Tratat de drepturile omului

Autor chat
Editura Universul Juridic chat
Loc publicare Bucureşti
An 2023
Subiect Drepturile omului (drept internaţional) chat
Drepturile omului (educaţie) chat
Tratat chat
ISBN 9786063912085

34/V83

VOICULESCU, NICOLAE
    Tratat de drepturile omului / prof. univ. dr. Nicolae Voiculescu, lect. univ. dr. Maria-Beatrice Berna.- Bucureşti : Universul Juridic , 2023.
    1150 p..- (Tratate).    
    CUPRINS ABREVIERI5 ARGUMENTUL TEORETIC AL LUCRĂRII7 THE THEORETICAL ARGUMENT OF THE TREATISE9 ARGUMENT THEORIQUE DU TRĂITE11 ABSTRACT13 RESUME32 TITLUL I. TEORIA DREPTURILOR OMULUI52 CAPITOLUL I. ABORDĂRI ISTORICE Şl CONCEPTUALE52 1.1.Precursori filosofico-morali ai ideii Drepturilor Omului52 CAPITOLUL II. SISTEMATIZAREA PERSPECTIVEI ŞTIINŢIFICE: ARGUMENTE PENTRU O METATEORIE A DREPTURILOR OMULUI65 2.1.Elemente fundamentale ale unei teorii a drepturilor omului65 2.2.Drept internaţional al drepturilor omului şi dreptul umanitar73 2.3.Elemente de conceptualizare nonjuridică77 2.3.1.Primul nivel de conceptualizare: înţelegerea drepturilor omului....77 2.3.2.Generaţii de drepturi ale omului80 CAPITOtUL III. VALORILE UMANISTE Şl DREPTURILE OMULUI89 3.1.Umanismul şi drepturile omului89 3.2.Valorile umaniste: aspecte discursive92 3.3.Axiologia drepturilor omului: tipologii de valori umaniste93 3.3.1.Pacea93 3.3.2.Libertatea şi toleranţa97 3.3.3.Demnitatea umană100 3.3.4.Solidaritatea104 3.3.5.Egalitatea şi nediscriminarea107 3.3.6.Căutarea fericirii111 3.4.Concluzie cu privire la valorile umaniste şi drepturile omului114 CAPITOLUL IV. IDEOLOGIILE Şl CONSTRUCTUL DREPTURILOR OMULUI115 4.1.Liberalismul116 4.2.Libertarianismul120 4.3.Egalitarianismul122 4.4.Socialismul124 4.5.Social-democraţia127 4.6.Comunismul129 4.7.Conservatorismul131 4.8.Unele note concluzive: drepturile omului dincolo de ideologii132 1138 Tratat de drepturile omului CAPITOLUL V. CADRUL PRINCIPIAL AL EXERCITĂRII DREPTURILOR OMULUI134 5.1.Problematica drepturilor omului între exerciţiu şi natură substanţială134 5.2.Universalitatea136 5.3.Inalienabilitatea138 5.4.Indivizibilitatea şi interdependenţa142 5.5.Egalitatea şi nediscriminarea143 5.6.Participarea şi incluziunea146 5.7.Responsabilitatea şi domnia legii151 5.8.Dinamismul153 CAPITOLUL VI. ELEMENTE DE CONCEPTUALIZARE JURIDICĂ154 6.1.Titularii drepturilor omului154 6.1.1.Individul - titular de drepturi şi libertăţi154 6.2.2.Poporul - titular colectiv de drepturi156 6.2.3.Statul - subiect titular al drepturilor omului160 6.2.4.Drepturile persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale161 6.2.5.Popoarele indigene,163 6.2.6.Apatrizii165 6.3.Titularii de obligaţii în teoria drepturilor omului168 6.3.1.Abuzul de drept168 6.3.2.Statele purtătoare de obligaţii169 6.3.3.Instituţii naţionale de drepturile omului (INDO)171 CAPITOLUL VII. SISTEME UNIVERSALE, REGIONALE Şl SUBREGIONALE DE PROTECŢIE Şl PROMOVARE A DREPTURILOR OMULUI178 7.1.Taxonomie juridică178 7.2.Sistemul ONU de protecţie a drepturilor omului179 7.2.1.Universalitatea mandatului; particularităţi179 7.2.2.Tribunale specializate183 7.3.Sistemul regional european de protecţie a drepturilor omului189 7.3.1.Triada: Consiliul Europei, Uniunea Europeană şi Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa189 7.3.2.Rolul specific al Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa192 7.3.3.Relaţii interorganizaţionale195 7.3.4.Problema aderării Uniunii Europene la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului201 7.4.Sistemul interamerican de protecţie a drepturilor omului204 7.4.1.Premise istorice204 7.4.2.Carta Organizaţiei Statelor Americane205 7.4.3.Instrumente juridice adoptate în cadrul OSA207 7.4.4.Mecanisme de protecţie interamericane218 7.5.Sistemul african de protecţie a drepturilor omului224 7.5.1.Contextul istoric224 7.5.2.Organizaţia Unităţii Africane şi Uniunea Africană226 7.5.3.Instrumente şi mecanisme juridice la nivel african228 7.5.4.Mecanisme africane de protecţie a drepturilor omului239 Cuprins 1139 7.6.Sistemul islamic de protecţie a drepturilor omului242 7.6.1.Problematizări legate de afirmarea sistemului islamic de protecţie a drepturilor omului242 7.6.2.Afirmarea juridică propriu-zisă a sistemului islamic de protecţie a drepturilor omului - configurarea modelului teoretic244 7.6.3.Instituirea sistemului islamic de protecţie a drepturilor omului sub semnul organizaţiilor regionale248 7.7.Sistemul asiatic de protecţie a drepturilor omului: dileme şi aşteptări262 CAPITOLUL VIII. „APĂRĂTORII DREPTURILOR OMULUI" - ROLUL LOR ÎN PROMOVAREA Şl PROTEJAREA DREPTURILOR Şl LIBERTĂŢILOR FUNDAMENTALE ALE OMULUI269 8.1.Apărătorii drepturilor omului şi cadrul normativ corespunzător la nivel internaţional269 8.2.Mecanisme internaţionale instituite în domeniul apărătorilor drepturilor omului272 8.3.Situaţia apărătorilor drepturilor omului la nivel regional european274 8.4.Perspectiva naţională asupra acomodării realităţii juridice a apărătorilor drepturilor omului în cadrul juridic intern275 TITLUL II. ORGANIZAŢII INTERNAŢIONALE CU RESPONSABILITĂŢI ÎN PROMOVAREA DREPTURILOR OMULUI278 CAPITOLUL I. SISTEMUL ORGANIZAŢIEI NAŢIUNILOR UNITE278 1.1.Carta Organizaţiei Naţiunilor Unite şi internaţionalizarea drepturilor omului....278 1.2.Declaraţia Universală a Drepturilor Omului281 1.2.1.Contextul adoptării şi conţinut281 1.2.2.Importanţa şi natura juridică a Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului...285 1.3.Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice291 1.3.1.Pactele internaţionale adoptate în anul 1966291 1.3.2.Drepturile garantate de Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice (art. 6-27)293 1.3.3.Restricţii, derogări ale drepturilor prevăzute în Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice305 1.3.4.Mecanismul de control al Pactului internaţional cu privire la drepturile civile şi politice306 1.4.Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale308 1.4.1.Particularităţi. Nediscriminarea în exercitarea drepturilor308 1.4.2.Drepturile garantate de Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale (art. 6-15)310 1.4.3.Mecanismul de control al Pactului internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale320 1.5.Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială322 1.5.1.Caracteristici şi conţinut322 1.5.2.Prevenirea şi combaterea antiţigănismului în România325 1.6.Convenţia asupra eliminării tuturor formelor de discriminare faţă de femei326 1.6.1.Drepturi garantate326 1140 Tratat de drepturile omulu 1.6.2.Mecanismul de control al Convenţiei pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare faţă de femei334 1.7.Convenţia împotriva torturii şi altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante335 1.8.Convenţia cu privire la drepturile copilului338 1.8.1.Caracteristici338 1.8.2.Prevederi substanţiale ale Convenţiei cu privire la drepturile copilului339 1.8.3.Mecanismul de monitorizare şi control al Convenţiei cu privire la drepturile copilului360 1.8.3.Bullyingul şi cyberbullyingul - forme moderne ale violenţei împotriva copiilor361 1.8.4.Cazul particular al educaţiei sexuale363 1.9.Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi365 1.9.1 Dizabilitatea - noţiune şi conţinut365 1.9.2.Drepturi garantate de către Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi367 1.9.3.Mecanismul de control al Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi383 1.10.Mecanisme şi proceduri de protecţie a drepturilor omului sub egida ECOSOC. Consiliul Drepturilor Omului384 1.11.Alte documente relevante adoptate de ONU387 1.11.1.Pactul Global al Naţiunilor Unite387 1.11.2.Principiile directoare ale Organizaţiei Naţiunilor Unite privind întreprinderile şi drepturile omului389 1.11.3.Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă390 1.11.4.Pactul global pentru migraţie sigură, ordonată şi regulată (2018)391 CAPITOLUL II. ORGANIZAŢIA INTERNAŢIONALĂ A MUNCII (OIM)394 2.1.Istoric; domenii de activitate394 2.2.Structura OIM396 2.3.Normele internaţionale în domeniul muncii397 2.4.Codul internaţional al muncii - conţinut399 2.5.Mecanisme de control411 2.6.Organizaţia Internaţională a Muncii şi problemele sociale ale globalizării413 CAPITOLUL III. CONSILIUL EUROPEI. CONVENŢIA PENTRU PROTECŢIA DREPTURILOR OMULUI Şl A LIBERTĂŢILOR FUNDAMENTALE418 3.1.Consiliul Europei - noţiuni introductive418 3.2.Convenţia pentru protecţia drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Caracteristici generale420 3.3.Drepturi şi libertăţi garantate421 3.3.1.Drepturi garantate în textul Convenţiei din 1950423 3.3.2.Drepturi prevăzute în protocoalele adiţionale la Convenţia pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale489 3.3.3.Condiţii de exercitare a drepturilor şi libertăţilor510 3.4.Mecanismul pe protecţie instituit de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului523 Cuprins1141 CAPITOLUL IV. CARTA SOCIALĂ EUROPEANĂ (1961) Şl CARTA SOCIALĂ EUROPEANĂ REVIZUITĂ (1996)541 4.1.Caracteristici generale541 CAPITOLUL V. DREPTURILE OMULUI ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ552 5.1.Prevederi în tratatele fundamentale552 5.2.Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (2000)561 5.2.1.Principii şi drepturi garantate561 5.2.2.Interpretarea şi aplicarea Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene584 5.2.3.Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene: un construct juridic atipic587 5.3.Raportul dintre dreptul Uniunii Europene şi dreptul intern595 CAPITOLUL VI. EGALITATEA DE TRATAMENT Şl NEDISCRIMINAREA602 6.1.Teoria egalităţii în sistemul de drept al Uniunii Europene602 6.1.1.Analiza diacronică a circumstanţelor care au determinat formularea problemei egalităţii în sistemul de drept al Uniunii Europene602 6.1.2.Principiul egalităţii reflectat în legislaţia primară a Uniunii Europene. Posibila transpoziţie în modele interdisciplinare de analiză605 6.2.Principii şi norme ale Uniunii Europene609 6.2.1.Principiul tratamentului egal în materia securităţii sociale609 6.2.2.Tratamentul egal între persoane indiferent de originea etnică sau rasială611 6.2.3.Cadrul general în favoarea egalităţii de tratament în domeniul ocupării şi al muncii614 6.2.4.Principiul egalităţii de şanse şi al egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în materie de angajare şi de muncă619 6.2.5.Echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată a părinţilor şi îngrijitorilor627 CAPITOLUL VII. LIBERA CIRCULAŢIE A PERSOANELOR Şl A FORŢEI DE MUNCĂ629 7.1.Temei normativ629 7.2.Domeniu de aplicare631 7.3.Conţinutul material635 7.3.1.Dreptul de intrare şi de şedere635 7.3.2.Liberul acces la angajare şi egalitatea de tratament. Regulamentul (UE) nr. 492/2011 640 7.3.3.Dreptul de a rămâne pe teritoriul unui stat membru după desfăşurarea unei activităţi salariate în acel stat650 7.3.4.Angajarea în administraţia publică652 7.3.5.Restricţii ale dreptului de intrare şi dreptului de şedere pe motive de ordine publică, securitate publică şi sănătate publică654 7.4.Facilitarea exercitării drepturilor conferite lucrătorilor în contextul liberei circulaţii a lucrătorilor661 1142 Tratat de drepturile omulu CAPITOLUL VIII. DREPTURI CORELATIVE DREPTULUI LA MUNCĂ664 8.1.Securitatea şi sănătatea la locul de muncă664 8.2.Detaşarea lucrătorilor668 8.2.1.Directiva 96/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 1996 privind detaşarea lucrătorilor efectuată în cadrul unei prestări de servicii668 8.2.2.Directiva 2014/67/UE privind asigurarea respectării aplicării Directivei 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii673 8.2.3.Directiva (UE) 2018/957 a Parlamentului European şi a Consiliului din 28 iunie 2018 de modificare a Directivei 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii677 8.3.Munca atipică şi foarte atipică682 8.3.1.Munca foarte atipică. Forme682 8.3.2.Munca pe fracţiune de normă685 8.3.3.Directiva 1999/70/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 privind acordul-cadru cu privire la munca pe durată determinată688 8.3.4.Directiva 2008/104/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind munca prin agent de muncă temporară695 8.4.Timpul de muncă698 8.5.Dialogul social şi relaţiile profesionale708 8.5.1.Noţiune, forme şi evoluţii ale dialogului social în Uniunea Europeană708 8.5.2.Directiva (UE) 2019/1152 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind transparenţa şi previzibilitatea condiţiilor de muncă în Uniunea Europeană715 8.5.3.Directiva 2009/38/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai privind instituirea unui comitet european de întreprindere sau a unei proceduri de informare şi consultare a lucrătorilor în întreprinderile şi grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitară718 8.5.4.Decizia 98/500/CE a Comisiei din 20 mai 1998 privind instituirea de comitete de dialog sectorial menite să favorizeze dialogul între partenerii sociali la nivel european724 8.5.5.Directiva Consiliului 2001/86/CE de completare a statutului societăţii europene în ceea ce priveşte implicarea lucrătorilor724 8.5.6.Directiva 2002/14/CE a Parlamentului european şi a Consiliului din 11 martie 2002 care stabileşte un cadru general relativ la informarea şi consultarea lucrătorilor în Comunitatea Europeană726 8.6.Participarea financiară a angajaţilor în cadrul întreprinderilor728 8.6.1.Norme şi practici internaţionale privind participarea angajaţilor în cadrul întreprinderilor729 8.6.2.Documente ale Uniunii Europene732 8.6.3.Participarea financiară a angajaţilor în România735 8.7.Protecţia lucrătorilor736 8.7.1.Directiva 2008/94/CE privind protecţia lucrătorilor salariaţi în cazul insolvenţei angajatorului (versiune codificată)736 8.7.2.Directiva Consiliului 94/33/CE din 22 iunie 1994 referitoare la protecţia tinerilor în muncă743 8.7.3.Directiva 98/59/CE privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la concedierile colective748 8.7.4.Directiva 2001/23/CE a Consiliului din 12 martie 2001 privind apropierea legislaţiilor statelor membre relative la menţinerea drepturilor lucrătorilor în cazul transferului întreprinderii, al unităţii sau al unor părţi ale acestora753 8.8.Salariile minime adecvate în Uniunea Europeană759 8.9.Formarea profesională şi recunoaşterea stagiilor de formareprofesională761 8.9.1.Educaţia şi formarea profesională761 8.9.2.Recunoaşterea stagiilor de formare profesională765 CAPITOLUL IX. DREPTURILE MIGRANŢILOR Şl RESORTISANŢILOR DIN STATELE TERŢE775 9.1.Agenda europeană şi Pactul privind migraţia şi azilul775 9.2.Regulamente ale Uniunii Europene privind regimul circulaţieişi alfrontierelor776 9.1.1.Regulamentul (UE) nr. 1052/2013 EUROSUR din 2013 a stabilit un sistem european de supraveghere a frontierelor776 9.2.2.Regulamentul (CE) nr. 1987/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind instituirea, funcţionarea şi utilizarea Sistemului de informaţii Schengen777 9.3.3.Regulamentul (CE) nr. 810/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize (Codul de vize)778 9.3.4.Regulamentul (CE) nr. 1560/2003 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 343/2003 al Consiliului de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de azil prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe779 9.3.5.Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 118/2014 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1560/2003 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 343/2003 al Consiliului de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de azil prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe779 9.3.6.Regulamentul (UE) nr. 514/2014 de stabilire a dispoziţiilor generale privind fondul pentru azil, migraţie şi integrare, precum şi instrumentul de sprijin financiar pentru cooperarea poliţienească, prevenirea şi combaterea criminalităţii şi gestionarea crizelor780 9.3.7.Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen) a abrogat un regulament anterior şi prevede absenţa controlului asupra persoanelor la trecerea frontierelor interne dintre statele membre ale Uniunii, stabilind totodată normele aplicabile controlului asupra persoanelor la trecerea frontierelor externe ale statelor membre aleUniunii781 9.3.8.Regulamentul (UE) 369/2016 al Consiliului din 15 martie 2016 privind furnizarea sprijinului de urgenţă pe teritoriul Uniunii782 9.3.9.Regulamentul (UE) 2018/1726 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 noiembrie 2018 privind Agenţia Uniunii Europene pentru 1144 Tratat de drepturile omului Gestionarea Operaţională a Sistemelor Informatice la Scară Largă în Spaţiul de Libertate, Securitate şi Justiţie (eu-LISA)783 9.3.10.Regulamentul (UE) 2018/1806 de stabilire a listei ţărilor terţe ai căror resortisanţi trebuie să deţină viză pentru trecerea frontierelor externe şi a listei ţărilor terţe ai căror resortisanţi sunt exoneraţi de această obligaţie785 9.3.11.Regulamentul (UE) 2019/1896 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 noiembrie 2019 privind Poliţia de frontieră şi garda de coastă la nivel european786 9.3.12.Regulamentul Dublin şi rolul său în structurarea unei politici comune în domeniul azilului788 9.4.Directivele adoptate în domeniul migraţiei. Drepturi acordate migranţilor792 9.4.1.Directiva 2003/86/CE privind dreptul la reîntregirea familiei792 9.4.2.Directiva 2003/109/CE privind statutul resortisanţilor ţărilor terţe care sunt rezidenţi pe termen lung798 9.4.3.Directiva 2004/81/CE privind permisul de şedere eliberat resortisanţilor ţărilor terţe care sunt victime ale traficului de persoane sau care au făcut obiectul unei facilitări a imigraţiei ilegale şi care cooperează cu autorităţile competente803 9.4.4.Directiva 2008/115/CE privind returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală804 9.4.5.Directiva 2009/52/CE de stabilire a standardelor minime privind sancţiunile şi măsurile la adresa angajatorilor de resortisanţi din ţări terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală817 9.4.6.Directiva 2011/36/UE privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane şi protejarea victimelor acestuia819 9.4.7.Directiva 2011/95/UE privind standardele referitoare la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanţii ţărilor terţe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecţie internaţională, la un statut uniform pentru refugiaţi sau pentru persoanele eligibile pentru obţinerea de protecţie subsidiară şi la conţinutul protecţiei acordate823 9.4.8.Directiva 2011/98/UE a privind o procedură unică de solicitare a unui permis unic pentru resortisanţii ţărilor terţe în vederea şederii şi ocupării unui loc de muncă pe teritoriul statelor membre şi un set comun de drepturi pentru lucrătorii din ţările terţe cu şedere legală pe teritoriul unui stat membru828 9.4.9.Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii832 9.4.10.Directiva 2013/32/UE privind procedurile comune de acordare şi retragere a protecţiei internaţionale833 9.4.11.Directiva 2013/33/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 de stabilire a standardelor pentru primirea solicitanţilor de protecţie internaţională842 9.4.12.Directiva 2014/36/UE privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe în scopul ocupării unui loc de muncă în calitate de lucrători sezonieri848 Cuprins 1145 9.4.13.Directiva 2014/66/UE privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe în contextul unui transfer în cadrul aceleiaşi companii853 9.4.14.Directiva (UE) 2016/801 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe pentru cercetare, studii, formare profesională, servicii de voluntariat, programe de schimb de elevi sau proiecte educaţionale şi muncă au pair855 9.4.15.Directiva (UE) 2021/1883 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 octombrie 2021 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe pentru ocuparea unor locuri de muncă înalt calificate858 CAPITOLUL X. DREPTUL LA UN PROCES ECHITABIL ÎN CADRUL PROCEDURILOR PENALE860 10.1.Mandatul european de arestare860 10.2.Directiva (UE) 2016/343 a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 martie 2016 privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumţiei de nevinovăţie şi a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale862 10.3.Directiva 2010/64/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 octombrie 2010 privind dreptul la interpretare şi traducere în cadrul procedurilor penale864 10.4.Directiva 2012/13/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 mai 2012 privind dreptul la informare în cadrul procedurilor penale865 10.5.Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii867 10.6.Directiva 2013/48/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 octombrie 2013 privind dreptul de a avea acces la un avocat în cadrul procedurilor penale şi al procedurilor privind mandatul european de arestare, precum şi dreptul ca o persoană terţă să fie informată în urma privării de libertate şi dreptul de a comunica cu persoane terţe şi cu autorităţi consulare în timpul privării de libertate869 10.7.Directiva (UE) 2016/1919 a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2016 privind asistenţa juridică gratuită pentru persoanele suspectate şi persoanele acuzate în cadrul procedurilor penale şi pentru persoanele căutate în cadrul procedurilor privind mandatul european de arestare871 10.8.Directiva (UE) 2016/800 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind garanţiile procedurale pentru copiii care sunt persoane suspectate sau acuzate în cadrul procedurilor penale872 TITLUL III. PRIVIRE SPECIALĂ ASUPRA UNOR DREPTURI SUBSTANŢIALE ... 874 CAPITOLUL I. ACCESUL LA JUSTIŢIE: IDENTITATE NORMATIVĂ Şl DIFICULTĂŢI DE CALIFICARE JURIDICĂ874 1.1.0 teorie a liberului acces la justiţie874 1.2.Liberul acces la justiţie şi paradigma onusiană879 1148 Tratat de drepturile omului CAPITOLUL II. DREPTURILE ANIMALELOR Şl DREPTURILE OMULUI1043 2.1.Corelarea la nivel teoretic a celor două categorii de drepturi1043 2.2.Norme internaţionale privind drepturile animalelor1046 2.2.1.Normela nivel global1046 2.2.2.Normeadoptate de Consiliul Europei1049 2.2.3.Normeadoptate de Uniunea Europeană1052 2.2.4.Drepturile animalelor în legislaţia română1055 CAPITOLUL III. DREPTURILE OMULUI ÎN SPAŢIUL COSMIC1056 3.1.Drepturile omului în spaţiul cosmic: argumente în favoarea unei reconstrucţii teoretice1056 3.2.Drept spaţial şi drepturile omului: intersecţionalitatea normativă1058 3.2.1.Tratatul cu privire la principiile care guvernează activitatea statelor în explorarea şi folosirea spaţiului extraatmosferic, inclusiv Luna şi celelalte corpuri cereşti1059 3.2.2.Acordul cu privire la salvarea astronauţilor, reîntoarcerea astronauţilor şi restituirea obiectelor lansate în spaţiul extraatmosferic1061 3.2.3.Proiecte tematice1062 3.2.4.Regulamentul 696/2021 de instituire a Programului Spaţial al Uniunii şi a Agenţiei Uniunii Europene pentru Programul Spaţial1063 3.3.Provocări privind drepturile omului în spaţiul cosmic1064 3.4.Privire specială asupra protecţiei mediului1067 3.5.Note concluzive1069 CAPITOLUL IV. CRIPTOMONEDELE Şl DREPTURILE OMULUI1070 4.1.Despre criptomonede şi bitcoin: premise şi accepţiuni1070 4.2.Criptomonedele şi drepturile omului în abordări de principiu şi legislative la nivel internaţional şi regional-european1073 4.3.Criptomonedele şi drepturile omului în abordările naţionale1077 BIBLIOGRAFIE (SELECŢIE)1079 INDICE TEMATIC 1120.
    ISBN 9786063912085

    I Berna, Maria-Beatrice

    1. Drepturile omului (drept internaţional)
    2. Drepturile omului (educaţie)
    3. Tratat

341.231.14(100)(035)
342.7(100)(075.8)


299 __ $aTratat de drepturile omului
955 __ $a1
200 __ $aTratat de drepturile omului $fprof. univ. dr. Nicolae Voiculescu, lect. univ. dr. Maria-Beatrice Berna $bCarte tipărită
700 __ $aVOICULESCU, NICOLAE
701 __ $aBerna, Maria-Beatrice
010 __ $a9786063912085
035 __ $a34/V83
675 __ $a341.231.14(100)(035)
675 __ $a342.7(100)(075.8)
686 __ $a34/36
606 __ $aDrepturile omului (drept internaţional)
606 __ $aDrepturile omului (educaţie)
606 __ $aTratat
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $aBucureşti $cUniversul Juridic $d2023
215 __ $a1150 p.
