitatea. Factorii dezvoltării personalităţii şi interacţiunea lor151 3.Evoluţia personalităţii - stadiile dezvoltării psihice155 Bibliografie169 V.FINALITĂŢILE EDUCAŢIEI, Sorin CRISTEA171 1.Definirea finalităţilor educaţiei la nivel de concept pedagogic fundamental171 2.Clasificarea finalităţilor educaţiei. Categorii ale finalităţilor educaţiei şi relaţiile dintre acestea 176 3.Obiectivele educaţionale, ale procesului de învăţământ. Definirea conceptului. Sisteme de clasificare. Taxonomii190 I.Definirea conceptului190 II.Sisteme de clasificare a obiectivelor procesului de învăţământ la nivel de taxonomii pedagogice192 Taxonomia obiectivelor cognitive, din „domeniul cognitiv” (B.S. Bloom)196 Taxonomia obiectivelor noncognitive, din „domeniul afectiv” (D.R. Krathwohl)201 Taxonomia obiectivelor psihomotorii, din „domeniul psihomotor” (A.J. Harrow)205 Taxonomia obiectivelor instruirii (D’Hainaut)211 4.Conceptul de competenţă. Tipuri de competenţe. Implicaţii la nivelul obiectivelor procesului de învăţământ213 Bibliografie222 VI.TEORIA ŞI METODOLOGIA CURRICULUMULUI, Sorin CRISTEA225 1.Statut epistemologic, dezvoltări actuale, domenii de cercetare225 2.Conceptul de curriculum - perspective de analiză. Tipologii232 2.1.Perspective de analiză: istorică, epistemologică, la nivel de politică a educaţiei233 2.2.Tipologii ale curriculumului241 3.Teorii privind proiectarea şi dezvoltarea curriculumului şcolar. Principii şi condiţii de proiectare a curriculumului la decizia şcolii244 4.Produse şi documente curriculare252 5.Conţinuturile educaţiei: concept, criterii de selecţie, organizare, tipologia conţinuturilor263 6.Proiectarea curriculumului271 Bibliografie278 VII.PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT, Sorin CRISTEA281 1.Definirea şi analiza conceptului281 2.Abordări structural-sistemice, funcţionale şi interacţionale. Activitatea de instruire ca expresie a interacţiunii dintre predare, învăţare şi evaluare285 3.Un model ideal al structurii de funcţionare a activităţii de instruire în contextul lecţiei287 4.Procesul didactic asistat de noile tehnologii de informare şi comunicare297 5.Modele de instruire - tipuri fundamentate psihologic şi pedagogic300 Bibliografie307 VIII.ÎNVĂŢAREA UMANĂ - ÎNVĂŢAREA ŞCOLARĂ, Adina GLAVA, Cătălin GLAVA.311 1.învăţarea - concept şi caracter multidimensional311 2.învăţarea şcolară314 3.Condiţii interne şi externe ale învăţării. Relaţionarea condiţiilor şi factorilor implicaţi în învăţare320 3.1.Condiţiile interne ale învăţării320 3.2.Condiţiile externe ale învăţării325 3.3.Interdependenţa dintre condiţiile interne şi externe ale învăţării şcolare. Implicaţii practice326 4.Stilul de învăţare327 5.Tipuri, forme şi niveluri ale învăţării330 6.Teoriile învăţării şi implicaţiile lor în procesul educaţional335 7.Aspectul procesual al învăţării341 8.Motivaţia învăţării şi performanţa şcolară. Nivelul optim de motivare 344 9.Spaţiul afectiv al învăţării346 Bibliografie347 IX.PREDAREA, Adina GLAVA, Cătălin GLAVA351 1.Predarea ca proces de organizare şi conducere a activităţii de învăţare351 2.Modele instrucţionale356 3.Stilul de predare - o expresie a convingerilor profesionale ale cadrului didactic358 4.Relaţia stilurilor de predare cu stilurile de învăţare362 5.Orientări contemporane în teoria şi practica predării363 5.1.Noi roluri ale profesorului363 5.2.Promovarea practicilor de predare validate ştiinţific364 6.Predarea creativă367 7.Predarea reflectivă368 8.Noi practici de predare în contextul centrării pe elev369 Bibliografie371 X.STRATEGIILE DIDACTICE, Horaţiu CATALANO375 1.Definiţii, caracteristici, tipologie375 2.Metodologia didactică381 3.Metoda didactică383 4.Procedeul didactic387 5.Tehnica didactică388 6.Analiza descriptivă a celor mai utilizate metode didactice clasice389 7.Strategii, metode şi tehnici didactice interactive care promovează învăţarea integrată403 8.Formele de organizare a procesului de învăţământ414 8.1.Delimitări teoretice. Clasificare414 8.2.Lecţia - forma fundamentală de organizare a procesului de învăţământ418 9.Mijloacele de învăţământ424 10.Interacţiunea obiective-conţinuturi-strategii în instruirea şcolară427 Bibliografie429 XI.COMUNICAREA DIDACTICĂ, Delia MUŞTE431 1.Concept431 2.Structura comunicării didactice433 3.Funcţii ale comunicării436 4.Formele comunicării438 5.Condiţii de eficacitate a comunicării didactice442 6.Bariere în comunicarea didactică444 7.Competenţa de comunicare447 Bibliografie448 XII.TEORIA ŞI PRACTICA EVALUĂRII EDUCAŢIONALE - O PERSPECTIVĂ GLOBALĂ, Cristian STAN, Adriana Denisa MANEA, Constantina CATALANO449 1.Conceptul de evaluare: definire, etape, funcţii449 2.Strategii şi forme de evaluare a rezultatelor şcolare458 3.Metode de evaluare459 4.Tipuri de evaluare461 5.Aprecierea rezultatelor şcolare465 6.Factori perturbatori/erori în evaluarea şcolară467 7.Evaluarea activităţilor didactice asistate de TIC471 8.Evaluarea documentelor curriculare473 9.Domenii şi agenţi ai evaluării educaţionale481 10.Relaţiile evaluare-curriculum, evaluare-predare483 11.Autoevaluarea didactică 486 Bibliografie488 XIII.PROIECTAREA ACTIVITĂŢII DIDACTICE, Dana JUCAN, Cristina CATALANO491 1.Concept, niveluri, etape, exigenţe491 2.Specificul proiectării didactice şi al predării-învăţării centrate pe competenţe492 2.1.Elaborarea planificării calendaristice492 2.2.Proiectarea unităţilor de învăţare494 2.3.Elaborarea proiectării lecţiilor/activităţilor didactice495 3.Proiectarea activităţilor didactice integrate496 4.Proiectarea lecţiei. Variante de redactare a proiectelor de activitate didactică501 5.Proiectarea activităţilor didactice cu componentă TIC503 6.Proiectarea documentelor curriculare (plan, programă, manual, auxiliare)508 6.1.Planul-cadru de învăţământ508 6.2.Programa şcolară şi manualele şcolare511 Bibliografie515 XIV.MANAGEMENTUL INSTITUŢIEI ŞCOLARE ŞI AL CLASEI DE ELEVI, Cornelia STAN517 1.Fundamente teoretico-metodologice. Delimitări conceptuale517 2.Stiluri de conducere. Schimbare şi dezvoltare organizaţională521 3.Descentralizarea învăţământului528 4.Dimensiunile managementului clasei de elevi532 4.1.Dimensiunea ergonomică532 4.2.Dimensiunea psihologică533 4.3.Dimensiunea socială534 4.4.Dimensiunea normativă539 4.5.Dimensiunea operaţională541 4.6.Dimensiunea inovatoare542 5.Decizia educaţională în clasă543 6.Gestionarea situaţiilor conflictuale, de criză educaţională în clasa de elevi544 7.Metode şi tehnici de cunoaştere şi caracterizare psihopedagogică a elevilor548 8.Climatul psihosocial în clasa de elevi şi valenţele sale educative552 Bibliografie554 XV.FACTORI NONCOGNITIVI AI SUCCESULUI ŞCOLAR, Dana OPRE557 1.Trasee de dezvoltare optimă a competenţelor noncognitive559 2.Programe de dezvoltare a competenţelor noncognitive. Exemple de bune practici564 2.1.Programul SELF KIT566 2.2.Programul SOCIAL-EMOTIONAL PREVENTION567 2.3.TOOLKIT - program de dezvoltare a abilităţilor socio-emoţionale în copilărie şi adolescenţă567 3.Concluzii 569 Bibliografie569 XVI.EDUCAŢIA ELEVILOR CU NEVOI SPECIALE. IMPLICAŢII EDUCAŢIONALE ŞI ASISTENŢĂ PSIHOPEDAGOGICĂ, Andrea HATHAZI 573 1.Şcoala incluzivă. Modele şi forme de incluziune şcolară a copiilor cu CES573 2.Formele şi niveluri ale integrării577 3.Dificultăţile în învăţare. Factori, tipuri şi moduri de manifestare a dificultăţilor în învăţarea şcolară. Strategii de abordare psihopedagogică a dificultăţilor în învăţarea şcolară578 4.Aspecte ale educaţiei supradotaţilor583 5.Instruirea diferenţiată585 6.Planul de intervenţie personalizat586 Bibliografie589 XVII.PERSONALITATEA CADRULUI DIDACTIC, Adriana Denisa MANEA, Cristian STAN595 1.Profesionalizarea carierei didactice: statut, roluri, competenţe, standarde595 2.Responsabilitatea profesorului în dezvoltarea integrală a copilului (cognitivă, morală, afectivă, civică, fizică, estetică)601 3.Motivaţia pentru cariera didactică şi managementul carierei didactice. Formare iniţială şi continuă, evaluare şi autoevaluare603 Bibliografie607 XVIII.MANAGEMENTUL PROIECTELOR DE CERCETARE ÎN ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI, Cornelia STAN609 1.Cercetarea pedagogică: concept, specific, funcţii609 2.Tipuri fundamentale de cercetare613 3.Proiectul de cercetare. Etapele cercetării în ştiinţele educaţiei622 Bibliografie634 XIX.ŞCOALA CA SUBSISTEM AL SISTEMULUI SOCIAL, Horaţiu CATALANO637 1.Sistemul social - sistemul de educaţie - sistemul de învăţământ637 2.Cultură organizaţională şi dezvoltare instituţională640 3.Mediile educaţionale. Analiză interfactorială şi funcţională643 3.1.Familia: definire, structură şi funcţii645 3.2.Biserica649 3.3.Mass-media650 3.4.Organizaţiile neguvernamentale (ONG)651 4.Relaţia şcoală-familie-comunitate652 Bibliografie 654 |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 566191 / 566191 | L | Împrumut la sala de lectură | Da | 37 |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
L | Împrumut la sala de lectură | 1 |
|