Violenţa în şcoală : Repere pentru analiză și intervenție

Editura Editura Universității ”Alexandru Ioan Cuza”
Loc publicare Iași
An 2013
Subiect Violenţă în mediul şcolar
Violenţă în mediul şcolar (prevenire şi combatere) chat
Agresivitate în mediu şcolar; vezi Violenţă în mediul şcolar chat
ISBN 9789737039552
Note Bibliogr. la sfârșit de capitol

37/V65

    Violenţa în şcoală : Repere pentru analiză și intervenție / Mihai Curelaru, Alexandra Angheluș, Mioara Cristea... ; Mihai Curelaru (coordonator) Cuvânt înainte de Mihai Curelaru.- Iași : Editura Universității ”Alexandru Ioan Cuza” , 2013.
    218 p. : tab..- (Psihologie socială și aplicată).    
    Bibliogr. la sfârșit de capitol
    Cuvant înainte (Minai Curelaru)9 Capitolul 1. Violenţă şcolară şi agresivitate (Mihai Curelaru)11 Câteva precizări conceptuale12 Teorii ale agresivităţii17 Modele biologice ale agresivităţii18 Teoria frustrare-agresivitate20 Modelul neoasociaţionist21 Teoria învăţării sociale22 Teoria scenariilor (Script Theory)23 Modelul general al agresiunii24 Referinţe bibliografice28 Capitolul 2. O evaluare generală a cercetărilor şi extinderii violenţei şcolare (Alexandra Angheluş)33 începuturile unor demersuri sistematice de cercetare33 Aria europeană35 Perspectiva asiatică42 Demersurile din America de Nord43 Cercetările australiene45 Posibile direcţii viitoare de cercetare46 Referinţe bibliografice48 Capitolul 3. Elemente introductive ale măsurării violenţei şcolare(Alexandra Angheluş şi Mihai Curelaru)53 Opţiuni curente55 Chestionarul Olweus58 Chestionarul Arora62 Abordări calitative64 Referinţe bibliografice66 Capitolul 4. Forme de manifestare a violenţei şcolare (Mioara Cristea)....71 Introducere71 Agresivitate proactivă şi reactivă71 Agresivitate instrumentală şi ostilă73 Agresivitate afectivă şi „acaparatoare"74 Agresivitate „fierbinte" şi „rece"75 Agresivitate verbală, fizică şi psihologică76 Violenţă directă şi indirectă76 Violenţă relaţională, socială şi reactivă77 Violenţa rasială şi cea cauzată de dizabilitate78 Violenţă individuală şi de grup79 Ciberbullying-ul sau violenţa prin dispozitive electronice81 Concluzii84 Referinţe bibliografice85 Capitolul 5. Impactul variabilelor socio-demografice asupra violenţei şcolare (Emilia Pascal)89 Familia90 Genul biologic94 Vârsta97 Statutul social100 Caracteristicile şcolilor102 Concluzii103 Referinţe bibliografice104 Capitolul 6. Agresorul şcolar: consideraţii teoretice (Mia Lazăr)111 înfăţişarea agresorului: între putere şi protecţie112 Trăsăturile psihologice specifice agresorului113 De câte feluri poate fi un agresor şcolar?116 Modele teoretice explicative118 De ce doar unii elevi devin agresivi în mediul şcolar?121 Diferenţe de gen şi vârstă124 Agresorul în contextul şcolar126 Concluzii128 Referinţe bibliografice129 Capitolul 7. Victima violenţei şcolare: caracteristici şi clasificări (Dorin Nas tas)133 Introducere133 Caracteristicile victimelor134 Caracteristicile fizice134 Caracteristicile psihice136 Caracteristicile sociale139 Clasificări ale victimelor142 Clasificarea propusă de Dan Olweus (1978, 1997, 2003)142 Clasificările propuse de David Perry, Sara Kusel şi Louise Perry (1988)144 Concluzii145 Referinţe bibliografice145 Capitolul 8. Managementul disciplinei şi violenţa şcolară (Versavia Curelaru)151 Introducere151 Cum contribuie managementul clasei la prevenirea violenţei din şcoală?153 Climatul educaţional şi disciplina157 Cum răspunde climatul educaţional nevoilor elevilor?159 Stabilirea regulilor şi formarea rutinelor161 Strategii de comunicare cu rol în diminuarea comportamentele perturbatoare ale elevilor163 Limbajul disciplinei163 Menţinerea unei voci calme167 Ignorarea tactică168 Reconsiderarea relaţiei168 Strategii de management al relaţiilor interpersonale169 Concluzii170 Referinţe bibliografice171 Capitolul 9. Prevenirea şi controlul violenţei şcolare (Emilia Pascal)175 Introducere175 Necesitatea unor programe adecvate de control al fenomenului177 Prevenirea violenţei şcolare179 Prevenţia primară179 Prevenţia secundarăISO Prevenţia terţiarălol Strategii de intervenţie182 Intervenţia la nivel instituţional185 Intervenţia la nivelul clasei186 Intervenţia la nivel individual187 Concluzii189 Referinţe bibliografice191 Capitolul 10. Violenţa şcolară în licee: evaluări ale fenomenului din perspectiva elevilor (Mihai Curelaru şi Beatrice Abălaşei)195 Introducere195 Subiecţi198 Metodologie198 Rezultate200 Discuţii211 Referinţe bibliografice216.
    ISBN 9789737039552

    I Curelaru, Mihai
    II Angheluș, Alexandra
    III Cristea, Mioara
    IV Iacob, Luminița(referent ştiinţific)
    V Sălăvăstru, Dorina(referent ştiinţific)

    1. Violenţă în mediul şcolar
    2. Violenţă în mediul şcolar (prevenire şi combatere)
    3. Agresivitate în mediu şcolar; vezi Violenţă în mediul şcolar

37.02:316.613.43

010 __ $a9789737039552
035 __ $a37/V65
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aViolenţa în şcoală $bCarte tipărită $eRepere pentru analiză și intervenție $fMihai Curelaru, Alexandra Angheluș, Mioara Cristea... $gMihai Curelaru (coordonator) Cuvânt înainte de Mihai Curelaru
210 __ $aIași $cEditura Universității ”Alexandru Ioan Cuza” $d2013
215 __ $a218 p. $ctab.
225 __ $aPsihologie socială și aplicată
299 __ $aViolenţa în şcoală : Repere pentru analiză și intervenție
300 __ $aBibliogr. la sfârșit de capitol
330 __ $aCuvant înainte (Minai Curelaru)9 Capitolul 1. Violenţă şcolară şi agresivitate (Mihai Curelaru)11 Câteva precizări conceptuale12 Teorii ale agresivităţii17 Modele biologice ale agresivităţii18 Teoria frustrare-agresivitate20 Modelul neoasociaţionist21 Teoria învăţării sociale22 Teoria scenariilor (Script Theory)23 Modelul general al agresiunii24 Referinţe bibliografice28 Capitolul 2. O evaluare generală a cercetărilor şi extinderii violenţei şcolare (Alexandra Angheluş)33 începuturile unor demersuri sistematice de cercetare33 Aria europeană35 Perspectiva asiatică42 Demersurile din America de Nord43 Cercetările australiene45 Posibile direcţii viitoare de cercetare46 Referinţe bibliografice48 Capitolul 3. Elemente introductive ale măsurării violenţei şcolare(Alexandra Angheluş şi Mihai Curelaru)53 Opţiuni curente55 Chestionarul Olweus58 Chestionarul Arora62 Abordări calitative64 Referinţe bibliografice66 Capitolul 4. Forme de manifestare a violenţei şcolare (Mioara Cristea)....71 Introducere71 Agresivitate proactivă şi reactivă71 Agresivitate instrumentală şi ostilă73 Agresivitate afectivă şi „acaparatoare"74 Agresivitate „fierbinte" şi „rece"75 Agresivitate verbală, fizică şi psihologică76 Violenţă directă şi indirectă76 Violenţă relaţională, socială şi reactivă77 Violenţa rasială şi cea cauzată de dizabilitate78 Violenţă individuală şi de grup79 Ciberbullying-ul sau violenţa prin dispozitive electronice81 Concluzii84 Referinţe bibliografice85 Capitolul 5. Impactul variabilelor socio-demografice asupra violenţei şcolare (Emilia Pascal)89 Familia90 Genul biologic94 Vârsta97 Statutul social100 Caracteristicile şcolilor102 Concluzii103 Referinţe bibliografice104 Capitolul 6. Agresorul şcolar: consideraţii teoretice (Mia Lazăr)111 înfăţişarea agresorului: între putere şi protecţie112 Trăsăturile psihologice specifice agresorului113 De câte feluri poate fi un agresor şcolar?116 Modele teoretice explicative118 De ce doar unii elevi devin agresivi în mediul şcolar?121 Diferenţe de gen şi vârstă124 Agresorul în contextul şcolar126 Concluzii128 Referinţe bibliografice129 Capitolul 7. Victima violenţei şcolare: caracteristici şi clasificări (Dorin Nas tas)133 Introducere133 Caracteristicile victimelor134 Caracteristicile fizice134 Caracteristicile psihice136 Caracteristicile sociale139 Clasificări ale victimelor142 Clasificarea propusă de Dan Olweus (1978, 1997, 2003)142 Clasificările propuse de David Perry, Sara Kusel şi Louise Perry (1988)144 Concluzii145 Referinţe bibliografice145 Capitolul 8. Managementul disciplinei şi violenţa şcolară (Versavia Curelaru)151 Introducere151 Cum contribuie managementul clasei la prevenirea violenţei din şcoală?153 Climatul educaţional şi disciplina157 Cum răspunde climatul educaţional nevoilor elevilor?159 Stabilirea regulilor şi formarea rutinelor161 Strategii de comunicare cu rol în diminuarea comportamentele perturbatoare ale elevilor163 Limbajul disciplinei163 Menţinerea unei voci calme167 Ignorarea tactică168 Reconsiderarea relaţiei168 Strategii de management al relaţiilor interpersonale169 Concluzii170 Referinţe bibliografice171 Capitolul 9. Prevenirea şi controlul violenţei şcolare (Emilia Pascal)175 Introducere175 Necesitatea unor programe adecvate de control al fenomenului177 Prevenirea violenţei şcolare179 Prevenţia primară179 Prevenţia secundarăISO Prevenţia terţiarălol Strategii de intervenţie182 Intervenţia la nivel instituţional185 Intervenţia la nivelul clasei186 Intervenţia la nivel individual187 Concluzii189 Referinţe bibliografice191 Capitolul 10. Violenţa şcolară în licee: evaluări ale fenomenului din perspectiva elevilor (Mihai Curelaru şi Beatrice Abălaşei)195 Introducere195 Subiecţi198 Metodologie198 Rezultate200 Discuţii211 Referinţe bibliografice216
606 _0 $aViolenţă în mediul şcolar
606 _0 $aViolenţă în mediul şcolar (prevenire şi combatere)
606 _0 $aAgresivitate în mediu şcolar; vezi Violenţă în mediul şcolar
675 __ $a37.02:316.613.43
686 __ $a37
701 _0 $aCurelaru, Mihai
701 _0 $aAngheluș, Alexandra
701 _0 $aCristea, Mioara
702 _0 $4referent ştiinţific $aIacob, Luminița
702 _0 $4referent ştiinţific $aSălăvăstru, Dorina
975 _0 $a37.02 $a:316.613.43
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 540709 / 540709 IC Împrumut Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
IC Împrumut 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu