Pedagogie și psihologie : pentru examenele de definitivare și grade didactice: profesori, institutori/învățători, studenți

Autor chat
Editura Editura Gheorghe Alexandru
Loc publicare Craiova
An 2009
Subiect Pedagogie chat
Psihologie chat
Psihologia educaţiei chat
Psihologie şcolară chat
Psihologie pedagogică; vezi Psihopedagogie chat
Psihopedagogie chat
ISBN 9738040035
Note Bibliogr. p. 273-279

37/S88; C.II.38404

STOICA, MARIN
    Pedagogie și psihologie : pentru examenele de definitivare și grade didactice: profesori, institutori/învățători, studenți.- a 2-a.- Craiova : Editura Gheorghe Alexandru , 2009.
    279 p. : fig., tab..    
    Bibliogr. p. 273-279
    CUPRINS CONFORM NOILOR PROGRAME APROBATE DE CONFORM NOILOR PROGRAME APROBATE DE MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE- 2000 I.EDUCAŢIA ŞI PROBLEMATICA LUMII CONTEMPORANE.INOVAŢIE SI REFORMĂ ÎN SCOALĂ ROMÂNEASCĂ 11 1.Educaţie şi societate. Educaţia şi provocările lumii contemporane11 2.Educația şi dezvoltarea economico-socială. Dimensiunea educativă a acesteia.. 12 3.Inovaţie şi reformă în învăţământul românesc. 13 4.Perspectiva educaţiei permanente şi autoeducaţia14 II. EDUCABILITATEA. FACTORII DEVENIRII FIINŢEI UMANE....18 1.Conceptul de educabilitate18 2.Ereditatea - premisă naturală a dezvoltării psihoindividuale18 3. Mediul - cadrul socio-cultural al dezvoltării psihoindividuale20 4. Educația - factor determinant al dezvoltării psihoindividuale21 II. STRUCTURA SI DINAMICA PERSONALITĂŢII22 1.Conceptul de personalitate. Modele de abordare a personalităţii22 2.Structura personalităţii: temperamnetul, aptitudinile, caracterul25 3.Perspective noi în abordarea structurii personalităţii36 IV.DIMENSIUNILE CREATIVITĂŢII37 1. Delimitări conceptuale în studiul creativităţii37 2.Dimensiunea creativă a personalităţii38 3. Natura și structura actului creator. Structura factorială39 4.Metode de depistare a capacităţii creative la elevi44 5.Modalităţi de stimulare, formare şi dezvoltare a conduitei creative la elevi47 6.Predarea creativă - învăţarea creativă50 V.ELEMENTE DE PSIHOLOGIA DEZVOLTĂRII COPILULUI ŞI ADOLESCENTULUI 52 1.Analiza conceptelor fundamentale: personalitate, dezvoltare, maturizare, stadialitate în dezvoltare52 2.Stadiile dezvoltării psihosomatice - intervalele de vârstă55 3.Metode şi tehnici de cunoaştere a particularităţilor de vârstă şi individuale ale copilului şi adolescentului58 4.Fişa de observare şi caracterizare psihopedagogieă a elevilor_61 VI. PROBLEMATICA SISTEMULUI INSTITUŢIONAL. PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT - SISTEM ŞI FUNCŢIONALITATE 65 1.Sistemul de învăţământ65 2.Procesul de învăţământ66 3.Analiza procesului de învăţământ69 4.Condiţii şi factori de creştere a eficienţei procesului de învăţământ70 5.Personalitatea profesorului. Competenţe ale profesorului 71 6.Interdependenţa formal-nonformal-informal la nivelul sistemului şi al procesului de învăţământ75 7.Normativitatea activităţii didactice. Sistemul principiilor didactice. 76 VII.FINALITĂŢILE EDUCAŢIEI. IDEAL, SCOPURI, OBIECTIVE.... 79 1.Definirea şi analiza conceptelor79 2.Taxonomia finalităţilor. Criterii79 3.Operaţionalizarea obiectivelor educaţionale82 VIII. PROBLEME TEORETICE ŞI PRACTICE ALE CURRICULUMULUI. REFORMA CURRICULUMULUI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL ROMÂNESC........... 85 1. Analiza conceptelor-85 2.Relaţia: obiective - conţinuturi - strategii şi metode de predare - învăţare -evaluare86 3.Factori determinanţi şi surse generatoare în elaborarea curriculumului88 4.Tipuri de curriculum 5.Orientări şi practici noi în organizarea curriculumului. 89 6.Documente auriculare-92 IX. ÎNVĂŢAREA ȘCOLARĂ. ORIENTĂRI CONTEMPORANE ÎN TEORIA ŞI PRACTICA ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE.....96 1.Conceptul de învăţare. Mecanisme şi procesualitate 96 2.Tipuri şi forme de învăţare98 3.Orientări principale contemporane în teoriile învăţării99 4.Condiţiile interne ale învăţării şcolare103 5.Condiţiile externe ale învăţării şcolare 107 6.Interdependenţa dintre condiţiile interne şi externe ale învăţării110 7.Psihologic, logic, şi pedagogic în procesul învăţării şi formării structurilor operatorii, acţionale şi atitudinal-valorice111 8.Succesul şcolar şi igiena învăţării 115 X. COMUNICAREA DIDACTICĂ..120 1.Comunicarea psihopedagogică şt psiholingvistică... 120 2.Tipuri de comunicare umană - caracteristici.120 3.Comunicare şi interacţiune didactică121 4.Relaţii de comunicare în actul didactic123 5.Competenţa de comunicare a profesorului124 XI. PREDAREA. ORIENTĂRI CONTEMPORANE ÎN TEORIA ŞI PRACTICA PREDĂRII 127 1.Conceptul de predare. Relaţiile ei cu învăţarea şi evaluarea127 2.Predarea - act de comunicare pedagogică şi activitate de organizare şi conducere a situaţiilor de învăţare127 3.Modele de determinare a eficienţei predării128 4.Strategii de predare129 5.Stiluri de predare131 6.Evaluarea comportamentului didactic al profesorului„. 133 XII. METODOLOGIA ŞI TEHNOLOGIA INSTRUIRII. INSTRUIREA ASISTATĂ DE CALCULATOR136 1.Delimitări conceptuale: metodologie, metodă, strategie didactică136 2.Strategiile didactice136 3.Sistemul metodelor de instruire. Clasificare138 4.Descrierea metodelor didactice138 5.Mijloace didactice şi suporturi tehnice de instruire152 6.Instruirea programată asistată de calculator 153 XIII. EVALUAREA ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT156 1.Definirea conceptelor: evaluare, măsurare, apreciere, decizie156 2.Fracţiile evaluării activităţii didactice156 3.Forme şi tipuri de evaluare a rezultatelor şi progreselor şcolare157 4.Metode şi tehnici de verificare şi evaluare a rezultatelor şcolare160 5.Metodologia elaborării, aplicării şi interpretării probelor de evaluare162 7.Formarea capacităţii de autoevaluare166 8.Perfecţionarea sistemului de evaluare şi examinare 167 XIV.PROIECTAREA PEDAGOGICĂ A ACTIVITĂŢILOR DE INSTRUIRE ŞI EDUCAŢIE.....169 1.Conceptul şi funcţiile proiectării pedagogice 169 2.Etapele proiectării pedagogice171 3.Niveluri ale proiectării pedagogice. Proiecte elaborate174 4.Moduri şi forme de organizare a activităţilor didactice. Modele de proiectare aacestora 18O 6. Aplicaţii. Grile de evaluare-tipuri. Criterii de autoevaluare. Proiecte de lecţii.. 190 XV. FORMAREA INTEGRALĂ ŞI ARMONIOASĂ A PERSONALITĂŢII. 207 1.Educaţia intelectuală 207 2.Educaţia religioasă...209 3.Educaţia estetică şi fizică210 4.Educaţia moral-civică.212 XVI CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICĂ. ORIENTAREA ŞCOLARA ŞI PROFESIONALĂ........ 223 1.Bazele sociale şi psihopedagogice ale consilierii şi orientării şcolare şi profesionale223 2.Principii. Obiective. Conţinuturi. Metode utilizate în procesul consilierii şi orientării şcolare.......224 3.Parteneriatul şi cooperarea în domeniul consilierii şi al orientării şcolare şi profesionale230 XVII PSIHOSOCIOLOGIA GRUPURILOR ŞCOLARE. DIRIGENŢIA.MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI.231 1. Natura şi caracteristicile grupurilor şcolare231 2.Clasa de elevi ca grup socio-educativ. Relaţii interpersonale în clasa de elevi. Factorii de grup 232 3.Metode şi tehnici de studiere şi caracterizare a grupurilor şcolare 235 4.Dirigintele şi dirigenţia. Managementul clasei de elevi 240 5.Documente utilizate în managementul clasei de elevi..... 246 XVIII MANAGEMENTUL SISTEMULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI AL INSTITUŢIILOR ŞCOLARE.-252 1.Conceptul de management educaţional252 2.Principiile, funcţiile şi conţinutul managementului educaţional252 3.Niveluri ale conducerii învăţământului - sistem şi instituţie258 4.Directorul de şcoală: stilul managerial, competenţe, personalitate263 XIX CERCETAREA PEDAGOGICĂ. INOVAREA TEORIEI ŞI PRACTICII EDUCAŢIONALE.266 1.Concept Specificul cercetării pedagogice. Funcţii 266 2.Inovarea pedagogică267 3 Proiectul de cercetare268 4.Repertoriul metodelor şi tehnicilor de cercetare270 5.Investiţii, orientări, teme de cercetare educaţională272 BIBLIOGRAFIE 273.
    ISBN 9738040035

    1. Pedagogie
    2. Psihologie
    3. Psihologia educaţiei
    4. Psihologie şcolară
    5. Psihologie pedagogică; vezi Psihopedagogie
    6. Psihopedagogie

37.015.3
159.92


010 __ $a9738040035
035 __ $a37/S88
035 __ $aC.II.38404
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aPedagogie și psihologie $epentru examenele de definitivare și grade didactice: profesori, institutori/învățători, studenți
205 __ $aa 2-a
210 _# $aCraiova $cEditura Gheorghe Alexandru $d2009
215 __ $a279 p. $cfig., tab.
299 __ $aPedagogie și psihologie : pentru examenele de definitivare și grade didactice: profesori, institutori/învățători, studenți
300 __ $aBibliogr. p. 273-279
330 __ $aCUPRINS CONFORM NOILOR PROGRAME APROBATE DE CONFORM NOILOR PROGRAME APROBATE DE MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE- 2000 I.EDUCAŢIA ŞI PROBLEMATICA LUMII CONTEMPORANE.INOVAŢIE SI REFORMĂ ÎN SCOALĂ ROMÂNEASCĂ 11 1.Educaţie şi societate. Educaţia şi provocările lumii contemporane11 2.Educația şi dezvoltarea economico-socială. Dimensiunea educativă a acesteia.. 12 3.Inovaţie şi reformă în învăţământul românesc. 13 4.Perspectiva educaţiei permanente şi autoeducaţia14 II. EDUCABILITATEA. FACTORII DEVENIRII FIINŢEI UMANE....18 1.Conceptul de educabilitate18 2.Ereditatea - premisă naturală a dezvoltării psihoindividuale18 3. Mediul - cadrul socio-cultural al dezvoltării psihoindividuale20 4. Educația - factor determinant al dezvoltării psihoindividuale21 II. STRUCTURA SI DINAMICA PERSONALITĂŢII22 1.Conceptul de personalitate. Modele de abordare a personalităţii22 2.Structura personalităţii: temperamnetul, aptitudinile, caracterul25 3.Perspective noi în abordarea structurii personalităţii36 IV.DIMENSIUNILE CREATIVITĂŢII37 1. Delimitări conceptuale în studiul creativităţii37 2.Dimensiunea creativă a personalităţii38 3. Natura și structura actului creator. Structura factorială39 4.Metode de depistare a capacităţii creative la elevi44 5.Modalităţi de stimulare, formare şi dezvoltare a conduitei creative la elevi47 6.Predarea creativă - învăţarea creativă50 V.ELEMENTE DE PSIHOLOGIA DEZVOLTĂRII COPILULUI ŞI ADOLESCENTULUI 52 1.Analiza conceptelor fundamentale: personalitate, dezvoltare, maturizare, stadialitate în dezvoltare52 2.Stadiile dezvoltării psihosomatice - intervalele de vârstă55 3.Metode şi tehnici de cunoaştere a particularităţilor de vârstă şi individuale ale copilului şi adolescentului58 4.Fişa de observare şi caracterizare psihopedagogieă a elevilor_61 VI. PROBLEMATICA SISTEMULUI INSTITUŢIONAL. PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT - SISTEM ŞI FUNCŢIONALITATE 65 1.Sistemul de învăţământ65 2.Procesul de învăţământ66 3.Analiza procesului de învăţământ69 4.Condiţii şi factori de creştere a eficienţei procesului de învăţământ70 5.Personalitatea profesorului. Competenţe ale profesorului 71 6.Interdependenţa formal-nonformal-informal la nivelul sistemului şi al procesului de învăţământ75 7.Normativitatea activităţii didactice. Sistemul principiilor didactice. 76 VII.FINALITĂŢILE EDUCAŢIEI. IDEAL, SCOPURI, OBIECTIVE.... 79 1.Definirea şi analiza conceptelor79 2.Taxonomia finalităţilor. Criterii79 3.Operaţionalizarea obiectivelor educaţionale82 VIII. PROBLEME TEORETICE ŞI PRACTICE ALE CURRICULUMULUI. REFORMA CURRICULUMULUI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL ROMÂNESC........... 85 1. Analiza conceptelor-85 2.Relaţia: obiective - conţinuturi - strategii şi metode de predare - învăţare -evaluare86 3.Factori determinanţi şi surse generatoare în elaborarea curriculumului88 4.Tipuri de curriculum 5.Orientări şi practici noi în organizarea curriculumului. 89 6.Documente auriculare-92 IX. ÎNVĂŢAREA ȘCOLARĂ. ORIENTĂRI CONTEMPORANE ÎN TEORIA ŞI PRACTICA ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE.....96 1.Conceptul de învăţare. Mecanisme şi procesualitate 96 2.Tipuri şi forme de învăţare98 3.Orientări principale contemporane în teoriile învăţării99 4.Condiţiile interne ale învăţării şcolare103 5.Condiţiile externe ale învăţării şcolare 107 6.Interdependenţa dintre condiţiile interne şi externe ale învăţării110 7.Psihologic, logic, şi pedagogic în procesul învăţării şi formării structurilor operatorii, acţionale şi atitudinal-valorice111 8.Succesul şcolar şi igiena învăţării 115 X. COMUNICAREA DIDACTICĂ..120 1.Comunicarea psihopedagogică şt psiholingvistică... 120 2.Tipuri de comunicare umană - caracteristici.120 3.Comunicare şi interacţiune didactică121 4.Relaţii de comunicare în actul didactic123 5.Competenţa de comunicare a profesorului124 XI. PREDAREA. ORIENTĂRI CONTEMPORANE ÎN TEORIA ŞI PRACTICA PREDĂRII 127 1.Conceptul de predare. Relaţiile ei cu învăţarea şi evaluarea127 2.Predarea - act de comunicare pedagogică şi activitate de organizare şi conducere a situaţiilor de învăţare127 3.Modele de determinare a eficienţei predării128 4.Strategii de predare129 5.Stiluri de predare131 6.Evaluarea comportamentului didactic al profesorului„. 133 XII. METODOLOGIA ŞI TEHNOLOGIA INSTRUIRII. INSTRUIREA ASISTATĂ DE CALCULATOR136 1.Delimitări conceptuale: metodologie, metodă, strategie didactică136 2.Strategiile didactice136 3.Sistemul metodelor de instruire. Clasificare138 4.Descrierea metodelor didactice138 5.Mijloace didactice şi suporturi tehnice de instruire152 6.Instruirea programată asistată de calculator 153 XIII. EVALUAREA ÎN PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT156 1.Definirea conceptelor: evaluare, măsurare, apreciere, decizie156 2.Fracţiile evaluării activităţii didactice156 3.Forme şi tipuri de evaluare a rezultatelor şi progreselor şcolare157 4.Metode şi tehnici de verificare şi evaluare a rezultatelor şcolare160 5.Metodologia elaborării, aplicării şi interpretării probelor de evaluare162 7.Formarea capacităţii de autoevaluare166 8.Perfecţionarea sistemului de evaluare şi examinare 167 XIV.PROIECTAREA PEDAGOGICĂ A ACTIVITĂŢILOR DE INSTRUIRE ŞI EDUCAŢIE.....169 1.Conceptul şi funcţiile proiectării pedagogice 169 2.Etapele proiectării pedagogice171 3.Niveluri ale proiectării pedagogice. Proiecte elaborate174 4.Moduri şi forme de organizare a activităţilor didactice. Modele de proiectare aacestora 18O 6. Aplicaţii. Grile de evaluare-tipuri. Criterii de autoevaluare. Proiecte de lecţii.. 190 XV. FORMAREA INTEGRALĂ ŞI ARMONIOASĂ A PERSONALITĂŢII. 207 1.Educaţia intelectuală 207 2.Educaţia religioasă...209 3.Educaţia estetică şi fizică210 4.Educaţia moral-civică.212 XVI CONSILIEREA PSIHOPEDAGOGICĂ. ORIENTAREA ŞCOLARA ŞI PROFESIONALĂ........ 223 1.Bazele sociale şi psihopedagogice ale consilierii şi orientării şcolare şi profesionale223 2.Principii. Obiective. Conţinuturi. Metode utilizate în procesul consilierii şi orientării şcolare.......224 3.Parteneriatul şi cooperarea în domeniul consilierii şi al orientării şcolare şi profesionale230 XVII PSIHOSOCIOLOGIA GRUPURILOR ŞCOLARE. DIRIGENŢIA.MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI.231 1. Natura şi caracteristicile grupurilor şcolare231 2.Clasa de elevi ca grup socio-educativ. Relaţii interpersonale în clasa de elevi. Factorii de grup 232 3.Metode şi tehnici de studiere şi caracterizare a grupurilor şcolare 235 4.Dirigintele şi dirigenţia. Managementul clasei de elevi 240 5.Documente utilizate în managementul clasei de elevi..... 246 XVIII MANAGEMENTUL SISTEMULUI DE ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI AL INSTITUŢIILOR ŞCOLARE.-252 1.Conceptul de management educaţional252 2.Principiile, funcţiile şi conţinutul managementului educaţional252 3.Niveluri ale conducerii învăţământului - sistem şi instituţie258 4.Directorul de şcoală: stilul managerial, competenţe, personalitate263 XIX CERCETAREA PEDAGOGICĂ. INOVAREA TEORIEI ŞI PRACTICII EDUCAŢIONALE.266 1.Concept Specificul cercetării pedagogice. Funcţii 266 2.Inovarea pedagogică267 3 Proiectul de cercetare268 4.Repertoriul metodelor şi tehnicilor de cercetare270 5.Investiţii, orientări, teme de cercetare educaţională272 BIBLIOGRAFIE 273
606 _0 $aPedagogie
606 _0 $aPsihologie
606 _0 $aPsihologia educaţiei
606 _0 $aPsihologie şcolară
606 _0 $aPsihologie pedagogică; vezi Psihopedagogie
606 _0 $aPsihopedagogie
675 __ $a37.015.3
675 __ $a159.92
686 __ $a37
700 _0 $aSTOICA, MARIN
975 _0 $a37.015.3
975 _0 $a159.92
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 523810 / 523810 A Împrumut Nu 37
2. 523809 / 523809 A Împrumut Da 37
3. 523808 / 523808 L Împrumut la sala de lectură Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
A Împrumut 1
L Împrumut la sala de lectură 1

Disponibile: 2

Lăsați un comentariu