Dezvoltarea copilului și educația timpurie

Editura Polirom chat
Loc publicare Iaşi
An 2016
Subiect Pedagogie chat
Psihologia copilului chat
Psihopedagogie chat
Copil (creştere şi dezvoltare) chat
Dezvoltare intelectuală (a copilului) chat
ISBN 9789734656691
Note Bibliografie la sfârșit de capitol

37/D35; C.III.11716

    Dezvoltarea copilului și educația timpurie / Liliana Stan, Nicoleta Laura Popa, Andrei Dumbravă... ; Liliana Stan (coordonator).- Iaşi : Polirom , 2016.
    309 p. : tab..- (Collegium. Ştiinţele educaţiei).    
    Bibliografie la sfârșit de capitol
    Cuprins Prefaţă (Constantin Cucoş)9 Partea I PREMISE EXPLICATIVE ÎN PROBLEMATICA EDUCAŢIEI TIMPURII Capitolul 1. Un areal investigativ de interes actual: educaţia timpurie (Liliana Stan) ....15 1.1.Repere definitorii ale educaţiei timpurii16 1.2.Educaţia timpurie - o problemă de interes internaţional16 1.3.Instituirea educaţiei timpurii în România18 Referinţe bibliografice23 Capitolul 2. Diversificarea metodologiei cercetării în educaţia timpurie. Abordări creative (Nicoleta Laura Popa)24 2.1.De la adulto-centrism la centrarea pe copil: participarea copiilor de vârstă mică la realizarea cercetărilor educaţionale24 2.2.Alternative metodologice creative în cercetarea specifică educaţiei timpurii26 2.3.Deschideri şi limite în utilizarea metodelor creative de cercetare în educaţia timpurie: pledoarie pentru complementaritate33 Referinţe bibliografice34 Capitolul 3. Premise neurobiologice ale educaţiei timpurii (Andrei Dumbravă)36 3.1.Creier şi educaţie (către o „neuroeducaţie") 36 3.2.Parametrii generali de dezvoltare postnatală a sistemului nervos central37 3.3.Câteva repere neurale ale dezvoltării psihologice postnatale timpurii42 3.4.Dezvoltarea comportamentului perceptual44 3.5.Imitaţia şi neuronii-oglindă46 3.6.Dezvoltarea percepţiei faciale („prosopolexiei")47 3.7.însuşirea şi dezvoltarea limbajului verbal48 3.8.Debutul însuşirii citirii şi scrierii51 3.9.însuşirea abilităţilor cantitativ-numerice elementare51 3.10.Dezvoltarea memoriei52 3.11.Dezvoltarea controlului comportamental55 3.12.Dezvoltarea afectivităţii56 3.13.Implicaţii educaţionale ale datelor referitoare la dezvoltarea postnatală timpurie a sistemului nervos central59 3.14.Pledoarie finală62 Referinţe bibliografice63 Partea a Il-a DIMENSIUNI ALE DEZVOLTĂRII COPILULUI DE VÂRSTĂ MICĂ Capitolul 4. Nou-născutul. Buturuga mică ce răstoarnă, repetat, carul mare(Luminiţa Mihaela Iacob)75 4.1.Context75 4.2.Principii şi tehnici de cercetare76 4.3.Competenţe prezente în prima lună de viaţă80 4.4.în loc de concluzii sau despre „abilităţile einsteiniene... din staul"85 Referinţe bibliografice86 Capitolul 5. Dezvoltarea cognitivă în copilăria mică şi în preşcolaritate (Mihaela Boza). ... 90 5.1.Perioada copilăriei mici - 0-2 ani90 5.2.Perioada preşcolarităţii - 2-6 ani93 Referinţe bibliografice101 Capitolul 6. Dezvoltarea motricitatii în copilăria timpurie (Florin Frumos)102 6.1.Introducere102 6.2.Caracteristici generale ale motricitatii în educaţia timpurie103 6.3.Evaluarea motricitatii la vârstele timpurii: determinanţi, instrumente, limite. ... 107 6.4.Educaţia motrică113 Referinţe bibliografice115 Capitolul 7. Dezvoltarea motricitatii fine. Digitalizarea şi provocările ei pentru copiii mici (Oana Dănilă)118 7.1.Repere generale în dezvoltarea motricitatii fine119 7.2.Abilităţile motrice fine şi implicaţiile lor asupra altor arii de dezvoltare121 7.3.Digitalizarea şi provocările ei122 Referinţe bibliografice126 Capitolul 8. Dezvoltarea şi educaţia timpurie a emoţiilor ce implică şinele(Dorin Nastas)127 8.1.Elemente de psihologie a emoţiilor ce implică şinele128 8.2.Elemente de pedagogie a emoţiilor ce implică şinele134 Referinţe bibliografice141 Capitolul 9. Dezvoltarea moralităţii la copiii mici (Andrei Holman)144 9.1.Teoria lui Piaget asupra dezvoltării moralităţii145 9.2.Teoria lui Kohlberg asupra dezvoltării moralităţii147 9.3.Critici aduse celor două teorii: subestimarea dezvoltării morale a copiilor ....149 9.4.Educarea judecăţilor morale152 9.5.Dezvoltarea şi educarea altor componente ale moralităţii153 Referinţe bibliografice155 Partea a IlI-a COMUNICARE ŞI ÎNVĂŢARE ÎN PRIMII ANI DE VIAŢĂ Capitolul 10. Specificitatea comunicării la copiii de vârstă mică (Liliana Stan)159 10.1. Câteva observaţii despre comunicare159 10.2.Particularităţi ale actului comunicării la copiii de vârstă mică160 10.3.Efectele cunoaşterii limbajului secret al copilului163 Referinţe bibliografice164 Capitolul 11. Comunicarea verbală, nonverbală şi paraverbală la vârsta preşcolară:datum şi contextualizări didactice (Angelica Hobjilă)165 11.1.Caracteristici ale comunicării preşcolarilor/cu preşcolarii reperabile la nivel verbal, nonverbal şi paraverbal165 11.2.Repere didactice în optimizarea comunicării preşcolarilor168 Referinţe bibliografice171 Capitolul 12. Bilingvismul în copilăria timpurie (Mariana Purţuc)173 12.1.Definirea conceptului de bilingvism173 12.2.Taxonomia etapelor învăţării bilingve175 12.3.Efectele bilingvismului asupra dezvoltării personalităţii copilului preşcolar . . .178 12.4.Tipuri de organizare a curriculumului în context bilingv179 Referinţe bibliografice181 Capitolul 13. Tulburările limbajului la copil. Modalităţi de prevenţie şi intervenţie precoce (Iolanda Tobolcea)183 13.1.Introducere183 13.2.Caracteristicile esenţiale ale familiei şi ale şcolii184 13.3.Aplicarea tratamentului logo-terapeutic pe fondul instituirii relaţiei familie-şcoală185 13.4.Folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicării (TIC) în procesul de învăţare a copiilor cu deficienţe de limbaj187 13.5.Impactul mijloacelor informatice în activităţile specialiştilor terapeuţi,educatorilor şi părinţilor188 Referinţe bibliografice190 Capitolul 14. învăţarea la vârstele timpurii - un cadru general (Valerica Anghelache). . ..191 14.1.Clarificări conceptuale191 14.2.Modele explicative ale învăţării. O scurtă analiză din perspectiva vârstelor timpurii192 14.3.Particularităţi ale învăţării la vârstele timpurii203 Referinţe bibliografice210 Partea a IV-a COPIII CU CERINŢE EDUCATIVE SPECIALE Capitolul 15. Educaţie şi intervenţie timpurie la copiii cu cerinţe speciale sau aflaţi în situaţii de risc (Alois Gherguţ)215 15.1.Preliminarii215 15.2.Psihodiagnoza la vârstele mici217 15.3.Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu deficienţe cognitive/de intelect . . . .219 15.4.Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu deficienţe/tulburări de auz222 15.5.Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu tulburări de vedere226 15.6.Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu tulburări de dezvoltare a psihomotricităţii229 15.7.Evaluare, diagnostic şi intervenţie la copiii cu tulburări din spectrul autist. . . . 234 15.8. Evaluare, diagnostic şi intervenţie la copiii cu ADHD 238 Referinţe bibliografice243 Capitolul 16. Intervenţia psihopedagogică timpurie la copiii cu deficienţe de auz(Cornel Celmare)245 16.1.Introducere în problematica deficienţei de auz245 16.2.Intervenţia psihopedagogică ca formă a educaţiei timpurii246 16.3.Efectele programelor de intervenţie timpurie pentru deficienţii de auz247 16.4.Incluziunea educaţională şi socială a deficienţilor de auz, condiţie şi rezultat ale educaţiei timpurii250 Referinţe bibliografice251 Capitolul 17. Educaţia incluzivă timpurie (Luciana Frumos)253 17.1.Cadrul de referinţă253 17.2.Problematica şi importanţa educaţiei incluzive în perioada copilăriei timpurii254 17.3.Efectele incluziunii asupra copiilor cu cerinţe educative speciale şi asupra celor cu dezvoltare tipică257 17.4.Variabile care influenţează atitudinile cadrelor didactice faţă de educaţia incluzivă259 17.5.Atitudinile părinţilor faţă de educaţia incluzivă263 17.6.Paşi către schimbare în educaţia incluzivă timpurie265 Referinţe bibliografice270 Partea a V-a GRUPUL COPIILOR DE VÂRSTĂ MICĂ Capitolul 18. Competenţa socială şi emoţională la preşcolari (Mihai Curelaru)275 18.1.Câteva probleme introductive276 18.2.Perspective teoretice asupra competenţei sociale şi emoţionale278 18.3.Dezvoltarea abilităţilor sociale şi emoţionale281 Referinţe bibliografice285 Capitolul 19. Rolul educaţiei timpurii în dezvoltarea abilităţilor socioemoţionale la preşcolari (Adina Karner-Huţuleac)288 19.1.Aspecte generale ale dezvoltării abilităţilor socioemoţionale la preşcolari288 19.2.Caracteristicile comportamentului prosocial la preşcolari290 19.3.Factorii intra- şi interpersonali ai reglării emoţionale291 19.4.Expresivitatea emoţională - dileme şi provocări293 Referinţe bibliografice296 Capitolul 20. Relaţiile cu egalii (Ştefan Boncu)298 20.1.Cele două lumi ale copilăriei299 20.2.Status şi comportament social303 20.3.Efecte ale respingerii306 Referinţe bibliografice308.
    ISBN 9789734656691

    I Stan, Liliana
    II Popa, Nicoleta Laura
    III Dumbravă, Andrei
    IV Cucoș, Constantin(prefaţă)
    V Stan, Liliana(coordonator)

    1. Pedagogie
    2. Psihologia copilului
    3. Psihopedagogie
    4. Copil (creştere şi dezvoltare)
    5. Dezvoltare intelectuală (a copilului)

37
159.92


010 __ $a9789734656691
035 __ $a37/D35
035 __ $aC.III.11716
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aDezvoltarea copilului și educația timpurie $fLiliana Stan, Nicoleta Laura Popa, Andrei Dumbravă... $gLiliana Stan (coordonator)
210 _# $aIaşi $cPolirom $d2016
215 __ $a309 p. $ctab.
225 _0 $aCollegium. Ştiinţele educaţiei
299 __ $aDezvoltarea copilului și educația timpurie
300 __ $aBibliografie la sfârșit de capitol
330 __ $aCuprins Prefaţă (Constantin Cucoş)9 Partea I PREMISE EXPLICATIVE ÎN PROBLEMATICA EDUCAŢIEI TIMPURII Capitolul 1. Un areal investigativ de interes actual: educaţia timpurie (Liliana Stan) ....15 1.1.Repere definitorii ale educaţiei timpurii16 1.2.Educaţia timpurie - o problemă de interes internaţional16 1.3.Instituirea educaţiei timpurii în România18 Referinţe bibliografice23 Capitolul 2. Diversificarea metodologiei cercetării în educaţia timpurie. Abordări creative (Nicoleta Laura Popa)24 2.1.De la adulto-centrism la centrarea pe copil: participarea copiilor de vârstă mică la realizarea cercetărilor educaţionale24 2.2.Alternative metodologice creative în cercetarea specifică educaţiei timpurii26 2.3.Deschideri şi limite în utilizarea metodelor creative de cercetare în educaţia timpurie: pledoarie pentru complementaritate33 Referinţe bibliografice34 Capitolul 3. Premise neurobiologice ale educaţiei timpurii (Andrei Dumbravă)36 3.1.Creier şi educaţie (către o „neuroeducaţie") 36 3.2.Parametrii generali de dezvoltare postnatală a sistemului nervos central37 3.3.Câteva repere neurale ale dezvoltării psihologice postnatale timpurii42 3.4.Dezvoltarea comportamentului perceptual44 3.5.Imitaţia şi neuronii-oglindă46 3.6.Dezvoltarea percepţiei faciale („prosopolexiei")47 3.7.însuşirea şi dezvoltarea limbajului verbal48 3.8.Debutul însuşirii citirii şi scrierii51 3.9.însuşirea abilităţilor cantitativ-numerice elementare51 3.10.Dezvoltarea memoriei52 3.11.Dezvoltarea controlului comportamental55 3.12.Dezvoltarea afectivităţii56 3.13.Implicaţii educaţionale ale datelor referitoare la dezvoltarea postnatală timpurie a sistemului nervos central59 3.14.Pledoarie finală62 Referinţe bibliografice63 Partea a Il-a DIMENSIUNI ALE DEZVOLTĂRII COPILULUI DE VÂRSTĂ MICĂ Capitolul 4. Nou-născutul. Buturuga mică ce răstoarnă, repetat, carul mare(Luminiţa Mihaela Iacob)75 4.1.Context75 4.2.Principii şi tehnici de cercetare76 4.3.Competenţe prezente în prima lună de viaţă80 4.4.în loc de concluzii sau despre „abilităţile einsteiniene... din staul"85 Referinţe bibliografice86 Capitolul 5. Dezvoltarea cognitivă în copilăria mică şi în preşcolaritate (Mihaela Boza). ... 90 5.1.Perioada copilăriei mici - 0-2 ani90 5.2.Perioada preşcolarităţii - 2-6 ani93 Referinţe bibliografice101 Capitolul 6. Dezvoltarea motricitatii în copilăria timpurie (Florin Frumos)102 6.1.Introducere102 6.2.Caracteristici generale ale motricitatii în educaţia timpurie103 6.3.Evaluarea motricitatii la vârstele timpurii: determinanţi, instrumente, limite. ... 107 6.4.Educaţia motrică113 Referinţe bibliografice115 Capitolul 7. Dezvoltarea motricitatii fine. Digitalizarea şi provocările ei pentru copiii mici (Oana Dănilă)118 7.1.Repere generale în dezvoltarea motricitatii fine119 7.2.Abilităţile motrice fine şi implicaţiile lor asupra altor arii de dezvoltare121 7.3.Digitalizarea şi provocările ei122 Referinţe bibliografice126 Capitolul 8. Dezvoltarea şi educaţia timpurie a emoţiilor ce implică şinele(Dorin Nastas)127 8.1.Elemente de psihologie a emoţiilor ce implică şinele128 8.2.Elemente de pedagogie a emoţiilor ce implică şinele134 Referinţe bibliografice141 Capitolul 9. Dezvoltarea moralităţii la copiii mici (Andrei Holman)144 9.1.Teoria lui Piaget asupra dezvoltării moralităţii145 9.2.Teoria lui Kohlberg asupra dezvoltării moralităţii147 9.3.Critici aduse celor două teorii: subestimarea dezvoltării morale a copiilor ....149 9.4.Educarea judecăţilor morale152 9.5.Dezvoltarea şi educarea altor componente ale moralităţii153 Referinţe bibliografice155 Partea a IlI-a COMUNICARE ŞI ÎNVĂŢARE ÎN PRIMII ANI DE VIAŢĂ Capitolul 10. Specificitatea comunicării la copiii de vârstă mică (Liliana Stan)159 10.1. Câteva observaţii despre comunicare159 10.2.Particularităţi ale actului comunicării la copiii de vârstă mică160 10.3.Efectele cunoaşterii limbajului secret al copilului163 Referinţe bibliografice164 Capitolul 11. Comunicarea verbală, nonverbală şi paraverbală la vârsta preşcolară:datum şi contextualizări didactice (Angelica Hobjilă)165 11.1.Caracteristici ale comunicării preşcolarilor/cu preşcolarii reperabile la nivel verbal, nonverbal şi paraverbal165 11.2.Repere didactice în optimizarea comunicării preşcolarilor168 Referinţe bibliografice171 Capitolul 12. Bilingvismul în copilăria timpurie (Mariana Purţuc)173 12.1.Definirea conceptului de bilingvism173 12.2.Taxonomia etapelor învăţării bilingve175 12.3.Efectele bilingvismului asupra dezvoltării personalităţii copilului preşcolar . . .178 12.4.Tipuri de organizare a curriculumului în context bilingv179 Referinţe bibliografice181 Capitolul 13. Tulburările limbajului la copil. Modalităţi de prevenţie şi intervenţie precoce (Iolanda Tobolcea)183 13.1.Introducere183 13.2.Caracteristicile esenţiale ale familiei şi ale şcolii184 13.3.Aplicarea tratamentului logo-terapeutic pe fondul instituirii relaţiei familie-şcoală185 13.4.Folosirea tehnologiei informaţiei şi comunicării (TIC) în procesul de învăţare a copiilor cu deficienţe de limbaj187 13.5.Impactul mijloacelor informatice în activităţile specialiştilor terapeuţi,educatorilor şi părinţilor188 Referinţe bibliografice190 Capitolul 14. învăţarea la vârstele timpurii - un cadru general (Valerica Anghelache). . ..191 14.1.Clarificări conceptuale191 14.2.Modele explicative ale învăţării. O scurtă analiză din perspectiva vârstelor timpurii192 14.3.Particularităţi ale învăţării la vârstele timpurii203 Referinţe bibliografice210 Partea a IV-a COPIII CU CERINŢE EDUCATIVE SPECIALE Capitolul 15. Educaţie şi intervenţie timpurie la copiii cu cerinţe speciale sau aflaţi în situaţii de risc (Alois Gherguţ)215 15.1.Preliminarii215 15.2.Psihodiagnoza la vârstele mici217 15.3.Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu deficienţe cognitive/de intelect . . . .219 15.4.Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu deficienţe/tulburări de auz222 15.5.Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu tulburări de vedere226 15.6.Evaluare şi intervenţie timpurie la copiii cu tulburări de dezvoltare a psihomotricităţii229 15.7.Evaluare, diagnostic şi intervenţie la copiii cu tulburări din spectrul autist. . . . 234 15.8. Evaluare, diagnostic şi intervenţie la copiii cu ADHD 238 Referinţe bibliografice243 Capitolul 16. Intervenţia psihopedagogică timpurie la copiii cu deficienţe de auz(Cornel Celmare)245 16.1.Introducere în problematica deficienţei de auz245 16.2.Intervenţia psihopedagogică ca formă a educaţiei timpurii246 16.3.Efectele programelor de intervenţie timpurie pentru deficienţii de auz247 16.4.Incluziunea educaţională şi socială a deficienţilor de auz, condiţie şi rezultat ale educaţiei timpurii250 Referinţe bibliografice251 Capitolul 17. Educaţia incluzivă timpurie (Luciana Frumos)253 17.1.Cadrul de referinţă253 17.2.Problematica şi importanţa educaţiei incluzive în perioada copilăriei timpurii254 17.3.Efectele incluziunii asupra copiilor cu cerinţe educative speciale şi asupra celor cu dezvoltare tipică257 17.4.Variabile care influenţează atitudinile cadrelor didactice faţă de educaţia incluzivă259 17.5.Atitudinile părinţilor faţă de educaţia incluzivă263 17.6.Paşi către schimbare în educaţia incluzivă timpurie265 Referinţe bibliografice270 Partea a V-a GRUPUL COPIILOR DE VÂRSTĂ MICĂ Capitolul 18. Competenţa socială şi emoţională la preşcolari (Mihai Curelaru)275 18.1.Câteva probleme introductive276 18.2.Perspective teoretice asupra competenţei sociale şi emoţionale278 18.3.Dezvoltarea abilităţilor sociale şi emoţionale281 Referinţe bibliografice285 Capitolul 19. Rolul educaţiei timpurii în dezvoltarea abilităţilor socioemoţionale la preşcolari (Adina Karner-Huţuleac)288 19.1.Aspecte generale ale dezvoltării abilităţilor socioemoţionale la preşcolari288 19.2.Caracteristicile comportamentului prosocial la preşcolari290 19.3.Factorii intra- şi interpersonali ai reglării emoţionale291 19.4.Expresivitatea emoţională - dileme şi provocări293 Referinţe bibliografice296 Capitolul 20. Relaţiile cu egalii (Ştefan Boncu)298 20.1.Cele două lumi ale copilăriei299 20.2.Status şi comportament social303 20.3.Efecte ale respingerii306 Referinţe bibliografice308
606 _0 $aPedagogie
606 _0 $aPsihologia copilului
606 _0 $aPsihopedagogie
606 _0 $aCopil (creştere şi dezvoltare)
606 _0 $aDezvoltare intelectuală (a copilului)
675 __ $a37
675 __ $a159.92
686 __ $a37
701 _0 $aStan, Liliana
701 _0 $aPopa, Nicoleta Laura
701 _0 $aDumbravă, Andrei
702 _0 $4prefaţă $aCucoș, Constantin
702 _0 $4coordonator $aStan, Liliana
975 _0 $a37
975 _0 $a159.92
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 528130 / 528130 F2 Împrumut Da 37
2. 528129 / 528129 A Împrumut Da 37
3. 528128 / 528128 A Împrumut Da 37
4. 528127 / 528127 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 2
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 4

Lăsați un comentariu