225 __ $aTratate
330 __ $aCUPRINS ABREVIERI5 ARGUMENTUL TEORETIC AL LUCRĂRII7 THE THEORETICAL ARGUMENT OF THE TREATISE9 ARGUMENT THEORIQUE DU TRĂITE11 ABSTRACT13 RESUME32 TITLUL I. TEORIA DREPTURILOR OMULUI52 CAPITOLUL I. ABORDĂRI ISTORICE Şl CONCEPTUALE52 1.1.Precursori filosofico-morali ai ideii Drepturilor Omului52 CAPITOLUL II. SISTEMATIZAREA PERSPECTIVEI ŞTIINŢIFICE: ARGUMENTE PENTRU O METATEORIE A DREPTURILOR OMULUI65 2.1.Elemente fundamentale ale unei teorii a drepturilor omului65 2.2.Drept internaţional al drepturilor omului şi dreptul umanitar73 2.3.Elemente de conceptualizare nonjuridică77 2.3.1.Primul nivel de conceptualizare: înţelegerea drepturilor omului....77 2.3.2.Generaţii de drepturi ale omului80 CAPITOtUL III. VALORILE UMANISTE Şl DREPTURILE OMULUI89 3.1.Umanismul şi drepturile omului89 3.2.Valorile umaniste: aspecte discursive92 3.3.Axiologia drepturilor omului: tipologii de valori umaniste93 3.3.1.Pacea93 3.3.2.Libertatea şi toleranţa97 3.3.3.Demnitatea umană100 3.3.4.Solidaritatea104 3.3.5.Egalitatea şi nediscriminarea107 3.3.6.Căutarea fericirii111 3.4.Concluzie cu privire la valorile umaniste şi drepturile omului114 CAPITOLUL IV. IDEOLOGIILE Şl CONSTRUCTUL DREPTURILOR OMULUI115 4.1.Liberalismul116 4.2.Libertarianismul120 4.3.Egalitarianismul122 4.4.Socialismul124 4.5.Social-democraţia127 4.6.Comunismul129 4.7.Conservatorismul131 4.8.Unele note concluzive: drepturile omului dincolo de ideologii132 1138 Tratat de drepturile omului CAPITOLUL V. CADRUL PRINCIPIAL AL EXERCITĂRII DREPTURILOR OMULUI134 5.1.Problematica drepturilor omului între exerciţiu şi natură substanţială134 5.2.Universalitatea136 5.3.Inalienabilitatea138 5.4.Indivizibilitatea şi interdependenţa142 5.5.Egalitatea şi nediscriminarea143 5.6.Participarea şi incluziunea146 5.7.Responsabilitatea şi domnia legii151 5.8.Dinamismul153 CAPITOLUL VI. ELEMENTE DE CONCEPTUALIZARE JURIDICĂ154 6.1.Titularii drepturilor omului154 6.1.1.Individul - titular de drepturi şi libertăţi154 6.2.2.Poporul - titular colectiv de drepturi156 6.2.3.Statul - subiect titular al drepturilor omului160 6.2.4.Drepturile persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale161 6.2.5.Popoarele indigene,163 6.2.6.Apatrizii165 6.3.Titularii de obligaţii în teoria drepturilor omului168 6.3.1.Abuzul de drept168 6.3.2.Statele purtătoare de obligaţii169 6.3.3.Instituţii naţionale de drepturile omului (INDO)171 CAPITOLUL VII. SISTEME UNIVERSALE, REGIONALE Şl SUBREGIONALE DE PROTECŢIE Şl PROMOVARE A DREPTURILOR OMULUI178 7.1.Taxonomie juridică178 7.2.Sistemul ONU de protecţie a drepturilor omului179 7.2.1.Universalitatea mandatului; particularităţi179 7.2.2.Tribunale specializate183 7.3.Sistemul regional european de protecţie a drepturilor omului189 7.3.1.Triada: Consiliul Europei, Uniunea Europeană şi Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa189 7.3.2.Rolul specific al Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa192 7.3.3.Relaţii interorganizaţionale195 7.3.4.Problema aderării Uniunii Europene la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului201 7.4.Sistemul interamerican de protecţie a drepturilor omului204 7.4.1.Premise istorice204 7.4.2.Carta Organizaţiei Statelor Americane205 7.4.3.Instrumente juridice adoptate în cadrul OSA207 7.4.4.Mecanisme de protecţie interamericane218 7.5.Sistemul african de protecţie a drepturilor omului224 7.5.1.Contextul istoric224 7.5.2.Organizaţia Unităţii Africane şi Uniunea Africană226 7.5.3.Instrumente şi mecanisme juridice la nivel african228 7.5.4.Mecanisme africane de protecţie a drepturilor omului239 Cuprins 1139 7.6.Sistemul islamic de protecţie a drepturilor omului242 7.6.1.Problematizări legate de afirmarea sistemului islamic de protecţie a drepturilor omului242 7.6.2.Afirmarea juridică propriu-zisă a sistemului islamic de protecţie a drepturilor omului - configurarea modelului teoretic244 7.6.3.Instituirea sistemului islamic de protecţie a drepturilor omului sub semnul organizaţiilor regionale248 7.7.Sistemul asiatic de protecţie a drepturilor omului: dileme şi aşteptări262 CAPITOLUL VIII. „APĂRĂTORII DREPTURILOR OMULUI" - ROLUL LOR ÎN PROMOVAREA Şl PROTEJAREA DREPTURILOR Şl LIBERTĂŢILOR FUNDAMENTALE ALE OMULUI269 8.1.Apărătorii drepturilor omului şi cadrul normativ corespunzător la nivel internaţional269 8.2.Mecanisme internaţionale instituite în domeniul apărătorilor drepturilor omului272 8.3.Situaţia apărătorilor drepturilor omului la nivel regional european274 8.4.Perspectiva naţională asupra acomodării realităţii juridice a apărătorilor drepturilor omului în cadrul juridic intern275 TITLUL II. ORGANIZAŢII INTERNAŢIONALE CU RESPONSABILITĂŢI ÎN PROMOVAREA DREPTURILOR OMULUI278 CAPITOLUL I. SISTEMUL ORGANIZAŢIEI NAŢIUNILOR UNITE278 1.1.Carta Organizaţiei Naţiunilor Unite şi internaţionalizarea drepturilor omului....278 1.2.Declaraţia Universală a Drepturilor Omului281 1.2.1.Contextul adoptării şi conţinut281 1.2.2.Importanţa şi natura juridică a Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului...285 1.3.Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice291 1.3.1.Pactele internaţionale adoptate în anul 1966291 1.3.2.Drepturile garantate de Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice (art. 6-27)293 1.3.3.Restricţii, derogări ale drepturilor prevăzute în Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice305 1.3.4.Mecanismul de control al Pactului internaţional cu privire la drepturile civile şi politice306 1.4.Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale308 1.4.1.Particularităţi. Nediscriminarea în exercitarea drepturilor308 1.4.2.Drepturile garantate de Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale (art. 6-15)310 1.4.3.Mecanismul de control al Pactului internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale320 1.5.Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială322 1.5.1.Caracteristici şi conţinut322 1.5.2.Prevenirea şi combaterea antiţigănismului în România325 1.6.Convenţia asupra eliminării tuturor formelor de discriminare faţă de femei326 1.6.1.Drepturi garantate326 1140 Tratat de drepturile omulu 1.6.2.Mecanismul de control al Convenţiei pentru eliminarea tuturor formelor de discriminare faţă de femei334 1.7.Convenţia împotriva torturii şi altor pedepse ori tratamente cu cruzime, inumane sau degradante335 1.8.Convenţia cu privire la drepturile copilului338 1.8.1.Caracteristici338 1.8.2.Prevederi substanţiale ale Convenţiei cu privire la drepturile copilului339 1.8.3.Mecanismul de monitorizare şi control al Convenţiei cu privire la drepturile copilului360 1.8.3.Bullyingul şi cyberbullyingul - forme moderne ale violenţei împotriva copiilor361 1.8.4.Cazul particular al educaţiei sexuale363 1.9.Convenţia privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi365 1.9.1 Dizabilitatea - noţiune şi conţinut365 1.9.2.Drepturi garantate de către Convenţia ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi367 1.9.3.Mecanismul de control al Convenţiei privind drepturile persoanelor cu dizabilităţi383 1.10.Mecanisme şi proceduri de protecţie a drepturilor omului sub egida ECOSOC. Consiliul Drepturilor Omului384 1.11.Alte documente relevante adoptate de ONU387 1.11.1.Pactul Global al Naţiunilor Unite387 1.11.2.Principiile directoare ale Organizaţiei Naţiunilor Unite privind întreprinderile şi drepturile omului389 1.11.3.Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă390 1.11.4.Pactul global pentru migraţie sigură, ordonată şi regulată (2018)391 CAPITOLUL II. ORGANIZAŢIA INTERNAŢIONALĂ A MUNCII (OIM)394 2.1.Istoric; domenii de activitate394 2.2.Structura OIM396 2.3.Normele internaţionale în domeniul muncii397 2.4.Codul internaţional al muncii - conţinut399 2.5.Mecanisme de control411 2.6.Organizaţia Internaţională a Muncii şi problemele sociale ale globalizării413 CAPITOLUL III. CONSILIUL EUROPEI. CONVENŢIA PENTRU PROTECŢIA DREPTURILOR OMULUI Şl A LIBERTĂŢILOR FUNDAMENTALE418 3.1.Consiliul Europei - noţiuni introductive418 3.2.Convenţia pentru protecţia drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Caracteristici generale420 3.3.Drepturi şi libertăţi garantate421 3.3.1.Drepturi garantate în textul Convenţiei din 1950423 3.3.2.Drepturi prevăzute în protocoalele adiţionale la Convenţia pentru Apărarea Drepturilor Omului şi a Libertăţilor fundamentale489 3.3.3.Condiţii de exercitare a drepturilor şi libertăţilor510 3.4.Mecanismul pe protecţie instituit de Convenţia Europeană a Drepturilor Omului523 Cuprins1141 CAPITOLUL IV. CARTA SOCIALĂ EUROPEANĂ (1961) Şl CARTA SOCIALĂ EUROPEANĂ REVIZUITĂ (1996)541 4.1.Caracteristici generale541 CAPITOLUL V. DREPTURILE OMULUI ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ552 5.1.Prevederi în tratatele fundamentale552 5.2.Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (2000)561 5.2.1.Principii şi drepturi garantate561 5.2.2.Interpretarea şi aplicarea Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene584 5.2.3.Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene: un construct juridic atipic587 5.3.Raportul dintre dreptul Uniunii Europene şi dreptul intern595 CAPITOLUL VI. EGALITATEA DE TRATAMENT Şl NEDISCRIMINAREA602 6.1.Teoria egalităţii în sistemul de drept al Uniunii Europene602 6.1.1.Analiza diacronică a circumstanţelor care au determinat formularea problemei egalităţii în sistemul de drept al Uniunii Europene602 6.1.2.Principiul egalităţii reflectat în legislaţia primară a Uniunii Europene. Posibila transpoziţie în modele interdisciplinare de analiză605 6.2.Principii şi norme ale Uniunii Europene609 6.2.1.Principiul tratamentului egal în materia securităţii sociale609 6.2.2.Tratamentul egal între persoane indiferent de originea etnică sau rasială611 6.2.3.Cadrul general în favoarea egalităţii de tratament în domeniul ocupării şi al muncii614 6.2.4.Principiul egalităţii de şanse şi al egalităţii de tratament între bărbaţi şi femei în materie de angajare şi de muncă619 6.2.5.Echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată a părinţilor şi îngrijitorilor627 CAPITOLUL VII. LIBERA CIRCULAŢIE A PERSOANELOR Şl A FORŢEI DE MUNCĂ629 7.1.Temei normativ629 7.2.Domeniu de aplicare631 7.3.Conţinutul material635 7.3.1.Dreptul de intrare şi de şedere635 7.3.2.Liberul acces la angajare şi egalitatea de tratament. Regulamentul (UE) nr. 492/2011 640 7.3.3.Dreptul de a rămâne pe teritoriul unui stat membru după desfăşurarea unei activităţi salariate în acel stat650 7.3.4.Angajarea în administraţia publică652 7.3.5.Restricţii ale dreptului de intrare şi dreptului de şedere pe motive de ordine publică, securitate publică şi sănătate publică654 7.4.Facilitarea exercitării drepturilor conferite lucrătorilor în contextul liberei circulaţii a lucrătorilor661 1142 Tratat de drepturile omulu CAPITOLUL VIII. DREPTURI CORELATIVE DREPTULUI LA MUNCĂ664 8.1.Securitatea şi sănătatea la locul de muncă664 8.2.Detaşarea lucrătorilor668 8.2.1.Directiva 96/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie 1996 privind detaşarea lucrătorilor efectuată în cadrul unei prestări de servicii668 8.2.2.Directiva 2014/67/UE privind asigurarea respectării aplicării Directivei 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii673 8.2.3.Directiva (UE) 2018/957 a Parlamentului European şi a Consiliului din 28 iunie 2018 de modificare a Directivei 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii677 8.3.Munca atipică şi foarte atipică682 8.3.1.Munca foarte atipică. Forme682 8.3.2.Munca pe fracţiune de normă685 8.3.3.Directiva 1999/70/CE a Consiliului din 28 iunie 1999 privind acordul-cadru cu privire la munca pe durată determinată688 8.3.4.Directiva 2008/104/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 19 noiembrie 2008 privind munca prin agent de muncă temporară695 8.4.Timpul de muncă698 8.5.Dialogul social şi relaţiile profesionale708 8.5.1.Noţiune, forme şi evoluţii ale dialogului social în Uniunea Europeană708 8.5.2.Directiva (UE) 2019/1152 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 iunie 2019 privind transparenţa şi previzibilitatea condiţiilor de muncă în Uniunea Europeană715 8.5.3.Directiva 2009/38/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 mai privind instituirea unui comitet european de întreprindere sau a unei proceduri de informare şi consultare a lucrătorilor în întreprinderile şi grupurile de întreprinderi de dimensiune comunitară718 8.5.4.Decizia 98/500/CE a Comisiei din 20 mai 1998 privind instituirea de comitete de dialog sectorial menite să favorizeze dialogul între partenerii sociali la nivel european724 8.5.5.Directiva Consiliului 2001/86/CE de completare a statutului societăţii europene în ceea ce priveşte implicarea lucrătorilor724 8.5.6.Directiva 2002/14/CE a Parlamentului european şi a Consiliului din 11 martie 2002 care stabileşte un cadru general relativ la informarea şi consultarea lucrătorilor în Comunitatea Europeană726 8.6.Participarea financiară a angajaţilor în cadrul întreprinderilor728 8.6.1.Norme şi practici internaţionale privind participarea angajaţilor în cadrul întreprinderilor729 8.6.2.Documente ale Uniunii Europene732 8.6.3.Participarea financiară a angajaţilor în România735 8.7.Protecţia lucrătorilor736 8.7.1.Directiva 2008/94/CE privind protecţia lucrătorilor salariaţi în cazul insolvenţei angajatorului (versiune codificată)736 8.7.2.Directiva Consiliului 94/33/CE din 22 iunie 1994 referitoare la protecţia tinerilor în muncă743 8.7.3.Directiva 98/59/CE privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la concedierile colective748 8.7.4.Directiva 2001/23/CE a Consiliului din 12 martie 2001 privind apropierea legislaţiilor statelor membre relative la menţinerea drepturilor lucrătorilor în cazul transferului întreprinderii, al unităţii sau al unor părţi ale acestora753 8.8.Salariile minime adecvate în Uniunea Europeană759 8.9.Formarea profesională şi recunoaşterea stagiilor de formareprofesională761 8.9.1.Educaţia şi formarea profesională761 8.9.2.Recunoaşterea stagiilor de formare profesională765 CAPITOLUL IX. DREPTURILE MIGRANŢILOR Şl RESORTISANŢILOR DIN STATELE TERŢE775 9.1.Agenda europeană şi Pactul privind migraţia şi azilul775 9.2.Regulamente ale Uniunii Europene privind regimul circulaţieişi alfrontierelor776 9.1.1.Regulamentul (UE) nr. 1052/2013 EUROSUR din 2013 a stabilit un sistem european de supraveghere a frontierelor776 9.2.2.Regulamentul (CE) nr. 1987/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 privind instituirea, funcţionarea şi utilizarea Sistemului de informaţii Schengen777 9.3.3.Regulamentul (CE) nr. 810/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize (Codul de vize)778 9.3.4.Regulamentul (CE) nr. 1560/2003 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 343/2003 al Consiliului de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de azil prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe779 9.3.5.Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 118/2014 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1560/2003 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 343/2003 al Consiliului de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de azil prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe779 9.3.6.Regulamentul (UE) nr. 514/2014 de stabilire a dispoziţiilor generale privind fondul pentru azil, migraţie şi integrare, precum şi instrumentul de sprijin financiar pentru cooperarea poliţienească, prevenirea şi combaterea criminalităţii şi gestionarea crizelor780 9.3.7.Regulamentul (UE) 2016/399 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2016 cu privire la Codul Uniunii privind regimul de trecere a frontierelor de către persoane (Codul Frontierelor Schengen) a abrogat un regulament anterior şi prevede absenţa controlului asupra persoanelor la trecerea frontierelor interne dintre statele membre ale Uniunii, stabilind totodată normele aplicabile controlului asupra persoanelor la trecerea frontierelor externe ale statelor membre aleUniunii781 9.3.8.Regulamentul (UE) 369/2016 al Consiliului din 15 martie 2016 privind furnizarea sprijinului de urgenţă pe teritoriul Uniunii782 9.3.9.Regulamentul (UE) 2018/1726 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 noiembrie 2018 privind Agenţia Uniunii Europene pentru 1144 Tratat de drepturile omului Gestionarea Operaţională a Sistemelor Informatice la Scară Largă în Spaţiul de Libertate, Securitate şi Justiţie (eu-LISA)783 9.3.10.Regulamentul (UE) 2018/1806 de stabilire a listei ţărilor terţe ai căror resortisanţi trebuie să deţină viză pentru trecerea frontierelor externe şi a listei ţărilor terţe ai căror resortisanţi sunt exoneraţi de această obligaţie785 9.3.11.Regulamentul (UE) 2019/1896 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 noiembrie 2019 privind Poliţia de frontieră şi garda de coastă la nivel european786 9.3.12.Regulamentul Dublin şi rolul său în structurarea unei politici comune în domeniul azilului788 9.4.Directivele adoptate în domeniul migraţiei. Drepturi acordate migranţilor792 9.4.1.Directiva 2003/86/CE privind dreptul la reîntregirea familiei792 9.4.2.Directiva 2003/109/CE privind statutul resortisanţilor ţărilor terţe care sunt rezidenţi pe termen lung798 9.4.3.Directiva 2004/81/CE privind permisul de şedere eliberat resortisanţilor ţărilor terţe care sunt victime ale traficului de persoane sau care au făcut obiectul unei facilitări a imigraţiei ilegale şi care cooperează cu autorităţile competente803 9.4.4.Directiva 2008/115/CE privind returnarea resortisanţilor ţărilor terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală804 9.4.5.Directiva 2009/52/CE de stabilire a standardelor minime privind sancţiunile şi măsurile la adresa angajatorilor de resortisanţi din ţări terţe aflaţi în situaţie de şedere ilegală817 9.4.6.Directiva 2011/36/UE privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane şi protejarea victimelor acestuia819 9.4.7.Directiva 2011/95/UE privind standardele referitoare la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească resortisanţii ţărilor terţe sau apatrizii pentru a putea beneficia de protecţie internaţională, la un statut uniform pentru refugiaţi sau pentru persoanele eligibile pentru obţinerea de protecţie subsidiară şi la conţinutul protecţiei acordate823 9.4.8.Directiva 2011/98/UE a privind o procedură unică de solicitare a unui permis unic pentru resortisanţii ţărilor terţe în vederea şederii şi ocupării unui loc de muncă pe teritoriul statelor membre şi un set comun de drepturi pentru lucrătorii din ţările terţe cu şedere legală pe teritoriul unui stat membru828 9.4.9.Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii832 9.4.10.Directiva 2013/32/UE privind procedurile comune de acordare şi retragere a protecţiei internaţionale833 9.4.11.Directiva 2013/33/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 de stabilire a standardelor pentru primirea solicitanţilor de protecţie internaţională842 9.4.12.Directiva 2014/36/UE privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe în scopul ocupării unui loc de muncă în calitate de lucrători sezonieri848 Cuprins 1145 9.4.13.Directiva 2014/66/UE privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe în contextul unui transfer în cadrul aceleiaşi companii853 9.4.14.Directiva (UE) 2016/801 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe pentru cercetare, studii, formare profesională, servicii de voluntariat, programe de schimb de elevi sau proiecte educaţionale şi muncă au pair855 9.4.15.Directiva (UE) 2021/1883 a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 octombrie 2021 privind condiţiile de intrare şi de şedere a resortisanţilor ţărilor terţe pentru ocuparea unor locuri de muncă înalt calificate858 CAPITOLUL X. DREPTUL LA UN PROCES ECHITABIL ÎN CADRUL PROCEDURILOR PENALE860 10.1.Mandatul european de arestare860 10.2.Directiva (UE) 2016/343 a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 martie 2016 privind consolidarea anumitor aspecte ale prezumţiei de nevinovăţie şi a dreptului de a fi prezent la proces în cadrul procedurilor penale862 10.3.Directiva 2010/64/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 octombrie 2010 privind dreptul la interpretare şi traducere în cadrul procedurilor penale864 10.4.Directiva 2012/13/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 mai 2012 privind dreptul la informare în cadrul procedurilor penale865 10.5.Directiva 2012/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2012 de stabilire a unor norme minime privind drepturile, sprijinirea şi protecţia victimelor criminalităţii867 10.6.Directiva 2013/48/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 22 octombrie 2013 privind dreptul de a avea acces la un avocat în cadrul procedurilor penale şi al procedurilor privind mandatul european de arestare, precum şi dreptul ca o persoană terţă să fie informată în urma privării de libertate şi dreptul de a comunica cu persoane terţe şi cu autorităţi consulare în timpul privării de libertate869 10.7.Directiva (UE) 2016/1919 a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2016 privind asistenţa juridică gratuită pentru persoanele suspectate şi persoanele acuzate în cadrul procedurilor penale şi pentru persoanele căutate în cadrul procedurilor privind mandatul european de arestare871 10.8.Directiva (UE) 2016/800 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 mai 2016 privind garanţiile procedurale pentru copiii care sunt persoane suspectate sau acuzate în cadrul procedurilor penale872 TITLUL III. PRIVIRE SPECIALĂ ASUPRA UNOR DREPTURI SUBSTANŢIALE ... 874 CAPITOLUL I. ACCESUL LA JUSTIŢIE: IDENTITATE NORMATIVĂ Şl DIFICULTĂŢI DE CALIFICARE JURIDICĂ874 1.1.0 teorie a liberului acces la justiţie874 1.2.Liberul acces la justiţie şi paradigma onusiană879 1148 Tratat de drepturile omului CAPITOLUL II. DREPTURILE ANIMALELOR Şl DREPTURILE OMULUI1043 2.1.Corelarea la nivel teoretic a celor două categorii de drepturi1043 2.2.Norme internaţionale privind drepturile animalelor1046 2.2.1.Normela nivel global1046 2.2.2.Normeadoptate de Consiliul Europei1049 2.2.3.Normeadoptate de Uniunea Europeană1052 2.2.4.Drepturile animalelor în legislaţia română1055 CAPITOLUL III. DREPTURILE OMULUI ÎN SPAŢIUL COSMIC1056 3.1.Drepturile omului în spaţiul cosmic: argumente în favoarea unei reconstrucţii teoretice1056 3.2.Drept spaţial şi drepturile omului: intersecţionalitatea normativă1058 3.2.1.Tratatul cu privire la principiile care guvernează activitatea statelor în explorarea şi folosirea spaţiului extraatmosferic, inclusiv Luna şi celelalte corpuri cereşti1059 3.2.2.Acordul cu privire la salvarea astronauţilor, reîntoarcerea astronauţilor şi restituirea obiectelor lansate în spaţiul extraatmosferic1061 3.2.3.Proiecte tematice1062 3.2.4.Regulamentul 696/2021 de instituire a Programului Spaţial al Uniunii şi a Agenţiei Uniunii Europene pentru Programul Spaţial1063 3.3.Provocări privind drepturile omului în spaţiul cosmic1064 3.4.Privire specială asupra protecţiei mediului1067 3.5.Note concluzive1069 CAPITOLUL IV. CRIPTOMONEDELE Şl DREPTURILE OMULUI1070 4.1.Despre criptomonede şi bitcoin: premise şi accepţiuni1070 4.2.Criptomonedele şi drepturile omului în abordări de principiu şi legislative la nivel internaţional şi regional-european1073 4.3.Criptomonedele şi drepturile omului în abordările naţionale1077 BIBLIOGRAFIE (SELECŢIE)1079 INDICE TEMATIC 1120
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 596452 / 596452 IC Împrumut Da 34
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
IC Împrumut 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu