Violenţa simbolică în şcoală

Autor chat
Editura Editura Universității ”Alexandru Ioan Cuza”
Loc publicare Iași
An 2017
Subiect Violenţă în mediul şcolar
Violenţă în mediul şcolar (prevenire şi combatere) chat
ISBN 9786067143058
Note Anexe. Bibliogr. p.389-412

37/B90

BUJOREAN, ELENA
    Violenţa simbolică în şcoală / Elena Bujorean ; Prefață de Mihai Dinu Gheorghiu.- Iași : Editura Universității ”Alexandru Ioan Cuza” , 2017.
    436 p. : tab., graf..- (Arhiva socială/Studii, documente, mărturiiObservatorul social).    
    Anexe. Bibliogr. p.389-412
    PREFAŢĂ (Mihai Dinu Gheorghiu)9 INTRODUCERE13 CAPITOLUL 1. IPOSTAZE ALE VIOLENŢEI ÎN MEDIUL ŞCOLAR27 1.1.Tipologii şi taxonomii ale violenţei din mediul şcolar27 1.2.Rolul mediului şcolar în dinamica violenţei35 1.3.Mecanisme ale violenţei constitutive procesului didactic42 1.3.1.Abuzul de putere în relaţia pedagogică profesor - elev45 1.3.2.Decalajul între aspiraţiile, valorile elevilor şi oferta şcolară51 1.3.3.Discriminarea şi nedreptatea54 1.3.4.Stilul de disciplină58 1.3.5.Evaluarea şcolară şi spiritul de competiţie62 1.4.Violenţa simbolică67 1.4.1.Conceptul de violenţă simbolică67 1.4.2.Particularităţile violenţei simbolice71 1.4.3.Efectele violenţei simbolice72 1.4.4.Importanţa studierii fenomenului de violenţă simbolică în şcoală76 1.5.Concluzii parţiale78 CAPITOLUL 2. REPRODUCERE SOCIALĂ ŞI CULTURALĂ PRIN ŞCOALĂ. TEORIA VIOLENŢEI SIMBOLICE81 2.1.Teoria reproducerii sociale şi culturale a societăţii prin educaţie(Pierre Bourdieu)81 2.2.Concepte de bază81 2.2.1.Spaţiul social, clasă socială82 2.2.2.Capitalul85 2.2.3.Câmpul de producţie simbolică; putere simbolică88 2.2.4.Arbitrariul cultural89 2.2.5.Habitus89 2.3.Şcoala ca instrument de transmitere a culturii dominante93 2.3.1.Acţiunea pedagogică ca violenţă simbolică94 2.3.2.Funcţiile învăţământului de reproducţie socială şi culturală99 2.3.3. Mecanisme de reproducere socială şi culturală prin şcoală105 2.5. Concluzii preliminare117 CAPITOLUL 3. VIOLENŢA SIMBOLICĂ PRIN CURRICULUMUL ŞCOLII121 3.1.Curriculumul - expresie a relaţiei dintre cultură şi educaţie121 3.2.Violenţa simbolică prin curriculum formal127 3.3.Rolul curriculumului ascuns în capturarea mecanismelor de violenţă simbolică în şcoală137 3.4.Vehicularea ideologiilor prin curriculum pentru legitimarea culturii dominante141 3.4.1.Reproducerea relaţiilor economice prin curriculum149 3.4.2.Perpetuarea ideologiei patriarhale prin curriculum ascuns156 3.5.Ipostaze ale violenţei simbolice în discursul educaţional162 3.5.1.Discursul educaţional: particularităţi şi implicaţii din perspectiva paradigmei violenţei simbolice163 3.5.2.Suspiciuni de manipulare prin discursul profesoral171 3.6.Studiu de caz: Reproducera ordinii sociale prin discursul istoriei în şcoală180 3.6.1. Violenţa simbolică prin studiul istoriei. Opţiuni pentru promovarea multiperspectivităţii193 3.7.Studiu de caz: Violenţa simbolică asociată învăţării matematicii în şcoală198 3.7.1.Puterea simbolică a discursului matematicii198 3.7.2.Excludere socială prin studiul matematicii201 3.7.3.Dispoziţii structurante în formarea profesorilor de matematică207 3.8.Concluzii parţiale212 CAPITOLUL 4. PREMISE TEORETICE PENTRU CONTRACARAREA VIOLENŢEI SIMBOLICE PRIN CURRICULUM215 4.1.Teorii ale curriculumului din perspectiva reacţiei partenerilor educaţionali la reproducerea socială şi culturală prin educaţie.... 215 4.1.1.Teoria duplicităţii în curriculum216 4.1.2.Teoria rezistenţei prin curriculum217 4.1.3.Teoria ranforsării forţei educabililor218 4.1.4.Teoria curriculumului reconstrucţionist social220 4.2.Pedagogia grijii în contextul paradigmei postmoderne220 4.3.Valenţe ale teoriei constructiviste pentru democratizarea cunoaşterii şcolare229 CAPITOLUL 5. VIOLENŢA SIMBOLICĂ ÎN ŞCOALĂ. PERCEPŢII ALE ACTORILOR EDUCAŢIONALI237 5.1.Fundamentarea teoretică a cercetării238 5.1.1.Relevanţa temei alese pentru cercetarea educaţională238 5.1.2.Analiza contextului teoretic241 5.1.3.Studii empirice fundamentate pe paradigma violenţei simbolice247 5.2.Studiul 1: Violenţa simbolică în şcoală. Reacţii ale elevilor liceeni din judeţul Suceava265 5.2.1.Obiective şi ipoteze265 5.2.2.Metodologie266 5.2.3.Analiza şi interpretarea rezultatelor273 5.2.4.Concluzii şi discuţii308 5.3.Studiul 2: Percepţia cadrelor didactice asupra factorilor protectivi pentru violenţa simbolică în şcoală319 5.3.1.Obiective şi ipoteze319 5.3.2.Lotul de subiecţi320 5.3.3.Metodologie321 5.3.4.Analiza şi interpretarea datelor325 5.3.5.Concluzii şi discuţii353 5.4.Limite ale cercetării367 5.5.Direcţii viitoare de cercetare pornind de la paradigma violenţei simbolice368 CONCLUZII FINALE ŞI POSIBILE VALORIZĂRI ALE DEMERSULUI INVESTIGATIV369 1.Concluzii şi discuţii369 2.Implicaţii şi recomandări pentru practica educaţională379 BIBLIOGRAFffi389 ANEXE413 Anexa nr. 1. Chestionare pentru elevi şi profesori413 Anexa nr. 2. Fişa de monitorizare a nivelului violenţei şcolare429 Anexa nr. 3. Prezentarea dimensiunilor şi a indicatorilor în alcătuirea chestionarelor431 Anexa nr. 4. Reprezentarea galeriei eroilor naţionali în manualele analizate435.
    ISBN 9786067143058

    I Gheorghiu, Mihai Dinu(prefațator)
    II Șoitu, Laurențiu(referent ştiinţific)

    1. Violenţă în mediul şcolar
    2. Violenţă în mediul şcolar (prevenire şi combatere)

37.02:316.613.43

010 __ $a9786067143058
035 __ $a37/B90
101 _0 $arum
102 __ $aRO
200 _0 $aViolenţa simbolică în şcoală $bCarte tipărită $fElena Bujorean $gPrefață de Mihai Dinu Gheorghiu
210 __ $aIași $cEditura Universității ”Alexandru Ioan Cuza” $d2017
215 __ $a436 p. $ctab., graf.
225 __ $aArhiva socială/Studii, documente, mărturii
225 __ $aObservatorul social
299 __ $aViolenţa simbolică în şcoală
300 __ $aAnexe. Bibliogr. p.389-412
330 __ $aPREFAŢĂ (Mihai Dinu Gheorghiu)9 INTRODUCERE13 CAPITOLUL 1. IPOSTAZE ALE VIOLENŢEI ÎN MEDIUL ŞCOLAR27 1.1.Tipologii şi taxonomii ale violenţei din mediul şcolar27 1.2.Rolul mediului şcolar în dinamica violenţei35 1.3.Mecanisme ale violenţei constitutive procesului didactic42 1.3.1.Abuzul de putere în relaţia pedagogică profesor - elev45 1.3.2.Decalajul între aspiraţiile, valorile elevilor şi oferta şcolară51 1.3.3.Discriminarea şi nedreptatea54 1.3.4.Stilul de disciplină58 1.3.5.Evaluarea şcolară şi spiritul de competiţie62 1.4.Violenţa simbolică67 1.4.1.Conceptul de violenţă simbolică67 1.4.2.Particularităţile violenţei simbolice71 1.4.3.Efectele violenţei simbolice72 1.4.4.Importanţa studierii fenomenului de violenţă simbolică în şcoală76 1.5.Concluzii parţiale78 CAPITOLUL 2. REPRODUCERE SOCIALĂ ŞI CULTURALĂ PRIN ŞCOALĂ. TEORIA VIOLENŢEI SIMBOLICE81 2.1.Teoria reproducerii sociale şi culturale a societăţii prin educaţie(Pierre Bourdieu)81 2.2.Concepte de bază81 2.2.1.Spaţiul social, clasă socială82 2.2.2.Capitalul85 2.2.3.Câmpul de producţie simbolică; putere simbolică88 2.2.4.Arbitrariul cultural89 2.2.5.Habitus89 2.3.Şcoala ca instrument de transmitere a culturii dominante93 2.3.1.Acţiunea pedagogică ca violenţă simbolică94 2.3.2.Funcţiile învăţământului de reproducţie socială şi culturală99 2.3.3. Mecanisme de reproducere socială şi culturală prin şcoală105 2.5. Concluzii preliminare117 CAPITOLUL 3. VIOLENŢA SIMBOLICĂ PRIN CURRICULUMUL ŞCOLII121 3.1.Curriculumul - expresie a relaţiei dintre cultură şi educaţie121 3.2.Violenţa simbolică prin curriculum formal127 3.3.Rolul curriculumului ascuns în capturarea mecanismelor de violenţă simbolică în şcoală137 3.4.Vehicularea ideologiilor prin curriculum pentru legitimarea culturii dominante141 3.4.1.Reproducerea relaţiilor economice prin curriculum149 3.4.2.Perpetuarea ideologiei patriarhale prin curriculum ascuns156 3.5.Ipostaze ale violenţei simbolice în discursul educaţional162 3.5.1.Discursul educaţional: particularităţi şi implicaţii din perspectiva paradigmei violenţei simbolice163 3.5.2.Suspiciuni de manipulare prin discursul profesoral171 3.6.Studiu de caz: Reproducera ordinii sociale prin discursul istoriei în şcoală180 3.6.1. Violenţa simbolică prin studiul istoriei. Opţiuni pentru promovarea multiperspectivităţii193 3.7.Studiu de caz: Violenţa simbolică asociată învăţării matematicii în şcoală198 3.7.1.Puterea simbolică a discursului matematicii198 3.7.2.Excludere socială prin studiul matematicii201 3.7.3.Dispoziţii structurante în formarea profesorilor de matematică207 3.8.Concluzii parţiale212 CAPITOLUL 4. PREMISE TEORETICE PENTRU CONTRACARAREA VIOLENŢEI SIMBOLICE PRIN CURRICULUM215 4.1.Teorii ale curriculumului din perspectiva reacţiei partenerilor educaţionali la reproducerea socială şi culturală prin educaţie.... 215 4.1.1.Teoria duplicităţii în curriculum216 4.1.2.Teoria rezistenţei prin curriculum217 4.1.3.Teoria ranforsării forţei educabililor218 4.1.4.Teoria curriculumului reconstrucţionist social220 4.2.Pedagogia grijii în contextul paradigmei postmoderne220 4.3.Valenţe ale teoriei constructiviste pentru democratizarea cunoaşterii şcolare229 CAPITOLUL 5. VIOLENŢA SIMBOLICĂ ÎN ŞCOALĂ. PERCEPŢII ALE ACTORILOR EDUCAŢIONALI237 5.1.Fundamentarea teoretică a cercetării238 5.1.1.Relevanţa temei alese pentru cercetarea educaţională238 5.1.2.Analiza contextului teoretic241 5.1.3.Studii empirice fundamentate pe paradigma violenţei simbolice247 5.2.Studiul 1: Violenţa simbolică în şcoală. Reacţii ale elevilor liceeni din judeţul Suceava265 5.2.1.Obiective şi ipoteze265 5.2.2.Metodologie266 5.2.3.Analiza şi interpretarea rezultatelor273 5.2.4.Concluzii şi discuţii308 5.3.Studiul 2: Percepţia cadrelor didactice asupra factorilor protectivi pentru violenţa simbolică în şcoală319 5.3.1.Obiective şi ipoteze319 5.3.2.Lotul de subiecţi320 5.3.3.Metodologie321 5.3.4.Analiza şi interpretarea datelor325 5.3.5.Concluzii şi discuţii353 5.4.Limite ale cercetării367 5.5.Direcţii viitoare de cercetare pornind de la paradigma violenţei simbolice368 CONCLUZII FINALE ŞI POSIBILE VALORIZĂRI ALE DEMERSULUI INVESTIGATIV369 1.Concluzii şi discuţii369 2.Implicaţii şi recomandări pentru practica educaţională379 BIBLIOGRAFffi389 ANEXE413 Anexa nr. 1. Chestionare pentru elevi şi profesori413 Anexa nr. 2. Fişa de monitorizare a nivelului violenţei şcolare429 Anexa nr. 3. Prezentarea dimensiunilor şi a indicatorilor în alcătuirea chestionarelor431 Anexa nr. 4. Reprezentarea galeriei eroilor naţionali în manualele analizate435
606 _0 $aViolenţă în mediul şcolar
606 _0 $aViolenţă în mediul şcolar (prevenire şi combatere)
675 __ $a37.02:316.613.43
686 __ $a37
700 _0 $aBUJOREAN, ELENA
702 _0 $4referent ştiinţific $4prefațator $aGheorghiu, Mihai Dinu
702 _0 $4referent ştiinţific $aȘoitu, Laurențiu
975 _0 $a37.02 $a:316.613.43
Barcode/Nr. Inventar Număr/Ediție Localizare Regim resursa Disponibil Cota
1. 540708 / 540708 IC Împrumut Da 37
Gestiune Regim imprumut Ex. Acțiune
IC Împrumut 1

Disponibile: 1

Lăsați un comentariu