Managementul programelor de formare continuă a cadrelor didactice : ghid practic

Autor chat
Editura Polirom chat
Loc publicare Iași
An 2020
Subiect Învâțământ chat
Managementul resurselor umane chat
Formare profesională chat
Profesor chat
Educator (competenţă profesională) chat
ISBN 9789734682454
Note Bibliogr. p. 267-276

37/S47; C.III.12588

ȘERBĂNESCU, LAURA
    Managementul programelor de formare continuă a cadrelor didactice : ghid practic / Laura Șerbănescu, Mușata-Dacia Bocoș, Ioan Ioja ; cuvânt-înainte de: Constantin Cucoş, Romiţă Iucu.- Iași : Polirom , 2020.
    279 p. : fig., tab..- (Ştiinţele educaţiei. Structuri, conţinuturi, tehnici).    
    Bibliogr. p. 267-276
    Cuprins Cuvânt-înainte (Constantin Cucoş)9 Cuvânt-înainte (Romiţă Iucu)11 Capitolul 1. Repere conceptuale şi abordări strategice actuale în formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice15 1.1.Competenţele profesionaleîncariera didactică15 1.1.1.Competenţa didactică şi (re)semnificarea ei în sistemul formării cadrelor didactice15 1.1.2.Aptitudinea pedagogică24 1.1.3.Rolul competenţelor profesionale în formarea cadrelor didactice26 1.2.Profesionalizarea carierei didactice29 1.2.1.Cariera didactică : perspectiva profesionalizării29 1.2.2.Profesionalizarea cadrelor didactice - o realitate actuală multidimensională33 1.3.Standardele profesiei didactice - repere fundamentale în profesionalizarea pentru cariera didactică35 Capitolul 2. Formarea cadrelor didactice - abordare integrativ-sistemică39 2.1.Subsistemele formării iniţiale şi continue pentru profesori şi autoformarea. Legăturile sistemice dintre ele39 2.2.Politici educaţionale europene şi naţionale41 2.2.1.Obiectivele formării cadrelor didactice în Uniunea Europeană şi în România41 2.2.2.Particularităţi europene şi naţionale ale politicilor referitoare la formarea cadrelor didactice42 2.2.3.Politici, strategii şi programe de formare continuă în România52 2.3.Modele europene de formare profesională a cadrelor didactice59 2.3.1.Formarea iniţială a profesorilor în Europa59 2.3.1.1.Calificarea deplină a profesorilor care au finalizat formarea iniţială63 2.3.1.2.Rutele alternative pentru o calificare didactică63 2.3.1.3.Stagiatura şi mentoratul - modalităţi de sprijin profesional pentru cadrele didactice64 2.3.2.Modele, strategii şi măsuri în dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din Europa66 2.3.2.1.Statutul dezvoltării profesionale continue66 2.3.2.2.Planificarea dezvoltării profesionale continue la nivelul şcolii.7 2.3.2.3.Nivelurile de autoritate responsabile de definirea nevoilor şi a priorităţilor dezvoltării profesionale continue68 2.3.2.4.Măsurile pentru facilitarea participării cadrelor didactice la activităţile de dezvoltareprofesionalăcontinuă68 2.3.2.5.Suportul specializat pentru profesorii cu elevi cu dificultăţi generale de învăţare69 2.3.2.6.Sprijinul pentru problemele personale şi profesionale70 2.3.3.(Auto)managementul carierei71 2.3.3.1.Tipurile de structuri ale carierei şi avansarea71 2.3.3.2.Evoluţia carierei didactice72 2.3.4.Cadrele de competenţe pentru profesori emise de autorităţile de cel mai înalt nivel74 2.3.4.1.Implementarea cadrelor de competenţe ale cadrelor didactice.74 2.3.4.2.Ariile de competenţă şi nivelul de detaliu74 2.3.4.3.Diferite întrebuinţări ale cadrelor de competenţe ale cadrelor didactice75 2.4.Domenii inovative în dezvoltarea profesională a cadrelor didactice76 Anexe80 Capitolul 3. Subsistemul formării iniţiale a cadrelor didactice din România - caracterizare generală, contextualizare legislativă, educaţională şi curriculară naţională şi europeană101 3.1.Cadrul