Editura | Polirom chat |
Loc publicare | Iaşi |
An | 2016 |
Subiect | Pedagogie chat |
Psihologia copilului chat | |
Psihopedagogie chat | |
Copil (creştere şi dezvoltare) chat | |
Dezvoltare intelectuală (a copilului) chat | |
ISBN | 9789734659784 |
Note | Bibliografie la sfârșit de capitol |
ISBN | |
Număr ISBN | 9789734659784 |
Alt sistem de control al numerelor | |
Cotă | 37/E19 |
C.III.11720 | |
Limba resursei | |
Limba textului | rum |
Ţara de publicare sau producţie | |
Ţara de publicare | RO |
Titlu / Menţiuni de responsabilitate | |
Titlu | Educația timpurie |
Alte informaţii la titlu | Probleme și soluții |
Prima menţ. de resp. | Constantin Cucoș, Genoveva Farcaș, Cristina-Corina Bențea... |
Urm. menţ. de responsabilitate | Liliana Stan (coordonator) |
Publicare, distribuţie | |
Loc publicare | Iaşi |
Editura | Polirom |
Data publicării | 2016 |
Descriere fizică | |
Desemnarea specifica a mat. | 374 p. |
Alte detalii fizice | il., sch., tab. |
Serii | |
Titlul seriei | Collegium. Ştiinţele educaţiei |
Titlu | |
Titlu | Educația timpurie : Probleme și soluții |
Notă generală | |
Textul notei | Bibliografie la sfârșit de capitol |
Notă de rezumat/abstract | |
Abstract/Sumar | Cuprins Cuvânt-înainte (Constantin Cucoş)11 Partea I FINALITĂŢI PRIORITARE ÎN EDUCAŢIA TIMPURIE Capitolul 1. Educaţia estetică în învăţământul preprimar. Importanţă, finalităţi,modalităţi de realizare (Constantin Cucoş)15 1.1.Preliminarii justificative15 1.2.Curriculumul de factură estetică pentru învăţământul preprimar.Statut şi caracteristici17 1.3.Argumente pentru o educaţie estetică timpurie19 1.4.Principii ale educaţiei estetice corelate cu formarea timpurie22 1.5.Tipuri de activităţi specifice nivelului preşcolar de instruire25 1.6.Probleme deschise şi sugestii29 Referinţe bibliografice31 Capitolul 2. Dezvoltarea comportamentelor de autonomie personală şi socială ale preşcolarilor (Genoveva Farcaş)32 2.1.Autonomia - precizări semantice şi clarificări conceptuale 32 2.2.Autonomie şi dependenţă la vârsta preşcolară34 2.3.Studiu experimental privind dezvoltarea comportamentelor de autonomie personală şi socială a copiilor preşcolari de 5/6 ani36 2.4.Analiza şi interpretarea rezultatelor41 2.5.Constatări şi concluzii ale cercetării42 Referinţe bibliografice44 Capitolul 3. Stima de sine şi dezvoltarea ei la copil (Cristina-Corina Benţea)46 3.1.Ce este stima de sine?46 3.2.Evoluţia stimei de sine47 3.3.Factori care influenţează dezvoltarea stimei de sine la copil48 3.4.Evaluarea stimei de sine la copil50 3.5.Căi de dezvoltare a stimei de sine la copil51 Referinţe bibliografice55 Capitolul 4. Pregătirea copiilor pentru şcoală (Georgeta Diac)56 4.1.Educaţia timpurie - context şi factor ale pregătirii copilului pentru şcoală57 4.2.Dezvoltare timpurie - educaţie timpurie58 4.3.Importanţa educaţiei timpurii şi a pregătirii pentru şcoală - dovezi experimentale ....61 4.4.Cum pregătim copilul pentru şcoală? 64 Referinţe bibliografice66 Capitolul 5. Argumente în favoarea educaţiei interculturale a preşcolarilor (Andrei-Lucian Marian)67 5.1.Achiziţia conceptelor de cultură, rasă şi etnie de către copii67 5.2.Dimensiunea interculturală a educaţiei timpurii70 Referinţe bibliografice73 Partea a Il-a INSTRUMENTE ŞI CONTEXTE ALE ÎNVĂŢĂRII COPIILOR DE VÂRSTĂ MICĂ Capitolul 6. învăţarea experienţială în educaţia timpurie {Dorina Sălăvăstru)77 6.1.Premise teoretice ale învăţării experienţiale77 6.2.Conceptul de învăţare experienţială81 6.3.Modelul învăţării experienţiale al lui David Kolb82 6.4.învăţarea experienţială în educaţia timpurie84 6.5.Valenţe formative ale modelului învăţării experienţiale87 Referinţe bibliografice89 Capitolul 7. Jocul - activitatea serioasă a copilului. Consideraţii psihopedagogice (Ciprian Ceobanu)90 7.1.Caracteristici ale comportamentelor ludice91 7.2.Concepţii despre joc şi comportamentele ludice94 7.3.Perspective psihopedagogice asupra jocului96 Referinţe bibliografice103 Capitolul 8. Parteneriatul cu familia în educaţia timpurie (Simona Butnaru)104 8.1.Ce este parteneriatul educaţional ?104 8.2.Condiţii ale eficienţei parteneriatului educaţional105 8.3.Beneficii ale parteneriatului educaţional108 8.4.Factori care împiedică implicarea părinţilor în educaţie110 8.5.Studiu despre credinţele părinţilor şi ale profesorilor privind calitatea educaţiei preşcolarilor şi implicarea părinţilor în educaţie111 Referinţe bibliografice116 Capitolul 9. Recompensele şi rolul lor în educaţia timpurie (Versavia Curelaru)120 9.1.Perspective teoretice privind utilizarea recompensei120 9.2.Tipuri de recompense124 9.3.Recompensa ca mijloc de motivare125 9.4.Controverse privind efectele recompenselor126 9.5.Condiţiile aplicării educative a recompenselor128 Referinţe bibliografice130 Capitolul 10. Materialele didactice - instrumente pentru formarea reprezentărilor la preşcolari. Cazul reprezentărilor matematice (Constantin Petrovici)132 10.1.Rolul materialului didactic în cadrul strategiei didactice132 10.2.Utilizarea materialului didactic în activităţile matematice135 10.3.Simţurile şi învăţarea matematicii136 Referinţe bibliografice142 Capitolul 11. Abordarea narativă în educaţia timpurie (Ovidiu Gavrilovici)143 11.1.O introducere în elementele constitutive ale abordării narative143 11.2.Conversaţiile externalizatoare - o perspectivă alternativă etichetării144 11.3.Conversaţiile pe marginea rezultatelor unice - evidenţierea şi detalierea excepţiilor dezirabile de la relaţia împovărătoare cu o „problemă" acuzată147 11.4.Documentarea iniţiativelor - bază pentru sărbătorirea capacităţii şi a succesului147 Referinţe bibliografice148 Capitolul 12. Stilurile de ataşament şi eficienţa actului educativ în copilărie (Cătălin Dîrţu)150 12.1.Preambul150 12.2.Repere privind evoluţia teoriei ataşamentului151 12.3.Stilurile de ataşament ca modele interne de lucru153 12.4.Eficienţa actului educativ şi stilurile de ataşament155 Referinţe bibliografice157 Capitolul 13. Stresul la copii (Camelia Soponaru)159 13.1.Introducere159 13.2.Stresul la copiii preşcolari160 13.3.Efectele stresului asupra creierului, comportamentului şi cogniţiei în perioada preşcolară163 13.4.Intervenţii în gestionarea stresului la copiii preşcolari165 Referinţe bibliografice166 Capitolul 14. Stresul şi temperamentul dificil în copilărie (Daniela Muntele Hendreş)169 14.1.Stres şi riscuri pentru sănătate în copilărie169 14.2.Temperamentul copilului considerat dificil170 14.3.Facilitarea dezvoltării optime prin demersuri ce respectă trăsăturile copilului173 14.4.Sugestii pentru sprijinirea comunicării educatorului cu părintele copilului dificil177 Referinţe bibliografice179 Capitolul 15. Trauma în copilăria timpurie (Irina Crumpei-Tanasă, Cornelia Mairean)181 15.1.Introducere181 15.2.Tipuri de traume şi impactul lor182 