Titlu | |
Titlu | Ritmul în creația muzicală clasică |
[nedefinit] | 1 |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Ritmul în creația muzicală clasică |
Prima menţ. de resp. | Prof. univ. dr. Victor Giuleanu |
Desemnarea gen. a materialului | Carte tipărită |
Nume de persoană / resp. intelectuală primară | |
Autor principal | GIULEANU, VICTOR |
ISBN | |
ISBN eronat | 9734200550 |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 78(100)/G59 |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 781 |
781.15 | |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 78/79 |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | Muzică (teorie muzicală) |
Ritm (estetica artei) | |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | Romania |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Bucureşti |
Editura | Muzicală |
Data publicării | 1990 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 206 p. |
Alte detalii fizice | il., n. muz. |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | CUPRINS Preiaţă 5 PROLEGOMENE I CONSIDERAŢII DE SINTEZA PRIVIND EVOLUŢIA FORMELOR RITMU¬LUI MUZICAL ÎNLUCRĂRILELUIJOHANN SEB. BACH ....7 II RITMUL MUZICAL IN SUITAINSTRUMENTALA PRECLASICA ..10 A. Părţile componcntestabilealesuiteibaroce12 Allemanda12 Couranta 13 Sarabanda 14 Giga 16 B. Alte forme de dansutilizateînsuita barocă17 Anglaise 17 Basse-danye 18 Bourree 18 Canaries 19 Ciacona 19 Fandango20 Forlane 21 Gaiilarde 21 Gavota.•22 Loure 23 Menuet 23 Musette 25 Pa^sacaglia26 Pessepied 27 Pavana 28 Poloneza 29 Rigfudon 30 Siciliano 31 RITMUL MUZICALIN CREAŢIACLASICA, OMOFONA33 Consideraţii introductive33 203 Conceptul de omofonie. Relaţia polifonie-omofonie în aspecte ritmice. Direc¬ţiile de observare a evoluţiei fenomenului ritmic în planul .gcşier^J, şi cei , special vizînd creaţia clasicăi ■' —Tabelul orientativ al ritmurilor poetico-muzicale utilizate mai frecvent în operele clasicilor41 PARTEA I ASPECTE CONIIGURATIVE CU CARACTER GENERAL PRIVIND FIZIO¬NOMIA RITMULUI ÎN OPERELE CLASICILOR4J Capitolul I. Simetria — binară şi ternară — a ritmului în creaţia muzicală clasică44 1.In lucrările lui Joseph Haydn46 2.în lucrările lui Wolfgang Amadeus Mozart52 3.In lucrările lui Ludwig van Beethoven54 Capitolul II. Metrica muzicală în creaţia clasică58 1.Sistemul de măsuri i58 2.Raportul teoretic şi estetic dintre ritm şi metru (măsură) în lucrările de stil omofon59- Capitolul III. Poliritmia şi isoritmia la clasici. Ritmul obstinat ....52 1.Poliritmia conflictuală 62 2.Isoritmia ...64 a.Obstinato-ul ritmic generalizat65- b.Obstinato-ul ritmic de tipul pedală66: c.Obstinato-ul ritmic pe fond tematic68 Capitolul IV. Isometria şi polimetria în operele clasicilor70 1.Isometria 79> Principiul carurii (cvadraturii) în arhitectura lucrărilor clasice şi impli¬caţiile lui ritmice72 2Polimetria74 Capitolul V. Figuraţii (ornamente) ritmice în substanţa armonică a pieselor 76 PARTEA II ASPECTE CONFIGURATIVE SI PROCEDEE SPECIFICE PRIVIND EVOLU¬ŢIA FORMELOR RITMULUI JNOPERELECLASICILOR79* Capitolul I. Ritmul element structural definitoriu în configurarea motivuhii şi temei muzicalc80 Generalităţi i80 A. Procedeulmotivic de creaţie şi implicaţiileIuiritmice89 1.Motivul muzical 80 2.Tratarea omofonă a motivului83 204 •3. Procedee de prelucrare şi dezvoltare amotivului pe bază ritmică..84 a.Repetarea .85 b.Lărgirea (extensia) motivului86 c.Stretarea (îngustarea) ritmică a motivului .......87 d.Despicarea (descompunerea motivului în părţi mai mici celulare (submotive)88 e.Varierea ritmică a motivului89 Procedeul tematic de lucru în compoziţieşi implicaţiile lui ritmice.90 1.Tema muzicaiâ — definire90 2.Tratarea polifonă şi omofonă a temei91 ■Capitolul II. Ritmul muzical în temele formei de sonată94 A. Principiul contrastului tematic în lucrărilede cameră ale clasicilor ...95 1. Teme extrase şi analizate din lucrărilede cameră ale lui JosephHaydn95 .2. Teme extrase şi analizate din lucrările de cameră ale lui Wolfgang Amadeus Mozart 97 3.Teme extrase şi analizate din lucrările de cameră ale lui Ludwig van Beethoven98 B. Principiul contrastului tematic în simfoniile clasicilor101 1.Extrase tematice din simfoniile lui Joseph Haydn 101 2.Extrase tematice din simfoniile lui Wolfgang Amadeus Mozart1103 Capitolul III. Ritmul muzical în temele formei de lied105 1.Liedul de formă monopartită106 2.Liedul de formă bipartită107 3.Liedul de formă tripartită110 4.Liedul de formă tripentapartită113 Capitolul IV. Ritmul muzical în forma „rondo"117 1.Rondoul în creaţialui Joseph Haydn118 2.Rondoul în creaţialui Wolfgang Amadeus Mozart120 3Rondoul în creaţialui Ludwig van Beethoven122 Capitolul V. Ritmul muzical în tema cu variaţiuni127 a.Variaţiunea polifonă şi omofonă127 b.Variaţiunea omofonă : —strictă 127 —liberă128 —ornamentală 128 —de caracter 128 1.Tema cu variaţiuniîn lucrările lui Joseph Haydn129 2.Tema cu variaţiuniîn lucrările lui Wolfgang AmadeusMozart...133 3.Tema cu variaţiuniîn lucrările lui Ludwig van Beethoven....137 Tempoul în conceptul clasic de creaţie151 1 Analizele de rigoare privind simfoniile beethoveniene, se efectuează în ■ultimul capitol al lucrării. 205 Capitolul VI. Aspecte ale formelor ritmului în simfoniile lui Ludwig van Beethoven 1.Simfonia Nr. 3 „Eroica" 2.Simfonia Nr. 5 3.Simfonia Nr. 7 4.Simfonia Nr. 9.- Consideraţii finale |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 599367 / 599367 | AV | Împrumut | Da | 78(100) |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
AV | Împrumut | 1 |
|