legislativ, instituţional şi curricular al formării iniţiale în România101 3.2.Competenţele profesionale formate în departamentele pentru pregătirea personalului didactic110 3.3.Practica pedagogică a viitorilor profesori117 3.3.1.Repere normative în realizarea practicii pedagogice a viitorilor profesori117 3.3.2.Repere teoretice în practica pedagogicăaviitorilor profesori118 3.4.Stagiatura în învăţământul preuniversitar 120 3.4.1.Debutul profesional în cariera didactică 120 3.4.2.Memoratul de stagiatură122 3.4.2.1.Conceptul de mentoratdestagiatură 122 3.4.2.2.Stadiile de dezvoltare a relaţiei de mentorat de stagiatură125 3.4.2.3.Actorii implicaţi în activitatea de mentorat de stagiatură128 Capitolul 4. Subsistemul formării continue a cadrelor didactice din România - caracterizare generală, contextualizare legislativă,educaţională şi curriculară 135 4.1.Formarea continuă în România - repere legislative135 4.1.1.Dezvoltarea profesională135 4.1.2.Evoluţia în cariera didactică 144 4.2.Cadrul naţional al definirii competenţelor pentru formareacontinuă 147 4.3.Standarde profesionale naţionale pentru formarea continuă 150 Capitolul 5. Programele de formare continuă a cadrelor didactice - instrumente de dezvoltare a competenţelor153 5.1.Proiectele şi programele în contextul formării cadrelor didactice - analiză comparativă multicriterială153 5.2.Accepţiunea actuală asupra programelor de formare continuă a cadrelor didactice 158 5.3.Caracteristicile programelor de formare continuă a cadrelor didactice ca elemente de curriculum de suport161 5.4.Nevoile de formare profesională a cadrelor didactice - punct de plecare în construcţia curriculară a programelor de formare continuă 167 5.5.Analiza nevoilor de formare profesională a cadrelor didactice - caracterizare, etape implicate şi criterii de calitate169 Capitolul 6. Curriculumul programelor de formare continuă a cadrelor didactice173 6.1.Curriculumul programelor de formare continuă a cadrelor didactice şi componentele sale structurale173 6.2.Finalităţile programelor de formare - componenta structurală centrală a programelor de formare174 6.2.1.Scopuri şi obiective educaţionale175 6.2.2.Obiective operaţionale179 6.2.3.Paradigma competenţei şi formularea finalităţilor educaţionale 182 6.3.Conţinuturile curriculare ale programelor deformare184 6.4.Strategiile didactice ale programelor deformare188 6.4.1.Tipul de experienţă de învăţare şi formare189 6.4.2.Sistemul metodologic189 6.4.2.1.Clarificări terminologice 189 6.4.2.2.Prezentareaselectivă a unor metode didactice191 6.4.3.Sistemul mijloacelor de învăţământ216 6.4.4.Formele de organizare a activităţii formabililor221 6.5.Strategiile de evaluare a formabililor222 Capitolul 7. Managementul curricular şi managementul administrativ al programelor de formare continuă a cadrelor didactice 229 7.1.Managementul curricular al programelor de formare continuă a cadrelor didactice229 7.1.1.Proiectarea curriculumului231 7.1.2.Aplicarea/implementarea curriculumului239 7.1.3.Evaluarea curriculumului244 7.1.3.1.Evaluarea internă245 7.1.3.2.Evaluarea externă248 7.2.Managementul administrativ al programelor de formare continuă a cadrelor didactice249 7.3.Certificarea personalului didactic care a finalizat programe de formare continuă255 7.4.Măsuri referitoare la desfăşurarea programelor de formare continuă acreditate, destinate personalului didactic din învăţământul preuniversitar, în contextul pandemiei COVID-19. 259 Exerciţii şi aplicaţii261 A.Exerciţii reflexive261 B.Exerciţii şi sarcini de lucru aplicative262 C.Exerciţii creative264 D.Exerciţii integratoare265 Bibliografie 267.
    ISBN 9789734682454

    I Bocoș, Mușata-Dacia
    II Ioja, Ioan
    III Cucoş, Constantin(prefaţator)
    IV Iucu, Romiță(prefaţator)

    1. Învâțământ
    2. Managementul resurselor umane
    3. Formare profesională
    4. Profesor
    5. Educator (competenţă profesională)

371.13

299 __ $aManagementul programelor de formare continuă a cadrelor didactice : ghid practic
975 __ $a371.13
200 __ $aManagementul programelor de formare continuă a cadrelor didactice $bCarte tipărită $eghid practic $gcuvânt-înainte de: Constantin Cucoş, Romiţă Iucu $fLaura Șerbănescu, Mușata-Dacia Bocoș, Ioan Ioja
700 __ $aȘERBĂNESCU, LAURA
701 __ $aBocoș, Mușata-Dacia
701 __ $aIoja, Ioan
702 __ $aCucoş, Constantin $4prefaţator
702 __ $aIucu, Romiță $4prefaţator
010 __ $a9789734682454
035 __ $a37/S47
035 __ $aC.III.12588
675 __ $a371.13
686 __ $a37
606 __ $aÎnvâțământ
606 __ $aManagementul resurselor umane
606 __ $aFormare profesională
606 __ $aProfesor
606 __ $aEducator (competenţă profesională)
101 __ $arum
102 __ $aRomania
210 __ $d2020 $cPolirom $aIași
215 __ $a279 p. $cfig., tab.
225 __ $aŞtiinţele educaţiei. Structuri, conţinuturi, tehnici
300 __ $aBibliogr. p. 267-276
330 __ $aCuprins Cuvânt-înainte (Constantin Cucoş)9 Cuvânt-înainte (Romiţă Iucu)11 Capitolul 1. Repere conceptuale şi abordări strategice actuale în formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice15 1.1.Competenţele profesionaleîncariera didactică15 1.1.1.Competenţa didactică şi (re)semnificarea ei în sistemul formării cadrelor didactice15 1.1.2.Aptitudinea pedagogică24 1.1.3.Rolul competenţelor profesionale în formarea cadrelor didactice26 1.2.Profesionalizarea carierei didactice29 1.2.1.Cariera didactică : perspectiva profesionalizării29 1.2.2.Profesionalizarea cadrelor didactice - o realitate actuală multidimensională33 1.3.Standardele profesiei didactice - repere fundamentale în profesionalizarea pentru cariera didactică35 Capitolul 2. Formarea cadrelor didactice - abordare integrativ-sistemică39 2.1.Subsistemele formării iniţiale şi continue pentru profesori şi autoformarea. Legăturile sistemice dintre ele39 2.2.Politici educaţionale europene şi naţionale41 2.2.1.Obiectivele formării cadrelor didactice în Uniunea Europeană şi în România41 2.2.2.Particularităţi europene şi naţionale ale politicilor referitoare la formarea cadrelor didactice42 2.2.3.Politici, strategii şi programe de formare continuă în România52 2.3.Modele europene de formare profesională a cadrelor didactice59 2.3.1.Formarea iniţială a profesorilor în Europa59 2.3.1.1.Calificarea deplină a profesorilor care au finalizat formarea iniţială63 2.3.1.2.Rutele alternative pentru o calificare didactică63 2.3.1.3.Stagiatura şi mentoratul - modalităţi de sprijin profesional pentru cadrele didactice64 2.3.2.Modele, strategii şi măsuri în dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice din Europa66 2.3.2.1.Statutul dezvoltării profesionale continue66 2.3.2.2.Planificarea dezvoltării profesionale continue la nivelul şcolii.7 2.3.2.3.Nivelurile de autoritate responsabile de definirea nevoilor şi a priorităţilor dezvoltării profesionale continue68 2.3.2.4.Măsurile pentru facilitarea participării cadrelor didactice la activităţile de dezvoltareprofesionalăcontinuă68 2.3.2.5.Suportul specializat pentru profesorii cu elevi cu dificultăţi generale de învăţare69 2.3.2.6.Sprijinul pentru problemele personale şi profesionale70 2.3.3.(Auto)managementul carierei71 2.3.3.1.Tipurile de structuri ale carierei şi avansarea71 2.3.3.2.Evoluţia carierei didactice72 2.3.4.Cadrele de competenţe pentru profesori emise de autorităţile de cel mai înalt nivel74 2.3.4.1.Implementarea cadrelor de competenţe ale cadrelor didactice.74 2.3.4.2.Ariile de competenţă şi nivelul de detaliu74 2.3.4.3.Diferite întrebuinţări ale cadrelor de competenţe ale cadrelor didactice75 2.4.Domenii inovative în dezvoltarea profesională a cadrelor didactice76 Anexe80 Capitolul 3. Subsistemul formării iniţiale a cadrelor didactice din România - caracterizare