15.3.Factori de risc şi factori protectivi183 15.4.Evaluarea traumei184 15.5.Metode de intervenţie186 Referinţe bibliografice 187 Capitolul 16. Consilierea curriculară pentru educaţia timpurie (Nicoleta Rogoz, Carmen Creţu)190 16.1.Introducere190 16.2.Servicii de consiliere curriculară191 16.3.Bune practici dezvoltate la nivel naţional şi internaţional. Studii de caz194 16.4.Proiectarea sesiunilor de consiliere196 16.5.Consilierea curriculară - un nou domeniu de profesionalizare?198 Referinţe bibliografice199 Partea a III-a NOI PROVOCĂRI ŞI SOLUŢII ÎN EDUCAŢIA TIMPURIE Capitolul 17. Imitaţia comportamentelor agresive la copii: rolul mass-mediei (Octavian Onici)»203 17.1.Factori psihosociali în producerea comportamentelor agresive204 17.2.Rolul mass-mediei în determinarea comportamentelor agresive205 17.3.Imitarea comportamentelor agresive206 17.4.Procese cognitive implicate în imitarea comportamentului agresiv207 17.5.Diminuarea efectelor nocive în urma expunerii la modele agresive şi violente210 Referinţe bibliografice212 Capitolul 18. Digikids sau impactul tehnologiei asupra dezvoltării copiilor {Violeta Enea)214 18.1.Utilizarea calculatorului afectează dezvoltarea fizică a copiilor? 215 18.2.Utilizarea calculatorului afectează dezvoltarea socială a copiilor? 215 18.3.Sunt copiii afectaţi emoţional de utilizarea tehnologiei? 216 18.4.Este afectată dezvoltarea cognitivă a copiilor de utilizarea timpurie a tehnologiei? 217 18.5.Concluzii218 Referinţe bibliografice220 Capitolul 19. Dimensiunea de gen la vârstele mici (Nicoleta Laura Popa, Măria Nicoleta Turliuc)223 19.1.Diferenţe de gen la vârstele mici223 19.2.Stereotipul de gen. Particularităţi la vârsta preşcolarităţii şi micii şcolarităţi . . .225 19.3.Rolul factorilor educaţionali în interiorizarea stereotipurilor de gen la copii . . .226 19.4.Spaţiul educaţional formal şi diferenţele de gen la vârstele mici231 19.5.Reflecţii de final233 Referinţe bibliografice233 Capitolul 20. Educarea sexualităţii în copilăria mică/preşcolaritate (Cristina Neamţu). . . 237 20.1.Formarea identităţii psihosexuale. Factori implicaţi şi efecte asupra comportamentului copilului mic237 20.2.Specificul manifestării sexualităţii la copilul mic şi preşcolar242 20.3.Rolul familiei în educarea sexualităţii preşcolarului şi şcolarului mic245 20.4.Rolul grădiniţei în educarea sexualităţii preşcolarului şi şcolarului mic248 Referinţe bibliografice252 Capitolul 21. Impactul migraţiei parentale asupra dezvoltării copiilor rămaşi acasă (Loredana R. Gherasim) 254 21.1.Problema migraţiei parentale254 21.2.Efectele migraţiei parentale255 21.3.Factori moderatori ai impactului migraţiei parentale asupra dezvoltării copiilor rămaşi acasă258 21.4.Migraţia parentală în România260 Referinţe bibliografice262 Capitolul 22. Premise timpurii ale comportamentului vocaţional (Ana-Maria Ţepordei) . . . 265 22.1.Perspectiva developmentalistă asupra comportamentului vocaţional265 22.2.Circumscrierea alternativelor vocaţionale266 22.3.Stadiile timpurii ale circumscrierii alternativelor vocaţionale267 22.4.Categorizare, nu stereotipizare268 22.5.ABC-ul construirii carierei270 Referinţe bibliografice274 Capitolul 23. Educaţia timpurie în alternativa educaţională Montessori (Mariana Momanu)276 23.1.Contextualizare276 23.2.Premise psihiatrice, antropologice şi fdosofico-pedagogice277 23.3.Educaţia în primele etape ale copilăriei278 23.4.Actualitatea educaţiei montessoriene287 Referinţe bibliografice288 Capitolul 24. Grădiniţa Step by Step - o alternativă reală în învăţământul preşcolar din România? (Venera-Mihaela Cojocariu)290 24.1.Pedagogiile alternative - sens şi semnificaţie într-o societate democratică291 24.2.Alternativa Step by Step - specific şi deschidere spre învăţământul tradiţional ....292 24.3.Grădiniţa actuală în România - variantă a grădiniţei Step by Step?294 24.4.în loc de concluzii296 Referinţe bibliografice297 Capitolul 25. Educaţia muzicală timpurie în Şcoala Yamaha. Implicaţii asupra dezvoltării auzului absolut (Dorina luşcă)299 25.1.Auzul absolut - deprindere muzicală excepţională299 25.2.Şcoala Yamaha - o nouă viziune asupra educaţiei muzicale timpurii302 25.3.Rolul Şcolii Yamaha în dobândirea auzului absolut305 Referinţe bibliografice307 Partea a IV-a ASPECTE DEZIRABILE ŞI INDEZIRABILE ÎN ACTIVITATEA CADRELOR DIDACTICE Capitolul 26. Satisfacţia profesională a cadrelor didactice (Gianina-Ana Massari)311 26.1.Importanţa satisfacţiei profesionale311 26.2.Conceptul de satisfacţie profesională312 26.3.Modele ale satisfacţiei profesionale313 26.4.Factorii determinanţi ai satisfacţiei profesionale315 26.5.Instrumente de evaluare a satisfacţiei profesionale326 26.6.Efecte ale satisfacţiei profesionale328 Referinţe bibliografice330 Capitolul 27. Evaluarea cadrelor didactice din învăţământul preşcolar -(re)sursă a stresului profesional (Otilia Clipa)336 27.1.Stresul în activitatea didactică336 27.2.Evaluarea ca sursă de stres pentru profesori338 27.3.Concluziile unor demersuri investigative340 Referinţe bibliografice344 Capitolul 28. Observarea comportamentului copilului. Principii şi repere de realizare eficace (Elena Seghedin)347 28.1. Contextualizarea problemei347 28.2.Observarea comportamentului copilului -condiţie a intervenţiei educaţionale reuşite348 28.3.Principiile activităţii de observare a copilului355 28.4.Implicaţii pentru profesori şi părinţi356 Referinţe bibliografice357 Capitolul 29. Grija pentru copil - imperativ deontologic prioritar (Liliana Stan, Roxana Ghiaţău)358 29.1.Etica educaţiei timpurii358 29.2.Concepte etice fundamentale361 29.3.Grija - valoare morală şi imperativ deontologic prioritar în educaţia timpurie369 Referinţe bibliografice372 |
Vedetă de subiect ca subiect | |
Subiect | Pedagogie |
Psihologia copilului | |
Psihopedagogie | |
Copil (creştere şi dezvoltare) | |
Dezvoltare intelectuală (a copilului) | |
Număr (indice) CZU | |
Număr (indice) CZU | 37 |
159.92 | |
Alte clasificări | |
Alte clasificări - Numărul clasei | 37 |
Nume de persoană / resp. intelectuală alternativă | |
Autor alternativ | Cucoș, Constantin |
Farcaș, Genoveva | |
Bențea, Cristina-Corina | |
Nume de persoană / resp. intelectuală secundară | |
Cod de legătură | prefaţă |
Autor secundar | Cucoș, Constantin |
Cod de legătură | coordonator |
Autor secundar | Stan, Liliana |
Indici CZU | |
Indice de bază CZU | 37 |
159.92 |
Barcode/Nr. Inventar | Număr/Ediție | Localizare | Regim resursa | Disponibil | Cota | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 528376 / 528376 | F2 | Împrumut | Nu | 37 | |
2. | 528375 / 528375 | A | Împrumut | Da | 37 | |
3. | 528374 / 528374 | L | Împrumut la sala de lectură | Da | 37 |
Gestiune | Regim imprumut | Ex. | Acțiune |
---|---|---|---|
A | Împrumut | 1 |
|
L | Împrumut la sala de lectură | 1 |
|