generală, contextualizare legislativă, educaţională şi curriculară naţională şi europeană101 3.1.Cadrul legislativ, instituţional şi curricular al formării iniţiale în România101 3.2.Competenţele profesionale formate în departamentele pentru pregătirea personalului didactic110 3.3.Practica pedagogică a viitorilor profesori117 3.3.1.Repere normative în realizarea practicii pedagogice a viitorilor profesori117 3.3.2.Repere teoretice în practica pedagogicăaviitorilor profesori118 3.4.Stagiatura în învăţământul preuniversitar 120 3.4.1.Debutul profesional în cariera didactică 120 3.4.2.Memoratul de stagiatură122 3.4.2.1.Conceptul de mentoratdestagiatură 122 3.4.2.2.Stadiile de dezvoltare a relaţiei de mentorat de stagiatură125 3.4.2.3.Actorii implicaţi în activitatea de mentorat de stagiatură128 Capitolul 4. Subsistemul formării continue a cadrelor didactice din România - caracterizare generală, contextualizare legislativă,educaţională şi curriculară 135 4.1.Formarea continuă în România - repere legislative135 4.1.1.Dezvoltarea profesională135 4.1.2.Evoluţia în cariera didactică 144 4.2.Cadrul naţional al definirii competenţelor pentru formareacontinuă 147 4.3.Standarde profesionale naţionale pentru formarea continuă 150 Capitolul 5. Programele de formare continuă a cadrelor didactice - instrumente de dezvoltare a competenţelor153 5.1.Proiectele şi programele în contextul formării cadrelor didactice - analiză comparativă multicriterială153 5.2.Accepţiunea actuală asupra programelor de formare continuă a cadrelor didactice 158 5.3.Caracteristicile programelor de formare continuă a cadrelor didactice ca elemente de curriculum de suport161 5.4.Nevoile de formare profesională a cadrelor didactice - punct de plecare în construcţia curriculară a programelor de formare continuă 167 5.5.Analiza nevoilor de formare profesională a cadrelor didactice - caracterizare, etape implicate şi criterii de calitate169 Capitolul 6. Curriculumul programelor de formare continuă a cadrelor didactice173 6.1.Curriculumul programelor de formare continuă a cadrelor didactice şi componentele sale structurale173 6.2.Finalităţile programelor de formare - componenta structurală centrală a programelor de formare174 6.2.1.Scopuri şi obiective educaţionale175 6.2.2.Obiective operaţionale179 6.2.3.Paradigma competenţei şi formularea finalităţilor educaţionale 182 6.3.Conţinuturile curriculare ale programelor deformare184 6.4.Strategiile didactice ale programelor deformare188 6.4.1.Tipul de experienţă de învăţare şi formare189 6.4.2.Sistemul metodologic189 6.4.2.1.Clarificări terminologice 189 6.4.2.2.Prezentareaselectivă a unor metode didactice191 6.4.3.Sistemul mijloacelor de învăţământ216 6.4.4.Formele de organizare a activităţii formabililor221 6.5.Strategiile de evaluare a formabililor222 Capitolul 7. Managementul curricular şi managementul administrativ al programelor de formare continuă a cadrelor didactice 229 7.1.Managementul curricular al programelor de formare continuă a cadrelor didactice229 7.1.1.Proiectarea curriculumului231 7.1.2.Aplicarea/implementarea curriculumului239 7.1.3.Evaluarea curriculumului244 7.1.3.1.Evaluarea internă245 7.1.3.2.Evaluarea externă248 7.2.Managementul administrativ al programelor de formare continuă a cadrelor didactice249 7.3.Certificarea personalului didactic care a finalizat programe de formare continuă255 7.4.Măsuri referitoare la desfăşurarea programelor de formare continuă acreditate, destinate personalului didactic din învăţământul preuniversitar, în contextul pandemiei COVID-19. 259 Exerciţii şi aplicaţii261 A.Exerciţii reflexive261 B.Exerciţii şi sarcini de lucru aplicative262 C.Exerciţii creative264 D.Exerciţii integratoare265 Bibliografie 267
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 573429 / 573429 F2 Împrumut Da 37
2. 573428 / 573428 A Împrumut Da 37
3. 573427 / 573427 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
F2 Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 3

Lăsați un comentariu